RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Vesa - 28.02.17 - klo: 15.28
-
Kausi 2017 on saatu juuri pakettiin 12Track Tourin osalta, joten eiköhän hengähdetä hieman ennen uuden kauden sääntöjen julkaistamista. Mielestäni kausi oli monessa mielessä onnistunut sarjan osalta, vaikka aina parantamista jääkin. Positiivisena näen kuitenkin kuljettajamäärän kasvun ja stabiloitumisen - vastoin monia ennakkoluuloja 12Track Tourille oli kuin olikin tilausta ja se on löytänyt jalansijan Suomen kisakalenterista! Hienoa, kiitos siitä kaikille sarjaan osallistuneille. Toivottavasti ensi kaudella näemme vieläkin enemmän kuskeja kaikissa luokissa! Ja erinomaisen hienoa on ollut nähdä koko jengin kehittyvän vuodessa huimasti - hyvää työtä siis!
Muutamia muutoksia on todennäköisesti tulossa ensi kaudelle, tai ainakin tällaista on kaavailtu:
- yksityyppirenkaat GT-12 luokkaan > esimerkiksi JFT S35/S40 tai A38/A38 seos, renkaissa väriraita helpottamassa tunnistamista
- ST-12 luokalle ei ole selkeästi tilausta, joten se ei ole listalla mukana
- F1-10 pelkästään FTT-sarjaan > selkeämpi sarjamuoto ja sopivammat radat
- GT-12 osallistumisrajoitus poistetaan > enemmän osallistujia > taso nousee, kun ei rajoiteta osallistumista
- yksityyppipitoainetta harkitaan GT-12 luokkaan
- GT-luokassa yksi kilpailijanumero tuulilasiin, C-12 luokassa keulaan
Myös luokkien ajopäivien muutos on mahdollinen, mikäli todetaan hyväksytyksi.
Eli esimerkiksi jokin allaolevista:
Vaihtoehto 1:
-GT-12 sarjakisa + lisäluokat (nimetään myöhemmin) lauantaina
-C-12 SM + GT-12 treenikisa + lisäluokat (nimetään myöhemmin) sunnuntaina > mahdollistaa GT-12 kuskien osallistumisen C-12 kisaan
Vaihtoehto 2:
-C-12 SM + GT-12 treenikisa + lisäluokat (nimetään myöhemmin) lauantaina > mahdollistaa GT-12 kuskien osallistumisen C-12 kisaan
-GT-12 sarjakisa + lisäluokat (nimetään myöhemmin) sunnuntaina
Vaihtoehto 3:
-GT-12 + C-12 + lisäluokka lauantaisin
-Kerhokisasarjan osakilpailu sunnuntaisin (ehdotus - parempi tuotto kisajärjestäjälle kuin pelkässä yksipäiväisessä kisoissa, ja samalla vaivalla kun rata ja organisaatiokin on hoidettu paikalle)
Tai sitten jokin muu. Tämä jalostuu kevään ja alkukesän aikana, ja kalenterikin saadaan varmasti alkukesän aikana pakettiin kuten myös säännöt.
Nykyisellään tuplakisa - tai kaksipäiväinen kisa Oulussa on saanut suurimmalta osin positiivista palautetta kuskeilta tällä ja viime kaudella, tottakai poikkeuksiakin on mutta 90% on pitänyt toteutuksesta. Eteläiseen Suomeen on haluttu kisa, muttei siellä ole tälle kaudelle ollut halukasta järjestäjää eikä sopivaa ratapaikkaa. Seurataan tilannetta kevään aikana ja keksitään ratkaisuja.
Kalenterissa kisat suunnilleen näin:
-Alue 4 > Äänekoski (mikäli halukas)
-Alue 7 > Eurajoki (mikäli halukas)
-Alue 8 (mikäli löytyy järjestäjä)
-Alue 1 > Oulu
Eli 4-5 kilpailua joista esimerkiksi 3/4 tai 4/5 tai 3/5 lasketaan
Kisanumerot kaudelle 2018:
C-12
1 Vesa Yli Destiny
2 Panu Vehniäinen Destiny
3 Ari-Pekka Kyykkä Destiny
4 Taneli Erkkilä Destiny
5 Tommi Tirroniemi CRC
6 Tauno Meriläinen CRC
7 Sami Munck CRC
8 Antti Luoto V-Dezign
9 Tuukka Tiainen CRC
10 Jukka Häkämies Roche
Uudet kuskit kaudelle 2018
nn
GT-12
1 Ilari Lamminsivu Destiny
2 Jukka Häkämies Roche
3 Niko Vuorenmaa XRAY
4 Antti Luoto Destiny
5 Vesa Yli Destiny
6 Heikki Huotari Destiny
7 Manu Hakala Destiny
8 Ari-Pekka Kyykkä Destiny
9 Artti Viitaniemi XRAY
10 Taneli Erkkilä V-Dezign
11 Marko Aava XRAY
12 Teemu Taivainen CRC
13 Juha Hyvönen TOP Racing
14 Jaakko Huhmarsalo Destiny
15 Tommi Tirroniemi CRC
16 Rami Maikola Associated
17 Santeri Jokela V-Dezign
18 Ilpo Koivisto Roche
19 Niko Sinervo CRC
20 Jari Järviluoma Associated
21 Jari Paasikivi XRAY
22 Aapo Koro XRAY
23 Hannu Kartano XRAY
24 Jussi Leivo XRAY
25 Olavi Tenno CRC
26 Ville Aalto
27 Mikko Porkka XRAY
28 Samu Sarka XRAY
29 Aarre Sillanpää CRC
30 Petri Niemelä V-Dezign
31 Kaapo Viskari XRAY
Uudet kuskit kaudelle 2018
32 Mikko Ilmakunnas Destiny
-
Ensi alkuun kiitoksia Vesalle hienosta sarjasta!
Pidimme Raumalaisten kesken pienen juttelutuokion menneestä kaudesta ja
tulevan kauden sääntö muutoksista.
-Yksityyppirengas sai pääasiassa positiivisen vastaanoton varsinkin jos seokseksi valikoituu nuo
kovemmat S35/S40 seokset. Olemmehan jo ajaneet lähes vastaavalla yhdistelmällä menestyksekkäästi
kaksi vuotta. Tuo kovempi vaan toimii omasta mielestämme tasaisemmin ja varmemmin kisatilanteessa. Samalla se tarjoaa helpomman lähtökohdan aloittelijalle varsinkin jos rengas olisi
valmiiksi sorvattu lähes ajettavaksi esim 42/43mm kokoiseksi.
Ainoat negatiiviset esille tulleet asiat olivat tasainen saatavuus koko kauden ajan ja rengassarjan mahdollinen hinta? Toivottavaa kuitenkin olisi että ajamisen kustannuksien nousua saadaan hieman kahlittua.
-Yksityyppi pitoaine ei oikein saanut kannatusta. Tässäkin suurin pelko oli saatavuus ja hinta? Jätetään joku säätö /säästö vara.
-Muutama ehdotus tuli yksityyppi moottorista eli prostock koneesta. Sillähän aika moni jo tällä hetkellä ajaa.
-Osallistumisrajoituksen poisto koettiin hyväksi ja samalla ongelmalliseksi.
Oikeastaan vain C-12 kärkikuskien osallistumisia haluttiin rajoittaa tai vaihtoehtoinen versio oli
heidän sallimisensa ajaa kisassa kuitenkaan saamatta sarjapisteitä.
Krossi ja turisti puolen kärjen osallistumisia ei haluttu rajoittaa vaan se koettiin enemmän positiivisena lajin kannalta. Tämän hetken rajoitukset taitaa ensi kaudella kääntyä hieman itseään vastaan kun C-12 kuskeja on noin vähän ollut viivalla.
-Kisat ja niiden kaksipäiväisyys...Ei. Meidän näkemyksemme on tällä hetkellä että kaksi päiväisyydelle ei ole tarvetta kautta tilausta. Tällä osallistuja määrällä ei ole mitään järkeä järjestää
kaksipäiväisiä kisoja.Tai ainakaan meiltä ei tule yhtään virikuskia lisää tällä järjestelyllä.
Kaksi päivää = isompi murhe talkoo väestä ainakin Raumalla. Olemme kuitenkin pyrkineet pitkälle siihen että kisaorganisaatio (kilpailunjohtaja, tuomariston pj. , tuomarit ja katsatus) Keskittyy omaan tekemiseensä eikä mielellään osallistu mihinkään kisaluokkaan. Kaikki vaan toimii kisapäivänä näin paremmin.
Kerhokisat pidämme mielellään täysin irrallaan tästä toiminnasta. Suurin osa kerhokisojen väestä kuitenkin käy mielellään yksipäiväisissä kisoissa lauantaina. Ainakin tänä vuonna Äänekoskella oli
kerhokisoissa aivan liian pieni ja sunnuntaina jo loppuunajettu organisaatio eli ei näin!
-Nykyinen kisakalenteri laajennattuna yhdellä Etelä-Suomen kisalla olisi hyvä. Viisi(5) kilpailua joista kolme(3) lasketaan olisi hyvä. Tällä hetkellä kisakalenteri on osalle harrastajista liian pohjois painotteinen. Uskon kuitenkin että kauden päätöskisa Oulussa vetää joka tapauksessa väkeä.
Vaikka olisit ajanut kolme hyvää kisaa etelässä niin mikäli haluaa menestyä sarjassa niin pitäähän niitä sijoituksia lähteä puollustamaan kauden finaaliin.
RaumRC on valmis ensikaudellakin järjestämään kisat mikäli meillä silloin vielä on ajopaikka.
Tämä yleensä varmistuu siinä elokuun aikana.
Kiitos kuluneesta kaudesta toivoo: RaumRC:n GT väki
-
Väliaikatietoja ensi kauden 12Track Touriin:
- GT-12 ykstyyppirenkaaksi tulee JFT S40(eteen) ja S35(taakse), renkaissa värillinen tunnisteraita
- Spider Blue ykstyyppipitoaine GT-12 luokassa
- Formulaluokka on pääasiallisesti FinTrack -sarjassa, 12Track tourilla voidaan ajaa yksittäisiä kisoja, mutta FTT-sarjassa on virallinen mestaruussarja. Kisapäivä vielä auki (tod näk kuitenkin sunnuntai aikataulullisista syistä)
- Formulaluokan ykstyyppirenkaaksi on valittu GRP.
JFT-renkaiden saatavuus on luvattu ja maahantuonnista vastaa EuroRC.
Maahantuonteihin ja jälleenmyyntiin liittyvistä asioista tulee infoa tulee lähiviikkoina maahantuojan taholta.
Lisää uutisia 12Track Touriin liittyen tulee lähiaikoina.
-
Näin uutena gt12 kuskina pidän yksityyppi rengasta oivana sääntönä, samoin pitoaine kaikilla sama. Kannatettava idea olisi myös kerhokisojen pitäminen sunnuntaina ja mattiskisat lauantaina. Itse tulen Helsingistä, joten olisi vähemmän viikonloppuja ajaa suomen halki. Toivottavasti myös etelästä löytyy järkkääjä. Kisoissa tavataan! Mikko#32
-
🤔
-
Ohjeisto ja kalenteri on tarkoitus julkaista kuun lopussa tai heti syyskuun alkupäivinä viimeistään!
-
Kovasti yritetään valmistautua tuleviin koitoksiin. Tänään oli neljä GT12 luokan autoa Hakkilan radalla. Aika kivaa on! :azn: :cool: