RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: -SS- - 12.02.05 - klo: 20.53

Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: -SS- - 12.02.05 - klo: 20.53
Kertokaapa miten kannattaa huoltaa moottoria ja millä väli ajoin?
Sorvaus vehkeen hintoja?
Miten sorvataan? Tarkalleen ohjeellisesti?
Kiitos jos viitsitte kerroskella näitä niin saisi taas auton kisa kuntoon asti, tolla 13lankasella ja 17lankasella koneella ynm..  kunnon kisa servoilla ja noparilla.. 8)
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: l150040 - 12.02.05 - klo: 21.20
KAtso http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ ja sieltä "sähkömoottorit".
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: -SS- - 15.02.05 - klo: 14.04
juu, tuolta löytyi todella hyvin tietoa RC:stä, osaatteko sanoa sorvin suhteellisia hintoja? Että paljonko se maksaa osineen?
Ja muita sorvaustietoja otetaan ilolla ja mielenkiinnolla vastaan.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Niki - 15.02.05 - klo: 14.32
Kahden ja kolmen sadan euron kieppeillä uutena. Merkkiä on monta kuten myyjiäkin, meidän tiimillä on yhteinen sorvi mallia Hudy comlathe jotakin... On ollut kelpo laite, kallein osa on se timantti terä joka maksaa yksinään sen ~100 euroa... Eli noissa luokissa pyöritään.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: -SS- - 15.02.05 - klo: 14.40
Juu, kallis on vehje, mutta hyvä olisi pitää motti kunnossa kisoja ynm.. ajoa varten.. Osaatkos sanoa kaupaa tai netti sivuja, josta voisi ostaa tai saada lisää tietoa  sorveista?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: jarkkom - 15.02.05 - klo: 14.50
Kannattaa varmaan katsella käytettyjä sorveja. Hintahaarukka noin 100-150e timanttiterällä. Sitäpaitsi voi hyvinkin olla, ettei noita kovin montaa vuotta enää tarvita.  :wink:
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Niki - 15.02.05 - klo: 14.58
jr-hobby, power-racing, noi on varmoja, mutta sitten medasec?, future-rc (rc-kauppa.com) ja niin edelleen...
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Mikko M - 15.02.05 - klo: 15.24
Laadukkaita Hudyn sorveja ja työkaluja ---> http://www.dantom.fi
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 28.03.06 - klo: 20.07
Onko oman sorvin osto kannattavaa stanuluokkiin? Stanu krossia ajaisin kesällä 2 kisat plus hirveenä treenii. Syksyllä ajattelin ostaa turistin ja ajella sillä talven käyden parissa kisassa plus kerhokisat. Onko siis sorvin osto ajankohtaista minulle?
(Milloinhan stanussa saa ajaa jollakin harjattomalla?)
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Joonas.O - 28.03.06 - klo: 20.28
Hmm... Jos teidän seuran jollain jäsenellä on kunnon sorvi ,ei välttämättä kannata sorvia ostaa.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 28.03.06 - klo: 20.30
Kyllä tiedän seuran ja siellä on sorveja. Vastatkaapa nyt sellaisetkin joilla on omakohtaista kokemusta.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rs tuning - 28.03.06 - klo: 21.04
Meillä taitaa vaasassa olla 1 tai 2:lla tyypillä sorvi ja ne sorvailee
ainaki mun koneita vähä väliä ja se taitaa olla käytäntö monessa
paikassa.
Eriasia on jotkut "himo" touring kaaharit (josta on tullu välineharrastus)
jotka sorvailee joka toisen erän jälkeen kisoissa, silloinhan ei kerkee
kaverin omaa lainailemaan.

Krossissa pärjää mainiosti koko kisan ja ehkä vähä päälle yhellä sorvauksella,
kun ei tarvi "sitä viimeistä tehotippaa olla käytössä, siinä on enemmän
kyse taidosta ja tuurista. :wink:
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 29.03.06 - klo: 16.26
Pärjääkö stanu touringissa ilman sorvii? Kertokaapas stanumiehet kuinka monen akun välein sorvaatte?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 30.03.06 - klo: 15.27
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Pärjääkö stanu touringissa ilman sorvii? Kertokaapas stanumiehet kuinka monen akun välein sorvaatte?

Vastatkaapa äkkii kun tuo sorvin ostopäätös pitäs tehä tänään.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 30.03.06 - klo: 16.08
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Pärjääkö stanu touringissa ilman sorvii? Kertokaapas stanumiehet kuinka monen akun välein sorvaatte?

Vastatkaapa äkkii kun tuo sorvin ostopäätös pitäs tehä tänään.


Ei pärjää, eikä selviä sorvaamatta.
Stanussa on suuri 24-asteen ennakko, joten sorvaus on välttämätöntä jos aikoo ajaa....

Muistelin että kahden akullisen jälkeen sorvattiin.
Sitä otettiin sitten juuri senverran että "kollektori kirkastui"....
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rc-juhis - 30.03.06 - klo: 16.55
Joo noinhan se menee. itekkin ostin sorvin että sais sorvailla vähän väliä.
Kannattaa vaan. ja koska tulee semmonen "tehoton" harjaton?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 30.03.06 - klo: 17.06
Tuota itsekkin mietin milloin harjattomat valtaa stanun? Sitten vielä semmoinen että kun kerhokavereilla on sorveja niin kannattaako se oman ostaminen? (Vielä kun olen vähän alottelija) Entä kuinka suuri sorvaustarve on jos ei pidä paljoo ennakkoo?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Sami S - 30.03.06 - klo: 17.16
Stanussa on käsittääkseni kiinteä ennakko :?:
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Bagi - 30.03.06 - klo: 17.21
ei todellakaan ole kaikissa
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Sami S - 30.03.06 - klo: 17.40
Sääntökirjasta kopioitu : Kiinteä enintään 24 asteen ajoitus, ajoitetut hiilet on kielletty. Moottorin päätykappale saa olla ruuvikiinnitteinen.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Tuure - 30.03.06 - klo: 17.47
Ei kannata ostaa omaa sorvia jos aloittelee kisatouhuja (ja kaverilta löytyy sorvi)..Laittaa rahat ennemmin uusiin renkaisiin yms.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 30.03.06 - klo: 18.07
Lainaus käyttäjältä: "Bagi"
ei todellakaan ole kaikissa


Sääntöjenmukaisissa koneissa on todellakin!!!!
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 30.03.06 - klo: 18.09
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Tuota itsekkin mietin milloin harjattomat valtaa stanun? Sitten vielä semmoinen että kun kerhokavereilla on sorveja niin kannattaako se oman ostaminen? (Vielä kun olen vähän alottelija) Entä kuinka suuri sorvaustarve on jos ei pidä paljoo ennakkoo?


Jos kavereilta saat lainattua, vaikka pientä korvausta vastaan, niin on varmaankin järkevin vaihtoehto.

Sorvaustarve jokatapauksessa on!
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 30.03.06 - klo: 18.21
Sanotaanko että saan timanttiterällä olevan hyvän sorvin noin 120€. Kesän ajan krossii stanukoneella ja syksyllä ostan turistin. Käyn ajamassa kerholla joka viikko/joka toinen viikko yhden päivän. Kesällä taas ajan paljon ulkona. Kisoissa aion käydä kesällä 2 ja turistisa sitten 2 kunnon kisat ja kaikki kerhokisat.
Ruukaako minun ikäisillä (noin 15 vuotiailla) olla oma sorvi? (Kisoissa käyneet tietää)
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: jarkko - 30.03.06 - klo: 21.52
Stanun kärkikahinoissa useimmat sorvaavat parin akun välein, jolloin kaverilla sorvauttaminen voi alkaa kaverista tuntua aika runsaalta. Oma sorvi siis puoltaa paikkaansa.

Toisaalta voisi koittaa sellaista linjaa, että käyttäisi kollektoria säästäviä hopeahiiliä (esim Trinity XXX-hiili) ja erien välillä huoltaisi kollektoria kollektoritikulla, jolloin yksi sorvauskerta per kisa saattaisi toimia ihan hyvin. Sen verran sorvausta saanee kavereilta jo helpommin.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rs tuning - 31.03.06 - klo: 00.51
Niin tai sit ostaa sen sorvin hinnalla halpoja stanukoneita
ja vaihtaa uuden jokatoisen akun jälkeen ja sorvaa myöhemmin :lol:
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 31.03.06 - klo: 08.00
Kuinka suurella osalla junioreista on oma sorvi?
Onko tuo 120€ sorvi (timanttiterällä) järkevä ostos?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: jarkko - 31.03.06 - klo: 08.09
Miten olisi kimppasorvi kaverin kanssa. 120 euron ehjä käytetty sorvi timanttiterällä on paljon parempi ostos kuin uusi runsaalla 200 eurolla. Kisassa sorvin käytön voi kaverin kanssa hyvin jakaa.

Jos vaan mahdollista, niin treenejä tuskin kukaan viitsii ajaa stanulla eli suurempi sorvaustarve keskittyy juuri kisoihin.
Meillä siirryttiin treenissä harjattomaan ja tuntuu ihan uskomattomalta, kun ei tarvitse miettiä koneen huoltoa ollenkaan.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 31.03.06 - klo: 11.39
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
Miten olisi kimppasorvi kaverin kanssa. 120 euron ehjä käytetty sorvi timanttiterällä on paljon parempi ostos kuin uusi runsaalla 200 eurolla. Kisassa sorvin käytön voi kaverin kanssa hyvin jakaa.

Jos vaan mahdollista, niin treenejä tuskin kukaan viitsii ajaa stanulla eli suurempi sorvaustarve keskittyy juuri kisoihin.
Meillä siirryttiin treenissä harjattomaan ja tuntuu ihan uskomattomalta, kun ei tarvitse miettiä koneen huoltoa ollenkaan.


Hyvä ohje!
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Juke- - 31.03.06 - klo: 15.14
Milloin harjattomilla saa ajaa stanussa? Taidan tulla tulokseen että en osta sorvia.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 31.03.06 - klo: 16.20
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Milloin harjattomilla saa ajaa stanussa? Taidan tulla tulokseen että en osta sorvia.


Sääntöjä ei kesken kauden muuteta, joten aikaisintaan ensivuoden alusta on mahdollista. ( stanujen kohdalla siirtyminen harjattomiin voipi olla kinkkinen kysymys, muttei mahdoton)

Sitä ennen on kymmeniä sorvauksia edessä/nuppi....
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: "Matson" - 01.04.06 - klo: 07.15
Mnulta meni tuossa juuri uuden sähköauton ostohalu.
Tuo harjaton juttu oli hyvä neuvo, kiitos!
Olen olettanut, että sähkö on halvin vaihtoehto, mutta taitaa kohta polttis tulla havemmaksi.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rs tuning - 01.04.06 - klo: 21.41
Lainaus käyttäjältä: ""Matson""
Mnulta meni tuossa juuri uuden sähköauton ostohalu.
Tuo harjaton juttu oli hyvä neuvo, kiitos!
Olen olettanut, että sähkö on halvin vaihtoehto, mutta taitaa kohta polttis tulla havemmaksi.

Stanu krossi on halpaa ku saippua, jos ei halua sitä uusinta ja parasta
mallia kaikesta, vanhalla pärjää hyvin eikä tarvi sorvailla.

Älä sekaannu niihin touringeihin niissä se raha palaa!
Just yks nimeltä mainitsematon tuttu päätti lopettaa
touringin ku tulee niin pirun kalliiks ja keskittyä
pelkästään krossareihin.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: "Matson" - 03.04.06 - klo: 07.58
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: ""Matson""
Mnulta meni tuossa juuri uuden sähköauton ostohalu.
Tuo harjaton juttu oli hyvä neuvo, kiitos!
Olen olettanut, että sähkö on halvin vaihtoehto, mutta taitaa kohta polttis tulla havemmaksi.

Stanu krossi on halpaa ku saippua, jos ei halua sitä uusinta ja parasta
mallia kaikesta, vanhalla pärjää hyvin eikä tarvi sorvailla.

Älä sekaannu niihin touringeihin niissä se raha palaa!
Just yks nimeltä mainitsematon tuttu päätti lopettaa
touringin ku tulee niin pirun kalliiks ja keskittyä
pelkästään krossareihin.


Ajattelinkin ajaa krossia.
Eikä Joensuusta löydy asfalttirataa.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rs tuning - 04.04.06 - klo: 00.15
Lainaus käyttäjältä: ""Matson""
Olen olettanut, että sähkö on halvin vaihtoehto, mutta taitaa kohta polttis tulla havemmaksi.

Se riippuu ihan täysin laitteista. Aluks saattaa mennä enemmän rahaa,
jos hommaa huiput sähkölaitteet autoon, pari akkua, huippu laturin ym...

Kun taas polttiksessa on jatkuvia kuluja polttoaineen takia, sitä kun
ei saa töpselistä eikä hanasta, joten kun kaikki laitteet on hommattu
(ja olettaen että mikään ei hajoo), niin sähkössä ei oo paljo muita
kuluja kuin satunnaisia koneen ja akun ostoja (ihan kuskista kiinni
kuinka usein niitä tarvii), Eli sähkö on hiukan halvempi loppujen
lopuksi, JOS EI LASKETA TUORINGIA TÄHÄN SOPPAAN!
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: jarkko - 04.04.06 - klo: 08.35
Taitaa vaan olla kovin harvassa paikassa mahdollista ajaa kunnolla krossia (sähkölläkään) talvikaudella. Touring näyttää olevan talvellakin ajohaluisille krossareille se suosituin tapa päästä ajamaan ja kisaamaan.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: "Matson" - 04.04.06 - klo: 17.50
Kysyisin vielä tuosta sorvauksesta: Eikö todellakaan vakiokone krossissa tarvita sorvia? Itselläni ei ole kokemusta monesta vakiokoneesta, joten onko ne purettavia yleensä ja onko niissä vaihdettavat hiilet?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: l150040 - 04.04.06 - klo: 20.19
Yleensä vakiokoneet on purettavissa ja hiilet on vaihdettavissa. Kyllä krossissakin moottoria on huollettava ja sorvattava. Ei se kohtuullisen suuri ajoitus miksikään muutu, vaikka moottorin laittaisikin krossariin.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: rs tuning - 04.04.06 - klo: 20.56
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
Taitaa vaan olla kovin harvassa paikassa mahdollista ajaa kunnolla krossia (sähkölläkään) talvikaudella. Touring näyttää olevan talvellakin ajohaluisille krossareille se suosituin tapa päästä ajamaan ja kisaamaan.

Mikäs estää laittamasta solukumirenkaita Krossariin???
Kävin ittekin testaamassa kerran ylistarossa, mutta on
muuta menoo ja ruuvattavaa talvisin niin paljo että jää
vähemmälle
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Yleensä vakiokoneet on purettavissa ja hiilet on vaihdettavissa. Kyllä krossissakin moottoria on huollettava ja sorvattava. Ei se kohtuullisen suuri ajoitus miksikään muutu, vaikka moottorin laittaisikin krossariin.

Joo kyllähän ne pitää sorvata ihan yhtälailla, mutta ei oo pakko ostaa
omaa sorvia, kun se tarve ei oo niin suuri auton tehon kannalta, eli
ei tarvi niin usein sorvailla.
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: TTKoo - 05.04.06 - klo: 11.28
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Yleensä vakiokoneet on purettavissa ja hiilet on vaihdettavissa. Kyllä krossissakin moottoria on huollettava ja sorvattava. Ei se kohtuullisen suuri ajoitus miksikään muutu, vaikka moottorin laittaisikin krossariin.

Joo kyllähän ne pitää sorvata ihan yhtälailla, mutta ei oo pakko ostaa
omaa sorvia, kun se tarve ei oo niin suuri auton tehon kannalta, eli
ei tarvi niin usein sorvailla.


Hmmm. mielenkiintoinen yhtälö tuo tummentamani.
Kuten Ari-Pekka tuossa totesikin, niin "SE ENNAKKO"....

Jos vaan ajelee, eli ei aijo osallistua kisoihin vakiokoneluokkaan, niin kannattaa sitten laittaa koneeksi jo "kevyt virikone", ja siihen pieni ennakko niin silloin sitä sorvausväliä saa oikeesti pidennettyä.
Esim. 15-19t.

Kun vielä on pitkäkestoiset hiilet, ja pari kolme ankkuria, niin niitä sitten vaihtaa tarvittaessa moottoriin.

Sorvaa sitten kaikki kerralla, kun sorvin ääreen pääsee.

Jos ei aijo ajaa kisaa varmasti, niin silloinhan hiiletön yhdistelmä on ehdoton. Niitäkin löytyy "miedompana" versiona, tai sitten tosi tehokkaana!
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Jose.92 - 14.04.06 - klo: 15.26
Ootteko te sorvaileet muilla kuin sorvilla? Isäni sorvailee moottrit sillee että laittaa sen ankkurin pylväs-porakoneeseen ja viilalla ja hienolla hiekkapaperilla sitä hioo. Lopuksi vielä sellasella juvelalla puikolla käy ne raot läpi. Onko ihan tyhmä tapa?
Otsikko: Moottorin "Sorvaus / Huolto"
Kirjoitti: Ubermummo - 14.04.06 - klo: 22.46
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Ootteko te sorvaileet muilla kuin sorvilla? Isäni sorvailee moottrit sillee että laittaa sen ankkurin pylväs-porakoneeseen ja viilalla ja hienolla hiekkapaperilla sitä hioo. Lopuksi vielä sellasella juvelalla puikolla käy ne raot läpi. Onko ihan tyhmä tapa?

Ehei ollenkaan. Samalla tavalla määkin "sorvailen". Sanokaa mitä sanotte mutta niissä "b-moottoreissa" tai pihasudittelussa vallan ernomainen tapa.