RC10.FI

Yleiset => RC-kerhot ja -radat => Aiheen aloitti: *remppa* - 15.06.20 - klo: 08.13

Otsikko: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 15.06.20 - klo: 08.13
Fullspeed Lavangon radat siirtyvät uuteen paikkaan tämän kesän jälkeen.

Uusi paikka tulee olemaan n.200m eteenpäin 1/8 radan korokkeelta katsottuna eli heti puomin jälkeen vasemmalle (tulosuunnasta) monttuun. Tämä kesä siis ajetaan vielä entisellä paikalla. Vuokraisäntämme VTK-kustantaa siirron meidän ohjeiden mukaisesti. Nyt aloitamme speksaamaan, millaiset radat haluamme, eli kaikki kommentiti ja kysymykset ovat tänne tervetulleita.

t.pj ja FS hallitus
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: PHJ33 - 15.06.20 - klo: 10.06
Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 15.06.20 - klo: 11.36
Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi

Hyviä pointteja. Reunaputkien materiaali voidaan päättää myöhemmin. Alustavasti ollaan pyöritelty konseptia, jossa olisi koroke kahteen suuntaan, eli samaa koroketta voitaisiin käyttää kahdella radalla. Silloin mekkauskatos olisi vähän sivussa erillinen rakennus.

Alustavaa rataprofiiliehdotusta olen pyytänyt Leinon Teemulta ja ajatus on tosiaan hyvä flow eikä mikään "temppurata".
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: nitropaimen - 15.06.20 - klo: 11.53
oma mielipiteeni olisi crossi/turffirata jossa asvaltti tai betoni osuuksia jossa "oikeilla kuvioilla" varustettuja Rallcross koreilla voisi ajaa pitkiä kisoja.  esim Porsche 911 tai Escort retro koreilla tai noilla Dakar koteilla mitä nyt alkaa saamaan. nuo asvaltti/betoni osuudet voisivat olla "vaihtoehtoisia ratamuotoja"
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 12.11
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Parvis - 15.06.20 - klo: 13.20
Mahdollisuus ajaa 1/5 bensa crossilla olisi mukava lisä
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Teppo - 15.06.20 - klo: 14.53
Onko lupien suhteen mahdollista tehdä 1/8 saviradan radan päälle kevytkatto tolppien varaan ilman seiniä?
Rata pohja kannattaa tehdä reilusti kallistettuna korokkeeseen päin ja ottaa kaivot sekä kasteluvedot heti mukaan.

Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 15.56
Mahdollisuus ajaa 1/5 bensa crossilla olisi mukava lisä

tätä varten oli turffirata mutta ei siellä kukaan käynyt

1/8 rata puhtaasti
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 15.56
Onko lupien suhteen mahdollista tehdä 1/8 saviradan radan päälle kevytkatto tolppien varaan ilman seiniä?
Rata pohja kannattaa tehdä reilusti kallistettuna korokkeeseen päin ja ottaa kaivot sekä kasteluvedot heti mukaan.

loistava idea niin sade ei olisi haitaksi

Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi

Hyviä pointteja. Reunaputkien materiaali voidaan päättää myöhemmin. Alustavasti ollaan pyöritelty konseptia, jossa olisi koroke kahteen suuntaan, eli samaa koroketta voitaisiin käyttää kahdella radalla. Silloin mekkauskatos olisi vähän sivussa erillinen rakennus.

Alustavaa rataprofiiliehdotusta olen pyytänyt Leinon Teemulta ja ajatus on tosiaan hyvä flow eikä mikään "temppurata".

mainiota! nykyisesän baanan profiilissahan ei ole mitään vikaa, hieno baana
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 15.57
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Juusoite - 15.06.20 - klo: 16.13
Kuka osaa sanoa missä määrin vanhan radan rakennuksia, savea ja muuta matskua pitää siirtää uudelle radalle?

Hölmöna mietiskelen että uusi baana olis hieno saada lähes ajokondikseen ennenkuin vanhalle annetaan dynyä ettei tulisi tilanetta että ollaan puolvuotta ilman suorituspaikkaa. Vähennetään vaikka sit aukiolopäiviä jos porukkaa ei kiinnosta talkoilla vaan ajaminen menee suurissamäärin etusijalle...

Ainakin Oulussa kaupunki siirsi useammalla vuodella vanhan karting radan purkamista ennekuin uusirata valmistui.

Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 17.21
samaa mieltä. sen verran pitää tehdä järkevästi ettei harrastaminen katkeais sen takia ettei ole rataa. suvi on niin lyhyt muutenkin.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: nitropaimen - 15.06.20 - klo: 18.30
samaa mieltä. sen verran pitää tehdä järkevästi ettei harrastaminen katkeais sen takia ettei ole rataa. suvi on niin lyhyt muutenkin.
suvi tai savi.. sottasta meininkiä kuiteski..
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 18.53
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)

Ei liittynyt edelliseen viestiin vaan yleiseti näihin rata keskusteluihin. :wink:
Mikä olisi järkevää, kun alkaa miettimään tämän hetkistä ilmasto tilannetta ja mihin suuntaan se on menossa.
Savirata ja katto päälle, katossa pitää tietenkin olla valaistus, että näkee ajaa. Ilman kattoa käyttöpäivät voi jäädä vähiin. Vaikka mudassa möyriminen tuntuu olevan rc harrastajien intohimo, sain siitä jo lapsena tarpeekseen. Pistän oman mielipiteeni. :angel:
Turffi, joka on monelle kirosana taitaa olla Suomen ilmastoon järkevin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 19.07
ok

kyllä turffi passaa mullekin ulkona

mut savella on kyl kiva ajaa ja tykkään eniten mut onha siinä sitä hoitamista. en koe mitenkään sottaiseksi
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: PetteriP - 15.06.20 - klo: 20.18
Jonkinlainen hybridirata ois hieno. Eli et vois ajaa 1/8 ja myös correilla. Samaan tyyliin kuin Nokialla. Etuna tässä tulisi radan monipuolisempi käyttö. Ois hienoa jos pystyis pitämään mahikset useampaan sarjaan samalla radalla, jos vuoden parin päästä kiinnostus correihin taas nousee ja 1/8 kokoluokan kiinnostus jostain syystä laimenee tai päinvastoin. Trendithän elää.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Teppo - 15.06.20 - klo: 20.34
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)

Ei liittynyt edelliseen viestiin vaan yleiseti näihin rata keskusteluihin. :wink:
Mikä olisi järkevää, kun alkaa miettimään tämän hetkistä ilmasto tilannetta ja mihin suuntaan se on menossa.
Savirata ja katto päälle, katossa pitää tietenkin olla valaistus, että näkee ajaa. Ilman kattoa käyttöpäivät voi jäädä vähiin. Vaikka mudassa möyriminen tuntuu olevan rc harrastajien intohimo, sain siitä jo lapsena tarpeekseen. Pistän oman mielipiteeni. :angel:
Turffi, joka on monelle kirosana taitaa olla Suomen ilmastoon järkevin vaihtoehto.

Jos katto on läpinäkyvää aaltoplexiä, tulee valoa sen läpi ja kun seinät jää pois sieltä, sillon kun valo ei riitä, ei myöskään tarkene ajaa. Kattoon olisi kohtuu helppo myös kiinnittää kastelulinjat jolloin vesi sataisi ns. ameriikan malliin radalle vai letkut aukeisemalla. Tää on varmaa päiväunta, mut aina kannattaa ehdottaa.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 15.06.20 - klo: 22.14
On kyl loistava idea !
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 22.15
Jos katto on läpinäkyvää aaltoplexiä, tulee valoa sen läpi ja kun seinät jää pois sieltä, sillon kun valo ei riitä, ei myöskään tarkene ajaa. Kattoon olisi kohtuu helppo myös kiinnittää kastelulinjat jolloin vesi sataisi ns. ameriikan malliin radalle vai letkut aukeisemalla. Tää on varmaa päiväunta, mut aina kannattaa ehdottaa.

Täähän olisi kaikista ihanteellisin vaihtoehto, mutta veikkaan rahan olevan esteenä noin suureen rakennelmaan/hankkeeseen.
Jos talvet rupeaa olemaan täällä etelässä yhtä runsas lumisia kuin viime talvi, ulko turffirata saattaisi toimia ympäri vuoden.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 15.06.20 - klo: 23.28
Moi,

Katettuun rataan ei ole varaa. Sellaiselle rakennelmalle pitää olla ilmanmuuta rakennuslupa. Joskus asiaa selvitettiin, hintalappu oli satoja tuhansia.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 15.06.20 - klo: 23.35
Kuka osaa sanoa missä määrin vanhan radan rakennuksia, savea ja muuta matskua pitää siirtää uudelle radalle?

Nämä ovat selvittelyn alla. Tällä hetkellä on se ajatus, että ainoastaan turffiradan koroke siirtyy, muut jäävät paikoilleen, mutta tämä voi vielä muuttua.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: PHJ33 - 16.06.20 - klo: 07.34
Onko mitään keinoja millä voisi estää sen ettei kiviä pukkaisi savesta läpi?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 16.06.20 - klo: 09.12
Onko mitään keinoja millä voisi estää sen ettei kiviä pukkaisi savesta läpi?

Ajatus on että tehdään korkeuserot normi maa-aineksilla, sitten kangas väliin ja savi pintaan. Kangas estää jonkin verran kivien nousua, mutta tuskin kokonaan ja onhan saven seassa kiviä, riippuen toki saven laadusta. Eli nyt kaikki tuntosarvet esille, jos tulee tarjolle hyvää savea, niin ilmoitelkaa.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 16.06.20 - klo: 13.28
mainiota!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: W-tec - 16.06.20 - klo: 16.01
Mielestäni kannattaa tehdä kansainvälisten mittojen mukaan. Eli pituutta ja leveyttä riittävästi. Perustelut, meillä on junnuja jotka tarvitsevat KV mitat täyttävän harjoittelu paikan. Näin saadaan ehkäpä jonain päivänä uusia mestareita myös Suomesta. Kaikki arvokisat kun ajetaan huomattavasti Suomen ratoja pidemmillä baanoilla.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 17.06.20 - klo: 10.15
asiaa! :cool:

iso savirata 1:8 kilpakrosseille. simply!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Ender - 17.06.20 - klo: 10.29
iso savirata 1:8 kilpakrosseille. simply!

Juuri näin.

... ja toiselle puolelle (sama koroke) sitten teknisempi rata turffista jossa voi ajella 1:10 -autoilla, mutta soveltuu välttävästi myös 1:8 autoille (1:10 etusijalla).
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: pintakaasu - 17.06.20 - klo: 17.27
Nimenomaan.

Uskon, että rakentajilla on niin paljon ymmärrystä, että he eivät ala mitään hybridiratoja edes miettimään saatika rakentamaan. Sillä ne eivät koskaan tule olemaan hyviä ja salonkikelpoisia. Paljon parempi on yksi tai kaksi huippurataa kuin yksi huono "kaikille autoille soveltuva"-hybridirata.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: RCHessu - 18.06.20 - klo: 09.30
Toivottavasti voimia riittäisi, että saisimme saviradat sekä 1/8:lle, että 1/10 / SC-autoille.

Turffilla kun saa ajella jo pitkän talven, niin kesälle kaipaa jotain muuta alustaa :azn:
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 18.06.20 - klo: 09.55
onhan siellä nytkin 1/10 savirata SC autoille mutta kukaan ei aja siellä ??? nyt en ymmärrä
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: RCHessu - 18.06.20 - klo: 11.44
Kieltämättä siellä aika rauhassa siellä saa välillä ajella.
Onko syynä se, että profiili ei ole kovin kiinnostava ja rata on ollut pari vuotta hiukan huonolla hoidolla? Ja tässä saa ihan itsekin katsoa peiliin, ei se itsestään siellä "hoidu" :embarrassed:

Toinen ongelma on tietysti pari märkää kesää, kun ei se rata meinaa kuivua millään... Eli oli tulevat radat mitä tahansa, kannattaa veden poistoon panostaa.

Se on kuitenkin jopa hämmästyttävää, mihin kaikki 1/10 autot häviää Hakkilasta kesälaitumille?

Tällä hetkellä aika moni tuntuu ajavan 1/8 -autoa, mutta kuten ketjussa jo todettiin trendit muuttuvat.
 
Näkisin niinkin, että 1/8 radalle on aloittelevalla kuskilla korkeampi kynnys tulla ja toisaalta, jos olisi vain 1/8 rata ei sitten millään muulla autolla voisi harrastaakaan...
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Metsäläinen - 18.06.20 - klo: 11.48

Toinen ongelma on tietysti pari märkää kesää, kun ei se rata meinaa kuivua millään... Eli oli tulevat radat mitä tahansa, kannattaa veden poistoon panostaa.


Tämä on aika hyvä syy pitää toinen rata turffina, ajaminen on kivempaa kuin katsoa radan kuivumista.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 18.06.20 - klo: 13.05
Tällä hetkellä aika moni tuntuu ajavan 1/8 -autoa, mutta kuten ketjussa jo todettiin trendit muuttuvat.

Sori mutta tämä 1:8 on kyllä AINOA trendi joka on ollut kestävällä pohjalla sen 20 vuotta kun olen RC autoilua (kilpaa) harrastanut ja eilenkin rata oli täynnä porukkaa kun muut radat loistivat tyhjyydellään. Joten ei ole mutua vaan puhdasta faktaa.

kyllä siellä kymppiradalla pitää voida SC autoa ajaa, jos on ylipäänsä ajaakseen.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 18.06.20 - klo: 13.06

Toinen ongelma on tietysti pari märkää kesää, kun ei se rata meinaa kuivua millään... Eli oli tulevat radat mitä tahansa, kannattaa veden poistoon panostaa.


Tämä on aika hyvä syy pitää toinen rata turffina, ajaminen on kivempaa kuin katsoa radan kuivumista.

toinen rata voi tosiaan olla turffia kuten nytkin (edited)
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Meeme - 18.06.20 - klo: 16.03
onhan siellä nytkin 1/10 savirata SC autoille mutta kukaan ei aja siellä ??? nyt en ymmärrä

Sitten ei vaan riitä ymmärrys. On käyty ajamassa ja siellä on kisatkin tulossa.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 18.06.20 - klo: 20.52
no toihan on loistava uutinen!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: IIVONEN - 19.06.20 - klo: 17.20
Niin savirata vatii kovaa huoltamista ja työtä että saa ajettavaksi.  Turffi rata on kyllästyttävä mutta ei tarvitse huoltaa.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 19.06.20 - klo: 17.37
jep. 20 vuotta ollu kivaa ajaa savella. välillä huollettu enenmän välillä vähemmän. ei oo kukaan pahemmin valittanu ainakaan radalla. ajoin pannua sisään to turffilla mutta olihan se tosi tylsää. savelle kun pääsi niin 👍 sama oli m8e autolla, turffi oli tosi boring paitsi ehkä just jos oli satanu viikon putkeen. ainakin viime kesä oli mahtava ja nytkään ei valittamista. vaikka rata ei nytkään ole ehkä priima niin helvetin hyvä silti ajaa. hyvät jussit!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Koheltaja - 21.06.20 - klo: 06.16
Kymppikrossilla kesä aloitettiin savella ja on siinä toki omat puolensa mutta... savi vaatii jatkuvaa huolenpitoa, samoin kymppikrossi joka ei kestä savipölyä samalla tavalla kun kasi. Saviradan kunto oli mitä oli vaikka sitä yritti huoltaa, sitten kun sai jonkinlaiseen kuntoon ja ajolinjan puhtaaksi, niin se ilo loppuu kun radalle tulee erinäisiä pommittajia "krossaamaan" hypyt ruvelle ja ajolinjan likaiseksi. Tämä kommentti ei millään pahalla mutta taas yksi syy miksi kisakuskia ei savella ajaminen kiinnosta kymppikrossilla koska rata saattaa muuttua aika radikaalisti varikkokäynnin aikana.  Ketään ei tunnu kiinnostavan saviradan huolto eikä se myöskään silloin anna minkäänlaista motivaatiota kisakuskille, lisäksi jos on vähänkään sateinen kesä niin ajopäivät on aika vähissä.

Kuukauden verran jaksettiin jumpata saviradan ja auton huollon kanssa, sen jälkeen siirryttiin turffille joka on ainakin meille huomattavasti mielekkäämpi elementti kun savirata. Rata pysyy lähes muuttumattomana vaikka siellä ajettaisiin millä autolla ja miten tahansa, ei mene miksikään ajan saatossa, profiilia on helpompi muuttaa kun savella, auton huoltojen määrä väheni moninkertaisesti. Pito toki vaihtelee riippuen siitä paljonko radalla on pölyä vai onko sade huuhdellut radan puhtaaksi, märällä liukas mutta eikös sitä liukkautta moni oli peräänkuuluttanut? Eikä se nyt niin tylsää ole kymppikrossilla, kaseilla ymmärrän hyvin ettei turffi kiinnosta.

Ääni turffille kymppiradalle, jos mahdollista niin radan pohja kumpuilevaksi mihin voi vaihtaa profiilia tarpeen vaatiessa. Lavangossa tuuli on ongelmana kymppien kanssa joten ei mielellään vanerihyppyreillä tehtyä temppurataa missä autot käy korkealla tuulen riepoteltavana.


Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 23.06.20 - klo: 11.08
HUOMIO!

Tänään alkaa ison radan viimeistelytasoitus.

Toistaiseksi siinä ei saa ajaa autolla. Jättäkää autot punaisten talojen luo ja kävelkää radalle.

Alustavasti maanantaina 29.6.20 alkaa ison radana asfaltointi.

Asfalti pitää tasoittua pari päivää, jolloin siinä ei saa liikkua millään!!

Kun asfalti on tasoittunut sen yli voi ajaa taas autolla. Mutta tähän annetaan ohjeet myöhemmin.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mustikka - 23.06.20 - klo: 15.37
Tässä on muutamia asioita, mitä itselle tuli mieleen.

Oma ehdotus radoista:
1/8 savirata
ehkä 1/10 turffirata, jolla on mahdollista ajaa myös auttavasti 1/8 autoilla, edellyttää tietysti, että kuskeja riittäisi.
Aloittelijarata turffista. Tämä voisi olla pieni alue, joka on tarkoitettu aloittelijailtoihin ja joissa aloittelijat voivat ajaa rauhassa. Korokkeeksi riittäisi sellainen polven korkuinen alusta.

Radat:
- Saviradassa pitää olla hyvät kaadot välialueille, joista on toimiva vedenpoisto
- Välialueisiin pitäisi kehittää jotain toimivaa. Nykyinen turffi systeemi saattaisi toimia ihan hyvin, jos sen päälle ei valuisi savea.
- Kastelu järjestelmään voisi myös kehittää jotakin parempaa. Esim. maahan upotettu putki josta sitten keskemmältä rataa lähtisi letku. Silloin ei tarvitsisi vetää niin pitkää letkua perässä.
- Radat olisi hyvä tehdä kansainvälisten mittojen mukaan, jotta myöhemmin on mahdollisuus järjestää esim. EM kisoja halutessaan. Se tekee myös kansainvälisiin kisoihin treenaamisesta mielekästä.
- Reunaputkiin pitää keksiä jotakin paremmin toimivampaa isolla radalla, koska nykyiset putket eivät kestä kauhean hyvin.

Varikkotilat:
- Sähköt pitäisi tehdä kunnolla, jotta ne toimisivat ja olisivat turvalliset, sekä lailliset. Tämän hetkiset sähköt toimivat välillä ja välillä ei. Niiden laillisuus ja turvallisuus on myös vähän niin ja näin.
- Varikkotilan lattia olisi hyvä olla asvalttia tai betonia, mikä helpottaisi sen siivoamista ja tekisi siitä myös siistimmän näköisen.
- Varikko pitäisi olla toisesta päästä suljettava/avattava, jotta kuumalla kelillä sitä voidaan tuuletta ja kylmällä kelillä saadaan lämpö pysymään paremmin sisällä.
- Kaivuutöitä tehdessä kannatta tehdä ääni- ja nettijohtoja varten putkitukset maahan (esim. varikon ja korokkeen välille, jos ne ovat erilliset rakennukset). Se helpottaa niiden laittamista ja pidentää johtojen elinikää.
- Myös parkkipaikka olisi kiva saada asvaltille, mutta siihen ei taida rahat riittää. Se helpottaisi paljon tavaroiden kuljettamista autolta varikolle ja toisinpäin
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: aakoskin - 24.06.20 - klo: 18.17
Jos/kun Fullspeed-halli totetutuu niin onko enää tarvetta 1/10 turffiradalle? Vai onko ulkorata niin paljon suurempi että sellainen vielä tarvitaan lisäksi?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: mikari - 25.06.20 - klo: 08.52
Koska halli toteutuu?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Metsäläinen - 25.06.20 - klo: 12.00
Jos/kun Fullspeed-halli totetutuu niin onko enää tarvetta 1/10 turffiradalle? Vai onko ulkorata niin paljon suurempi että sellainen vielä tarvitaan lisäksi?

Onko halli ympärivuotisessa käytössä?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 25.06.20 - klo: 12.44
Koska halli toteutuu?

Näillä näkymin 2021

Ajatus on, että sitten ajetaan kymppiautolla kesät talvet hallissa.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 12.07.20 - klo: 23.22
HUOM!!!

Tästä eteenpäin meidän radalle kuljetaan AINA mikroautoradan kautta. Eli sieltä isolle radalle ja sitä pitkin meidän alueelle. Poistuminen myötäpäivään isoa rataa pitkin. Jos isolla radalla on toimintaa niin siitä saat tiedon mikroautoradalla ennen kun ajat isolle radalle. Mikroautoradalle kuljetaan Katriinantien kautta.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 13.07.20 - klo: 12.14
HUOM!!!

Tästä eteenpäin meidän radalle kuljetaan AINA mikroautoradan kautta. Eli sieltä isolle radalle ja sitä pitkin meidän alueelle. Poistuminen myötäpäivään isoa rataa pitkin. Jos isolla radalla on toimintaa niin siitä saat tiedon mikroautoradalla ennen kun ajat isolle radalle. Mikroautoradalle kuljetaan Katriinantien kautta.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 13.07.20 - klo: 19.16
Isolla radalla keskiviikkona 15.7. klo 17 -> driftaajia.

Olkaa tarkkana kun tulette isoa rataa pitkin!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: nulli - 22.08.20 - klo: 17.10
Tärkeinhän on ISO kasirata ilman 'pomppulinnoja'.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 16.12.20 - klo: 12.13
SUUR TALKOOT LAVANGOSSA!

Aika:
lauantai 19.12. klo 10-16
sunnuntai 20.12.klo 10-16


Kaikkien kynnelle kykenevien läsnäolo välttämätön!

Aloitamme vanhojen ulkoratojen purkamisen. Alue pitää olla raivattu 4.1.2021 mennessä, muussa tapauksessa ei kannata unelmoida uudesta paikasta! Meille tullaan tarjoamaan uutta paikkaa ns. UAU:n kentältä (punaisten talojen kenttä), mutta ennen sitä vanha alue pitää olla luovutettu VTK:n vaatimassa kunnossa, eli kaikki muu pitää olla raivattu pois paitsi polttis- ja sähkökoroke.

NYT TARVITAAN KAIKKIEN VENYMISTÄ JA MUKANA OLOA!!


Sori, että tämä tuli vähän hatäseen, mutta tieto aikataulusta tuli vasta tänään!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 20.12.20 - klo: 08.44
KIITOS TALKOOLAISILLE EILISESTA!!

Paljon saatiin aikaiseksi, mutta paljon on vielä tehtävää!

Talkoot jatkuvat tänään heti kun aamu sarastaa.

Tervetuloa mukaan kantamaan oma osuus kekoon!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 20.12.20 - klo: 09.45
LAVANKOON PALJON VAATETTA. TUULEE JA ON TODELLA KYLMÄÄ!!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Ender - 18.02.21 - klo: 12.11
Alue pitää olla raivattu 4.1.2021 mennessä, muussa tapauksessa ei kannata unelmoida uudesta paikasta! Meille tullaan tarjoamaan uutta paikkaa ns. UAU:n kentältä (punaisten talojen kenttä), mutta ennen sitä vanha alue pitää olla luovutettu VTK:n vaatimassa kunnossa, eli kaikki muu pitää olla raivattu pois paitsi polttis- ja sähkökoroke.

Onnistuiko radan raivaus?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 18.02.21 - klo: 14.30
Alue pitää olla raivattu 4.1.2021 mennessä, muussa tapauksessa ei kannata unelmoida uudesta paikasta! Meille tullaan tarjoamaan uutta paikkaa ns. UAU:n kentältä (punaisten talojen kenttä), mutta ennen sitä vanha alue pitää olla luovutettu VTK:n vaatimassa kunnossa, eli kaikki muu pitää olla raivattu pois paitsi polttis- ja sähkökoroke.

Onnistuiko radan raivaus?

Onnistui.

Nyt odotellaan uutta vuokrasopimusta uuteen paikkaan, joka on punaisten huoltorakennusten edessä oleva kenttä.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Ender - 18.02.21 - klo: 14.52
Onnistui.

Nyt odotellaan uutta vuokrasopimusta uuteen paikkaan, joka on punaisten huoltorakennusten edessä oleva kenttä.

Hyvä juttu. Kerkesin jo huolestua, kun oli niin hiljaista tämän suhteen.

Vaikka itse tulee vietettyä aikaa AIPWORS Circuitilla, on Lavangon merkitys Suomalaiselle RC-harrastukselle merkittävä.

Toivottavasti saatte maailmanluokan M8 -radan aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Fullspeed RC - 12.03.21 - klo: 11.15
Juuson terveiset Lavangon radan tilanteesta:

Hoi kaikille!

Lavangon tilanne on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Käytännössä noin kuukauden kuluttua olis tarkoitus allekirjoittaa soppari jota viilaillaan par aikaa...

Ennen sitä meijän pitää kuitenkim aktivoitua vielä vanhan alueen tyhjentämiseksi...

Tällä hetkellä näyttää siltä että kesällä päästään lavankoon kurvailemaan, toki se vaatii vielä lihaksia ja hikeä....

Palillaan taas kun jotain uutta ilmenee!
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: W-tec - 12.03.21 - klo: 19.14
Hyvä homma että menee asia eteenpäin. Vähän kyllä olisi kiinnostavaa kuulla noista suunnitelmista ja rakentamisen aikatauluista. Eli tehdäänkö ihan talkoo hommina koko rata,  vai toteutetaanko jollain muilla tavoilla jne..
Mitä siellä vanhalla radalla pitää tyhjennellä, ja arvio kuinka paljon siihen kuluu aikaa. Muutenkin noista kuvioista faktoja tietävä voisivat niitä avata tänne. Muutenkin alkaa aika villit huhut kiertää kahvipöydissä. Eli vähän suunnitelmista radan toteuttamiseen suhteen jne ois kiva lukea. Esim siirretäänkö vanha ajokoroke, tulevan radan neliöt...
Otsikko: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Ender - 13.03.21 - klo: 08.57
Maailmalla on ruvettu laittamaan ratoihin kasviöljyä ja näin saadaan helppohoitoinen rata. Onko tätä mietitty Lavangon osalta.

Edit:
Linkki https://youtu.be/86utpwGvBSQ?t=2182

Sent from my iPad using Tapatalk
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: PHJ33 - 13.03.21 - klo: 10.46
Onko järkevää/tarvetta alkaa kerää rahaa uutta rataa varten. Vähän samaan tyyliin ku viime vuonna tattiksen radalle
Otsikko: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Ender - 13.03.21 - klo: 10.54
Tässä vielä yksi esimerkki öljytystä radasta:

https://www.nemoracing.com/pages/nemoraceway-about-us

Rata myös hylkii vettä...


Sent from my iPad using Tapatalk
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Petri_S - 14.03.21 - klo: 12.31
Kuulostaa toimivalta. Öljy sitoo saven pinnan, estää kuivan radan murenemiseen ja lohkeilun ja toisaalta estää myös saven huuhtoutumisen ja eroosion sateella. Vaatii kyllä sen että radan kaadot ovat sopivat ja vesi pääsee sateella valumaan pois rata-alueelta paikkoihin joista sitten imeytyy maaperään. Muutama lainaus keskustelusta öljytyn radan toimivuudesta;

Just to clarify it is Vegetable Oil.Delivered on a lorry in big 1000L plastic oil containers and then spread using watering cans. It’s all clay. Which for your information is a bitch to work. We laid the track out, formed jumps, rolled track, watered track, rolled track, oiled track, rolled track.

What's the oil for? It binds the clay together so it doesn’t break apart in bad weather and also provide a lot of traction.

Kuulostaa erittäin lupaavalta. Noi kokemukset on Englannista jossa sataa miltei aina. Vähemmän radan huoltotarvetta ja sateen jälkeen nopeammin ajokunnossa. Lähtisiköhän joku hampurilais ravintola ketju sponsoriksi ja lahjoittaisi käytettyä paistoöljyä radan öljyämiseen? Saisivat sitten Hesen tai Mäkkärin mainokset radan varteen?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Koheltaja - 14.03.21 - klo: 17.59
Ensimmäisenä kannattaa selvittää salliiko ympäristölupa kasviöljyn levittämisen maaperään.
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Juusoite - 15.03.21 - klo: 09.19
Morot,

Lavangon tilanne tosiaan nytkähtelee eteenpäin kunhan VTK saa soviteltua vielä muutamia asioita jotka koskevat meidän tulevan alueen lopullista kokoonpanoa.

Eli tämänhetkisen tiedon varjossa molemmat punaiset kopperot olisi jäämässä meidän käyttöömme.
Tilanne elää vielä ns UAUn kopperon (isompi koppi) osalta, eli se joko on jäämässä tai se puretaan, riippuu UAUn ja VTKn välisistä toimista, me emme pysty siihen tällähetkellä vaikuttamaan.

Vuokrasoppari olis tosiaan takoitus saada valmiiksi huhtikuun puolen välin tienoilla, siten että alueella päästäisiin rakennus hommiin viimeistään vappuna.

Ajatus (mulla) on ollut että Leino piirtäis rata profiilin, kunhan sadaan tässä lähiaikoina tarkka karttapohja johon päästään sijoittamaan tornit yms pakolliset rakenteet ja sen jälkeen artisti saa raamit joiden sisäpuolella tulee pysyä.

Rakennus hommiin tarvitaan jokatapauksessa talkoo voimia, mut koitetaan keksiä mistä ja miten saatais koneita mahdollisimman paljon tontille kun rata materiaaleja ruvetaan levittelemään.

Vanha alue alkaa pääasiallisesti olemaan kondiksessa lukuunottamatta turffirullia, niiden pois kuljettamiseksi meidän pitää keksiä joku ratkaisu, mielellään jo heti huhtikuun alkupuolelle. Lisäksi sen turffisilpun hävittäminen pitäis jollain ilveellä saada suoritettua siitä asfaltti kentän kupeesta.


Eli lyhyesti, mitään ei ole pomminvarmaa, mutta suunta on oikea ja eiköhän meillä ole juhannuksen tienoilla baana jossa päästään suhailemaan..... Erno työstää tätä VTKn kanssa ja pistellään tänne taas infoa kun jotain uutta ilmenee....

-Juuso


Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: pintakaasu - 15.03.21 - klo: 11.17
Moro,

onko kuvia siitä miltä Lavangossa näyttää nyt kun radat on raivattu? Siis kuvia ennen lumentuloa maahan.. Muutama kuva selkiyttää paljon paljon enemmän tilannetta kuin miljoona sanaa....
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: foursquare - 22.05.21 - klo: 02.12
Mikäs on kesän ulkoradan tilanne?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: *remppa* - 25.06.21 - klo: 09.28
VIHDOINKIN !!

Uusi ratapaikka on varmistunut. Pitkäaikainen vuokrasopimus on allekirjoitettu eilen 24.6.2021.

Uuden radan rakennus alkaa heti, kun löydetään riittävästi hyvää savea. Paras savi on keltaista peltosavea, ns. sininen jankkasavi ei ole pitkän päälle hyvää, se on kuivuessaan kuin betonia ja murenee helposti. Pitäkää silmät auki, vinkit voi laittaa mulle.

Alue on parin sadan metrin päässä vanhasta ns. UAU:n kentällä punaisten talojen edustalla. Isompi punainen rakennus tulee olemaan meidän käytössä, sieltä löytyy vessat ja keittiö ym muita tiloja.

Kaikkien talkooapua tarvitaan, korona on syönyt budjetin pieneksi, mutta eiköhän tästä yhteispelillä selvitä.

Tiedotamme projektin toteutussuunnitelmista erikseen. Juuso Teuronen toimii nokkamiehenä.

t.pj
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Petri_S - 19.03.22 - klo: 15.52
Onko mitään uutisia radasta kerrottavana? Päästäänkö ensi kesänä saviradalle ajamaan?
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: insjuip - 28.03.22 - klo: 10.21
Asioita on vielä auki: missä ajetaan ja milloin. Kun Ry:n hallitukselle selviää mikä on mahdollista ja milloin, niin tiedotetaan asiasta.

Alustavasti on juteltu, että pidetään mahdollisesti keskustelu- ja tiedotustilaisuus tästä aiheesta Hakkilan radoilla. Samalla tulisi tutuksi Fullspeedin uuden hallituksen naamat ja käydään yhdessä läpi muitakin tarvittavia asioita.

Se on kuitenkin selvää, että savirata yritetään saada aikaiseksi. Ainakin sen eteen on tehty töitä ja näyttää siltä, että tehtävää ja suunniteltavaa vielä riittää.


Juha Sallmén
Otsikko: Vs: Fullspeed Lavangon radat siirtyvät
Kirjoitti: Kimmo S - 15.06.23 - klo: 13.22
Lavangon muistoa kunnioittaen, voisitko ystävällisesti osallistua jatkamaan Fullspeedin kasi-perinnettä osallistumalla Tattarinsuon radan talkoisiin. Apu on nyt todella tarpeen, jotta olisi pienikin mahdollisuus saada rata valmiiksi kisoihin mennessä.