RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Vesa - 07.12.20 - klo: 16.17

Otsikko: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 07.12.20 - klo: 16.17
Vuosi on kohta vaihtumassa haastavista ajoista huolimatta, ja on aika alkaa suunnitella ja tehdä kauden 2021 Maastosarjan säännöt. Toimin siis 2021 kaudella luokkayhteyshenkilönä.

Talven aikana on tarkoitus testata mahdollisia vaihtoehtoja turffirenkaaksi (parempi kestoikä), savirenkaana toimii perinteinen Holeshot (mysö muita vaihtoehtoja selvitellään, mikäli saatavuus on ongelma).

Onko teillä toiveita tai ajatuksia sarjan suhteen, mitä uutta, mitä vanhaa, mikä on hyvää ja mikä huonoa?

Koko pakettia ei ole tarkoitus laittaa uusiksi, mutta voisi olla paikallaan kokeilla jotain uutta ja virkistävää ensi kesänä kisojen suhteen.

Speksausta 2021 kaudelle:
alempana ketjussa infoa
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Losikuski - 14.12.20 - klo: 21.05
Ehdoton kyllä nousufinaaleille. Varmasti lisäisi Maastosarjan kiinnostusta, kuitenkin kyseessä yksi helpoimpia sekä edullisimpia luokkia aloittaa harrastus. Pystyisikö ajokaavion toteuttamaan edelleen siten, että mahdollisimman paljon tulisi ajoja kaikille finaaleille? Lisäluokat olisi jees, mutta SC taitaa olla ainoa luokka, jossa kuskit riittää. Eri asia on, että haluavatko SC-kuskit tulla ajamaan Maastosarjan yhteyteen.

-Tomi-
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Koheltaja - 15.12.20 - klo: 06.19
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: micsa.fi - 15.12.20 - klo: 12.37
Turffeissakin on aika isoja eroja. Hakkilan sisäkrossiradan turffi on sieltä kuluttavammasta päästä. Lavangon ulkkoturffiradalla, jossa ainakin 2018 +40 MM:t ajettiin Spike/stagger -combolla, rengaskulutus oli huomattavasti maltillisempaa.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: mustikka - 15.12.20 - klo: 13.27
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.

Schumacher block kestää varmaan 500 kierrosta ja sen jälkeen kääntö, niin kestää uudestaan melkein saman verran. Ne on vaan pirun hankalat saada vanteelle ja niissä on huono pito hyppyrien matolla.

Itse olen ihan hyvin päässyt sen 400 kierrosta yhdellä dartti parilla takavedossa, kun on 2 paria takarenkaita ja yksi eturenkaita. Takarenkaita kierrättää vaikka parin akullisen jälkeen, niin auto pysyy tasapainoisempana ja eturenkaat ei käännä liikaa. Tällä tavalla pito huononee tasaisemmin, jolloin sitä ei huomaa niin helposti. Ei tietenkään ole samanlainen ajaa kuin uusilla renkaillla, mutta itselle kelpaa ainakin ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Koheltaja - 15.12.20 - klo: 16.21
Hakkilan ja Lavangon erot on tiedossa ja nimenomaan hakkilan turffi on rankka renkaille, käytännössä 6-8 akullista ja uutta takarengasta alle koska siinä vaiheessa alkaa jo auton käytös muuttua. Blockit on kestää mutta on aika erilaiset ajaa kun mini dartit. Train like you fight, silloin treenirenkaat pitää olla ajoltaan samanlaiset kun kisarenkaat.

Toivottavasti löytyy kestävämpi vaihtoehto Mini Dartille.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: pintakaasu - 16.12.20 - klo: 06.20
- turffirenkaana joko Schumacherin Dart, tai mahdollinen uusi rengas, mikäli uusista vaihtoehdoista löytyy kulutuskestävämpi

Olisi kovasti hyvä jos löytyisi kestävämpi rengas, nykyinen ei ole kovinkaan kestävä ja sen huomaa meillä kuskien siirtymisessä touringin pariin koska krossin rengaskulut on kovat.

Schumacher block kestää varmaan 500 kierrosta ja sen jälkeen kääntö, niin kestää uudestaan melkein saman verran. Ne on vaan pirun hankalat saada vanteelle


Schumacher Blockit eivät ole vaikeaa saada vanteelle.

Hankkii niitä Jconceptsin halkaistavia ja ruuveilla hexin puolelta kasaan ruuvattavia musta-valkoisia vanteita. Niin jo vain on pikkuautoilijan elämä taas helpompaa ja monelta ärrinmurrin-kirosanalta taas säästytään :grin:

Ja mitä tulee muihin mahdollisiin kisarengasvaihtoehtoihin, Minispike on myös yksi mahdollinen vaihtoehto Mini Dartin tilalle.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: mustikka - 16.12.20 - klo: 11.50
Itse olen saanut blokit ihan normaaleille asson vanteille. Olen niitä myös laitellut muillekkin vanteelle, kun ne ei ole saanut. Sen jälkeen on kyllä sormet aika kipeät  :sad:

Varmaan siihen oli joku syy, että vaihdettiin alunperin tuosta spikestä darttiin... Omasta mielestä dart on parempi ajaa kuin spike, mutta spike saattoi kestää vähän pidempään. En enää oikein muista, kun siitä on jo pari vuotta aikaa ja silloin ajoin nelkulla. Tuppia en ole koskaan kokeillut tuolla spikellä.

Sen voin ainakin sanoa, että cactus on ihan hirveä rengas turffille  :grin:
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: jerzirccar1 - 16.12.20 - klo: 12.58
Voikos niitä renkaita hetken aikaa lämmittää lämpöisessä vedessä...
Jerzi
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 16.12.20 - klo: 14.25
Väliaikatietojen päivitystä sarjaan liittyen. Takavetotrukkiluokka tulee sarjaan mukaan lisäluokkana, SM-arvoa ei ole mutta kansallinen mestaruussarja kuitenkin krossien ohessa. Ajopäivä on sunnuntai. Kärkikuskeja krossiluokista on jo lupautunut mukaan T2-10 -luokkaan mukaan. Luokan säännöt tulevat olemaan kohtuullisen väljät, perustuen M2-10 sääntöihin hyvin pitkälle. Uskon, että trukkiluokalla saadaan uusia kavereita kisoihin, sekä Maastosarjan kokonaispakettia täydemmäksi, onhan trukkiluokka mukana myös EOS-sarjassa, sekä muualla kansallisissa sarjoissa useassa maassa, miksipä ei siis meilläkin. Jokainen lisäosallistuminen tukee järjestävää seuraa taloudellisesti.

Lauantaille olisi hakusessa mahdollinen lisäluokka, lieneekö vintagekuskeja oikeasti viivalle asti kisaamaan?

Useampi maahantuoja on jo lupautunut tukemaan sarjaa, eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa senkin suhteen. Säännöt ja tarkemmat detaljit selviävät myöhemmin.

Nousufinaaliformaatti on selvityksen alla ja koitan saada sen toteutettua kesän sarjassa, jollei jokin sääntöpykälä sitä estä.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Koheltaja - 16.12.20 - klo: 16.34
Minispike on myös yksi mahdollinen vaihtoehto Mini Dartin tilalle.

Minispiket on testissä ja 4 stintin jälkeen näyttää vielä hyvältä eikä voi sanoa että olisi kuluneet. Aika erilainen ajettava kun mini dart, käytökseltään mutkissa pyöreämpi ja kiihdyttäessä repivä pito turffilla, hypyissä matolla saa sitten olla tarkkana koska matolla pito on huonompi kun mini dartilla. Testit jatkuu.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: aakoskin - 21.12.20 - klo: 23.32
Lauantaille olisi hakusessa mahdollinen lisäluokka, lieneekö vintagekuskeja oikeasti viivalle asti kisaamaan?

Useampi maahantuoja on jo lupautunut tukemaan sarjaa, eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa senkin suhteen. Säännöt ja tarkemmat detaljit selviävät myöhemmin.
Jos näillä maahantuojilla on yhtään vintage-rere-autoja listoillaan (esim. Tamiya Grasshopper jne) niin sieltähän varmaan löytyy heti pari tallikuskia viivalle näyttämään että myymillään tuotteilla voi myös ajaa (varmaan myös esim. Bandit voidaan katsoa myös vintage-autoksi). Itselläni ensi vuosikymmenen tavoite on ajaa RC10:t ns. loppuun (5 autoa + varaosat). Viime kaudella harjoitellessa ja FORS-kisoissa ei hajonnut kuin pari ratasta/laakeria/tukivarsi/dogbone, joten voi mennä jopa 2030 puolelle. Eli nyt on 3 kuskia varmaan pari muutakin löytyy. :laugh: Ja vintageen vapaa rengas.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.12.20 - klo: 22.43
Ja jos vintage luokalle löytyy kuskeja niin säännöt pitää olla just sellaiset että ne eivät pilaa vintage luokan henkeä..
Esim rengas sääntöä ei voida laatia.
Reret sallitaan.
Ainoa sääntö jonka laittaisisin on että jos auto on tarpeeksi vintage henkinen auton omistajalle niin se riittänee säännöksi.
Jos haluaa rakentaa Vintage autoa esim nyt kestävämmäksi niin se sallitaan.
Noh nää olivat vain minun ajatuksia Vintage luokasta.
Jerzi
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: mustikka - 23.12.20 - klo: 01.06
Olen samaa mieltä Jerryn kanssa Vintage luokan säännöistä. Uskon, että kuskeja ei ole, jos homma menee pilkun viilaamiseksi ja hirveäksi sääntö viihdakoksi. Luokka kannattaa pitää mahdollisimman vapaana, jotta kuskeja löytyisi.

Toisaalta itse en näe vintage autona sellaista, johon vaihdettu melkein kaikki johonkin uudempaan/parempaan. Siihen voisi olla jokin sääntö esim "Auton on oltava hengen mukainen" tms. Sähköt saisi tietysti vaihtaa halutessaan uudempaan tekniikkaan ja saisi tehdä pieniä päivityksiä, kunhan se homma ei mene yli.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 23.12.20 - klo: 08.58
Onko tulijoita kisoihin jos luokka mukana sarjassa? Aiemmin on kokeiltu muttei porukkaa tullut kisapaikalle asti.

Säännöt varmasti olisi väljät.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 18.02.21 - klo: 10.21
Säännöt loppuviilauksia vaille valmiina sarjalle, joka näyttää koostuvan 2 kilpailusta - Vaasa savella ja Oulu turffilla.

Kysymys kuuluu, onko niitä vintagekuskeja kisoihin viivalle asti, vai unohdetaanko kyseinen luokka?

Toinen ja vahva vaihtoehto on ajaa lisäluokkana SC2-10 corri, siihen on ainakin kalustoa porukalla.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: jerzirccar1 - 18.02.21 - klo: 17.00
Tuo vintage luokan auton ikä sääntö ihmetyttää nyt suuresti.
Yleensä tuo vuosi on maailmalla se 1993 ja syystäkin..
Tuo 2000 vuoden autot ovat niin uusia että niitä ei voida luokitella lainkaan Vintage henkeen eikä vereen.
Vai onko mitäs mieltä porukat..
Jerzi
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 18.02.21 - klo: 22.23
Vuoden heitin hatusta, ei kannata siihen takertua liikaa. Ehdotuksia otetaan vastaan, mutta tärkeämpää on, onko kukaan varmuudella viivalla, ellei tule muutamaa ennakkoilmoa edes tänne niin asian voinee unohtaa?
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 19.02.21 - klo: 19.29
Oletetut säännöt päivitetty pari viestiä ylemmäs, vielä epäviralliset.


Jerry;

V2-10 ”vintage”
•   Alusta: mikä tahansa 1/10 takavetoinen takavetokrossi, joka julkaistu ennen vuotta 1995
•   Moottori: vapaa liitteen 1 mukainen moottori tai 540-kokoinen hiilimoottori
•   Akut: 2S kovakuorinen akku (akkulista Liite 2) tai 6-kennoinen NiCD/NiMH -akku
•   Renkaat: vapaa kumirengas, määrä vapaa
•   Minimipaino: ei minimipainoa
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 22.02.21 - klo: 20.58
Päivitetty ohjeistoversio hieman ylempänä.

Muutoksia mm.
Sadekelirenkaaksi turffille vapaa Schumin rengas. Lisäluokat siis sc2-10, trukki ja vintage v2-10.

Mahdollisesti kolmas osakilpailu Hakkilassa heinäkuun puolivälissä, asia on keskustelussa ja varmistuu lähipäivinä.
Muita hakijoita ja järjestäjiä ei sarjaan ole tullut.

Pistelasku jos 2 kisaa > molemmat lasketaan
Jos 3 kisaa > 2 lasketaan

Dart jatkaa renkaana turffilla, testataan vaihtoehdot kesällä ja jatkossa sitten uusi kumi jos löytyy parempi vaihtoehto esim Mezzo. Testit toistaiseksi hyvin ristiriitaisia eikä esim Oulussa ole voitu ajaa testejä koska rata on hangen alla :)

Palkintoehdotus on että 3 parasta pokaalein, muut A-finalistit mitalein (mitalit alle 2e/kpl), muiden finaalien voittajat pokaaleilla. Lisäluokissa 3 parasta palkitaan. Myös lisäluokat ajetaan sarjana, eli sarjapalkinnot jaossa joka luokassa ohjeiston mukaisesti.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: aakoskin - 23.02.21 - klo: 17.13
Ennakkoilmoittautuminen V2-10 ”vintage” -luokkaan: Aaro Koskinen, kaikki kisat.
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 05.03.21 - klo: 10.52
Sarjaan päivitystä eli saadaan "kokonainen" sarja jossa 4 kilpailua!

I Vaasa   savi   19.-20.6.2021 
II Oulu   turffi   7.-8.8.2021   
III Vantaa turffi, hakkila 17.18.7.2021
IV Joensuu, turffi elokuun lopussa
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: jerzirccar1 - 08.03.21 - klo: 22.54
Jerzi ehdottomasti mukana Lavangon kisassa.
Siis Vintage luokassa.
Jerzi
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: Vesa - 09.03.21 - klo: 08.53
Sarjaan päivitystä eli saadaan "kokonainen" sarja jossa 4 kilpailua!

I Vaasa   savi   19.-20.6.2021 
II Oulu   turffi   7.-8.8.2021   
III Vantaa turffi, hakkila 17.18.7.2021
IV Joensuu, turffi elokuun lopussa

Ei ole lavangossa kisoja
Otsikko: Vs: Maastosarja SM 2021 - suunnittelua ja ideointia
Kirjoitti: jerzirccar1 - 09.03.21 - klo: 11.46
Hakkilan kisaa tietysti tarkoitan..
Jerzi