RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 10.12

Otsikko: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 10.12
Laittakaas tietävät immeiset tänne kaikenmaailman linkkeja ja omia tietoja välitys-suhteiden selvittämiseen.
Sähkömoottoreissa kun tuo oikea välitys-suhde on erittäin tärkeää että moottori, nopeudensäädin ja akku pysyy oikean lämpöisen eikä kärähdä heti eka ajelulla.
Itelle nää hiilettömät on uusi juttu, eikä kehtaisi polttaa väärään välitys-suhteen takia moottori tai noparia.
Joskus vuosia vuosia sitten kun vielä oli hiilelliset koneet valttia, tuli poltettua kone jos toinenkin
väärillä välitys-suhteilla.
Nyt ei haluaisi samaa hölmöyttä toistaa, koneetkin on hiukan kalliimpia kuin silloin 90-luvun lopussa ja 2000 luvun alussa, tosin oli silloinkin kalliita hiilellisiä moottoreita, reilusti yli 100€ maksoi kisa moottorit, mutta ne on jo asia erikseen.
Eli jos ystävällisesti voisitte linkkejä tai omia kokemuksia jaka välitys-suhteiden saamiseksi oikeaksi.
Esim autonvalmistajien, electroniikka valmistajien jne taulukkoja.

Kiitän..

t:Juha
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Hegetus - 22.07.12 - klo: 11.54
http://rc10.fi/index.php?topic=53017.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=53017.0)

Tuossa topikki missä jotain laskureita.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 13.00
Tattista Heketeus...

Onko auton valmistajilla omia taulukoita?
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 13.03
Castlella on muistaakseen muutama taulukko.
Itse ajelen autolla ja kokeilen joko sormella tai infrapunamittarilla noparin, akun sekä moottorin lämmöt. Jos jokainen on suositetuilla lämpöalueillaan kovan kaasupohjassa rääkin jälkeen (pahin mahdollinen rasitus, mitä setti voi saada yhden akun aikana) niin asetukset ovat kohdillaan.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 13.14
Noista heken linkissä olevista toimii nämä vielä.

http://www.gearchart.com/index.cfm?fuseaction=chart.create (http://www.gearchart.com/index.cfm?fuseaction=chart.create)

http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm)

Tossa aikaisemmassa ohjelmassa oli traxxas rustler, ja kokeilin sen mukaan noita arvoja ja sain tälläset
http://www.arroyoc.com/index.cfm?fuseaction=utilities.plotchart2&showheader=No&fromflash=Yes&Chartname=Traxxas%20Rustler%20%28Electric%29&Transmission=2.72&Spur=86&Pinion=17&Tire=110&RPM=39900&TargetRollout=No&ChartType=KPH&Type=Speed&Plot=mid (http://www.arroyoc.com/index.cfm?fuseaction=utilities.plotchart2&showheader=No&fromflash=Yes&Chartname=Traxxas%20Rustler%20%28Electric%29&Transmission=2.72&Spur=86&Pinion=17&Tire=110&RPM=39900&TargetRollout=No&ChartType=KPH&Type=Speed&Plot=mid)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 13.15
Tai siis tämän, tuo oli tuo nopeuden laskenta kenttä..
http://www.arroyoc.com/index.cfm?fuseaction=utilities.plotchart2&showheader=No&fromflash=Yes&Chartname=Traxxas%20Rustler%20%28Electric%29&Transmission=2.72&Spur=86&Pinion=17&Tire=110&RPM=20000&TargetRollout=No&ChartType=Gear%20Ratio&Type=Gear&Plot=mid (http://www.arroyoc.com/index.cfm?fuseaction=utilities.plotchart2&showheader=No&fromflash=Yes&Chartname=Traxxas%20Rustler%20%28Electric%29&Transmission=2.72&Spur=86&Pinion=17&Tire=110&RPM=20000&TargetRollout=No&ChartType=Gear%20Ratio&Type=Gear&Plot=mid)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Janezki - 22.07.12 - klo: 13.33
RC Calculations (http://scriptasylum.com/rc_speed/index.html)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 14.17
Tämä ei taida kertoa lämpötiloja, mutta on muuten ollut varsin hyvä. Tuloksia en ole päässyt tarkistamaan kun ei ole tutkaa.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 14.44
Toinen kyssäri kokeneille sähköauto tyypeille, miten mä käytän hyväksi tuota laskuria?? :roll:
Jos esim moottori on 4000kv tai 6000kv ja auto traxxas slash, niin heittäkääs joku hyvä välitys-suhde tohon autoon jolla pitäisi pysyä turvallisen rajan sisällä, siis lämpöjen..
Mitään huippunopeutta en ole siis etsimässä, jok hyvä gearing jolla voisi ajella akun loppuun ilman että se hyytyy jo parin minuutin ajon jälkeen tai johot sulaa irti tinauksista?
Spurreja on 86 ja 90 käytössä, pinioneja on, 14, 17, 19, 20, 23 hampaiset.
Kiitoksia avusta jo etukäteen....
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: HLuomanen - 22.07.12 - klo: 15.08
Ohessa omista välitysvaihtoehdoistani kyhäämäni taulukko, joka ei sisällä mitään epäoleellisia ja olosuhderiippuvaisia tekijöitä, kuten nopeuksia tai lämpötiloja. Kokonaisvälityksessä kaavassa on Slashin vaihteiston välitys 2,72:1 mukana. Kokeilisin ensin sillä 14/90 ratastuksella, jos olisi 6000 kV moottori käytössä.

Millaisista lämpötiloista nyt on kyse? Koneen lämpeneminen 60°C tienoille on normaalia.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 15.54
Slässiin sopivat välitykset riippuvat täysin ulkolämpötilasta, renkaista, ajoalueesta (?) sekä sähköistä. Itse kehoittaisin vain laittamaan jotain siihen, ja sitten kokeilemaan kuumenevatko sähköt liikaa ajaessa.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 16.59
Oisko mitään "suunnilleen" rattaistusta mitä te käytätte omissa autoissa?
Esim sc kuskist jota lähimpänä tämäkin ongelma itellä on, vaikkakin harvalla tuota slashiä on, mutta vähän kattoo mistä aloittelisi...
Minkälaista välitystä siis käytätte noin niinkuin nyrkki"kyllikki" sääntönä ja aloituksena?
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 17.02
Ohessa omista välitysvaihtoehdoistani kyhäämäni taulukko, joka ei sisällä mitään epäoleellisia ja olosuhderiippuvaisia tekijöitä, kuten nopeuksia tai lämpötiloja. Kokonaisvälityksessä kaavassa on Slashin vaihteiston välitys 2,72:1 mukana. Kokeilisin ensin sillä 14/90 ratastuksella, jos olisi 6000 kV moottori käytössä.

Millaisista lämpötiloista nyt on kyse? Koneen lämpeneminen 60°C tienoille on normaalia.

Nyt tolla alumiinisella laatikolla en ole kokeillut lämpöjä, mut muovisena kun se oli, niin 14/90 oli niin kuuma jotta sormet paloi jos piti hetkenkin moottorissa, tosin laparenkaat ja hiekkamonttu oli ajopaikkana.
Miten paljon diffin lukittaminen(täsylukko)vaikuttaa lämpöihin rasittaako paljonkin enempi konetta?
Laitoin nimittäin tuon alukotelon vaihdon yhteydessä 15k silikonit diffiin.. :roll:
Hpi bajassa toimii paremmin takapää mitä jäykemmät mämmit diffiin laittaa..
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 17.19
Mitenkäs se tuo traxxaksen velineon motti joka on 3500kv + nopari kestää sitten vaikka minkälaista rattaistusta?
(http://traxxas.com/sites/default/files/5807_speed_chart.jpg)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 17.36
Erilaiset moottorit kestävät erilailla. Velineon ei kuitenkaan ole mikään ''taikamoottori''
31/76 normaalikokoisilla renkailla kuumentaa moottorin minuuteissa. Uskoisin, että tuota taulukkoa ei ole tehty ajoajan perusteella. Voit mennä satasta sen kaksi minuuttia, ja sitten jäähdytellä moottoria viisitoista, tai ajaa viittäkymppiä sen 10-20 min.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 17.42
Joo, toi on aika naurettava taulukko, mitä järkeä tossakin on...
Ajattelin kokeilla 4000kv mottia 13/86 välityksillä, miten se kuumenee..
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 18.01
Ideana ollut lienee todistaa, että autolla voi mennä satasta. Osa harrastajakunnasta saattaakin ostaa auton sen perusteella: kuinka kovaa se kulkee.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.07.12 - klo: 18.45
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Chili - 22.07.12 - klo: 18.47
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi
Loppuosaa olen itsekin yrittänyt toitottaa. Aloittele niillä välityksillä mitkä mainitsit, juha. Siitä voi sitten päättää haluaako ajoaikaa vaiko nopeutta.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.07.12 - klo: 18.53
ja nopeutta kuin haetaan niin lämmötkin nousee ja sitä mukaan ajoaika vähenee.
jerzi
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 20.51
Ok, kokeillaan mitä tuleman pitää :azn:
Kiitoksia ohjeista toverit hyvät.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Hegetus - 22.07.12 - klo: 20.54
Ota keskiviikkona auto kainaloon ja tule Ylämyllyn radalle, niin katellaan ne välitykset kuntoon.

Kerhoilta alkaa yleensä klo 18 ja käynti karting radan portin kautta.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 20.56
Moro.

Juu, pitää tulle jos ei tule muita menoja..
Saisi ammattimaista apua tähän vaivaan siellä paikanpäälle teiltä specialisteilta :wink:
Rupeisi tääkin pään raapiminen loppumaan  :laugh:
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: ajv - 22.07.12 - klo: 21.00
Mulla on slashissa tekinin 10.5t kone ja kokonaisvälitys n. 9. Hobbywingin 8.5t koneella välitys oli jotain 11 pintaan. Näillä välityksillä ei ole moottori lämmennyt juuri ollenkaan
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 21.06
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi

Aloha monsieur Jere.

Meinaat tuolla kokonaisvälityksellä siis tätä "final ratio":ta?
Eli tämän ohkelman mukaan vaikkapa käytettäsessä 86 spurria ja 20 pinskaa tulisi final ratioksi 10,75.
Siis tämän ohjelman mukaan.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm)
Kummalla moottorilla tuota lähtisi kokeilemaan?
6000kv 4000kv?

Kiitokset tipistä :wink:

Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 22.07.12 - klo: 21.07
Mulla on slashissa tekinin 10.5t kone ja kokonaisvälitys n. 9. Hobbywingin 8.5t koneella välitys oli jotain 11 pintaan. Näillä välityksillä ei ole moottori lämmennyt juuri ollenkaan

Kiitän ajv:tä tuosta, pitää kokeilla huomenna jotain 12 luokkaa tuota välitystä ja siitä suuntaa tai toiseen ettiin optimia..
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 22.07.12 - klo: 21.47
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi

Aloha monsieur Jere.

Meinaat tuolla kokonaisvälityksellä siis tätä "final ratio":ta?
Eli tämän ohkelman mukaan vaikkapa käytettäsessä 86 spurria ja 20 pinskaa tulisi final ratioksi 10,75.
Siis tämän ohjelman mukaan.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm (http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm)
Kummalla moottorilla tuota lähtisi kokeilemaan?
6000kv 4000kv?

Kiitokset tipistä :wink:

Sehän riippuu haluatkos ajaa tuhatta ja sataa suoraan vai haluatkos ajella nätisti rataa ympär,i silloin tuo miedompi.
Jerzi
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 10.10
Jep, tattista :wink:
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 10.14
Tilasin lisukkeeksi vielä 13&18 hampaiset pinionit..
Noista pitäisi löytyä jo välitykset sitten...
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 11.02
http://www.teamnovak.com/tech_info/brushless/br_gearing.html (http://www.teamnovak.com/tech_info/brushless/br_gearing.html)
Novak antaa suuntaa kokonais välitys-suhteesta jonka voi laskea tuolla dark horse ohjelmalla.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 11.05
Tuossahan on otettava huomioon myös vaihdelaatikon välitys-suhde kun kaavaa laskee, esim slash ja magnum lootassa on 2,72 suhde.
Monissa trukeissa ja bugeissa on 2.6:1 transmission ratio(Associated/Kyosho/HPI) Losieissa 2.43.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 11.16
tällänenkin löyty..
Ongelmana vaan että listalta pitää löytyä joku tunnettu merkki, ei ole kiinalaisia.. :roll:
http://gearing.rcgearhead.com/Gearing/Browse (http://gearing.rcgearhead.com/Gearing/Browse)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 23.07.12 - klo: 11.25
castlen opus-
http://www.castlecreations.com/support/documents/speed_and_gearing_chart.pdf (http://www.castlecreations.com/support/documents/speed_and_gearing_chart.pdf)
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Omistanhalvanauton - 23.07.12 - klo: 17.17
Oisko sopiva paikka kysäistä että palkonko 1 hampaan lisääminen pinjoniin muuttaa lämpötiloja?
Tarkkaa vastausta ei tarvi mutta paljonko enintään?
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 23.07.12 - klo: 19.00
Oisko sopiva paikka kysäistä että palkonko 1 hampaan lisääminen pinjoniin muuttaa lämpötiloja?
Tarkkaa vastausta ei tarvi mutta paljonko enintään?

ei tuohon voi millään vastata kuin siihen vaikuttaa niin moni asia mutta kokeile ja kerro.
jerzi
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: *HOKE* - 25.07.12 - klo: 01.10
Välityksen tietämiseen ei tarvitse taulukkoa, eikä laskuohjelmia.
Sen voi laskea itsekin helposti.

Jos autosta vaihdellaan vaan pinionia ja spurria kuten yleensä lähes jokaisen auton kanssa niin ei tarvitse kuin laskea lootien välitys suhteet ja merkata johonkin ylös jos tarvitsee useammin laskeskella.
Tai laskee vaikka valmiiksi erikokoisilla pinioneilla välitykset ja kirjoittaa vihkoon.

Pistetään vielä esimerkki.
Käytän esimerkiksi Xray XB9 autoa koska satun muistamaan montako hamasta diffeissä yms on.
Eli ensin selvitetään auton sisäinen välitys...
Etu ja takadiffejen planeettaratas on 40 hampainen ja kardaanin päässä oleva pinionratas on 12 hampainen.
40/12=3.33
Auton sisäinen välitys on siis tuo 3.33
Noita rattaitahan ei yleensä koskaan vaihdella missään autossa eri kokoiseksi toki poikkeuksia on, mutta jokatapauksessa yleensä ei, joten tuon luvun voi pistää ylös johonkin... vaikka tussilla pakin kylkeen tai mihin vaan mistä sen löytää mikäli on tarve.

Tämän jälkeen lasketaan spurri ja pinion.
XB9 vakio rattaat on 46T ja 13T
46/13=3.54
Jos vaihdetaan pinion (eli polttiksessa kytkinkello) niin silloin vaan jälleen jaetaan spurri sillä pinionilla.
Eli esim 46/14=3.29
Tai kuten itsellä on tällähetkellä käytössä 45/13=3.47

Ja kokonais välitys saadaan sitten vain kertomalla tuo auton sisäinen välitys tuolla spurrin ja pinionin suhteella.
Eli autossani on siis tällähetkellä 3.47x3.33=11.56 välitys.

Ja siis kun nyt on muistissa/ jossain ylhäällä se auton sisäinen välitys niin ei tarvitse kuin kaivaa kännykkä taskusta ja ottaa laskin käyttöön jos välityksiä muutellaan ja halutaan tietää tarkasti mikä välitys käytössä on.

Otetaan esimerkiksi touring auto ja luokaksi prostock.
Joku tulee kysymään millä välityksellä ajan.
Kerron että 5.02
Itse käytän 64dp jaolla olevia spurria ja pinionia, mutta erittäin moni käyttää normaalia 48 jakoa... Tällöin täytyy siis laskea millä rattailla saadaan sama välitys kuin minulla on käytössä, vaikka rattaat ovatkin eri jaolla.
T3 auton vakio spurri on 84 eli pitäis löytää sopiva pinion jotta välitys on sama.

Kännykkä taskusta ja laskin käyttöön.
(johonkin on jo merkattu aikaisemmin laskettu (tai ohjeista luntattu/joltain tietävältä kysytty) sisäinen välitys joka tässä tapauksessa on siis 1.9
Spurri ja sisäinen välitys on siis tiedossa ja nyt halutaan tietää mikä pinion...
Kädessä on pakista löytynyt 20 hampainen... Käyköhän tämä.
84/20=4.2 x 1.9=7.98
Eli ei lähelläkään...
Oikeen kokosen pinionin voi selvittää hakuammunnalla tai sitten vaan laskemalla.

Hakuammunnalla huomattiin että 20 pinion on aivan liian pieni, eli heitetään lonkalta sitten 5 hammasta lisää.
84/25=3.36 x 1.9=6.39

Ei vieläkään... no lasketaan niin pitkään kunnes osuu.

Tai sitten vaan lasketaan mikä pinion pitäis olla että tuollaiseen 5 välitykseen päästään.
Tavoiteltu välitys jaetaan sisäisellä, eli 5/1.9=2.64 tällä jaetaan spurri, eli 84/2.64=31.82
Toisinsanoen 32 hampainen olis lähinnä... jaa kuinka lähellä?
Tarkistetaan...
84/32=2.63 x 1.9=5.00
Eli todella lähellä.


Sorry pitkä luento, mutta ehkä tällä moni oppis miten välitys lasketaankaan.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: Volvospede - 25.07.12 - klo: 08.58
Ja lisäksi kannattaa huomioida että rengaskokokin vaikuttaa siihen kokonaisvälitykseen. Ettei vertaa muuten samanlaisella voimansiirrolla olevien autojen välityksiä keskenään jos toisessa isommat renkaat. Eli yksinkertaisesti jos renkaita suurennetaan pitäisi pinionia pienentää, jotta kokonaisvälitys pysyy samana ja lämmöt pysyy kurissa. Koskee yleensä lähinnä pihasuttausvehkeitä mihin laitetaan isompia monsteri renkaita alle.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: *HOKE* - 25.07.12 - klo: 09.33
Hyvin tärkeä pointti.
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: hese80 - 25.07.12 - klo: 10.42
Mulla olisi tuommoinen taulukon alku valmiina. Saa täydentää muidenkin autojen tiedoilla.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aiip_9V6-3O9dEpuV2pRbWk4TEFvSmMxTTJjbHUyQ0E
Otsikko: Vs: välitys-suhde taulukkoja
Kirjoitti: juhamatti - 25.07.12 - klo: 11.50
Mielenkiintoinen kaava :wink: