RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Haze - 26.08.09 - klo: 21.33

Otsikko: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 26.08.09 - klo: 21.33
Huhuja oli eri takarengas vaihtoehdoista ja niitä on vissiin jo testailtu... Onko tässä vaiheessa epävirallista tietoa tulevista rengas säännöistä?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 12.10.09 - klo: 18.25
Huhuja oli eri takarengas vaihtoehdoista ja niitä on vissiin jo testailtu... Onko tässä vaiheessa epävirallista tietoa tulevista rengas säännöistä?
Tähän kysymykseen vielä jatkoksi että millä akkusäännöillä mennään ensikesänä? Hyväksytäänkö käyttöön akut joita löytyy uudelta päivitettyltä ROARin listalta? Asia kiinnostaa siksi että kesän akut alkavat tulla tiensä päähän ja nyt pitäisi hankkia uudet akut jumpseja varten, joissa voisi testata uusia akkuja ensikesän sarjaa varten. Ei tunnu nuo Efran listat päivittyvän kovinkaan nopeasti ja näyttäs monessa liikkeessä olevan varastot tyhjänä noitten Efra hyväksyttyjen akkujen suhteen kun taas ROAR listan uusia akkuja tuntuu löytyvän varsin mallikkaasti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: JQ - 12.10.09 - klo: 21.07
Ajetaanko vielä holeshotilla tai voidaanko se bowtie jo hyväksyä :-)

Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jukka - 13.10.09 - klo: 17.16
Ensi vuonna akkulistan osalta noudatetaan kaikissa sähköluokissa pelkästään Efran listaa, niin myös Maastosarjassa.

Rengassääntö on vielä hakusessa, mutta jotain muutosta on siihenkin luvassa.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 14.10.09 - klo: 10.44
Ensi vuonna akkulistan osalta noudatetaan kaikissa sähköluokissa pelkästään Efran listaa, niin myös Maastosarjassa.
Rengassääntö on vielä hakusessa, mutta jotain muutosta on siihenkin luvassa.
Ok onko tietoa kellään koska tuo Efran päivitetty lista tulee vai onko sitä turha edes odotella ennen ekaa kisaa?
Mites muuten ens kaudella se autojen mittaus pitääkö auton mahtua siihen lootaan vain onko taas sama tapa käytössä kuin viimekesänä että jos auton runnomalla saa siihen rikkinäiseen mittaus lootaan niin se riittää?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mr Cale - 14.10.09 - klo: 11.35
EFRAn akkulista päivittyy kerran vuodessa. Uusi lista tulee voimaan EFRAssa vuosittain huhtikuun alussa.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 31.10.09 - klo: 18.59
Eikö täällä kotimaan kisoissa voitaisi ajaa ihan kaikilla kovakuorisilla lipoilla?

Mun mielestä on aivan järjetöntä, että vain niiden valmistajien akuilla saa ajaa, jotka ovat maksaneet efra/ roar leimasta. Tuo leima kun ei tee noista akuista piirun vertaa parempia, ainoastaan kalliimpia.

Joo tätä nyt sitten perustellaan sillä, että nämä leimalliset akut ovat testattu ja tiedetään että toimivat ja kestävät. Tämä olisikin hyvä peruste jos olisi koskaan ikinä nähnyt kun lipo tussahtaa, tai olisi kuullut, että lipo "vain" tussahti. Eiköhän liki kaikissa tiedossa olevissa tapauksissa kyseessä ole ollut käyttäjän virhe eikä "leimattoman" akun valmistusvirhe tms.

Toinen mieltä askarruttava asia on renkaat. Eikö voisi olla yksi rengastyyppi, oli mikä hyvänsä, joka on sallittu kaikissa kisoissa ja tämän lisäksi järjestävä seura voisi nimetä toisen yleisesti saatavilla olevan vaihtoehdon, mikä mahdollisesti toimisi ko. radalla paremmin ja/ tai olisi myös kestävämpi.

Nyt kun en tiedä tämän yksityyppirenkaan historiaa, niin kiinnostaa myös miksi ylipäätään sähkökrossissa pitää olla yksityyppirengas? Kyllähän tuo mahdollisesti tuo jonkin sortin säästöjä, mutta onko se ainut peruste?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Stilo - 31.10.09 - klo: 19.13
Itseäni ei ainakaan kiinnosta lähteä testaamaan x+1 erilaista rengasmallia että mikä sattuu toimimaan parhaiten milläkin radalla. Sitten kun löytyykin yksi rengas joka on selkeästi nopeampi jotai ei edes julkisilta markkinoilta saa niin sitten se hauskuus alkaa. Myös kauppiaat ovat varmaan tosi innoissaan jos joutuisi jemmaamaan varastoon kymmentä eri rengasmallia jotka onkin kuukauden päästä "so laaaast siisön" ja jäävät sitten varastoon pölyttymään ikuisiksi ajoiksi. Yksityyppirengas ei välttämättä ole harrastajalle se halvin, mutta _kaikille_ tasapuolisin ja helpoin.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 31.10.09 - klo: 19.25
Eikö täällä kotimaan kisoissa voitaisi ajaa ihan kaikilla kovakuorisilla lipoilla?

Hyvä pointti.

Kuitenkin valtaosa harrastajista ostaa sellaisia akkuja, jotka eivät ole listalla, kuitenkin kovakuorisuus on jo enemmän tai vähemmän vakiintunut käytäntö, myös treeneissä.

Uskoisin, että tässä olisi hyvä keino alentaa osallistumiskynnystä (lisätä kilpailuun osallistuvien määrää) ja tehdä asioita ja päätöksiä sillä kuuluisalla "maalaisjärjellä". On vaikeeta ymmärtää, että perusharrastajan pitää sijoittaa esim. noin 100 euroa pelkkiin hyväksymisleimoihin, jos/kun asialla ei muuta käytännön vaikutusta tai perustelua ole.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 31.10.09 - klo: 20.18
Kuitenkin valtaosa harrastajista ostaa sellaisia akkuja, jotka eivät ole listalla, kuitenkin kovakuorisuus on jo enemmän tai vähemmän vakiintunut käytäntö, myös treeneissä.

Niin, se on kyllä sääli, että niin suuri osa ostaa kamansa ohi virallisten maahantuontikanavien. Jossain välissä sitten kaikki kamat pitää tilata Hong Kongista.

Vaikka noi 'honkkarin' akut on suurin osa laadukkaita, niin kyllä ton EFRA- ja ROAR-listat kuitenkin takaa sen, että rahoilleen saa vastinetta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 31.10.09 - klo: 20.30
Niin, jokainen tietysti ostaa akkunsa mistä parhaaksi näkee. Honkkarista varmasti saa ihan hyviä akkuja, mutta pointti ei tässä ollut se, vaan se, että Suomestakin saa "leimattomia" akkuja, joiden hinta on selvästi edullisempi.

Toisaalta minun mielestä sääntöjen tarkoitus ei ole (tai ainakaan pitäisi olla) minkään tahon liiketoiminnan edistäminen, vaan lajin ja harrastajien tarpeiden tyydyttäminen.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 31.10.09 - klo: 20.49
Toisaalta minun mielestä sääntöjen tarkoitus ei ole (tai ainakaan pitäisi olla) minkään tahon liiketoiminnan edistäminen, vaan lajin ja harrastajien tarpeiden tyydyttäminen.

Niin, tämän asian voi nähdä kahdella tavalla; joko lasi on puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä. Eli mielestäni lajin ja harrastajien tarpeet tyydyttyvät, kun meillä on harrastusvälineet saatavilla edullisesti kisa- ja harjoituspaikoilta.

Jottei mene nyt ihan ohitse aiheen, niin mielestäni toi yksi- tai kaksityyppirengas :mrgreen: palvelee tätä luokkaa hyvin. Ei tarvitse arpoa, kuin niistä kahdesta se rengas kummalla haluaa ajaa ja renkaita on varmasti saatavilla kisapaikoilta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 31.10.09 - klo: 22.13
Toisaalta minun mielestä sääntöjen tarkoitus ei ole (tai ainakaan pitäisi olla) minkään tahon liiketoiminnan edistäminen, vaan lajin ja harrastajien tarpeiden tyydyttäminen.

Niin, tämän asian voi nähdä kahdella tavalla; joko lasi on puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä. Eli mielestäni lajin ja harrastajien tarpeet tyydyttyvät, kun meillä on harrastusvälineet saatavilla edullisesti kisa- ja harjoituspaikoilta.

Jottei mene nyt ihan ohitse aiheen, niin mielestäni toi yksi- tai kaksityyppirengas :mrgreen: palvelee tätä luokkaa hyvin. Ei tarvitse arpoa, kuin niistä kahdesta se rengas kummalla haluaa ajaa ja renkaita on varmasti saatavilla kisapaikoilta.

Jos kustannuksia haluttaisiin karsia niin yksi kierros per kisa olisi hyvä vaihtoehto ihan kuten tasamaan kisaajilla. Ja jos joku väittää että renkaat eivät kestä niin valitaan sitten sellainen seos joka kestää. Itse aion ensi kesänä ajaa kahtaluokkaa ja kun laskee viikonlopun rengaskustannukset 6 paria rentaika/vanteita tuuppiin ja 8 paria renkaita/vanteita nelkkuun eli tästä voi helposti laskea että kustannukset kohoavat jo merkittäviksi koska omasta pussista maksan koko lystin. Ja jos joku tähän kommentoi että eihän sitä pakko ole kahta sarjaa käyttää niin voin vastata että kyllä on koska jos haluaa ajella muualla kuin finaalien loppupäässä revenneillä holeshoteilla on finaali kierrokselle vaihdettava uudet kumit aivan kuten muutkin tekevät. Lipoista nyt on aivan sama maksanko niistä sen 50e vai 100e/kpl koska niitä tarvii 1-2kpl/auto kisakaudella, mutta rengas kustannukset ovat ne mitkä kaikista eniten kuluja aiheuttaa. Mitä teen kasalla renkaita kauden päätteeksi, niillä harjoittelu on kuin jäällä luistelu kesärenkailla?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: peitsamo - 01.11.09 - klo: 09.53
Toisaalta minun mielestä sääntöjen tarkoitus ei ole (tai ainakaan pitäisi olla) minkään tahon liiketoiminnan edistäminen, vaan lajin ja harrastajien tarpeiden tyydyttäminen.

Niin, tämän asian voi nähdä kahdella tavalla; joko lasi on puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä. Eli mielestäni lajin ja harrastajien tarpeet tyydyttyvät, kun meillä on harrastusvälineet saatavilla edullisesti kisa- ja harjoituspaikoilta.

Tästä olen täysin samaa mieltä.

Mikko L:n (samoin minun) huomio oli enemmänkin se, mitä pitää ostaa, ei se mistä ostetaan. Yhtälailla EFRA/ROAR akkuja saa maailmalta,  mutta kuten sanottu se ei ollut pointti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: JQ - 01.11.09 - klo: 13.13
Toisaalta minun mielestä sääntöjen tarkoitus ei ole (tai ainakaan pitäisi olla) minkään tahon liiketoiminnan edistäminen, vaan lajin ja harrastajien tarpeiden tyydyttäminen.

Niin, tämän asian voi nähdä kahdella tavalla; joko lasi on puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä. Eli mielestäni lajin ja harrastajien tarpeet tyydyttyvät, kun meillä on harrastusvälineet saatavilla edullisesti kisa- ja harjoituspaikoilta.

Jottei mene nyt ihan ohitse aiheen, niin mielestäni toi yksi- tai kaksityyppirengas :mrgreen: palvelee tätä luokkaa hyvin. Ei tarvitse arpoa, kuin niistä kahdesta se rengas kummalla haluaa ajaa ja renkaita on varmasti saatavilla kisapaikoilta.

Jos kustannuksia haluttaisiin karsia niin yksi kierros per kisa olisi hyvä vaihtoehto ihan kuten tasamaan kisaajilla. Ja jos joku väittää että renkaat eivät kestä niin valitaan sitten sellainen seos joka kestää. Itse aion ensi kesänä ajaa kahtaluokkaa ja kun laskee viikonlopun rengaskustannukset 6 paria rentaika/vanteita tuuppiin ja 8 paria renkaita/vanteita nelkkuun eli tästä voi helposti laskea että kustannukset kohoavat jo merkittäviksi koska omasta pussista maksan koko lystin. Ja jos joku tähän kommentoi että eihän sitä pakko ole kahta sarjaa käyttää niin voin vastata että kyllä on koska jos haluaa ajella muualla kuin finaalien loppupäässä revenneillä holeshoteilla on finaali kierrokselle vaihdettava uudet kumit aivan kuten muutkin tekevät. Lipoista nyt on aivan sama maksanko niistä sen 50e vai 100e/kpl koska niitä tarvii 1-2kpl/auto kisakaudella, mutta rengas kustannukset ovat ne mitkä kaikista eniten kuluja aiheuttaa. Mitä teen kasalla renkaita kauden päätteeksi, niillä harjoittelu on kuin jäällä luistelu kesärenkailla?

Olen voittanut SM kisoja ajamalla vanhoilla käytetyillä renkailla koko kisan.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 00.26
Ensi kauden rengassääntö on päätetty lajiryhmän toimesta ja se on seuraava:

M4-10:
- 2 KIERROSTA renkaita per kisa sallittu
- kaikkien renkaiden tulee olla samaa kuviota auton joka nurkassa
- Sallitut renkaat:
* Pro-line Hole Shot
* JConcepts Double Dee

Eli käytännössä siis kaksi settiä renkaita per kisa. Setit voivat olla molemmat jompaa kumpaa seosta taikka sitten molempia yksi. Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.

M2-10:
- 2 paria takarenkaita sallittu
- eturenkaat vapaat
- Sallitut renkaat takana:
* Pro-line Hole Shot
* JConcepts Double Dee

EDIT: Toki sen verran haluan tarkentaa, että sääntö ei tule juuri näillä sanoilla, eli siis muotoilu tulee olemaan hieman eri. Tällä nyt tarkoitan sitä että kovuudet tms muut mahdolliset viilauksen paikat tullaan tarkentamaan. Holari kuitenkin on samaa seosta kuin tänä vuonna ja Double Deestä ei ole kuin yksi seos.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 00.34
Pakko hieman kommentoida myös akkuihin liittyen. En nyt ota kantaa siihen mikä on sallittua ja mikä ei ensi vuonna, mutta noista Aasian akuista kuulin juuri tietoa. On selvinnyt, että Aasiasta halvalla ostetuissa akuissa on ollut ongelmia EU:n turvatodistuksen kanssa. Niitä ei joko ole taikka ne ovat olleet väärennettyjä (yksi akkumalli hyväksytetty -> saatu todistus -> muokattu sitä näyttämään oikealta). Todistuksen saa oikeasti kun lähettää akut testiin ja maksaa testauksesta korvauksen. Osittain Aasian akkujen halpa hinta selittyy sillä, että todistusta ei ole maksettu ja näin hinta ulos on halvempi (kuten myös omat kustannukset tietty).

Sinänsä asia on oleellinen, koska jos käyttää akkuja joilla ei ole EU turvatodistusta ja sattuu vahinko, niin vakuutuksen ei ole pakko korvata aiheutunutta vahinkoa. Tämä koskee myös maahantuojia / jälleenmyyjiä. Jos liike / varasto palaa, niin ongelmia voi tulla.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 10.44
Ensi kauden rengassääntö on päätetty lajiryhmän toimesta ja se on seuraava:

M4-10:
- 2 KIERROSTA renkaita per kisa sallittu
- kaikkien renkaiden tulee olla samaa kuviota auton joka nurkassa
- Sallitut renkaat:
* Pro-line Hole Shot
* JConcepts Double Dee

Voi voi... Miksi kesto suosikki Inside Jobi ei ole listassa  :shocked: Toinen vaihtoehto hieman ihmetyttää, sillä se kuluu aivan törkeen nopeasti, koska green seos on todella pehmeä. Double Dee antaa pitoa sen verran reilusti, että voi olla et sillä pitää ajaa... Ehkä joku toinen malli esim. Bar Codes Blue seoksella olisi ollut parempi valinta... Siinä olis ollu hyvä kulutuskestävyys ja toimii hyvin hyvällä savella.

Edit: jos etu pyörinä olis ollut useampi (inside lisää), niin silloin voisi kuvio rajoituksen myös vapauttaa. Sais kikkailla.  :wink:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 10.52
Tällä säännöllä kustannukset pysyy kurissa ja molempien merkittävien valmistajien pyörä on sallittu. Pyörien kuvio on lähellä toisiaan. Jää turha eturenkaiden kanssa kikkailu pois, joka vähentää kustannusta nelkussa.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Heuli - 02.11.09 - klo: 10.54
Hyvältä vaikuttaa! Tässä vielä linkit Jconceptsin Double Dees renkaisiin: eturenkaat (http://www.jconcepts.net/store/index.php?main_page=product_info&cPath=3_27&products_id=210) ja takarenkaat (http://www.jconcepts.net/store/index.php?main_page=product_info&cPath=3_27&products_id=209)
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 02.11.09 - klo: 11.03
Hyvältä vaikuttaa! Tässä vielä linkit Jconceptsin Double Dees renkaisiin: eturenkaat (http://www.jconcepts.net/store/index.php?main_page=product_info&cPath=3_27&products_id=210) ja takarenkaat (http://www.jconcepts.net/store/index.php?main_page=product_info&cPath=3_27&products_id=209)

Kesällä ajoin 2 kisaa eturenkaina nuo DD't ja olivat mielestäni erittäin hyvät. Seoksena oli vihreä ja kulutuskestävyys oli myös hyvää luokkaa, eli ei kulunut juurikaan enempää mitä M3 HoleShot.

Positiivista on, että jos näillä saadaan takavetoon vähän enemmän pitoa.

Niin, ja kuulin jo loppukesästä, että Inside Jobeja ei enää valmisteta...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 11.31
Niin, ja kuulin jo loppukesästä, että Inside Jobeja ei enää valmisteta...
Ei pidä paikaansa! Jenkki kaupat on täynnä noita renkaita ja löytyy valmistajan sivuilta edelleen ja niillähän ajettiin MM:ät. No, mut ei näistä tarvii vääntää enempää, kunhan on mustia ja pyöreitä.

Nyt menee vähän ohi topikin, mutta sopii aiheeseen... Mitenkäs tuo 2011 MM:ien rengassääntö? Milloin tulee päätös, kuka päättää? Onko mutu tietoa?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 11.39
Maastosarjan 2010 rengas on tosiaan tämä ja se on varma, eli se ei siitä mihinkään muutu.

Mitä tulee 2011 MM renkaaseen, niin siitä päätöksen tekee järjestävä seura ja ilmoittaa sitten aikanaan. Rengas tulee ilmoittaa 2010 EFRA AGM kokouksessa, joka siis on vuoden päästä, eli aikaa on vielä oikein hyvin.

Käytännössä asiasta tullaan käymään seuraavan vuoden aikana keskusteluja suoraan valmistajien kanssa, joidenka seurauksena sitten päätös tullaan aikanaan tekemään.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.11.09 - klo: 12.00
Seoksena oli vihreä ja kulutuskestävyys oli myös hyvää luokkaa, eli ei kulunut juurikaan enempää mitä M3 HoleShot.
Ei kulunut juurikaan ENEMPÄÄ kuin HoleShot - siis kului kuitenkin enemmän  :undecided: Eli jos nämä sitten pitävät paremmin kuin HoleShot, niin näillä pitää ajaa ja kisan jälkeen kummallakaan setillä ei sitten tee yhtään mitään. Miten tämä vähentää harrastajan kustannuksia?

Olisi kiva kuulla hiukan tuloksia niistä testeistä, joissa näihin renkaisiin on päädytty. Kuinka käytös ja kulustuskestävyys oikeasti suhtautuu tuohon HoleShottiin - niin ja mikä on näiden renkaiden hinta harrastajalle Suomessa?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Vesa - 02.11.09 - klo: 12.04
On kyllä ihan pakko kommentoida, että jos on vara laittaa tuhansia euroja rc kamoihin, eikai homma voi kaatua kahteen settiin renkaita, varsinkin kun määrä on rajoitettu kisoissa. Tuskin esim. 2 euron ero hinnassa per pari on niin iso ero että sen takia joku kisat jättää ajamatta?

Kannattais nyt muistaa, että muutama vuosi sitten rengasta saati määrä ei oltu rajoitettu, silloin kustannukset olivat moninkertaiset.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 02.11.09 - klo: 12.22
Seoksena oli vihreä ja kulutuskestävyys oli myös hyvää luokkaa, eli ei kulunut juurikaan enempää mitä M3 HoleShot.
Ei kulunut juurikaan ENEMPÄÄ kuin HoleShot - siis kului kuitenkin enemmän  :undecided: Eli jos nämä sitten pitävät paremmin kuin HoleShot, niin näillä pitää ajaa ja kisan jälkeen kummallakaan setillä ei sitten tee yhtään mitään. Miten tämä vähentää harrastajan kustannuksia?

Olisi kiva kuulla hiukan tuloksia niistä testeistä, joissa näihin renkaisiin on päädytty. Kuinka käytös ja kulustuskestävyys oikeasti suhtautuu tuohon HoleShottiin - niin ja mikä on näiden renkaiden hinta harrastajalle Suomessa?

Mielenkiintoisia päätelmiä. Itselläni ei kumpikaan setti ollut kisan jälkeen huonossa kunnossa, treenikilsoja oli siis vielä muutama tarjolla. Takarenkaiden osalta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Ja hinnat ainakin oli saman verran, kuin Pro-line renkaissa.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Toni - 02.11.09 - klo: 12.27
Seoksena oli vihreä ja kulutuskestävyys oli myös hyvää luokkaa, eli ei kulunut juurikaan enempää mitä M3 HoleShot.
Ei kulunut juurikaan ENEMPÄÄ kuin HoleShot - siis kului kuitenkin enemmän  :undecided: Eli jos nämä sitten pitävät paremmin kuin HoleShot, niin näillä pitää ajaa ja kisan jälkeen kummallakaan setillä ei sitten tee yhtään mitään. Miten tämä vähentää harrastajan kustannuksia?

Olisi kiva kuulla hiukan tuloksia niistä testeistä, joissa näihin renkaisiin on päädytty. Kuinka käytös ja kulustuskestävyys oikeasti suhtautuu tuohon HoleShottiin - niin ja mikä on näiden renkaiden hinta harrastajalle Suomessa?

On taidettu nämä testit tehdä TEAM ASSOCIATED FINLANDin toimesta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.11.09 - klo: 12.31
No joo, samapa tuo, noilla ajellaan ja sillä hyvä.

Itsellä kun ei ole noista DD:stä mitään kokemusta, en siten arvostelekkaan renkaita tai päätöstä niiden valintaan. Mutta edelleen olisi kiva kuulla hieman tarkemmin miksi päädyttiin juuri noihin renkaisiin. Miten ja missä testattiin ja mitkä oli tulokset, oliko mukana muita vaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: nikoprkl - 02.11.09 - klo: 12.37
Seoksena oli vihreä ja kulutuskestävyys oli myös hyvää luokkaa, eli ei kulunut juurikaan enempää mitä M3 HoleShot.
Ei kulunut juurikaan ENEMPÄÄ kuin HoleShot - siis kului kuitenkin enemmän  :undecided: Eli jos nämä sitten pitävät paremmin kuin HoleShot, niin näillä pitää ajaa ja kisan jälkeen kummallakaan setillä ei sitten tee yhtään mitään. Miten tämä vähentää harrastajan kustannuksia?

Olisi kiva kuulla hiukan tuloksia niistä testeistä, joissa näihin renkaisiin on päädytty. Kuinka käytös ja kulustuskestävyys oikeasti suhtautuu tuohon HoleShottiin - niin ja mikä on näiden renkaiden hinta harrastajalle Suomessa?

On taidettu nämä testit tehdä TEAM ASSOCIATED FINLANDin toimesta.

Todellakin.. ollaan täällä tiimissä vaan niin huonoja testaajia, että valittiin väärän kaupan tuotteet kauden renkaiks? :P
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 12.41
Mitä tulee Maastosarjan renkaisiin, niin otan mielelläni kritiikkiä vastaan asiasta. Minulle voi soittaa, numero on 040-8641351. Jos asiasi ei ole soittamisen arvoinen, niin silloin siitä ei myöskään liene tarvetta itkeä foorumille.

Ja haluaisin vielä muistuttaa, että päätös on lajiryhmän tekemä eikä kuskien joihin tässä on aikaisemmin viitattu. Asian tiimoilta myös Pro-Line maahantuoja on jäävännyt itsensä päätöksenteosta, koska sattuu olemaan myös lajiryhmän jäsen.

--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: *Artsi* - 02.11.09 - klo: 12.42
Moi!

Ajoin JC renkailla hyvinkään kisassa 4wd etu päässä ja siellä ne ainakin toimi hyvin ja ei kulunut sen enempään kuin HoleShotit.

Hyvä että tuli vaihtoehto myös joka ilmeisesti toimii kanssa.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 13.06
Poimintoja Efra topicin alta:

- Ajokorokkeella ramppaaminen on kielletty rangaistuksen uhalla.
- Qualifying starting order (electric) order based overall single fastest time
- Sadekelin auto on vapaa, eli siis ei tarvitse olla sama alusta kuin kuivakelin auto

Hyviä päätöksiä, koskeehan nämä myös krossia? Aikaisemmin taisi olla ainoastaan ratapuolella tuo sadekelin auto mahdollisuus vai liekö Suomen oma sääntö silloin ollut vai vasta kehitelmä...

Pari tarkentavaa kysymystä:

*Kun on ilmoitetutu olevan kostea erä/eräkierros, niin saa käyttää ns. kakkos autoa ilman rangaistusta vai voiko heittää kakkos auton alle aina kun vettä tulee vaikka ei olisi märkää keliä vielä julistettu?
*Alkuerien lähtöjärjestys, siis ensimmäisen rundin vai läpi koko alkuerien nopein läppi ratkaisee?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 13.14
Märän kelin auto on vaan ratapuolen juttuja, mutta siinä tietysti autoa saa käyttää silloin kun erä on kilpailun johdon toimesta todettu märäksi.

Alkuerien lähtöjärjestys.. Käytännössä "Overall single fastest time" tarkoittaa kokonaistulosta, ei läppitulosta. Eli siis lähtöjärjestys erän nopeimman tuloksen mukaan. Ennen oli kokonaistilanteen (pisteiden) mukaan. Eli jos olet ekassa rundissa ajanut 25 kierrosta, tokassa vaikkapa 22 kierros (huonosti) ja muut on sitten vaikka ajaneet 24 kierrosta molemmissa, niin todennäköisesti kuskit jotka on ajaneet 24 kierrosta molemmissa ovat kokonaistilanteessa edellä. Kuitenkin sinulla on nopeampi tulos ekasta rundista, niin lähdet muita ennen.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 13.19
Märän kelin auto on vaan ratapuolen juttuja, mutta siinä tietysti autoa saa käyttää silloin kun erä on kilpailun johdon toimesta todettu märäksi.

Alkuerien lähtöjärjestys.. Käytännössä "Overall single fastest time" tarkoittaa kokonaistulosta, ei läppitulosta. Eli siis lähtöjärjestys erän nopeimman tuloksen mukaan. Ennen oli kokonaistilanteen (pisteiden) mukaan. Eli jos olet ekassa rundissa ajanut 25 kierrosta, tokassa vaikkapa 22 kierros (huonosti) ja muut on sitten vaikka ajaneet 24 kierrosta molemmissa, niin todennäköisesti kuskit jotka on ajaneet 24 kierrosta molemmissa ovat kokonaistilanteessa edellä. Kuitenkin sinulla on nopeampi tulos ekasta rundista, niin lähdet muita ennen.

Jep, lontoo hieman sekoitti  :p

Oliskos tuota märänkelin auto sääntöä mahdollista tulevaisuudessa saada myös rossin puolelle?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 13.22
Ei sen suhteen sinänsä mitään estettä ole, mutta lähinnä tämä on ollut ratapuolen juttuja, koska sähköjen suojaaminen jne on ratapuolella paljon isompi asia johtuen avoimemmasta rakenteesta, matalemmasta maavarasta jne. Krossipuolella kuitenkin yleensä sähköt ovat aika hyvin suojassa.

Tietysti ymmärrän jos viime kauden jälkeen haluat ottaa varman päälle sähköjen osalta, koska muistelen sinulla olleen jotain ongelmia asiaan liittyen.. :mrgreen:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Heuli - 02.11.09 - klo: 13.25
Täällä itketään jo rengaskuluistakin (ainakin RC Garagen sivuilla noi Jconceptsit oli 12 eur pari eli samaa mitä Prolinetkin olleet) niin en halua edes tietää mitä kävisi jos sallitaan vara-autot kisoihin  :tongue:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 13.25
Ei sen suhteen sinänsä mitään estettä ole, mutta lähinnä tämä on ollut ratapuolen juttuja, koska sähköjen suojaaminen jne on ratapuolella paljon isompi asia johtuen avoimemmasta rakenteesta, matalemmasta maavarasta jne. Krossipuolella kuitenkin yleensä sähköt ovat aika hyvin suojassa.

Tietysti ymmärrän jos viime kauden jälkeen haluat ottaa varman päälle sähköjen osalta, koska muistelen sinulla olleen jotain ongelmia asiaan liittyen.. :mrgreen:

Ei paha kuittaus :lol:

Lähinnä sillä et reeni auto ois mukavempi raiskata kura lällyssä, siinä joutuu muutenkin palikkaa vaihtaa kulumisen takia, niin ei haittaa vaikka laakerit menee, kun ei ole uudet ja muuta vastaavaa...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 13.33
Nuo valitut renkaat tekevät mielenkiintoiseksi rengas valinnan helle päivinä, sillä jos mittari näyttää >25, niin voi hyvin olla ettei JC:n green seos kestä kuin 1-2 vetoa tai ei toimi enää. Aamun voi hyvin vetää pehmeillä ja sit finaaleihin täytyy miettiä ottaako riskin vai pelaako varman päälle. Lajiryhmä on selkeästinkin hakenut lisää jännitysmomenttia, liekkö Flavio yrittänyt päästä takaisin kuvioihin... :mrgreen:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 13.42
Flavion kanssa keskusteltiin kyllä asiasta .. Tosin hänen ehdotus varikkosuoran seinään ajamisesta ei oikein toimi lajissamme, kun safety caria ei ole kuvioissa.

Mitä tulee vielä tuohon sadekelin autoon, niin meillähän ei kyllä krossissa runkoa leimata muutenkaan kun asiaa hieman tarkemmin mietiskeli.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Heuli - 02.11.09 - klo: 13.45
Haze: Mullekin sopii tollanen kisakeli ens kesäksi sateen sijasta. Jos saat ne laittees pysyyn nipussa niin riittäähän ne 2 alkuerää ja 2 finaalia paalun ja voiton varmistamiseen  :wink:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.11.09 - klo: 13.54
Mitä tulee vielä tuohon sadekelin autoon, niin meillähän ei kyllä krossissa runkoa leimata muutenkaan kun asiaa hieman tarkemmin mietiskeli.

Mielikuva on kyllä et säännöt kieltäisi rungon vaihdon, mutta mitenkäs asia nyt sitten on jos runkoja ei leimata?

Haze: ...Jos saat ne laittees pysyyn nipussa...

Heuli vapise, nyt on vehkeet niin tikissä ettei tuu yhtään keskeytystä.  :afro: Ja m.e.:n tulevaa hettoa varten..on myös piikattu...  :mrgreen:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 02.11.09 - klo: 14.05
Lainaus
Kilpailuissa sallitaan vain yksi auto / ajaja sekä yksi ajaja
/ auto luokkaa kohti, paitsi luokissa TSS-10, TSP-10, TSM-
10, TP-10 -luokissa sallitaan ns. sadekeliauton käyttö
(sadekelin auton käyttö on sallittu silloin kun kilpailun-
johtaja ilmoittaa ajettavan erän olevan märkä). Alku-
katsastuksessa merkittyä runkoa ei saa vaihtaa ilman
katsastuspäällikön lupaa. Kansallisissa ja alueellisissa
kilpailuissa voidaan sallia useampia ajajia/autoja jouk-
kueelle kilpailukutsun lisämääräysten mukaan.

Näin sanoo säännöt, eli siis ei saa vaihtaa. En sitten tiedä olisiko tarpeellistakaan. Tästä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö mikäli näkee tarpeelliseksi.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 04.11.09 - klo: 08.56
Niin, ja kuulin jo loppukesästä, että Inside Jobeja ei enää valmisteta...
Ei pidä paikaansa! Jenkki kaupat on täynnä noita renkaita ja löytyy valmistajan sivuilta edelleen ja niillähän ajettiin MM:ät. No, mut ei näistä tarvii vääntää enempää, kunhan on mustia ja pyöreitä.

RE: Pro-Line Inside Job M3 4WD Front Tire discontinued?

Hello,
        Yes they were discontinued due to a lack of sales sorry.
 
Best Regards,
 
Daniel Adams
Promotions Coordinator
Pro-Line
ph: (951) 849-9781
fax: (951) 922-9311
www.prolineracing.com
www.sorealconcepts.com
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: tomije - 05.11.09 - klo: 20.20
Akkuasioista vielä sen verran vielä että, jos jokin aloittelija X tulis kokeilemaan kilvanajoa vaikkapa yhteen kansalliseen kisaan ens kesänä niin pitääkö hänen käyttämät akut olla tosiaan EFRA listan mukaisia.

Näin ainakin minulle kerrottiin viime kesällä kun asiaa tiedustelin.

Meinaan tuntuu aika suurelta satsaukselta aloittelijalle.
Niin eikö edes tässä "kevyemmässa" sarjassa voisi käyttää sitä kuuluisaa Maalaisjuntti järkeä ja sallia leimattomat kovakuoriset akut.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Janne A - 06.11.09 - klo: 14.32
Akkuasioista vielä sen verran vielä että, jos jokin aloittelija X tulis kokeilemaan kilvanajoa vaikkapa yhteen kansalliseen kisaan ens kesänä niin pitääkö hänen käyttämät akut olla tosiaan EFRA listan mukaisia.

Näin ainakin minulle kerrottiin viime kesällä kun asiaa tiedustelin.

Meinaan tuntuu aika suurelta satsaukselta aloittelijalle.
Niin eikö edes tässä "kevyemmässa" sarjassa voisi käyttää sitä kuuluisaa Maalaisjuntti järkeä ja sallia leimattomat kovakuoriset akut.

Pitää sen ostaa lisenssikin, että mun mielestä kisakuskit on kisakuskeja ja säännöt pitää olla samat kaikille.

EDIT: En muuten huomannut, että puhuit vain kansallisesta kisasta. Pahoitteluni...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 06.11.09 - klo: 22.20
Kansalliseen kisaan on mahdollista tehdä poikkeuksia, mutta niiden pitää olla kaikille samat. Pääasia on turvallisuus, joten sen kun pitää mielessä niin kilpailun järjestäjällä on mahdollisuus kilpailukutsussa ilmaista noudatettavat säännöt mahdollisin poikkeuksin.

Tämä kuitenkin siis kansallisessa kisassa, joka ajetaan mahdollisesti SM kilpailun ohessa. Itse SM kilpailuun ei poikkeuksia voida tehdä.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 17.11.09 - klo: 13.57
Uusi holari tullut: http://www.redrc.net/2009/11/pro-line-110th-hole-shot-2-0/. Kuinkas nyt sääntö tulkitsee tämän renkaan ja tehdäänkö "vanhaa holaria" vielä? Jos 2.0 holari on laillinen, niin onhan niitä heti tarpeeksi, jottei tule tilannetta että kyllä holareita on mut ei enää niitä uudempia (mitkä luulisi luonnollisesti olevan parempia)? Ja kun vanhaa holaria vielä löytyy, niin välttyisi "organisaatio" nololta tilanteelta ja tilanne olisi no can do et uusia ei oo enempää...

PS. Ei ole tarkoitus sorkkia kenenkään aamumuroja! Esitetty vaan kuvitteellinen tilanne...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 17.11.09 - klo: 15.38
Huomasin eilen ihan saman asian, että uusi kuvia on tullut. Asiasta ei vielä sen enempää ole tietoa, joten selvitetään tilanne ja mietitään sitten sen seuraukset. Palataan siis asiaan kun uuden rengaskuvion tiimoilta on enemmän tietoa. Laitan kyselyitä menemään eteenpäin.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 18.11.09 - klo: 10.11
Nyt oli tihkunu parempaa tietoo hole 2.0 pyörästä. Nappulaa muutettu reunoilta ja keskeltä sekä myös hinta pompsahtanu ylöspäin. Orkkis holee löytyy ainakin vielä Pro Linen netti sivuilta...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 12.01.10 - klo: 15.01
Huomasin eilen ihan saman asian, että uusi kuvia on tullut. Asiasta ei vielä sen enempää ole tietoa, joten selvitetään tilanne ja mietitään sitten sen seuraukset. Palataan siis asiaan kun uuden rengaskuvion tiimoilta on enemmän tietoa. Laitan kyselyitä menemään eteenpäin.

Onkos tullut vielä mitään tietoa asian tiimoilta?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: JQ - 13.01.10 - klo: 02.42
missä lavangon kisa pidetään?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 13.01.10 - klo: 08.35
missä lavangon kisa pidetään?
hmm, lavangossa  :wink:

Edit: tiedän taustat ja jos ne toteutuu niin ensi kesäksi joutunee tekemään joitain kompromisejä kaikkien harrastajien eduksi, ehkä, mahdollisesti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: JQ - 13.01.10 - klo: 12.47
joo, paitsi jos tarkoitat että 1:8 radasta tehdään 1:10 autoille sopivan niin voit unohtaa. Korkeintaan joitain oikasuija, mutta hyppyreitä tai muita ei aleta tekemään sähköautoille.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 13.01.10 - klo: 13.00
joo, paitsi jos tarkoitat että 1:8 radasta tehdään 1:10 autoille sopivan niin voit unohtaa. Korkeintaan joitain oikasuija, mutta hyppyreitä tai muita ei aleta tekemään sähköautoille.
Ei niihin hyppyihin tarvi muutoksia tehä pintaa jos saa vähän paremmaks niin 1:8 rata toimii hyvin myös 1:10 ratana ihan kuten jkl:ssä.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jonni - 13.01.10 - klo: 13.07
missä lavangon kisa pidetään?
Meneekö sähkökrossirata ns. vasaran alle?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 13.01.10 - klo: 13.08
Ei ole täysin varmaa vielä mutta joissain suunnitelmissa joku tie kulkee sähköradan yli jo ensi kesänä...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jonni - 13.01.10 - klo: 13.14
Toivottavasti asia järjestyy.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: JQ - 13.01.10 - klo: 13.28
joo, ei sen nyt välttämättä pakko ole siitä mennä, mut ihmiset on keskimäärin aika tyhmiä.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 13.01.10 - klo: 14.02
Asia on joka tapauksessa selvityksen ja työn alla, eikä tuuliajolla. Tästä asiasta kuultanee lisää heti kun sitä on.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 24.01.10 - klo: 13.55
Muutamia asioita joita täällä on tullut esille:

- Ajetaan alkuperäisellä Hole Shot renkaalla jos niitä vain on tarpeeksi saatavilla. Tämän hetkisen tiedon mukaan niitä on kyllä saatavilla, eli tämä näyttää todennäköiseltä.

- Nykyisen säännön mukaan tosiaan ainoastaan "vanha" pyörä on sallittu, eli siis säännön tulkinta on varsin selkeä.

- Maastosarjan säännöt julkaistaan varmaan joskus maaliskuun alussa tms, joten silloin tietysti faktatieto löytyy paperilta.

- UAU:n osakilpailun osalta olen ainakin kilpailun järjestäjiltä kuullut, että mikäli Lavangossa tms ei ole käytettävissä olevaa rataa (uuden radan rakennus meneillään jne), niin kilpailu ajettaisiin Hyvinkään radalla.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 23.02.10 - klo: 11.30
Edellisenä vuonna nähtiin takavedon katsastuksessa mielenkiintoisia tilanteita ja tulkintoja. Autoja ei katsastettu kunnolla ja kuljettajat pystyi puhumalla tekemään laittomasta autosta laillisen.

Eli kyseessä on auton leveysmitta. Sääntökirja sanoo: "leveys max 250 mm (mitattava
kaikissa jousituksen asennoissa)". Joten tämä ei anna eri vapautta kenellekkään ajaa autolla, joka on tuota leveämpi missään jousituksen asennoissa, oli autossa sitten orkkis vanteet tai x merkin vanteet/renkaat. Se ei riitä, että kuljettaja painaa jousituksen tiettyyn asentoon ja saa väkisin survottua auton mittalaatikkoon, jonka seinät turpoo ja tällöin mitta muuttuu. Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:

Useammassa kisassa kiersi ilmeisesti sama mittalaatikko... onko tämä virallinen SM-sarjan mittakalusto vai lainailtu jostain. Sillä ihan tiedustelen olisiko sitä mahdollista saada käyttöön myös Jyväskylän kilpailuun, jos se on vielä käyttökelpoinen...? Niin ei tarvitsisi, joka paikkaan askarrella mittalaatikoita, jos niitä on yhteisesti käytettävissä.

Edit: siis kesän SM kisaan!
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 23.02.10 - klo: 11.41
Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:


Aijaa... eiks maastosarjassa ajetakaan buggyillä???
Turisteillako siellä on vedetty?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Vesa - 23.02.10 - klo: 11.48
Ei luulis olevan vaikeeta toteuttaa sarjan yhteistä mittalaitehankintaa, joka kiertäis kaikki kisat. Ratapuolella valitettavasti ollaan jo eellä tuossa asiassa :P
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 23.02.10 - klo: 11.49
Taisipa laatikko vielä hajota näissä leikeissä, jonka jälkeen sinne ois vaikka tunkenu buggyn...  :lol:


Aijaa... eiks maastosarjassa ajetakaan buggyillä???
Turisteillako siellä on vedetty?

Joo joo, buggy tarkoittaa krossiria ylipäänsä ja myös sähkö vehjettä jos ei ole erikseen tehon lähdettä mainittu ja plää plää...

Tarkoitin tuolla buggy ilmaisulla 1:8 polttista, kun eikös sitä käytetä yleisesti niistä nimityksenä...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 23.02.10 - klo: 14.03
Edellisenä vuonna nähtiin takavedon katsastuksessa mielenkiintoisia tilanteita ja tulkintoja. Autoja ei katsastettu kunnolla ja kuljettajat pystyi puhumalla tekemään laittomasta autosta laillisen.
Joo toi ois syytä kyl saada kuntoon ens kaudella mitä järkee säännöillä on jos niitä ei noudateta mitenkään päin. Osassa kisoja kun oli joitain tuuppeja jotka oli n.15mm liian leveitä ja silti ne hyväksyttiin!
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: HN - 26.02.10 - klo: 09.06
Mun auto oli noin 4-5mm liian levee ja se hylättiin jo ennen eriä :police:, jonka jälkeen kavensin sen. (ei puhe tai lahjonta auttanut) Käsittääkseni olin ainoa joka yritti ajaa ko. autoo leveällä tai väärän offsetin vanteella. Muut saman merkin kuskit ajoi eri "pinnilinjoilla" ja niillä autot oli ihan laillisissa mitoissa. Spekulaatioo kyllä oli asian tiimoilta enemmän kuin laittomia autoja. Muuhun laittomuuteen en ota kantaa :roll:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 26.02.10 - klo: 09.35
...niillä autot oli ihan laillisissa mitoissa. Spekulaatioo kyllä oli asian tiimoilta enemmän kuin laittomia autoja.

Jokaisessa kisassa ei vaan tainnut ihan näin olla... Ei taida sulla kuitenkaan olla veden pitävää tietoa jokaisesta kisasta tuosta asiasta.

HUOM! Se nyt ei ole tärkeää kuka teki ja millä merkillä, kun asia on jo tapahtunut, eikä sille mitään enää voi. Eli tarkoitukseni ei ole osoittaa ketään syyttävällä sormella, vaan herättää keskustelua asiasta, jotta tulevalla kaudella ollaan tarkempia kyseisen säännön kanssa!
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: J.Hovi - 01.03.10 - klo: 19.23
Kävinpä hieman silmäilemässä prolinen kotisivuja, ja huomasin alkuperäisen holeshotin poistuneen kokonaan valikoimasta(!).

Nyt näyttäis olevan vaan holeshot 2.0:aa tarjolla..

Varmaankin sääntöjen osalta täytyy siis muuttaa sallituksi sekä vanha sekä 2.0?
(...en henk.koht. pistäisi sääntömuutosta muutenkaan yhtään pahakseni, sillä Em:ät ajetaan nelkun osalta uudella holarilla. :angel:)
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 01.03.10 - klo: 21.21
Jotenkin tuntuisi kyllä järkevämmältä sallia molemmat tälle kaudelle ja sitten 2011 2.0 tai jotain ihan muuta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.03.10 - klo: 11.07
Miten olisi 7-10 min finaalit?

Nykyäänhän tuo olisi teknisesti täysin mahdollista. Ainoastaan kilpailupäivän aikataulu saattaisi venyä jonkin verran, vaan eipä tuokaan ongelma välttämättä olisi. Voisihan sitä myös ajaa 2 x 10 min nykyisen 3 x 5 min sijaan, jolloin aikatauluun ei tulisi suurtakaan muutosta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 02.03.10 - klo: 11.43
Miten olisi 7-10 min finaalit?
Nykyäänhän tuo olisi teknisesti täysin mahdollista. Ainoastaan kilpailupäivän aikataulu saattaisi venyä jonkin verran, vaan eipä tuokaan ongelma välttämättä olisi. Voisihan sitä myös ajaa 2 x 10 min nykyisen 3 x 5 min sijaan, jolloin aikatauluun ei tulisi suurtakaan muutosta.
Sitte tulis taas ongelmaks että mistä akut ja noparit jotka ei oikeesti pehmene tuollasen erän aikana. Enää ei ajeta 40e:n efra akuilla tollasia eriä vaan se on 100e/kpl akut jotka tollasen kestää.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.03.10 - klo: 11.46
Sitte tulis taas ongelmaks että mistä akut ja noparit jotka ei oikeesti pehmene tuollasen erän aikana. Enää ei ajeta 40e:n efra akuilla tollasia eriä vaan se on 100e/kpl akut jotka tollasen kestää.
Miten se on akusta kiinni, toki kapisteetista, mutta kyllä jo joku 3200 mAh lipo riittää yli 7 min eriin reilusti. Ja saako edes pienempiä?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jukka - 02.03.10 - klo: 12.01
Katsastusvälineiden yhtenäistäminen tuli mieleen jo viime kesänä juuri näiden leveyden mittaamisessa olleiden ongelmien takia ja laatikko tms. 99% todennäköisyydellä on käytössä kesän kisoissa.

Rengasasiasta päätetään lähiaikoina lajiryhmän kanssa ja siitä ilmoitellaan kyllä.

Finaalien kestoa ei muuteta vielä tälle kaudelle, mutta kaudelle 2011 sitä voidaan harkita.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 02.03.10 - klo: 12.10
Katsastusvälineiden yhtenäistäminen tuli mieleen jo viime kesänä juuri näiden leveyden mittaamisessa olleiden ongelmien takia ja laatikko tms. 99% todennäköisyydellä on käytössä kesän kisoissa.
Rengasasiasta päätetään lähiaikoina lajiryhmän kanssa ja siitä ilmoitellaan kyllä.
Finaalien kestoa ei muuteta vielä tälle kaudelle, mutta kaudelle 2011 sitä voidaan harkita.
Voisko tossa mittausvälineissä siirtyä samaan systeemiin ku touringissa eli ois sarjan mukana kulkevat kunnon mittausvälineet.
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jukka - 02.03.10 - klo: 12.31
Tarkoitus on tosiaan kierrättää katsastusvälineitä kisasta toiseen kuten Fintrack Tourilla tehdään.
Lähinnä tämä tarkoittaa leveyden mittaamiseen käytettävää välineistöä koska vaaka näyttää kuitenkin saviliejussa pyöritetyille autoille aina painorajan ylitystä  :mrgreen:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.03.10 - klo: 12.56
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 02.03.10 - klo: 13.40
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.

Sakke tarkoittaa sitä, että esim. vastaavilla 3200 mAh 25C lipoilla yleensä kaasu tuntuma pehmenee 4-6min kohdalla riippuen muusta kalustosta, mikä on varsin ikävä hyppäämistä silmällä pitäen... 40-50C lipoissa tämä pehmeneminen on paljon pienempää, joskin ei välttämättä edes havaittavaa.

Ensi talven Winter Jumps kokeiluna toimisi varmasti, joista hyvä siirtyä SM sarjan sääntöihin... Niin ja mielestäni ensin 7min yksi kausi ja sit 10min, jos tarvetta...
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 02.03.10 - klo: 13.56
No joo näin ehkä on, mutta toisaalta nykyään kaikki akut tuppaavat kuitenkin olemaan 4000+ mAh ja C-arvokin 30+ ja näillä kyllä sen 7-10 pääsee.

Eli meinaan nyt vaan, että ei tuo 10 min vaadi niitä kalleimpia 50C akkuja.

Yksi ongelma mikä saattaa tulla eteen on moottorin lämmöt nelkussa, ainakin lämpimällä kelillä. Toki tämänkin suhteen tekniikka on edennyt ja varmasti tulee myös kehittymään.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 02.03.10 - klo: 14.04
Ja tuo erän kesto ois hyvä miettiä vasta just tuolle 2011 kaudelle kun alkaa yleistyä noi halvemmat 50c akut jolloin ei turhaan nouse kustannukset nykysestä.
En kyllä ajatellutkaan, että tämä finaalien/ erien pituus muuttuisi tälle kaudelle, mutta halusin herättää asiasta keskustelua.

Jos erien pituuden kasvattaminen näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta niin uudet eräpituudet voisi ottaa käyttöön seuraavalle sisäkaudelle mm. WJ:hin.

Ja kerro ny vielä miten C-arvo vaikuttaa ajoaikaan? Siis eikös C-arvo nyt käytännössä vaikuta akun hetkelliseen virranantokykyyn, eikä siihen, että kuinka kauan potkua riittää? Kyllä 3200 mAh 25C akulla ajaa sen 10 min siinä missä 5000 mAh 50C akullakin, enkä usko, että kummallakaan tarvitsee vauhdista tinkiä.

Sakke tarkoittaa sitä, että esim. vastaavilla 3200 mAh 25C lipoilla yleensä kaasu tuntuma pehmenee 4-6min kohdalla riippuen muusta kalustosta, mikä on varsin ikävä hyppäämistä silmällä pitäen... 40-50C lipoissa tämä pehmeneminen on paljon pienempää, joskin ei välttämättä edes havaittavaa.

Ensi talven Winter Jumps kokeiluna toimisi varmasti, joista hyvä siirtyä SM sarjan sääntöihin... Niin ja mielestäni ensin 7min yksi kausi ja sit 10min, jos tarvetta...

Joo näin käy...
Mutta eihän siihen C arvo ole se ratkasu, vaan akun kapasiteetti.
Mitä isompi akku, sitä pidempään se antaa löylyä hyytymättä.
Siis kunhan C arvot on riittävät.
Ja eihän tosiaan tämänpäivän akuilla ole mikään ongelma vetää puutumatta yli 5 min...
Kun siis sisäradoista puhun.
Toki jokaisessa akussa on ollut alussa eniten tehoa, mutta tämä piikki on kadonnut lämmittelykierroksilla ja sen jälkeen olen itse ainakin vedellyt 30C akulla heittäen lähelle 10 minuuttia ilman akun puutumista.

Itseasiassa ajelin nelkkukrossia viimekisaan saakka 3Racing 3700mah 25C akuilla... GM Evo3 7.5T koneella ilman mitään puutumisia noin 10 minuuttia.
Viimekisassa ajoin 5.5T koneella jolloin kyseiset akut eivät enää olleet käyttökelpoisia.
Akkut ei vaan pystynyt kyseiselle koneelle syöttämään virtaa ja sain ensitesteillä akun jopa turpoamaan sen verran että toimitin sen aika vikkelään pihalle.

Mut siis eniveis...
Eihän se C arvo ole se mikä määrittää miten pitkään akku jaksaa tuupata puutumatta.
Senhän määrittää kapasiteetti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jukka - 02.03.10 - klo: 14.47
Takavedollahan puuttuminen ei ole ongelma pidemmillä finaaleilla vaikka akut eivät olisikaan uusinta uutta. Viime kesän treeniajoissa 20 min putkeen tuupilla onnistui helposti ja ainoa mikä puutui oli kuski.
Nelkussa raja tulee paljon nopeammin vastaan, mutta 7-10 min pitäisi onnistua melko helposti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Koheltaja - 02.03.10 - klo: 15.16
Sitä olen yleisellä tasolla ihmetellyt sähkövehkeiden osalta että miksei finaalit ole pidentyneet vaikka akku/moottori teknologia on harpannut todella suuren askeleen viime vuosien aikana?

Täällä liputetaan 7-10 minuutin erien puolesta, nuin niinku tulevaisuudessa :wink:

Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 03.03.10 - klo: 13.32
HoleShot 2.0 myös sallittu, eli siis renkaat ovat:

M4-10:
- 2 KIERROSTA renkaita per kisa sallittu
- kaikkien renkaiden tulee olla samaa kuviota auton joka nurkassa
- Sallitut renkaat:
* Pro-line Hole Shot
* Pro-line Hole Shot 2.0
* JConcepts Double Dee

Eli käytännössä siis kaksi settiä renkaita per kisa. Setit voivat olla molemmat jompaa kumpaa seosta taikka sitten molempia yksi. Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.

M2-10:
- 2 paria takarenkaita sallittu
- eturenkaat vapaat
- Sallitut renkaat takana:
* Pro-line Hole Shot
* Pro-line Hole Shot 2.0
* JConcepts Double Dee

Valmistajien tuotenumerot tullaan tarkentamaan sitten sarjasääntöön, mutta näillä mennään.

Alkuperäisen HoleShotin valmistus on lopetettu, mutta sitä on vielä "nurkissa" siellä sun täällä, joten annetaan sääntöjen puitteissa mahdollisuus ajaa olemassa olevat renkaat pois.

Erien / finaalien pituuksiin en ota muuta kantaa, kuin sen verran että EFRA:ssa erien pituuksista ei ole ollut puhetta toistaiseksi. Uskon että mitä lähempänä mennään säännöissä muiden kanssa, niin aina parempi. Jos pidempiin finaaleihin mentäisiin, niin silloin myös niiden määrää tulisi vähentää, jotta aikataulu ei venähdä hirveän pahasti.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Poinas2 - 03.03.10 - klo: 14.30
Kaikkien renkaiden tulee olla samaa settiä.


Mitä yo. tarkoittaa ? Että jos valkkaan ProLinet niin molemmat setit pitää olla prolinea ? Vai vaan vahvistus aikaisemmalle kohdall että edessä ja takana pitää olla samaa sarjaa/mallia renkaat ?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Jukka - 03.03.10 - klo: 15.40
Tarkoittaa sitä että koko kierros pitää olla samaa rengasmallia eli jos edessä on Holeshot 1 niin myös takana on oltava Holeshot 1.
Kierroksia on sallittu 2 joten toinen kierros voi olla mainittua ykkösholaria ja toinen kierros jotain muuta.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 12.03.10 - klo: 10.34
No nyt on sitten tullut JC double Dee (http://www.redrc.net/2010/03/jconcepts-double-dees-v2-tire/):stäkin V2 - miten on, korvaako säänöissä vanhan vai kuin on?

Edit:

(http://www.redrc.net/wp-content/uploads/2010/03/JConDoubleDV2-400x326.jpg)

Näyttääkö toi vain minun mielestä holarilta?
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 12.03.10 - klo: 11.43
Eikös tuo ole polttiksen renkaita.  :wink: Itsekkin ensin säikähdin otsikkoa...  :lol:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Mikko L - 12.03.10 - klo: 12.06
No katohan, hyvä. Melkolailla sai kaivella, että tuonkin tiedon löyti - ihme ettei tuossa itse uutisessa mainittu sanallakaan 1/8 luokasta mitään.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 17.03.10 - klo: 13.31
Sellanen kysymys että koska noita lataukseen liittyviä sääntöjä muutetaan? Kiinnostas se kun nyt on alkanu oleen monella valmistajalla noita 2-3C akkuja niin turhahan niitä on sillä 1C virralla hieroo, se balanceri pakko joka latauksella on vähän hätävarjelun liiottelua.

Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.

Jos kennot on ehjiä niin ainakin itsellä on nuo kennot pysynyt niin hyvin balanssissa että olen niitä balansoinut vain kisoissa ja olen mitannu kennojännitteitä vähintään 5 latauksen välein ja muutosta ei ole tullut. Siinä vaiheessa kun kennot eivät ole pysyneet enää balansissa ilman balanceria on ne yleensä hajonneet alle viiden balansointi kerran jälkeen.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: copter - 29.03.10 - klo: 20.15
Lataussääntö tulee olemaan sama kuin mitä FTT säännöissä, eli siis edelleen balanseri vaaditaan, 1C virta ja latauspussi. Ainut käytännön ero on se, että myös rinnakkaista balanseria saa käyttää (esim. Yuntong tai LRP).

Kaudelle 2011 tullaan miettimään josko sääntöjä löysennettäisiin. Jos akku alkaa olemaan viimesillä latauksilla "vaisu", niin silloin varmaan kannattaa ajaa useammalla akulla.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 30.03.10 - klo: 03.44
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.

Täh...?

Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 30.03.10 - klo: 13.05
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: jarkkom - 30.03.10 - klo: 13.15
Mulla ainakin lataa laturin sisäänrakennetulla balanserilla varustettuna akun ihan yhtä nopeasti, kuin ilmankin. Ei ongelmaa siis, enkä kyllä missään nimessä lataisi ilman balanseria.

Omat akut myös jaksavat aamusta iltaan ja jopa piristyvät parin ekan syklin jälkeen, kun kemiat on saatu liikkeelle.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 30.03.10 - klo: 13.17
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.

Sakke puhut absoluuttisena faktana täällä asioita, jotka ei loppupeleissä taida ihan olla niinkuin sanot... Kyseisessä tapauksessa taitaa olla homma enemmän kiinni siitä, mitä laturia ja akkuja käytät. Itsellä ei kyseisiä ongelmia ole ollut silloin, kun on toimivat laitteet käytössä vaikka aina lataan balanserilla. Toisin sanoen halvin ei ole aina paras ostos...  :wink:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: sakke_ - 30.03.10 - klo: 13.25
Ainaki ite oon huomannu että kun kisoissa ajaa niin viimesissä finaaleissa akut alkaa oleen jo kohtuu "pehmeitä" (akku ei ole niin terävä kuin nopealla latauksella) kun niitä on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivän.
Täh...?
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkotat tuolla että on balancerin kanssa lämmitelty turhaan koko päivä???
Balancerilla ladatessa akku latautuu huomattavasti hitaampaa kuin sallittulla 1c latausvirralla ja samalla lämpenee enemmän koska lataus kestää pidempään. Akusta ei enää loppupäivän erissä lähde yhtä hyvin tehoa pihalle kuin alkupäivän erissä, tämä taas aiheuttaa sen että kaasua joutuu polkemaan huomattavasti enemmän kuin balansoimattomalla akulla. Kaikilla radoilla tästä ei ole haittaa mutta osalla radoista ero on huomattava. Kennojen balansointi on turhaa sillon kun ne ovat hyvässä kunnossa koska ne säilyvät balansissa ilman balancerin jatkuvaa käyttöä. Balansointia tarvitaan vasta siinä vaiheessa kun kennojen sisäiset vastukset alkavat muuttua (alkavat hajota) jolloin toinen kenno tyhjenee nopeampaa kuin toinen.

Sakke puhut absoluuttisena faktana täällä asioita, jotka ei loppupeleissä taida ihan olla niinkuin sanot... Kyseisessä tapauksessa taitaa olla homma enemmän kiinni siitä, mitä laturia ja akkuja käytät. Itsellä ei kyseisiä ongelmia ole ollut silloin, kun on toimivat laitteet käytössä vaikka aina lataan balanserilla. Toisin sanoen halvin ei ole aina paras ostos...  :wink:
Sanoinko jossain vaiheessa että se koskisi kaikkia laitteita? Ja muistan kyllä eräänkin henkilön joka valitti kyseisestä asiasta viime kesänä.  :azn:
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: *HOKE* - 30.03.10 - klo: 13.36
Tätä vähän takaa hainkin.

Eri laturit kun balansoi niin eri tavalla.
Itsellä käytössä olevalla laturilla ei ole käytännössä ollut mitään eroa lataanko balanserijohto kiinni vai irti.

Eli juuri absoluuttisena faktana tuota ei voi pitää.

Olen huomannut tuon akkujen puutumisen tapahtuvan päivän aikana.
Tuohonkaan ei ole vaikuttanut se olenko ladannut balanserilla vai ilman.
Senkin olen huomannut että isommalla virralla ladatessa akku punchaa hieman paremmin kuin pienemmällä virralla ladatessa.
Kuin myös senkin että jos akku on ollut edes puolillaan niin ekan latauksen jälkeen akku ei punchaa samalla tavalla kuin tokalla latauksella.
Tässäkin on ollut selviä eroja eri akkujen välillä.
Nyt talven kisoissa jos olen käyttänyt kisapäivän aikana kahta akkua niin puutumista ei ole ollut havaittavissa.
Yhdellä jos olen koko kisapäivän läpi vedellyt niin viimeistään vikassa hiitissä on huomannut akun olevan kuminauhamainen.... eli se paras terävyys ja kaasuun reagointi ei ole niin hyvä kuin pari hiittiä sitten.
Ja siis jälleen on ollut eroa siinä mitä akkua olen käyttänyt.
Otsikko: Vs: 2010 Maastosarjan säännöt
Kirjoitti: Haze - 30.03.10 - klo: 13.46
Sanoinko jossain vaiheessa että se koskisi kaikkia laitteita? Ja muistan kyllä eräänkin henkilön joka valitti kyseisestä asiasta viime kesänä.  :azn:

Puhun akuista ja latureista, jotka oleellisesti liittyvät asiaan. Sun pöydällä en ole nähnyt yhtään "kunnollista" sellaista hieman kärjistettynä. Pitäisi varmaan hieman laajemmin tutkia ja selvittää asiaa ennenkuin totuuksina laukoo asioita.  :wink:

Se mitä itse manasin viime kesänä, niin ei liittynyt mitenkään tähän asiaan. Silloin oli kyse säätimestä ja kuinka se kyykkäsi lämmetessään. Tällöin aluksi epäilin lipoja, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvesi, ettei niissä mitään vikaa ollut, vaan huonossa säätimessä.

Oli minulla myös ongelmia laturin/balanserin kanssa, kun ne veteli viimeisiään eikä ladannut lipoja enää kunnolla. Tällöin oli kyse vaan siitä, että oli p_skat latauslaitteet, eikä mistään sun kehittämästä "ilmiöstä", joka ei pidä paikkaansa. Tällöin myös aluksi epäilin lipoja, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvesi, ettei niissä mitään vikaa ollut, vaan huonossa laturissa.

Edit: Höpinää lisätty.