RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Taski - 03.03.07 - klo: 18.26

Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 03.03.07 - klo: 18.26
Heippa! Olen uunituore "rc-harrastaja" kun juuri kävin hakemassa itselleni ensimmäisen polttisautoni.  Kysessä on Kyoshon pureten alpha,
http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=01.31305r
Tuollainen vehje siis kyseessä. En löytänyt foorumilta ainoatakaan aloittelijoille suunnattua topicia joten päätin perustaa uuden (modet poistakoot sitten jos parhaaksi näkevät)

Mieltäni askarruttavat muutamat kysymykset:
1. Millaisia perushuoltoja / huoltoja ajon jälkeen minun kannattaisi tehdä että saisin mahdollisimman pienin murhein nauttia ajelusta?

2. Tyhjäkäynti: Kun säädin tyhjäkäyntiä, sain sen suunnilleen kohdilleen, mutta auto silti matelee eteenpäin, jos pienennän tyhjäkäyntiä ruuvista vähääkään, sammuu auto heti... mikä voisi olla syynä?

3. Ilmanputsarin öljyäminen: Millä öljyllä / aineella nuo olisivat parhaiten putsattavissa? Voinko leikellä vaahtomuovista tms uusia paloja jotta voisin tauolla heittää uudet "suodattimet" paikoilleen, eikä tarvitsisi heti vanhoja peseskellä?

4. Hehkutin: Mukana tuli joku "meangreen" tms hehkutappi, ja  latasin sen täyteen, kuitenkin noin 10 käynnistyskerran jälkeen siinä ei enää virtaa riittänyt... normaalia vaiko onko akussa jotain häikkää?


Kiitoksia vastauksista jo etukäteen =) mikäli näinkin yksinkertaisia asioita joku viitisis valaista

edit: Tietty pieni lista "varaosista" mitä työkalupakissa kannattaa olla, olisi kiva, sillä menen taas täältä jumalan selän takaa käymään tamperella, joten samalla voisi hieman ostella niitä tärkeimpiä komponentteja.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Nasty - 03.03.07 - klo: 18.38
no tuosta akkujutusta sen verran että yleensä akuilla menee 2-10 latausta ennen kun alkavat antaa kaikki kapasiteetin käyttöön.

tuo matelu tyhjäkäynnillä voi johtua uudesta koneesta mikä ei vielä ole kunnolla ajettu sisään tai liian löysästä kytkin jousista.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 03.03.07 - klo: 18.39
ehkäpä uusi kone sitten vaikuttaa asiaan, kytkin nappaa kyllä suht myöhään "kiinni" eli en usko jousien kovin löysien olevan, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat vain niin suuret.

Minkäslaista ajoa tuommoinen neliveto sitten kestää? tuntuu ainakin sutivan todella helposti kuivallakin, eli miten rattaat kestävät?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Nasty - 03.03.07 - klo: 18.51
no kovaa ajoa vaan ja korjataan jos hajoaa :D
ite ei paljon vehkeitä tule säästeltyä.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Samppu - 03.03.07 - klo: 18.58
Noista ilmanputsareista niin niitä ei kannata alkaa putsaileen, eli kannattaa ostaa aina uudet kun on tarvis. Tuosta itse tehdystä putsarista en oikeastaan tiedä että kannattaako vai eikö mutta sen voi joku tietävämpi kertoa
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 03.03.07 - klo: 18.58
onnistuin jo halkomaan tuosta kopasta etuhelmaa, korjasin tietty, mutta saakos tuohon helposti uusia koppia ja mistä? Minkä hintaisia ne oikein ovat?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Samppu - 03.03.07 - klo: 19.03
koreja saa ainakin hobbylinnasta (http://www.hobbylinna.fi). Ja sitten rcpisteestä (http://www.rcpiste.pp.fi/) saa.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 03.03.07 - klo: 19.06
ei kellään tuohon ilmansuodattimen öjyämiseen olisi vastausta? täytyykö tosiaan aina ostella noita kärpäsenp*skan kokosia kipposia jotka maksaa 5e? Isokokosempiin vehkeisiin kun käy vaikka ruokaöljy...
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: *HOKE* - 03.03.07 - klo: 19.14
Osta motokrossipyörien filtteri öljyä.
Litran pönikkä kestää sen pari vuotta ainakin  :wink:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Ilmari_S - 03.03.07 - klo: 19.20
Oonko väärässä vai onko totta että sinä motocrossilmanputsariöljyssä on petrolia ja se muuttaa hieman säätöjä?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Dustbin - 03.03.07 - klo: 19.32
Se on hiukan jäykempää ja siksi ilma pääsee huonommin virtaamaan öljytyn suodattimen läpi. Eli saa vähemmän ilmaa = menee rikkaammalle.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: *HOKE* - 03.03.07 - klo: 21.20
Ilmanputsari pitää antaa vetäytyä öljyämisen jälkeen vähintään tunnin että petrooli haihtuu pois.

Ja ei... se ei ole paksumpaa ja siis vetäisi koneen rikkaammalle.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 03.03.07 - klo: 22.19
Pieniä paksuuseroja löytyy mielestäni jo rc käyttöön tarkoitettuja aineita verratessa, saati satojen eri valmistajien krossipyörien foamfilter öljyistä. Ei kuitenkaan mitään todella merkittävää.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Duster1 - 03.03.07 - klo: 22.40
Eli suodattimia ei kannata pestä. Jos luulet tuossa säästäväsi niin nopeammin vaan kone kuluu loppuun.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 04.03.07 - klo: 00.44
Kytkintä kannattaa keventää jyrsimällä ylimääräistä pois. Omasta puresta sain tuon ryömimisen tyhjäkäynnillä eliminoitua juuri keventämällä kytkintä. Etolasta kannattaa hommata ohutta vaahtomuovia ja pyöräyttää siitä suoja öljytyn filtterin päälle aina ennen ajoa.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: frostgrey - 04.03.07 - klo: 01.18
Itse tuli juuri ostettua tuollainen GS racing Storm Evolution http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=GSC2010DPG  ensimmäiseksi rc/polttis autoksi.  Sisäänajon tein tallissa ja nyt on n. litran verran suditeltu tuossa pihatiellä. Aika hätäinen peli näin aloittelijan käsissä. :shock:  Ensimmäisen päivän saldo oli katkenneet siipi telineet, lähti vähän lapasesta ja lensi päin sähkötolppaa :oops:

Itseäni on myös ihmetyttänyt nuo hehkujen sähkön kulutus, ei akullisella montaa pitempää starttia yritetä. :roll:

Kannattaako noihin polttoaineletkuihin hommata jotain suodattimia(ryypyllisiä)?

Ohko noihin pyörien säätöihin jotain perusjuttuja mistä kannattaa aloittaa ,eli auraukset,camberit ja jne...??

Kohtuu helposti tuntui saavan aika hyviin säätöihin tuon vehkeen, ottaa kierroksia aika hätäisesti kuitenkin lämpöjen pysyessä kurissa :D

Naapurit varmaan ihmeissää, kun aikuinen äijä juoksee tuollaisen "kirpun" perässä :lol:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 04.03.07 - klo: 01.30
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 04.03.07 - klo: 03.44
veikkaisin että alphaan käy 1/10 polttistouring korit, eli 200mm leveät.

frostgrey hommaa joku perus fuilifiltteri letkuun. estää likaa pääsemästä koneeseen ja toimii "varatankkina" jos auto menee katolleen.

ja kuten kerrottu jo, se hehku pitää ladata ja tyhjätä muutamaan kertaan että alkaa ottamaan täydet virrat sisäänsä :wink: Hardcore racer purkaa koko hehkun ja vaihtaa sen kennon parempaan. Itellä LRP VTEC 3800 UP :mrgreen: (tosin hehku on mallia vaihdettava kenno) :oops:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 04.03.07 - klo: 03.51
mistä tuon nyt sitten päättelee, onko lämmöt hyvät vaiko ei? meikäläisellä ei ainakaan mitään hajua, missä lukemissa lämmöt liikkuu ajaessa :/
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 04.03.07 - klo: 03.54
100-130c on hyvä. Vaikeahan tuota ilman mittaria on mitata, siksi se IR-lämpömittari kannattaa olla pakissa :wink:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Vikketsi - 04.03.07 - klo: 08.44
Itselläni on Jr-Hobby:stä hommattu hehku, kestää kyllä niin kauan että ehdin hukata laturin aina jonnekkin. :D

Merkiltään JP Glostart 2400mah akulla. Kesällä ajokautena kesti pari viikkoa jonka jälkeen piti laittaa latinkiin. Tuo on ainakin hidas latautumaan, yön yli kestää aina lataus.

Edit: Kannattaa muistaa uusien akkujen kanssa(hehkuissa yms.) että ensimmäiset akulliset menee äkkiä, sillä akku on parhaimillaan vasta muutamien käyttökertojen jälkeen.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 04.03.07 - klo: 10.24
Suosittelisin kyllä hehkulaitetta jossa on jännitemittari, joka myös kertoo onko tulppa ehjä. Säästää kuskin hermoja  :wink:

Tässä myös hyvä saitti aloittelijoille: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Juhanu - 04.03.07 - klo: 11.22
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Juhanu - 04.03.07 - klo: 11.26
Mutta kannatan että heti kun kunnolla oppii ajaan Pure ten alphalla myy auton pois ja ostaa paremman auton. Minulla on Puren myynti käynnissä ja uuden osto käsillä.Ja jos tehoa haluu lisää ei kannata viritellä koska pureen ei ole kunnon moottoreita ja viri putkia ei ole siihen.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 04.03.07 - klo: 12.43
Kuulalaakerit kannattaa asentaa joka kulmaan. Itselläni meni jo litran ajon jälkeen lähes kaikki vakiolaakerit väljiksi. 5x10x4 laakereita taisi mennä 11 kpl ja 8x14x4 laakereita 4 kpl. Säädettävät ylätukivarret on myös hyvä hankinta, eivätkä ne maksa paljon jos teet ne 5.8mm nivelpalloista (1284), Shock ball endeistä (W5019) ja 3mm kierretangosta.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 04.03.07 - klo: 15.17
Lainaus käyttäjältä: "Juhanu"
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella
Moottorin ruuveja ei kiinnitetä lukitteella koska moottorin lämmetessä lukite sulaa, eikä toimi kuten pitäisi. Lukitteesta moottorissa on siis vaan haittaa.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Joel P - 04.03.07 - klo: 15.36
e.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: *HOKE* - 04.03.07 - klo: 15.49
Nyt sitten järki kouraan.

Et voi mitenkään yleistää että moottoripyörissä käytettävä öljy on paksua.
Itse olen käyttänyt 4 eri moottoripyöräöljyä ja jokainen on ollut hyvinkin juoksevaa nestettä.
Otetaan sitten vertailuksi esim PSR filttereiden mukana tuleva nimenomaan näihin pienoisautojen filsuihin tarkotettua öljyä... Tuopas onkin selvästi paksumpaa tavaraa.
Itseasiassa paksuinta filsuöljyä mitä olen tähänmennessä edes pullosta kaatanut.
Motokrossifilsujen öljy on lähes vettä kun sitä pönikästä kaataa.

Myöskin lopputuloksessa on eroa, vaikkakaan ei paljon.
Motokrossiöljy venyy seittimäisenä filsusta kun sitä käsittelee kuivauksen jälkeen.
Tämä PSR öljy ei.
Silti PSR öljy on ollut ns paksumpaa tavaraa eli lika on jäänyt hyvinkin pintaan toisin kuin motokrossiöljyllä jolla lika on hiljalleen painunut syvemmälle filsuun.

Molemmat ovat toimineet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Edelleen ei vaan voi sanoa että motokrossipyörien öljy olisi paksumpaa... Näin kun ei ole tähänmennässä näyttänyt olleen.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Juhanu - 04.03.07 - klo: 15.49
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "Juhanu"
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Kuinkas usein porukka kiristelee paikat? Nimittäin noin 40min ajelujen jälkeen huomasin pakoputken sylinteripäähän kiinni tulevien ruuvien olevan tipotiessään; Putki siis lähes kokonaan irti ja kannakekin vielä poikki. Kannakkeen väänsin kyllä jo rautalangasta uusiksi, mutta ruuvien löytäminen olikin hieman kinkkisempi homma. Täytyneepi alan kaupasta käydä uudet hakemassa.

edit: ja millä spekseillä tuohon meikäläisen alpha 3:een sitten oikein noita koreja haetaan? tarjolla kaikenmaailman touringeihin yms, mutta mitkä korit tuohon meikän autoon käyvät, ja mistä sen tunnistan?  :shock:


Tuo on just toi sama ongelma joka mulla oli. Mut ne ruuvit pitää laittaa kiinni ruuvi lukitteella
Moottorin ruuveja ei kiinnitetä lukitteella koska moottorin lämmetessä lukite sulaa, eikä toimi kuten pitäisi. Lukitteesta moottorissa on siis vaan haittaa.


Ei ne lukitteet sula jos ne pistää ihan ruuvin päähän eikä alku käyrä niin kuumana käy. Paitsi jos on liian kireet säädöt.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: *HOKE* - 04.03.07 - klo: 15.52
Just näin...

Todellakin alkukäyrä käy kuumana.
Tässä topikissa oli tarkoitus antaa aloittelijoille neuvoja...
Tarkoitus ei siis ollut että aloittelijat kommentoivat täällä kokoajan jotain tällaista kummallista.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Joel P - 04.03.07 - klo: 15.53
e.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Juhanu - 04.03.07 - klo: 15.53
Lainaus käyttäjältä: "FrzT"
Kuulalaakerit kannattaa asentaa joka kulmaan. Itselläni meni jo litran ajon jälkeen lähes kaikki vakiolaakerit väljiksi. 5x10x4 laakereita taisi mennä 11 kpl ja 8x14x4 laakereita 4 kpl. Säädettävät ylätukivarret on myös hyvä hankinta, eivätkä ne maksa paljon jos teet ne 5.8mm nivelpalloista (1284), Shock ball endeistä (W5019) ja 3mm kierretangosta.


Joo laitoin heti kuula laakerit kun ostin puren koska tiesin että ne menee väljiksi. Ja kitkaa ei ole niin paljoa ja ne liuku laakerit on karheet kun mitkä siitä pinnasta.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 04.03.07 - klo: 15.55
Taitaa se alkukäyrä nimenomaan olla yksi kuumimmista alueista kun ajattelet mihin päin kuumat pakokaasut palotilasta lähtee kun mäntä menee alas. Ruuvien reijät lohkossa kulkee siitä ihan parin millin päästä pakoaukkoa, joten kullä ne lukitteet sielä sulaa jos kone on käyntilämmössä.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: *HOKE* - 04.03.07 - klo: 15.56
Lainaus käyttäjältä: "Huttunen93"
Tämä riippuu taas aivan öljyistä, jota käytetään...Olikohan se jotain
Motulia nyt mitä katsoin, ei täyttä varmuutta...


Nimenomaan...
Ja mikäli sinulla on Motuli menny paksuksi tavaraksi niin heitä se mäkeen... Nimittäin tossa mun Motuli pönikässä on ihan tuollaista hyvinkin lirua tavaraa.
Edelleen hyvinkin ohkasta tavaraa.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Juhanu - 04.03.07 - klo: 15.57
Lainaus käyttäjältä: "Huttunen93"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Nyt sitten järki kouraan.

Et voi mitenkään yleistää että moottoripyörissä käytettävä öljy on paksua.
Itse olen käyttänyt 4 eri moottoripyöräöljyä ja jokainen on ollut hyvinkin juoksevaa nestettä.
Otetaan sitten vertailuksi esim PSR filttereiden mukana tuleva nimenomaan näihin pienoisautojen filsuihin tarkotettua öljyä... Tuopas onkin selvästi paksumpaa tavaraa.
Itseasiassa paksuinta filsuöljyä mitä olen tähänmennessä edes pullosta kaatanut.
Motokrossifilsujen öljy on lähes vettä kun sitä pönikästä kaataa.

Myöskin lopputuloksessa on eroa, vaikkakaan ei paljon.
Motokrossiöljy venyy seittimäisenä filsusta kun sitä käsittelee kuivauksen jälkeen.
Tämä PSR öljy ei.
Silti PSR öljy on ollut ns paksumpaa tavaraa eli lika on jäänyt hyvinkin pintaan toisin kuin motokrossiöljyllä jolla lika on hiljalleen painunut syvemmälle filsuun.

Molemmat ovat toimineet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Edelleen ei vaan voi sanoa että motokrossipyörien öljy olisi paksumpaa... Näin kun ei ole tähänmennässä näyttänyt olleen.


Tämä riippuu taas aivan öljyistä, jota käytetään...Olikohan se jotain
Motulia nyt mitä katsoin, ei täyttä varmuutta...


Ja on toi polttis filsu öljy jäykkää kamaa kun sitä pitää pihalla pakkasessa :lol:
Mut meneekö kyseinen aine pilalle siitä.Mulla jäi se pihalle pakkaseen ja se oli ihan valkoista. Mut toivon että ei. Toi puteli on niin pieni mut maksaa hitosti...
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 04.03.07 - klo: 17.51
ömm missä tuossa edes on nuo laakerit mitkä kannattaisi vaihtaa  :oops:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 04.03.07 - klo: 18.43
Räjäytyskuvaa kun katsot niin kaikki osat joiden numero 1916 on korvattavissa 5x10x4 laakereilla ja 1918 osat on korvattavissa 8x14x4 laakerilla.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 04.03.07 - klo: 18.58
no mitä haittaa laakereiden väljistymisestä on? voivatko ne rikkoa paikat?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Duster1 - 04.03.07 - klo: 19.09
No eihän siitä haittaa ole jos renkaat lonksuu miten sattuu jne.  :wink:
Vaihdelaatikossa tai muualla diffeissä taas "hölskyvät" rattaat ei tule kestämään.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 04.03.07 - klo: 21.39
Eivätkö rattaat ole "akseleissa" kiinteästi ilman laakereita? vai pitääkö niihinkin laakerit vaihtaa. Paljonkos tuommoisilla laakereilla yleensä on hintaa?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 04.03.07 - klo: 21.55
Rattaat ovat kiinteästi akselissa kiinni, mutta akselin mennessä väljäksi alkaa se ratas pomppimaan. Laakerit maksavat liikkestä noin 1-2 euroa / kpl,
mutta ostaa niitä 10 kpl putkissa vaikka tuolta (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=34_35_162) niin ei maksa niin paljon.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 05.03.07 - klo: 23.31
Onkos tuo pta3:n mukana tulevan starttisetin mukana oleva metallipompula polttoaineensuodatin (ainakin näyttää siltä, mutta sisällä ei ole kuin metalliverkko)? Auttaako tuo jotain, ja kannattaako se asentaa?

Toinen kysymys vielä: tarvitseeko noita rattaita jotka tuosta vauhtipyörän vierestä lähtevät, rasvailla? jo muutaman tunnin ajeluiden jälkeen näyttää siltä että ovat kuluneet jonkunverran...
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Mika R - 06.03.07 - klo: 08.02
Tottakai kannattaa
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 06.03.07 - klo: 10.31
Lainaus käyttäjältä: "Taski"

Toinen kysymys vielä: tarvitseeko noita rattaita jotka tuosta vauhtipyörän vierestä lähtevät, rasvailla? jo muutaman tunnin ajeluiden jälkeen näyttää siltä että ovat kuluneet jonkunverran...


Eipä niitä kannata rasvailla. Pieni kuluneisuus on normaalia. Mikä nyt kannattaisi tarkistaa niin diffit. Jokohan niissä on öljyt sisällä vai rasvat?

Jokunen vuosi sitten Kyoshon esikasatuissa autoissa oli ongelmana, että diffeissä oli rasva ja sitäkin aivan liian vähän eli ajaessa rasva roiskui diffikotelon seinille ja rattaat jäivät kuiviksi.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 06.03.07 - klo: 18.01
tuota mistähän nuo "diffit" löytä? kyse ilmeisesti differentiaalivaihteistosta yms? ainakin autoskenen sanoista päätellen?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Ilmari_S - 06.03.07 - klo: 18.05
Niitähän ne diffit tarkoittaa, löytyy auton etu- ja takapäästä, joskus myös keskellä.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Duster1 - 06.03.07 - klo: 18.24
Lainaus käyttäjältä: "Ilmari_S"
Niitähän ne diffit tarkoittaa, löytyy auton etu- ja takapäästä, joskus myös keskellä.


Tai ei edessä tai takana ollenkaan :wink:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Ilmari_S - 06.03.07 - klo: 18.29
aijjuu :D
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Mika R - 06.03.07 - klo: 19.12
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Tottakai kannattaa


siis polttoainesuodatinta tarkoitin
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 06.03.07 - klo: 20.45
jees, nyt on polttoainesuodatin letkuissa kiinni. Toivottavasti saa löpöä, kun asensin hieman pienempihalkaisijaisen silikoniputken kun vanhat luiskahteli kokoajan irti niin helposti. Nyt täytyisi sitten vielä lokarit rakennella jostain muovinpalasista että pääseepi lumeen ajelemaan =)

Oliskos hyviä ehdotuksia tuohon pta3:een kopaksi, kun pitäisi tuosta jonkinsortin drifteriaihio rakennella :)
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: frostgrey - 06.03.07 - klo: 21.02
Minkäläiset(etu,keski ja taka) diffi öljyt mahtaisivat olla sopivat GS Storm Evolutioniin?  Rtr.ssä kun ei ole kuin rasvat tällä hetkellä. :roll:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Maakari - 06.03.07 - klo: 21.34
autosta ei ole kokemusta mutta mielestäni ihan perus setti 3-3-5 toimii..
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 06.03.07 - klo: 21.39
Eikös taakse kannattaisi laittaa 1000, keskelle 6000 ja eteen 4000. Tämä nyt oli minun mielipiteeni :wink:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Maakari - 06.03.07 - klo: 21.51
Mutta siis tästähän ei kannata ruveta tappelemaan kun jokaisella on omat mieltymyksensä.. Mutta eiköhän sieltä stormin ohjekirjasta löydy sopiva setti.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 06.03.07 - klo: 21.55
joutuukos sen diffin purkamaan kokonaan, vai onko siinä jokin täyttöaukko? :o auto ei ole nyt tuossa ihan näkyvillä, niin olisi kiva saada vähän ennakkotietoja =)
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 06.03.07 - klo: 21.55
Juuh, mutta ainahan kannattaa kokeilla eri setupeilla. En lähde tappelemaan  :lol:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Maakari - 06.03.07 - klo: 21.56
kyllä pitää purkaa. Ja nyt vielä kun sielä on rasvat sisällä niin pitää ottaa rattaat pois ja putsata koko diffi ja sit lyödä silikoonit sisään..
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 06.03.07 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
joutuukos sen diffin purkamaan kokonaan, vai onko siinä jokin täyttöaukko? :o auto ei ole nyt tuossa ihan näkyvillä, niin olisi kiva saada vähän ennakkotietoja =)


Ei ole täyttöaukkoa vaan joudut purkamaan diffin. Ja jos nyt en ole aivan väärässä niin sinun autosi diffeissä käytetään rasvaa ja niissä ei ole tiivisteitä joten öljyn käytössä tulee ongelmia.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 07.03.07 - klo: 17.17
jaahas, no sitä en nyt jaksa alkaa vielä tekemään kyllä. Vaikuttaa sen verran isolta hommalta... pitääköhän tuota autoa paljonkin purkaa saadakseen ne diffit sieltä?

Entäpä sitten vanteet & renkaat? Millä perusteella tuohon ostetaan vanteet? Vanteille nyt sopivat renkaat aina löytyy, mutta onko vanteiden kiinnitystavoissa eroja, ku minkä kokoiset vanteet tuohon sitten oikein pitäisi ostaa?
Auto edelleen se pta3
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Futaba - 07.03.07 - klo: 18.05
Tohon käy normaalit turistivanteet (normaalit=yleisimmät).
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 07.03.07 - klo: 18.23
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
jaahas, no sitä en nyt jaksa alkaa vielä tekemään kyllä. Vaikuttaa sen verran isolta hommalta... pitääköhän tuota autoa paljonkin purkaa saadakseen ne diffit sieltä?



Tuliko auton mukana Kyoshon manuaalia jossa opastetaan auton kasaaminen alusta loppuun saakka? Jos ei niin Kyoshon saitilta löytyy manuaali pdf-tiedostona.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 07.03.07 - klo: 21.21
Selevä kiitos.
Jatkan tyhmien kysymysten linjaa vielä liittyen hehkun käyttöön. Olen laitaillut sitä muutamia tunteja sillointällöin, joten en tiedä sen varaustilaa. Onko mahdollisuutta saada sitä yleismittarilla selville, tai sitten tyhjentää sitä jollain keinoin, esim laittamalla tulppa hehkumaan sen kärkeen, vai hajottaako se tulpan tai laitteen?

^^
Tuohon liittyen; Ei tullut muutakuin muutaman sivun pikamanuaali. täytyypä käydä etsimässä tuo täydellisempi sitten samantien.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Ilmari_S - 07.03.07 - klo: 21.24
Ei sun kysymykset mitään typeriä ole. Ensinnäkin, mulla on sellanen olo, että ei hehkun ensilataukseen riitä se mitä siinä jossain esim. kyoshon ohjeessa lukee, sen pitäis olla paljon kauemmin... Oonko nyt ihan väärässä?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Dustbin - 07.03.07 - klo: 22.00
Laita se hehku yön yli latautumaan. Pari tuntia tavallisella hehkun mukana tulevalla laturilla ei riitä mihinkään, eli kennosi ei ole koskaan ollut edes täynnä.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 07.03.07 - klo: 22.04
Onkohan tuosta hehkulaitteesta mitään tietoa saatavilla? Jos tiedetään akun kapasiteetti ja laturin latausvirta niin saadaan laskettua latauksen kesto. Luulisi siinä pikaoppaassa olevan tietoa lataamisesta.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: frostgrey - 07.03.07 - klo: 22.38
Onko noissa vastarin akuissa paljon eroa,  vakiona GS:ssä tuli se "palikka" mihin saa nelja AA-akkua/patteria.  Nyt on 2500mAh 1.2v akkuja 4kpl, eli 4.8v.  Ei tunnu kauaa kestävän per lataus :? .  Tuossa gs:ssä on aika ahdas tuo vastari kotelo. Joten en tiedä saako sinne mahtumaan mitään muuta.

Eli, kannattaako hommata kunnon 6V(eikö servot ole max 6V:lle?) vastari ladattava akku?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Sami L - 07.03.07 - klo: 23.25
Kyllä kannattaa, ja lonkalta heittäisin että sinne menee 2/3A kennoista koottu pakka heittämällä. (1100-1400mAh akselia löytyy ko. kennokoolla ja sillä ajaa kyllä pitkän session.)

Kylmillä keleillä akun toiminta muuttuu ja onkohan nuo akkupatterisi vielä kunnolla heränneet?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: ilpi - 08.03.07 - klo: 17.40
Itellä ainakin mahtuu GS:ään ihan normaali humppi ku vaan asettelee ne sinne nätisti, ja heittää se virtakytkimen helv... ei tuu muuta ku harmia siitä. Johdot vetää pihalle siitä reijästä niin ei tarvi kantta aukoa jos haluaa virrat pois.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: frostgrey - 08.03.07 - klo: 17.42
Tänään lähti se virta kytkin mäelle, kun sähköt sekoilee, ehkä hieman liian kostea keli 8) .  Katotaan nyt lähteekö toimiaan kun hieman kuivahtaa  :roll:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 09.03.07 - klo: 14.06
Virtakytkin kannattaa poistaa ja laittaa johdotus suoraan vastarille. Itselläni on lukittava liitin välissä joten lataus/akun vaihto käy nopeasti eikä tarvitse pelätä virtojen katkeamista.
Suosittelen kyllä hankkimaan akkupaketin. Kunnon tärskyssä, patterikotelosta kyllä kenno/paristo pomppaa helposti pois ja lopputuloksen tiedättekin.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Mika R - 09.03.07 - klo: 14.34
näinhän se on. patterikotelon voi teipata teipillä ympäri ensi hätään niin patterit ei pääse liikkumaan
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 09.03.07 - klo: 15.31
Jep, ja lisäyksenä Mikan vinkkiin eli akkupaketti kannattaa suojata jos vaan siellä radioboxissa on tilaa. Itse käytän tietokonepakettien mukana tullutta hieman superlonia kovempaa materiaalia. Matsku pitää akkua paikallaan ja vaimentaa iskuja.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 10.03.07 - klo: 12.58
Onkohan tästä pta3:sta nyt sitten kytkinlaakerit jo selvät kun noin 2 litraa ajettu ja auto ei tahdo työntämällä liikkua mihinkään? Mistähän nuo löytyisivät? onko paha/kallis vaihtaa? en viitsisi koko autoa purkaa ja arpomalla osia vaihtaa :/
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Divi - 10.03.07 - klo: 14.23
kone irti, kytkinlaakerit löytyy siitä vauhtipyörän vierestä kampiakselin päästä. Kampiakselin ja kytkinkellon välistä. Jartsalta pötkö uusia ja maksaa alle euron kappaleelta. Pitäis vaihtaa useamminki kuin parin litran välein.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Sami L - 10.03.07 - klo: 14.28
Jos kyseinen vempain käyttää kuulalaakereita siellä vakiona....
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 11.03.07 - klo: 17.25
irrotin kaikki vauhtipyörään asti, eikä siellä kyllä mitään laakereita missään näkynyt. joku rautalevy vain. ilmeisesti siellä ei mitään kuulalaakereita sitten  edes kaivata. kiinnitettyäni vehkeen, pyöri kaikki taas hyvin.  Ovatko nuo jousilla toisiinsa kiinnitetyt muovinpalojen näköiset vempaimet kytkinlevyt?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Sami L - 11.03.07 - klo: 17.29
Kytkinpalat.

Laakerit ovat siinä kytkinkellon rattaan keskiössä, siellä on joko pari kuulalaakeria tai sitten neulalaakeri. Muita patentteja en ainakaan henk. koht. ole tavannut.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 11.03.07 - klo: 17.44
jooop jotain neulalaakereiden tapaista siellä taisikin pilkottaa. Olisi pitänyt vain katsoa tarkemmin. En taida niitä nyt kuitenkaan jaksaa vaihtaa, sillä vastus hävisi kun purin vehkeen. taisi olla vain hiekkaa tms päässyt sekaan :)
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 12.03.07 - klo: 21.23
tässä vehkeessä on kyllä omituisesti kuluvia osia. Kaverin uudesta alpha 3:sta jyrsiinty vetarit vituiks melkeen ekan ajokerran jälkeen, lisäks sitä ei tahdo saada säätöihin millään ja nyt etudiffissä on jotain omituista kun se ei välitä voimaa mihinkään. miten ihmeessä tuo on noin rakennettu että osat kuluvat samantien loppuun?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: jarkkom - 12.03.07 - klo: 21.32
Lainaus käyttäjältä: "Taski"
tässä vehkeessä on kyllä omituisesti kuluvia osia. Kaverin uudesta alpha 3:sta jyrsiinty vetarit vituiks melkeen ekan ajokerran jälkeen, lisäks sitä ei tahdo saada säätöihin millään ja nyt etudiffissä on jotain omituista kun se ei välitä voimaa mihinkään. miten ihmeessä tuo on noin rakennettu että osat kuluvat samantien loppuun?


Kyllä näistä Aku Ankka -lehden mainosten autoista on täälläkin palstalla aina välillä varoiteltu. Toivottavasti ei lopu harrastus heti ensimmäisiin vastoinkäymisiin.  :wink:
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Pete T - 12.03.07 - klo: 21.41
Juuh, ikävä todeta, että samat ongelmat on edelleen alphoissa kun 2000-luvun alussa.
Itse kun aikoinaan kyseisen pelin ostin niin myyjä neuvoi heti purkamaan auton ja kasaamaan uudestaan ohjeen mukaan.
Esikasauksessa oli tullut mokia. Ei hyvää mainosta K:lle, mutta mutta...pienellä puuhastelulla ja osien vaihdolla tuostakin saa hyvän harjoittelupelin. Valitettavasti vaan euroja kuluu virittelyssä, mutta harrastus maksaa..
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 12.03.07 - klo: 21.58
joop, meikäläinenkin otti kyllä alusta saakka sen linjan että hajoavat osat korvataan tuplasti paremmilla. Ehkäpä se siitä rupeaa kestämään. Opinpahan ainakin jotain näistä polttiksista samalla, ja ehkäpä seuraavaksi sitten joskus ostan jotain Hifimpää x)

edit: ja nyt leipo sitten perä kiinni :E alkaa pikkuhiljaa ketuttaa
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 14.03.07 - klo: 20.32
mihinkäs tuossa pta3:ssa kannattaa muualle laakerit vaihtaa kuin pyöriin?
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 14.03.07 - klo: 20.48
Tasauspyörästöön, elikkäs 4 kpl 8x14x4 laakereita ja 3 kpl 5x10x4 laakereita.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 14.03.07 - klo: 21.58
joutuupikos tuossa paljonkin purkamaan autoa? :o kertaakaan en vielä kunnolla ole osiksi pistänyt, joten pieni osviitta olisi mukavaa, että mitä kannattaa purkaa jotta saa ne vaihdetuksi =)
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 14.03.07 - klo: 22.20
Joutuuhan sen aika atomeiksi laittamaan... mutta parin kerran jälkeen
 kun olet purkanut ja kasannut auton niin se alkaakin jo olemaan rutiinia.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 14.03.07 - klo: 22.22
noh, rohkea rokan syö. kait se täytyy sitten palasiksi pistää. oppiipahan sitten
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: FrzT - 14.03.07 - klo: 22.25
Itseltäni ei enää montaa hetkeä mene diffien "säätöön" on sitä jo sen verran tullut tehtyä.
Otsikko: Ruuvien kannat
Kirjoitti: ToniP - 15.03.07 - klo: 12.08
Ja nyt muistutus ruuvien kantojen varjelemisesta.
Älä missään olosuhteissa ruuvaa ainakaan lukitteen kans, joka joihinkin kohtiin on pakollista, huonokantaista ruuvia kiinni! Jos on pakko, tee siihen jo valmiiks skora (ura) poissaamisen varmistamiseks.
- Ensinnäkin hanki kunnon työkalut, säästät ajan mittaan niitten hinnan moninkertasesti.
- Toiseks hanki jo varalle ruuvisatsi ainakin niistä joita eniten joudut ruuvailemaan, siitä voit käyttää uuden ruuvin sitten kun kanta menee sököks.
- Kolmanneks, älä väännä muovista kierteitä "yli". Ne ruuvit pysyy siinä muovissa uskomattoman hyvin kii.
- Neljänneks, saat ruuvisatseja ja lukitteita alan liikkeistä ja neuvoja foorumeilta. Kannattaa lukea ja taas lukea vanhoja viestejä, haku on kans hyvä.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 15.03.07 - klo: 18.05
jeba, noita yleisimpiä ruuveja nyt alkaakin jo olemaan että eiköhän niillä selvitä. Tänään päätti pta:sta hävitä veto etupyöriltä, ja vika on kyllä laatikossa sisällä, sillä ulkoapäin mikään ei tyhjää pyöri. Tarviipas vaihdella nyt sitten laakerit yms. samalla kun kerran purkamaan alan =)

edit: puhuin sittenkin kakkaa. Kardaanin pää pyöristynyt. Onko tuon kardaanin takapäähän saatavilla mitään kestävämpää patenttia? vaikuttaa hieman heikolta tuo "holkkiliitäntä" jossa ei ole mitään ruuvia tms.
Otsikko: Aloittelijoille
Kirjoitti: ToniP - 15.03.07 - klo: 23.36
Eikös Puressakin ookin koiranluut kardaaneina. Sellaseen saa tosi helposti uuden poikkitapin. Tuurnalla vanhan tapin jämät veke ja kovasta teräksestä uus tappi tilalle. Ne ei oo kalliita ostaakaan varastoon, mut kannattaa kysyä Atalasta miten siihen saa nivelkardaania. Siinä on ruuvilukitteinen nivel ja on käytännössä ikuinen. Vetareita ainakin saa muistaakseni. Luultavasti siinä kumminkin on "kössipuolikuu-holkki". Se onkin vaikeempi.Paitsi jos hommaat uuden holkin ja vetäset siihen heti uutena ruuville jengat ja ruuvaat kii.
Kannattaa ennen asennusta kasata se pöydälle ja kattoo, ettei väljyyden takia vedä ruuvatessa sivuun kardaania. Se ei muuten tee mitään, mut paketti on epätasapainossa ja syö laakerin satakertasella näpeudella. Usein ne puolikuuholkit on alumiinia ja tehty vähän väljäks. Laitat ennen kii ruuvausta ohuen pellin liuskan sileitten pintojen väliin ja ruuvaat kii. Sit laitat kardaanin pyörimään esim akkukoneeseen, jollei sorvia oo, ja katot heittääkö. Pidät sormilla löysästi kii kardaanin puolivälistä ja jos värisee sormiintuntuvasti, on heittoo. Tasapainotat sitten esim viilaamalla alumiinisesta holkista painoo pois sopivasta kohdasta. Tietty katot että konees pakka ei heitä  :wink:
Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 20.03.07 - klo: 21.29
jep. kyseinen homma suoritettu ^^ päivän toimi kunnes etudiffi _oikeasti_ hajosi. Etupyöriä pyöritettäessä kardaani ei enää pyöri ja diffien sisältä kuuluu natina. aivan kuin rattaat olisivat sileänä. Täytyypi availla ja tutkiskella. Saapi nähdä kauanko tuota jaksaa päiväittäin paloitella  :undecided:
Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: zereg - 24.03.07 - klo: 19.16
Nyt innostuin poltista jälleen rassailemaan mutta muisti ja taidot ovat vähän ruostuneent. Elikkäs autona toimii (jos toimii) Kyoshon Ultima Rb. Moottorina alkuperäinen GX15.

Uudet takarenkaat eivät olisi pahitteeksi, kun vanhat ovat jo niin kuluneet. Mutta minkälaiset tähän nyt sitten käyvät  :tongue:? Kyoshon alkuperäisrenkaat ovat kalliit ja huonot.
Vaikka tämmöset? http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=28_30&products_id=100

Viritystä olis kiva harrastaa. Kytkinkello ja kytkinpalat sekä tehoputki. Mutta mistä??? Kyoshon katalogista löytyy näitä. Mutta jostain nettikaupasta saisi varmasti halvemmalla, jos vain tietäisi mistä etsiä ja mitkä sopivat...

Kiitoshh...

Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: Taski - 16.04.07 - klo: 23.12
noita renkaita tuntuu tosiaan kuluvan älyttömästi... millaisesta muovista nuo driftirenkaat oikein on tehty, kun paikallisesta kaupasta ei tuntunut sopivankokoista pvc putkea millään löytyvän...
Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: cen-mies - 01.05.07 - klo: 20.18
Matelu johtuu ohjaimen säädöistä. Ohjaimessa on kaksi pyörivää nuppia. Säätele nuppia jonka ylä/alapuolella luke thor. tai thorlette. Pitäisi korjata ongelma!
Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: Mika R - 01.05.07 - klo: 21.02
Throttle
Otsikko: Vs: Aloittelijoille
Kirjoitti: cen-mies - 01.05.07 - klo: 22.28
Sori... Siis Throttle :grin: