RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: goos - 10.07.13 - klo: 11.34

Otsikko: FTT 2013-2014
Kirjoitti: goos - 10.07.13 - klo: 11.34
Kausi alkaa lähestyä ja monelle varmasti kaluston hankinta on edessä elokuussa ja syyskuussa. Kauppiaiden olisi myös hyvä tietää säännöt että osaavat ostaa varastoihin oikeita tuotteita, muutenhan niitä ei ole saatavilla.

Onko ensi vuoden sääntöjen pääkohdista tietoa tai suuntausta?

Rengas lienee sama kuin viime vuonna eli Sweep?
Miten moottorit? Onko näihin tulossa muutoksia? TSP luokassa esim on nyt 4 tai 5 moottoria laillisia ja moottori kohtaiset erot ovat yllättävn isoja mitä viime talvena tuli testattua asiaa. TSS osalta maahantuojakin on vaihtunut ja kestävyydestäkin on keskusteltu kiivaasti.
TSM luokan kaksipäiväisyys, mitä muutoksia tälle on tulossa?
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 10.07.13 - klo: 11.41
Renkaita on Sweep, sopimus on aina kaksivuotinen, joista siis ensimmäinen vuosi mennyt.

FTT-sarjan muodosta, arvosta ja muista teknisistä jutuista on ollut keskustelua ja se jatkunee lähiaikoina. Päätöksiä saataneen syksyksi, viimeistään syyskuussa, arvelisin.

Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: eurorc.com - 10.07.13 - klo: 12.32
Renkaita on Sweep, sopimus on aina kaksivuotinen, joista siis ensimmäinen vuosi mennyt.

FTT-sarjan muodosta, arvosta ja muista teknisistä jutuista on ollut keskustelua ja se jatkunee lähiaikoina. Päätöksiä saataneen syksyksi, viimeistään syyskuussa, arvelisin.
Syyskuu on hiukan myöhään kun asiakkaat haluisivat ostaa tuotteita jo elokuussa ja syyskuussa. Ne pitäis myös tilata varastoon johon menee 2-4 viikkoa keskimäärin. Moottorit lienee isoin ongelma tällä hetkellä koska rengas on selvä.

Miten sitten jos moottoria joudutaan vaihtaa? Sillonhan testit tehdään myöhään syksyllä ja eka kisa taitaa olla marras/joulukuussa? Jos taas moottorin kohtalo on epävarma en usko että maahantuojat ottavat vanhaa moottoria reilummin varastoon vaan saatavuus on huono kunnes tilanne varmistuu.

Harrastajat eivät myöskään tykkää siitä että joutuvat hankkimaan kalustonsa kaksi kertaa kauden aikana ja haluavat ostaa kerralla oikein elo/syyskuussa.

Olisi hyvä jos sääntöjen linjauksista edes voitaisiin puhua, silloin voisi edes jollain tasolla valmistautua kauteen.

Onko AKK:n suunnalta jokin joka hidastaa/estää sääntöjen julkaisun tai käsittelemisen nopeammin vai onko kyse puhtaasti PA-puolen omista aikatauluista?

Ehdotan seuraavaa lisäystä sääntöihin kaudelle 2014-2015, säännöt julkaistaan heinäkuun viimeinen päivä 2014.

t. Axel
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 10.07.13 - klo: 13.00
Resurssien riittämättömyys on se avainsana tässä.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Krisu - 11.07.13 - klo: 09.29
Onko tuo ylivuotinen sarja todellakin saanut niin paljon kannatusta, että sillä mennään jatkossakin?
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 11.07.13 - klo: 09.36
Mikä siinä on mielestäsi ongelma?

Kaikissa muissa maissa kausi alkaa lokakuussa, suomessa siirryttiin kalenterivuosikauteen joskus 15v sitten. Tai itseasiassa se on kai aina ollutkin kalenterivuosi SM-osakisojen osalta.

Kyllähän kisat on huomattavasti helpompaa jakaa 7 kk aikajanalle tasaisesti ja erottaa pienellä breikillä talvi ja kesäkausi, eikä niin, että viimeisestä sisäkisasta on ekan ulkokisan alkuun aikaa 2 viikkoa.

Itse en näkisi tuon suhteen mitään ongelmaa. Lisenssi tulee kuitenkin hommata jos aikoo ajaa. Lisenssikustannus/seuraan liittyminen on hyvin pieni osa tämän harrastuksen muita kuluja vs kalusto.

Tietysti vaihtoehtona olisi ajaa kerhosarjana talvella FTT-sarja, jossa ei edes tarvittaisi lisenssiä, lisäksi kerta-SM, johon sitten tuskin monikaan erikseen lisenssiä hankkisi.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Krisu - 11.07.13 - klo: 09.56
Kauden pituus minusta lähempänä 9kk:tta ja kun kisat edes olisi jaettu aikajanalle tasaisesti. Tällä kaudellakin 1. ja 2. sekä 6. ja 7. kisan välissä molemmissa miltei kahden kuukauden tauko.

Lisäksi tuo Alexin mainitsema sääntöjen odottelu. Kyllähän sääntöjen pitäisi olla valmiina reilusti ennen sisäkauden aloitusta(syyskuu), jotta kauppiaatkin ehtivät varautua kysyntään ja autot heti kauden alussa sääntöjen mukaiset.

Lisenssit ei ole ongelma, en edes ymmärrä miten jollekin voi olla.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 11.07.13 - klo: 10.09
Parhaani mukaan olen kalenteriin kisat sijoitellut, minulla/lajiryhmällä ei ole vaikutusvaltaa ihmisten kesälomiin tai kansainvälisten kisojen ajankohtaan, ja kisojen peruutuksiin, joten...

Suosittelen lukemaan kalenteritopikin kommenttini läpi ennenkuin jokainen kysyy samoja asioita joka vuosi uudelleen. Sieltä löytyy syyt ja seuraukset siihen, miten edetään.

Jos päätettäisiinkin että runkopäivillä mennään, niin kv kisojen sijoittelu sotkee kalenterin välittömästi kahden tai useamman kisan osalta. Muuttujina ovat:

-seuran toive kisalle
-seuran henkilökunnan saatavuus pvm:lle X
-kv-kisat
-sarjan jakautuminen tasaisesti 3-4 vkon välein (kisat siis)
-juhlapyhät juhannus, koulujen päättäjäiset
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: tero - 11.07.13 - klo: 10.10
Lisessi ei ole ongelma kaikille vaan ainoastaan uutena harrastaja mukaan tuleville, täytyy ostaa kahteen kertaan lisenssi jos on ylivuotinen sarja.
lisäksi esim. viime talvena kisakalenterin ensimmäinen kisa lyötiin lukkoon vasta kuukautta ennen kilpailua.
Perheellisen ei ole niin helppoa sopia menemisiään niin lyhyellä aikavälillä.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 11.07.13 - klo: 10.23
Siksi juuri olen peräänkuuluttanut kisojen anomista AJALLAAN. Haku loppuu reilun 2 viikon kuluttua. Siitä on aika pitkä aika marras-joulukuulle. Mutta jos seura ilmoittaa kk aiemmin niin edes meikä ei voi sille mitään, vaikka melkeen mihin vaan kykenenkin ;)
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 11.07.13 - klo: 10.27
Jos kisat on anottu virallista reittiä niin ne näkyvät kitissä hyvin pian. Se että mun tekemä kalenterikooste ei voi olla valmis ennenkuin kaikki kisat on anottuna, ei tarkoita sitä etteikö kisojen aikatauluja voisi tarkastella etukäteen.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: jarkko - 11.07.13 - klo: 18.36
Pari irtokommenttia:

Lisenssistä:
- Akk:n kanssa luulisi olevan mahdollista sopia, että seuraavan vuoden lisenssin voi ostaa jo vaikka 1kk edellisen vuoden puolella. Jos lajiryhmä tekisi pian aloitteen asiasta, niin luulisi Akk:lla ajan riittävän asian käsittelyyn.

Kisaviikonloppujen riittävyydestä:
- meillä oli seuran hallituksessa keväällä puhetta tuosta koulujen päättymisviikonlopun rauhoittamisesta. Todettiin, että se lienee jäänne sellaisilta ajoilta, jolloin koululaisia ehkä oli sm-kisoissa nykyistä enemmän. Olisi tärkeätä saada maksimimäärä viikonloppuja käyttöön. Ainakaan meillä ei ko. Viikonloppu vaikuttaisi myöskään merkittävämmin kisatoimihenkilöiden määrään.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 12.07.13 - klo: 09.06
Mielestäni tuo koulujen päättymisviikonloppu sopii myös kisoille, esim ne luokat joissa ei edes ole nuoria kuskeja.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: bluebeetle - 12.07.13 - klo: 09.16
Mielestäni tuo koulujen päättymisviikonloppu sopii myös kisoille, esim ne luokat joissa ei edes ole nuoria kuskeja.

Voi kuitenkin olla että esim. kisojen järjestelyissä/toimitsijoissa on niitä koululaisten vanhempia jonkun verran..
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 12.07.13 - klo: 09.20
Pitää paikkansa, mutta kuten todettua esim PKSRCA:n osalta, heille voisi kisa sopia tuohon ajankohtaan.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Maxxi - 12.07.13 - klo: 10.21

Kisaviikonloppujen riittävyydestä:
- meillä oli seuran hallituksessa keväällä puhetta tuosta koulujen päättymisviikonlopun rauhoittamisesta. Todettiin, että se lienee jäänne sellaisilta ajoilta, jolloin koululaisia ehkä oli sm-kisoissa nykyistä enemmän. Olisi tärkeätä saada maksimimäärä viikonloppuja käyttöön. Ainakaan meillä ei ko. Viikonloppu vaikuttaisi myöskään merkittävämmin kisatoimihenkilöiden määrään.
En tiedä SM- sarjoista mutta kun katsoo esim SC-sarjaa missä itse ajan ja tunnen kuskit niin se ei todellakaan sopisi hyvin. Esim Lavangon SC-kisassa Pksrca:n kuskeista jäisi pois nelkkuluokasta arviolta 8 kymmenestä meidän kerhon jäsenistä koska he käyvät koulua tai heillä on lapsia kouluiässä... (Tämä esimerkki siksi koska tunnen meidän kerhon nelkkuSC kuskit suht hyvin)
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Vesa - 12.07.13 - klo: 10.23
Pidetään tämä keskustelu SM-luokissa, muut on tässä mielessä "toissijaisia", koska niiden kalenteripaikka katsotaan SM-kisojen jälkeen. Eikä niiden ajankohtaa tarvitse erityisesti AKK:lta anoa, vaan ilmoittaa.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Maxxi - 12.07.13 - klo: 10.38
Joo tottakai Sm sarjat ovat ensisijaisia, mutta ainakin SC sarjassa (missä siis tunnen kuskeja, muissa luokissa en tunne osallistujia, enkä siksi voi kommentoida niitä) toi viikonloppu olisi huono. Kun katsoin m8 kuskeja niin meidän kerhon jäsenistä tulee heti mieleen n. 5-10 jolle toi ei varmaan sovi kauhean hyvin koska ovat lapsia tai heillä on kouluikäisiä lapsia. Myöskin ainakin lavangon varikolla pyörii päivittäin useampi kouluikäinen lapsi ajamassa joka ei välttämättä vielä aja Sm-sarjaa mutta voisi varmasti tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: jarkko - 12.07.13 - klo: 13.13
Jos kilpailuita on jatkossa yhtä paljon kuin tänä kesänä, niin yhden viikonlopun lisääminen kesän kilpailukalenteriin voisi helpottaa tilannetta.
Pahimmillaan tungos kalenterissa menee sellaiseksi kuin kesäkuun viimeisenä viikonloppuna, jolloin TP-10 SM:ien kanssa päällekkäin ajettiin sähkötouringin SM:t Vaasassa ja SC-sarjan kansallinen kilpailu Turussa.

Arvatkaa oliko helppo löytää toimitsijoita, kun samaan aikaan muualla ajettavat kilpailut vetävät porukat pois kotipaikkakunnalta. PKSRCA:ssakin kilpailutoimitsijoina pääasiassa toimivat itse muita luokkia ajavat henkilöt.

Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: goos - 24.07.13 - klo: 10.10
Viime vuoden säännöissä ei liitettä 5 ollut ollenkaan, oletetaanko että liite5 on voimissaan edelliseltä vuodelta? ja tuleeko se olemana myös tämän vuoden säännöissä semmoisenaan?

tässä on sitä edellisen vuoden liite5: http://rc10.fi/index.php?topic=62675.msg570077#msg570077 (http://rc10.fi/index.php?topic=62675.msg570077#msg570077)

Akkusäännöissä on yksi lause mikä on herättänyt kaikenmoisia erilaisia tulkintoja joten siihen olisi hyvä saada linjaus:

Lainaus
b.   2S (7.4V) akut
- joko EFRA- tai ROAR-hyväksytty kovakuorinen akku tai hyväksytty akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh (ROAR listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja)
- uudet EFRA- ja ROAR-listan akut otetaan käyttöön heti sen julkaisun jälkeen seuraavaan kilpailuun, jonka ilmoittautumisaika ei ole vielä umpeutunut listan julkaisemishetkellä.

Miten "vastaava malli" tässä tulkitaan? Joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä että akun väri saa olla eri mutta tuotenumeron pitää vielä olla sama kun taas moni näkee asian niin että kuhan on 2s pötkö niin on vastaava.

Ymmärtäkseni säännön tarkoitus on sallia hyvä maineisten valmistajien 2s pötkö akut aina 7000mah asti vaikkei ne ole juuri sillä hetkellä efra tai roar listalla mutta ovat tulossa. Näin harrastajat voivat ajaa yksillä akuilla sarjan läpi sen sijaan että joutuvat ajaa toisilla akuilla alkuun.

Osaisko joku kertoa mikä säännön henki on ja miten sitä tulkitaan?
Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: Hobbylinna - 02.08.13 - klo: 13.28
TSS moottoreita on LRP:llä hyvin tällä hetkellä varastossa. LRP:n mukaan yksi erä moottoreita oli huonolaatuista, mutta viat on korjattu. Se on myös LRP Challenge -moottori Saksassa joten valmistus jatkuu normaalisti. Mutta ne jotka asioista päättävät, niin ilmoittakaa ajoissa jotta moottoreiden saanti turvataan. Me sitoudumme ottamaan niitä ison erän varastoon jos sääntö pysyy samana.
Mikko


Otsikko: Vs: FTT 2013-2014
Kirjoitti: RoddeR - 02.08.13 - klo: 13.41
TSS moottoreita on LRP:llä hyvin tällä hetkellä varastossa. LRP:n mukaan yksi erä moottoreita oli huonolaatuista, mutta viat on korjattu. Se on myös LRP Challenge -moottori Saksassa joten valmistus jatkuu normaalisti. Mutta ne jotka asioista päättävät, niin ilmoittakaa ajoissa jotta moottoreiden saanti turvataan. Me sitoudumme ottamaan niitä ison erän varastoon jos sääntö pysyy samana.
Mikko

Tämä on hyvä uutinen, koska lrp (17.5t) kone on kyllä huippu laadukas ja kestävä kone. Itsellä on kone ns. vanhaa patchia oleva ja sillä on nyt kurvailtu n.2 täyttä ftt kautta kisat sekä treenit.