RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: TimoK - 27.02.07 - klo: 14.44

Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: TimoK - 27.02.07 - klo: 14.44
Moro,

Foorumilaisilla tuntuu olevan osalla vähän puuttelliset tiedot LiPo akuista ja niiden käsittelystä. Lennokkipuolella niiden kanssa on harrastettu jo vuosia ja sieltä löytyy melko hyvää tietoa asiasta. Harvempi täältä kuitenkaan jaksaa lennokit.net foorumia lähteä selailemaan joten laitan nyt tähän lyhyen yhteenvedon joka jokaisen uuden LiPo käyttäjän olisi syytä lukea.

1. LiPo akkua ei koskaan saa ladata laturin millään automaattiohjelmalla. Vaan aina pitää valita oikea LiPo ohjelma johon asetetaan oikea kennomäärä ja latausvirta. Latausvirraksi suositellaan normaalisti 1C eli esim 4800mAh akkua voi ladata 4,8 ampeerin virralla.

2. Jos LiPo akussa on useampia kennoja sarjassa kuten esimerkiksi ajoakuissa on kaksi kennoa 2s akku, ja lähettimen akuissa 3s kennoissa on. Aina, ihan aina syytä latauksen yhteydessä käyttää tasaajaa. Tämä siitä syystä, että jos kennot ovat epätasapainossa ja akkupakettia ladataan yhden kennon tullessa täyteen, yliladataan sitä täyteen tullutta kennoa ja se useinmiten räjäyttää tai särkee kennon. Tasauslaite purkaa täyteen tullutta kennoa sitä mukaan kun laturi ylilataa sitä, joten se pysyy täytenä kunnes muutkin kennot ovat täynnä ja lataus loppuu.

3. LiPo akkua ei koskaan saa purkaa NiMh ja NiCd akkujen tapaan. Jos LiPo akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi, sen kapasiteetti taisi pudota 25%, joten se heikkenee todella merkittävästi. Sama juttu koskee kännyköiden ja läppäreiden akkuja. Jos ne menee ihan tyhjäksi, niin akut heikkenee radikaalisti.

4. LiPo akkuja saa ladata vaikka se olisi melkein täynnä. LiPo akkuja ei myöskään tarvitse ladata täyteen. Niissä ei ole mitään muistia ominaisuutta kuten NiMh akuissa on.

5. LiPo akut tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa. Eli jos LiPo akkuja säilyttää pidempään ilman käyttöä, kannattaa ne ladata täyteen ennen säilytystä.

6. Osa ainakin kännykkäkauppijaista ohjeistaa edelleen kännykän ostajaa pitämään kännykkää yön yli laturissa ensimmäisellä latauskerralla. Siis joku hidaslataus ajatuksena. Ennen aikaan NiCd akuille tehtiin moinen hidaslataus jolla varmistettiin se, että kaikki akkupakan kennot tulevat täyteen. Latausvirran ollessa pieni, ei kyseiset NiCd kennot vaurioituneet vaikka niitä ylilatasi pienellä virralla. Tämä akun tasauslataus selkeästi paransi akun toimintaa. RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen. Kennoissa on aina eroja ja siksi nuo uudet laturit jotka lataavat joka kennon erikseen pitävät akusta vielä parempaa huolta. LiPo akuilla ei moista akun hidaslatausta "yön yli" tarvi eikä voi suorittaa. LiPo laturit lopettaa akun lataamisen heti kun akku on täynnä. Koska LiPo akku vaurioituu jos se tyhjenee, niin ei sitä saa tasauspurkaakaan. Akkupaketin kennojen tasapainosta huolehditaan sillä balanserilla jota suosittelen käytettäväksi aina, ihan aina kun LiPo akkua lataa.

--
Timo Keränen
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Nasty - 28.02.07 - klo: 01.39
tuohon vaan 1 kohtaan korjaus. AINA LATAUS valmistajan ilmoittamien c arvojen mukaan, meinaan täältä löytyy suuren hönkäsen antava lipo jossa lataus on ainoastaan 0,5c.
sitten muuta yleistä lipo ei hyödy mitään jos sitä lataillaan hissukseen vaan kenno yleensä vanhuuttaan menettää tehonsa akut yleensä kestää noin 1-2v vaikka niitä ei pahemmin käyttäisi edes.

jatkoa tuohon listaa yleensä valmistajat suosittelevat lipon säilytettäväksi noin 50-70% varauksessa mutta pitkässä säilytyksessä riski että kenno jännitteet menee liian alas.

Lisää jatkoa muistakaa sitten myös tarkastella max purkuvirtoja kun kennot tuppaa pullisteleen ja  hajoilee jos sieltä otetaan liian kovia virtoja ulos.

lisää lisää jatkoa muistakaa että raakakennot eivät kestä juuri minkäännäköisiä kolhuja huonolla tuurilla jo terävällä kynnellä saa lipon rikki ja pullistumaan viimeistään seuraavassa latauksessa.

pps jos timok viitsii ja katsoo että nämä vastaukset on aiheellisia voisi lisätä tuohon omaansa parhaaksi katsomansa vinkit ja vaikka oikolukisi ne :D kun itse en ole kirjailia tai edes sinne päin ;). saisi siistin topikin jossa on alotus postauksessa kaik olennainen.
Otsikko: Re: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: reittila - 28.02.07 - klo: 05.28
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
... RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen....
--
Timo Keränen


Hieman OT, mutta ihan vaan tiedoksi, että tuo lause ei pidä paikkaansa ,vaan kennojen latausajoissa on huomattaviakin eroja, vaikka ne olisivat ns. mätsättyjä ja tasapurettuja.
Edit: Niin siis tämä johtuu luonnollisesti siitä, että kennoja ei mätsätä latausajan, vaan ainoastaan purkuajan perusteella.
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: ezmo - 28.02.07 - klo: 08.26
Lipo akun elinkikä on n.3vuotta. pakan "kuoleminen" alkaa heti tehtaalla valmistumisen jälkeen. Akun kemia alkaa vanheta ja kasvattaa sisäistä vastusta, mikä rajoittaa ulostulevan virran määrään. Eli ladatessa vahna akku saattaa ottaa sisäänsä kaiken sen kapasiteetin, minkä lupaa, mutta antaa virtaa ulos vain muutamia ampeereja.

Kohtaan 5. Ei täytenä säilötä. Lipoakkuja ei saisi säilöä pitkiä aikoja täytenä, tämäkin kiihdyttää sisäisen vastuksen kasvamista. Paras lepojännite on tuo nimellisjännte. Eli n 7.4V 2 kennon pakassa. Lipokennon itsepurkautuminen on todella pientä.
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 28.02.07 - klo: 08.55
Mikä estää automaattiohjelman käyttöä?

Ei mikään. Tietysti pitää tarkistaa mitä laturi tarjoaa ja hyväksyä annetut arvot.
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: TimoK - 28.02.07 - klo: 09.42
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Mikä estää automaattiohjelman käyttöä?

Ei mikään. Tietysti pitää tarkistaa mitä laturi tarjoaa ja hyväksyä annetut arvot.


Automaatti ohjelma on tehty NiCd / NiMh latureille. Tietysti jos kyseessä on ainoastaan LiPo akkujen lataukseen tehty laite, niin siinä se saattaa toimia. Tosin siinäkin pitää latausvirta määrittää itse. Akut kun ei ilmoittele millaisilla virroilla niitä saa ladata.

Koska normilatureissa se automaattiohjelma on tarkoitettu NiMh ja NiCd akkujen lataamiseen jossa latausalgoritmi on aivan erilainen kuin LiPo akuissa ei se tietenkään sovella LiPo akkujen lataamiseen. Ainakin niissä latureissa jotka itselläni on ollut on ohjeissa painotettu, että automaatti ohjelmalla ei missään tapauksessa saa ladata LiPo akkuja.

Yksi syy tähän on jo se, että Lipo akun jännite ei ala laskemaan akun tullessa täyteen kuten NiMh ja NiCd akuilla tapahtuu. Joten Delta peak ei katkaise latausta vaan automaattilataus surutta ylilataa LiPo akkua. Enkä suosittele kokeilemaan mitä siitä seuraa.

--
Timo
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: jerzirccar1 - 28.02.07 - klo: 09.59
Yksi syy tähän on jo se, että Lipo akun jännite ei ala laskemaan akun tullessa täyteen kuten NiMh ja NiCd akuilla tapahtuu. Joten Delta peak ei katkaise latausta vaan automaattilataus surutta ylilataa LiPo akkua. Enkä suosittele kokeilemaan mitä siitä seuraa.

Tää oli se syy luultavasti mikä sai minun akun pullistumaan koska se minun laturi antaa automaattisesti 30mv mutta kuin se on säädettävissä ja olen nyt ymmärtänyt että sen pitää olla 05-10mvssä.
Se minun laturi ymmärtää kyllä kuinka monta kennoa on paketissä.
Jerzi
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: TimoK - 28.02.07 - klo: 10.22
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"

Tää oli se syy luultavasti mikä sai minun akun pullistumaan koska se minun laturi antaa automaattisesti 30mv mutta kuin se on säädettävissä ja olen nyt ymmärtänyt että sen pitää olla 05-10mvssä.
Se minun laturi ymmärtää kyllä kuinka monta kennoa on paketissä.


Milloin se antaa sen 30mv? Etkai tarkoita, että se 30mv on deltapeakin katkaisuraja autommaattiohjelmassa? Juuri yritin selventää, että LiPo akuilla ei mikään DeltaPeak toiminto toimi, siksi ei mitään automaattilatausta saa käyttää yleislatureissa. Mikäli jossain yleislaturissa automaattiohjelma tunnistaa LiPo akun niin itse en ainakaan uskaltaisi siihen luottaa.

LiPo laturi nostaa akun lataustilan mukaan latausjännitettä. Jos vaikka s2 LiPo akku on 8V, pitää laturin ladata sitä yli 8 voltilla jotta lataus onnistuisi. Joten tällöin edes mikään 5mv ylläpito lataus ei toimisi.

--
Timo
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 28.02.07 - klo: 11.01
Noinhan se. Ajattelin tuon automaattiohjelman tarkoittavan automaattista kennomäärän tunnistamista.
Eipä tullut itsellä mieleen, että joku olis niin tyhmä ja latailis Lipoja NiCd/NiMh laturilla  :shock:

Eihän Lipoille edes ole mitään DeltaPeak arvoja? Tai ei ainakaan minun laturissa ole säädettävänä?
Ja siis puhun Lipo käytöstä ja nuo Nikkeliakut on sit erikseen.

Turvallista matkaa :mrgreen:

Ps edelleen: Oliskohan joillakin aiheellista opetella etukäteen miten mikin toimii :wink: Ja etenkin uudet käyttäjät opetelkaa ennenkuin rupeatte sähläämään.
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: ezmo - 28.02.07 - klo: 13.43
RTFM = Read The Fucking Manual ;=0
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: jerzirccar1 - 28.02.07 - klo: 14.41
Lainaus käyttäjältä: "ezmo"
RTFM = Read The Fucking Manual ;=0


 :x

Jerzi
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: kristian - 08.03.07 - klo: 14.51
Elikkäs lipotasaajaa pitäisi siis ilmeisesti käyttää melkein aina..
Itse olen kolmella eri lipolla ajellut/lentänyt n. 40 latausta, enkä omista tuota lipotasaajaa.

Tuleeko se tasaaja jotenkin laturin ja akun väliin, vaiko suoraan akkuun, vai miten? (tästäkin kyllä varmasti paljon juttua)
 
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018 itselläni on tuollainen laturi, elikkäs minkälainen tasaaja tuohon kävisi?
Otsikko: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Jankka - 08.03.07 - klo: 15.49
Sabesta löytyy Apachen li-po balanceria joka on suht edullinen ja on ainakin itselläni toiminut erittäin hyvin.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Hermanni - 24.03.07 - klo: 22.09
Elikkäs lipotasaajaa pitäisi siis ilmeisesti käyttää melkein aina..
Ei sitä tasaajaa aina tarvitse käyttää, vain silloin kun kennoissa ilmenee heittoa.
Jos ei jaksa/viitsi mittailla kennokohtaista jännitettä niin silloin on parempi käyttää aina tasalataajaa.
Tasalataaja ei ole mikään pakollinen ostos, yhtä hyvin kummankin kennon voi ladata erikseen tarvittaessa.
Itse hankin tänään vasta ensimmisen tasalataajan, monta vuotta pärjäsin LiIon ja Lipo akkujen kanssa ilman sitä, pelkän yleismittarin avulla (Ja ilman vahinkoja).
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: next - 25.03.07 - klo: 00.13
Ja kun käytät tasaajaa AINA kun lataat useampi kennoista lipoa niin pitenee lipon elinikä.
Omassa käytössä olen todennut sen. Toinen 3S pakka on ladattu nyt 74 kertaa ja alkaa olla tiensä päässä kun taas toista on ladattu 120 kertaa ja paukkuu melkein uuden lukemia ladatessa/purkaessa.
Poikkeuksena on että lipotasurin ostin vasta myöhemmin ja toisen kanssa olen käyttänyt sitä alusta asti.

Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: stribu - 25.06.07 - klo: 12.16
Tässä olen astumassa lipojen ihmeelliseen maailmaan, yksi asia vielä askarruttaa ennen kuin alan lataamaan lipoa. Eli akku on 2 kennoinen 1700mah, 2-4 kennoisille tarkoitettu balanser on välissä, laturista voipi valita kennomäärän ja mA määrän.

Mutta nyt kun tuo balanser on välissä, niin "näkeekö" se laturi tuon akun yks kennoisena vai valitaanko kennomääräksi kaksi niin kuin akku todellisuudessa on?

Ja mA arvoksi voipi valita 300-500-1200-2000, näin amatöörinä valitsisin 1200mA, onko oikea valinta? Latausaika silloin koko akulle olisi jotain alle 3tuntia?

Mielellään erittäin pikainen vastaus jos suinkin mahdollista, kiitos  :laugh:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Habaku - 25.06.07 - klo: 14.14
Täytyy valita kenno määräksi 2:ksi. Ja 1200 mah on oikea valinta, jos ei 1700 voi laittaa  :wink:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: stribu - 25.06.07 - klo: 14.20
Ok, iso kiitos  :kiss:
 :mrgreen:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 25.06.07 - klo: 14.53
Ja latausaika on alle 3 tuntia. Pikemminkin n. 1.5 tuntia.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 26.06.07 - klo: 09.40
Itelläni on tuo medasecin: Astro Flight LiPo-tasaaja -> http://www.medasec.com/do?action=group&id=29

Tuntunut toimivan erityisen hyvin, kun itsekin juuri siirrytty lipojen maailmaan. Manuaalissa luki, että balanseria / tasaajaa voi käyttää ennen latausta, latauksen aikana tai latauksen jälkeen. Itse olen tasannut kennot aina latausten jälkeen, eikös sen niin voi tehdä? Onko muita suosituksia?

Oheisessa balanserissa on valomerkit ledeillä varustettuna. Ledit sitten kertovat ovatko kennot balanssissa ja jos ovat, niin mitään ihmeempää ei tapahdu, mutta mikäli balanseri huomaa epätasapainoa kennojen väillä, niin valo alkaa vilkkua ja balanseri alkaa tasaamaan kennoja kohti balanssia.

Hyvin on toiminut, itse ei ollut hajuakaan balansereista tätä ennen, mutta tuon oppi suhteellisen hyvin, hyvien ohjeiden avulla manuaalista. Tuli ostettua medasecista noita 5000mAh lipoja, joita on nyt 2 kertaa ladattu ja joka kerta aion balanseria käyttää, että pysyvät parhaassa iskussa, eikä seuraa ikäviä yllätyksiä  :wink:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Habaku - 26.06.07 - klo: 10.49
Itse tasapainottasin latauksen aikana, koska ladattaessahan ne pitäs olla balanssissa.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: LasHi - 27.06.07 - klo: 15.38
No jopas olikin hyviä ohjeita LiPo akuista näin
aloittelevalla LiPo käyttäjälle.

Mutta näin kun akkuja on kokonaista 1kpl ja
mulla on sillä ajoaikaa M18MT monsterilla n. 30-40min.
Niin jotenkin tuntuis turhalta ostaa kaiken
mailman tasureita.

Kuitenkin taitaa olla niin että tuota tasauslatausta
pitäis tehdä ainakin silloin tällöin.

Niin tuli mieleen että voisko tuon 3 kennosen
LiPo paketin ladata ensin n.12 voltiin ja sitten
kenno kohtaisesti lopuun siitä tasaus liittimestä ?
Jolloin kaikki kolma kennoa on samalla LiPo laturilla
ladattu täyteen.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Hotti - 27.06.07 - klo: 15.46
Jospa nyt ostat vaikka 30€ maksavan tasaajan ja käytät sitä joka latauksessa niin vältyt ainakin pintaremontilta.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 27.06.07 - klo: 16.02
Onnistuu se tuollein kennokohtaisestikin, jos vaan haluaa näprätä.

Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Habaku - 27.06.07 - klo: 16.17
Ja kuten next tuolla ylempänä mainitsi, niin akku pysyy pitempään hyvässä iskussa kun tasuria käyttää.
Itse en lähtisi tässä kohtaa säästämään.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: reittila - 27.06.07 - klo: 17.48
Edit: Siirretty mainos oikeaan osioon.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: stribu - 27.06.07 - klo: 19.53
Edit: Balansereja löytyy myydään osiosta kun selailee ;)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: LasHi - 27.06.07 - klo: 20.45
Reittilän balanseri on ilmeisesti tälläinen lataus balanseri :
http://www.sky-holic.com/shop/step1.php?number=352


ps. Olen näköjään saanut ylennyksen.
    Uudesta jäsenestä jäseneksi


Edit:poistettu OT ja vastattu Reittilälle YV:nä
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 29.06.07 - klo: 15.52
Olettekos muuten off-road lipoilijat suojanneet akkujanne autossa mitenkään?
Tuli vaan tuossa mieleen kun nyt ensimmäisiä lipoakkuja testailin autossa sorapinnalla, että kannattaisi ehkä jonkinlaista suojaa noille tehdä - pienet (ja isommatkin) kivet kun lentelee sopivasti rungon (akkutelineen) ja akun väliin, niin puhkovat pian nuo ohuet suojakalvot ja saa hienon radio-ohjatun soihdun tuosta autosta...  :lipsrsealed:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 29.06.07 - klo: 19.08
Tottakai on 380€ Lipot suojattu.

Ensin reilulla silikoonilla johtojen juuret, päälle pakastepussi ja teipillä ja nippusiteellä kiinni. Sitten akun ympärille erittäin kestävää lattian merkkaus teippiä 3 kierrosta.

Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 08.07.07 - klo: 14.41
Laittelin noihin omiin lipoihin ympärille 0.8mm vahvaa sileää kumia jossa toisella puolella tarrapinta, reikiin kuumaliimaa ja päälle vielä kutistemuovi. Eiköhän noilla nyt pärjää.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Habaku - 08.07.07 - klo: 14.44
Varmasti pärjäät  :wink:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: MikaelY - 08.07.07 - klo: 18.22
-
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: 5R - 08.07.07 - klo: 18.25
siellä on joku virhe ,kun 7,4 volttisessa lipossa on kaksi kennoa.(niin sanottiin toisessa topicissa)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 08.07.07 - klo: 18.57
Kyllä siinä neljä kennoa on, kaksi kennoa kytketty rinnan ja näitä paketteja kaksi kytketty sarjaan.
Minulla on juuri tuo akku itsellä käytössä (kuvassa ennen suojausta).
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: historia - 08.07.07 - klo: 22.45
Pitääkö Lipoille olla oma nopari tai motti?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 08.07.07 - klo: 22.51
Ei tartte.
Pitää vaan muistaa, ettei koskaan aja akkua liian tyhjäksi.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 09.07.07 - klo: 09.31
Itse käsitin, että tuo medasecin akku on 2 kennoinen setti, eikö vain? Tietääkö kukaan sanoa sen todellista jatkuvaa C-arvoa. Akussa kyllä lukee 25C, mutta jostain kuulostelin sen olevan vain 15C jatkuvana. Miten asia sitten oikeasti on?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: historia - 09.07.07 - klo: 09.47
Onko Nimh akun 7,2 volttia saman kokoinen kun Lipon 7,4 volttia?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: historia - 09.07.07 - klo: 09.57
Voitteko laittaa vaihtoehtoisia Lipo latureita?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 09.07.07 - klo: 10.44
Onko Nimh akun 7,2 volttia saman kokoinen kun Lipon 7,4 volttia?
Jos tarkoitat akun fyysisiä mittoja, niin yleensä ainakin autokäyttöön tarkoitetut 7,4v ja 11,2v LiPo-akut ovat samankokoisia kuin NiMh-akut (tosin ilman "pyöristettyjä reunoja").
Voitteko laittaa vaihtoehtoisia Lipo latureita?
Lipo latureita löytyy tuhottomasti - monet vaan tarvitsevat erillisen balanserin vielä kaveriksi.
Itse käytän Bantam BC-5:sta (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=72), suhteellisen edullinen sisäisellä balanserilla varustettu malli. Tämä tosin tarvitsee erillisen virtalähteen verkkovirtakäyttöön.

Kannattaa lueskella myös tuo toinen LiPo-ketju, LiPo akut autokäytössä (http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0), josta löytyy myös tärkeätä tietoa.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 09.07.07 - klo: 11.17
Itse käsitin, että tuo medasecin akku on 2 kennoinen setti, eikö vain? Tietääkö kukaan sanoa sen todellista jatkuvaa C-arvoa. Akussa kyllä lukee 25C, mutta jostain kuulostelin sen olevan vain 15C jatkuvana. Miten asia sitten oikeasti on?
Kyllä niitä kennoja tuossa LRP 5000:ssa se neljä on. Purkuvirroista valmistaja ilmoittaa jatkuvana 15C ja piikkinä sen 25C.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: 5R - 09.07.07 - klo: 12.03
Eikö se ole paljon isompi jos se olisi neljäkennoinen?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: blaah - 09.07.07 - klo: 13.55
neljä kennoa siinä on kuten joku jo mainitsi.. Neljä "pientä" kennoa = sopivan kokoinen akku...?!
kennot siis kytketty pareittain sarjaan (eli jännite on kaksi kertaa yhden kennon jännite, ja kapasiteetti (amppeeritunnit) kaksi kertaa yhden kennon..)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 09.07.07 - klo: 16.06
Voisiko joku laittaa linkin tuosta valmistajan antamasta 15C jatkuvasta virrasta?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 09.07.07 - klo: 16.30
http://lrp.cc/e/lis/06_Batteries/VTEC%20LiPo/LiPo_Pack_Anleitung_LRP_E_061123_fv.pdf
Kohta 5. Discharging
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Fbzero - 28.07.07 - klo: 11.19
Mikä lipojen suurin ero Nicd/Nimh kapasiteetin lisäksi? Huomattavasti kevyempiä? Antavat suuremman tehon kerralla? Käytetäänkö kilpailuissa?

Ps. Nyt kun akuista puhe niin onko edelleen Nicd se josta saa kerralla eniten virtaa irti (vs Nimh)

Kun viimeksi ajoin ja harrasti sähköautoja vuonna 1997 :) Tänä kesänä vaan innostus palasi jostain.

------------------------------------------------------------
http://www.veikkausforum.com - parhaat päivittäisen vetovihjeet
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 28.07.07 - klo: 12.02
Tuolta toisesta lipo-ketjusta (http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0) poimittua.

...
Miksi sitten käyttää LiPo akkuja autossa.
Parasta LiPo akuissa on niiden kapasiteettipainosuhde, LiPo akun energiatiheys on noin 80% parempi kuin NiMh akuilla.
Nyt harjattomien aikakaudella eivät enään perinteiset akut pysty antamaan riittäviä virtoja kyykähtämättä ulos (Moottori nykii lähdössä esim eikä silloin pysty käyttämään täyskaasua, tuttu ilmiö monillekkin tällä foorumilla), vaan pelastukseksi on tilleet jopa 40C purkuvirrat mahdollistavat LiPo akut (Kokam).
LiPo akut ovat helppohuoltoisemmat kuin perinteiset kennot, onhan vain kaksi kennoa tasattavana (Voi ja jotkut käyttävätkin kolme kennoa, silloin on kaksi tasaladattava kennoa akussa).
LiPo akuilla ja harjattomilla koneilla ei ole mahdottomuus yli 45min ajo-ajat, itselläni olikin Stampede Lehnerin 3100 Basicilla ja yli 7000mAh akulla joka mahdollisti tuon, silti akku ei painanut yhtä perinteistä NiMh  pötköakkua enempää (Huomaa että kaksikennoinen LiPo vastaa 7 kennoista MiMh/Nicd akkua).
Koska LiPoilla ei ole muisti ilmiötä niin jo kahdella akulla on mahdollisuus päästä keskeytymättömään ajoon, LiPo akku latautuu noin 20min 90% täyteen, eli voit jo sen jälkeen ottaa akun käyttöön.
...
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 28.07.07 - klo: 12.05
Lipoja ei tarvitse tyhjentää ennen latausta vaan voi ladata miten huvittaa. Ei ole muisti ilmiötä.

Lipo akut (kennot) pitää kuitenkin tasaladata, koska kennot ovat vika herkkiä liian pienelle/suurelle jännitteelle. Siksi akuissa on tasaus liitin. Turvallinen väli on 2.8V-4.2V.

Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: rb - 23.08.07 - klo: 21.14
hello miten olette tasanneet lipot jos ei ole tasalataus liitintä akussa
mulla on käytössä dualsky pcm pro tasuri pitäs vaan keksiä siihen johdot että voi käyttää.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 24.08.07 - klo: 08.40
Mikä on suositeltava tasausväli ajokerroissa? Joka 5 ajokerran välein tasaus, vai?
Itse olen kuitenkin käsittänyt, että siitä ei ole haittaa, vaikka tasalataa jokaisella kerralla, kuten itse teen. Eikös lipo pysy silloin varmasti parhaassa kunnossa? Korjatkaa jos teoriani on väärä.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: blaah - 24.08.07 - klo: 09.21
Itse olen kuitenkin käsittänyt, että siitä ei ole haittaa, vaikka tasalataa jokaisella kerralla, kuten itse teen. Eikös lipo pysy silloin varmasti parhaassa kunnossa? Korjatkaa jos teoriani on väärä.

Pitää paikkansa, itse teen samoin lähes aina..

Tuohon "rb":n esittämään kysymykseen toivoisin minäkin vastausta joltain fiksummalta; hankin juuri vastariakun jossa on vain virtapiuhat. Tästä voi tietenkin olettaa/toivoa että akkukennot ovat sen verran hyvin matchattuja ettei niiden välille synny järin nopeasti jännite-eroa.. Mutta silti hieman epäilyttävää, voipi olla että revin hieman muovia irti, ja mittailen kennojen jäännitettä varmuuden vuoksi(kunhan saan akun käyttöön jonain kauniina päivänä..).
Ei sen puolesta että 700mAh lipo mitään suurta pommia tekisi, mutta kun 100 euron vastari+ 30 euron regulaattori on samaisessa kotelossa niin..

EDIT: Joskus mittaillut jännite-eroja sen jälkeen kun lataillut noin 10 kertaa ilman tasausta, käytännössä olematon ero (tosin, tämä on tietenkin akkukohtaista, riippuu aivan siitä kuinka hyvin sovitettu yhteen)
Mutta, ei parista kerrasta todellakaan pitäisi saada mitään oikeata jännite-eroa edes aikaiseksi..
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 24.08.07 - klo: 09.37
Joo, kuten ajattelinkin ei siitä haittaa ole. Mikäs on suositusraja tasausten välillä? 5 latauksen välein vai? Onko mitään suositeltavaa standardia olemassa? Itellä kun on nyt maxampsin lipo, jossa eri liittimet eikä voi näin ollen tasaladata. Vkloppuna pitäs mennä ajelee sillä akulla, tosin sitä on 10 kertaa ladattu ja joka kerta tasaladattu, joten hätää tuskin on, jos nyt pari kertaa latailen ilman tasausta, vai?

Ensiviikolla kun saapuu uudet piuhat vanhaan balanseriin, niin saa sitten uutta akkuakin huolettua kunnolla.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Mika R - 24.08.07 - klo: 10.29
Älä nyt ole niin kamalan huolissasi. Eikö tuo nyt tullut jos selväksi ettei mitään ongelmaa ole vaikka tasalataisit vain silloin tällöin. Itse olen näin tehnyt.

Toisaalta sitten kun se balanceri löytyy niin miksei sitä käyttäin joka kerta? Melkein yhtä nopeeta, ellei aivan yhtä nopeeta, on ladata balancerin läpi. Näin ainakin teen itse nyt kun mulla se balanceri on.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: -SS- - 24.08.07 - klo: 10.32
Joo, ei kun haluan tehdä nyt tällä kertaa kaiken oikeen kunnolla. Eli voin ladata huoletta lipon vaikka 5 kertaa, ennen tasalatausta. Kun saan balanserin, niin teen tasalatauksen joka kerta, siinä ei meinaan häviä mitään, voittaa vain, eikä ajallista eroa edes ole huomattavissa (riippuen balanserista). Pidetään lipot parhaassa iskussa!  :wink:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: turtle - 24.08.07 - klo: 10.50
Pitääkö Lipoille olla oma nopari tai motti?

Tähän voisi vielä todeta, että useimmissa harjattomissa/brushless nopareissa on valmiina "Voltage cut-off" ominaisuus, joka varmistaa, ettei käytössä oleva akkupaketti(LiPo) pääse purkautumaan alle 3 Volttia / Kenno..

Vanhan teknologian :D nopareissa ei kai useimmiten tuollaista ominaisuutta ole, vai onko? Eli kannattaa tosiaan olla tarkkana, että ei pilaa kallista LiPo-pakettiaan, jos käyttää nopareita, joita ei ole suunniteltu LiPo käyttöön.

Edelläolevista syistä on markkinoilla mm. tälläisiä tuotteita:

http://pfmdistribution.com/secure/shop/item.asp?itemid=203&catid=48
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: solar4 - 24.08.07 - klo: 23.45
Toisaalta sitten kun se balanceri löytyy niin miksei sitä käyttäin joka kerta? Melkein yhtä nopeeta, ellei aivan yhtä nopeeta, on ladata balancerin läpi.
Käytännössä akun voi ladata vaikka 90% täyteen ilman balanceria ja sen jälkeen loput tasurilla, lopputulos on sama, mutta lataus nopeampi. Kennojännitteiden ero muuttuu "vaaralliseksi" vasta ylijännitteelle mennessä ja eron kertautuessa lataus-purku -sykleissä.

Karkeasti voi myös sanoa että mitä pienemmillä purkuvirroilla akkua puretaan, sitä vähemmän kennojen välinen balanssi kärsii. Eli jos akusta revitään raja-arvoja jatkuvasti, on balansointi "ehdotonta". Samoin mitä lähemmäs kennojen maksimi/minimijännitteitä purussa ja latauksessa mennään, sitä kriittisemmäksi tasaus tulee.

Käytännössä LiPoissa, kuten NiMHeissäkin kennojen väliset erot tulevat esille raja-arvoilla purkaessa. Huonompi kenno pystyy antamaan vähemmän virtaa ulos ja olosuhteista riippuen sen jännite joko jää korkeammaksi tai laskee alemmaksi. Mikäli akku vielä ajetaan tyhjäksi, saattaa jokin kenno pakasta päästä alijännitteelle ja mitä todennäköisemmin vaurioituu. Sittemmin pakkaa ladatessa kennojen väliset virranottokyvyt ovat erilaiset ja balanssi saattaa olla niinkin hyvin pielessä, että koko pakan jännitteen ollessa laturin tavoitejännite, onkin yksi kenno ja ylijännitteellä ja riskialtis.

Oleellista siis tasurin lisäksi on se, ettei akkupakkaa alimitoiteta, eikä ajeta alijännitteelle. Akkupakan alimitoitukseen täytyy käyttää hieman päätä, mutta alijännitteeseen auttaa säätimien cutoffit. Niitä vain ei tunnu kovinkaan monessa budjettihintaisessa- tai kisasäätimessä olevan. Lennokkipuolella säätimet ilman cutoffia ovat taas harvinaisia..

Mainittakoon että itse palasin vastariakkuina takaisin NiMHeihin. Ovat ne polttiskäytössä vaan niin paljon helpompia ja puoli-ilmaisia.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Mika R - 25.08.07 - klo: 09.45
Kiitos kattavasta selvityksestä!

Vai niin teki V-P. No itse vielä pysyn lipoissa buggyn vastarin akkuina. On se homma vielä toiminut mutta enpä kisakäytössä ole vielä kokeillutkaan. Onhan se jatkuvaa latailua mutta toisaalta kun niitä 2 niin toisella ajaa ja toista lataa. Kyllä se 800mAh akku sen 45min kestää...kai. Lataus on kuitenkin nopeeta.
Keveys on ..hmm kevyttä  :wink:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Maikkeli - 25.08.07 - klo: 17.08
Onko muuten ihan normaalia, että maxampsin 6000mAh 2S-lipoa tasaladatessa Bantamin BC-6:lla, kennojen jännitteet pysyvät 0.01v marginaalilla toisistaan latauksen keskivaiheilla, mutta toisen kennon saavuttaessa 4.20v, on jännitero toiseen jo n. 0.06-0.09v? Tasautuisikohan tuo vielä tuosta? Olen tuossa vaiheessa katkaissut aina latauksen manuaalisesti ylilatausta peläten.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: tapsa92 - 25.08.07 - klo: 17.16
Njuu kyllähän noi volttierot muuttuu latauksen edetessä, kuuluu asiaan. Ite teen niin että ajon jälkeen kun on vielä volttivaraa tarpeeksi, tasaan akut ja laitan lataukseen, ja tuota rumbaa toistan joka latauksen välein. Tosin näillä akuilla ajelee yhdellä latauksella 3 tuntia ja vähän päälle normaalilla ajelulla. Kyseessä siis maxampsin 7.4v 10 000mAh LiPo akut joita käytän sarjassa (14.8v) . Huollan noita joka latauksen välein koska haluan pitää mahdollisimman hyvää huolta ja ajella niillä pitkään.

ps. mittaan yleismittarilla 3-5 kertaa voltit joka latauksen välein ja joka ajon jälkeen.

Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Nasty - 26.08.07 - klo: 00.00
jaa a en tiedä sitten onko nuo autolipot eri kuin lennokki lipot mutta ainakin lennokki lipot tasaladataan silloin kun kennoihin tulee eroja ja aina lataus tyhjästä täyteen tasaladaten.Ihan sama jos lataat sen jonnekin 85% korville niin eipä se kenno oikein tasaannu silloin täyteen. Omakohtanen kokemus 2 kennosesta autoliposta on että ne kennot menee ajon jälkeen jostain syystä aina eri arvoille joten itse lataan aina kenno kerralla täyteen kun ei tasuria ole vielä hommattuna. sitten taas lenokki lipot "kokam" 3-kennoset lataan silloin kennokerralla kun jännite eroaa yli 0.1v

Ps. Muistakaapa sitten että jos teillä tasuri on niin se on AINA turvallisin tapa ladata lipot täyteen.

Pps. ennenkun joku sanoo etten sitten lipoista mitään ymmärrä niin viimeisen 2,5 vuoden aikana varmasti lähemmäs 1000 latausta eri lipoja ladanneena osaan sanoa miten akut kestää eikä muutu kalliiksi tyynyiksi.


Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: tapsa92 - 26.08.07 - klo: 00.04
Juu tasottelen kyllä silleenkin että latauksen aikana laitan tasurin kiinni akkuun ja annan latautua.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Nasty - 26.08.07 - klo: 00.07


Tuohon "rb":n esittämään kysymykseen toivoisin minäkin vastausta joltain fiksummalta; hankin juuri vastariakun jossa on vain virtapiuhat. Tästä voi tietenkin olettaa/toivoa että akkukennot ovat sen verran hyvin matchattuja ettei niiden välille synny järin nopeasti jännite-eroa.. Mutta silti hieman epäilyttävää, voipi olla että revin hieman muovia irti, ja mittailen kennojen jäännitettä varmuuden vuoksi(kunhan saan akun käyttöön jonain kauniina päivänä..).
Ei sen puolesta että 700mAh lipo mitään suurta pommia tekisi, mutta kun 100 euron vastari+ 30 euron regulaattori on samaisessa kotelossa niin..

EDIT: Joskus mittaillut jännite-eroja sen jälkeen kun lataillut noin 10 kertaa ilman tasausta, käytännössä olematon ero (tosin, tämä on tietenkin akkukohtaista, riippuu aivan siitä kuinka hyvin sovitettu yhteen)
Mutta, ei parista kerrasta todellakaan pitäisi saada mitään oikeata jännite-eroa edes aikaiseksi..
[/quote]

tuota tuota jos ne on tehtaan jäljiltä tarkalleen balansissa niin kun tuossa vastari käytössä ei hirveitä purku virtoja kohdistu noihin niin uskalla väittää että jos kennot on edes vanhojen kokam kennojen tasoa niin ehkä 20-50 latausten välein tarvitsisi tasaladata. mutta asiahan selviää kun esim ennen latausta mittailet kennojen v määrät sitten kun alkaa heittää niin tasalataus.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Nappe - 26.08.07 - klo: 00.58
On myös olemassa vastariakkuja ja lähetinakkuja joissa on sisäänrakennettu balanceri, helpottaa hommaa :smiley:

Jos LiPossa ei ole balancerille liitintä, niin sopii vain toivoa että kennot on jossain määrin mätsätty, tai ainakin ladattu samalle tasolle kun pakettia on kasattu. Mikäli pakettia ei pureta liian syvälle, eikä liian suurella virralla (harvemmin RX-akussa), epätasapainoa ei pitäisi hirveesti syntyä.
Tietysti balancerin läpi lataaminen on aina parempi.

Itse lataan yleensä kaikki LiPo:t balancereilla, mutta en kyllä ota paineita vaikka ei joka kerta tulisi tasattua kennot. Ei ainakaan minun balanceri (500mA tasausvirta) kerkee tasata 5000mAh lennokkiakut latauksen aikana (5A latausvirta n.90min latausaika), vaan balanceri jatkaa tasaamista vielä viitisen minuuttia latauksen loputtua. 2200mAh akut on yleensä myös tasattu latauksen loputtua. Voi myös tasata akut ennen latausta, kunhan pakettiin on jätetty niin paljon varausta että on mistä purkaa. Välillä lennätän katkaisuun asti, ja monesti balanceri on kieltäytynyt tasaamasta kennot ennen latausta. Alimman kennon jännite siis alle balancerin vaatiman minimin.

Ja kyllä 700mAh LiPolla saa asunnon poltettua siinä missä suuremmallakin. Yhdestä hitsauskipinästäkin voi talo palaa, samoin kun hyvinkin matalaan lammikkoon voi hukkua...

LiPo-akkuja käsitellään ohjeiden mukaisesti, ja muistakaa turvallinen latauspaikka...
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: rb - 24.03.08 - klo: 14.04
mistä lipoista tietää mitkä tasurin johdot käy mihinkin akkutyyppiin esim lrp,kokam,maxamp yms. vai pitääkö ostaa erikseen johdot jokaisen akku tyypin mukaan ajattelin hommata Apache SM-505 Smart Balancer .    
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Isosuo - 24.03.08 - klo: 15.42
Itselläni ainakin MaxAmpsin LiPo ja ymmärtääkseni tasausliittimiin sopii sekä Hyperion että Apache -tasuri. Muut vaatinee jonkinmoisen adapterin väliin? Korjatkaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Duster1 - 24.03.08 - klo: 18.12
Tässä kuva mistä selviää vähän minkä tyypin liitin on.

(http://www.maxamps.com/prodimages/large__19_01_2008_16_01_Lipo_12000mah_7.4v_Details.jpg)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: tuju76 - 27.03.08 - klo: 20.17
Miten on käyttääkö kukaan lipojen lataamisen kanssa  tuollaista tavallista kassalipasta?
Itsellä on sellainen käytössä ainakin näin ens alkuun..
Käytän myös säilyttämiseen sitä,ainakin siihen se on loistava en tiiä sitten miten on tuon lataamisen laita,uskaltaako alkaa lataamaan sen kanssa vai onko ostettava se pussi (Liposack) jostain ? :smiley:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: 4wdkanootti - 27.03.08 - klo: 20.40
...lataamisen kanssa  tuollaista tavallista kassalipasta?

En uskaltaisi, koska
-lipo-sack vuotaa painetta hallitusti pois pitäen esineet ja sirpaleet hehkuvinakin sisässään
- kun kassalipas tiiviinä päästää paineen sen kuin kasvamaan
- ja palava lipo kun tuottaa oman happensa reaktiossaan eikä siis lopeta
       ennenkuin aineet loppuu
- menee olettelun puolelle, mutta luulen palon kiihtyvän räjähdysmäisesti tuolla???
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Isosuo - 27.03.08 - klo: 20.40
Ainakaan minä en käytä minkäänlaisia suojakuoria ladatessa, säilytyksessä enkä käytössä. Kovasti ovat puhuneet vaaroista... mutta suomalainen ei usko ennenkuin näkee :D
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: tuju76 - 27.03.08 - klo: 21.35
Tuli vastaan tuossa kun katselin nuita lipo räjähdyksiä http://www.youtube.com/watch?v=6M5ftkN9PtY
Mun mielestä aika hyvin silti toimii tuo laatikko... pitää vielä miettiä sitä pussin hankintaa.. :smiley:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: 4wdkanootti - 27.03.08 - klo: 22.10
HELPOTTAVAA OLLA VÄÄRÄSSÄ:
se boxi ei siis kerää painetta vaan sihisee ne niinku säkkikin ulos..
(katoin videon siis)
Hyvin se paloi umpitilassa silti!
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Isosuo - 27.03.08 - klo: 22.16
Ei vitsit  :shocked:  Taidan sitteki ruveta kiinnittämään huomiota noiden säilytykseen.. huh huh.. Kassalipas taitaa olla aika hyvä ratkasu, vielä ku varmuudeksi vuoraa sisäpuolelta jollaki palamattomalla ni ei kuumene laatikkokaan. Sopisi varmaan lasivilla/folio tms...   Vielä kerran.. huh! :undecided:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: bluebeetle - 27.03.08 - klo: 23.00
Onhan noista sua varoiteltu, mutta kun et usko helpolla....  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: tuju76 - 27.03.08 - klo: 23.12
ainoo ongelma minkä noin yhtäkkiä vois sanoo noista kassalippaista,lämpötilaa ei voi seurata yhtä helposti kuin säkin läpi, mutta eihän tuo iso homma ole aukaista kansi ja kokeilla..
 :smiley:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Janezki - 28.03.08 - klo: 05.46
Juu, ja kannattaa tosiaankin myös katsoa että ne virtajohdot (myös tasausliittimessä) on suojattu ja kutistesukat paikoillaan, ettei ole oikosulun vaaraa.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Rc_nitro - 05.08.16 - klo: 23.46
Moi olen uusi näitten lipo ja life akkujenkaa niin mistä tiedän monta kennoo akussa on? Esim tää https://www.hobbysector.com/en/life-rc-batteries/104-battery-marathon-life-1100-6-6v-30c-3-2-bec.html (https://www.hobbysector.com/en/life-rc-batteries/104-battery-marathon-life-1100-6-6v-30c-3-2-bec.html)

Ja millä tiedolla nää ladataan ? Käytössä äly laturi. Kiitos etukäteen
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Huhan Kolli - 06.08.16 - klo: 03.26
Kuvittelisin olevan 2 kennoinen
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: JUkka-san - 06.08.16 - klo: 11.37
Tuo on kahden kennon Li-Fe -akku. Muuta laturistasi lipo-asetus Li-Fe - asetukselle (ohjekirja neuvoo). Sen jälkeen akun voi ladata normaalisti 1c:n virralla balanssi-ohjelmalla.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Henkka82 - 04.10.16 - klo: 21.31
ostin tuossa floureon 7.4V 30C 5200mAh akut radio ohjattavaan laturina toimii imax b6.
Elikkäs millä arvoilla latailen nuo akut?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: JUkka-san - 04.10.16 - klo: 21.41
LiPo balance ohjelmalla, 2s (2 kennoa) ja 5 A virralla.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Volver - 07.12.16 - klo: 10.17
Noniin, tehtiimpä eilen kaupat parista drifteristä.

Mulla on ollut puoli tusinaa polttisautoa ennen joten nämä sähköautot on ihan uusi juttu. No ei siinä, paljon samaahan niissä on mutta nuo lipot aiheuttaa harmaita hiuksia.

Koska haluan välttää kömmähdykset (akkujen rikkoutuminen tai pahempaa) heti kättelyssä niin joku voisi vääntää asiat rautalangasta...

Autoissa on siis Gens Ace shorty -akut, 4600mAh 7,4V 2S2P.

Nuo tarvisi laturin, joten mitä ehdottaisitte?

Lisäksi tuo latauksen suorittaminen. Akussa on kaksi liitintä, joista toisen funktio on vähän hukassa. Liittimen keskimmäiseen pinniin tulee johto akun keskeltä, ja sen saa akusta irrotettua. Tämä oli joku "tasuri" tms?
(http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/WhatsApp+Image+2016-12-07+at+09.53.42.jpeg/_smaller.jpg) (http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/WhatsApp+Image+2016-12-07+at+09.53.42.jpeg)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Ipperu - 07.12.16 - klo: 11.42
Tuo valkoinen liitin menee laturin balanseri- liittimeen ja silloin pitää olla myös akun liittimen "pieni" keskimmäinen liitin kiinni. Liittyvät lataamiseen. Ei tarvi olla kiinni, kun kytkee noparin liittimeen. Latureista en oikein tiedä, mulla on ollut 2 vuotta skyrc e6650 -sitä en kyllä suosittele: välillä lopettanut kesken lataamisen ja ei lataa välillä varastointitilaan lipoja. Kannatta hankkia älylaturi, jolla voi ladata useampia akkuja ja joka kertoo infoa latauksesta yms. JA sellainen, jossa ohjelma myös lipojen varastointitilaan lataamisessa. Jos akkujen jännite tippuu alle 2.7 volttia/kenno akku voi mennä rikki/pullistua/syttyä vaikka palamaan...
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Volver - 07.12.16 - klo: 13.38
Ei tarvi olla kiinni, kun kytkee noparin liittimeen.
Onko merkitystä onko se kiinni ajettaessa vai ei?

Teen varmaan jotain oikein.. Kävin tuosta vajaan kilometrin päästä rc-liikkeestä hakemassa laturin ja suojapussin. Laturissa on lataus- ja balanserijohdot, lämpömittari, virtakaapeli ja usb-kaapeli.
(http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/IMG_1126.JPG/_smaller.jpg) (http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/IMG_1126.JPG)
(http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/IMG_1127.JPG/_smaller.jpg) (http://suomin3.kuvat.fi/kuvat/RC/Sakura+D4+AWD++RWD/IMG_1127.JPG)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Ipperu - 07.12.16 - klo: 13.45
Ei ole mielestäni, kun se on balanserijohto - viisaammat korjatkoon.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: pijokela - 07.12.16 - klo: 13.46
Onko merkitystä onko se kiinni ajettaessa vai ei?

Ajettaessa sitä ei kytketä mihinkään. Kannattaa teipata se kiinni niihin paksumpiin johtoihin, jottei se karkaa ajossa rattaiden väliin tms. Jos ne johdot lähtevät akusta irti, on myös kätevää tehdä eri johdot ajamiseen ja lataamiseen. Sitten ajossa ei ole tasausjohtoa ollenkaan, vaan se on vain laturin johdoissa.

Teen varmaan jotain oikein.. Kävin tuosta vajaan kilometrin päästä rc-liikkeestä hakemassa laturin ja suojapussin. Laturissa on lataus- ja balanserijohdot, lämpömittari, virtakaapeli ja usb-kaapeli.

Lämpömittari on NiMH akuille - voit varmaan käyttää sitä, jos välttämättä haluat. Kun käytät laturia verkkovirralla, kannattaa irrottaa nuo hauenleuat - niiden avulla voit käyttää laturia 12V virtalähteestä.

Kuvien perusteella kaikki on menossa hyvin.  :smiley:
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Volver - 07.12.16 - klo: 14.33
Akku ladataan aluksi asetetulla virralla, esim 5A niin kauan kunnes max. jännite eli 4,2V/kenno saavutetaan.
Tämän jälkeen laturi tiputtaa virtaa koko ajan, syöttäen juurikin tuon 4,2V/kenno, kunnes akku ei enää ota virtaa vastaan eli on täysi.
Laturi tekikin juuri näin ja piippasi tunnin latauksen jälkeen, että valmista olisi.
Kiitoksia neuvoista!
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: topcat - 20.12.16 - klo: 14.02
Näyttää olevan markkinoilla myös tällaisia high voltage lipoja:

http://fi.eurorc.com/product/13178/arrowmax--hv-lipo-5200mah-2s-tc-low-profile---76v-55c-continuos-110c-burst (http://fi.eurorc.com/product/13178/arrowmax--hv-lipo-5200mah-2s-tc-low-profile---76v-55c-continuos-110c-burst)

Onko noista vielä kellään kokemuksia?
Taas yksi uusi mahdollisuus erehdykselle kun joku kuitenkin menee ja lataa vanhat normi lipot high voltage spekseillä... Hyvä että tuotekuvauksessa on mainittuna soveltuvuus lähinnä bashauskäyttöön.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: KHS77 - 08.06.17 - klo: 12.35
Kysymys?

Mulla on yks Gens Ace hard pack 3S ajoakku,jossa tällä hetkellä 1cell 0V, 2cell 3,82V ja 3cell 3,86V.

Eli ykkös cell kuollut tai liitos sulanu.

En ole uskaltanut lähtee aukoon kuoria, koska hiton hankala aukoo saumaa auki.

Onnistuuko akun varauksen purku auton ajolampulla ja sitten muutamaksi päivää suolaveteen lillumaan?
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: KiSaVa - 08.06.17 - klo: 13.01
Onnistuu vaikka kytkemällä lamppu paksun maan ja sen tasausliittimen napaan, jossa lamppu palaa kirkkaimmin.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Kimmo S - 09.06.17 - klo: 09.49
Mulla sama juttu 4s Gens Acen kanssa. Ihan kuin olisi yhdessä tasauspiuhassa huono kontakti kennon päässä, eli mahdollisesti sinullakin ihan korjattavissa oleva vika, mutta ilkeähän noita on alkaa korjailemaan... Helpompaa olisi korjata jos vika olisi tasausliittimen päässä.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: KHS77 - 09.06.17 - klo: 10.21
Mulla sama juttu 4s Gens Acen kanssa. Ihan kuin olisi yhdessä tasauspiuhassa huono kontakti kennon päässä, eli mahdollisesti sinullakin ihan korjattavissa oleva vika, mutta ilkeähän noita on alkaa korjailemaan... Helpompaa olisi korjata jos vika olisi tasausliittimen päässä.

Joo tasurin päässä vika, huono kontakti 1 cellissä akun sisällä. En kyllä jaksa vaivautua aukoon tota kuorta. Dremeli kävi mielessä,mutta mun mielestä riski on mennä siinä pieleen. Puran akun ja suolaveteen vaan. Siirryn muutenkin 2x2S setuppiin.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Kylmäkalle - 09.06.17 - klo: 13.37
Mikäs tämä suolavesihomma on?  Onko siinä tarkoitus jotenkin saada akku elvytettyä? Jos, niin kuulostaa epäilyttävältä keinolta.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: eSATA - 09.06.17 - klo: 13.41
Tyhjentää täysin tyhjäksi ennen vientiä keräyspisteeseen.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: KHS77 - 09.06.17 - klo: 14.01
https://youtu.be/cFuvHVjZKi4 (https://youtu.be/cFuvHVjZKi4)
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Kylmäkalle - 09.06.17 - klo: 15.12
Ok. Ensimmäisenä tulisi mieleen teipattu navat ja viedä pariston keräykseen tai sekajätteeseen.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: KooBee - 09.06.17 - klo: 17.35
Esimerkiksi Traxxasin Lipo-akkujen mukana tulee ohjeläpyskä joka ohjeistaa hävittämään akun tuolla suolavesikäsittelyllä.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Make00 - 13.04.18 - klo: 09.49
Mitä lipo akulle pitää tehdä ensimmäisenä, kun se tulee uutena kotiin? Voiko sitä heti ruveta lataamaan täyteen vai pitääkö sitä purkaa yms? Ei tullut minkäänlaisia ohjeita mukana..
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Screwed - 13.04.18 - klo: 10.27
Mitä lipo akulle pitää tehdä ensimmäisenä, kun se tulee uutena kotiin? Voiko sitä heti ruveta lataamaan täyteen vai pitääkö sitä purkaa yms? Ei tullut minkäänlaisia ohjeita mukana..
Eikun kovaa ajoa vaan.
Otsikko: Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
Kirjoitti: Mr.MR - 22.09.18 - klo: 11.10
Selvittelin mihin käytöstä poistettuja lipo-akkuja pitäisi viedä. Tulin siihen tulokseen, että nykyään voi viedä siihen kaupoista löytyvään punamustaan pahvilaatikkoon, mihin paristotkin:

https://www.paristokierratys.fi/nain-kierratat/paristoperhe/litti-litiumakku/ (https://www.paristokierratys.fi/nain-kierratat/paristoperhe/litti-litiumakku/)