RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Teppo - 12.03.03 - klo: 10.13

Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Teppo - 12.03.03 - klo: 10.13
Tästä asiastahan on ollut puhetta jo vuosia, jos ei jopa vuosikymmeniä.

Alkaisiko kysyntä olemaan riittävää kokonaiselle SM-sarjalle, Fintrack sarjahan on osoittanut, että samalla kaavalla järjestetyt kisat ovat tasokkaat riippumatta järjestetäänkö ne missä tahansa.
Otsikko: SM-sarjalle kyllä.
Kirjoitti: Nappe - 12.03.03 - klo: 10.48
Ainakin itse näkisin SM-sarjan olevan mielekkäämpi vaihtoehto kuin nykyinen kerrasta poikki menetelmä, ainakin se hiukan tasottaisi mahdollisuudet kaikille, vähentämällä kotiedun ja himo-treenauksen tarjoamat hyödyt, eikä yksi epäonnistuminen vielä merkkaisi niin paljon. Tietenkin nopein voittaa joka tapauksessa...

Myös mahdolliset sään oikut vaikuttaisi vähemmän osaanottoon ja tuloksiin, ja SM:lle tulisi enemmän arvoa se osoittaessa hyvää sopeutumista eri ratoihin ja jatkuvaa nopeutta, eikä ainoastaan yhden radan suvereeni hallinta.

AKK tuskin halua myöntää erillistä matto- ja asvaltti SM samalle luokalle, joten samalla pitäisi pohtia sarjan muotoa, eli tulisiko SM-sarjan käsittää sekä matto- että asvalttikisoja, ja montako osakilpailua pitäisi ajaa.
Pitää muistaa että Touring on luokka jota ajetaan sekä matolla että asvaltilla, ja molempia pitäisi sisältää SM-arvoon.

Jos leikitään ajatuksella että nykyistä FT-sarjaa nostaisi SM arvoon, niin 6+6 kilpailua saattaisi olla hiukan liikaa, 3+3 tai 4+4 voisi olla järkevää kilpailumäärä SM-sarjassa.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: reittila - 12.03.03 - klo: 12.41
Nappe puhuu vähän, mutta asiaa.
Otsikko: Re: SM-sarjalle kyllä.
Kirjoitti: VesaK - 12.03.03 - klo: 13.08
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Pitää muistaa että Touring on luokka jota ajetaan sekä matolla että asvaltilla, ja molempia pitäisi sisältää SM-arvoon.


Entäpä jos SM-sarja muodostuisi ainoastaan asfalttikisoista: nykyisen käytännön ollessa yksi ainoa asfalttikisa, olisi muutos kokonaiseen sarjaan huomattava.

Talvikaudella ajetaan FT-mattosarja, kuten tähänkin asti, ilman SM-arvoa.

Ehdotus 2: SM-sarjassa on 4 kisaa, josta kolmen pisteet huomioidaan.
Lopuista kesäkisoista muodostetaan (toivottavasti) edes pikkuisen sponsoroituja cuppeja: LRP-Cup, Orion-Cup, Asso-Cup, X-ray-Cup jne.
Otsikko: sm sarja
Kirjoitti: Vesa - 12.03.03 - klo: 13.27
Jossain vaiheessa toi Cup-sanan käyttö oli melkein laitonta, miten lienee nykyään?

Mielsetäni sarja SM olisi parempi vaihtoehto nykyiseen verrattuna monestakin syystä.

Kilpailut voisivat olla esim 3 tai 4  talvella ja 3 tai 4 kesällä, joista 4 tai 6 parasta lasketaan loppupisteisiin.

Näin ohimennen tuli mieleen, et oisko mitään järkeä tai mahdollisuutta ajaa myös foam SM turisteilla? Vai tulisiko luokkia ehkä taas liikaa yms...
Otsikko: SM sarja
Kirjoitti: Spif - 12.03.03 - klo: 13.43
Ehdottomasti SM sarjan puolesta. Esimerkiksi neljän kilpailun sarja kesällä, johon kaikki osakilpailut laskettaisiin mukaan. Sarjan koko pidettäisiin kohtuu pienenä, niin seurat joutuvat panostamaan järjestelyihin enemmän, koska on varmasti halukkaita järjestämään SM osakilpailuja (toivottavasti).

Myös muita pieniä sarjan tasoa nostavia juttuja olisi yhtenäiset ja laadukkaat katsastusvälineet (mallia oulu), yhteinäinen ajanotto (mahdollisuus omien pondereiden käyttöön eli ns. AMB personal transponderit) ja numeroiden yhteinäistäminen.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: J.M. - 12.03.03 - klo: 14.49
Mä kannatan SM sarjaa, koska jos menee se yks kisa pilalle ja se on just se SM kisa niin sijoitus ei ole välttämätta mikään paras ja jos SM sarja tulisi niin siinä voisi olla jotain 3-5 kisaa. Ja huonoin kisa otetaan pois ihan niinkuin Fin Track sarjassa
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: MOS - 12.03.03 - klo: 15.27
Itse olen sarjan kannalla.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: JesseT - 12.03.03 - klo: 15.50
Sarja olisi huomattavasti haastavampi ja jännittävämpi, mutta silloin pitää kyllä laskea tarpeeksi vähän noita kisoja, kun harva niitä kaikkia kiertää. Joku 3/6 tai 4/6 olisi jopa hyvä. Sama se on kuitenkin kaikille. Toki joku kisa voisi olla ihan foamikisa.
Aikoinaan oli käytössä myös Rc ranking piste tilanne. Siis sellainen jatkuva systeemi johon laskettaisiin vaikka jokaisen kuusi viimeisintä tulosta tietyllä painotuksella riippuen onko kansallinen, Finntrack, SM,... Joku takarajakin pitäisi olla, että kisat pitäisi olla viimeisen 1.5 vuoden sisältä.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: AssoRacing - 12.03.03 - klo: 17.02
Ehdottomasti SM sarjan puolesta. Ettei kerrasta poikki menetelmällä.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: PJEP - 12.03.03 - klo: 17.21
Sarja parempi vaihtoehto, mutta niin, että yhtä kisaa ei laskettaisi mukaan. Sarjassa tulee aina se yksi viikonloppu, jolloin on muuta pakollista menoa ja näinollen sarja menee pilalle.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Yippo - 12.03.03 - klo: 17.23
Koko vuosi yhtenä sarjana ~10 kilpailua joista esim 6 lasketaan niin on "varaa" olla pois muutamista kisoista.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Jassu - 12.03.03 - klo: 17.59
Sarjamuotoisena ehdottomasti. Mielestäni kesäkisat systeemillä 4/6 olisi oikea formaatti. Useamman kilpailun huomioiminen tuo tuurinkin mukaan ja taas vähempi saa kisaajat aprikoimaan liikaa osallistuja listaa :lol:
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: winqqu - 13.03.03 - klo: 12.04
Olisiko yksinkertaisinta hakea Fintrack sarjalle SM -arvo ?!?
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: VesaK - 13.03.03 - klo: 12.23
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Olisiko yksinkertaisinta hakea Fintrack sarjalle SM -arvo ?!?

Ei taida olla ihan yksinkertaista.
Tuon keskusteluun eräästä yksityisviestistä poimitun näkemyksen, mikä selittää, mitä ongelmia sarjamuotoisessa SM-kisassa on: kisojen järjestelyiden taso.

Joka on SM-kisoihin osallistunut, tietää, että ne poikkeavat järjestelyiltään paljon FT-sarjan kisoista. Esimerkkejä osa-alueista: katsastustoiminta, tuomarointi, valvojan status.

Luulen, että lajiryhmällä ei olisi mitään sarjamuotoista SM:a vastaan, vaan asian kehittämistä jarruttaa ainoastaan kilpailujen taso-käsitteeseen liittyvät käytännön asiat.

Tästä on hyvä alkaa vääntämään ajatuksia ja ehdotuksia.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: VesaK - 13.03.03 - klo: 12.27
Lisäyksenä edelliseen. Sain luvan mainita lainaamani ja kähveltämäni näkemyksen lähteen: Tumppi. Tämän kerron siksi, että asialle ymmärretään antaa oikea painoarvo.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: winqqu - 13.03.03 - klo: 12.41
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
kilapilujen


Näitä toivoisi kisoissa näkyvän enemmänkin.  :mrgreen:


Sarja -SM toisi vaan aika paljon lisää kilpailuja kalenteriin, ja pelkään että se voi syödä kisaajia Fintrack sarjasta.
Onko mielekästä ajaa kahta sarjaa rinnakkain ?
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: VesaK - 13.03.03 - klo: 12.51
Ehdin korjaamaan ensin!
Otsikko: .
Kirjoitti: Vesa - 13.03.03 - klo: 13.10
Tuskin nyt puhutaan kahdesta rinnakkaisesta sarjasta, vaan että SM sarja korvaisi FT sarjan. Rinnakkaisuudessa nyt ei olisi mitään järkeä.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: VesaK - 13.03.03 - klo: 21.56
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Joka on SM-kisoihin osallistunut, tietää, että ne poikkeavat järjestelyiltään paljon FT-sarjan kisoista. Esimerkkejä osa-alueista: katsastustoiminta, tuomarointi, valvojan status.

Luulen, että lajiryhmällä ei olisi mitään sarjamuotoista SM:a vastaan, vaan asian kehittämistä jarruttaa ainoastaan kilpailujen taso-käsitteeseen liittyvät käytännön asiat.

Tästä on hyvä alkaa vääntämään ajatuksia ja ehdotuksia.

Kaikki ovat ilmeisesti hämmästyksestä lamaantuneita, joten jatkan itse.

SM-kisat tietenkin edellyttävät tasokkaita järjestelyitä, olipa sitten kysymyksessä yksi ainoa kisa tai kisasarja. Mutta yhtä lailla kun sellaiset on ollut mahdollista toteuttaa yhdessä kisassa, kyllä ne onnistuvat sarjassakin. Oleellista on selkeä sapluuna, ohjeet, siihen tyyliin kuin FT-sarjaankin tehtiin. Tässä tapauksessa painopiste tietenkin on järjestelyissä ja järjestäjien toiminnassa. Ei niitä osa-alueita niin montaa ole, oleelliset taitavat olla juuri tuomarointi ja katsastus.

Kun asiaan paneudutaan ja parhaansa tehdään, kyllä siitä hyvä tulee. Jos kisaajat ovat valmiit sarjaan ja ymmärtävät sen vaatimat edellytykset, niin eiköhän laiteta toimeksi! Kesälle 2004 SM-sarja!

Nyt on pakko toistaa oma heitto: kisan järjestelyvaatimusten vuoksi sarjan ei ainakaan aluksi ole syytä kattaa koko kesän 5-6 kisaa, vaan ainoastaan esim. 3. Ja jotta kesäkisojen lukumäärä ei tämän johdosta vähenisi, oheen kevyesti sponsoroituja merkkikisoja tai -kisasarja.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Yippo - 13.03.03 - klo: 22.19
Olisiko siinä ideaa että ajettaisiin normaali FinTrack -sarja mutta annetaan muutamalle esim 3-4:lle kilpailulle SM-arvo joiden yhteenlasketusta (tai kisoijen määrä -1) lasketaan loppupisteisiin joiden perusteella jaetaan SM-sijoitukset.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Teppo - 14.03.03 - klo: 09.53
Muistelisin aikoinaan ajetun 6 osakilpailun sarjan, voin olla väärässäkin. (olin juuri oppinut kävelemään ja hyvin nuori tuohon aikaan muutenkin) Näistä ei tietenkään voi kaikkia laskea mukaan.. sopivampi ehkä 3/4 kilpailun sarja?
Tällä hetkellä kesä SM-sarjan pitopaikkoja olisi ratojen puolesta kuitenkin vain Kuusankoski, Hyvinkää ja Vaasa?  

Ajetaanhan rallipuolellakin SM-sarjaa, jossa pisteitä saa joistan kisoista kertoimella. Esim. (j)oulu-kisasta saisi 1,5 kertaiset pisteet, jotta sinne asti saataisiiin myös porukkaa..  :roll:

Järjestelyiltää Fintrack sarja on parantanut huomattavasti ja SM-arvo varmaan riittäisi järjestäjiä vielä skarppaamaan esim. tuomaroinnissa/katsastuksessa.
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Tumppi - 14.03.03 - klo: 10.26
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Muistelisin aikoinaan ajetun 6 osakilpailun sarjan, voin olla väärässäkin. (olin juuri oppinut kävelemään ja hyvin nuori tuohon aikaan muutenkin) Näistä ei tietenkään voi kaikkia laskea mukaan.. sopivampi ehkä 3/4 kilpailun sarja?
Tällä hetkellä kesä SM-sarjan pitopaikkoja olisi ratojen puolesta kuitenkin vain Kuusankoski, Hyvinkää ja Vaasa?  

Ajetaanhan rallipuolellakin SM-sarjaa, jossa pisteitä saa joistan kisoista kertoimella. Esim. (j)oulu-kisasta saisi 1,5 kertaiset pisteet, jotta sinne asti saataisiiin myös porukkaa..  :roll:

Järjestelyiltää Fintrack sarja on parantanut huomattavasti ja SM-arvo varmaan riittäisi järjestäjiä vielä skarppaamaan esim. tuomaroinnissa/katsastuksessa.



Ihan vain tiedoksi tuo rallipuolen kerroinjuttu... rallissa lasketaan kaikki kilpailut mukaan, yhtään ei jää pois...
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Heuli - 14.03.03 - klo: 18.34
Tumppi: Onko AKK:n sääntöihin mahdollista saada "helpotuksia" koskien SM-kisojen toimitsijatehtävien lisenssivaatimuksia? Neljän kilpailun SM-sarjaan on aivan mahdotonta saada nykyisillä säännöillä jokaiseen osakilpailuun ykköstason valvojaa/kilpailunjohtajaa, kakkosen tuomareita, katsastajaa jne.

Itse kannatan neljän kisan SM-kesäsarjaa ja talvisarja FinTrackkinä. Jos SM:t kuitenkin ajetaan jatkossa kerrasta poikki menetelmällä, niiden pitää olla ehdottomasti kaksipäiväiset.
Otsikko: .
Kirjoitti: Vesa - 17.03.03 - klo: 09.42
Heulin kansas samaa mieltä.

Ainakin meille Ouluun on jokakerta ollut TODELLA vaikea ja KALLIS hankkia tarvittavat valvojat ja tuomarit SM kisoihin.

Talvisarjassahan on tunnetusti enemmän kuskeja kuin kesällä. Eikö olisi mahdollista ajaa SM esim huhtikuussa matolla, LRP kisojen aikoihin. On tietty totta että EM ajetaan asvaltilla. Mutta onko jokin sääntö joka estää SM kisan ajamisen matolla touringissa? Kesällä kun ihmisillä on jostain syystä muitakin menoja, kuljettajia on kisoisssa yleensä 10-15 vähemmän kuin talvella/kisa.


Enhän minä mitään tiedä, kunhan vain esitin asian. :wink:
Otsikko: Re: .
Kirjoitti: reittila - 17.03.03 - klo: 09.49
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Heulin kansas samaa mieltä.

Ainakin meille Ouluun on jokakerta ollut TODELLA vaikea ja KALLIS hankkia tarvittavat valvojat ja tuomarit SM kisoihin.

Talvisarjassahan on tunnetusti enemmän kuskeja kuin kesällä. Eikö olisi mahdollista ajaa SM esim huhtikuussa matolla, LRP kisojen aikoihin. On tietty totta että EM ajetaan asvaltilla. Mutta onko jokin sääntö joka estää SM kisan ajamisen matolla touringissa? Kesällä kun ihmisillä on jostain syystä muitakin menoja, kuljettajia on kisoisssa yleensä 10-15 vähemmän kuin talvella/kisa.


Enhän minä mitään tiedä, kunhan vain esitin asian. :wink:


Eikös touring nyt kuitenkin ole alunperin asfalttiluokka ? IMO matolla ajaminen on lähinnä olosuhteiden takia syntynyt talvivaihtoehto.
Otsikko: ...
Kirjoitti: Vesa - 17.03.03 - klo: 10.01
Ottaen huomioon maailmalla ajettavat suurimmat kisat, kaikki ajetaan sisällä, mattoradalla. Jenkeissä ja Euroopassa. Ja onhan meidänkin kotimaan kisoisssa selkeästi enemmän porukkaa talvisin. Eikö SM tittteli ole arvokkaampi jos sitä ovat tavoittelemassa 40 kuskia 20 sijaan?

Onhan 12-luokka ja C-10 luokkakin MM kisoissa ajettu sekä asvaltilla että matolla, viimeksi 98 ja 2002.

Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi touring SM ei voisi olla talvikaudella.  Tarkentakaa te viisaammat.

Jokatapauksessa nykyinen kalenteri on NIIN täynnä kisoja, että hädin tuskin ehtii töissä, saati sitten koulun ohella työskennellä kisabudjetit kasaan. Ehdoton maksimi kesä- ja talvisarjalle on mielestäni 5 kisaa/talvi ja 5/kesä.

Mutta nykyinen kalenteri onkin ilmeisesti "karsinta versio" kisajärjestäjille...?
Otsikko: Haluammeko SM-sarjan vai yhden kisan SM-kilpailun?
Kirjoitti: Teppo - 17.03.03 - klo: 12.36
Eikö tuosta ole sääntö että SM ajetaan kyseisen luokan EFRA sääntöjä mukaillen eli näin ollen matolla ei varmaan ajeta? (viisaammat voi korjata)

Lisäksi 12-luokka toimii varoittavan esimerkkinä mihin voimme joutua... 3 kuljettajaa ajamassa SM kilpaa... Ei näin!
Tällä hetkellä tuo ulkona ajamine näyttäisi järkevämmältä, vaikka FT tapaisena sarjana.