RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Ilari58 - 05.04.18 - klo: 20.24
-
Tänä viikonloppuna jaellaan vuoden ensimmäiset arvokisamitalit. 1:12 mattoautojen EM kisat käydään nyt toista vuotta peräkkäin Hollannissa. Kisoihin oli ilmoittautunut mukava osallistujamäärä, viriin 51 ja stockkiin jopa 96.
Suomesta meitä lähtee edustamaan:
Modified:
Vesa Yli
Ari-Pekka Kyykkä
Taneli Erkkilä
Stock:
Vesa Yli
Ari-Pekka Kyykkä
Jukka Häkämies
Jaakko Huhmarsalo
Kisat alkavat huomenna perjantaina harjoituksilla ja päättyy ensimmäiseen alkueräkierrokseen. Lauantaina ajetaan loput alkuerät ja sunnuntaina finaalit.
Kisassa mukana taas RC Racing TV ja livelähetykset alkavat huomenna iltapäivällä.
Ei muutakun onnea kisoihin!
-
Kisan tuloksia näkee:
http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/38800/208694 (http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/38800/208694) 13.5 Stock
http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/38800/208695 (http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/38800/208695) 6.5 Mod
RC Racing TV live alkaa hieman myöhemmin:
https://www.youtube.com/watch?v=NRuaJhpzCzk (https://www.youtube.com/watch?v=NRuaJhpzCzk)
-
Harjoitukset on saatu ajettua ja tässä vähän tuloksia (kolme nopeinta peräkkäistä kierrosta):
Modified:
1 Alexander Hagberg 0:33.031 1 [2] SWE
2 Olly Jefferies 0:33.232 1 [2] GBR
3 Michal Orlowski 0:33.772 1 [2] POL
4 Ollie Payne 0:33.792 2 [1] GBR
5 Markus Mobers 0:33.948 2 [1] DEU
6 Alexandre Laurent 0:34.025 1 [2] FRA
7 adam catchpole 0:34.136 2 [1] GBR
8 Daniel Sieber 0:34.332 2 [1] DEU
9 Markus Hellquist 0:34.353 2 [1] SWE
10 Alexander Andersson 0:34.382 1 [2] SWE
...
17 Vesa Yli 0:35.029 1 [2] FIN
24 Ari-Pekka Kyykkä 0:35.733 1 [2] FIN
25 Taneli Erkkilä 0:35.887 2 [1] FIN
Stock:
1 Ollie Payne 0:35.919 2 [1] GBR
2 Michal Orlowski 0:35.920 2 [1] POL
3 Markus Mobers 0:36.019 1 [2] DEU
4 Olivier Bultynck 0:36.079 2 [1] BEL
5 Ben Vincent 0:36.176 2 [1] GBR
6 Alexander Andersson 0:36.361 1 [2] SWE
7 adam catchpole 0:36.417 2 [1] GBR
8 Hubert Hönigl 0:36.450 1 [2] AUT
9 Mark Stiles 0:36.470 2 [1] GBR
10 Vesa Yli 0:36.893 2 [1] FIN
...
37 Ari-Pekka Kyykkä 0:38.233 2 [1] FIN
63 Jukka Häkämies 0:39.713 2 [1] FIN
70 Jaakko Huhmarsalo 0:40.520 2 [1] FIN
-
Kaikki alkuerät olisi ajettu ja tässä tuloksia:
Modified:
1 Alexander Hagberg 0 2:0, 1:0 [4:0, 3:3, 5:47] SWE
2 Olly Jefferies 0 3:0, 5:0 [2:2, 4:2, 1:2] GBR
3 Ollie Payne 4 3:2, 5:2 [1:3, 2:4, 4:9] GBR
4 Michal Orlowski 6 4:3, 5:3 [1:4, 2:39, 3:44] POL
5 Markus Hellquist 8 2:3, 4:5 [1:5, 3:8, 5:9] SWE
6 Markus Mobers 8 4:4, 5:4 [2:5, 3:6, 1:8] DEU
7 Mark Stiles 11 3:5, 2:6 [5:6, 1:12, 4:16] GBR
8 Hubert Hönigl 11 5:5, 4:6 [1:6, 3:7, 2:8] AUT
9 Alexandre Laurent 14 2:7, 1:7 [4:7, 5:8, 3:9] FRA
10 adam catchpole 15 3:4, 2:11 [4:12, 5:12, 1:15] GBR
...
19 Ari-Pekka Kyykkä 30 1:13, 5:17 [2:18, 3:42, 4:47] FIN B-fin
21 Vesa Yli 31 2:14, 4:17 [1:18, 5:19, 3:43] FIN C-fin
27 Taneli Erkkilä 41 3:18, 4:23 [2:26, 1:29, 5:30] FIN C-fin
Stock:
1 Ollie Payne 0 2:0, 5:0 [3:0, 1:2, 4:61] GBR
2 Michal Orlowski 0 1:0, 4:0 [2:2, 3:2, 5:2] POL
3 Markus Mobers 6 2:3, 5:3 [1:4, 3:7, 4:13] DEU
4 Olivier Bultynck 6 3:3, 1:3 [2:4, 5:5, 4:10] BEL
5 adam catchpole 7 4:2, 2:5 [1:7, 5:10, 3:91] GBR
6 Tim Altmann 8 3:4, 5:4 [4:4, 1:5, 2:9] DEU
7 Arnaud Lemperiere 11 3:5, 2:6 [4:8, 5:8, 1:9] FRA
8 Mark Stiles 11 4:5, 3:6 [2:7, 1:8, 5:9] GBR
9 Hubert Hönigl 12 1:6, 4:6 [5:7, 2:8, 3:8] AUT
10 Alexander Andersson 13 4:3, 2:10 [1:15, 5:19, 3:86] SWE
...
13 Vesa Yli 20 1:10, 3:10 [2:11, 4:11, 5:12] FIN B-fin
20 Ari-Pekka Kyykkä 33 3:16, 4:17 [2:18, 5:22, 1:25] FIN B-fin
64 Jaakko Huhmarsalo 104 4:52, 1:52 [3:58, 2:61, 5:68] FIN G-fin
68 Jukka Häkämies 121 1:55, 5:66 [3:71, 4:84, 2:87] FIN G-fin
Sitten ei muutakun odottelemaan huomisia finaaleja.
-
Finaalien livelähetyksen alkoivat juuri: https://www.youtube.com/watch?v=nujkDjmDBTM (https://www.youtube.com/watch?v=nujkDjmDBTM)
Tuossa vähän Suomen kellonaikoja milloin kukakin ajelee:
[EC 1:12 Stock] Finale G Finale serie 1 10:33 10:41 - Häkämies & Huhmarsalo
[EC 1:12 Stock] Finale B Finale serie 1 11:28 11:36 - Yli & Kyykkä
[EC 1:12 Mod] Finale C Finale serie 1 12:12 12:20 - Yli & Erkkilä
[EC 1:12 Mod] Finale B Finale serie 1 12:23 12:31 - Kyykkä
[EC 1:12 Stock] Finale G Finale serie 2 13:45 13:53 - Häkämies & Huhmarsalo
[EC 1:12 Stock] Finale B Finale serie 2 14:40 14:48 - Yli & Kyykkä
[EC 1:12 Mod] Finale C Finale serie 2 15:31 15:39 - Yli & Erkkilä
[EC 1:12 Mod] Finale B Finale serie 2 15:42 15:50 - Kyykkä
[EC 1:12 Stock] Finale G Finale serie 3 16:44 16:52 - Häkämies & Huhmarsalo
[EC 1:12 Stock] Finale B Finale serie 3 17:39 17:47 - Yli & Kyykkä
[EC 1:12 Mod] Finale C Finale serie 3 18:23 18:31 - Yli & Erkkilä
[EC 1:12 Mod] Finale B Finale serie 3 18:34 18:42 - Kyykkä
-
Noniin kisat on saatu päätökseen ja lopputulokset ovat:
Modified:
1 Alexander Hagberg 2 2:1, 3:1 [1:8] SWE
2 Olly Jefferies 4 1:1, 3:3 [2:4] GBR
3 Ollie Payne 4 1:2, 2:2 [3:2] GBR
4 Michal Orlowski 6 1:3, 2:3 [3:5] POL
5 Markus Hellquist 9 3:4, 1:5 [2:6] SWE
6 Alexandre Laurent 10 1:4, 3:6 [2:7] FRA
7 Hubert Hönigl 12 2:5, 1:7 [3:8] AUT
8 Mark Stiles 13 1:6, 3:7 [2:10] GBR
9 Markus Mobers 17 2:8, 3:9 [1:10] DEU
10 adam catchpole 18 2:9, 1:9 [3:10] GBR
...
19 Ari-Pekka Kyykkä 12 3:5, 2:7 [1:8] FIN
22 Vesa Yli 3 1:1, 2:2 [3:4] FIN
25 Taneli Erkkilä 8 1:3, 2:5 [3:7] FIN
Stock:
1 Ollie Payne 2 1:1, 3:1 [2:3] GBR
2 Markus Mobers 3 2:1, 1:2 [3:3] DEU
3 Michal Orlowski 5 3:2, 1:3 [2:4] POL
4 Olivier Bultynck 9 2:2, 3:7 [1:10] BEL
5 Arnaud Lemperiere 10 3:4, 2:6 [1:9] FRA
6 Mark Stiles 10 2:5, 3:5 [1:6] GBR
7 Hubert Hönigl 12 1:4, 3:8 [2:9] AUT
8 Tim Altmann 13 1:5, 2:8 [3:9] DEU
9 Alexander Andersson 13 3:6, 2:7 [1:8] SWE
10 adam catchpole 17 1:7, 2:10 [3:10] GBR
...
13 Vesa Yli 6 1:3, 3:3 [2:4] FIN
20 Ari-Pekka Kyykkä 16 2:8, 3:8 [1:9] FIN
65 Jaakko Huhmarsalo 7 1:3, 2:4 [3:9] FIN
70 Jukka Häkämies 16 3:8, 2:8 [1:8] FIN
Onnittelut menestyneille! Olisi hienoa, jos saisimme myös tämän vuoden kisoista yhtä kattavan kisaraportin kuin viimevuonna Kyykän toimesta :wink:
-
Pieni kisarapsa v. 2018:
Kisat oli kohtuu hyvin järkätty ja vaivaa oli nähty. Matot oli uusittu jälleen, rata tehty hyvin, omaan makuun profiili oli parempi kuin vuosi sitten. Oikaisuesteet oli tehty hyvin eivätkä rikkoneet autoja. Mestareiden muuri oli suoralla yhä kova, ja siihen hajosi yksi sivulinkki itselläkin.
Miinukseksi voi laittaa yhä roskapussien puuttumisen eikä kuljettajille/team managereille ollut mitään tunnisteita tänäkään vuonna. Myös aikataulun kanssa oli hieman sekoilua pe, kun reseedin jälkeen tehtiin erät uusiksi ja 4min kellottamaton treeni uusissa erissä. Pe päivä venyi siksi 1,5h. Eli n. 8-21 välillä oli radalla autoja!
Suomen tiimissä oli nyt mukavasti viisi jäsentä. Minä ja Vesa urakoitiin kaksi luokkaa.
Itselle Stock oli ns. täyteluokka, enemmän vastinetta reissun kuluille :) Odotuksia stockista ei ollut paljoa, treenasin sitä ehkä 10 akullista Suomessa 8min eriä ajaen.
6min + 2x8min, 1x4min treenit + 1 alkuerä pe
4 alkuerää la
4min treeni + 3 finaalia su
Tämä kerrottuna kahdella autoluokalla niin ajamista oli. Eräväli mahdollisti tämän koska vaikka nostikin kahta luokkaa, jäi n. tunti seuraavaan ajoon.
Perjantaina ekat akut oli radan putsausta, siinä oli jollain autolla hieman ajojälkiä, mutta matosta irtosi tavaraa. Ekoilla akuilla renkaat myös kuluivat Suomen ratojen tyyliin. 6min ekan treenin jälkeen oli jo reseed eriä kaksi, joissa ajettiin 3läpin yhteenlaskettua aikaa. Onnistuin siinä kohtuu hyvin, mutta nousin ylemmäksi vain yhden erän stokissa. Virissä eräryhmien määrää tiputettiin 6-->5 alkueriin joten oma ryhmä muuttui nelosesta kolmoseksi. Kolmoserässäkin oli kirjavan nopeuksia kuskeja.
Viime vuodesta oli tiedossa ETS maton omituisuudet, autot ei tykkää kääntyä etenkään kovassa vauhdissa. Rata marinoitiin perjantain ajojen aikana siten, että renkaat ei kulu kovin paljoa ja rata muuttui tahmaiseksi eikä keula pure rataan. Silti joissain paikoissa perä lähtee irti. Haastavaa!
Perjantain alkuerät onnistui aivan jees, myöhäinen ajankohta vaikutti taatusti siihen että moni teki virheitä.
Stock autossa tuntui siltä että tehojen suhteen olisin altavastaava. Virissä ajoin tuhannesosalleen saman ajan kuin eräni Liptak, jaoimme 13. sijan.
Lauantaina suoraan alkuerään. Moni paukutteli esteitä siksi. Ajoin kohtuu hyvät ajot, viriauto oli ekaa kertaa kisaa ajatellen liian kääntyvä. Kolmoserä stokissa oli erittäin hyvä ajo, virissä meni hyvin n. 6min kunnes mestareiden muuri kutsui ja sivulinkki antautui sekä etujousi lähti irti.
Tuli hiukan kiirettä vaihdella moottoria viriautoon, yhtäkkiä otettiin moottoreita tiukempaan syyniin. Neloserä stokissa meni ok, viriautossa oli sensoriongelmaa joko varamoottorissa tai sensorissa ja jätin sen kesken.
Vitosalkuerät oli aika myöhäiseen aikaan, alkoi hieman stokin suorituksessa jo näkyä virheet.
Virissä tuli ok ajo vaikka pidotus meni pieleen.
Näillä suorituksilla 20. sijalle stokissa ja 19. sijalle virissä, tavoitteet oli top20 kumpaankin.
Sunnuntaina oli 7.30-9 välillä pikaiset 4min treenilähdöt. Kaikki eivät niihin jaksaneet heräillä ajamaan.
Rataa imuroitiin la iltana, mutta pito oli samanlainen kuin aiemminkin.
Stock finaaleissa oli hetkellisesti kyllä mahdollisuuksia parempiin sijoihin, pienet virheet kostautuivat ja takana nopeampia oli vaikea pitää takana ilman riskejä joten sijoitus ei parantunut.
Su oli virissä moottorin säädöt hakusessa sekä kääntyvyys. Yksinkertaisesti parempiin sijoihin ei vauhti riittänyt. Tiukkaa kilvanajoa oli toki silti, radalla oli hankala ohittaa kun linjan piti. Sijoitukset meni sen verran ristiin, että B3 finaalin hieno vitossijakaan ei riittänyt nostamaan lopputulosta.
Suomalaisittain:
Kisasassa 15 hiittiä yhteensä, mutta A-finaaliin ei saatu Suomen edustusta tällä kertaa. Jaakolla oli vauhtia parempaan finaaliin mutta eri tullut tietä alkuerissä. Jukalla oli muutama virhe ja keskeytys liikaa. Tane yllätti myös itsensä hienolla C-finaalisijoituksella. Vesalla viriauto/renkaat ei ihan pelannut ja stokissa jäi tehoista ja kymmenyksestä parista kiinni A-finaali.
Huomioita kisoista:
-kisa oli sääntöihin nähden ylibuukattu täyteen. pitkiä päiviä!
-kisapaikalla asiallinen rc kauppa, jossa kävi vain paypal tai käteinen
-tuomarointilinja olisi voinut olla tiukempi. tuomarit seurasivat kohtuu hyvin kierroksella ohitettavia ja ohjeistivat antamaan tilaa, tässä oli toki myös selviä räikeitä tapauksia josta mm. Jaakko kärsi
-Inline autoja oli vain meidän Destiny tiimillä käytännössä sekä muutamalla yksittäisellä
-Olosuhteisiin sopivat renkaat oli kateissa, suurimmaksi osaksi kaikilta
-Hagberg oli ekoissa alkuerissä tulessa, mutta pidon heikennyttyä ei enää niin ylivoimainen
-Stokissa moottoreissa oli eroja - Motiv moottori oli erittäin suosittu
-Katsastus toimi johdonmukaisesti koko kisan, pois lukien moottorisekoilu. Joka erään tarkistettiin jännite, korkeus, paino ja leveys.
-Koreissa BlackArt 006 oli kovin suosittu, ja PF AMR
-Renkaat kuluivat perjantain jälkeen melko vähän vs. Suomen kisat
-Alurungot olivat yleisiä vaikkakin pidon (puutteen) puolesta sellaiselle ei ollut tarvetta
-Palkinnot tällä kertaa TOP10 + finaalivoittajat!
Loppujen lopuksi olen tyytyväinen omiin suorituksiin ja reissuun kokonaisuudessaan, kannatti lähteä!
Ne jotka empivät pärjäämistä tälläisessä KV-kisassa, kannattaa lähteä mukaan. Taso on aika laaja top20 jälkeen kummassakin luokassa ja alkuerien jälkeen löytyy finaaleista oman tasoista ajoseuraa varmasti.
Erityiskiitos Jukalle matkajärjestelyistä sekä kokkauksista. :cool:
Seuraavat kisat on varmistuneet Hudy Areenalla. Ehkäpä sinne vuoden päästä...?
-
Omalta osalta kisat oli pettymys sijoitusten suhteen.
Stokkiluokassa taso oli todella kova, mukana 93 kuskia tällä kertaa. top 15 kuitenkin sama kuin aina aiemminkin, pari uutta nimeä mukana. C ja D-finaaliinkin jäi kuskeja jotka olivat aiemmin olleet A-finaalissa. B-finaalin puolen välin paikkeilla erot venähtivät ja porukka oli sen takana aika sekaisin, kun taas top 15 veti pääasiassa joka kerta samaan sakkiin, itse sarjan 10-11-10-12 jossa finaalipaikka oli muutaman kympän tai parin sekunnin päässä rundilla kuin rundilla, käytännössä koko top 3-12 oli hyvin tiivis paketti, taakse oli usein 3-5s seuraaviin sijoihin. Ollie ja Orlowski olivat hieman muilta karussa.
Minimitavoitteeksi oli stokkiluokassa asetettuna top5 (4. sija 2009/2011/2015/2017 ja 2. sija 2013), ja talven testien perusteella oli hyvin vahva usko että oma tekeminen riittää myös korkeammalle eli top kolmeen. Treenien jälkeen stokissa sain pidettyä itseni 10 sakissa mikä olikin tavoite treeneille. Alkuerissä vauhti oli koko porukan tasaisinta (!) - (keskihajonta joka ajossa poislukien 1-2 erää) ollen niin alkuerissä kuin finaaleissakin 0.11-0.2s välillä parhaan läpin ja keskiläpin suhteen - eli kuskista ainakin sai kaiken irti, tehoa puuttui hivenen. Harmi ettei tuosta saa lisäpisteitä, mutta ainakaan usko omaan tekemiseen ei horju mihinkään, päinvastoin, uus standardi tasaisuudelle asetettu muille :cool: :wink:
Olisi riittänyt, että olisin saanut 0.1s paremman bestläpin niin olisin ajanutkin taas finaaliin helposti omalla tasaisuudellani, mutta tuota kymppää ei tuntunut saavan millään tällä kertaa kalustosta irti kovasta yrityksetä huolimatta. B-finaalin 3. sija lähtöruuduksi, ja eka kerran ulkona EM-A-finaalista sitten 2009 josta lähtien stock-luokka on ollut EFRA:n ohjelmassa. Finaaleissa tuntui olevan tasaista ainakin kolmen kärjessä kuten oletinkin, tiukkaa kisaa alle metrin päässä koko erät. Muutoin erot venähtivät kierrokseen loppufinaalin osalta. Lopputuloksena B3 ei tyydytä, ja ensi kaudella pitää hoitaa homma. Jengiä mukavasti 93.
Virissä koko kisa oli henk koht täysi fiasko. Tavoite oli perinteisesti A-finaalissa viime vuoden välivuoden jälkeen, mutta niin moni asia meni pieleen valintojen suhteen kisan alussa, että kisa tuli naulattua hyvin pitkälti siihen. Radalla nähty vauhti oli muutaman kierroksen päässä siitä mitä missä tahansa muussa tilanteessa ja radalla, mutta joskus käy näin kun pelaa yhden kortin varaan. Ongelmat sähkölaitteiden kanssa ja kaluston totaalinen vaihtaminen suoraan ekaan alkuerään vara-autoon kierrostakaan testaamatta ei kuitenkaan jeesanneet, ja nyt tuli turpiin. Jarruttamalla mutkiin ajaminen ei oikein sovi omaan ajotyyliin, kun on yleensä aina rutkasti enemmänn kääntyvyyttä kuin useimmilla. Tuntuma oli kuin olisi ajanut 25% kääntyvyydellä mutta silti autoista perä irtosi tietyissä kohdissa aivan ilman selitystä. Samasta kärsi myös moni muu kuski.
EM-kisoihinhan ei mennä testaamaan, tai treenaamaan, vaan näyttämään mitä vuoden aikana on opittu. Tällä kertaa muutkin olivat ottaneet oppia ETS-matoista - onhan tuo standardikamaa joka kerholla euroopassa nykyään. Mattona en henkilökohtaisesti pidä tuosta kamasta erityisesti, koska laatueroja on ollut aika paljon, nytkin käytetty matto vaikutti kyllä enempi uudelta ETS-sarjaan suunnitellulta matolta kuin siltä johon oli totuttu kolmessa aiemmassa EM-kisassa.
Omassa kalenterissa oli paikka ja osittain suunnitelma käydä testaamassa kisapaikalla muutama päivä ennen kisoja, mutta totesin sen tarpeettomaksi ja harhaanjohtavaksi, koska kisoissa uudet matot, aivan eri pito johtuen renkaista, kuskimäärästä ja ajomäärästä, vain foameilla ajettu pito, sekä täysin eri lämpötila kisapaikalla, ja näiden kaikkien summa. Kiireinen kotimaan kalenteri kuitenkin sotki silti ohjelmaa, ja päätin ottaa riskin virin suhteen olettaen, että pito tulee olemaan todella kova, joka olisi sopinut hyvin kalustolle ja kuskille myös, ja johon oli kausi valmisteltu.
ETS-mattojen suosio on muuttanut 1/12 sceneä jonkin verran, lähinnä maton ajettavuus ja suorituskyky kisan läpi ei ole lähelläkään sitä mukavuudellaan kuin on vuosikymmeniä totuttu kisoissa näkemään. En kuitenkaan näe ongelmaa tai etulyöntiasemaa oleellisen isoksi muilla suhteessa Suomeen, vaikkei ETS-rataa olekkaan. Pito on niin eri ajettaessa kumirenkailla, että testaaminen on aika turhaa foamikisoja varten valitettavasti.
Kyllä sen säätämisen ja tietotaidon on tähänkin asti voinut hankkia kotimaassa, ja ulkomailla tietoja sitten soveltaen. Ajotaitoahan sinne kisoihin ei mennä harjoittelemaan.
Hienoa oli että mukana oli runsaslukuinen joukko suomalaisia. Sen mitä kerkesin seurata muita, ei ainakaan kauhean pettyneitä tarvi olla, olipa ensikertalainen tai kokeneempi kv-kisakävijä. Harmillisesti suomen tiimin kannalta kaverit oli varanneet mulle paikan etukäteen aitiopaikalta, joten suomi-läppä ei lentänyt omalla varikolla brittien kanssa, eikä ylibuukattu kisa auttanut varikkopaikkojen saamista mieleiseen paikkaan kaikille muutenkaan.
Ens kaudella sitten taas mukana A-finaali ja kärkitaistelussa! :wink: