RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jämsä - 16.12.18 - klo: 14.17

Otsikko: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 16.12.18 - klo: 14.17
Tässä lyhyesti Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt:

Tamiya TT01E rekka suoraan paketista seuraavilla sallituilla muutoksilla:

1. Kori.
Vain Tamiya euro truck TT 01E alusta ja korit sallittu (MAN tgs51606. Buggyra Fat Fox 51613, Tankpool24 MB 58683)
Muut korit on kielletty.
MAN-merkkistä koria saa madaltaa siten, että hytin ovenkahvan kehyksen alareuna on vielä näkyvissä, mutta hytin kallistuskulma ei saa muuttua. Korin painopiste madaltuu noin sentin verran ja vastaa silloin pitkänokka-korin painopistettä.
Tankpool24 MB koria ei saa madaltaa. Buggyran koria ei saa madaltaa.
Korista saa jättää peilit + irto lokasuojat pois.
Vetolevy on säilytettävä.
Ohjaamon sisään jäävän korin välipohjan saa poistaa
Kaikenlaiset siivet on kielletty.

1.1. Auton minimi- ja maksimipaino.
Auton minimipaino on 1450g.
Auton maksimipaino on 1750g.

2. Puskurit.
Käytetään paketin mukana tulevaa etupuskuria. Foami puskuriin saa lisätä pehmikettä vähentämään korin pompotusta ja poistaa ainetta jottei rengas ota kiinni.
Takapuskuri on säilytettävä.

3. Runko.
Runko on muovinen Tamiya euro truck TT01E.
Akkukoteloa saa jyrsiä laattamallisen akun sovittamiseksi.
Akkupantaa saa jyrsiä tai vaihtaa kokonaan toisenlaiseksi.
Rungosta saa poistaa moottorin päällä olevan muovilevyn (D8) lisätäkseen moottorin jäähdytystä.
Raidetankoina käytetään paketin mukana tulevia osia.
Ohjauslinkin voi vaihtaa toiseen.
Servon kiinnikkeinä voi käyttää alumiinisia osia.
Muiden osien muuttaminen, vaihtaminen tai jyrsiminen on kielletty.

4. Kuulalaakerit.
Kuulalaakerointi on sallittu. Myös ohjauksen varret (D11) saa laakeroida.

5. Renkaat ja insertti.
Vain tamiya truckRenkaat on sallittu.
Pitoaineet on sallittu.
Kaikenlaiset insertit on kielletty.
Vain eturenkaan ulkosivun liimaaminen on sallittu.
Renkaan kuviopintaa ei saa liimata.
Renkasta ei saa pinnoittaa toisella renkaalla tai sen osalla.
Renkaan kulutuspinnalle kertyvän "möhnän" poistoon sallitaan rasvanpoistoon tarkoitetut Kliinerit. esim. Quickcleen, Bräkleen yms. puhdistusaineet, jollaisia myös Minien renkaiden puhdistukseen käytetään.

6. Vanteet ja hexi.
Vanteen ilmareikien tukkiminen / muuttaminen kielletty.
Vanteen tasapainotus on sallittu.
Vanteita saa vahvistaa.
Vanteet saa myös vaihtaa toisiin kunhan offset, vanteen halkaisija, vanteen leveys ja auton raideleveys ei muutu.
Käytetään alkuperäisiä paketin mukana tulevia hexejä. Raideleveyttä ei saa muuttaa edessä. Takana voi käyttää paketin mukana tulevia vakio tai leveitä hexejä. Shimmiprikkojen yms. lisääminen on kielletty.

7. Moottori ja nopeudensäädin.
Moottori ja nopeudensäädin tulevat suoraan rekka-auton paketista.
Moottori on paketin mukana tullut Tamiya Torque Tuned osanumero 54358. Muiden moottorien käyttö on kielletty.
Moottorin käsittely on kielletty ja esim. ennakkoa ei saa muuttaa (esim. hiiliä veistelemällä tai moottorin päätyä kääntämällä).
Moottorin liukulaakereihin saa laittaa öljyä.
Moottorin kuulalaakerit on kielletty.
Jos nopeudensäädin menee rikki tilalle saa vaihtaa Hobbywing Quicrun 1060 brushed -nopeudensäätimen. Moottoriin ja säätimeen voi laittaa tuulettimen ja heat sinkin.
Moottorin kiinnityslevyn saa vaihtaa metalliseksi TT01E -alustan tarkoitetuksi.

8. Servo.
Servo on vapaavalintainen. (esim yli 10kg ja noin 0.1s servo on riittävä)

9. Akku.
Saa käyttää ns. LiHV-akkua, tavallista LiPo-akkua tai 6 kennoista NiMh akkua.
Akku saa olla pötkö-mallinen tai shorty paketti.
Akun täytyy olla ns. kovakuorinen.
LiPo-akun jännite on enintään 2S, joka tarkoittaa kahta kennoa sarjassa. LiPo-akun nimellisjännite on 7,4V.
LiHV-akun jännite on enintään 2S, joka tarkoittaa kahta kennoa sarjassa. LiHV akun nimellisjännite on 7,6V.
NiMH-akku saa olla enintään 6 NiMh-kennoa sarjassa. Yhden kennon nimellisjännite on 1,2V, jolloin 6x1,2V=7,2V
LiPo-akun maksimi latausjännitte on 8.4 Volttia. HV-akun maksimi latausjännite on 8,7 Volttia.
Kaikkien akkutyyppien maksimi latausvirta on 1C
, joka tarkoittaa esim. 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
(Akkusääntö päivitetty 29.12.2023)

10. Iskunvaimentimet.
Vain paketin mukana tulevat iskunvaimentimet on sallittu.
Kaikki muut on kielletty.
Iskunvaimentimissa on öljyjen ja rasvojen käyttö kielletty.

11. Jouset.
Vain autopaketin mukana tulevat jouset on sallittu.
Jousien kaikenlainen muokkaaminen on kielletty.

12. Välitys.
Pinionin ja vetorattaan hammastuksien muuttaminen on kielletty.
Pinionin materiaali on vapaavalintainen.
Pinioni on 19 hampainen.
Vetoratas on 61 hampainen.

13. Maavara.
Minimimaavara on 10mm. (Päivitetty 13.9.2023)

14. Auton tasapainotus.
Rekkaan saa laittaa lisäpainoja, ei kuitenkaan rungon pohjan ulkopuolelle / alapuolelle vaan rungon sisäpuolelle. Tällä tarkoitetaan 50% - 50% vasen-oikea-etu-taka painosuhdetta.
Tukivarsiin, puskureihin ym. lisäpainon lisääminen on kielletty.

15. Tasauspyörästö.
Tasauspyörästöt on tyhjät (silikoni öljyt yms.kielletty). Tasauspyörästön pitää toimia herkästi yhdestä pyörästä pyöritettäessä, koko voimansiirto ei saa pyöriä.
Vain rekkapaketin mukana tulevia diffejä saa käyttää.
Lukkodiffit, spoolit ja kuuladiffit on kielletty.
Tasauspyörästöjen täyttäminen on kielletty

16. Muuta.
Kaikki muutokset ja materiaalin poisto/muokkaus, joita ei näissä säännöissä ole erikseen sallittu, on kielletty.
Muut viritysosat on kielletty - kuten kallistuksen vakaajat.


Suositeltava ajoformaatti:
- 6 - 8 kuljettajaa per alkuerä
- Alkuerät 5 - 8min
- Finaalit 10 kuljettajalla
- Finaalien pituudet 10-15min
- Grande finaali, jossa kaikki kuljettajat käännetyssä järjestyksessä (ajajakorokkeen tilan mukaan)
- Grande finaalin kesto 5-10min

Tuomaristo:
- 3 hengen rekkatekniikka tuomaristo
- valitaan kilpailupaikalla kokeneiden kilpailijoiden joukosta
- tuomarien tehtävä on tarvittaessa toimia sääntljen valvojna tekniikan osalta


Kirjoitettu 4.11.2020
Lisätty Tankpool24 MB kori sallituksi. (28.10.2021)
Lisätty leveämpi hexi taka-akselille sallituksi. (28.10.2021)
Muutettu: Minimi maavara 10mm. (13.9.2023)
Muutettu: Vain eturenkaan ulkosivun liimaaminen on sallittu. (13.9.2023)
Muutettu: Maksimi latausvirta on 1C. (13.9.2023)
Lisätty: Renkasta ei saa pinnoittaa toisella renkaalla tai sen osalla. (13.9.2023)
Muutettu: Vanteiden hexeihin liittyen. Shimmiprikkojen yms. lisääminen on kielletty. (13.9.2023)
Muutettu: Akkusääntö päivitetty LiHV-akkujen latausjännite ja muiden akkujen latausjännitteet ja kennomäärät oikeiksi (29.12.2023)


t. Martti ja Kai


Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 16.12.18 - klo: 14.18
Stock Rekoilla ajetaan TUA:n kerhoilloissa/sarjassa.

Hyvä aloitussetup:
- Kuulalaakerit
- Renkaat: Pikaliimaa eturenkaan ulkopuolelle ulkolaita. Ei pitopintaa. Takarenkaaseen ei mitään.
- Ackerman-linkin paikka oman halun mukaan (esim. etummainen reikä)
- Korin osat voi liimata yhteen Shoe goo:lla
- Lipo Pötköakku tai Shorty. Painotus vaikuttaa auton kääntymiseen. Molemmilla kyllä pärjää hyvin.
- Ohjaukseen voi laittaa dual ratea, joka helpottaa myös pompottamista
- Moottorin päädyssä on sopiva pieni tila laittaa tuuletin jäähdyttämään moottoria

Uusilla "paketista baanalle" -säännöillä ei autojen aiempi pompottaminen ole enää juurikaan ongelmana.

Tekstiä muokattu 28.10.2021 vastaamaan uusittuja sääntöjä.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: JuTa - 01.09.19 - klo: 21.04
Tervehdys
Rekka Kitti tulossa postissa. Onkohan näihin sääntöihin tulossa muutoksia tulevalle kaudelle?
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 11.09.19 - klo: 21.33
Moi,

Ei ole tulossa muutoksia "Stock Rekka" -luokkaan.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 11.09.19 - klo: 21.56
Huomatkaa kaudelle 2019 - 2020 tuleva kansallinen rekkasarja.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 29.09.19 - klo: 22.14
Kirjattiin Pro rekka-luokan säännöt.

Otsikko: Edit, Ftx outlaw 1/10 (oli hobbytown & tullimaksut)
Kirjoitti: VTEC - 25.01.20 - klo: 15.04
Pitääkö nopari/moottori combon olla harjaton vai harjallinen?

Lähetetty minun RNE-L21 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 01.02.20 - klo: 23.38
Moi,

Stock-säännöillä ajetaan.
Siinä on harjallinen Tamiya Torque Tuned Mabuchi RS-540 (part no. 54358), joka vastaa Mabuchi RS-540 SH -moottoria.
Nopeudensäädin on rekka-autopaketissa mukana tuleva Tamiya TBLE-02S ja siis harjallisena tai Hobbywing Quickrun 1060BL, myöskin harjallisena.
Hobbywingejä on vaihdettu tilalle pienemmän hinnan takia, jos Tamiyan säädin on rikkoontunut.

Tervetuloa mukaan.

t. Kai

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 05.02.20 - klo: 08.21
Torgue tuned moottorin tamiyan tuote koodi on 54358.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 06.02.20 - klo: 23.28
Kiitos.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 17.02.20 - klo: 22.27
Onkos noita Pro-luokan rekkoja näkynyt kisoissa vai pelkästään/enimmäkseen Stock-sännön alla meneviä?
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 18.02.20 - klo: 08.49
Sanoisin että "pelkästään" stokki rekkoja näkynyt radalla.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 19.02.20 - klo: 12.01
Mikä harjaton olisi mielestänne lähimpänä tätä vakio konetta?
21.5t?
Rekkaa kovasti tekisi mieli,pääsin yhtä stokki-rekkaa kokeilemaan ja kipinäähän siitä perinteisesti tuli.
Tua säännöt mielestäni ok,mutta 2 luokkaa on aika raakaa mielestäni koska vakiollakin ainakin sisäradalla vauhti oli hyvä ja tekee kisaamisesta tarkempaa.

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Mölli - 19.02.20 - klo: 12.22
Mikä harjaton olisi mielestänne lähimpänä tätä vakio konetta?
21.5t?
Rekkaa kovasti tekisi mieli,pääsin yhtä stokki-rekkaa kokeilemaan ja kipinäähän siitä perinteisesti tuli.
Tua säännöt mielestäni ok,mutta 2 luokkaa on aika raakaa mielestäni koska vakiollakin ainakin sisäradalla vauhti oli hyvä ja tekee kisaamisesta tarkempaa.

GT2000-luokan nelkuissa sallittu 21.5t toisi synergiaa sähköjen suhteen ja joustavasti ajatellen jopa mahdollisuuden ajaa samalla kalustolla kahta luokkaa.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 22.02.20 - klo: 16.15
 Jos ajatuksena ajaa "vakio luokkaa" miksi harjaton?
Esim.vakio mabushi 20t pinjonilla yhtä nopee ei vaan kiihdy yhtä nopeesti.testattu on. torgue tuned kestänyt hakkilassa n.3000-4000 läppiä.
Pienillä putsauksilla ja voiteluilla. 2 konetta riittää toisella kisaa toisella reenaa. Itse en ole kokenut tarvetta harjattomaan, + pieni tuntuma ero.
Mutta se on vaa oma mielipide ja jokainen tekee niinkuin halajaa.
Mut hei loistavaa että olet saanut rekka tartunnan, vähän ku pääsee kisaamaan nii sairaus on valmis on se vaa niin kivaa. Tervetuloa joukkoo.
Ilmoo riksuun vaan vetään.
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 22.02.20 - klo: 16.57
Ollaan ajettu vaan vakio-luokkaa kilpaa. Pro-rekkoja ei ole juurikaan näkynyt (Turussa pari kpl).
Tehtiin noi Pro säännöt joskus "valmiiksi", jos joku innostuu tuostakin.

Vauhdit on minusta alustaan ja koriin nähden sopivat hiilellisillä koneilla. Kun vaan jaksaa silloin tällöin
puhdistaa konetta kliinerillä, niin hyvin pelaa. Muutaman viikon välein riittää puhdistus.


t. Kai

Korjasin hiilettömän hiilelliseksi. Oli käynyt kirjoittaessa ajatusvirhe. :)

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 23.02.20 - klo: 11.23
Lähinnä ajan takaa sitä harjattomalle että kun tästä tulee suositumpi niin alkaa se koneiden ropaaminen ja niiden pelko varsinkin,jos ei ole hand-out koneet.

Siksi esim koneiden saatavuus mahdollisissa hajoamisissa olisi helpompaa kun Suomalaisilla maahantuojilla olisi varastossa edes muutama kone?

Toki luokka vielä niiiin lapsen kengissä että harjaton ei mitenkään tarpeellinen.
Toinen asia on noparit,jos koneet ovat oikeasti tasalaatuisia niin olisiko nopari vapaa?
Ei taida hirveesti olla nopareita hiilikoneeseen mitkä olisivat selkeesti nopeampia?
Viisaammat korjaa jos olen ihan hakoteillä :grin:
Ymmärrän että kuluja haetaan alas ja sisäänkynnys helpompaa tällä "paketista kone"asialla.

Joo Rekka on nyt ostettu ja tulossa Postin pakettihävittäjällä.

Riksuun ja muuallekkin olisi kiva lähteä,pitää asiaa katsoa kun saa auton nippuun ja pääsee testaamaan.
Taitaa täällä mattorata olla purettuna ennenkuin se tapahtuu ja en tiedä mitenkä kesällä tulee tapahtumaan.

Vauhti oli todellakin vakiosähköillä mun mielestä enemmän kuin sopiva,helppoa ajaa tarkasti kisaamisesta tulee oikeasti tiukempaa ja verisempää.

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 25.02.20 - klo: 23.39
Ihan ymmärrettävä aatos. Aika läjän näitä rekka koneita testanneena on todettava että on niin tasaisia moottoreita et pienikin viilaus näkyy ja on huomattavasti vaikeempaa ku ennen vanhaan.(kollektorin kiinnitys ankkuriin tehty niin että esim.ennakon muuttaminen rikkoo välituen). Koneet on kyllä pitkä ikäisiä kun vähän ees huoltaa.

Nopeudensäätimissä on aika paljonkin eroja sis.vastus etc... Jotka vaikuttaa läpi kulkevaan virtaan. Hw.n säädin on hyväksi havaittu vaihto ehto tamiyan säätimen tilalle, ja edullisempikin. Speksit hyvin lähellä toisiaan.

Varmasti kun luokka saa enemmän tuulta purjeisiin myös kauppiaat ottaa tavaraa hyllyyn.

Nyt kun on uusi peli postissa niin kun intoa täynnä ku ilmapallo alat kasaamaan. Älä käytä orginaali takavanteita ei kestä. Minin tai vast.vanteet suosiolla heti alkuun alle. Ja met.moottori levy. Vaimentajat on jokaisen oman maun mukaan valittavissa. Itse olen käyttänyt tamiyan trf sort musta pinnoitettuja, pituus etc... Menee suoraan kohilleen ei oo tarvinnut muutella jälkikäteen. hf.t ainakin löytyy. + muutkin palikat.

Loppu peleissä meistä kilpailioista itsestämme on kiinni reilu ja rehellinen kilpailu. Joten ei pitäisi olla pelkoa vilungista.


Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 26.02.20 - klo: 17.33
Joo rekka kotiutui alkuviikosta,vielä en ole sitä aloittanut kasaamaan,lähinnä tutkaillut pintapuolisesti ja leikkasin kopan valmiiksi.
Inserttejä tarvii katsella,en haluaisi laittaa 2 per rengas.Ei varmaankaan vaikutusta mutta silti.
Periaatteessa pitäisi olla yhdet TRF-short tolpat mutta on myös Xrayn tolpat kanssa.
Ja 3Racing iskareita on mutta Xray+3r on normi mittasia.

Metallista moottorilevyä ei myöskään ole vielä.

Mikä sen takavanteen hajottaa?
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Luigi54/vielä vanhempi - 27.02.20 - klo: 10.51


Mikä sen takavanteen hajottaa?


Viime kädessä SINÄ !!!!  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

 :cool: BarbieIlkimö :cool:

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 27.02.20 - klo: 18.45
 :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:


Mikä sen takavanteen hajottaa?


Viime kädessä SINÄ !!!!  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

 :cool: BarbieIlkimö :cool:
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 27.02.20 - klo: 23.04
 Takavanteen hexin korokkeen seinämä on liian ohut ja pienestäkin kolauksesta pettää helposti. Ei tarvii ku pienen ohitus kosketuksen huonolla tuurilla hajotakseen. Ei välttämättä itsestään johtuvaa :grin:
Riittävän jämäkät insertit on enemmän kuin oleelliset. Käytetty tuplia minin kovia inserttejä ja vastaavia.
Rf.t löytyy carsonin ja tamiyan moottori levyä.(ja vanteita)
Muovinen vähän elelee ja kun orkkis pinjoni on sutjakkaasti kuluvaa mallia
Nii jeesaa kulumiseen / kestävyyteen + moottorin jäähdytykseen. Ja tietenkin vähentää väärästä hammasvälyksestä tulevaa kitkaa.


Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: kotari - 01.11.20 - klo: 01.17
Mites nää vallitsevat/tulevat säännöt???

Huhuja sääntöjen/säätöjen muutoksista ilmoilla. Voisiko joku kirjata niitä meille kalustoa hankkiville näkyville.
Onko siis tulossa muutoksia nyt nähtäviin luokan sääntöihin???
En pidä ajatuksesta että hankin (lue että hankkinut) turhaa nyt kirjattujen sääntöjen mukaisia osia ja joku/jotkut ovat saamattomuuttaan jättäneet ne kirjaamatta nähtäville/ennakko tiedoksi!
Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 01.11.20 - klo: 14.10
On tulossa muutoksia. Jämsä on luvannut ensitilassa päivittää säännöt.

Otsikko: Vs: TUA kerhon Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 04.11.20 - klo: 12.57
Joo, muuta hommaa on ollut keväästä lähtien enemmän kuin tarpeeksi.

Tällä kaudella on tarkoitus ajaa ajatuksella "paketista baanalle", jolloin iskarit, renkaiden insertit ja diffiöljyt jäävät pois. Tämä helpottaa luokkaan tutustumista. Meidän kerhossa rekkojen on ajateltu olevan ns. harrastajien sisäänheittoluokka. Kilpaturistiluokat on sitten aivan erikseen.

Viime kaudella huomattiin, että luokkaan ajateltu "askarteluvara" aiheutti sen, että inserttikikkailu alkoi vaikuttaa liikaa luokan tasaisuuteen. Alunperinhän näitä virityksiä sallittiin sen takia, että saadaan auton ikävä pompottaminen pois. Nyt kun on viritykset poistettu, huomattiin autojen toimivan tasaisemmin eikä pompota.

Kirjaan pohditut sääntömuutokset tuonne ekaan viestiin ja ilmoitan seuraavassa viestissäni kun ne on päivitetty.


t. Kai
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 04.11.20 - klo: 17.34
Päivitin tänään (4.11.2020) uusitut rekkasäännöt.
Käykää kurkistamassa.

Poistettiin paljon virityksiä kun huomattiin paketista kasatun auton kulkevan pompottamatta.
Uusia sääntöjä on testattu Hakkilassa ja TUA Areenalla monen kuljettajan voimin. Huomattiin
luokan olevan taas helpommin lähestyttävä kaluston suhteen verrattuna kevään virityksiin.
Erityisesti ratakohtainen inserttikikkailu haluttiin poistaa kokonaan.


t. Kai
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 26.12.20 - klo: 13.46
Vaikka sääntömuutokset hiukan ampuivat polveen,täytyy olla iloinen etten ollut kerinnyt koko rekkaa aloittamaan yhtään...siis omaa ja pojan rekkaa.
Tai sitten mulla on 2 rekkaa :evil:

Koska monia ajatuksia oli diffien suhteen ja inserttejä hommattu leikeltäväksi mutta yhtään rengas-vanne pakettia ei tullut liimattua valmiiksi :grin:

Iskareitakin oli valmiina odottamassa läpikäyntiä mutta siirretään ne siis odottamaan muita juttuja.

Saako diffeihin kuitenkin laittaa rasvaa rattaisiin vai luetaanko se "öljyt ja vastaavat" osastolle ja kiellettyihin?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 28.12.20 - klo: 10.16
Saa voidella. edellyttäen sääntöjen kohdan 15. Mukainen toiminta toteutuu.

Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 28.12.20 - klo: 16.44
No se nilkka kolaus oli valitettava haittavaikutus, mutta kilpailun tasoittamiseksi välttämätön. Jokainen meistä otti jonkin kokoisen kolhun.
Itse näen kolhun pieneksi haitaksi jos kilpailu tasoittuu ja muutkin kun 2-3 kuljettajaa taistelevat voitoista. Muiden pudotessa kelkasta. Näillä muutoksilla ei kukaan saa teknistä yli otetta vaan vauhdin salat löytyy peilistä. Nyt onkin se hetki kun kaikki rekat pitäisi saada samalle viivalle, vaikkapa stanukunkkuun. Nähdään oikeesti missä mennään. Ja saataisiin lisää kuskeja ja tiukkoja kisoja jossa kuka tahansa voi voittaa.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 28.12.20 - klo: 19.17
Täysin samaa mieltä.
Lisää huomattavasti mielenkiintoa kun "mestaruudet" ei ratkea ennen viimeistä starttia.
Kuskit toivottavasti pysyy paremmin mukana kisoissa ja saa isoja lähtölistoja.

Sen verran mitä viime talvena tuollaista kokeilin(insertti-vapaat iskarit) versiota niin vaikka se olikin Tamiyan ämpärimuovi auto niin sillä oli helppo ja hauska ajaa tarkasti.
Vaikka olikin suhteellisen hidas mutta kisaamisen kannalta hauska.

Toihan helpottaa mukaantuloa kun ei tartte olla 50-70e iskareita ja ostaa oikeita inserttejä ja useampaa rengas-settiä joissa eri insertit :D

Nyt pääsee mukaan niillä mitä paketissa tulee.

Oman rekan sähköt ja kopan maalaus työvaiheet enään jäljellä...
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 29.12.20 - klo: 10.29
Juurikin näin. Huippuu lisää kalustoa radalle!
Rekat tikkiin ja kisaamaan.
Ennenkaikkea viihtymään leppoisan lajin parissa.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 31.12.20 - klo: 18.03
meneekö se rengasliimaus näin ?


https://www.tamiyausa.com/blog/tcs-rule-change-tire-glue-euro-truck-class/ (https://www.tamiyausa.com/blog/tcs-rule-change-tire-glue-euro-truck-class/)
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: ankku3 - 31.12.20 - klo: 21.11
kuvan mukaisesti renkaita on liimattu tähän asti :grin:
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: atarauskis - 01.01.21 - klo: 00.45
Mitä näitä uusia sääntöjä nyt lukee, tuo kuvion liimaaminen on kielletty!
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 01.01.21 - klo: 14.17
atarauskis kun lukee tuon Tamiyan tekstin niin nimenomaan keskustelua/väittelyä on syntynyt että mikä on kulutuspintaa?

Vaikka renkaan reunalla on kuviota,sen luokittelu kulutuspinnaksi on eri.Jos puhutaan pinnasta mikä osuu rataan niin jos kylki osuu radanpintaan,onko se kulutuspintaa?Silloin sitä ei saisi liimata?
Mineissähän sallittiin ekan nappularivin verran.

Mun mielestä sallittais ekan nappulariviin asti liimaaminen MIKÄLI niin haluaa tehdä.
Mutta mä en olekkaan sääntöporukassa päättämässä.

En halua aloittaa mitään JUUPAS-EIPÄS keskustelua,vaan ihan selkeyden vuoksi kysyn.
Tämä liimaaminen ja sen sallimismäärä on tärkeä juttu.

Ja tärkeintä on saada ISO joukko rekkoja liikkeelle.Miettikööt säännöistä vastaavat sitten vasta tommosia pikkujuttuja:D

Eka rekka koeponnistettu,koppa maalattu ja teippejä menee kiinni.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 07.01.21 - klo: 21.48
Hienoo rekka kasaan ja baanalle.
Juu totta et rengas puoli puhuttaa. rengas hommaa tutkittiin ja testattiin aika paljon. Hakkilassa ja turku areenalla.
Ja lopputulema oli että kulutus pinnan liimaus on turhaa.
Sivun liimaus riittää. Sen takia laitettiin sääntöihin se.
myös Ettei ensikertalainen välttämättä alkaisi liimaamaan renkaitaan
Ihan turhan takia. Ja kun sääntö on kaikille sama ei
Kukaan saa etua läjästä eri tavoin liimatuista renkaista.
Sitten vielä sinnepäin vastaus kysymykseen
 Eli kulutus pinta on renkaan kuvioitu päälipinta.sisältäen koko nappulan,

Oikeen tappo pidolla ollaan siinä rajalla tarvitsiko
Pintaa liimata, mutta puol rengas pidotuksella on saatu
Sama tulos kun liimalla. Helpompaa eikä oo nakit yhdessä.
 Toivottavasti ees vähän selvitti aihetta.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 08.01.21 - klo: 21.04
Juur tätä puoli rengas pidotusta tuli aikoinaan tehtyä FWD ja VTR kisoissa kun oli kova pito.

Toi on aika selkeesti perusteltu juttu ja hyvä pointti estämään rengaskikkailua.Hyvin ajateltu.

Itse aikoinaan Mini Comp hommassa inhosin sitä eturengas liimaus ruljanssia,jos pari milliä liikaa niin puski ja liina vähän tai et uusinut ajoissa niin alkas kippi yritykset.

Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 10.01.21 - klo: 00.07
Kiitos yritimme parhaamme mukaan katsoa useammasta suunnasta kokonaisuutta.
Sit vielä pieni pala tausta aatoksesta.
No koko sääntö muutos lähti liikkeelle kilpailun tasaisuutta parantamaan. Rupes oleen liian kapee kärki.
Ja joo ei ollu hauskaa vaikka pokkaaminen on ihan kivaa, mut ei näin. Joku voi olla eri mieltä ja se on sallittua.
Viimeisen kisan jälkeen, Kaitsun kanssa ensin pohdittiin asiaa, ja tomin ja kimmon kanssa mietittiin,suunniteltiin ja  testattiin aika laidasta laitaan Kaikki muutokset. Ja koitettiin saada lähes kaikki mahdolliset kikkailut pois jotta saataisiin homma tasapuoliseksi
Kaikille. Keskitytään vaikka enemmän ajamiseen kun kaluston viilaamiseen. Ja tärkeimpänä
Hauskanpitoon kisoissa ilman et pipokiristää poijua. ns,Rekalla rennosti racea.
Omalta osaltani yritän auttaa jos vain osaan jotta saataisiin mahdollisimman paljon rekkoja radallle.
Kysyvä ei tieltä eksy, ainakaa kauheen kauas.

Ps.Itselläni nyt varastossa läjittäin erinlaisia inserttejä eri kovuuksia ja muotoja etc...
Trf iskareita eri mitoille tehtynä. Diffejä eri jäykkyyksillä etc...
rompe tappioni on mielestäni ok. jos kilpailu näin tasoittuu ja porukkaa saadaan lisää.
Ehkä tulevaisuudessa jos riittävästi kuljettajia nii suunnitellaan sit vähän vapaampi luokka.
Ja rompeet tulee taas käyttöön.

Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 10.01.21 - klo: 10.33
Ihan vain sivusta huudan että kuinka paljon on n. Keskimäärin ollut kuskeja kisoissa??
Onko selkeästi homma niin että box stock on se paras lähtö kohta säännöille. Tarkoitan siis sitä että kuin auto on rakennettu ohjeiden mukaan niin siitä ei saa poiketa.
Vauhti eroja syntyy monesta eri syystä ja kuuluisin taitaa olla akun laadusta.
Moottorikin tietysti pelaa ison roolin mutta totta maar kuskistahan se koko homma lähtee.
Jos aletaan viilaamaan ihan viimeisen päälle niin sitten samat akut, noparit, servot niin aletaan saada tätä tasaisuutta vieläkin lähemmäs. Vai väittääkö joku että akuilla ei ole merkitystä tai noparilla.
Itse tuossa viikko sitten puntaroitiin kaverin kanssa että olisko tässä kiva luokka meille. Vastaus oli kyllä ja se että säännöt menee niin ja näin niin ei haittaa koska jos säännöt on samat kaikille niin se riittänee ja myös se että kisan jälkeen hymyilläänkin..
Kisoissa ehkäpä nähdään..
Jerzi
PS luin säännöt läpi ajatuksella ja huomasin tuon nopari säännön....
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 10.01.21 - klo: 11.59
Kyllä se Jerry on. Sen verta lyhyen ajan ollaan tunnettu et tiedät etten stokkia ois suosinu jos ei olis oikean suuntainen ratkaisu.
N.12 kuskia keski arvona. Akun vaikutus on hyvin pieni ei ratkaiseva.oon testannu. Hw vs. Paketti säädin. Tamiyan säädin ei tykkää lipoista, ja lipot ei tykkää tamiyasta, ei cut off toimintoa.
Kaasutuntuma tamiyassa parempi muuta eroa en oo huomannu.
Arvot molemissa lähes samat.
Ei jerry muuta ku rekkaa radalle,
Tervetuloa mukaan.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: jerzirccar1 - 10.01.21 - klo: 13.17
Lyhyen ajan 😂😂😂
Olisko kohta 35vuotta...
Kiitokset vastauksista..
Jerzi
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 12.01.21 - klo: 08.45
Jerry Aika on suhteellinen käsite. :cool:
Mut joo eikun rekkaa touhuumaan, mitä enemmän saadaan rekkoja radallle sitä paremmat kisat saadaan.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: vato - 14.01.21 - klo: 19.38
Onkos näillä muuten ne kaavaillut kisat missäpäin ajateltu järjestää?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: atarauskis - 14.01.21 - klo: 22.33
Viime talvena ku ei ollu tätä flunssaa... Raisio, Hesa, Riihimäki
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 15.01.21 - klo: 11.18
Raisiossa ainakin stanukunkun yhteydessä.oiskhan ollu pääsiäisen aikaan. nyt en muista ulkoo.
Sinne kaikki rekkaileen.
Kai Jämsällä on sarjan suhteen se viimeinen tieto.

Ps.raisiossa oli viime vuoden makein rata!
Toivottavasti tänä vuonna vähintään yhtä hyvä
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 15.01.21 - klo: 11.28
Varmasti kisoja tulee ainakin hesaan toivottavasti Turkuun.
Toivottavasti muuallekkin.
Kuhan saadaan tää korona peli pelattua nii homma helpottuu huomattavasti.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 15.01.21 - klo: 22.27
Kaitsulta saamani tiedon mukaan,Kypak on myös ollut kiinnostunut ottamaan rekat mukaan kisoihin. Aivan loistavaa.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 11.10.21 - klo: 14.37
Noniin nyt alkaa korona peli hellittää ja on aika kaivaa raskaat pelit esiin. Alku käynnistystä helpottamaan haluan jakaa pari vinkkiä.
Viime la.käytiin pitkästä aikaa rekkailemassa ja huomio kiinnittyi pidosta kaatumiseen. Selvis että fullspeedin mattojen kovalla pidolla ei pullistunut taka rengas toimi vaan kaataa rekan. Kaikenlaista kun oli kokeiltu tultiin lopputulokseen. Pari akkua ajetut renkaat alle nii homma toimii taas. Turun radalla ei viimeksi ollut mitään ongelmaa vaikka oli pullistuneet renkaat. Eli uudehkoa renkasta alle ja pesee cliineril välillä nii pysyy hyvänä. Tämä siis kova pitoisella matolla.
Ja ohjaus linkki taaempaan reikään. Turus ajoin etummaisissa reijissä.
Toivottavasti tästä on apuja ja helpotusta. Ei muuta kuin kaikki rekat kisoihin.
Ps. Jos jotain kysyttävää aiheeseen liittyen. Koitan auttaa kun kysyt vaan :wink:

T
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 21.10.21 - klo: 08.24
Olisiko jotain pitoaine suosituksia Hakkilan radalle?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 22.10.21 - klo: 08.33
Keltainen mighty grip. Sitä on tullu käytettyä.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 22.10.21 - klo: 09.36
Kiitos tiedosta! Ei mulla vielä ole rekkaa, mutta se on ollut jo pari vuotta hankinta listalla. Voi sitten tilata kaiken
kerralla, kun hetki koittaa.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Juize - 23.10.21 - klo: 20.23
Tämän päiväisten Turun kisojen pohjalta voi sanoa, että nämä uusien sääntöjen mukaiset autot toimii juuri niin kuin oli ajateltu. Auto on näillä yllättävänkin ajettava, ei niin nopea mutta ajettavuus ihan hyvä. Ruuvaamisen ja kikkailun tarve väheni oleellisesti vanhaan verrattuna ja auto säilyi ajettavana koko päivän pidon paranemisesta huolimatta. Tärkein huomio oli vauhdoin tasoittuminen. Best läppien vertailussa päästiin kahdessa viimeisessä finaalissa siihen, että koko kisan viisikko oli noin puolen sekunnin sisällä.

Tältä pohjalta näitä uusia sääntöjä voi pitää hyvinkin onnistuneina.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: uku - 27.10.21 - klo: 09.25
Noh nii kuten ylempää voi lukea, on eka kisa vedetty ja porukat oli tyytyväisiä. Mullistukseen. Nyt loputki rekat radalle kurvailemaa.
Pieni. Lisäys sääntöihin tulossa kunhan kai kerkee. Sallitaan sarjan mukana tulevien leveiden hexien käyttö takana. Ja uusi MB actros kori lisätään sallittujen listalle. Vielä suur kiitos kaikille osallistujille turun kisan hyvästä tunnelmasta ja tiukasta kisaamisesta. Kiitos.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Mölli - 28.10.21 - klo: 15.27
Olisiko "mestareilla" mahdollisuutta linjata about pidotusaikoja ja eturenkaiden osalta myös pidotusleveyttä, niin pääsisi oikealle hehtaarille heti alusta alkaen?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 28.10.21 - klo: 23.43
Turun kisassa ei pidotuksen ajalla ollut juurikaan merkitystä. Se oli 3min - 10min välillä. Välillä tuli ittellä kiire ja jäi tohon 3min. Ei vaikuttanut. Takarenkaaseen koko leveydeltä ja eturenkaaseen alle puoliväliin.
Kliinerillä kun jaksoi putsata lian pois renkaista, oli pito hyvä koko päivän.

Kisa ei omalta osaltani tuloksellisesti mennyt kovin hyvin. Valmistautuminen jäi vajaaksi erinäisistä syistä. Vanhojen silikoniöljyjen poiskaivamiseen kului ylllättävän paljon aikaa.

Kisassa parhaimmat viritykset olivat MAN:nin korin vaihtaminen Buggyraan ja leveä takaheksi. Oli vielä unohtunut laiton pallollinen ohjauslinkki paikoilleen. Sen kun vaihtoi vakio-osaan, auto kulki vielä paremmin, koska se toimii vakaajana öljyttömille iskareille. :)

Jäin vielä kisan jälkeen treenaamaan. Ajoin tasaisempia läppiaikoja. Jäin kympin verran kisan best lapille.
Täytyy sanoa, että nyt autot olivat keskenään tosi tasaisia.


t. Kai

Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 28.10.21 - klo: 23.55
Päivitin sääntöjä:
- lisäsin Tankpool24 MB korin sallittujen listalle.
- lisäsin taakse leveämmät hexit sallituiksi


t. Kai
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Tumppi T - 16.01.22 - klo: 18.25
Hakkilassa havaittavissa rekka-kuumetta  :grin:  Alkaa näkymään useampia rekkoja jo radalla
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Tumppi T - 19.01.22 - klo: 12.21
Saako noparin ja moottorin väliset johdot vaihtaa? Hifistelijänä haluaisin vaihtaa ne mustiin  :cool:
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Ruusperi - 23.09.22 - klo: 15.28
Olisiko "mestareilla" mahdollisuutta linjata about pidotusaikoja ja eturenkaiden osalta myös pidotusleveyttä, niin pääsisi oikealle hehtaarille heti alusta alkaen?

Paketin mukana tulevilla renkailla ei tarvitse pitoainetta ollenkaan Hakkilassa omien kokemusten perusteella, jos jotain haluaa kokeilla niin taakse sisimmäinen nappularivi, mutta yhtään enemmän niin alkaa nousemaan tosi helposti kahdelle renkaalle.
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: sami.salmela - 30.01.23 - klo: 00.07
Tamiya on vaihtanut kittien mukana tulevan nopeudensäätimen Carson Dragster Brushed 70a versioon. En tiedä onko muutos tilapäinen vai mikä juttu,mutta tän säätimen vois lisäillä tuonne sääntöihin ettei tule epäselvyyksiä.

Säädin on hyvin samanlainen kuin HW 1060 brushed

Carson Dragster Brushed 70a. Tuotenumero: 500906264

Terkuin,

Sami Salmela / FAST MOTORS RC
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Metsäläinen - 30.01.23 - klo: 08.27
Ei taida olla Suomesta ostettu kitti?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: sami.salmela - 30.01.23 - klo: 08.30
Ei ole juu Suomesta

Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: RangerWalker - 29.03.23 - klo: 10.27
Kertokaas , servosaver, saako vaihtaa toiseen tai varteen?

Sähköt, saako tinata noparin moottoriin eli ottaa moottorin piuhat pois ja tinata suoraan noparin piuhat kiinni?
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 26.06.23 - klo: 23.30
Jotkut ovat ottaneet servo saverin kokonaan pois. Minulla on alkuperäinen paikalla.
En huomaa ajossa, että alkuperäinen olisi jotenkin veltto ja haittaisi ajamista.

Moottorin voi kolvata suoraan johtoihin ilman liittimiä.
En tiedä huomaako sen jotenkin ajossa. Mulla on ollut alusta saakka kolvattuna.


t. Kai
Otsikko: Vs: Stock Rekkaluokan auton tekniset säännöt
Kirjoitti: Jämsä - 29.12.23 - klo: 21.30
Akkusääntö päivitetty tänään. Katso ekasta viestistä.


t. Kai