RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: PMi - 09.03.17 - klo: 18.51

Otsikko: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 09.03.17 - klo: 18.51
Alkaa olla aika ruveta valmistelemaan kauden 2018 toimintoja. Mitään radikaalia ei ole suunnitteilla, vain pieniä tarkennuksia ja yksinkertaistamista.
Talven 2017/2018 kalenteria pitäisi alkaa saamaan kasaan, joten talven mattokauden kilpailujen järjestäjiä etsitään tässä vaiheessa. Talvikaudelle on neljä kilpailua, yksi (tai kaksi) tämän vuoden puolelle ja loput 2018 puolelle.
Myöskin ehdotuksia kesän 2018 kilpailuista otetaan vastaan, tosin niiden lukkoon lyöminen menee syksyn pienoisautoilun koulutustilaisuuteen. Kesän kilpailujen määrä on vielä auki, mutta max neljä, riippuu halukkaista järjestäjistä. Tietysti jos on jollain jotain speciaalia, niin pyritään ankkuroimaan se päivä.
Viestejä ehdotuksista YV:llä kiitos.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 18.05.17 - klo: 13.18
Aihetta sivuten, F1-10 luokkaan liittyvää.

http://rc10.fi/index.php?topic=100000.msg812222#msg812222 (http://rc10.fi/index.php?topic=100000.msg812222#msg812222)


Ensi kauden kisajärjestäjäksi ovat ilmoittautuneet tällä hetkellä ainakin (Pena voi täydentää listaa):

Sisäkisat:
FTT I messukisa Lahdessa
FTT II joulukuun alussa Oulussa
FTT III tammikuun lopulla Kouvolassa
FTT IV

Kesäkisat:
FTT  Laukaa


Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 10.07.17 - klo: 09.45
Tervehdys kilpailijat, kesä hellii, vielä. Heinäkuun lumiennätys on sitten 5 cm.
No niin, pohditaanpa kautta 2018.

Talvella TSS-10 ja TSP-10 sarjat, neljä kisaa ja ovat varsinaiset FTT-sarjat. TSM-10 ajetaan talvella sekä kesällä, talvella neljä ja kesäaikaan kaksi tai kolme kilpailua. Lisäksi kesäkaudella ajettaisiin oma avoin kansallinen TSP-10 sarja. Talvella lisäluokkana on F1-10 ja kesäaikaan järjestäjä saa halutessaan valita sopivan kumirengasluokan.
Miltäs kuullostaa, kommentteja puolesta ja vastaan otetaan ja toivoisin vastauksia juuri heiltä jotka ajavat kyseisiä luokkia.

Sitten kilpailunumeroista. Miltä kuullostaisi TSM-10 ja TSP-10, kilpailijoista seuraavanlainen:
numerot 1-10 varattaisiin edelleen edellisen kauden kymmenelle parhaalle( käytti tai ei), 11-99 olisi vapaasti valittavissa siten että olisi sama numero TSM-10 ja TSP-10 luokissa?
Kilpailijat voisivat valita haluamansa numeron käyttöönsä ja tietysti pari vaihtoehtoa, jos ykkösvaihtoehto sattuu menemään jollekulle toiselle. Numero olisi käytössä toistaiseksi ja vapautuisi ensimmäisen käyttämättömän vuoden jälkeen ellei kilpailija ilmoita palaavansa välivuoden jälkeen.

TSS-10:n numerot jaetaan jatkossa edellisen kauden sijoitusten mukaan, mutta jos siellä on halukkaita ajamaan TSP-10:ä niin eiköhän heillekkin löydetä sama numero molempiin luokkiin.


Asioilla alkaisi olla hiukan tilausta, sillä pitäisi sarjasäännöt saada ensikuun AKK:n kokoukseen hyväksyttäväksi.

t. Pentti
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 10.15
Perusteluja tuolle sarjamuodolle kerroinkin jo Laukaalla viikonloppuna mutta laitetaan tänne myös asiasta.

Eli miksi stanu olisi vain talvisarja ja miksi kesällä ei stanua, vaan TSP-10 kesäsarja:

-useampi kuski voisi ajaa koko sarjan, eli kevyempi sarja pituutensa suhteen > sarjan arvostus ja taso olisi entistäkin kovempi, kun vajaat kesäkisat eivät sotke sarjapisteitä.

-kesällä stanukisoissa osanotto on ollut suhteellisen vähäistä verrattuna talveen, joten voisi olla paikallaan ajaa hieman nopeampi luokka stanun tilalla, koska moni ei voi eikä saa eikä halua ajaa stanua kesällä, mutta ei myöskään rikkoa kalustoa virissä, joten jo talvella hankitut TSP-10 laitteet sopisivat tehon puolestakin tähän hyvin isohkoille ulkoradoille. Voisi myös tuoda lisää kuskeja talveksi  TSP-10 sarjaan.

Stanua ei missään nimessä ole tarkoitus ajaa alas, vaan vahvistaa. Ja kun porukkaa on taas sen verran, että kesäsarjalle on tilausta, niin sitten voidaan miettiä uudelleen aihetta. Sillä välin seurat voivat tehdä lisää duunia uusien harrastajien ohjaamiseksi lajiin sekä kisapolulle.

Aina aika-ajoin on kritisoitu sitä, että sarjamme eivät ole tarpeeksi kiinnostavia. Minun mielestä ei ole sarjan vika, jos harrastajia ei vain ole.  Ei ole varsinaisesti sarjan tehtävä hankkia seuroihin uusia kuskeja. Toki sekin näkökulma on olemassa, jos kisat ovat hyvin mainostettuja ja näkyvällä paikalla. Ei kukaan tule sarjaan pystymetsästä, harrastamatta seurassa ensin. Ja kun useimmissa seuroissa stanukuskien määrä on olematon tai ei ollenkaan kuskeja, niin ei voi mitenkään olla edes mahdollista että "kulkematta lähtöruudun kautta" meille tupsahtaisi kymmenittäin uusia kuskeja.

Toki sarjaa voi aina kehittää kiinnostavammaksi, mutta tuosta näkökulmasta katsottuna se ei ole nyt se asian ydin. Osalla paikkakuntia stanukuskeja on erittäin hyvin (Riihimäki vajaa 10, Oulu 10+, muut??), joten kyllä se ongelma on tällä hetkellä mielestäni seuroissa, tai pitäisikö sanoa haaste. Tämä tilanne tulee heijastumaan vielä vuosikausia trendinä jossa osallistujamäärät laskevat, jolleivat seurat saa uusia harrastajia mukaan, ja sitä kautta ohjattua kisoihin.

Mielestäni TSM-10 voi tällä hetkellä ihan hyvin ja kuskeja on kiitettävä määrä myös kesäkisoissa, kun saadaan kuitenkin kaksi täyttä finaalia aikaiseksi. Kesäkisojen määrä eli kolme on vaikuttanut hyvältä, eikä Suomen kesän mittaiseen ajanjaksoon oikein neljää kisaa saa helposti mahtumaankaan.

Numeroasiaan ehdotukseni on, että käytetään korissa jatkossa vain yhtä numeroa, tuulilasissa.

Tuossapa siis omat ajatukset tuolle ylläolevalle.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 10.07.17 - klo: 11.39
Minusta erittäin hyviä muutoksia ensi kaudeksi.

Jäisikl viikonlopun formaatti edelleen samaksi, eli viri ja stanu lauantaiksi ja poro sunnuntaina formuloiden kansss?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 11.41
Tällä hetkellä ei suunnitelmissa vaihtaa ajopäiviä.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 10.07.17 - klo: 18.14
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 18.35
- Sarjan lyhyydellä ei ole merkitystä sarjan arvostukseen. Enemmänkin asia on mielestäni toisinpäin, kovemman työn takana on ajaa pidempi sarja ja sitä myöten myös arvostus korkeampi.
- Mielestäni kulunut kausi on ollut kovatasoinen ja sijoitukset eri kisoissa on mennyt hyvin ristiin, mikä osittain kertoo siitä, että useampi kuljettaja on ajanut kärkikahinoissa.

Tarkoitin tuolla sarjan arvostuksella yleistä arvostusta luokan kuskien keskuudessa. Kuten sanoit, kausi on ollut stanussa kovatasoinen ja monta kuskia on yltänyt kärkitaisteluun mikä on hyvä merkki laajasta kehityksestä. Ehkä kuitenkin noiden kuskien takana ajavat eivät sarjaa arvostaneet tarpeeksi, koska eivät ajaneet koko sarjaa, eivätkä kesäkisoja. Se ei toki vähennä kärjen taistelun arvoa missään nimessä, toivottavaa vaan olisi, että stanuilijoita olisi nyt ainaki B- ja C-finaaliin asti. Ylläolevaan perustuen, talven sarja olisi helpompi klaarata läpi ja kaikista sijoituksista tulisi tiukempi taisto, kun mukana olisi enemmän kuskeja.

Tämä toki oma näkemys. Sitä en tiedä tässä vaiheessa, onko se oikea ratkaisu (TSS-10 talvisarjana) mutta näkisin että kokeilemisen arvoinen.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 10.07.17 - klo: 19.10
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 19.15
On huomattavasti helpompi ajaa 4 viikonloppua ja todeta suorittaneensa kaikki sarjan kisat kuin 7 viikonloppua. Ja kun on helpompaa osallistua useampaan kisaan, niin se myöskin tuo lisää taistelua sijoituksista, kun osallistujia on enemmän. Tuossa on syy esim monen perheellisen esteellisyyteen osallistua kaikkiin sarjan kisoihin.

Luokkien kuskirakenne on muuttunut muutamassa vuodessa niin paljon, että on kokeiltava myös jotain uutta joka voi olla vanhaa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 10.07.17 - klo: 19.45
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 19.49
- Suurempi osallistujien määrä ei ole mitenkään suorassa suhteessa sijoituksista taisteluihin. Toki aina mukavampaa se on, että luokkaan ja lajin pariin saadaan lisää kisailijoita.

Ei puhuta nyt varmaankaan samasta asiasta, mutta kyllä mielestäni on kovempi juttu ajaa 50-100 kuskin kisassa finaaliin kuin 5 kuskin kisassa. :) Jos totutaan ajokulttuuriin, jossa finaalipaikasta ei tarvitse ajaa, vaan on automaattisesti A-finaalissa,  on heikolla kun siirrytään nopeampiin luokkiin.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 10.07.17 - klo: 20.17
Yks juttu tuli mieleen jota on monasti lauantain ajajakokouksessa toivottu mutta harvoin toteutuneet:

Laittakaa sääntöihin formaatiksi niin että kaikki ajaa kolminkertaiset finaalit.  Tämä lisää A-finaalien ulkopuolisten kisaamisen mielekkyyttä huomattavasti, ja erityisesti tärkeää aloitteleville stanun B- ja  -finalisteille.

Viime talvena ainoastaan Lahdessa oli lauantaina niin paljon kuskeja, että olisi vaatinut päivän venyttämistä hieman. Kuusaalla tätä ehdotettiin ajajakokouksessa monen kuskin pyynnöstä kun viristä jäi D-finaalit pois, mutta kisäjärjestäjä ei halunnut muuttaa aikataulua vaikka palkinnot olisi jaettu samaan aikaan. Naurettavaa!

Niin joo, ajosuunnan vaihto sunnuntaille olisi kova. Antaisi reilummat lähtökohdat jos haluaa ajaa vain poroa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 10.07.17 - klo: 20.36
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 10.07.17 - klo: 20.42
.
Otsikko: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Ender - 10.07.17 - klo: 20.48
Laittakaa sääntöihin formaatiksi niin että kaikki ajaa kolminkertaiset finaalit.  Tämä lisää A-finaalien ulkopuolisten kisaamisen mielekkyyttä huomattavasti, ja erityisesti tärkeää aloitteleville stanun B- ja  -finalisteille.

+1


Sent from my iPad using Tapatalk
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 10.07.17 - klo: 21.32
Kaksitoistatuntinen päivä on pitkä, eikä se yleensä riitä vaan siihen on laitettava vielä tunteja eteen ja taakse. Itse olen poikani kanssa kiertänyt stanukisoja aikanaan ja jos mekaanikko on  päivän jälkeen puhki niin kuinkas puhki ja väsynyt on sitten nuori kuski? Sanoisin että niin puhki jotta se jo vaikuttaa suoritukseen.
Toisaalta onko kukaan miettinyt asioita kilpailun järjestäjän kantillta? Kuinka ne harvat kilpailujen tekijät asian näkee? Jos päivän mittaa ruvetaan venyttämään tuntitolkulla niin voi loppua tekijät, kun niitä nytkään ei liikaa ole.
Monessa seurassa on pääasiassa kilpailijoita ja tekevät kädet on vähissä. Joskus tuntuu ja näyttää siltä, että kun kilpailua ruvetaan rakentamaan kasaan niin ne tekevät kädet vaan liukenee jonnekkin ja olet vähän niinkuin yksin.

Stanu numeroinnissa palataan vanhaan, eli päättyneen kauden sijoituksen mukaiset kilpailijanumerot uudelle kaudelle.

Siihen, että ajetaanko kesällä TSS-10 vai TSP-10 tässä juuri haetaan lausuntoja puoleen tai vastaan. Tänä kesänä homma on hoitunut hyvin. Viri voi hyvin ja satnu on hengissä juurikin sen aktiivisen kilpailuporukan ansiosta.

Eipä maailmallakaan alempia finaaleita ajeta kuin kerran tai kaksi. :cry:
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 10.07.17 - klo: 23.51
Kolminkertaiset finaalit olisivat toki kiva juttu, mutta jokainen voi laskea itse excelissä, millaisia ovat päivien pituudet 3x finaaleilla. Jos kisat alkaa klo 8 aamulla ja päättyvät 20-21 aikaan illalla niin en kyllä jaksa mitenkään uskoa että se toisi enemmän kuskeja mukaan versus nykyinen n 19 lopetusaika. Useimmilla on kuitenkin se kotiinpaluukin vielä suoritettava kisojen jälkeen.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 11.07.17 - klo: 02.07
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Stilo - 11.07.17 - klo: 08.30
Niin joo, ajosuunnan vaihto sunnuntaille olisi kova. Antaisi reilummat lähtökohdat jos haluaa ajaa vain poroa.

Tuossa ongelmaksi muodostuu se, että nykyisellä formaatilla sunnuntai aamun harjoitukset menisivät maton nukan suunnan vaihtoon ilman mitään järkevää tuntumaa auton käytökseen vrt. loppupäivä. FTT:ssä ajettiin pari talvea siten, että ajosuunta vaihtui sunnuntaille ja lauantai illalla ajettiin harjoituksia vielä kilpailun jälkeen sunnuntain ajosuunnalla. Autojen käytös oli kohtalaisen erikoista silloin lauantaina ennen kuin rata ajautui sisään uuteen ajosuuntaan.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 11.07.17 - klo: 10.05
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 11.07.17 - klo: 10.36
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: SUSI - 11.07.17 - klo: 18.10
Näin ensimmäistä kisakautta ajaneena tuo stanun nopeus on ollut ihan riittävä myös ulkona kun ei ole sitä kisakokemusta kertynyt. Pitää ottaa huomioon myös ensimmäistä kauttaan ajavat kuskit koska ainakin nuoremmat yleensä aloittavat kisaamisen stanulla. Jos kesäkisat stanulla loppuvat ja pitäisi ajaa TSP-10 sen sijaan niin eiköhän siellä aloitteleva kuski ole vain muiden jaloissa? Toisaalta seurauksena voi hyvinkin olla että stanukuskit siirtyvät ajamaan pelkkää TSP-10 luokkaa ja seuraa kuskikato myös sisäkisoille.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: peitsamo - 14.07.17 - klo: 11.29
Minun mielestä ajoformaattia voisi hyvinkin rukata siihen suuntaan, että esim. harjoituskierroksia olisi vain yksi, eikä sekään pakollinen (sitten kaikki on omalla vastuulla kun lähdetään alkueriin). Alkueriä esim. kaksi tai ihan enintään kolme kierrosta. Kyllä ne voimasuhteet yleensä siinä jos selviää. Sitten finaaliajoa vähintään se kolme kierrosta. Ainahan voi perustella suurempaa alkuerämäärää sillä, että jossain erässä voi vaikka rengas irrota, ja se vaikuttaa liikaa lopputulokseen. Toisaalta just näin se pitäs ollakin, että kilpailu on kokonaisuus, jossa myös laitteet, valmistautuminen, huolellisuus ja muutkin asiat vaikuttaa, kuin pelkkä absoluuttinen nopeus, niin se menee "oikeissakin" moottoriurheilulajeissa. Jos asiaa pohtii vielä eteenpäin, niin olisihan se mahdollista rukata finaalit siihen tapaan, että sieltä se nousumahdollisuus löytyy, jos se mahdollinen yksittäinen alkueräkatastrofi on liian iso peikko.

Ihan perustellusti voisi esittää myös kysymyksen, onko finaalin mitta oltava välttämättä just sen 5 minuuttia? Esim. Stanussa voisi laitteiden puolesta ajaa huoletta vaikka 10 minuutin finaalit?

Itseäni tympii kisaformaatissa se, että aamulla lähdet liikenteeseen ennen kukon pierua, ajellaan harjoituksia ja (osin merkityksettömiä) alkueriä iltapäivä kello kolmeen - neljään, jonka jälkeen se todellinen kilvanajon aika on lyhyt kuin Suomen kesä. Päivät on liian pitkiä, tai liian pitkäveteisiä - jotain tarttis tehdä.

Ennen kuin sanotte, että ei ole mahdollista, miettikää hetki ja pohtikaa olisiko Suomen jatkuvasti laskevassa pienoisautoilukilpaskenessä mahdollisesti isomman remontin paikka?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 14.07.17 - klo: 11.53
Ihan hyviä pointteja Peitsamolla. Kyllähän se kisapäivä on aika pitkä jo nyt ilman että sitä pidentää.

Korostetaan ja muistutetaan taas, että toki tuo laskeva trendi ei siis ole missään nimessä Suomen ongelma ainoastaan vaan ihan globaali tilanne jo vuosien ajan monenkin luokan kohdalla. Eli yleisesti pitäisi tehdä jotain jotta porukkaa tulee aktiivisen kisaamisen piiriin, eikä vain kaluston omistajaksi.

Itse korostaisin seurojen merkitystä ketjussa. Jos meillä Oulussa on tällä hetkellä noin about ennätysmäärä kisaavia kuskeja viimeisen 25v aikajakso huomioiden, niin ei kaikki voi olla myöskään vain Suomessa ongelmaa. Ja käsityksen mukaan esim pk-seudulla on erittäin runsaslukuinen porukka seurassa, tosin heitä ei ihan niin suurissa määrin kisoissa näy (suhteessa jäsenmäärään).

Ideoita voi heitellä tänne vapaasti muutkin!
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 14.07.17 - klo: 17.10
Esimerkki 1, yksi eräharjoitus ja neljä alkuerää:

   Ovet aukeaa      7:00      
   ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30      
   tuomariston kokous      9:00      
               
   HARJOITUKSET   1. vapaa         
   TSS - 1   8:00         
   TSS - 2   8:08         
   TSS - 3   8:16         
   TSS - 4   8:24         
   TSM - 5   8:32         
   TSM - 6   8:40         
   TSM - 7   8:48         
   TSM - 8   8:56         
               
   OHJAAJAKOKOUS      9:10      
               
   ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros   4. eräkierros
   TSS - 1   9:30   10:45   12:30   13:45
   TSS - 2   9:38   10:53   12:38   13:53
   TSS - 3   9:46   11:01   12:46   14:01
   TSS - 4   9:54   11:09   12:54   14:09
   TSM - 5   10:02   11:17   13:02   14:17
   TSM - 6   10:10   11:25   13:10   14:25
   TSM - 7   10:18   11:33   13:18   14:33
   TSM - 8   10:26   11:41   13:26   14:41
               
   FINAALIT   1.   2.   3.   
   TSS  A-fin   15:45   16:50   17:55   
   TSM  A-fin   15:55   17:00   18:05   
   TSS  B-fin   16:05   17:10   18:10   
   TSM  B-fin   16:15   17:20   18:20   
   TSS  C-fin   16:25   17:30   18:30   
   TSM  C-fin   16:35   17:40   18:40   
                  
         PALKINTOJEN JAKO   19:03   

Esimerkki 2, kaksi eräharjoitusta ja kolme alkuerää:

Ovet aukeaa      7:00   
ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30   
tuomariston kokous      10:00   
         
HARJOITUKSET   1. vapaa   2. vapaa   
TSS - 1   8:00   9:10   
TSS - 2   8:08   9:18   
TSS - 3   8:16   9:26   
TSS - 4   8:24   9:34   
TSM - 5   8:32   9:42   
TSM - 6   8:40   9:50   
TSM - 7   8:48   9:58   
TSM - 8   8:56   10:06   
         
OHJAAJAKOKOUS      10:15   
         
ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros
TSS - 1   10:40   11:55   13:35
TSS - 2   10:48   12:03   13:43
TSS - 3   10:56   12:11   13:51
TSS - 4   11:04   12:19   13:59
TSM - 5   11:12   12:27   14:07
TSM - 6   11:20   12:35   14:15
TSM - 7   11:28   12:43   14:23
TSM - 8   11:36   12:51   14:31
         
FINAALIT   1.   2.   3.
TSS  A-fin   15:30   16:35   17:40
TSM  A-fin   15:40   16:45   17:50
TSS  B-fin   15:50   16:55   18:00
TSM  B-fin   16:00   17:05   18:10
TSS  C-fin   16:10   17:15   18:20
TSM  C-fin   16:20   17:25   18:30
         
      PALKINTOJEN JAKO   18:53

Esimerkki 3, maksimi erämäärä, 5min eräharjoittelu 2x ja aikataulun hienoista tiivistämistä:

Ovet aukeaa      7:00      
ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30      
tuomariston kokous      9:30      
            
HARJOITUKSET   1. vapaa   2. vapaa      
TSS - 1   8:00   8:50      
TSS - 2   8:05   8:55      
TSS - 3   8:10   9:00      
TSS - 4   8:15   9:05      
TSM - 5   8:20   9:10      
TSM - 6   8:25   9:15      
TSM - 7   8:30   9:20      
TSM - 8   8:35   9:25      
            
OHJAAJAKOKOUS      9:40      
            
ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros   4. eräkierros
TSS - 1   10:10   11:15   12:45   13:50
TSS - 2   10:18   11:23   12:53   13:58
TSS - 3   10:26   11:31   13:01   14:06
TSS - 4   10:34   11:39   13:09   14:14
TSM - 5   10:42   11:47   13:17   14:22
TSM - 6   10:50   11:55   13:25   14:30
TSM - 7   10:58   12:03   13:33   14:38
TSM - 8   11:06   12:11   13:41   14:46
            
FINAALIT   1.   2.   3.   
TSS  A-fin   15:50   16:55   18:00   
TSM  A-fin   16:00   17:05   18:10   
TSS  B-fin   16:10   17:15   18:20   
TSM  B-fin   16:20   17:25   18:30   
TSS  C-fin   16:30   17:35   18:40   
TSM  C-fin   16:40   17:45   18:50   

          Palkitojen jako 19:13

Hyvin mahtuu  :azn:

Mikä olisi paras vaihtoehto?

Löysä päivä vai tiivistä ajamista alusta loppuun?




         
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 14.07.17 - klo: 17.46
Jos ajettaisiin kolme alkuerää, niin sillon pitäis melkeen ajaa nopeinta tulosta, joka tarkoittaa että kaks ekaa alkuerää ois myös treeniä. 2/3 alkuerissä on aika raju, jos on vain yksi treeni, koska pito muuttuu aika paljon kolmessa akussa.

Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 14.07.17 - klo: 18.09
FTT-kisoissa 1 treeni on liian vähän, koska profiili on uusi ja rataan pitää ajaa pitoa. Yleensä 1. treeni lauantaina on pelkkää liukastelua, sen jälkeen on tosi rajua lähteä ajamaan alkueriä.

Itse tiputtaisin 4. alkuerän pois jos aikatauluun ei muuten mahdu 3-kertaisia finaaleja. Laskutapa pistein 2/3 on toki vaativa, mutta samaa käytetään WJ-sarjassa ja M8 SM-sarjassa.

Esimerkkiaikataulut selventää hyvin, kiitos Pentille niistä.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 14.07.17 - klo: 18.30
kannattaa muistaa että polttiksissa ajetaan nousufinaalit. WJ-sarjasta ei kokemuksia viime vuosilta.

Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: pintakaasu - 14.07.17 - klo: 21.58
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Stilo - 14.07.17 - klo: 23.16
Mikäs sen helpompaa on kun aamulla ostaa renkaat kisapaikalta samalla kun käy ilmoittautumassa. Voi olla varma, että renkaita on ilman ennakkovarailua ja kaikilla muillakin on renkaat varmasti samasta tuotantoerästä. Historiasta löytyy esimerkkejä kun aamulla saadut kisarenkaat onkin 0.5s hitaampia kierroksella verrattuna kaupasta ostettuihin kun välissä vaihtunut tuotantoerä. Näin varmistetaan mahdollisimman tasalaatuinen rengas kaikille kilpailijoille.

Hiukan ihmettelen kuinka alkuerät eivät ole "kilvanajoa" ja monenkaan mielestä eivät tunnu olevan niin tärkeitä. Sähköluokissa ilman nousufinaaleita alkuerät kuitenki määräävät loppusijoituksen kannalta enemmän kuin itse finaalit.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 15.07.17 - klo: 00.42
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 15.07.17 - klo: 08.40
Jengi nyt unohtaa noilla sairaan tiukilla aikatauluillaan täysin sen, että IHMISET hoitaa nuo ajanoton ja järjestelyt. Jos eräväli on 6min niin siinä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta viiveelle, 7min on jo sekin todettu sellaiseksi kilpajuoksuksi varikolta radalle ja takaisin ettei mitään järkeä.

Jos eräväli on 6min ja radan kierrosaika n 15-20s, se tarkoittaa että viimeiset ukot tulee kierrokseltaan n 5:30 kohdalta ja lauteelta kun toinen erä on jo alkamassa tai alkanut. 7min antaa vähän pelivaraa, muttei ajanottajille. Kommentteja olis hyvä saada niiltä jotka kisoja järjestää. Noin 30+ SM-kisaa on tainnu tulla järjestettyä, ja muutama kymmenen kerhokisaa, ajanottajana vain kertsikisoissa, mutta kyllä näkisin että jos oikeasti dikkaa kiireisestä kisapäivästä niin suosittelen ajamaan vaikka kahta luokkaa samana päivänä nykyisellä systeemillä ja sitten miettimään uusiksi :)

Ja jos tulee viivettä niin aikataulu menettää merkityksensä. Ulkomailla ei usein edes ole aikataulua kisoille vaan edetään kuten edetään ja seurataan mikä erä on menossa ja lasketaan about se oma erän lähtöaika.

 Jos halutaan näännyttää ajanottajat, niin ehdottomasti 6min eräväli, ja täydelliset robotit hoitamaan hommaa :D On meinaan aika hemmetin pitkä päivä vetää ilman mitään taukoja, ei taida olla enää senkään vertaa tekijöitä.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 15.07.17 - klo: 08.49
Ajettavan erämäärän/treenien pienentämistä miettivien kannattaa myös huomioda se, mitä luokkaa ajavat. Viriluokissa rata ei saavuta esim sisällä ajettaessa lähellekkään stabiileja olosuhteita vielä yhden treenin jälkeen, jolloin ajaminen liukkaalla radalla ja säätäminen on ihan täysin randomia perustuen yhteen akulliseen likaisella ja pidottomalla radalla. Stanussa voi varmaan vetää mutta virissä tulee puolet romujaan keräten lavalta pois kesken erän.

Myöskin kolmen finaalin ajattaminen suurien erien kustannuksella ei kyllä palvele ketään. Erissä tuloksen ajaminen on entistä vaikeampaa mitä "hitaampaan" erään kuski sijoittuu jos kuskeja on 8-10. Perusteena ei käy se että niin on kv-kisoissakin, koska se toimii kv-kisoissa ainoastaan isoilla radoilla ja kärkierissä.

Tuossapa muutamia juttuja ja näkökulmia siis. Hyvä että keskustelua on, kyllä tästä varmasti saadaan jotain uutta irti kun pyöritellään ajan kanssa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 15.07.17 - klo: 09.56
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.

Jos et ole ajanut FTT-kisaa niin ei sen sinua pitäisi häiritä. Sitten kun satut ajamaan niin huomaat, että toimiva ja järjestäjän kannalta kannattava systeemi.
Onhan sinunkin jostain ostettava renkaat kilpailuihisi.




Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 15.07.17 - klo: 10.07
Kuten Stilo yllä kommentoi, paras tapa varmistaa tasainen laatu, saatavuus ja minimoida fuskaaminen on ostaa renkaat kisapaikalta. Porsaanreikiä ja mahdollisuuksia kusettaa renkaissa, inserteissä ja muussa on expontentiaalinen määrä jos sitä ei jotenkin valvota. Tuo on todettu kv-kisoissa jo toistakymmentä vuotta sitten.

Jos foamiluokissakin on ykstyyppirengas jonka tunnistaa (tunnisteraita, GT-12) niin silloin ei ole ongelmaa vaikka ajaakin omilla renkailla. Perusajatus on olla "control tyre".

Sähkökrossissa insertti on vapaa joten voi ostaa omat renkaat mistä haluaa kunhan on tunnistemerkit renkaissa katsastusta varten.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 15.07.17 - klo: 13.59
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 15.07.17 - klo: 14.02
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 15.07.17 - klo: 14.12
Suosittelen laittamaan virimoottorin autoon ja ajaa kisoissa, joissa on yksi treeni ja mahdollisesti kolme alkuerää niin voi mieli muuttua :) Pitää muistaa että kisoissa ei ole satoja kuskeja ajamassa sitä pitoa ja tekemässä olosuhteista stabiileja. Kisan luonne muuttuisi esim FTQ:sta ajettaessa aivan totaalisen toiseksi, jolloin vain viimeisellä erärundilla olisi merkitystä. Ei olisi kovinkaan erikoista että joku pilaa toisen ajon itse epäonnistuessaan. Pisteillä kun mennään niin sillon on huomattavasti parempi tilanne kaikille ajaa siitä finaalipaikasta ilman kikkailua.

FTT-sarja on kuitenkin SM-sarja TSM-10 luokalle. Jos puitteita ja ajoformaattia aletaan karsia kansallisten luokkien alempien finaalien ehdoilla, niin se ei vain ole hyvä asia. Kuten joku kerran totesi, ei mäkihypyssäkään ne jotka jää toiselta kierrokselta hyppää enää sijasta 31+ uudelleen. No joo, huono esimerkki.

Meillä kuitenkin sitä ajoa oikeasti tulee aika paljon, ei kuitenkaan liikaa, muttei myöskään liian vähän jos erona on yksi erä finaaleissa. Mielestäni SM-sarjan arvoista on ajaa nykyisellä kaavalla = ajomäärät ennallaan, tai ei ainakaan vähempää.

Lisäksi jos olisi vain esim yksi treenirundi niin ne kelle rata/matto/olosuhteet on tutut olisivat melkoisessa etulyöntiasemassa. Ymmärrän ettei tällaisia asioita kaikki mieti, jollei aja siitä voitosta vaan käy kisoissa kokeilemassa vauhtia ilman sen kummempaa tulostavoitetta, mutta kärjessä tilanne korostuu. Näkisin itse että 2/3 laskettaessa ehdottomasti kärkipää voittaa ja häntäpää häviää entistä enemmän, mutta saapahan ajaa ehkä ennakoitua alemmassa finaalissa...
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Vesa - 15.07.17 - klo: 14.39
Toki ymmärrän, että eri kuskeilla ja luokilla on erilaisia toiveita ja tarpeita. Voihan tuota muutettua aikataulua jne kokeilla esim ensi talvena sunnuntaina TSP-10 -luokassa jos siihen tulokseen tullaan. TSP-10 luokassa riittäisi mainiosti sunnuntaina yksi treenikierros, koska kaikkia (paitsi 1-3 ehkä) ovat edellisen päivän rataa ajaneet.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 15.07.17 - klo: 14.57
Olen myös sillä kannalla, että vanhoilla mennään. Sen verran olisin periksi antamaan, että viimeisen finaalin olisi lähdettävä siten että se olisi maalissa klo 19. Antaisi se hiukan lisää pelivaraa eräsuunnitteluun eikä kohtuuttomasti pidentäisi päivää.

Kaipaisisin tuosta kilpailijanumeroideasta vielä mielipiteitä, vai lähdetäänkö tuosta vain jakamaan numeroita.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: _jtr_ - 15.07.17 - klo: 23.30
Mä ajelin viime talvena kolme FTT-kisaa opiskelumielellä ja kaksi ensimmäistä vain sunnuntain porossa sekä yhden ajaen viriä lauantaina. Ajojärjestykselle voi olla olemassa joku syy, mutta tiedän että krossipuolella on paljon kiinnostuneita kavereita jotka miettivät osallistumista poroon. Pro-stock on luokkana kiinnostava mutta pelkästään sen ajaminen ei ole mielekästä kun suurin osa ajaa samaa baanaa jo lauantain. Voisiko miettiä ajojärjestystä niin että lauantaina ajaisi pro-stock ja formula ja sunnuntaina viri sekä stanu? Virin ajaminenkin olisi monelle mielekkäämpää tutulla ja hyväpitoisella baanalla. FTT on sarjana tiukka ja haastava jossa tarvitaan osaamisen lisäksi kokemusta eri matoista ja olisuhteista että voi pärjätä. Talvella kun itseni kisoihin hilasin, oli todella vaikeaa parin treenin aikana oppia profiili ja totutella uusi alusta. Älkää missään nimessä pienentäkö treenien määrää aamulla koska silloin mennään jo uusien kuskien näkökulmasta todella vaikealle alueelle. Ajokaavio mielestäni toimii eikä sitä kannata muokata. Alkuerät on täyttä kisaa kun ratkotaan pienillä eroillä se ajopaikka finaaleissa ja monesti kuulee että ne tavoitteetkin on asetettu sinne b tai a finaaliin. Minut viimetalven kokeilu vei mennessään ja tulevana talvena on tarkoitus ajaa kaikki kisat kaksipäiväisenä.

-Jussi Rinne-
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 16.07.17 - klo: 10.30
Kuten Stilo yllä kommentoi, paras tapa varmistaa tasainen laatu, saatavuus ja minimoida fuskaaminen on ostaa renkaat kisapaikalta. Porsaanreikiä ja mahdollisuuksia kusettaa renkaissa, inserteissä ja muussa on expontentiaalinen määrä jos sitä ei jotenkin valvota. Tuo on todettu kv-kisoissa jo toistakymmentä vuotta sitten.

Jos foamiluokissakin on ykstyyppirengas jonka tunnistaa (tunnisteraita, GT-12) niin silloin ei ole ongelmaa vaikka ajaakin omilla renkailla. Perusajatus on olla "control tyre".

Sähkökrossissa insertti on vapaa joten voi ostaa omat renkaat mistä haluaa kunhan on tunnistemerkit renkaissa katsastusta varten.

Juuri näin. Rengassääntö toimii FTT:ssä kuin junan vessa, ei mennä missään tapauksessa muuttamaan sitä!

Mitä eräväliin tulee, niin itse kisoja vetäneenä (myös FTT) sanoisin että 8 minuuttia on alkuerävaiheessa aika lailla minimi. Treenit voidaan ajaa 7 minan välillä kun autoja ei tarvitse kerätä linjan taakse.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 16.07.17 - klo: 13.48
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 16.07.17 - klo: 14.04
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 16.07.17 - klo: 14.19
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.
Tämähän on paras systeemi ikinä missään kun se yksi rengassarja kestää koko kisan ja vieläpä vaan nopeutuu mitä enemmmän ajettu. Ja kisapaikalla kaikki saa samasta erästä valmistettuja renkaita. Krossiluokissa ei välttämättä huomaa renkaiden valmistusarjojen välillä eroa mutta näin on ratarenkaissa hyvin herkästi. Turisti on nimenomaan tämän säännön takia se paras luokka. Esim. WJ alkaa kiinnostaa minua vasta sen jälkeen kun valitaan sellainen rengas että yksi setti kestää koko kisan ja sen enempää ei saa edes käyttää. Se on sitten aika lailla samantekevää ostetaanko se kisapaikalla vai kaupasta samaan hintaan. Mutta mahdollisimman suuri tasapuolisuus saavutetaan sillä että kaikki ajaa samasta laatikosta otetuilla renkailla.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Ruusperi - 16.07.17 - klo: 18.58
Pentin ehdotuksista 3. näyttää järkevältä, toki omassa vaakakupissa painaa myös tuo kisapäivien pituus. Ulkomaankisoissa iso osa sitä kisan mieluisuutta tulee kisan jakautumisesta kahdelle päivälle, ajamista on enemmän per kisa (vapaat + ohjatut harjoitukset) ja päivät ei ole niin hektisiä.

Järjestäjän näkökulmasta kisapäivä on kuuluttajana ja ajanottajana aina melko raskas, pitkän päivän jälkeen pitää paikat vielä purkaa ja siivota. Kilpailijana taas nykyinen 2 b-finaalia missä muiden kilpailijoiden toiminta vie helposti täydellisesti menestymismahdollisudet tuntuu täysin kohtuuttomalta.

Rengaskuvio on ftt:ssä aivan loistava, siitä todella iso ja lämmin kiitos järjestäjille.

Ja vielä, ftt sarja  on parhaimmillaan loistavaa kilvanajoa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Testikuski - 16.07.17 - klo: 22.18
täysin kohtuuttomalta.

Rengaskuvio on ftt:ssä aivan loistava, siitä todella iso ja lämmin kiitos järjestäjille.


Lähes täydellinen, vielä kun saadaan eestaas askartelu vähemmälle  :grin:
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: MarkoH - 18.07.17 - klo: 21.12
Itse kohdistaisin edelleen huomiota tuohon TSS-10-sarjaan ja sen pohdintaan. Itse olen ajanut ensimmäistä täyttä kautta TSS-10-luokkaa ja tähän saakka on tullut ajettua kaikki kauden kisat. Meitä on tehnyt tämän muutama kuski. Itse pidän kilpailukautta aloittelevalle kuljettajalle aika raskaana ja tätä myöten itse nostaisin keskusteluun pohdittavaksi olisiko sarjaa mahdollista jollain muotoa keventää ja jopa laskea kynnystä ottaa osaa sarjaan. Kustannuksetkaan eivät ole ihan pienet 7 kisan ja koko kauden treenauksen osalta.

Yksi lähestymistapa asiaan voisi olla (Tämän ajatuksen on mielestäni jo joku muu nakannutkin ilmaan), että TSS-10-luokassa ajettaisiin erilliset neljän kilpailun talvisarja ja kolmen kilpailun kesäsarja. Tämä pilkkoisi kautta pienempiin osiin, kelkkaan olisi mahdollista hypätä kahdesti vuodessa tai toisen sarjan voisi jopa jättää ajamatta sarjasijoituksen kärsimättä. Tämänmoinen joustavuus voisi olla kuljettajan näkökulmasta katsottuna motivoivaa ja saattaisi keventää myös kilpailullista näkökulmaa kun kausi aloitettaisiin kahdesti vuodessa puhtaalta pöydältä. Tämä toivottavasti ruokkisi myös mm. sitä, että hyvillä sijoilla olevia kuljettajia voisi olla enemmän, jonka myötä uskoisin tyytyväisiä harrastajiakin olevan enemmän.

Mielestäni harrastuksen alussa on paljon opittavaa ja laji on kokonaisuudessaan vaativa, jonka myötä alkupään harrastamisen pääpaino tulisi mielestäni olla motivaatiopuolen huoltamisessa ja valmennuksellisissa asioissa. Sopivissa määrissä järkevästi kilpaileminen luonnollisesti tuo sitten lisähöystöä myös harrastamisen alkuun.

Tämä kommentti lähestyy lajia sellaisesta näkökulmasta missä haetaan ratkaisua:
- Kesäkaudeksi sarjan keskeyttäneiden kuljettajien ongelmaan
- Vain yksittäisiä kisoja ajaneiden kuljettajien ongelmaan
- Kokonaan kotiin jääneiden kuljettajien ongelmaan

Tässä samassa yhteydessä kyllä pitää myös todeta, että meillä on loistava ja taitava nuorten kuljettajien ryhmä, jotka ovat kehittyneet sarjassa reippain askelin eli asiat eivät ole missään nimessä pielessä ja positiivisella puolella on myös paljon muita hyviä asioita. 
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 18.07.17 - klo: 21.23
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 18.07.17 - klo: 22.36
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 08.08.17 - klo: 22.07
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 09.08.17 - klo: 00.48
Edelliseen viitaten, paljonko on 1-2 päivää ajoa? 10-20 akullista, 7 minaa ajoa per akku?

Mikäli oikein rattimiesten kommentteja ymmärsin, virissä rengas toimii 3 akullista ja sen jälkeen alkaa hidastumaan selvästi. Joku voisi kommentoida enemmän testanneena tätä ja missä kohtaa niillä ei kannata eses treenata. 

Sama ongelma on ollut nykyisen mattokrossittrendin myötä sisäkrossissa, Minipinnit toimii 3-5 akullista ja sen jälkeen se pito alkaa heikkenee rajusti.

Sisärenkaat (Volante) on kyllä mahtavat, niillä ajaa todella pitkään. Veikkaan että stanussa ajaisi 4 sisäkisaa samoilla renkailla jos liimaa reunat säännöllisesti.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 09.08.17 - klo: 07.54
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 09.08.17 - klo: 18.59
Virissä se ekan akun 4 ekaa kierrosta on ylitse muiden ja sen jälkeen rengas heikkenee tasaisesti. Puhki tuli yhdet ajettua, mutta ei niissä mitään pitoa ollut siinä vaiheessa.

Ulkokaudessa minua jäi kismittämään nimenomaan renkaat eniten. Niiden ominaisuudet ja varsinkin hinta suhteessa ominaiksuuksiin, ja vieläpä se että Saksasta ks renkaita saa 24e/setti kun täällä kisoissa pitää maksaa (oliko se nyt 32e/setti). Millä tuo hintaero selitetään??? Sisärenkaita ei juurikaan halvemmalla saa muailmalta joten mun mielestä selitystä tälle kaivataan. Tai no, ei tartte selittää kun pistää sen p*skan renkaan kiertoon ja keksitään uusi parempi kisarengas ulkoradoille missä ei sitten ole Suomilisää hinnassa.

Kim
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 09.08.17 - klo: 21.41
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 13.08.17 - klo: 09.09
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 13.08.17 - klo: 12.32
#minimiosallistujamäärä pois -> silloin kaikkiin kisoihin ja etenkin kesän kisoihin kannattaa aina lähteä, kun pisteitä on jaossa joka kilpailussa -> enemmän osallistujia (hyvä myös kisajärjestäjän kannalta) -> sarjan ratkaisut säilyy mahdollisesti viimeiseen osakilpailuun saakka -> spekulointi kannattaako osallistua jää pois ja ilmoittautumiset voi tehdä ajoissa#
Mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu, mitenköhän toteutuisi? Veikkaanpa, että ei ole mitään vaikutusta siihen kuinka kilpailijat ilmoittautuu kilpailuihin oli. Kesäaikaan on paljon pienoisautoilutapahtumia ja suuri osa talven kisailijoista hajaantuu muihin luokkiin eikä kiinnostus ole tarpeeksi kova touringluokkiin. No voidaan kyllä ottaa asia pohdintaan, tuo minimiosallistujamäärä stanuun.

#kaikki kilpailukauden alussa ilmoitetut osakilpailut lasketaan sarjan osakilpailuiksi -> helpottaa kalenterin suunnittelua -> spekulointi kannattaako osallistua jää pois -> enemmän osallistujia ja ilmoittautumiset ajoissa
- sarjan pistelaskusysteemi tulisi olla sellainen, että sarjan kokonaistilanne jokaisen ajetun kilpailun jälkeen olisi paikkaansa pitävä, eikä niin, että se muuttuu jos joku#

Jos kilpailuun ei ole tarvittavaa määrää kilpailijoita niin kilpailua ei ole, eikä siitä tule kenenkään saada pisteitä tai pisteisiin vaikuttavaa hyötyä. Lahjapisteitä ei tulla jakamaan vaan kaikki pitää olla ansaittuja. Sarjan pistelasku voidaan tehdä siten, että kolmen kilpailun jälkeen jätetään huonoin tulos laskematta niin kaikilla ehkä on ehkä hyvä mieli ja loppupisteet saattaa tuoda positiivisia yllätyksia.

#sarjan osakilpailuista kokonaispisteisiin voisi laskea vaikka 3/4:stä sisäkisasta ja 2/3:sta ulkokisasta (jos ulkokisaoja on 3. Jos niitä on vain 2, niin 1/2:sta ei ehkä ole hyvä...) tai kaikki sarjan osakilpailut - 1 osakilpailu eli silloin yhden kisan joko sisäkaudella tai ulkokaudella voisi jättää välistä halutessaan tai heikoin kisan tulos jäisi pois. -> Kannustaa ajamaan kaikki tai lähes kaikki sarjan osakilpailut ja myös kesällä.#
Pistelasku tapahtuu pienoisautoilun kilpailusääntöjen mukaan.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 13.08.17 - klo: 13.17
Saatan sohaista ampiaspesään, mutta silläkin riskillä:

Kuskien puute kesäisin sähköturistissa johtuu ratojen puuttesta, niiden väärästä sijainnista tahi sopimattomuudesta sähköturistiin. Suurimmista kaupunkikeskuskista (PK-seutu, Tampere/Pirkanmaa, Turun alue) vain Turun seudulla (Raisiossa) on rata joka soveltuu sähköturistiin. Tattiksella on toki rata, mutta se ei ole sähköturistin vaatimassa kunnossa ollut moneen kesään ja tulevaisuus kysymysmerkillä muutenkin.

Myöskään muilla aktiivisesti turistia ajavilla kerhoilla (Oulu, Lahti, Riihimäki) ei ole käytössään asvalttirataa.

En usko että mikään sääntömuutos muuta tilannetta oleellisesti vain ratoja kehittämällä saadaan rataluokkiin kuskeja.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 13.08.17 - klo: 13.56
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 13.08.17 - klo: 14.33
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 13.08.17 - klo: 14.52
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 13.08.17 - klo: 14.56
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 24.08.17 - klo: 09.21
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 24.08.17 - klo: 10.10
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?

Säännöt on valmiit ja julkaistaan kunhan AKK:n hallitus on ne hyväksynyt (30.8.)
Muutoksia on tulossa autojen numerointiin, kilpailija voi samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa sekä kilpailijan numerotarra on tuulilasissa.
Renkaiden merkkausta hiukan muutetaan, vähennettään kilpailijoiden juoksutusta.
TSP-10 moottori vaihtuu ja uusi on juurikin testissä.

Tässäpä järeimmät, sarjan virallisessa osiossa sitten lisää kun säännöt on hyväksytty.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jerzirccar1 - 24.08.17 - klo: 12.29
Numero tuulilasiin niin peittää kuskin näkyvyyden ulos autosta😂😂
Moottori on päätetty ja on nyt testissä😯😯
Jerzi
Ps Tää oli sitten Minkkinen pilkesilmäkulmassa kirjoitettu😉😉
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 24.08.17 - klo: 21.37
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?

Säännöt on valmiit ja julkaistaan kunhan AKK:n hallitus on ne hyväksynyt (30.8.)
Muutoksia on tulossa autojen numerointiin, kilpailija voi samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa sekä kilpailijan numerotarra on tuulilasissa.
Renkaiden merkkausta hiukan muutetaan, vähennettään kilpailijoiden juoksutusta.
TSP-10 moottori vaihtuu ja uusi on juurikin testissä.

Tässäpä järeimmät, sarjan virallisessa osiossa sitten lisää kun säännöt on hyväksytty.

Mitkä luokat ajetaan talvisarjana ja mitkä yhdistettynä kesä- ja talvisarjana?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: MAKES - 24.08.17 - klo: 21.39
Hyvä uudistus että samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa.
Numero tuulilasiin on myös hyvä uudistus: Ei kyljen design peity!
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 24.08.17 - klo: 22.23
Talvisarjana TSP-10 ja F1-10. Kesä-ja talvisarjana TSM-10 ja TSS-10, elikkä samalla tavalla kun tänävuonna.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 08.09.17 - klo: 19.25
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 13.09.17 - klo: 13.29
Jokos alkaisi olemaan tulevan kauden sääntöjä valmiina?

Onkos vielä kisakohtainen kertalisenssi mahdollinen?

No niin kotona taas. Säännöt tulee huomenissa, 14.9. foorumille.
Tutustumislisenssi, kertalisenssinäkin tunnettu, on edelleen AKK:n lisenssilajitelmassa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 14.09.17 - klo: 14.01
 :azn:
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 06.10.17 - klo: 11.50
Vähän on huonosti tullut numero ehdotuksia, joten taidanpa tehdä heti muutoksen sarjasääntöön siten, että lajiyhteyshenkilö tekee yhteisen listan TSM-10 ja TSP-10 luolkkaan ja sovittaa siihen vielä TSS-10 kuskit. Lista olisi sitten kauden kerrallaan käytössä. Pistänpä sen liitteksi kunhan muutaman kuskin vielä sijoitan. (muistuivat mieleen tätä kirjoittaessa)

Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 06.10.17 - klo: 13.17
Tervehdys kilpailijat!

Heikon kannatuksen, eli vähäisten numeroehdotusten takia ehdotan seuraavaa:

Sarjan yhteyshenkilö määrittää ajettavalle kaudelle kilpailijanumerot jolla voi ajaa niin viriä kuis poros ja stanua ja poroa tällä periaatteella, ote sääntömuutokseen ( ei vielä vahvistettu):

Numerot 1-10 on varattu kauden 2017 kymmenelle parhaalle kilpailijalle.
TSS-10-luokassa kilpailijoiden kilpailunumero on päättyneen kauden sijoitusta vastaava numero.
TSM-10, TSS-10 ja TSP-10 luokkia ajaville sarjan yhteyshenkilö määrittää numeron joilla kilpailija voi ajaa TSM-10 ja TSP-10 sekä TSS-10 ja TSP-10 luokkaa samalla numerolla. Vain yhtä luokkaa ajavan kilpailunumero löytyy samasta listasta.
Uudet kilpailijat pyytävät sarjan yhteyshenkilöltä numeron ajettavaan luokkaan tai luokkiin.

Uskoisin, että helpottaa kilpailijoita ja varsinkin laji yhteyshenkilön arkea. Eipä tuo oma numero ole kauheasti kilpailijoihin intoa luonut.

Liitteessä hiukan esimakua jos näin mennään.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Silppa - 06.10.17 - klo: 16.23
Mites ois erä kohtainen numero? Varmasti halvin helpoin yms.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 06.10.17 - klo: 19.17
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 06.10.17 - klo: 19.19
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Silppa - 06.10.17 - klo: 19.58
No eihän sitä nyt joka erään tarvitse vaihtaa. Kilpailija tarvitsee 1 - 2 numeroa koska reseediä ei ole.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 07.10.17 - klo: 11.24
En tiedä montako toivetta on tullut, mutta eipä ainakaan se minkä heitin ottanut näköjään tuulta alleen :shocked:

Ei tuosta varmaan liian vaikeata kannata tehdä - ja jos toiveita tulisi paljon, niin siinä sitä olisi sitten lajihenkilöllä enemmän työtä ja sovittelua jne.

Juurikin näin. Sarjan aikainen aloitus jo aiheuttaa melkoisesti työtä ajankohtana jolloin tulee oltua paljonkin pois kotoa. Toisaalta ei hirveästi ole tullut kilpailijoilta ehdotuksia henkilökohtaisesta numerosta, joten jokatapauksessa joutuisin tekemään listat itse. Tästä johtuen helpommalla pääsen kun teen itse listat, tulee nopeammin ja säästää kilpailijoiden hermoja kauden koitoksiin.

Toisaalta numerotarrat tulee muuttumaan. Numeroiden kiinnitys tulee tuulilasiin, yksi numero. Numeropohjat löytyy täältä: http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/kilpailun-jarjestaminen/ (http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/kilpailun-jarjestaminen/)
elikkä musta numero valkoisella pohjalla ja mustalla reunuksella.
Lataat haluamasi numerot onalle koneellesi ja siitä tulostaen. Tourinkiin tuulilasinumero suurentaen 20% (tulostus120%) niin tulee oikeankokoiset numerot. Numerotarran koko 73*56mm mustasta reunuksesta.
C-12, GT-12 ja F1-10 numero on taasen 20% pienempi, tulostuskoko 80% ja koko milleinä 48*38.

Kilpailijat saavat touringluokissa kolme numeroa/luokka, C-12, GT-12 kolme numeroa/luokka ja formuloissa kaksi numeroa/luokka. Nämä on ainoat numerot jotka sarjan järjestäjä antaa.
Lisänumerot kilpailija joutuu hommaamaan itse tulostamalla itse ne tuolta AKK:n sivulta, tietty muistaa myös suurentaa/pienentää sen ennen tulostusta. Tiettävästi myös kaupallisesti tulee olemaan numeroita saatavilla.

Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 07.10.17 - klo: 13.31
TSM-10 ja TSP-10 numeroiden yhtenäistäminen muuttuu sääntöihin vielä, mutta omaa numeroa hakeneet saavat ne käyttöönsä tälle kaudelle.
Numerolista ja uudistetut säännöt ja muut korjaukset niihin julkaistaan maanantaina.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 21.10.17 - klo: 09.55
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 06.11.17 - klo: 18.50
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: _jtr_ - 22.12.17 - klo: 13.32
Mitäs mieltä muut mahtaa olla? Itseäni hiukan harmittaa kun FTT sarja näyttää vetäytyvän isoista saleista ja huikeista puitteista kerhojen treenitiloihin. Suuntaus ei tietenkään tarkoita sitä että kisat olisi automaattisesti huonompia, mutta vaikka esimerkiksi Oulussa ajettiin erittäin hyvä kisa rajallisissa tiloissa, niin silti odotin jo kovasti Kypakin totutusti huikeissa puitteissa ajettavaa seuraavaa osakilpailua. Totta kai on pienempi työ järjestää kisat kiinteällä ajopaikalla ja esim. radan pito on varmasti jossain määrin parempi / tasaisempi ja toki myös tuotot saadaan järjestävälle seuralle paremmaksi, mutta mutta, lähteekö FTT-sarjasta samalla pois jotakin mistä olisi hyvä pitää kiinni?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: pitsinki - 22.12.17 - klo: 17.02
Mitäs mieltä muut mahtaa olla? Itseäni hiukan harmittaa kun FTT sarja näyttää vetäytyvän isoista saleista ja huikeista puitteista kerhojen treenitiloihin. Suuntaus ei tietenkään tarkoita sitä että kisat olisi automaattisesti huonompia, mutta vaikka esimerkiksi Oulussa ajettiin erittäin hyvä kisa rajallisissa tiloissa, niin silti odotin jo kovasti Kypakin totutusti huikeissa puitteissa ajettavaa seuraavaa osakilpailua. Totta kai on pienempi työ järjestää kisat kiinteällä ajopaikalla ja esim. radan pito on varmasti jossain määrin parempi / tasaisempi ja toki myös tuotot saadaan järjestävälle seuralle paremmaksi, mutta mutta, lähteekö FTT-sarjasta samalla pois jotakin mistä olisi hyvä pitää kiinni?

Oma veikkaukseni tähän on talkoo hengen puute usealla kerholla. Muutama aktiivi jäsen per kerho, jotka yrittävät pyörittää palettia. Jossain vaiheessa loppuu, niiltä muutamiltakin voimavarat pyörittää isoa palettia, edes jollain tasolla. Tämä on vaan minun mielipide, ja tosi asia johonka olen törmännyt itsekkin.
Kalle
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Testikuski - 24.12.17 - klo: 22.41
Oulussa on aina totuttu järjestämään kisat isosti. Tällä kertaa vakiopaikka ei ollut harmillisesti saatavilla. Kisojen järjestämistä eri aikaan pohdittiin, muttei sille saatu sopivaa ratkaisua. Profiili oli kuitenkin mielestäni todella onnistunut ja hyvät kisat saatiin ajettua. Terv. Ville.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 06.01.18 - klo: 07.42
Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: goos - 06.01.18 - klo: 23.43
Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?

Aiempi tulkinta on ollut se että siipi on osa koria ja se menee EFRA hyväksynnän kautta, joten pitää käyttää siipeä joka tulee korin mukana.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 07.01.18 - klo: 10.48
Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?

Aiempi tulkinta on ollut se että siipi on osa koria ja se menee EFRA hyväksynnän kautta, joten pitää käyttää siipeä joka tulee korin mukana.

Voihan se siipi olla myös hyväksytyn korin mukana tullut, mutta silti asennettuna siten päin että pituus 25mm ja korkeus 40mm.

Tähän tarvittaisiin nyt sarjavastaava Minkkisen näkemys.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jval - 07.01.18 - klo: 13.00
Oulun kisakutsutopikista kopioitu:

EFRA on tehnyt sääntömuutoksia sähkörataluokkiin ja ne on esitetty hyväksyttäväksi myös meidän sääntökirjaan.  AKK:n hallitus on hyväksynyt esityksen ja muutokset tulevat tämän vuoden aikana netissä olevaan sääntökirjaan. Muutokset otetaan käyttöön jo tässä kisassa.
Mitä muuttu:

- korin minimikorkeus 115mm poistuu, samoin siiven max 10mm takaylitys.

- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja.   

- Siiven maksimimitat ovat 190mm x 40mm x 20mm. Muut sääntökirjassa olevat auton mitat ja painot

Siiven pitää mahtua mittojen mukaiseen laatikkoon. FTT - sarjalla on kyseinen katsastusväline
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 07.01.18 - klo: 14.24
Siiven pitää mahtua mittojen mukaiseen laatikkoon. FTT - sarjalla on kyseinen katsastusväline
Onko tämä myös virallien tulkinta?

Nimittäin sääntömuutoksen idea oli että se siiven korkeuden nysväys loppuu katsastuksessa. Mutta jos sen pitää mahtua laatikkoon niin sitten se nysväys jatkuu koska se siipi taipuu mällien myötä liian korkeaksi.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jval - 07.01.18 - klo: 15.18
On virallinen eikä sitä tarvi kokoajan nysvätä.
Siipi katsastetaan ennen alkueriä ja laitetaan hyväksyntämerkki jos on ok. Sen jälkeen sitä ei tarvitse mittailla jos vaan on silmämääräisesti kunnossa eikä siipeä ole vaihdettu.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 07.01.18 - klo: 16.50
On virallinen eikä sitä tarvi kokoajan nysvätä.
Siipi katsastetaan ennen alkueriä ja laitetaan hyväksyntämerkki jos on ok. Sen jälkeen sitä ei tarvitse mittailla jos vaan on silmämääräisesti kunnossa eikä siipeä ole vaihdettu.
Ei tässä nyt oikein ole mun mielestä mitään järkeä kun otetaan huomioon tämä:

"- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja."

Esim. Mon-Tech Racer on katoltaan niin korkea että en ainakaan minä saa laitettua sitä lähellekään 115 mm. katto on mulla varmaan joku 117mm mutta sitten siipikö pitäisi mahtua alle 115 milliin? Vai mitä toi nyt meinaa? Miksi siis pelkästään siipi pitää mahtua laatikkoon kun katon ei tarvitse? Missä säännöissä sanotaan että siiven maksimikorkeus olisi 115mm, joka ymmärtääkseni on sen laatikon yläreunan korkeus? Yleisissä säännöissä ei nimittäin puhuta auton tai siiven maskimikorkeudesta yhtään mitään, ainoastaan minimikorkeudesta, josta nyt tänä vuonna luovuttiin.

En nyt osta tuota tulkintaa, koska se on ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Pepess - 07.01.18 - klo: 17.20
.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 07.01.18 - klo: 17.40
No tuskin siitä korin korkeammalla olosta hyötyä saa  :shocked:
No ei varmaan stanussa, mutta...

Mutta tähän pitää nyt saada selkeä tulkinta joka ei ole olemassaolevien sääntöjen kanssa ristiriidassa, tai sitten pitää säännöt muuttaa. Tällä hetkellä autolle ei sännöissä siis ole maksimikorkeutta, ei möyskään siivelle, joten tulkinta että se pitää mahtua johonkin laatikkoon ei ole sääntöjen mukainen.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: _jtr_ - 07.01.18 - klo: 17.48
Oulussa siivelle oli ihan omansa tulkki ja kun siipi meni tulkista läpi, se merkattiin tarkistetuksi eikä sitä enää mittailtu. Missään vaiheessa ei siiven suhdetta kattolinjaan katsottu, eikä sitä enää seurata. Micsan kyselyssä on pointti joka voidaan ratkaista lisäämällä sääntöjen mittoihin etukirjain mitan eteen joka merkkaa leveyden, korkeuden ja pituuden. L190mm, K25mm, P40mm.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jval - 07.01.18 - klo: 18.14
Siiven maximi korkeus on 20mm sivulevyineen
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: _jtr_ - 07.01.18 - klo: 18.16
Siiven maximi korkeus on 20mm sivulevyineen

Kokeiliin vaan ootko hereillä..  :wink:
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jval - 07.01.18 - klo: 18.51
Tarkennuksena vielä että kaikki varmasti ymmärtää niin siiven pitää mahtua laatikkoon jonka sisämitat on L190, P40 ja K20.
Siiven alle ei saa laittaa korokemateraalia.
Korin korkeutta, siiven korkeutta kattolinjaan eikä siiven takaylitystä enää mitata.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 07.01.18 - klo: 19.18
Eikä myöskään siiven korkeutta maasta. Siihen sain täsmennyksen muuta kautta.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 07.01.18 - klo: 19.45
AKK:n olevassa sääntökirjassa (2018) lukee kohdassa 3.5.3 auton mitat:

siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/sk_2018_pienoisautoilu.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/sk_2018_pienoisautoilu.pdf)

Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: jval - 07.01.18 - klo: 20.52
Siiven mittasääntö muuttui kuukausi sitten juuri ennen Oulun kilpailua. Sääntökirjaa ei vielä ole päivitetty ajantasalle.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: JUkka-san - 07.01.18 - klo: 22.18
Sääntökirjan säännöt eivät käytännössä ikinä vastaa voimassaolevia sääntöjä, sillä kukaan pienoisautoporukasta ei ole päivittänyt niitä vuosikausiin. Sääntökirjassa on aina vähintään vuoden vanhat säännöt, sillä kirja menee painoon jo elokuussa, kun EFRA:n säännöt seuraaavaksi kaudeksi päätetään marraskuussa. Tämän takia sarjasäännöt ovat ne minkä mukaan mennään.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: micsa.fi - 07.01.18 - klo: 23.18
Siiven mittasääntö muuttui kuukausi sitten juuri ennen Oulun kilpailua. Sääntökirjaa ei vielä ole päivitetty ajantasalle.

Tämä selvä. Minua vaan hämäsi suuresti kun sarjavastaava kommentoi sääntömuutosten yhteydessä Oulun kisakutsun alla että "Itse asiassa mikään ei muutu vaan muutama mitta poistu". Nythän nimenomaan toi korkeusmitta pienentyi 25mm --> 20mm. Vai oliko sääntökirja pielessä jo kauden alkaessa ennen Lahden kisaa?

Itse en ole mittoihin aiemmin kiinnittänyt huomiota, vasta nyt rupesin noita siipiä tönärillä mittailee. Myös EFRA-listalla olevissa koreissa on vaihtoehtoisia leikkausviivoja ja sen siipen voi ruuvata eri asennoissa, joten pelkkä EFRA-leima ei takaa siiven sääntöjenmukaisuutta.

Sääntökirjan säännöt eivät käytännössä ikinä vastaa voimassaolevia sääntöjä, sillä kukaan pienoisautoporukasta ei ole päivittänyt niitä vuosikausiin. Sääntökirjassa on aina vähintään vuoden vanhat säännöt, sillä kirja menee painoon jo elokuussa, kun EFRA:n säännöt seuraaavaksi kaudeksi päätetään marraskuussa. Tämän takia sarjasäännöt ovat ne minkä mukaan mennään.

Tästä olen samaa mieltä. En kuitenkaan löytänyt FTT-ohjeistosta turistin mittasääntöjä ollenkaan, joten ilmeisesti on aina tukeuduttu tuohon sääntökirjaan?

Ehdottaisin siis, että FTT-ohjeistoon tehtäisiin päivitys johon lisättäisiin päivittyneet säännöt. Samalla voisi siipisääntöä täsmentää siten että 190mm on maksimileveys, 40mm maksimipituus (auton suunnassa) ja 20mm maksimikorkeus. Tällöin ei jäisi mitään tulkinnanvaraa.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: tvih - 07.01.18 - klo: 23.45
Itse en ole mittoihin aiemmin kiinnittänyt huomiota, vasta nyt rupesin noita siipiä tönärillä mittailee. Myös EFRA-listalla olevissa koreissa on vaihtoehtoisia leikkausviivoja ja sen siipen voi ruuvata eri asennoissa, joten pelkkä EFRA-leima ei takaa siiven sääntöjenmukaisuutta.
No näinpä. Tässä just korin (Bittydesign Nardo) leikkelin maalailin joskus viikko sitten, ja nyt tätä keskustelua seuratessa ajattelin tarkistaa, niin eikös sallitun korin siipi ole liian iso niin miten sen leikkasin. Ja pienentäessä tulee (visuaaliseksi) ongelmaksi väärässä kohtaa oleva kiinnitysreikä, kun se on isomman koon mukaan. No, ei vielä ole varmaa osallistunko edes FTT-mittelöihin vaikka TSP-kelpoinen auto nyt olisikin, mutta olishan ne kiva tämmöset pikkujutut tajuta tarkistaa ennakkoon varmuuden vuoksi :roll: Tosin mitä viivoihin tulee, ei tässä siivessä näytä edes olevan viivoja korkeussuunnassa 20mm korkeudelle koko matkalta.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Screwed - 08.01.18 - klo: 10.35
Siis että täh? Vaikka Minkkinen siis sanoi että mikään (mitta) ei muutu niin silti siiven korkeus on muuttunut??? Nyt vois jo Joku virallisempi sarjataho kertoa miten tää oikeasti menee. Kirjatakaa nyt edes jonnekkin ne oikeat säännöt. Jos uudet säännöt on vain suullisesti esitetty jossain kilpailussa niin jää kyllä spekuloitavaa ja riittävästi tilaa protesteille tulevissa kisoissa. Pitäähän nyt säännöt olla kirjallisessa muodossa jossain ennen kisoja!

Se on juuri niinkuin micsa sanoi ettei noihin siiven maksimimittoihin ole kiinnittänyt huomiota aikaisemmin koska aina se katonraja on aikaisemmin määritellyt sen siiven korkeuden käytännölssä. Nyt kun se rajoite on poistunut tarvitaan kyllä selkeät säännöt, ja kirjallisesti.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: Testikuski - 08.01.18 - klo: 11.27
Eikä myöskään siiven korkeutta maasta. Siihen sain täsmennyksen muuta kautta.

Ei tietenkään. Saa olla vaikka metrissä, jos se hyväksytty siipi on niin korkea ilman korotuspaloja  :smiley:
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: markova - 08.01.18 - klo: 14.15
Kunhan tuossa siivenmittausboxissa on riittävästi (sopivasti leikkaajan mittavirhettä ja pientä kolistelua varten 😉) toleranssia ettei mene siiven mittaus nysväämiseksi. Esimerkiksi niiden sivulle liimattavilla ohjainten, korkeuden tai minkään muunkaan osalta. Siitähän haluttiin eroon...

Oulussa katsastus toimi sujuvasti ja mallikkaasti tuolla tulkki-mitalla. Laatikkomalli ei anna anteeksi samalla tavalla siiven kaarevuutta, mahdollista vääntymistä ja rotationaalista virhettä, tai leikkaajan saksien käytöstä johtuvia heittoja mm.

Hienoa, että Janne viitsii tehdä katsastukseen apuvälineitä.

Nimim, muutaman kisan samalla korilla ajava
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 08.01.18 - klo: 16.02
Säännöt päivittyvät lähipäivinä AKK:n sääntökirjaan, joten siten virallistuvat. Itse asiassa niiden olisi jo pitänyt olla siellä, mutta kun kyselin perään niin alkoi tapahtumaan.
Siiven mittauksessa on hyvä periaate se, että katsotaan uudet siivet laatikolla ja merkataan. Tämän jälkeen katsastussuunitelman mukaan tarkistetaan yksittäisiä kohtia erillisillä mittavälineillä, jotka olivat jo Oulussa käytössä.
Otsikko: Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
Kirjoitti: PMi - 12.01.18 - klo: 13.12
Sääntömuutokset on päivitetty AKK:n sääntökirjaan sekä sarjasääntöön. Siiven mittausta on selvennetty myös sarjasäännöissä kohdan 6, katsastus, alla. Myös uusia koreja on lisätty FTT-listaan, joka löytyy myös sarjasäännöt viestiketjusta.