RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jolo - 23.11.22 - klo: 17.37

Otsikko: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Jolo - 23.11.22 - klo: 17.37
Mites on tuon hobbyfactoryn maahantuoman TSP luokan moottorin saatavuus? Ei näytä suomesta saavan tällähetkellä ja tarve olisi moottorille edellisen hajottua.
Kausi kuitenkin alkaa kohta jo eikä moottoreita ole saatavana?
Saako Ftt ajaa jollain muulla moottorilla jollei tuota sääntöjen mukaista moottoria saa?

Antti Louhi
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Hobbyfactory - 23.11.22 - klo: 18.56
Moi!

Meillä on tilaus sisällä Reedyllä ja koneita on tulossa isompi erä varastoon. Thanksgiving ja Black Friday hidasti toimitusta jenkeissä hieman, mutta koneita on matkalla ja pitäisi saapua viimeistään kahden viikon sisällä, mahdollisesti jo ensi viikolla. Meidän Vaasan myymälässä löytyy Reedy kone varastossa, laitan sinulle YV:tä miten saat sen tilattua niin pääset taas ajamaan.  :azn:

T. Hobbyfactory
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Jolo - 07.12.22 - klo: 20.38
Eipähän näytä kauhean nopealla aikataululla tulevan moottoreita varastoon Hobbyfactoryyn :cry:
Mahtaisiko olla syytä harkita moottorin vaihtoa tai toisen moottorin hyväksymistä toimitus vaikeuksien takia? Meinaan saattaa aika monella olla tilanne että olisi tarve uudelle moottorille ennen kauden alkua...
Ja eipähän tuo moottori minkä sain tilattua hirveästi vakuuta,kun poikkeaa edellisestä tehollisesti tosi paljon(huomattavasti miedompi tämä uusi)
Edit: uusi ja vanha moottori testattu moottori testerillä.
Antti
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Hobbyfactory - 07.12.22 - klo: 21.02
Eipähän näytä kauhean nopealla aikataululla tulevan moottoreita varastoon Hobbyfactoryyn :cry:
Mahtaisiko olla syytä harkita moottorin vaihtoa tai toisen moottorin hyväksymistä toimitus vaikeuksien takia? Meinaan saattaa aika monella olla tilanne että olisi tarve uudelle moottorille ennen kauden alkua...
Ja eipähän tuo moottori minkä sain tilattua hirveästi vakuuta,kun poikkeaa edellisestä tehollisesti tosi paljon(huomattavasti miedompi tämä uusi)
Edit: uusi ja vanha moottori testattu moottori testerillä.
Antti
Moi! Moottorit piti tulla viime viikon lopulla mutta toimitus siirtyi tämän viikon Maanantaille. Valitettavasti rahtiyhtiö onnistui kuitenkin Manantaina toimittamaan kuorman väärään osoitteeseen ja nyt selvittelemme rahtiyhtiön kanssa mihin paketti mahdollisesti on toimitettu... :lipsrsealed: Eli valitettavasti rahtiyhtiön sekoilu nyt on hidastanut tätä kuormaa mutta sitä nyt kovasti etsitään että saataisiin se meille asti.

Jos uudessa moottorissa on ongelmia niin olethan yhteydessä meihin sähköpostilla niin katsotaan miten asialle pystytään tekemään.
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Jolo - 12.12.22 - klo: 11.43
Laitetaan nyt nämä uuden ja vanhan moottorin testatut arvot tännekkin niin ne on muidenkin nähtävissä.

Molemmat moottorit testattu peräkkäin samalla testerillä ja samalla akulla.
kw 3201(uusi) 3564(vanha)
Max rpm 25936(8.1v uusi) 28514(8.0v vanha)
ennakko 39° (uusi) 45° (vanha)
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Vesa - 12.12.22 - klo: 12.17
Aiheeseen mitenkään muuten puuttumatta, todettakoon, että ero johtuu suoraan koneen ennakosta. Ja se että ennakko on jotain välillä 40 +-5 astetta ei mitenkään tee koneesta hyvää tai huonoa, koska sen voi kompensoida välityksellä, kuten asiaan kuuluu olipa kyseessä mikä tahansa moottori. Ero yleensä on sen 1 piikin +-.  Liiallinen ennakko kuumentaa konetta kun taas pienempi ennakko parantaa vääntöä ja sallii pidemmän välityksen.

Samanlaisia eroja on ollut kautta aikojen kaikissa ykstyyppimoottoreissa, ja koska kisoissa ei ole yksityyppivälitystä, onneksi, tuo ei ole mikään ongelma ainakaan aiemmin ollut. Mutta kuten sanoit, pieni ero tosiaan noissa on joka menee varmasti valmistustoleransseihin.
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Screwed - 12.12.22 - klo: 15.13
Ja se että ennakko on jotain välillä 40 +-5 astetta ei mitenkään tee koneesta hyvää tai huonoa, koska sen voi kompensoida välityksellä, kuten asiaan kuuluu olipa kyseessä mikä tahansa moottori. Ero yleensä on sen 1 piikin +-.  Liiallinen ennakko kuumentaa konetta kun taas pienempi ennakko parantaa vääntöä ja sallii pidemmän välityksen.
Kyllähän nyt ennakon lisäämien lisää moottorin kokonaistehoa vaikka vääntö pieneneekin. Eihän muuten olisi vuodesta 1982 ollut kisaa siitä kuka valmistaa kireimmän stanukoneen. Olen arvioinnut sähkönkulutuksen kautta että  esim. 1/8 sähkölankussa moottorin teho tuplaantuu kun lisätään sen moottorin vakion 30 asteen päälle säätimestä 50 astetta lisää. Joo toki moottorin hyötysuhde myös laskee jonkun verran mutta noin suurinpiirtein hehtaarilla ollaan.

6 asteen ero ennakossa ei mun korvaan kuulosta valmistustoleranssilta vaan tietoisesta muutoksestasta, ellei moottoria valmisteta venäjällä missä toleranssit isommat...
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Jolo - 12.12.22 - klo: 17.51
Aiheeseen mitenkään muuten puuttumatta, todettakoon, että ero johtuu suoraan koneen ennakosta. Ja se että ennakko on jotain välillä 40 +-5 astetta ei mitenkään tee koneesta hyvää tai huonoa, koska sen voi kompensoida välityksellä, kuten asiaan kuuluu olipa kyseessä mikä tahansa moottori. Ero yleensä on sen 1 piikin +-.  Liiallinen ennakko kuumentaa konetta kun taas pienempi ennakko parantaa vääntöä ja sallii pidemmän välityksen.

Samanlaisia eroja on ollut kautta aikojen kaikissa ykstyyppimoottoreissa, ja koska kisoissa ei ole yksityyppivälitystä, onneksi, tuo ei ole mikään ongelma ainakaan aiemmin ollut. Mutta kuten sanoit, pieni ero tosiaan noissa on joka menee varmasti valmistustoleransseihin.

Tuohon+-1piikki tuo  uusi moottori ei kyllä sovi mitenkään...
Jos tuota uutta moottoria ajetaan tasan 4 välityksellä niin tuohon vanhaan tarvitaan 4.4välitys että renkaat pyörii molemmilla yhtä kovin, tuo taas alkaa olemaan sellainen ero että jos ajetaankin tuota vanhaa 4välityksellä niin uudesta loppuu voima ennen kuin saavutetaan sama nopeus renkaille.

Edit: en nyt avaa tähän keskusteluun enempää tuota välityksen vaikutusta esimerkiksi kiihtyvyyteen tuollaisilla eroilla...
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Sammy88 - 13.12.22 - klo: 10.40
eli täytyy löytää jostain ja ostaa vanha moottori? Eihän tässä toteudu tasavertaisuus millään tavalla tämän moottorin kanssa. Ja kaiken lisäksi niitä ei ole edes saatavilla..

Eikö olisi viisainta yhdenmukaistaa säännöt ETS poron kanssa moottorin osalta, jolla varmistetaan moottorien saatavuus?

Sammy
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Vesa - 13.12.22 - klo: 11.36
Aiemmin FTT-kausi on alkanut syksyllä jo kauan, kuten mielestäni kuuluisi alkaa nytkin, jotta 8kk sisäkausi ei olisi pakattu tammi-huhtikuulle kaikkien muidenkin kisojen kanssa tiiviisti. ETS säännöt on lyöty yleensä lukkoon meidän kannata myöhässä joten se viahtoehto että ajettaisiin ETS-koneella ei ole ollut ns. vaihtoehto koska se ei ole tiedossa. Ja koska ETS on puhtaasti kaupallinen kisasarja, ei ole mitään takeita että kone on sama 2-3 vuotta tai kauemmin kuten on ollut meillä tavoite, jossa onkin pysytty. Joka kaudeksi uusi moottori on mulle ok, mutta useimmille harrastajille se ei ole ok, ja ymmärrän sen hyvin.

Joka ikisestä ykstyyppimoottorista ja renkaasta mitä suomessa on 2000-luvulla käytetty, on käyty sama valitusvirsi aina aika ajoin, joko saatavuus on hetkellisesti huono tai laatu on ollut vaihtelevaa. Ihan sama, kuinka hyvä ja tasalaatuinen kone on ollut, silti aina sama juttu. Tämän voivat varmasti vahvistaa kaikki jotka ovat ykstyyppikoneiden ja renkaiden aikakaudella ajaneet. 2014-2019 joka ikisen prostock kisan ajaneena voin sanoa että välityksissä on ollu aina eroja kuskikohtaisesti kun on ajettu kärkisijoista, jopa 0.4 joka tarkoittaa yleensä enemmän kuin yksi piikki pinionissa.

Saatavuusasia on kunnossa nykyisen tsp-koneen suhteen Hobbyfactoryn kautta, kuten sieltä vastailtiinkin.

Enkä siis puolustele tätä tapausta, jos ongelma on ollut niin se pitää selvittää. Mutta ihmismuisti on jälleen kovin lyhyt, siksi koitan pitää järjen tässä mukana, ettei jokaiselle tarvi tehdä omia sääntöjä ja mieleisiä koneita :)

Lisätään vielä että renkaissa on ollut merkistä ja mallista riippumatta (Xenon, Sorex, Volante, Rush, Sweep jne...) joka kerta jossain vaiheessa laatuheittoa kesken kauden, joten sitä ei voi juurikaan välttää niin kauan kun ajetaan kumirenkailla. Vaihdetaan takas foameille niin ei ole tätäkään ongelmaa. ;)
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Jolo - 21.12.22 - klo: 17.04
Heikolta näyttää edelleen moottorin saatavuus, saatavuus arvio vaan muuttuu kokoajan ja ekat kisat olisi kuukauden päästä...
Ja eipähän tuo Hobbyfactorystä tullut uusi moottori hirveästi vakuuta kun sitä testerissä ajettiin, tosin radalla ei ole vielä testattu tätä yksilöä.
Otsikko: Vs: Tsp-10 moottorin saatavuus?
Kirjoitti: Sammy88 - 22.12.22 - klo: 08.43
Sallitaan säännöissä myös sellainen kone, joka on kaikille saatavissa. Esim tämä

https://www.ruddog.eu/RUDDOG-Racing-RP542-135T-540-Stock-Sensored-Brushless-Motor_1 (https://www.ruddog.eu/RUDDOG-Racing-RP542-135T-540-Stock-Sensored-Brushless-Motor_1)

Näyttää olevan 188 kpl varastossa ja Saksasta tavarat tulee parissa päivässä.

Tai tämä kiinteällä ajoituksella oleva hyvin edullinen versio, niitäkin näyttää olevan varastossa 31 kpl:

https://www.ruddog.eu/RUDDOG-RP540-135T-540-Fixed-Timing-Sensored-Brushless-Motor_1 (https://www.ruddog.eu/RUDDOG-RP540-135T-540-Fixed-Timing-Sensored-Brushless-Motor_1)


Sammy