RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => HPI => Aiheen aloitti: Makeclick - 20.11.09 - klo: 19.01

Otsikko: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 20.11.09 - klo: 19.01
Moro!

Elikkä, en löytänyt mitään erillistä savage XL -keskustelua täältä jotenka lisätäänpä.

Kertokaapa kokemuksia +/- -puolia. Sana on toisin aika vapaa omasta puolesta.

Liityin tänne vasta ja olen tuollaisen xl:än omistajun jonkin aikaa.

Tänää esim. huomasin, että tehtaan kasaaja (kännissä) on laittanut vaihteiden välissä olevan 86972 prikan laakerin ja 2-vaihteen kytkimen väliin  :shock:, vaikka ohjeissa se siaitsi 2 ja 3 -rattaiden välissä pitäen ne aisoissa. Kummastelin vain kun en ole 3 vaihdetta kuullut aikoihin ja rataspaketti oli niin eläväinen kätösissäni, kun sitä hypistelin. Tuli varmasti sopivan epäselvästi, mutta näin.

Erittäin hauska ja yllättävänkin kestävä auto ollut.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 20.11.09 - klo: 22.39
Laitetaanpa tälläinen kysymyskin tänne.. Onko monilla savage xl tai x:än omistajilla mennyt noita diffin laakereita?
Itselläni niitä paukkuu vähän turhankin usein! En tiedä onko syynä hiekkamonttu jossa ajamme, vai onko yksinkertaisesti tyhmä suunnittelu moka laittaa 10x16x5 kuulalaakeri diffille, jossa kuulat on tuhannesosa millin kokoiset.. Kellekkään tuttu tilanne?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Mikeo - 21.11.09 - klo: 10.21
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hirez - 21.11.09 - klo: 12.15
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!

Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 21.11.09 - klo: 15.03
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!



Pakko heti vastata tähän sinun viestii. Itselläni on Madforce ja ostin savage xl:än vasta jälkeen ja voin sanoa, että ei madforcekaan huono ole, mutta tuo säätöjuttu menee kyllä TÄYSIN toisinpäin. Madforce sammuu tuon tuosta kummallisista syistä ja säätäminen on yhtä jeesuksen hommaa. Itsellä ei ole tarvinnut savagessa säätää kuin välillä Low speed needleä kun kerran on high speed needeln säätänyt kohdilleen. Mädi kylläkin kiitää ihan tarpeeksi, mutta savage xl kyllä kiitää huomattavasti vielä kovempaa kun vaihteet on säädetty ;).

Ja piti vielä lisätä. Jos on savagen säätö vaikeaa. Kannattaa katsoa tuo video ja kuunnella hartaasti ja alusta loppuun. http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 21.11.09 - klo: 15.27
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 

Ennen kun rupeat vaihtamaan yksisuunta laakeria, kannattaa kokeilla mieluummin vaihtaa se tappi! Itse vaihdoin sen yksisuunta laakerin ja siitä ei ollut kun pieni hyöty. Jos tapin vaihtaminen ei auta niin vaihda vasta sitten laakeri. Itselläni uusikin luistaa... Ei tietenkään niin paljon, mutta kuitenkin.

Varaosien tilaaminen hobbylinnasta toimii oikeinkin hyvin. Joku 3€ siihen tuli ylimäärästä poistituskuluja.
Jos omistaa paypal tai luottokortin niin suosittelen erittäin lämpimästi tuolta tilattuja GPM:än osia. Siellä on sitten x:än osia, joten tilauksissa tarkkana. Eikä kannata ylittää 40€ tai joutuu hakemaan tullista. http://www.gpmparts.com/shop/hpi-savage-c-1532_1537_1591.html

Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O (http://img87.imageshack.us/img87/3525/knnisshyvtulee.jpg)
Eli kannattaa katsastaa tuo. Itse laitoin samalla tehdas säätöihin (näkyy kuvassa mitkä ne ovat). Kakkos vaihde ei kuitenkaan mennyt millään päälle ja kieritin sitä 1 kierroksen auki tuosta vakiosta eli 2koko ja 3/4. Itselläni tuo toimi kuin kello. Vaihtoi juuri ennen punaista  :grin: . Samalla avasin 3-vaihteen ruuvia 1 keirroksen eli 4 tuosta alku säädöistä ja se ei vieläkään vaihtanut.. joten se vaatii säätöä vielä.. varmaa vielä 1/4-kierrosta tai ½-kierrosta auki.

Eikö kellään muulla mene noita diffin laakereita? miten paljon niitä shimmaus prikkoja pidätte missäkin välissä?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: mohko1 - 23.11.09 - klo: 22.24
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.

Näistä kahdesta pidän Mad Forcesta enemmän. Savagesta on hajonnut osia herkemmin ja sen moottori on huomattavasti vaikeampi säätää. Savagen kytkimessä on myös jotain mätää, välillä auto pysähtyy ja kytkin ei ota ollenkaan kiinni ennen kuin auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan ja näkyy pieni nytkähdys. Tämän jälkeen ajo voi taas jatkua. Isomman koneen vuoksi Savage on luonnollisesti myös paljon meluisampi - Mad Force tuntuu suorastaan äänettömältä siihen verrattuna. Molemmat menevät niin lujaa että moottorin teholla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Molemmat lähtevät liikkeelle kuin Naton ohjukset ja lähtevät käsistä myös helposti lujaa ajettaessa. Eli isomman koneen vuoksi Savagea ei ainakaan kannata valita.

Savage käyttäytyy kyllä paljon paremmin erillisjousitettujen renkaiden ansiosta. Kovassa vauhdissa ja mutkissa se siis pysyy paremmin hallinnassa kuin Mad Force, mutta toisaalta Mad Forcen jäykät akselit ovat pirun makeat ja sopivat tosi hyvin monster-autoon.

Ostin Mad Forcen Ideaparkin Atalasta impulssiostoksena ja pyysin kauppiasta suosittelemaan aloittelijalle sopivaa vehjettä joka ei ihan heti hajoa. Siinä Mad Force on kyllä lunastanut lupauksensa. On siitäkin osia mennyt, lähinnä ripustuksia, mutta kauheaa kyytiä olen sille antanut.

Kaikki varaosat olen tilannut Jenkeistä tai Aasiasta, toimitusajat ovat olleet yhtä nopeita kuin Suomesta tilattuna mutta hinnat paljon edullisempia. Savageen tilasin rosteri-kuusiokoloruuvisetin jolla korvasin kaikki kamalat puu/muoviruuviristipäät hienojakoisilla koneruuveilla. Ruuvikitissä on tosi paljon ekstraa eli siitä piisaa vararuuveja vaikka kuinka paljon. Ehdottoman kannattavaa. http://www.rcscrewz.com/product_info.php/m/hpi/p/hpi044-hpi-savage-xl-stainless-steel-screw-kit/manufacturers_id/15/products_id/2736

Molemmissa ohjausservot tuntuvat olevan turhan heikkoja vaikka ovatkin luokkaa 8 kg/cm. Hitecin HS-7955TG on tilauksessa. Varmasti ihan overkill mutta sehän on vain hauskaa :)

Korostan, että olen aloittelija isolla A:lla, mutta silti... Jos jollain on antaa neuvoja Savagen moottorin ja kytkimen säätämiseen niin otan innolla neuvoja vastaan!


jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 23.11.09 - klo: 23.27
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.



jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!

Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hirez - 24.11.09 - klo: 17.43
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Minulla voimansiirron ongelma on siis tällainen:
Auto kulkee ihan normaalisti, mutta jossain vaiheessa se pysähtyy. En ole ihan varma onko se pysähtynyt aina itsestään, vai liittyykö se tarkoituksella pysähtymiseen. Joka tapauksessa välillä käy niin, että pysähdyksen jälkeen auto ei lähdekään liikkeelle vaan moottori ottaa vain kierroksia. Tällöin pitää laittaa kone tyhjäkäynnille ja odottaa n. 10-15 sekuntia jonka jälkeen autossa näkyy pieni nytkähdys kun jokin ottaa taas kiinni. Tämän jälkeen auto lähtee taas kiltisti liikkeelle.

En siis tiedä onko tämä ongelma kytkimessä vai spur gearissa. Otin kytkimen auki eilen ja se vaikutti ainakin olevan ihan kunnossa. Spur gear on sen sijaan viipottanut hieman siitä lähtien kun sain Savagen. Onko teillä spur gear 100% suora vai näkyykö siinä pientä vaapuntaa? Pitänee aukaista ja katsoa mikä siinä on vialla.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Hpi_savage - 24.11.09 - klo: 18.26
Kyllä munkin savagessa spurri pikkasen väpättää mutta ei se mua ainakaan haittaa.... ettei vaan kuitenki olis kytkimessä häikkää...
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 24.11.09 - klo: 18.54
Minulla on sekä Kyosho Mad Force että HPI Savage XL.
jos hait säätöapua siihen kolmiosaiseen kytkimeen clutch bellin sisällä niin homma
tapahtuu eri paksuisia jousia vaihtamalla ohuempi ottaa kytkimen mukaan aikaisemmin ja paksumpi myöhemmin isoilla kierroksilla! jos taas tarkoitit kytkimellä spur gearin kitka pintaa niin sen normisäätö on ensin kierrät jousi+mutteri yhdistelmän kiinniasti ja puoli kierrosta takaisin päin!
Ja Savage XL:ssä itselläni tuo puoli kierrosta takaisin päin ei toimi. Lähtee aina vähän ajan jälkeen luistamaan. Jossain joku sanoi 1/4 kierrosta auki ja itselläniki tuo on toiminut. Savage X:ssä tuo puoli kierrosta voi toimia, kun auto on kevyeempi ja kone vähän heikompi.
Minulla voimansiirron ongelma on siis tällainen:
Auto kulkee ihan normaalisti, mutta jossain vaiheessa se pysähtyy. En ole ihan varma onko se pysähtynyt aina itsestään, vai liittyykö se tarkoituksella pysähtymiseen. Joka tapauksessa välillä käy niin, että pysähdyksen jälkeen auto ei lähdekään liikkeelle vaan moottori ottaa vain kierroksia. Tällöin pitää laittaa kone tyhjäkäynnille ja odottaa n. 10-15 sekuntia jonka jälkeen autossa näkyy pieni nytkähdys kun jokin ottaa taas kiinni. Tämän jälkeen auto lähtee taas kiltisti liikkeelle.

En siis tiedä onko tämä ongelma kytkimessä vai spur gearissa. Otin kytkimen auki eilen ja se vaikutti ainakin olevan ihan kunnossa. Spur gear on sen sijaan viipottanut hieman siitä lähtien kun sain Savagen. Onko teillä spur gear 100% suora vai näkyykö siinä pientä vaapuntaa? Pitänee aukaista ja katsoa mikä siinä on vialla.

Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 24.11.09 - klo: 19.03
Muuten. Jos jollain menee taka diffin ratas/rattaat rikki niin siihen saa "tune" -osan. http://www.hobbylinna.com/machined-super-heavy-duty-bevel-gear-43t13t-p-21794.html

Vähä muokkausta:

Eli tämä on vielä kestävempi, mutta jakosuhde on vähän eri eli pitää kai sitten päivittää eteen ja taakse? Vai onko? Orkkiksessa oli 3.307... ja tossa 3.222... http://www.hobbylinna.com/machined-bulletproof-diff-bevel-gear-29t9t-p-22213.html
Ja tuo kestävempikin käyttää isompaa laakeria tuossa lautasen puolella. Ärsyttävän heikko puoli tuossa autossa nuo diffin laakerit. Toivottavasti tuo 90€ siotus auttaa jo näihin  :evil: .
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hirez - 24.11.09 - klo: 20.52
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 25.11.09 - klo: 02.45
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

Koita nyt vielä ajella ja jos se tekee tuollaisen nytkähdyksen niin koita vielä tarkistaa, että kytkinpalat liikkuvat kunnolla.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Hpi_savage - 25.11.09 - klo: 07.52
Vai olisko kytkinkellon hampien välis joku pieni kivi?? mulla pariin kertaan mennyt ja tapahtuu just noin :shock:
SAattaa olla myös spurrin välissä jotain
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 25.11.09 - klo: 22.44
Ok. eli tänään laitoin savage xl:ään tuollaiset "luodinkestävät" diffin rattaat ja isomman laakerin. Katsotaan kauan nuo kestää. aika paljon on järeemmät kuin entiset :D

(http://img98.imageshack.us/img98/2707/25112009860.jpg)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 27.11.09 - klo: 15.39
Täältä löytyy XL. Kohta gallonallinen menty. Rotostarttisysteemin yksisuuntalaakeri moottorista kampiakselin päästä luistaa, ja yksi ruuvitappi tipahti kardaanin päästä. Vaihteistosta en tiedä, onko 2.-, vai 3.vaihde mikä ei toimi mulla, mut 2 vaihteisena tuo mullakin toimii :)

 Tietääkö kukaan miten varaosien tilaaminen hobbylinnasta. Toimiiko netin kautta vai pitääkö sinne soittaa?

 Ja on kyllä kestävä auto todella ! Ja moottori todella tehokas.

 

Ennen kun rupeat vaihtamaan yksisuunta laakeria, kannattaa kokeilla mieluummin vaihtaa se tappi! Itse vaihdoin sen yksisuunta laakerin ja siitä ei ollut kun pieni hyöty. Jos tapin vaihtaminen ei auta niin vaihda vasta sitten laakeri. Itselläni uusikin luistaa... Ei tietenkään niin paljon, mutta kuitenkin.

Varaosien tilaaminen hobbylinnasta toimii oikeinkin hyvin. Joku 3€ siihen tuli ylimäärästä poistituskuluja.
Jos omistaa paypal tai luottokortin niin suosittelen erittäin lämpimästi tuolta tilattuja GPM:än osia. Siellä on sitten x:än osia, joten tilauksissa tarkkana. Eikä kannata ylittää 40€ tai joutuu hakemaan tullista. http://www.gpmparts.com/shop/hpi-savage-c-1532_1537_1591.html

Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O http://img87.imageshack.us/img87/3525/knnisshyvtulee.jpg
Eli kannattaa katsastaa tuo. Itse laitoin samalla tehdas säätöihin (näkyy kuvassa mitkä ne ovat). Kakkos vaihde ei kuitenkaan mennyt millään päälle ja kieritin sitä 1 kierroksen auki tuosta vakiosta eli 2koko ja 3/4. Itselläni tuo toimi kuin kello. Vaihtoi juuri ennen punaista  :grin: . Samalla avasin 3-vaihteen ruuvia 1 keirroksen eli 4 tuosta alku säädöistä ja se ei vieläkään vaihtanut.. joten se vaatii säätöä vielä.. varmaa vielä 1/4-kierrosta tai ½-kierrosta auki.

Eikö kellään muulla mene noita diffin laakereita? miten paljon niitä shimmaus prikkoja pidätte missäkin välissä?

Ok.. Nyt kävin vähä testaamassa ja kolmos vaihdehan se oli mikä siellä vaihtui.. Mahtaakohan auto edes käyttää ykkös vaihdetta mihinkään? Onko kellään kokemusta esim rajummista välitysten muutosta? Toimiiko miten xl:ssä? esim. tuo pää ratas joku 45-piikkisenä? Tai kuuleeko vakio välityksillä ketään enempää kuin kahta vaihdetta? Tuntuu, että ykkös vaihdetta ei auto paljon edes käytä. Ehkä siksi se onkin jätetty muovi rattaaksi :D.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 28.11.09 - klo: 01.21
Btw... Mitä tulppia te käytätte savage xl:ssä? Tuntuu, että mulle arvotaan aina eri tulppa.. Viime tulpan kun sain, paketin takana luki soveltuu 2-3cc -koneisiin.. tuossahan on 5.9. Siinä luettelossa oli jotkut erikois tulpat vaan suositeltu yli 5cc:n koneisiin. Kokemuksia? Ite käytän 25% nitro lääkettä.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 30.11.09 - klo: 19.01
Ei täällä jonoa näytä kertyvän neuvoja antamaan, mutta lisätään nyt tämäkin. Kaipa tämä jotakuta auttaa.

Kannattaa laittaa etu ja taka kardaaneiden tappeihin vähän ruuvilukitetta. Itellä katkesi vaihdelaatikon päädystä taka-kardaanin tappi tänään ( 5.9cc voimaa  :cool: ) ja etumaisen kardaanin tappi melkein irti. Halpoja ovat eli ei sikäli mikään kauhea vaiva.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 07.12.09 - klo: 03.21
Vaappuu täälläkin. Itse vaihdoin joskus tuon istukan siihen kun luulin siitä sen vaappunan tulevan. Aika jännä vika. Mutta silloi, kun auto jää paikalleen ja ottaa vain kierroksia... Jos spur gear ei pyöri niin sillon kytkimessä sen ongelman pitää olla.

Tarkenna vielä tuo "pysähtyy" eli ihan kun se vaihtaisi vapaalle ja sitä voi kaasutella vapaalla siinä, mut hetken päästä se lähtee taas liikkeelle?

Juuri näin. Auto on ikään kuin vapaalla ja sitä voi kaasutella. Kaasu pitää jättää kuitenkin tyhjäkäynnille jolloin pienen odottelun jälkeen tapahtuu tuo pieni nytkähdys minkä jälkeen ajamista voi jatkaa. Sitä en tosin vielä ole saanut selville (muista) pysähtyykö auto itsestään kesken ajon vai osuuko tuo vapaalle jumittuminen normaalin pysähtymisen yhteyteen.

Joko oot paikantanut vian? Jotain edistystä?

Tuohon vahvempien diffien kestävyyteen voin sanoa; Ei ole tarvinnut sen jälkeen koskea diffeihin, kuin nuo kestävemmät vaihdoin. Eli hyvin pelittää! Suosittelen ainakin taka diffin vaihtoa XL:ään (jos tuo välitys ei ole liikaa.. Joku tietäväinen voisi vastata).
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 19.12.09 - klo: 14.23
Juuu.. Talven ajokuvia :D. Ei alkanut kovinkaan hyvin.

Tuollaisia voi läytää lammen rannalta kevyeen lumen alta.
(http://img10.imageshack.us/img10/5241/19122009874.jpg)

Ja tälläistä jälkeä voi siitä syntyä  :angry:
(http://img6.imageshack.us/img6/1512/19122009875.jpg)
(http://img704.imageshack.us/img704/7716/19122009876.jpg)

Osat tilaukseen ja harrastelemaan. Ikävästi repäisi tuon diffin boxin kyljen irti tuo kestävempi alatukivarsi.. Vetari löytyi noin 10-15m päästä tuosta :O joutu hetken hakemaan.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Ghostman_132 - 19.12.09 - klo: 19.01
Jos teillä silloin auton pysähtyessä pystyy kaasutteleen ja jos se pääratas pyörii, niin todennäköisesti siellä on ykkösvaihteen yksuuntalaakeri sökö. Jos ei, niin sitten siellä voi olla kivi kellon ja päärattaan välissä. Itsellä tekee tätä erikoista "vapaalla kierrättämistä" hyvin harvoin, mutta sillon kuin tekee, niin kyllä se pääratas pyörii ihan mukana. En usko että kytkin olisi teillä rikki, koska se on niin yksinkertanen, että se ei joko toimi ollenkaan, tai sitten se toimii oikein :D Eli Katsokaa nyt ens kerralla se yksuuntalaakeri, kun sen vaihdelaatikon avaatte ;)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: centek - 19.12.09 - klo: 19.04
Kuinka lujaa ajoit tuohon..? Täysiä..?  :shocked:
kulkeeko muuten hyvin vakio renkailla lumella..?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 21.12.09 - klo: 07.51
Kuinka lujaa ajoit tuohon..? Täysiä..?  :shocked:
kulkeeko muuten hyvin vakio renkailla lumella..?

Kyllä se taisi juurikin polkasta kolmosta päälle vähän ennen tuota :D. Ihmeen hyvin se noilla vakio kumeilla liikkuu lumella ja jäällä nyt ei varmaan mikään rengas hyvin toimi. Voisi ehkä laittaa jonkun videon kun autoon taas osat tulevat.

Onko jollain muuten hyvää ideaa tuohon koneen lämpimänä pysymiseksi? Yksi hyvä tyyli on ainakin... Älä madalla. Muuten lentää kaikki lumet koneelle. Itse viritin tuollaisen foliolevyn moottorin päälle ja siihen folion päälle sukan (muista jättää hehkulle reikä). Tuntu ainakin ennen tuota törmäystä toimivan yllättävän hyvin. Pelkkä folio ei toimi. Lumi pääsee folion ja koneen väliin.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 21.12.09 - klo: 07.58
Ei voi kun suositella noita kestävempiä muovi ala ja ylätukivarsia. Huomaa, että ainuat osat mitkä kesti. Repäs jopa tuon alumiini palan poikki ja tosiaan tapin ruuveineen diffin boxista irti. Nuo kuitenkin maksavat vähemmän kuin vakiot.

Saa nykyään mustanaki jo. Jos ostat ni muista ottaa eripuoliset.

http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?products_id=10252
http://shopping.rcmodel.hk/product_info.php?products_id=10253

Tuossa saa myös kamperkulmaa -2:ksi noilla ylimääräisillä ylätukivarsilla (eli niitä on mukana 0 ja -2:lla) Eli katso mitä laitat, ettei toiset renkaat ole kallellaan ja toiset ei.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: -rcmh- - 21.12.09 - klo: 12.31
No joo, nuo RPM:ät on kestävää muovia, aika kovilla on paikat kun pakkasilla törmää johonkin esteeseen.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 21.12.09 - klo: 13.09
On juu.. Tuo vain sattui näyttämään pieneltä kumpareelta lumessa. Toisinsanoen täysin houmaamaton. Ihmettelin vaan kuin auto lentää ja osat perässä. Tais olla ekat sanat et: "mitä vit**, mihin se muka törmäs"

Tuo alatukivarsikin on ihan käyttökelvollinen, vaikka siitä lohkesikin tuolta takaa tuollainen palanen pois. Älyttömän kova se vieläkin on. Tilasin kyllä alumiinit eteen, mutta taakse ehkä laitan vielä tuollaiset RPM:ät.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hirez - 27.12.09 - klo: 17.33
Jos teillä silloin auton pysähtyessä pystyy kaasutteleen ja jos se pääratas pyörii, niin todennäköisesti siellä on ykkösvaihteen yksuuntalaakeri sökö. Jos ei, niin sitten siellä voi olla kivi kellon ja päärattaan välissä. Itsellä tekee tätä erikoista "vapaalla kierrättämistä" hyvin harvoin, mutta sillon kuin tekee, niin kyllä se pääratas pyörii ihan mukana. En usko että kytkin olisi teillä rikki, koska se on niin yksinkertanen, että se ei joko toimi ollenkaan, tai sitten se toimii oikein :D Eli Katsokaa nyt ens kerralla se yksuuntalaakeri, kun sen vaihdelaatikon avaatte ;)

Jees, nyt pääsin pitkästä aikaa ajelemaan ja liukkaalla lumipintaisella tiellä donitseja ajellessa tuota jumittumista oli hyvä analysoida. Pitkän tarkkailun jälkeen uskoisin päässeeni selvyyteen ongelmasta: kun veto loppuu mutta kierroksia on vielä julmasti, pääratas tosiaan pyörii. Koko pääratas-iskunpoistajakombo pyörii, ts. voima siirtyy vaihteistoon. Nyt olen melko varma että veto loppuu samalla kun vaihteiston pitäisi vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Jostain syystä isompi pykälä ei löydy ja auto seisahtuu. Kun kierrokset laskevat tarpeeksi, ykkönen ottaa taas kiinni ja meno voi jatkua. Auto ei pysähtynyt enää kertaakaan kun pidin vauhdin niin hitaana että vaihtamista ei tapahtunut.

Pitää ilmeisesti purkaa vaihteisto ja tarkistaa sen säädöt huolellisesti.

Oli muuten kiva painella menemään hangella, 5-10 cm pulveria, jonka alla hieman kovempi lumikerros. Nuo XL:n renkaat pysyvät täysin puhtaina lumesta joten pitokin on aika hyvä. Melkein kuin olisi lumikissalla ajellut :)

Moottori ei ottanut oikein kunnolla kierroksia 10 asteen pakkasessa, patenttina vedin polttoaineletkun pari kierrosta pakoputken ympäri ja avot, alkoi taas löytyä tehoja :)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 29.12.09 - klo: 12.07
Juu.. Voit tuosta ylhäältä katsoa kuinka hyvin joku oli kanuunassa/kännissä kasannut minun XL:än vaihteiston. Kannattaa siis ottaa se auki ja tarkastaa, että kaikki osat on tallessa ja oikeilla paikoillaan. Sinulla on voinut mennä esim jonkun vaihteen tappi poikki (kuvassa 86094), jonka takia se myörii tyhjää. Ykkös vaihteen yksisuunta laakerissa pitäisi aina olla veto päällä, joten siinäkin voi olla pieniä tartuntaongelmia jos se noin tekee.

Kannattaa ensiksi ehkä ottaa jopa kolmas vaihde irti vaihdelaatikosta tai säätää se niin kauas ettei se varmasti vaihdu suoraan ykköseltä ja säätää ensin 2-vaihde oikeaksi, jonka jälkeen 3-vaihde kohdilleen. Sen jo saakin ulkopuolelsta säädettyä kätevästi. Muista myös laittaa pieni määrä lukitetta säätöruuvien kierteisiin, koska ne muuten säätyvät itsellään.

Hetken säätelyn jälkeen olen saanut vaihteet toimimaan juuri niin, että jokainen vaihde tulee käytettyä loppuun ennenkuin polkasee isompaa. Säätöiloa sinne!
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 30.12.09 - klo: 23.44
Pikku modii. Huomenna katsomaan miten toimii lumiketjut  :tongue:
Kerron miten meni ja suosittelenko vai en.

(http://img230.imageshack.us/img230/7352/30122009879.jpg)
(http://img412.imageshack.us/img412/6374/30122009881.jpg)
(http://img407.imageshack.us/img407/4637/30122009882.jpg)
(http://img407.imageshack.us/img407/2619/30122009883.jpg)

Kokeilin ja toimii! :D Hienosti puksuttaa lunta, mutta huippunopeutta ei oikein viitsi vetää. Ketjujen lukitus (nippuside) on kevyeempää kuin ketju ja se alkaa vipottamaan kovassa vauhdissa. Pitänee lukko-osakin laittaa samalla ketjulla, jotta ketjut pysyvät renkaan kanssa tasapainossa.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hirez - 02.01.10 - klo: 00.36
Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O

Purin oman vaihteistoni ja sieltähän niitä vikoja alkoi löytyä. Sekä Makeclickin mainitsema prikka oli väärässä paikassa että varsinaisen vaihteen vaihdon tekevä "kynsilevy" oli väärin päin. En ole ihan varma olivatko molemmat kahdesta kynsilevystä väärin vai ainoastaan toinen, sillä toinen ehti tipahtaa pöydälle ennen kuin ehdin tutkailla sitä tarkemmin.

Asiaa on selostettu kuvien kera osoitteessa http://www.rcuniverse.com/forum/m_8491381/tm.htm.

Lyhyesti vika oli kuitenkin siinä, että koska kynsi oli väärin päin, se ei koskaan ottanut kiinni kyseisen vaihteen rattaasta vaan luisti siitä vain ohi. Tämän takia minulta loppui veto vaihtamisen yhteydessä ja se palasi kun kierrokset laskivat.

HUOM: Savagen ohjekirjan piiroksissa kynsilevy on piirretty väärin päin! Tämän vuoksi en ole täysin varma onko tuo Makeclickin mainitseman prikan oikea paikka siinä mihin se on piiretty vai siellä missä se meillä oli kun ensi kerran vaihteiston avasimme.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 03.01.10 - klo: 22.29
Sainpas väännettyö tuon kuvan miten omassa rataspakassa oli tuo prikka :O

Purin oman vaihteistoni ja sieltähän niitä vikoja alkoi löytyä. Sekä Makeclickin mainitsema prikka oli väärässä paikassa että varsinaisen vaihteen vaihdon tekevä "kynsilevy" oli väärin päin. En ole ihan varma olivatko molemmat kahdesta kynsilevystä väärin vai ainoastaan toinen, sillä toinen ehti tipahtaa pöydälle ennen kuin ehdin tutkailla sitä tarkemmin.

Asiaa on selostettu kuvien kera osoitteessa http://www.rcuniverse.com/forum/m_8491381/tm.htm.

Lyhyesti vika oli kuitenkin siinä, että koska kynsi oli väärin päin, se ei koskaan ottanut kiinni kyseisen vaihteen rattaasta vaan luisti siitä vain ohi. Tämän takia minulta loppui veto vaihtamisen yhteydessä ja se palasi kun kierrokset laskivat.

HUOM: Savagen ohjekirjan piiroksissa kynsilevy on piirretty väärin päin! Tämän vuoksi en ole täysin varma onko tuo Makeclickin mainitseman prikan oikea paikka siinä mihin se on piiretty vai siellä missä se meillä oli kun ensi kerran vaihteiston avasimme.

Kannattaa ottaa se kytkin käteen niin näkee miten se menee. Itselläni on kuvan mukaisesti molemmat ja hyvin toimii nyt ku prikka on oikeassa välissä ja aikani säädeltyäni noita kytkimiä. En tietysti varmaksi voi sanoa sitä, onko HPI ajatellut sen töksähtävän noihin väkäsiin vai ottavan hellemmin niihin kiinni?
Se prikka pitää ne rattaat irti toisistaan ja ryhdissään, joten se kuuluu olla ainakin siellä välissä. Itselläni 2-ratas heilui tajuttomasti ilman sitä prikkaa. Olisi voinu rikkoa vaikka vastapuoleisen rattaan ajankuluessa.

En tajua miksi se on koontavaiheessa laitettu niin päin pyllyä. Nyt kuitenkin meillä molemmilla tuo sama prikka muualla.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 25.02.10 - klo: 19.36
Dodii..

Taas on tullu tehtyy ja tapahduttuu :D.

Nyt sitten aattelin kokeilla virittää xl moottoria. Laskin kantta ja muuttelin vähän portteja.

Tässä vähän alotuskuvia alkuperäisestä:
"boost portti" ilman sylinteriä:
(http://img24.yfrog.com/img24/8063/20100224001g.jpg)
Vakio "boost portti":
(http://img51.imageshack.us/img51/5311/20100224003.jpg)
Vakio sivuportit:
(http://img196.imageshack.us/img196/2393/20100224004.jpg)
(http://img8.yfrog.com/img8/5117/20100224005.jpg)

Boost portti oli jaettu kahteen kummasti ja keskelle pystyi kätevästi lisäämään vaon. Sivu porteille lisäsin yhdet vaot ja tulos oli tämä:

Boost portti muuttui aikalailla
(http://img6.imageshack.us/img6/7294/20100224007.jpg)
ja uudet sivut: (vaot pitää olla suhteessa boost porttiin kohti kallellaan ja osoittaa kohti kantta.)
(http://img22.imageshack.us/img22/3763/20100224008.jpg)
(http://img4.imageshack.us/img4/7425/20100224009.jpg)

Eli näin :). Uskokaa ja älkää.. lähti käymään erittäin hyvin ja tuntui toimivan. Molempia neuloja avoin ½ kierrosta, jotta ei mene liian laihalle. Katsotaanpa vaikuttiko tämä kun saan auton säätöihin ja pitoa renkaisiin. Viimeistelyksi uudet silikoonitiivisteet pakoputkeen ja autosta on nyt tälläinen.  :cool:

(http://img683.imageshack.us/img683/3835/20100225002.jpg)

HUOM! En halua ketään yllyttää tekemään samaa! Eli omalla vastuulla teette, jos teette. Kisa koneita ei muutenkaan välttämättä kannata virittää, kun kaikki melkeen saatava on saavutettu. Toivottaan, että tehot eivät vähentyneet 10% enempää niin viritys onnistui.   :lol:

Muokattu... Kuvat eivät oikeen meinanneet pelittää.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: cjakyto - 25.02.10 - klo: 19.43
Dodii..

Taas on tullu tehtyy ja tapahduttuu :D.

Nyt sitten aattelin kokeilla virittää xl moottoria. Laskin kantta ja muuttelin vähän portteja.

Tässä vähän alotuskuvia alkuperäisestä:
"boost portti" ilman sylinteriä:
(http://yfrog.com/0o20100224001gj)
Vakio "boost portti":
(http://img8.imageshack.us/i/20100224005.jpg)
Vakio sivuportit:
(http://img196.imageshack.us/i/20100224004.jpg)
(http://img51.imageshack.us/i/20100224003.jpg)

Boost portti oli jaettu kahteen kummasti ja keskelle pystyi kätevästi lisäämään vaon. Sivu porteille lisäsin yhdet vaot ja tulos oli tämä:

Boost portti muuttui aikalailla
(http://img6.imageshack.us/i/20100224007.jpg)
ja uudet sivut: (vaot pitää olla suhteessa boost porttiin kohti kallellaan ja osoittaa kohti kantta.)
(http://img22.imageshack.us/i/20100224008.jpg)
(http://img4.imageshack.us/i/20100224009.jpg)

Eli näin :). Uskokaa ja älkää.. lähti käymään erittäin hyvin ja tuntui toimivan. Molempia neuloja avoin ½ kierrosta, jotta ei mene liian laihalle. Katsotaanpa vaikuttiko tämä kun saan auton säätöihin ja pitoa renkaisiin. Viimeistelyksi uudet silikoonitiivisteet pakoputkeen ja autosta on nyt tälläinen.  :cool:

(http://img683.imageshack.us/i/20100225002.jpg)

HUOM! En halua ketään yllyttää tekemään samaa! Eli omalla vastuulla teette, jos teette. Kisa koneita ei muutenkaan välttämättä kannata virittää, kun kaikki melkeen saatava on saavutettu. Toivottaan, että tehot eivät vähentyneet 10% enempää niin viritys onnistui.   :lol:

hmm..
ne kuvat vielä  :azn:
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 25.02.10 - klo: 19.44
Toimii taas. Kuvien jako paikka oli vähän muuttunut
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: centek - 27.02.10 - klo: 16.48
onko sulla mikä jousisarja tuossa autossa..? jos saa udella..  :evil:
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 27.02.10 - klo: 17.37
onko sulla mikä jousisarja tuossa autossa..? jos saa udella..  :evil:

Mulla on nämä: http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=a712

Kuvassa kännykän salama muuttaa niiden väriä vähäsen :). En voi kuin moisia jousia suositella. Hyvät ja helpot säätää. Iskarin tangoilla kumisuojat vakiona, joten kestää pölyä ja likaakin hyvin. 30w silikoni öljyt ja ei ku menoo (miks ei 10w tai 20:kin riippuu tykkääkö löysemmästä).

Tuosta virittelystä ja säätämisestä. Toimii :D ja ei todellakaan ainakaan huonompaan suuntaan! Ärhäkkäästi nostaa kierroksia ja kummallisinta vielä. Säädöt ovat hyvinkin lähelle samaa, mitä ne ennen virittämistä oli. Valitettavasti en kerennyt kun vähä vajanaisen tankin ajamaan kun rotosta loppui virta seuraavalla tankkaus/starttaus kerralla :angry: .
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 27.03.10 - klo: 09.11
Sain ton virityksen jälkeen kuvattua tuollaisen videopätkänkin. Ei voi oikein täyttä kasua käyttää kun alkaa vetää vimpuraa :D. http://www.youtube.com/watch?v=9JBBw7oGnlo
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: -rcmh- - 27.03.10 - klo: 17.25
Näyttäis että ei oikein pitoa löydy renkaista? taitaa youtube mutettaa äänet kun warnerin musaa käytetty.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Makeclick - 27.03.10 - klo: 23.24
Ai siitä on äänet lähteny..  :undecided: höh. Juu ei oikee tahdo pitää kiinni  :cheesy: taka diffin lukkokin autossa on. Kannattaa hankkia kun honkkarista saa muutamalla eurolla. Pystyy hienoja sladeja vetelemään sillä lukolla.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: -rcmh- - 27.03.10 - klo: 23.46
Ei vielä ole, mutta yleensä ne poistaa noi Warnerin musat aika nopeasti. On kokemusta omista videoista.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: JT- - 23.09.12 - klo: 00.03
Jaaha sainpahan lopultaki aikaseks tehä tunnukset tänne. Kertokaas viisaat että mikä vika on kun auto kerran sammuu niin on iha pirun vaikeaa saada se uudestaan käyntiin varsinki ihan lämpimänä. Ja on tuo käyntiinlähtö vähän muutenki ailahtelevaa kun joskus lähtee iha hipasusta ja joskus taas ei millään. Säätäminen tuntuu olevan kanssa aika hankalaa kun käkättää silleesä niinku olis laihalla vaikka ei pitäs olla. Auto on sitte otsikon mukanen savage xl.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: tuplaesa1 - 02.10.12 - klo: 13.02
Moottorisi on väljä?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: JT- - 06.10.12 - klo: 13.19
Moottorisi on väljä?
No joo kuulin saman vastauksen hobbylinnan myyjältäkin ku soitellessa kyselin. Vissiin ottanu vähä itteesä ku kerran koetin että miten laihalle sen saapi ku vitutti säätäminen. No lämmöt meni yli mittarin asteikon (ainaki 170c). Joku vois kertoa kokemuksesta että paljo niitten lämpöjen pitäisi normaalisti olla kun manuaalissa sanotaan että 110c ja käytännössä sitte tuntuu että ei kule huonostikkaan jos lämpöjen mukaan säätää. Olis hyvä tietää kun nyt on hommattu uus mäntä/putki setti.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: tuplaesa1 - 09.10.12 - klo: 08.37
Joo kyllä tuo nyt siltä kuulostais että väljä on, siksi ei meinaa pysyä käynnissä ja eikä käynnisty kovin lämpimänä.
Pidä nyt ne lämmöt siellä alle 110c:ssä, liian kylmänäkään ei saa ajaa koska se kuulemma kuluttaa moottoria taas enemmän kun mäntä on sylinteriputkessa tivinä.
Oisko 95-110c semmonen ihanteellinen, ainakin muutama vuosi sitten oli kun vielä harrastin nitroja. En usko että koneet on siitä kovin radikaalisti muuttuneet.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: emppu99 - 15.09.13 - klo: 16.22
http://www.modelsport.co.uk/hpi-savage-xl-octane-15cc-rtr/rc-car-products/371986 (http://www.modelsport.co.uk/hpi-savage-xl-octane-15cc-rtr/rc-car-products/371986)

Tämmönen käveli vastaan modelsportissa,hpi:n sivuillakaan ei ollut tästä mitään,vai onkohan tämä semmonen jonkun "viritelmä" niinkuin kyoshonkin autoja saa modelsportisa nykyään novarossin koneilla..
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: samimake - 15.09.13 - klo: 16.36
http://www.modelsport.co.uk/hpi-savage-xl-octane-15cc-rtr/rc-car-products/371986 (http://www.modelsport.co.uk/hpi-savage-xl-octane-15cc-rtr/rc-car-products/371986)

Tämmönen käveli vastaan modelsportissa,hpi:n sivuillakaan ei ollut tästä mitään,vai onkohan tämä semmonen jonkun "viritelmä" niinkuin kyoshonkin autoja saa modelsportisa nykyään novarossin koneilla..

Bensa puolella tuosta ollu puhetta http://rc10.fi/index.php?topic=61427.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=61427.0) toimii nimittäin 2t bensalla. On ollu vaan jotain ongelmia jäähdytyksen kanssa ja ovat siirtäneet sen myyntiin tuloa jo jonkin aikaa.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: emppu99 - 15.09.13 - klo: 16.39
No niinpäs näkyy..en löytäny minne linkittää niin laitoin tänne!

Kiitti huomautuksesta! :)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 28.09.13 - klo: 20.38
Kokeillaas saisinko täältä vastauksen. Elikkä 3-speed laatikon spurri (hpi 77054 - SPUR GEAR 44 TOOTH SAVAGE 3 SPEED) joka on muovinen, niin onko tuolle metallista korvaajaa olemassa? Ja jos haluaa laatikosta kestävemmän niin mitä noista sisuskaluista kannattais päivittää?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: veltsu1 - 29.09.13 - klo: 14.55
Kokeillaas saisinko täältä vastauksen. Elikkä 3-speed laatikon spurri (hpi 77054 - SPUR GEAR 44 TOOTH SAVAGE 3 SPEED) joka on muovinen, niin onko tuolle metallista korvaajaa olemassa? Ja jos haluaa laatikosta kestävemmän niin mitä noista sisuskaluista kannattais päivittää?
Passaakohan savage fluxin spurri tuoho?
Fluxin spurri on ainaki metallia.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: SavageRS - 29.09.13 - klo: 15.39
Saa, teräksisenä ja titaanisena ja mahdollisesti delrin (valkoinen nylon, erittäin vahvaa). Tuo ykkösen ratas on on 3 SPD laatikon heikkolenkki.

Teräs -> http://www.ebay.com/itm/HPI-SAVAGE-21-25-Steel-44t-1st-gear-in-the-3-speed-tranny-SSAV3344T-Hardened-/360729835574?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item53fd2c7836 (http://www.ebay.com/itm/HPI-SAVAGE-21-25-Steel-44t-1st-gear-in-the-3-speed-tranny-SSAV3344T-Hardened-/360729835574?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item53fd2c7836)

Titaani -> http://www.ebay.com/itm/Hot-Racing-TSAV3344T-Titanium-44t-1st-gear-3speed-savage-/130993664010?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1e7fd4b00a (http://www.ebay.com/itm/Hot-Racing-TSAV3344T-Titanium-44t-1st-gear-3speed-savage-/130993664010?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1e7fd4b00a)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 29.09.13 - klo: 17.23
Saa, teräksisenä ja titaanisena ja mahdollisesti delrin (valkoinen nylon, erittäin vahvaa). Tuo ykkösen ratas on on 3 SPD laatikon heikkolenkki.

Teräs -> http://www.ebay.com/itm/HPI-SAVAGE-21-25-Steel-44t-1st-gear-in-the-3-speed-tranny-SSAV3344T-Hardened-/360729835574?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item53fd2c7836 (http://www.ebay.com/itm/HPI-SAVAGE-21-25-Steel-44t-1st-gear-in-the-3-speed-tranny-SSAV3344T-Hardened-/360729835574?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item53fd2c7836)

Titaani -> http://www.ebay.com/itm/Hot-Racing-TSAV3344T-Titanium-44t-1st-gear-3speed-savage-/130993664010?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1e7fd4b00a (http://www.ebay.com/itm/Hot-Racing-TSAV3344T-Titanium-44t-1st-gear-3speed-savage-/130993664010?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item1e7fd4b00a)

Kiitokset linkeistä, yritin kyllä etsiä itsekkin mutta ei vaan löytynyt  :grin: Mutta pistetään tuosta jompikumpi tilaukseen.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: kenblock - 28.11.13 - klo: 15.15
hyvin o ytty pytys :tongue:
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 14.03.15 - klo: 19.04
Robinson Racing 7350 Slipper Unit GEN3 50T tollanen oli joutavana pakissa ja tartteis kello tolle ostaa, mutta moni piikkinen?

Nyt on paikallaan 16/52 joka taitaa olla vakio, diffeinä mulla on cen gst diffit jotka antaa hitusen pidemmät välitykset kuin vakiot. Noilla asetuksilla välitykset tuntus sopivilta, niin ostaakko  17 vai 18 hampainen tuolle 50t slipperille kaveriks että ei hirveesti muuttus välitykset?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: SavageRS - 14.03.15 - klo: 21.04
Ei minusta kannata vaihtaa kelloa, 17T kello harventaa välityksiä jo paljon vakioon 16T nähden. Tuo 2 hammasta Spurri-pyörällä ei vaikuta toisaalta paljoakaan.
Perävälitykset ovat jo tuolla CEN:n välityksellä varsin harvat ennestään...kulkee kovaa, mutta jaksaako kiihtyä enää ?

Tuossa pari hätäistä laskelmaa, en tiedä mikä perävälitys ollut vakiona autossa, ei tosin vaikuta asiaan muuten kuin vertailu mielessä.

Vakio XL HPI Bullet Proof 29T/9T = 3.22 => kokonaisävälitys vakiolla 52T/16T = 10.465

Vakio XL HPI 43T/13T = 3.30 => kokonaisävälitys 52T/16T = 10.725

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 52T/16T = 9.39 tällä hetkellä sinulla

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/16T = 9.03 harvenee tähän 50T pyörällä.

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/17T = 8.49...tämä 17T kellolla on jo pari pykälää harvempi kun auton vakiovälitys.

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/15T =  3.33 x 2.89 = 9.62 Voisi olla jopa parempi 15T kellolla ! Tiuhempi välitys, pikkasen lisää kiihtyvyyttä ja kompensoi siten CEN:n harvoja diffejä.

Vaihdelaatikon välityksiä ei ole huomioitu mitenkään laskuissa, mutta sillä ei ole väliä, koska se pysyy kokoajan samana.

Huomaa että kaikki spurri / kello yhdistelmät eivät toimi todellisuudessa, koska moottorin säätövara loppuu tai hammaskosketus ei ole mahdollinen, koska rattaat eivät osu toisiinsa...liian pienillä rattailla moottoria voi joutua nostamaan ylemmäs tai liian suurilla rattailla runkopalkki tulee eteen, kun konetta pitää saada ulommas.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 14.03.15 - klo: 21.29
Ei minusta kannata vaihtaa kelloa, 17T kello harventaa välityksiä jo paljon vakioon 16T nähden. Tuo 2 hammasta Spurri-pyörällä ei vaikuta toisaalta paljoakaan.
Perävälitykset ovat jo tuolla CEN:n välityksellä varsin harvat ennestään...kulkee kovaa, mutta jaksaako kiihtyä enää ?

Tuossa pari hätäistä laskelmaa, en tiedä mikä perävälitys ollut vakiona autossa, ei tosin vaikuta asiaan muuten kuin vertailu mielessä.

Vakio XL HPI Bullet Proof 29T/9T = 3.22 => kokonaisävälitys vakiolla 52T/16T = 10.465

Vakio XL HPI 43T/13T = 3.30 => kokonaisävälitys 52T/16T = 10.725

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 52T/16T = 9.39 tällä hetkellä sinulla

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/16T = 9.03 harvenee tähän 50T pyörällä.

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/17T = 8.49...tämä 17T kellolla on jo pari pykälää harvempi kun auton vakiovälitys.

Cen 26T/9T = 2.89 ja kokonaisvälitys 50T/15T =  3.33 x 2.89 = 9.62 Voisi olla jopa parempi 15T kellolla ! Tiuhempi välitys, pikkasen lisää kiihtyvyyttä ja kompensoi siten CEN:n harvoja diffejä.

Vaihdelaatikon välityksiä ei ole huomioitu mitenkään laskuissa, mutta sillä ei ole väliä, koska se pysyy kokoajan samana.

Huomaa että kaikki spurri / kello yhdistelmät eivät toimi todellisuudessa, koska moottorin säätövara loppuu tai hammaskosketus ei ole mahdollinen, koska rattaat eivät osu toisiinsa...liian pienillä rattailla moottoria voi joutua nostamaan ylemmäs tai liian suurilla rattailla runkopalkki tulee eteen, kun konetta pitää saada ulommas.


Kiitos vastauksesta. Kyllä se tällä hetkellä tollasella asfaltti pihalla ihan omiaan on että kulkua riittää ja myös kiihtyvyyttä, mutta sitten soramontulla voi olla jo vähän liikaakin. Täytyy kokeilla tuota 15t kelloa ja vaikka ottaa 16t siihen varalle kaveriks.

Sellasta vielä että olet ostanut tuolle bensa savalle tuon lämpömittarin joka tulee suoraan tulpan alle, niin käviskö tuo  nitroon kanssa?

Löysin tuollaisen Venom microtemp lämpömittarin mutta tuo taidetaan vaan pyörittää lohkon/siilin ympäri niin liekkö enää sitten miten tarkka. http://www.hobbystores.co.uk/default.asp?WPG=HOB_HomePage1&itemid=VEN0601 (http://www.hobbystores.co.uk/default.asp?WPG=HOB_HomePage1&itemid=VEN0601)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: SavageRS - 15.03.15 - klo: 12.31
Noista TTO:n lämpömittareista ei löydy niin pientä anturia kun hehkutulpan kierre on...olen etsinyt itellekin nitro -> bensa conversioon sopivaa lämpöanturia hehkutulpan kierteelle, n. 6mm. TTO:n mittareihin saa kyllä monenlaisia antureita, mutta ei juuri sopivaa.

Sen saanee tehtyä tästä syyläriin tarkotetusta TTO-anturista, joka kuuluu KTM:n flektisarjaan (http://www.trailtech.net/732-fn1) varaosana, mutta toiminee tavallisenkin mittarin kanssa. Tekee siihen sopivan reiän ja viilaa/leikkaa lopuksi ylimääräset reunat pois...vaatii askartelua ja anturi maksaa saman kun mittari.

KTM anturi syyläriin http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/tto-replacement-parts/7500-3005 (http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/tto-replacement-parts/7500-3005)
(http://www.trailtech.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/i/fin_short.jpg)

Toinen vaihtoehto on juottaa tuosta 10mm anturista tulpan reikä umpeen, tehdä siihen uusi reikä ja lopuksi leikata/viilata ylimääräset pois...mikään ei takaa ettei anturi hajoa sitä umpeen juottaessa  :sad:

http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/temperature/723-et1 (http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/temperature/723-et1)

Savage Octane:ssa minulla on tosiaan tuo yllä mainittu, käy heittämällä, koska siinä on 10mm tulppa.
Nitro-> bensa conversiossa kokeilen aluksi ihan Sanwa MT-4 radion omaa lämpö anturia, jos se rakkine koskaan edes alkaa toimimaan...ehkä myöhemmin tuo KTM:n anturi. Tällä hetkellä on RC-projektit vähän syrjässä, jatkuu kun saan muut asiat hoidettua.

Tommonen välityslaskurikin löyty...en takaa että laskee oikein.

http://www.savage-central.com/Evo-Forums_-_file_-_viewtopic_-_t_-_93934.html (http://www.savage-central.com/Evo-Forums_-_file_-_viewtopic_-_t_-_93934.html)

Tuossa tollanen kartta Spur Gear/Clutc Bell välityksistä.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx341/jlaval/Savage/savagegears_zps119ba337.jpg)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 15.03.15 - klo: 21.54
Noista TTO:n lämpömittareista ei löydy niin pientä anturia kun hehkutulpan kierre on...olen etsinyt itellekin nitro -> bensa conversioon sopivaa lämpöanturia hehkutulpan kierteelle, n. 6mm. TTO:n mittareihin saa kyllä monenlaisia antureita, mutta ei juuri sopivaa.

Sen saanee tehtyä tästä syyläriin tarkotetusta TTO-anturista, joka kuuluu KTM:n flektisarjaan (http://www.trailtech.net/732-fn1) varaosana, mutta toiminee tavallisenkin mittarin kanssa. Tekee siihen sopivan reiän ja viilaa/leikkaa lopuksi ylimääräset reunat pois...vaatii askartelua ja anturi maksaa saman kun mittari.

KTM anturi syyläriin http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/tto-replacement-parts/7500-3005 (http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/tto-replacement-parts/7500-3005)
(http://www.trailtech.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/i/fin_short.jpg)

Toinen vaihtoehto on juottaa tuosta 10mm anturista tulpan reikä umpeen, tehdä siihen uusi reikä ja lopuksi leikata/viilata ylimääräset pois...mikään ei takaa ettei anturi hajoa sitä umpeen juottaessa  :sad:

http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/temperature/723-et1 (http://www.trailtech.net/digital-gauges/tto/temperature/723-et1)

Savage Octane:ssa minulla on tosiaan tuo yllä mainittu, käy heittämällä, koska siinä on 10mm tulppa.
Nitro-> bensa conversiossa kokeilen aluksi ihan Sanwa MT-4 radion omaa lämpö anturia, jos se rakkine koskaan edes alkaa toimimaan...ehkä myöhemmin tuo KTM:n anturi. Tällä hetkellä on RC-projektit vähän syrjässä, jatkuu kun saan muut asiat hoidettua.

Tommonen välityslaskurikin löyty...en takaa että laskee oikein.

http://www.savage-central.com/Evo-Forums_-_file_-_viewtopic_-_t_-_93934.html (http://www.savage-central.com/Evo-Forums_-_file_-_viewtopic_-_t_-_93934.html)

Tuossa tollanen kartta Spur Gear/Clutc Bell välityksistä.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx341/jlaval/Savage/savagegears_zps119ba337.jpg)

Kyllähän tuo voisi kokeilun arvoinen kapistus olla.. tosin tuleehan siinä kyllä hintaakin se reilu 60€ kokeilulle jos ei pelitäkkään...
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: hamietti - 29.03.15 - klo: 18.54
oisko porukalla kiinostusta ostaa uusia osia pusseissa että ruvetaanko tekemään eriteltyä ilmotusta

tuolt

http://rc10.fi/index.php?topic=90289.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=90289.0)

osa numeroilla voi katella kuvia

tarvittaessa laitan sp. kuvia

http://rc10.fi/index.php?topic=90688.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=90688.0)
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 18.04.15 - klo: 22.52
Mulla tossa savagesa on 3-speed loota kiinni ja haluaisin sen muuttaa 2-speediksi mitenkä tämä onnistuisi?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: SavageRS - 19.04.15 - klo: 11.39
Tuolta uusi 2-speed lodju...tulee noin viikossa, JRC on yksi suosikki eBay-myyjistäni, voin suositella  :wink:

http://www.ebay.com/itm/Savage-X-4-6-TRANSMISSION-85052-86081-tranny-2-Speed-HPI-109083-/371275481630?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5671be421e (http://www.ebay.com/itm/Savage-X-4-6-TRANSMISSION-85052-86081-tranny-2-Speed-HPI-109083-/371275481630?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5671be421e)

Ei kannata ruveta muuttamaan 2-vaihteiseksi 3-lovista. Ei se vaikea homma ole, mutta jos ei ole osia itellä, niin halvempi ostaa kokonaan uusi kun ostaa erikseen osat. Sen jälkeen voi lisäksi vaihdella askia aina tarpeen mukaan  :cool:
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 19.04.15 - klo: 12.42
Nyt on toi robinsonin 50t teräs spurri ja 15t kello ja tuntuu että ei meinaa jaksaa lähtee kiihtymään tuolla kolmos vaihteella. Eihän sille nyt mitään lentokentän suoraa pidä olla että huiput ottaa. Tsekkasin lootan säädötkin ja ne oli vakiot 2 vaihde 4 ½ auki ja kolmonen 3 kierrosta auki. Ruuvasin kyllä tuota kolmosta vartin kiinni tai auki en vaan muista enää että kumpaan suuntaan  :grin: Mites se vaikutus oli kiinni lyhenee? auki pitenee?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: SavageRS - 22.04.15 - klo: 15.56
Kiristämällä jousi tiukkenee ja vaihtaa myöhemmin tai päin vastoin. Katso että ruuvaat oikeaa ruuvia, ettet avaa vahingossa sitä lukitusruuvia.
2-vaihteen säätö vaatii laatikon avaamisen...no se on helppo kun avaa paikallaan autossa turvakaaren 4 ruuvia ja sitten ruuvaa laatikon kannen auki 3 ruuvia ja rataspakka yläkautta käteen ja kolmosen kytkin + ratas pois, jonka jälkeen pääsee säätämään kakkosen.

CEN:n idemmät perävälitykset vaikuttavat, etenkin jos on isokokoiset renkaat...suosittelen Savage 29T / 9T Machined Bullet Proof tai Sintered Bullet Proof diffejä tai isompaa Spurria.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 22.04.15 - klo: 16.43
Eilen otin kolmosvaihteen ruuvia puoli kierrosta auki ja toimi pikasella testauksella oikein hyvin. Pitää lauantaina käydä paremmin testaamassa ja säätämässä lisää.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 05.06.15 - klo: 12.01
Kyllä taas kävi p*ska tuuri kuin 2 ja 3 vaihteisista laatikoista molemmista antautui se muovinen ratas ..
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 03.10.15 - klo: 20.13
Toi midtankmodi kiinnostas toteuttaa, mitäs kaikkee tuohon tarvitseekaan?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 23.04.16 - klo: 21.47
Tästäkin on näköjään tulossa päivitetty versio jossa valmiiksi keskitankki, näyttäs vaan olevan sama 1.6dl tankki
https://hpiracing.world/fi/kit/116050
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Lappu - 04.06.16 - klo: 00.31
Hei!
Oliskos jollain kertoa Savage xl:n ala ja yläneulan tehdas säädöt? Kun ei meinaa millään löytyä säätöjä polttoaineen vaihdoksen jälkeen ja itse en muista noita vakio säätöjä.
Mistä muuten johtuu että kone toimii viileänä melko hyvin mutta kun kuumenee niin ei pysy enää käynnissä? Tai kun antaa kaasua niin kukkuu hyvin mutta sammuu heti kun kierrokset alkaa tippumaan tyhjäkäynnille?
Oikeastaan kuumana kone ei lähde käyntiin jos ei kaasuttele kunnolla samalla kun käynnistää ja sitten sammuu heti kun kaasuttelun lopettaa. Tyhjänkäynti ei ainakaan ole liian pienellä.

Edit: oonkin näköjään koko ajan säätänyt seosventtiiliä alaneulan sijasta, joten jos joku tuon seosventtiiliruuvin tehdas asetuksen kertoisi niin olisin enemmän kuin kiitollinen! Ei pysy auto käynnissä muuta kuin tyyliin kaasu pohjassa, muuten sammuu kuin seinään..
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: wille86 - 04.06.16 - klo: 10.42
Hei!
Oliskos jollain kertoa Savage xl:n ala ja yläneulan tehdas säädöt? Kun ei meinaa millään löytyä säätöjä polttoaineen vaihdoksen jälkeen ja itse en muista noita vakio säätöjä.
Mistä muuten johtuu että kone toimii viileänä melko hyvin mutta kun kuumenee niin ei pysy enää käynnissä? Tai kun antaa kaasua niin kukkuu hyvin mutta sammuu heti kun kierrokset alkaa tippumaan tyhjäkäynnille?
Oikeastaan kuumana kone ei lähde käyntiin jos ei kaasuttele kunnolla samalla kun käynnistää ja sitten sammuu heti kun kaasuttelun lopettaa. Tyhjänkäynti ei ainakaan ole liian pienellä.

Tuosta videosta selviää nuo tehdasasetukset www.youtube.com/watch?v=wb1mcW33maM (http://www.youtube.com/watch?v=wb1mcW33maM#ws)
Lämpimänä jos ei pysy käynnissä niin saattaa olla moottori päässyt väljäksi.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 20.11.20 - klo: 15.07
Löytyykö  gurua/osaajaa joka osaa säätää vaihteet ja vähä muutenki?
laittakoon yv:tä tulemaan
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 21.11.20 - klo: 13.21
Sain vaihteet pelittämään, nyt tehdasasetuksilla tuntuu et vaihtaa liian äkkiä kakoselle.. pitääkö säätöruuvia hiukan kiristää ni vaihtaa myöhemmin kakoselle? pitääkö samaten kolmoden ruuvia kiriä kun kakkosenki ruuvia säätää?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Ghostman_132 - 25.11.20 - klo: 16.24
Juu, kireemmälle. Kolmosen ruuvaus ei ole sidottu kakkoseen. Jos vaihto kakkoselta kolmosella on hyvä, niin anna kolmosruuvin olla.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 26.11.20 - klo: 11.52
Juu kiitti, manuaalista löytu apu näihin.
Nyt ongelmana tuli uusien osien jälkeen että välillä katoaa vaihtee  ja jää luistamaan kytkin? ja välillä tuntuu ettei vaihde vaihdu lainkaan, oon kokeillu säätää vaihde ruuvit ohjeiden mukaan 3 1/4 sekä 5 kierrosta kolmosta.

Oon kattonu räjäytys kuviaki että onko joku väärin.. 😁
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 27.11.20 - klo: 16.46
Prkl, kiinnitin kuvissa kytkimen käpäliin huomion ja aloin tarkisteleen niitä ni prkl väärin päinhän ne sielä olikin.. en aiemmin kiinnittäny niihin huomiota ku laitoin uudet.. edellinenki oli laittanu ne väärinpäin sinne 😅😆 Joha loppu slippaaminen, vähä prkl meinas käpy kärähtää 😇😂😊
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 27.11.20 - klo: 21.38
no nyt.. käynnistin pyöriityhjää ennen sitä yritti käyntiin mut ei, sittte pyöritti konetta kuin ilman hehkua ja nyt puörittää tyhjää mitähän kaikkea koneeseen saan uusia?😁
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 28.11.20 - klo: 12.54
Rikkihä se oli, männästä oli palanen lähteny.
No uutta moottoria etsimään samallaista K5.9 saa mutta vasta tammikuussa.. bääh.
 Onkohan jotain muuta vaihtoehtoa koneeksi saman tehoista tietenki? Voiko joku suositella?
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Ghostman_132 - 06.12.20 - klo: 10.39
Rikkihä se oli, männästä oli palanen lähteny.
No uutta moottoria etsimään samallaista K5.9 saa mutta vasta tammikuussa.. bääh.
 Onkohan jotain muuta vaihtoehtoa koneeksi saman tehoista tietenki? Voiko joku suositella?

Ei taida paljoa tuossa kokoluokassa moottorivaihtoehtoja autopuolelle olevan.
Otsikko: Vs: Savage xl
Kirjoitti: Jumitzu - 06.12.20 - klo: 22.31
Tilasin uuden orkkis motin mutta tulee tammikuussa vasta ni tilasin tähän hätään lrp zr.32 spec4 motin jonka voin sitte myöhemmin laittaaa tohon x4.6 f2 tilalle.