RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Heuli - 17.08.09 - klo: 20.57

Otsikko: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Heuli - 17.08.09 - klo: 20.57
Tässä lainaus Jethron viestistä Jyväskylän Finnish Open -jälkipeleistä.:
Heulin kanssa juteltiin että ensi kaudeksi voisi ajatella että jos ajetaan FO tyylistä kerhosarjaa niin Truggykisapäivään voisi ottaa tuon "M8e" luokan mukaan, ilmeisesti tälle olisi kysyntää. Heuli voisi avata vaikka topikin jossa tätä "kisaluokkaa" voisi alkaa viritellä kaudella 2010, ehtii sitten halukkaat hankkia lelut valmiiksi. Teknisissä säännöissä ei liene suurta epäselvyyttä mutta ajokaaviota voisi alkaa hiomaan. Jos kisoihin saataisiin kiertämään noin 10 autoa niin se riittäisi alkuun hyvin. Näin myös truggyn tulevaisuus näyttäisi valoisammalta.

Useammalta valmistajalta löytyy jo valmiita kittejä (linkkilista (http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/314392-list-1-8-buggies-brushless-systems.html)) ja jenkeissä on tehty jo säännöt 1:8 sähköcrossareille tälle vuodelle (Sääntökirja (http://www.roarracing.com/downloads/2009_ROAR_Rule_Book.pdf), katso sivu 61). Tärkeimmät pointit tuolta ehkä lipojen rajaus 4S paketteihin eli käytännössä siis 2 pakettia samoja akkuja sarjaan mitä käytetään esim. sähköcrossareissa ja -touringeissa.

Jethron kanssa jo ideoimme että sunnuntaisin kun ajetaan Finnish Openeissa truggyillä saisi samalle päivälle hyvin lisää uusia kuskeja 1:8 sähköcrossareista. Miltä idea kuulostaa kisajärjestäjän näkökulmasta? Pitäisikö ajoformaatissa finaalit ajaa sähköautotyyliin kolminkertaisena vai polttistyyliin nousufinaaleilla? Entä ajetaanko vain 5-10 minuuttia vai pidempiä eriä jolloin vaihdetaan akkuja lennosta?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: jarkko - 18.08.09 - klo: 10.32
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HVoltage - 18.08.09 - klo: 10.58
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?

Jyväskylä oli nyt ensimmäinen poikkeus tällä kaudella truggyjen osalta, muut on ajettu sunnuntaina. Johtuen osittain siitä että truggeilijat ovat pääasiassa pääkaupunkiseudulta ja jokunen Tampereelta ja Turusta.

Hyvä vähimmäiskaavio sunnuntaille olisi noin 20 truggyä ja 10 sähkökasia...  näin kisapäivä menee kohtuu kivutta läpi.

Omia ajatuksia...
- Mitat ja säännöt pääpiirteissään kuten M8, painoraja näkyy olevan ROAR säännöissä 3200g
- Maks. 4S akut, lataus ja yms. säännöt FTT sarjasta, kuitenkin niin että kaikki "kovakuoriset" kelpaa.
- Akut on suht kalliita toki yhden kisapolttiskoneen hinnalla saa akkuja 2-4kpl, 4kpl on ehdottomasta vähimmäismäärä (= 2 satsia), latureita pitänee olla kaksi, toki yhdelläkin pärjää. Katsoisin että kustannukset pitää olla samoilla linjoilla kuin pörisevilläkin, ellei jopa hieman halvempaa.
- Mielestäni aluksi olisi ihan hyvä aloittaa vaikka M4-10 kaaviolla, ajoaika sovittaa vain lähelle akkukestoa, josta minulla ei ainakaan ole hajua, 10min?. Toki alkuerät niinkuin M8:ssa

Huomoita järjestäjän näkökulmasta...
- Sähköä on oltava tarjolla, reilusti...
- Sähköeräkierrosten väli pitäisi olla minimissään se yksi tunti (1h), sittenkin voi tulla kiire niiden akkujen lataamisen kanssa...

Tuo "tankkaaminen" kyllä toisi mukavan lisäaspektin lajiin mutta tällöin sähkökasilla kurvaileva tarvitsee taas sen mekkarin. Ajatus on kuitenkin se että saataisiin Truggeilua tukeva laji siihen rinnalle, Jyskyläkin kun taas vahvisti sen että M8 ja T8 ei samalle päivälle kovin hyvin istu...  Mekkaajat ja nostajat on kortilla...

btw: Sähkökaseilla saadaan ihan oikea grid lähtökin ... :mrgreen:

\ Jeppe

PS: Nyt tarvitsisi talven aikana selvittää kuinka moni olisi valmis ajamaan ko. luokkaa? Laittakaa vaikka minulle YV:tä tai Heulille...
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MrOllinmaki - 18.08.09 - klo: 10.59
Miten pitkiä ajoaikoja nykyiset akut sallivat?

Minusta krossaamiseen jotenkin kuuluu "tankkaus" eli tässä tilanteessa akkujen vaihto. Hankaluutena siitä seuraisi tarvittavan akkumäärän kasvaminen ja ehkä tarvetta lisälatureillekin. Touringissa havainto on ollut, että akun latautuminen täyteen kestää yllättävän kauan, vaikkei sinne tarvitse laittaa virierän jälkeen kuin noin 3200 MAh.

Kuinka monta Truggysunnuntaikisaa on ajettu tänä kesänä?

Hmm..

==> Jos yksi 7.4v paketti maksaa noin 90Eur ja näitä tarvitaan kerralla kaksi kappaletta..
==> Jos ajetaan sellaisia eriä että akut vaihdetaan puolessa välissä yhden kerran, tarvitaan siis  yhteen nousufinaaliin 4pakettia..
==> Jos ajetaan Suomen normiaikatauluilla, on seuraava nousufinaali niin nopeasti edellisen jälkeen että seuraavan nousun akut pitää olla latautumassa samaan aikaan kun edellistä ajetaan, eli 4pakettia akkuja ja 4laturia varikolla...

Jos laturi maksaa esim 150Eur, on minimivarustus siis ostohinnaltaan näiden osalta 4*150Eur + 8*90Eur = 1320Eur??? Samalla rahalla saa aika monta litraa polttoainetta.

Ehdotan kyllä alkuun että ajatte sähkökisaformaatilla, eli ei välitankkausta, eikä nousufinaaleja, niin kivaa kuin se olisikin. Muuten ei viivalla montaa autoa ole.

-A-

Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MrOllinmaki - 18.08.09 - klo: 11.07
Omia ajatuksia...
- Mitat ja säännöt pääpiirteissään kuten M8, painoraja näkyy olevan ROAR säännöissä 3200g
- Maks. 4S akut, lataus ja yms. säännöt FTT sarjasta, kuitenkin niin että kaikki "kovakuoriset" kelpaa.
- Akut on suht kalliita toki yhden kisapolttiskoneen hinnalla saa akkuja 2-4kpl, 4kpl on ehdottomasta vähimmäismäärä (= 2 satsia), latureita pitänee olla kaksi, toki yhdelläkin pärjää. Katsoisin että kustannukset pitää olla samoilla linjoilla kuin pörisevilläkin, ellei jopa hieman halvempaa.
- Mielestäni aluksi olisi ihan hyvä aloittaa vaikka M4-10 kaaviolla, ajoaika sovittaa vain lähelle akkukestoa, josta minulla ei ainakaan ole hajua, 10min?. Toki alkuerät niinkuin M8:ssa

Huomoita järjestäjän näkökulmasta...
- Sähköä on oltava tarjolla, reilusti...
- Sähköeräkierrosten väli pitäisi olla minimissään se yksi tunti (1h), sittenkin voi tulla kiire niiden akkujen lataamisen kanssa...

..Samoilla linjoilla siis.

Omat kommentit edelliseen..

- Tunti on todella tiukka eräväli (akkujen pitää jäähtyä ennenkuin ne voi ladata uudelleen)
- Nämä ovat varmasti kalliimpia ajaa kuin polttikset (akut+laturit=polttoaine, nopari+sähkömoottori=kaasuservo+polttomoottori)
- Yksi laturi ei riitä mitenkään kisapäivän eräväliin, paitsi jos se osaa ladata sitä 4S pakettia kerralla. Jos käy sähkökisoissa katsomassa, niin joka pöydällä on kyllä aika monta laturia ja tässä on ihan sama tilanne kyseessä.
- positiivista olisi tosiaan tuo ettei tarvitsisi omaa mekkaria mukaan

-A-
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 18.08.09 - klo: 11.18
lipot voi ladata käsittääkseni heti samantien uudelleen

ehkä kalliimpia mutta myös helpompia useimmille
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: CAi - 18.08.09 - klo: 13.43
Minun kanta:

Ei akun vaihtoa ja erät 10 min, sekä AE, että finaalit.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: AkiM - 19.08.09 - klo: 10.01
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: *Wimmu* - 19.08.09 - klo: 16.07
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

+1
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 19.08.09 - klo: 18.16
minun kanta:

Ei enää lisää luokkia ellei ole todistettavissa että lisää harrastaja määriä.
Kehitystä pitää seurata, mutta tosiaan tätä vähää määrää ei enää ole varaa pilkkoa pienempiin ryhmiin.

+1
+1

Trukkejakin kun on ollut keskimäärin 16/kisa mikä valitettavasti liian vähän kisan läpiviemiseksi ilman ylimääräistä apua.

Ps. Prätkällä ei voi kääntyä vasemmalle kääntämällä tankoa oikealle. Kääntyminen tarkoittaa suunnan muutosta ei väistöliikettä.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HVoltage - 19.08.09 - klo: 19.57
itse itseäni lainaten...
Ajatus on kuitenkin se että saataisiin Truggeilua tukeva laji siihen rinnalle, Jyskyläkin kun taas vahvisti sen että M8 ja T8 ei samalle päivälle kovin hyvin istu...  Mekkaajat ja nostajat on kortilla...

Hyvä vähimmäiskaavio sunnuntaille olisi noin 20 truggyä ja 10 sähkökasia...  näin kisapäivä menee kohtuu kivutta läpi.

On vaikea nähdä metsää kun on puut edessä...

Siis jos tällä saadaan truggypäivään lisää kisaajia niin mikä estää?! Toki voi olla että niitä ei tule; tuleen ns. CORR:t ...

"Kuopataan nuo T-möykyt kanssa, aika marginaalilaji kuitenkin...  samaan kasaan voisi heittää myös stanuturistin, porotokkaturistin (ainakin kesäksi), GT-autot ja LS-5 autot on kanssa siinä ja siinä..."
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: peitsamo - 19.08.09 - klo: 21.22
Mielipiteenäni esitän, että on melko perusteeton väite, että uuden kisaluokan perustaminen vie kilpailijoita muilta lajeilta ja siksi uutta luokkaa ei kannata perustaa. (Näin ainakin ymmärsin nuo edelliset viestit).

Otetaanpa esimerkiksi tuo GT-8, joka edellisessäkin viestissä vilahti. Ko. sarja ei ole vienyt yhtään kilpailijaa pois mistään muusta sarjasta, päinvastoin, sen kautta on saatu jo ensimmäisenä kesänä kymmenkunta ihan uutta kilpailijaa mukaan kuvioihin. Tietämättä asioista sen enempää, veikkaan, että just esim. CORR- kilpailijat eivät olisi pois muista luokista, vaan uusia harrastajia ja kilpailijoita edellisten lisäksi. Tämän kaltaisia helposti ymmärrettäviä ja edullisia luokkia tarvitaan "pihasuttaajien" houkuttamiseksi mukaan kilpailuun. Esim. M8 on vaan liian kallis ja "tosikkomainen" :wink: luokka monelle aloittelijalle. Minä en näe kovinkaan paljon lisäarvoa sille, onko esim. M8-kisassa 60 vai 70 kilpailijaa, sen sijaan merkityksellistä on, että esim. GT-kisaan saadaan 15 kuskia 5 sijaan. Näihin "ei toivottuihin luokkiin" kuuluu yhtälailla esim. VTR ja ehkäpä minitkin, jotka tosin ovat jo pikkuhiljaa saamassa virallisempaa statusta itselleen. Olisiko RC-automaailma parempi, jos näitäkään luokkia ei koskaan olisi perustettu? Olisiko virallisissa SM-sarjoissa ollut enemmän kuskeja? Tuskin, tuskin. Kielletäänkö saman tien trukeillakin kilpaa ajaminen?

Mielestäni juuri tämän kaltainen suppeakatseisuus estää pienoisautoilun kehittymisen "kansan lajiksi". Jokainen puolustaa omaa lajiaan ja luokkaansa henkeen ja vereen, katsomatta avoimesti mitä aidan toisella puolella on. Tässä harrastuksessa ja sen kehittymisessä on mielestäni vain ja ainoastaan yksi tie: Harrastus- ja kilpailumahdollisuuksien lisääminen, kalustoon, ikään, näköön tai sukupuoleen katsomatta.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: AkiM - 19.08.09 - klo: 21.48
Jokaiselle luokalle on tarvetta jos se poikkeaa riittävästi muista. Jos isommalla kalustolla krossaaminen kiinnostaa niin ei voi olla "vetolaitteesta kiinni". M8 on tarjolla... 

Vaikka Truggy on oma lajinsa ei sekään ole saanut tuulta siipien alle koska on kuitenkin aika lähellä Buggyjä. Eipä ole ollut myöskään ollut kysyntää tai tarvetta 1/10 polttiskrossi luokille vaikka vehkeitä on saatavilla.

Jepen ajatukselle kyllä tukea siitä että vajaa Truggy kisapäivä vaati pysyäkseen jotain muuta samalle päivälle. Open Buggy?

talvella winter jumps M8e sarja?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Stilo - 20.08.09 - klo: 02.28
Uskon kyllä vakaasti että tälle M-8e luokalle on selkeä kysyntä. Itseäni ainakaan polttiskoneiset härvelit eivät hankintamielessä kiinnosta. Kaikki koneen säätäminen ja  stumppaamiset mekkarin kaivelut yms. ei kiinnosta pätkääkään.

Sen sijaan sähkömoottorilla varustetun M-8 krossarin tulen lähes varmasti tulevaisuudessa ostamaan. Syinä melkoinen kestävyys verrattuna 1:10 krossariin, paljon enemmän ratoja ja radan kunnolla ei niin suurta merkitystä. Sähkövehkeistä on myös selkeästi enemmän kokemusta itsellä, eikä ainakaan pienemmässä koossa niistä tarvitse pitää lähellekkään niin paljoa huolta kuin mitä parin kisan kokemuksella on nähnyt polttisvehkeen vaativan. Touhu on uusille kuljettajillekkin huomattavasti helpompaa oppia.

Juuri tämä kisaamisen helppous sähkökalustolla tekee sen SELKEÄN eron polttiskrossiin. Huomattavasti isompi ero kuin polttis buggy/truggy.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: AkiM - 20.08.09 - klo: 06.15
Uskon kyllä vakaasti että tälle M-8e luokalle on selkeä kysyntä. Itseäni ainakaan polttiskoneiset härvelit eivät hankintamielessä kiinnosta. Kaikki koneen säätäminen ja  stumppaamiset mekkarin kaivelut yms. ei kiinnosta pätkääkään.

Tottumiskysymys. Monet polttiskoneisiin tottuneet vierastavat taas suuria virtoja, balanssereita ja akku- sekä laturiarsenaalia. Puhelinta ladataan, autoja tankataan  :grin:

Hyvä näin. Tämä kannustaa varmasti kisoja järjestäviä tahoja miettimään luokkan sisällyttämistä aluksi ainakin täytteenä johonkin kisaan.

Stilo, mielenkiinnosta; ajatko kisaa 1/10 krosseilla? Jos ajat, mitä veikkaat, jääkö tämä luokka kisakalenteristasi pois jos M8-e:stä tulee kilpailuluokka?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: peitsamo - 20.08.09 - klo: 08.26
talvella winter jumps M8e sarja?

Ei pöllömpi idea. Onko sopivia ratoja?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 20.08.09 - klo: 09.14
talvella winter jumps M8e sarja?

Ei pöllömpi idea. Onko sopivia ratoja?
Moro
Nokian sisärataa on tarkoitus muuttaa M8e:lle sopivammaksi mikäli sen kokoisia autoja oikeasti ilmaantuu. Tosin tila on sen verran pieni että mitään oikeasti hyvää rataa siihen tilaa ei saa. Haussa on kyllä isompikin tila.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mr Cale - 20.08.09 - klo: 09.41
Tottumiskysymys. Monet polttiskoneisiin tottuneet vierastavat taas suuria virtoja, balanssereita ja akku- sekä laturiarsenaalia. Puhelinta ladataan, autoja tankataan  :grin:

Ladattavaa sähköautossa:
Auto, ohjain

Ladattavaa polttiksissa:
Ohjain, vastari, hehku, startti.

:wink:
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Tuukka - 20.08.09 - klo: 13.13
Ajattelin itsekin ehdottaa talvisarjaa / kilpailuja. Moni M-8 krossaaja on uskoisin kaltaisemme, että ei niin muut luokat nappaa, mutta talvella voisi "samalla" kalustolla kilpailla / hupailla sähkökäyttöisenä. Tosin kustannukset tältä palstalta otettuna vaikuttavat aika suurelta.

Ja Finnish Open on kesällä omiaan juuri tälläisia kokeiluja varten.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: jerzirccar1 - 25.08.09 - klo: 23.01
Tämä luokka on tulevaisuutta, näin se vaan on :wink: Ei mene montaakaan vuotta niin nuo akut ja laturit ovat sitä hintaluokkaa että kannattaa jo siirtyä akku autoihin.
Jerzi

PS Kiitos Peitsamo että olet uusien luokkien kannalla, niin olen minäkin. esim VTR luokassa on vain muutama vanha kisakuski ajamassa ja muut on ihan newbie kavereita jotka ovat innostuneet uuteen luokkaan.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Heuli - 05.09.09 - klo: 21.02
Jenkeissä ajetaan ensimmäiset mestaruuskisat 1:8 sähköcrossareilla marraskuun lopussa (linkki (http://www.rctech.net/forum/electric-off-road/323370-first-roar-1-8-electric-championships-revelation-raceway.html)). Akuista tuolla on jo vääntöä, mutta varmaan kisojen jälkeen ollaan asiasta taas paljon viisaampia niin teknisistä säännöistä kuin toimivimmista ajoformaatista ajoaikoineen.

Tänä kesänä Finnish Openeissa truggyjen määrä on maksimissaan ollut alle 25:n niin kahteen erään on mahduttu hyvin. Tuohon sopisi kyllä erinomaisesti pari erää sähköbuggyjäkin mukaan eikä aikataulu venyisi. Sähköluokassa erät nostaisivat vuorotellen toisiaan. Esim. näin voisi upottaa M-8e:n (tummennettu aikataulussa) sähköautoajokaavion T-8 truggyjen nousufinaalien sekaan:

9:00   erä 1   Eräharjoitus 1   8 min
9:15   erä 2   Eräharjoitus 1   8 min

9:30   erä 3   Eräharjoitus 1   3+5 min
9:45   erä 4   Eräharjoitus 1   3+5 min

10:00   erä 1   Eräharjoitus 2   8 min
10:15   erä 2   Eräharjoitus 2   8 min

10:30   erä 3   Eräharjoitus 2   3+5 min
10:45   erä 4   Eräharjoitus 2   3+5 min

11:10   erä 1   Eräkierros 1   5 min
11:20   erä 2   Eräkierros 1   5 min

11:30   erä 3   Eräkierros 1   3+5 min
11:45   erä 4   Eräkierros 1   3+5 min

12:10   erä 1   Eräkierros 2   5 min
12:20   erä 2   Eräkierros 2   5 min

12:30   erä 3   Eräkierros 2   3+5 min
12:45   erä 4   Eräkierros 2   3+5 min

13:10   erä 1   Eräkierros 3   5 min
13:20   erä 2   Eräkierros 3   5 min

13:30   erä 3   Eräkierros 3   3+5 min
13:45   erä 4   Eräkierros 3   3+5 min

14:30   A1-finaali        10 min
14:45   B1-finaali        10 min

15:00   Semifinaali   A   3+20 min
15:30   Semifinaali   B   3+20 min

16:00   A2-finaali        10 min
16:15   B2-finaali        10 min

16:30   Finaali      3+45 min

17:30   A3-finaali        10 min
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 10.09.09 - klo: 13.23
Kuulostaa ja näyttää Heuli varsin mainiolta - paitsi jos rinnalle tulee T-8e -luokka, onko se mahdollista? Monethan tekevät juuri truggykonversioita itse ja niitä meidän radallakin on toistaiseksi näkynyt patteribyggyja enemmän.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Ekkuli - 10.09.09 - klo: 13.44
Mielestäni sähköautoja ei kannata erotella buggyihin
ja truggyihin aluksi,koska osannottajia tuskin on yli 30/luokka.
2-3 vuoden päästä asiaa voi olla toisin.Ei ole mielekästä ajaa esim.4 auton kisoja.
Kiitos ja anteeksi :grin:
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: jarkko - 10.09.09 - klo: 14.21
Mielestäni sähköautoja ei kannata erotella buggyihin
ja truggyihin aluksi,koska osannottajia tuskin on yli 30/luokka.
2-3 vuoden päästä asiaa voi olla toisin.Ei ole mielekästä ajaa esim.4 auton kisoja.
Kiitos ja anteeksi :grin:

Just, kunhan nähtäisiin ensin jotain kisaa e-vetoisilla maastureilla ennenkuin niitä aletaan jakamaan alaryhmiin. Vai onko e-luokka jo ollut jossain kisassa mukana?

Pitäisi varmaan ruveta päivystämään Lavangossa enemmän, kun en ole vielä päässyt näkemään sähkökasia tositoimissa.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 10.09.09 - klo: 14.29
Monet pitävät asiaa hyvinkin mahdollisena, itse en osaa sanoa.. kunhan halusin tuoda asian esille kysmykselläni että T8-e kannattaa suunnitelmissa huomioida, vaikka niin että "sitä luokkaa ei ajeta" tm. Itse en ehdota mitään koska en pysty/osaa, mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla ja kenties kyselen tyhmiä. Jos luokka syntyy niin miksei voisi kokeillakin.

Jarkolle: http://rc10.fi/index.php?topic=11310.msg364433#msg364433
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Heuli - 15.09.09 - klo: 09.57
Viime keväänä Neo 09 -kisassa ajettiin 1:8 sähköbuggyillä näköjään 5 minuutin alkuerät ja 10 minuutin finaalit. Ooplen foorumissa oli juttua ajoajoista ja 4S 5000 mAh 30C -lipoilla on ajettu sellaista 12-15 minuuttia, joten paritkin alkuerät voisi ajaa samalla paketilla jos ajetaan polttiksen tyyliin lyhyemmät 5 min alkuerät ja jää 10 minuutin finaaleissakin hieman sähköä akkuun erän jälkeen niin ei tarvi pelätä keskeytyksiä sähkönloppumisen takia.

Jos kuitenkaan omaa sähköluokkaa ei vielä ensi kesäksi näille saada niin toivottavasti Finnish Openeissa saa ajaa sähköautolla polttisten seassa, semissä ja finaalissa tosin vaaditaan sitten nopeaa "tankkaajaa"  :wink:
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Koheltaja - 15.09.09 - klo: 10.38
Sinne 15 minuutin kantturoille ajoaika sijoittuu 4S 5000mah/30c lipoilla joten 10 hiitti on aika passeli. Siinä voi sähköt olla kovilla jos pääsee vetämään finaalin, vaikuttaa siltä että kun tosissaan ajaa niin lämpö muodostuu jonkinlaiseksi ongelmaksi, varsinkin kun kaupalliset pikkuföönit ei oikein tuppaa kestämään näissä vehkeissä.

Toki sekin tulee jossakin välissä testattua että kestääkö pelit 45 minuutin ajoa, kunhan saadaan uudet akut ja tehtyä pikavaihtoteline akuille.

Uusia merkkejä ilmaantuu tämän tästä ja varikolla kun on jutusteltu kuskien kanssa niin kiinnostus patterikasia kohtaan on ollut positiivista. Väitän että ensi kesänä nähdään moninkertainen määrä M8e autoja radalla mitä tänä kesänä on nähty...

Jos varsinaista M8e luokkaa ei tule ja FO:ssa on mahdollista seikkailla nitrojen seassa niin voisihna sitä käydä jossain kisassa vertailemassa sähköä nitroon.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HVoltage - 15.09.09 - klo: 12.24
Jos kuitenkaan omaa sähköluokkaa ei vielä ensi kesäksi näille saada niin toivottavasti Finnish Openeissa saa ajaa sähköautolla polttisten seassa, semissä ja finaalissa tosin vaaditaan sitten nopeaa "tankkaajaa"  :wink:

Mun mielestä koko FO sarja on _hieman_ tuuliajolla tällä hetkellä, mutta minusta ei ole mitään järkevää perusteltua estettä M8-e luokalle järjestää T8 kisojen yhteydessä. Sikäli että kisaajia saadaan se noin 10/kisa.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 16.09.09 - klo: 20.00
Moro
Nyt näyttää Nokialla siinä mielessä hyvätä että sinne on tulossa sen kokoinen tila että voi unohtaa 1/10 autot, ja pääsee ajeleen M-8e:tä oikeen urakalla.
Vielä kun vaan M-8e sähköhilut postista tulis että pääsis testaan niiden ketävyyden oikeasti.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 06.10.09 - klo: 07.56
nokian wj:ssä siis m8e luokka?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 06.10.09 - klo: 08.14
Vuokranantaja meni ilmeisesti puihin, eli isomman tilan saanti vaikuttaa tällä hetkellä epävarmalta.
 
Toki oli vanhalla radalla eilenkin 2kpl M-8e:tä treenaamassa, sitä en tiedä järjestetäänkö wj yhteydessä M-8e:lle omaa luokkaa.
 
Radan uudelleen pinnoitus työkin on vielä kesken, kun uusi WJ luokkarengas vaatii suht isot hommat radanpinnan suhteen.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mikko L - 06.10.09 - klo: 08.42
Toki oli vanhalla radalla eilenkin 2kpl M-8e:tä treenaamassa, sitä en tiedä järjestetäänkö wj yhteydessä M-8e:lle omaa luokkaa.
 
Radan uudelleen pinnoitus työkin on vielä kesken, kun uusi WJ luokkarengas vaatii suht isot hommat radanpinnan suhteen.
:shock:
Onko teillä foamit noissa M8e autoissa? Vai miten ne teidän matot kestää M8e autot nappuloilla, mutta ei kymppiautoja nappuloilla?
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 06.10.09 - klo: 10.04

Lainaus
Radan uudelleen pinnoitus työkin on vielä kesken, kun uusi WJ luokkarengas vaatii suht isot hommat radanpinnan suhteen.
Lainaus
:shock:
Onko teillä foamit noissa M8e autoissa? Vai miten ne teidän matot kestää M8e autot nappuloilla, mutta ei kymppiautoja nappuloilla?
Radalla ei olisi ajettu ilman tuota wj rengassääntöä nappulakumeilla, ja nyt kun säännön takia pintaa uusitaan niin kestää hyvin nuo M-8e myös. Pahimmat paikat on jo pinnoitettukin ja vielä vaihtamatta olevat matot onkin kulunut hetkessä lähes roskis kamaksi.

Aivan kuten koitin säännön keksijöille kertoa tuloksetta. Kaiken lisäksi ajaminen oli vanhalla radalla uusilla luokkarenkailla lähes mahdotonta saada 5 min. tulos, toki olen huono ajaan, mutta eipä se onistunut keneltäkään muiltakaan ketkä asiaa tuolla testas.
En nyt jatka tuota asiaa enään koska tiesin olevani oikeassa ja se asia tuli todistetuksi.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Heuli - 06.10.09 - klo: 10.40
Laitetaan tähän välikevennykseksi linkki jenkkien mestaruuskisojen ilmoittautumiseen: http://www.revrace.com/ENTRY_FORM_6817.cfm

1:8 sähköluokkia siis 20 erilaista, jenkit ne osaa :roll:
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 06.10.09 - klo: 10.50
Laitetaan tähän välikevennykseksi linkki jenkkien mestaruuskisojen ilmoittautumiseen: http://www.revrace.com/ENTRY_FORM_6817.cfm

1:8 sähköluokkia siis 20 erilaista, jenkit ne osaa :roll:

just :D ja kuskeja riittää joka luokkaan
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: JUkka-san - 16.11.09 - klo: 18.49
Nostetaanpa aihetta hieman...

Kuinka moni olisi osallistumassa kisoihin jos patterikaseille sellaisia olisi?

Jos osallsitujia olisi vähän, olisiko mahdollista että sähkökasit ajaisivat Finnish Openissa polttisten seassa? Ajettaisiin M8 säännöillä ja jos joku pääsee niin pitkälle että varikkokäynti tarvitsee tehdä, niin sitten varikolla vaihdetaan akut.

Jos osallistujia on enemmän, niin sitten voisi harkita varmaan omaa luokkaa patteriautoille, vaikkapa truggyt ja buggyt samassa.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 16.11.09 - klo: 18.52
Nostetaanpa aihetta hieman...

Kuinka moni olisi osallistumassa kisoihin jos patterikaseille sellaisia olisi?

Jos osallsitujia olisi vähän, olisiko mahdollista että sähkökasit ajaisivat Finnish Openissa polttisten seassa? Ajettaisiin M8 säännöillä ja jos joku pääsee niin pitkälle että varikkokäynti tarvitsee tehdä, niin sitten varikolla vaihdetaan akut.

Jos osallistujia on enemmän, niin sitten voisi harkita varmaan omaa luokkaa patteriautoille, vaikkapa truggyt ja buggyt samassa.

Tuotaa meenaatko että veettäs ½h finaalit? vai jopa 45min A finaali.

ittee kyllä kiinnostas tuohon osallistumin, mutta "ylipitkät" finaalit kyllä nostaa kuluja, tarvinee sen 4 akkusettiä = 8 akkua
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: JUkka-san - 16.11.09 - klo: 19.02
Parempi tuokin alkuun kuin ei kisoja ollenkaan.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Koheltaja - 16.11.09 - klo: 20.21
Voi olla että tulee joku kisa kokeiltua mutta en lähde polttisten sekaan ajamaan pitkiä eriä ja rikkomaan sähköjä ylikuumenemisella. Paljoa ei keretty ajamaan syksyllä testejä mutta päälimmäisenä jäi mieleen että sähköt on aika rankalla jos pitää vetää yhtä pitkiä vetoja kuin nitroilla. 10 minuutin erät patterikaseille niin saa pelit kestämään paremmin ja ehkä sitä kautta porukkaa lauteille kun ei tarvii ajaa riskillä että sähköt kärähtää.

Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HuoH - 16.11.09 - klo: 21.52
Juu kiinnostusta löytyy täältäkin suunnalta tuolle M8e,tosin kyydin saanti muualle,kuin lavankoon hieman hankalaa...
Ja 10min ois erissä varmasti ihan OK,koska esim.kuten minä,joka käy koulua ja vanhemmat maksavat suurimman osan harrastuksesta,niin ei ole varaa kovin moniin akku setteihin,eli 1 tai 2 akkupari oisi,joilla ajaisi sen 5-10min per setti,ehkä kauemmin.
Ja 1 larutilla 2 akkua samaan aikaan joutus lataamaan,että kerkeis taas seuraavaan erään,että kerkiää.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: manez - 16.11.09 - klo: 22.06
Mukana ollaan kisailemassa jos vaan M8e kisoja ilmaantuu.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 08.01.10 - klo: 15.41
Aika hiljaista tällä osastolla. CORRit vieneet huomion.

Seuraava aihe ei herättänyt keskustelua CORR topikissa, mites täällä:

Jenkeissä on ollut puhetta patterikasien vaarallisuudesta - äänettömät rataohjukset jotka lentävät stealthina kovaa ja korkealla, kovempaa kuin polttisversiot - ovat hengenvaarallisia nostajille. Ovat myös tulleet siihen tulokseen että ovat kohtuu kalliita, ainakin vielä (tuplalipot jne).

Monet siellä haluisivat nähdä edullisemmat, kevyemmät ja hitaammat CORRit kasikrossin sähköluokan korvaajana eli M-8e meikäläisittäin, ja samalla patterikasit sivuutettaisiin.

Herättää varmaan niinikään tunteikkaita ajatuksia, mitä mieltä olette? Onko tilaa molemmille kaikkien nykyisten luokkien ohella? Vai ajetaanko niillä kenties samoissa kisoissa jatkossa? Vai onko patterikasien paikka kenties polttisten seassa?

Mitä tulee tohon mahdolliseen kalleuteen niin tämä on poimittu R/C Carin päätoimittajan blogista:

’m a big fan of new technology.  In fact, I’m sitting here right now assembling a new Hot Bodies VE8 brushless buggy, if that’s any indication.  New technology takes us places we never thought we’d go, especially in the R/C hobby.  5-10 years ago, if you had told me I would assemble a 1/8-scale buggy without a .21 nitro engine, I’d have said you were crazy.  In our new February issue, I write about brushless buggy technology, the size and speed of the cars, and how accessible this technology now is to consumers.

Still, I’m sitting here eyeballing this Hot Bodies car and wondering to myself how many “early adopters” there are out there…how many of you have decided it was a good idea to drop $1000+ on LiPo batteries, competition chargers, brushless 1/8-scale motors and ESCs, and brushless buggy kits?  I ask not because I don’t support the class, but because I’m simply curious—are you a 1/8 brushless owner?  Let me hear from you.  The speed, power and ease with which a 1/8 brushless buggy can be operated repeatedly is undeniable.  I’m fortunate because I get to play with this technology, test it, evaluate it, and write about it every day.  But I’m wondering, if I were a consumer on the sidelines eyeballing my Visa statement, would I be one of the brave ones and jump into a class that hasn’t quite “made it” yet?  Let me know what you think—email me at stephen@hi-torque.com
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 08.01.10 - klo: 17.01
Kovin hiljainen tuollainen metalli spurrilla ja pinjonilla oleva M-8e auto ei ole. Muovispurrista en ole kuullut ajettavan mutta hiljaisempi oletettavasti. Tuskin vaarallisempi kuin polttiksenakaan silti.
Hinnoista olikin tuolla polttiksesta-sähköauto osiossa puhetta ja hinta ei kyllä ole syy ajaa corrilla. Jossain tuolla on paljon hintoja kerrottuna ->http://rc10.fi/index.php?topic=33335.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=33335.0)

Olen sen verran ajellut M-8e:llä että voi takuu varmaksi sanoa sen olevan halvempaa kuin 1/10 crossilla ajaminen (varaosia kun ei hajoa vaan ne kuluu loppuun). Akkujen hinnoissa eroa ei juuri ole vaikka meneekin 4s akku ja nopeudensäädin/moottori comboissakaan ei monen kympin eroa.
Eli pitkällätähtäimellä erittäin halpaa harrastamista M-8e:llä ajaminen, ja miks ei CORRillakin jos ne kestää poltiksen tapaan, mitä hieman epäilen.

Se onko mitään järkeä erotella 4wd CORR autoja M-8e autosta eriluokkiin vain erilaisen korin takia, tuntuu hölmöltä. Toki CORR kori tekee autosta huonon ajettavan, mutta jonkun mielestä kai hienon näköisen, mielestäni ei pitäisi jakaa luokkaa sen perusteella. Ja jos 4WD CORRiin saa järkevän koneen tuskin nopeudessakaan mainittavaa eroa. Ellei sit väkisin halua vakiorenkailla ajaa mitkä ei tosiaan näytä toimivan. Toki minulle jo selvitettiin että Corrilla ajellaan ns. romurallia kylki kyljessä nojaten, no se tietenkin muuttaa mahdollisuuden ajaa kilpaa samaan aikaan.   

Täyteluokkana tuo M-8e ja 4wd CORR sopii varmasti hyvin T-8 kisojen yhteyteen. Sitten kun porukka kyllästyy 1/10 sähkölelujen jatkuvaan korjaamiseen on ihme jos M-8e ei yleisty, hyvän ajettavuuden ja kestävyyden takia. Ehkä siinä vaiheessa voi miettiä luokkien jakamisia kun autoja on edes 2 erän verran. 2wd CORR onkin sitten asia erikseen.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HuoH - 08.01.10 - klo: 17.26
Yksi asia voi myös olla,että näin talvella nuo sisäradat ovat suunniteltu 1/10 autoja silmällä pitäen,joten ovat tuollaiselle M8e autolle hieman pieniä,joten moni tuskin haluaa ajaa hitaasti taikka sitten seiniä pitkin sen takia,että autosta ei voi ottaa kaikkea irti.
Uskon kyllä vakaasti,että kun kevat/kesä koittaa ja pääsee ulko baanoille ajamaan 8 krossia,niin eiköhän siellä ala näkymään M8e autoja myös.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: TTKoo - 08.01.10 - klo: 18.10
Uskon kyllä vakaasti,että kun kevat/kesä koittaa ja pääsee ulko baanoille ajamaan 8 krossia,niin eiköhän siellä ala näkymään M8e autoja myös.

Kuin myös
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Koheltaja - 08.01.10 - klo: 21.16
Jenkeissä on ollut puhetta patterikasien vaarallisuudesta - äänettömät rataohjukset jotka lentävät stealthina kovaa ja korkealla, kovempaa kuin polttisversiot - ovat hengenvaarallisia nostajille. Ovat myös tulleet siihen tulokseen että ovat kohtuu kalliita, ainakin vielä (tuplalipot jne).

Ääntä tai ei niin sattuu taatusti jos osuu nostajaan. Jos sähköillä ajetaan nitrojen seassa niin silloin on toki vaarana että nostajalla jää hiljainen auto huomioimatta ja sitten sattuu Juhaa otsaan. Jos sähköt ajaa keskenään niin nitrojen ääni ei ole peittämässä metallispurrin iloista vikinää ja nostajakin tajuaa että nyt tulee auto.

Kustannuksista en vielä lähde spekuloimaan SC 4WD autojen osalta, aika näyttää miten ne pysyy nipussa. Jos pysyy yhtä hyvin kuin patterikasi niin silloin on tulossa edullinen sähkölaji, M8e kestää uskomattoman paljon, kuten mmrc jo mainitsi. Monet M8e kuskit ajaa myös muita sähköluokkia joten samoja 2s akkuja voi käyttää patterikasissa, silloin kustannukset ei nouse sähköjenkään osalta korkeiksi.

Näyttää siltä että M8e autot on kehitystaipaleen alkupäässä ja ne tulee yleistymään muutaman vuoden sisällä niiden helppouden takia. Myös SC on kovassa huudossa rapakon takana mutta en vielä jaksa uskoa että ne olisi syrjäyttämässä ihan heti M8 autoja.

Se mikä on jenkkilässä turvatonta, ei tarkoita sitä että sama asia olisi turvatonta myös muualla. Meren toisella puolella olevaan "sulatusuuniin" mahtuu kaikenlaisia vipeltäjiä, joille pakkopaitakaan ei ole turvallinen vaihtoehto...
 
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 08.01.10 - klo: 21.34
Aivan totta mitä ääniin tulee.

Mäkinen heitti myös hyvä pointin, moniin malleihin saa muovisen spurrin joka sisätiloissa voisi olla hyvä juttu, smoothimpi niinku.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: ToniP - 09.01.10 - klo: 02.11
Ainakin Asson M8e mallissa on muovispurri. Se on huomattavasti hiljaisempi kuin teräksisellä varustettu.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Hount - 25.01.10 - klo: 19.24
Laskin että kahdella akulla ja 1C latausvirran tarjoavalla laturilla pärjää koko päivän vaikka olisi pelkät M8e kisat eikä pelkkä täyteluokka polttisten tauolla.
Erän pituus 15 min, tauko erien välillä 5 min, kolme erillistä erää.

F = täysi akku
E = tyhjä akku
C = akku latauksessa
(F-F = kaksi täynnä jne)

0  min - F-F (1. oma ajovuoro 1. akulla)
20 min - E-F (nostovuoro)
40 min - C-F (odotuserä ja 1. akku laturiin)
60 min - C-F (2. oma ajovuoro 2. akulla)
80 min - C-E (nostovuoro)
100min - F-C (odotuserä ja 2. akku laturiin)
120min - F-C (3. oma ajovuoro 1. akulla)
140min - E-C (nostovuoro)
180min - C-F (odotuserä ja 1. akku laturiin)
200min - C-F (4. oma ajovuoro 2. akulla)
220min - C-E (nostovuoro)
240min - F-C (odotuserä ja 2. akku laturiin)
jne.

Ajon jälkeen akku saa jäähtyä 20min ja tullessaan latauksesta saa hengähtää vielä 20min ennen ajoa. Laturi ei kyllä juurikaan hengähdä vaan luukuttaa tällä aikataululla koko ajan.
Tosin näin tiukkaa aikataulua ei voisi varmasti vaatia kuljettajilta joten jos tämä onnistuu, niin kaksi akkua riittää helposti.

Akkuun voi sijoittaa kaikkea 150eur - 40eur väliltä, eli kovin suuri menoerää siitä ei muodostu. Myös 100W latausvirtaan kykenevät laturit ovat melko halpoja.

M8e luokan plussat ja miinukset.

+ halpa (vs. melkein mikä vaan luokka)
+ hiljainen (vs. polttis)
+ kestävä (vs. 1:10 offroad)
+ helppo (vs. M8 polttis)

- vaarallinen (akkupalot ja nostajien turvallisuus)
- kaluston lapsenkengät (moottorien ja säätimien kesto väärin säädettynä)
- kaluston monimuotoisuus ja kotikutoisuus (ei nopeaa varaosasaantia DIY ja 3rd party osille)

Loppuksi vielä:
Itse näen M8e:n aseman tulevaisuudessa polttiskrossikuskien taloudellisena treenikalustona. Jokainen treeniin käytetty euro syö kierrosajasta enemmän kuin autoon viriosina laitettu. Vakavasti otettavaa kilpailuluokkaa siitä ei tule ellei harrastajamäärät nouse. Yksinkertaisesti harrastajien määrä loppuu kesken jo nykyisilläkin luokkien määrällä ja nykyiset luokat ja niiden kalusto kalusto ovat valmiimpia kisailuun kuin M8e.

 - Hount
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 25.01.10 - klo: 22.11
tuo akku kaavio ei kyllä aukee ollenkaan????

ajon jälkee akut vaa 4s:nä laturiin niin ovat valmiina seuraavaan erään.

edit: eikä tuota luokkaa voi yhellä akulla/akkuparilla ajaa, vähintaan sen 2 settiä vaatii. Toinen o aina oltava täynnä.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Koheltaja - 25.01.10 - klo: 22.18
En muista tiedä mutta itse en kovin mielelläni laita suoraan ajosta otettua 40-50 asteista lipoa suoraan lataukseen...

Kolme 15min erää ja 5min tauko erien välissä, ymmärsinkö oikein?

Aika hurjaa rääkkiä joutuu sähköt kestämään jos noin pitkät erät tulee ja jäähdytysaikaa ei ole 5min enempää?
 
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: HVoltage - 25.01.10 - klo: 22.20
edit: eikä tuota luokkaa voi yhellä akulla/akkuparilla ajaa, vähintaan sen 2 settiä vaatii. Toinen o aina oltava täynnä.

Lukeehan tuossa Hount:n viestissä ihan selvästi että _kahdella akulla_. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Se on ihan oma asia millaisia akkuja sinne autoonsa lykkää, markkinoilla kun on 1S akuista 6S akkuihin valikoimaa...  Kovakuorisia 4S akkujakin on tyrkyllä...
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 25.01.10 - klo: 22.20
En muista tiedä mutta itse en kovin mielelläni laita suoraan ajosta otettua 40-50 asteista lipoa suoraan lataukseen...

Kolme 15min erää ja 5min tauko erien välissä, ymmärsinkö oikein?

Aika hurjaa rääkkiä joutuu sähköt kestämään jos noin pitkät erät tulee ja jäähdytysaikaa ei ole 5min enempää?
 

15min erä ja nostamaan ja loppu diipailua. En itekään suoraan ajosta akkua kyllä laturiin laittas, sen takia sen 2 settiä tarvii.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 25.01.10 - klo: 22.21
edit: eikä tuota luokkaa voi yhellä akulla/akkuparilla ajaa, vähintaan sen 2 settiä vaatii. Toinen o aina oltava täynnä.

Lukeehan tuossa Hount:n viestissä ihan selvästi että _kahdella akulla_. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Se on ihan oma asia millaisia akkuja sinne autoonsa lykkää, markkinoilla kun on 1S akuista 6S akkuihin valikoimaa...  Kovakuorisia 4S akkujakin on tyrkyllä...
juu juu tajusin jo, en vaa kerinnu muokkaamaan.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 07.27
Jos todella haluaa kisata, niin kandee ostaa se auto valmiina kaupasta eikä rakentaa itse, niin varaosatkin saa varaosanumerolla
- kaluston monimuotoisuus ja kotikutoisuus (ei nopeaa varaosasaantia DIY ja 3rd party osille)
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 26.01.10 - klo: 08.17
M-8 Polttisautoon tarvii laittaaa ainoastaan sähkömoottoria varten pukki ja akkuteline.
Eli MikaR kyllä autossa käytetään samoja varaosia kuin polttis käytössäkin. Eli ei mitään ongelmaa varaosien suhteen. Tosin en ole Xrayn 808:sta tehdystä autosta rikkonnutkaan mitään ja takana kumminkin pitkälti yli 100 akullista eli n. 25 tuntia ajoa. Tuohon ajo määrään ei taida päästä 1/10 crossilla ilman rikkoutumisia millään merkillä. Ja vauhti tuolla Nokian radalla on kumminkin sama tai hieman nopeampi kuin 1/10 4wd crossi autolla.

Ja nuo muutkin Hountin mainitsemat miinukset tässä 8 luokassa pätee 1/10 luokkiin samalla tavalla. Eli säätimet ja koneet ei kestä jos väärät asetukset /välitykset.

Nyt kun Nostajien vaarallisuus on tullut niin monessa esiin. Onko polttiskisoissa joskus sitten sattunut auton takia pahoja onnettomuuksia. Olen harrastannut muuteman vuoden enkä tiedä ensimmäistäkään tapausta. Turussa joskus joku loukkasi polvensa mutta se ei kait johtunut auton törmäyksestä. Toki tiedän bensa-auton karanneen parkkipaikalla jonkun jalkaan mutta sekin siis parkkipaikalla eikä radalla missä autoilla ajataan.

Ainahan osumisen vaara on olemassa se pitäisi kaikkien nostajien ja kuskien muistaa ja varoa oli sitten kyseessä mikä luokka tahansa.   
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Mika R - 26.01.10 - klo: 08.19
Siis se oli Hountin kommentti, ei mun. Sanoin vaan että jos se on jollekin ongelma, niin ostaa kaupasta.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: miksu79 - 26.01.10 - klo: 08.32
notta ristus mä sain assosta ensimmäisen osan rikki. muovinen spurri antautu eilen siihen tais kadota nokian ensimmäinen hiljainen 8e (tulee metallinen tilalle) on sillä kyllä varmaan n 30 akkua ajettu aika kovalla kädellä...
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.01.10 - klo: 09.07
Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 26.01.10 - klo: 09.23
Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi

Harva käyttää lataukseen yli 200W eli 20 kuskia tarvis 4000W tuolla kulutuksella, olettaen että kaikki lataa samaanaikaan 200W teholla akkua.

4500-5400mah 4s akku ladattaessa 1S:llä menee 65-80w sähkötehoa, tuohon vielä laturin kaipaamat "hukkatehot" niin saadaan semmonen 100w/laturi.

huikeita tehojahan tuollasesta yhestä valovirta rasiasta ei saa

10A sulakkeella sen 2300w
16A sulakkeella sen 3680w

ulkona moisen voi hoitaa vaikka agrikaatilla, jos ei ole saatavilla sähköä muuten.
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: nikoprkl - 26.01.10 - klo: 09.27
Suunnilleen kaikki laturithan toimivat myös 12V Jännitteellä, jota löytynee liki joka kuskin auton konepellin alta.. Tämä tapa oli käytössä viel yleisesti joitain vuosia sitten. ;)
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: mmrc - 26.01.10 - klo: 09.32
Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi
Eli jos oiken käsitin niin 2 tälläistä riittää 20 kuskille. Jos kaikki on tullut kävellen tai taksilla radalle. http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/93 (http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/93)


 
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Hount - 28.01.10 - klo: 02.46
tuo akku kaavio ei kyllä aukee ollenkaan????

ajon jälkee akut vaa 4s:nä laturiin niin ovat valmiina seuraavaan erään.

edit: eikä tuota luokkaa voi yhellä akulla/akkuparilla ajaa, vähintaan sen 2 settiä vaatii. Toinen o aina oltava täynnä.

4s:nä? tarkoitatko akkua missä on neljä kennoa sarjassa? Totta kai jos on 2x2S akut niin ne kannattaa ladata kerrallaan (toki vaatii 2x2S->4S balanseriadapterin)


En muista tiedä mutta itse en kovin mielelläni laita suoraan ajosta otettua 40-50 asteista lipoa suoraan lataukseen...

Kolme 15min erää ja 5min tauko erien välissä, ymmärsinkö oikein?

Aika hurjaa rääkkiä joutuu sähköt kestämään jos noin pitkät erät tulee ja jäähdytysaikaa ei ole 5min enempää?
 

Kaksi erää omien erien välissä. Ajon jälkeen 40min jäähdyttelyä kuten aikataulu kertoo.
Ja ehtiihän se tulla täyteen vaikka nostovuoron jälkeen vasta laittaisi latautumaan.
Muokkasin nyt aikataulua jotta ei akkua joudu laittamaan lataukseen heti ajon jälkeen. Hyvä huomio Koheltajalta.



Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi

Harva käyttää lataukseen yli 200W eli 20 kuskia tarvis 4000W tuolla kulutuksella, olettaen että kaikki lataa samaanaikaan 200W teholla akkua.

4500-5400mah 4s akku ladattaessa 1S:llä menee 65-80w sähkötehoa, tuohon vielä laturin kaipaamat "hukkatehot" niin saadaan semmonen 100w/laturi.

huikeita tehojahan tuollasesta yhestä valovirta rasiasta ei saa

10A sulakkeella sen 2300w
16A sulakkeella sen 3680w

ulkona moisen voi hoitaa vaikka agrikaatilla, jos ei ole saatavilla sähköä muuten.


Aah, taidat sekoittaa lataus/ purkuvirran ja akkujen sarjaankytkennän. 4S akku on neljän kennon sarjaankytkentä ja purku / latausvirrasta on tavattu käyttää C:tä. 1C ja 2C ovat yleisimmät latausvirrat.

 - Hount
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: MirosHima - 28.01.10 - klo: 09.51

Onko kukaan laskennut että kuinka paljon tarvitaan sähköä kisapaikalla jos on vaikka 20kuskia kisassa mukana. Onko sellaisia ajopaikkoja viellä olemassa missä sitä on tarjolla kaikille haluaville.
Jerzi

Harva käyttää lataukseen yli 200W eli 20 kuskia tarvis 4000W tuolla kulutuksella, olettaen että kaikki lataa samaanaikaan 200W teholla akkua.

4500-5400mah 4s akku ladattaessa 1C:llä menee 65-80w sähkötehoa, tuohon vielä laturin kaipaamat "hukkatehot" niin saadaan semmonen 100w/laturi.

huikeita tehojahan tuollasesta yhestä valovirta rasiasta ei saa

10A sulakkeella sen 2300w
16A sulakkeella sen 3680w

ulkona moisen voi hoitaa vaikka agrikaatilla, jos ei ole saatavilla sähköä muuten.


Aah, taidat sekoittaa lataus/ purkuvirran ja akkujen sarjaankytkennän. 4S akku on neljän kennon sarjaankytkentä ja purku / latausvirrasta on tavattu käyttää C:tä. 1C ja 2C ovat yleisimmät latausvirrat.

 - Hount

eipä siinä mikää sekas menny, kirjootusvirhe vaan xD pitäs lukee 1C
Otsikko: Vs: M-8e aka sähkökasicrossarit
Kirjoitti: Koheltaja - 28.01.10 - klo: 18.03
Mulla tuli käpy luetun ymmärtämisessä noiden erien kanssa joten edellisen kommenttini erien aikataulusta voi jättää huomioimatta, aina ei kato tajuu näitä juttuja vähäisten kisakokemusten takia :embarrassed: