RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: PMi - 02.08.18 - klo: 22.09

Otsikko: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: PMi - 02.08.18 - klo: 22.09
Tervehdys kilpailijat!

Alkaa olla minun kausi sarjan lajiyhteyshenkilönä niinkuin käsitelty ja jatkaja taitaa vielä pohtia että ryhtyykö.
Kyllähän tässä on uutta kauttakin pikkuhiljaa rakenneltu ja sääntöjä tehty, jatkajalle. Nyt olisi hetki ottaa homma hanskaan ja sitäkautta saada omaakin sormenjälkeä tulevalle kaudelle näkyviin. On muuten ollut yllättävän hiljaista foorumilla, helle?

No heitetäänpä tässä pari asiaa keskuteltavaksi:
1. TSP-10 muutetaan harjoituskilpailuksi, siis ei tarvttaisi lisenssiä ja sitäkautta sunnuntain organisaatiokin kevyemmäksi. Ei vaikuta sarjan läpivientiin eikä sääntöihin.
2. TSS-10 vain talvisarjaksi, samoin Nuorten Mestaruus. Kamppailu muuttuu kovemmaksi ja näillä kilpailijamäärillä myös reilummaksi.
3. Kesäkaudelle TSM-10:n lisäksi TSP-10 ja/tai TSS-10 harjoituskilpailuksi.
4. Kilpailun järjestäjälle vapaa mahdollisuus valita ns lisäharjoituskilpailuksi mitä haluaa
5. olisihan näitä, mutta tuossa yläpuolella oleellisimmat

Muutoin mennään vanhoilla moottoreilla, säätimillä ja renkailla, ellei jotain järisyttävää tapahdu.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: micsa.fi - 06.08.18 - klo: 10.37
Mielestäni kaikki oikeita askelia sarjan kehittämiseksi entistä parempaan suuntaan. TSS pelkkänä talvisarjana erittäin hyvä uudistus. Myös TSP harjoituskilpailuna kesällä voisi olla mielekäs jos ei halua ajaa viriä ja saatan itse ensi kesänä jonkun asvalttikisan ajaa ihan kokeilun vuoksi.

Ajatus: Olisiko mielekästä ajaa joku yksittäinen kisa joko kesällä tai talvella 2-3 päiväisenä? Siis siten että kaikki luokat ajaa useampana päivänä? Tämä toisi sikäli lisää maustetta "normiin", että treeniä ja alkueriä voisi ajaa enemmän ja esim. pidon kehittyminen huippuunsa sattuisi sunnuntaille jolloin kaikki ajaisi finaalit. Tiedän että tätä kokeiltiin virissa jokunen vuosi sitten, miten olisi yksittäisenä kisana kaikille? Looginen paikka voisi olla esim. Oulu jonne suurin osa kuskeista (pl. Ospan omat kuskit) tulee joka tapauksessa koko viikonlopuksi.

Tämä ei siis ollut vaatimus, vaan ehdotus luokan kehittämiseksi...
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 06.08.18 - klo: 11.10
Ideana ja ajatuksena tuo kahden päivän kisa on sinänsä hyvä ja kiinnostava, mutta onglemana on, että viri/tsp -kuskit ovat pitkälti samoja, joten oma veikkaukseni olisi että tsp-luokassa osallistujamäärä jäisi helposti ~10 paikkeille porukan ajaessa viriä.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 06.08.18 - klo: 13.13
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: JyrkiL - 06.08.18 - klo: 14.01

Elikkäs ehdotuksia ensi kaudeksi:

- lisenssin voimassaoloaika pitäisi muuttaa kausikohtaiseksi eikä kalenterivuosikohtaiseksi, esim. että se olisi voimassa 1.10.-30.9.xxxx. Näin ollen ns. ylivuotisiin kilpasarjoihin on helpompi lähteä mukaan ajamaan koko sarjaa, eikä yksittäisiin kisoihin tarvitse ostaa erillistä lisenssiä, joka nostaa kustannuksia (koskee siis lähinnä uusia kuskeja ja helpottaa sarjaan mukaan lähtemistä).


Toinen vaihtoehto on (ei alkavalle kaudelle mutta jatkossa) että kausi taipuisi yhteen kalenterivuoteen: tammi-huhtikuussa sisäkisoja 2-4 kpl, kesällä ulkokisoja X kpl ja syksyllä kauden päätöskisa/kisat.
En ole vielä Lahden sisäkisoissa pelipaikalla ollut mutta näkyvyys messuilla yms luo jo kelpo puitteet kauden päätösspektaakkeliin. Taitaa kuitenkin olla helpompaa käännellä kalenteria kuin AKK:n soppareita...
Kuitenkin "wanhaan hyvään aikaan" FinTrack ajettiin tammi-elokuussa ja syksyn Mäntsälän Kapinat ja mm. Alue 8-kerhokilpasarja sitten toimi syksyllä uuden kaluston sisäänajokilpailuina.

Kesäkisoja 1 tai 2 mutta kaksipäiväisenä olisi varmasti tapahtumana hieno ja lähtöjä tulisi varmasti kaikille enemmän. Aina voidaan spekuloida sitten "muttakun aurinkoiset viikonloput loppuu kesken Suomen suvesta" mutta eipä niihin säihin ole ennenkään voinut itse vaikuttaa.

-Jyrki Lehto
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: PMi - 06.08.18 - klo: 14.53
Kesäkausi 2019 tullaan ajamaan kahdella kilpailulla näillä näkymin.

Helpon ratkaisu olisi lisenssiin juurikin tuo, että kauden viimeinen kilpailu olisi syksyllä ja matolla.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 06.08.18 - klo: 15.18
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: micsa.fi - 06.08.18 - klo: 15.32
No voi se vika kisa olla ulkonakin. Ja lisenssi alkaa vaikka syyskuun alusta - miten se istuisi parhaiten myös ulkona ajettaviin sarjoihin.

Oma veikkaus on, että nykyinen, kalenterivuosiin perustuva lisenssijärjestelmä on niin tiukasti kovakoodattu AKK:n järjestelmiin että sen muuttaminen ei ole ihan helppo juttu. Täytyy kuitenkin muistaa, että RC-kuljettaja/huoltajalisenssin omaavia on kuitenkin satoja ja koko prosessi pyörii Kiti-järjestelmän päällä. Ihan kuten kerhojen jäsenrekisterit. Pahimmassa tapauksessa lisenssikauden muuttaminen vaatisi sopimusmuutosta myös lisenssiin sidotun vakuutuksen voimassaolon osalta.

Joku lajiryhmästä (Vesa?) pystynee paremmin arvioimaan.

En usko, että kesäkisojen määrän muuttaminen välillä 1-4kpl muuttaa oleellisesti asvalttikisaaminen suosiota suuntaan tai toiseen. Ainoa ratkaisu on aktiivinen kerhotoiminta kesällä ja sähköturistiin soveltuvien ratojen lisääminen ja nykyisten kunnostus.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 06.08.18 - klo: 15.35
Lisenssi astuu voimaan aina 1.1.XXXX, ja on voimassa kuluvan kalenterivuoden loppuun.

Kaksipäiväisten kisojen järjestäminen kesällä ei "lyö leiville", jos porukkaa on alle 25 koko kisassa. Jos kuskeja olisi 50 niin sitten eri asia. Tuohon toki olisi kiva päästä.

Muutama vuosi sitten päästiin tuohon ylivuotiseen kalenteriin, jotta kevät ei olisi niin täynnä kisoja, sisäkausi kuitenkin on suomessa syyskuusta huhtikuulle. Esim. Helmikuussa kun ei oikeen ole hiihtolomalla kellään intressiä järjestää kisoja.

Seuroille heittäisinkin palloa näissä harrastajamääräasioissa - jos seuroissakaan (paitsi suviseuroissa :)) ei ole porukkaa tai se vähenee, on aivan luonnollista, että se myös heijastuu kisoissa osallistujamääriin. Ei kukaan varmasti tule kisoihin kylmiltään kulkematta ensin paikallisen kerhon kautta. Aktiivista jäsenhankintaa vaan joka puolella maata pystyyn ja uusia harrastajia kosiskelemaan lajiin mukaan, sitä kautta niitä uusia kuskeja tulee kisoihinkin mukaan.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 06.08.18 - klo: 16.12
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: markova - 06.08.18 - klo: 17.38
Lisenssin myötä tulee myös vakuutukset kilpailijoille ja myös järjestävälle taholle. Miten edellä ehdotettu kerhosarja ja sen myötä lisensittömänä ajaminen muuttaa tätä näkökulmaa? Vai muuttaako? Muiden ajajien, ilman lisenssiä ajavan tai järjestäjän vastuun osalta. Onneksi isommilta vahingoilta ollaan toistaiseksi vältytty... Mutta jos isompi vahinko sattuisi

Joissain urheiluseuroissa/lajeissa vaaditaan jopa treeneihin osallistumiseen lisenssi nimenomaan noiden vahinkojen varalta omien henk koht vakuutusten lisäksi.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 06.08.18 - klo: 18.26
Lisenssin myötä tulee myös vakuutukset kilpailijoille ja myös järjestävälle taholle. Miten edellä ehdotettu kerhosarja ja sen myötä lisensittömänä ajaminen muuttaa tätä näkökulmaa? Vai muuttaako? Muiden ajajien, ilman lisenssiä ajavan tai järjestäjän vastuun osalta. Onneksi isommilta vahingoilta ollaan toistaiseksi vältytty... Mutta jos isompi vahinko sattuisi

Joissain urheiluseuroissa/lajeissa vaaditaan jopa treeneihin osallistumiseen lisenssi nimenomaan noiden vahinkojen varalta omien henk koht vakuutusten lisäksi.

Ei vaikuta mitenkään, kun kilpailusta tehdään ilmoitus AKK:lle kuten tähänkin asti. Vakuutus ja lisenssit sillon voimassa seuralle ja kuskeille joilla lisenssi on. Wj-kisat on vedetty samalla kaavalla kymmenen vuotta myös.

Etuna keveämpi organisaatio ja enemmän tuloja vähenevien (esim) tpj-kulujen ansiosta.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 06.08.18 - klo: 18.43
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 06.08.18 - klo: 18.52
No, jos ei ole lisenssiä niin ei ole lisenssin tuomia etuja, järkeenkäypää.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 06.08.18 - klo: 23.17
Monille tuntuu uskomattoman suurelta kynnykseltä tuo lisenssin hankinta ja kisoihin osallistuminen sitä kautta. Toisaalta ymmärrän täysin tilanteen, jossa ensimmäiseen kisaansa osallistuva ja harrastuksen ensiaskeleita ottava joutuu ensin liittymään seuraan, maksamaan liittymis- ja/tai jäsenmaksun ja maksamaan lisenssin ennen kuin voi edes ilmoittautua itse kilpailuun. Lisäksi päälle kilpailumaksu sekä kisarenkaat, riippuen luokasta.

Kyllä tähän ajatusmalliin perustuen on myös harkinnassa, että TSS-luokkaan ei tarvitsisi lisenssiä ensi kaudella. Jos tuo toisi lisää kuljettajia lajin pariin niin hyvä. Jos ei, niin ainakin olisi kokeiltu tuokin vaihtoehto. Ainoa teknisesti hankaloittava asia lisenssittömyydessä ovat kisapäivänä nostovuorot luokkien välillä, koska lisenssitön ei voi nostaa lisenssiä vaativaa luokkaa aivan vakuutuksellisista syistä.

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: markova - 07.08.18 - klo: 11.57

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?

Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.

Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.

Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.

Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.

Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 07.08.18 - klo: 12.22

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?

Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.

Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.

Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.

Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.

Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Kyllä se lisenssi on ollut isollakin porukalla kuuleman mukaan kynnyskysymys, eihän tämä mikään uusi asia ole. Samasta asiasta jappastu viimeiset 15 vuotta. Tästä syystä on juurikin WJ-sarjat, SC-cupit jne, joissa lisenssiä ei tarvi. Monella se lisenssi toki on mutta iso osa on myös niitä, joilla ei ole.Oma käsityskykyni ei riitä kattamaan kaikkien syitä ja vastustusta aiheeseen, enkä edes yritä ymmärtää, mutta noin se vain menee ja sama tarina tulee kentältä joka vuosi. Viimeisimpänä 12Track Tour, jossa ei tarvi GT-12 -luokassa lisenssiä. ISO osa osallistuneista ei sitä myös omistanut ja lisenssivaatimus oli melko ehdoton EI osallistumiselle.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: MarkoH - 07.08.18 - klo: 12.44
Ihan hyvää pohdintaa FTT-sarjan kehittämiseksi.

Itseä kiehtoo tuo kalenterivuoden sisällä ajettava sarja, joka voisi tuoda uudenlaisen lähestymistavan tähän asiaan: pari kisaa keväällä sisällä, sitten pari kesällä ulkona ja sitten taas yksi tai kaksi kisaa sisällä alkutalvesta. Tuohon vuosikelloon sitten voisi sijoittaa noita meidän rata-autoluokkia halutulla tavalla.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: *remppa* - 07.08.18 - klo: 13.24

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Toihan on loistoidea! Saisikohan AKK:n kanssa neuvoteltua jonkin sopivan paketin jäsenmaksusta, johon sisältyy lisenssi. Näin jäseneksi liittymistä olisi myös helppo perustella, kun maksuun sisältyy vakuutus, ja voisikohan vakuutus jopa kattaa treenit jossakin määrin.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 07.08.18 - klo: 13.26
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 07.08.18 - klo: 13.35
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 07.08.18 - klo: 13.38
Sitä lisenssiä vastaan taistelun syytä kannattaa kysyä niiltä jotka sitä eivät halua syystä tai toisesta ostaa. Sitä väkeä kyllä valitettavasti on aika paljon.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 07.08.18 - klo: 13.49
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: evok - 07.08.18 - klo: 13.55
Mielestäni FTT:n suurin kehityskohde olisi juurikin saada lisää stanu kuskeja mukaan.

Syy tuntuu olevan edelleen sama kuin reilu 10v sitten kun edellisen kerran harrastin - lisenssi. Vaikka se ei euromääräisesti ole kuin yhden rengassarjan verran on mielestäni vain hyväksyttävä, että kynnys sen hankkimiseen on iso ja miettiä miten voisi TSS:n ajaa ilman lisenssiä. Tai miten saisi lisenssin leivottua suoraan seuran jäsenmaäksuun.

Miten tuo on hoidettu em. mainitussa GT-12?

Tämän lisäksi yleinen ajatus: "Perjantaina eikä lauantai-iltana ei ole vapaata harjoitusta. Kisaradan tulee olla profiililtaan uusi ja ajamaton". Voisiko parjantai harjoittelun sallia, mikäli järjestäjän puolesta mahdollista? Perusteluna tasaisempi pidon kehitys lauantaina.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 07.08.18 - klo: 14.05
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 07.08.18 - klo: 15.03
Pe illan treeni vaatisi automaattisesti töistäpoissaoloa perjantaina, joka lisää kustannuksia päiväpalkan verran. Siksi tuosta on luovuttu aikoja sitten, saadaan tasapuolisemmat olosuhteet kaikille kustannuksia myös rajoittaen.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: PMi - 07.08.18 - klo: 15.10
Pe illan treeni vaatisi automaattisesti töistäpoissaoloa perjantaina, joka lisää kustannuksia päiväpalkan verran. Siksi tuosta on luovuttu aikoja sitten, saadaan tasapuolisemmat olosuhteet kaikille kustannuksia myös rajoittaen.

Myöskin kilpailun rakentaminen toimivaksi on helpompaa, kun kilpailijat eivät ole treenaamassa ja jaloissa pyörimässä.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: micsa.fi - 12.08.18 - klo: 10.35
Huhut maailmalta kertoo, että ETS-sarjaan ja jenkkien ROAR-kisoihin olisi tulossa koreille minipainoraja. Tällä ilmeisesti rajoitettaisiin uusien, paperinohuiden ultra lite -korien käyttöä jotka eivät kovin montaa iskua kestä. ETS:ssä on jo ilmeisesti myös sääntö, että finaaleissa ei saa ajaa yksivärisellä korilla joka on seurausta siitä että halutaan pitää kori kevyenä.

Onko näitä pohdittu Fintrackin osalta? Lähinnä kyselen nyt ennen kuin kukaan ehtii tilaamaan isoa pinoa superohuita koreja
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: evok - 12.08.18 - klo: 11.22
Huhut maailmalta kertoo, että ETS-sarjaan ja jenkkien ROAR-kisoihin olisi tulossa koreille minipainoraja. Tällä ilmeisesti rajoitettaisiin uusien, paperinohuiden ultra lite -korien käyttöä jotka eivät kovin montaa iskua kestä. ETS:ssä on jo ilmeisesti myös sääntö, että finaaleissa ei saa ajaa yksivärisellä korilla joka on seurausta siitä että halutaan pitää kori kevyenä.

Onko näitä pohdittu Fintrackin osalta? Lähinnä kyselen nyt ennen kuin kukaan ehtii tilaamaan isoa pinoa superohuita koreja

Tästä on lähipäivinä ollut juttua ainakin ETS:n, että Protoformin facebookissa, mm:

"...Fast forward to the current time and we have all witnessed how the quality of racing has been compromised by these paper thin bodies. What used to be a spectacle of beautiful prepared bodies with awesome paint designs is now filled with a one color wonders and my favorite white painted bodies 🙂. Then let talk about the quality of racing since the ultra thin bodies. All we have now is close racing with many body tucks, the slightest tap or brush as you pass someone can tuck a body and ruin your race. That is all behind us now.

Starting in the new ETS Season, we will implement a 90 Gram minimum weight of a body shell ready to run. I have done much research, weighing and chatting with our family of racers as well as the body manufacturers to find a solution and 90 grams is what it is. This weight will be measured as the body is ready to race. Wing,Stickers, Anti Tuck supports and foam pieces in front to take up the gap between the body and bumper are all allowed when bringing the body for inspection. Extra tape or materieal added to the body to add weight will not be allowed. All current manufacturers have bodies that will make this weight. Going to this heavier weight will eliminate the Ultra Light bodies. Lightweight bodies will all make this 90 Gram limit if prepared properly. We will inspect all bodies during the free practice times and mark them to show they meet the 90 Gram limit and we will spot check bodies throughout the event to ensure everyone is meeting this limit.

There is no downside to this rule, only positives. Bodies will last longer, Racing will be improved and we hope it brings the end to one color paint jobs and elevates the quality of racing and presentation we strive so hard to give in the ETS"
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: micsa.fi - 12.08.18 - klo: 11.45
Tuossa näköjään ETS on tukkinut myös porsaanreiät, eli koriin ei saa myöskään lisätä mitään lisäpainoja sen painon lisäämiseksi.

Jos tästä tulee kansainvälinen trendi, niin minusta kannattaisi pohtia tätä tulevaan kauteen myös Suomeen.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 12.08.18 - klo: 22.30
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Screwed - 12.08.18 - klo: 22.59
Tuossa näköjään ETS on tukkinut myös porsaanreiät, eli koriin ei saa myöskään lisätä mitään lisäpainoja sen painon lisäämiseksi.

Jos tästä tulee kansainvälinen trendi, niin minusta kannattaisi pohtia tätä tulevaan kauteen myös Suomeen.

Kannatetaan ja sääntö vielä voimaan mahdollisimman nopeasti nyt heti syksyllä.

Kim Elfström
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 12.08.18 - klo: 23.31
Onko shoegoolla vahvistaminen lisäpaino vai korin korjausta? Just tsekkasin, että mun Prolite painaa n 77g tarroilla, lw painaa 88g. Jengi puhuu aina, että maali painaa kymmeniä grammoja korissa. 60ml maalipurkki painaa ~65g, siitä maalaa monen monta koria. Tuleeko katsastuksessa hylky, jos kori painaa 90,1g mutta se onkin prolite kori?

Resurssit ei riitä katsastuksessa tuollaisen valvomiseen.

Kaikkiin tällaisiin juttuihin pitäisi olla valmis ratkaisu, ennenkuin moista sääntöä ottaa käyttöön. Tehtailla on jo pitkään ollut valmistustekniikka sellaisten korien varmistamiseen joissa halutut kohdat ovat joko paksumpia tai ohuempi. Korit ovat paperiakin ohuempia päältä. Mihin vedoten tuollaiset sitten kielletään kisoissa? Ihan vain ajatuksena siis.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Screwed - 13.08.18 - klo: 10.04
En ymmärrä katsastuksen resusrssiongelmaväitettä jos kori katsotaan kerran aamulla ja merkataan.

Pyörittelee tätä juttua miten päin vaan, niin vähemmän huono ratkaisu on tuo 90g raja, vaikkakin sitten kenkäliimalla, kuin se että kaikki ajaa paperikoreilla yhden erän jonka jälkeen korin saa vaihtaa jos tuli sopiva pusu. Jos joku valitsee proliten kenkäliimalla ja toinen tavis LW korin niin fine. Se on edelleenkin vähemmän huono vaihtoehto kuin se että kaikki ajaa paperikorilla ilman kenkälimaa.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 13.08.18 - klo: 15.43
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Ilari58 - 24.08.18 - klo: 17.32
Ajetaanko FTT sarjan yhteydessä talvella formulaa? Ja samalla kysyn onko jengi sitä kuinka kiinnostunut talvella ajamaan? Itse aloitin opiskelut ja formula nyt ainakin olisi luokka mitä pystyisi opiskelu budjetilla ajamaan.

Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 26.08.18 - klo: 16.35
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: tvih - 26.08.18 - klo: 22.11
Toihan on loistoidea! Saisikohan AKK:n kanssa neuvoteltua jonkin sopivan paketin jäsenmaksusta, johon sisältyy lisenssi. Näin jäseneksi liittymistä olisi myös helppo perustella, kun maksuun sisältyy vakuutus, ja voisikohan vakuutus jopa kattaa treenit jossakin määrin.

Tässä tarvitsisi olla seuroilla kuitenkin sitten erilliset jäsenyysvaihtoehdot lisenssillä ja ilman, koska kaikille tuputtaminen ja sitä kautta hinnan nouseminen voisi karkoittaa jäseniä, mitä mikään seura tuskin toivoo. Mutta jos olisi se "pakettivaihtoehto", ehkä se joitakin uusia houkuttelisi kisapuolelle.

Mielenkiintoista olisi kuulla niiltä, jotka pohtivat FTT-kisoihin lähtemistä tai kokevat, että lisenssi tai joku muu syy on kynnys osallistumiselle, ajatuksia ja ehdotuksia millä asioista voidaan parantaa, jotta kisoihin olisi helpompi lähteä.
No luulisin että ainakin yksi selkeä tapaus on esim. ne, jotka haluaisivat osallistua vain siihen "kotikisaan". Itse harkitsin jyväskyläläisenä kevään Äänekosken osakilpailua. Mutta kun ei ollut edes voimassa olevaa seurajäsenyyttä, niin huolimatta siitä ettei olisi tullut mitään majoituskuluja tai isompia matkakuluja, kokonaiskulut kisasta olisivat olleet varsin isot. Se lisenssihintakin kun olisi kohdistunut vain siihen yhteen kisaan (jo siinä vaiheessa vaikutti epätodennäköiseltä että tänä vuonna osallistuisin muihin lisenssiä vaativiin kisoihin) ja renkaitakaan ei ennestään ollut. Vielä kun en ollut saanut treenattuakaan ollenkaan niin totesin ettei niin isossa rahallisessa panostamisessa yhteen kisaan ollut mitään järkeä. Seurajäsenyys+kisamaksu+lisenssi+renkaat olisi ollut yhteensä enemmän kuin oman kisa-autoni hinta radiolaitteet (ja ne kisarenkaat) poislukien.

Mainittakoon vielä omalta kohdaltani myös nostovelvoite. Itse en siitä terveyssyistä pysty järkevästi nykyisellään suoriutumaan, ja sen laiminlyönti lisenssikisoissa tuntuu jotenkin vielä kurjemmalta ajatukselta kuin lisenssittömissä. Ja se harmittaa jo niissä ihan tarpeeksi.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 26.08.18 - klo: 23.16
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 27.08.18 - klo: 00.59
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: tvih - 27.08.18 - klo: 01.16
Kauden kahdelle kalenterivuodelle jakautuminen on kieltämättä aloittelevalle kuskille taas yksi pieni menoerä lisää jos haluaa ajaa sekä syksyn että kevään/kesän kisoja.

Normaalistihan Jyväskylässä viime vuosina rata- ja jäsenmaksu on käytännössä ollut yksi ja sama asia sisäradan kadottua kartalta. Mutta nyt kun ei käytännössä ole mitään yhteistä kerhotoimintaa ja ulkoradan "haltijuus" on sekin epäselvä siinä määrin että ratamaksua ei käytännössä tällä hetkellä edes ole, niin koko harrastaminen paikkakunnalla on sikäli aika kysymysmerkin varassa. Toki touring-rataa tai minkään muunkaan sortin sisärataa ei kuten sanottua edes ole, mikä omalla kohdalla jarruttaa varsinkin FTT:n osalta osallistumisia. Kukapa tykkää pelkkä tientuke olla. Äänekoskella käyminenkin työttömälle tyyristä jos yhtä ajopäivää kohden menee kymppi ratamaksuun ja 25 busseihin (näin autottomana). Joskus ollut ulkoradalla ihmisiin sattumalta törmätessä kimppakyydeistä puhetta mutta sitä kerhotoimintaa kun ei ole niin eipä ole oikein kommunikaatiokaan, joten jää käytännössä toteutumatta. No mutta, nämä näitä henkilökohtaisia/paikallisongelmia eikä sarjan sinänsä.

Renkaita voi tosiaan käyttää useammassa kisassa, mutta siihen ekaan kisaan ne rahat on lompakosta siltäkin osin kaivettava. Treeni/hupiajeluun löytyy myös edullisempia renkaita. Joskin itse kun en tosiaan pääse ajamaan. Kuten tuolla kerhokisa-ketjussa totesin, touring- ja mini-autot on ollut kohta vuoden ja kummallakin on ajettu yksi akullinen, tuntuvat sikäli kovin turhilta ostoksilta.

Ja joo, sinällään nostovelvoitevapautuksen voinee saada lisenssikisoissakin mutta morkkis siitä pukkaa silti, koska se on aina sitten ekstrahommaa jollekin muulle. Noh, ehkä vain oman pään sisäinen ongelma, mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: evok - 27.08.18 - klo: 12.31
Meillä heräsi pit-talkissa hyvä keskustelu isosta maailmasta tutusta re-seedistä.

FTT ranking on todella hyvä, etenkin työkaluna kisajärjestäjälle laatia erälistat.
Mutta miten tilanteissa, joissa nopea kuski joka ajaa muutaman kisan vuodessa tai nopea kuski joka on esimerkiksi vaihtamassa luokkaa?

Hän joutuu tällöin itseään selkeästi hitaampaan erään, jossa kärsii sekä hän itse, että kanssakilpailijat jotka joutuvat antamaan tilaa. Kapeilla sisäradoilla kisa-kiimassa kolisee helposti.

Ohjattujen treenien perusteisilla re-seedillä voitaisiin täten tasoittaa erät. Mitä mieltä? Onko miten helppo toteuttaa ajanottosoftien kannalta?
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: MAKES - 27.08.18 - klo: 12.37
Kannatan ehdotusta re-seedistä, jos teknisesti mahdollista ilman isompaa säätöä. Tämä olisi sekä nopeiden että hitaiden kuskien etu
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Screwed - 27.08.18 - klo: 12.59
Kannatan ehdotusta re-seedistä.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 27.08.18 - klo: 13.19
Mitään full re-seediä ei ole tulossa, mutta räikeimmät tapaukset varmasti saadaan siirrettyä toiseen erään, ongelmien välttämiseksi. Ja tuon voi kirjata helposti myös sääntöihin, eikä aiheuta suuria muutoksia eriin, näkisin että koskee alle 5 kuskia per kisa
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Ruusperi - 27.08.18 - klo: 13.55
Täältä kannatus re-seedille - siitä on paljon hyviä kokemuksia krossipuolelta ja on erityisesti hitaampien kuskien etu, kun nopeampi ohittelija siirtyy oman tasoiseen erään.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Miika.laurila - 27.08.18 - klo: 16.06
Täydessä reseedisä täytyy myös ottaa huomioon se, että se toimii molempiin suuntiin. Jos harjoitukset menee pilalle niin kärkikuskit voivat myös pudota hitaimpaan hiittiin. Mielestäni jokin kompromissi täyden reseedin ja nykysysteemin välillä olisi paras. Nythän sitä ei ole kai(?) missään kirjoissa ja kansissa, mutta erälistoja tarkastellessa olen välillä huomannut, että on nostettu selkeästi nopeuspotentiaalin omaavia kuskeja ylemmäs mitä ranking antaisi myöden. Tyyliin ei laitettu ihan hitaimpaan hiittiin vaan nostettu toiseksi hitaimpaan jne.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: MAKES - 27.08.18 - klo: 16.13
Mitään full re-seediä ei ole tulossa, mutta räikeimmät tapaukset varmasti saadaan siirrettyä toiseen erään, ongelmien välttämiseksi. Ja tuon voi kirjata helposti myös sääntöihin, eikä aiheuta suuria muutoksia eriin, näkisin että koskee alle 5 kuskia per kisa

Minusta tämä on hyvä ja riittävä ohjeistus
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 27.08.18 - klo: 16.15
Mattokisoissa, joissa TREENIERIÄ on kaksi, ja joissa pito ja radan nopeus muuttuu oleellisesti jokaise ajetun erän aikana ja jälkeen, täydellisen reseedin tekeminen kaikille tasapuolisesti on aikalailla mahdotonta. Ranking toimii erinomaisen hyvin noin top15 osalta, jotka ajavat kaikki kisat tai pääosin kaikki kisat. Treenien luonne myös muuttuu oleellisesti kilvanajamiseksi, jos ajetaan 3 kierroksen tulosta. Ensimmäinen eräkierros on tällöin täysin turha, ja toisessa ei ole enää mahdollista välttämättä kokeilla mitään radikaalimpia säätöjä, koska se tuo määrittelee koko loppupäivän eräryhmän.

Ranking sen sijaan kertoo tuon ~15-20 nopeimman kuuluvan sinne missä ovat. Uskoisin, että tätä myös edellä kirjoittaneet tarkoittivat. Aika monesti on nähty niitä muutaman kierroksen ihmeitä, jotka sitten puolestaan nopeaan erään joutuessaan häiritsevät muiden ajoa.

Osittainen reseed ei aiheuta ongelmaa, kun muutamat räiketä tapaukset järkeä käyttäen sortataan uuteen erään tarpeen tullen. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ja Miikakin vielä, täydellinen reseed toimii molempiin suuntiin, kärki saattaa joutua oman tai muiden virheiden takia keskeyttämään, josta rangaistuksena hitain erä.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: evok - 27.08.18 - klo: 17.11
Mitään full re-seediä ei ole tulossa, mutta räikeimmät tapaukset varmasti saadaan siirrettyä toiseen erään, ongelmien välttämiseksi. Ja tuon voi kirjata helposti myös sääntöihin, eikä aiheuta suuria muutoksia eriin, näkisin että koskee alle 5 kuskia per kisa

Minusta tämä on hyvä ja riittävä ohjeistus

Tämän tyyppinen kompromissi olis hyvä.
Esimerkiksi ajajakoukouksen jälkeen väärässä erässä itsensä tuntevat (ollut treeneissä selkeästi nopeampi tai hitaampi kuin muut omassa erässä) voisivat pyytää re-seediä.

Kuten sanottu Ranking hyvä toimiva systeemi, mutta tällä saisi paikattua mahdolliset pienet aukot.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 27.08.18 - klo: 17.48
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Pepess - 09.09.18 - klo: 23.28
.
Otsikko: Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
Kirjoitti: Vesa - 10.09.18 - klo: 08.05
lähihetkinä, toivottavasti tänään jo tulee ohjeisto tänne. Talven kisapäivät on kuitenkin vielä avoinna.