RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Buttenmeister - 06.03.14 - klo: 20.45

Otsikko: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.03.14 - klo: 20.45
Jotta ei jäisi turhaa luppoaikaa näin ennen model expoa niin tutustutan teidät G-Made Sawbackiin mikä on G-Maden tuorein julkaisu. 
Linkki valmistajan sivulle:  http://www.gmade.net/ (http://www.gmade.net/)
G-Madella ei tietääkseni ole maahantuojaa Suomessa mutta tiedän että niitä meiltäkin löytyy.
Minullakin oli G-Made Stealth aikoinaan ja tykkäsin kovasti!
Olisikin mielenkiintoista kuulla mitä mieltä yleensä kyseisen merkin malleista ollaan.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.03.14 - klo: 20.53
Laatikko oli aika pienehkö ja pikkasen rupesikin heti epäilyttää että noinkohan saan jonkun pienemmän auton kuin 1:10 skaalassa olevan  :shocked:.
Avattuani laatikon ja purettuani osapussit pöydälle tuli ensimmäisenä mieleen että eipä ole paljoakaan kokoamista tässä autossa ja melko yksinkertainenhan tuo onkin verrattuna esimerkiksi Tamiyan malleihin.
Mitään sähköosia ei tämän mallin mukana tule eli ne joutuu hommaamaan itse. Ei edes moottoria!
Katsottuani koppaa piti kyllä todeta että sainkin melko ison auton ollakseen 1:10 !!
Alla kuvassa on tuo Tundraan tuleva hahmo joka on skaalassa Tundraan ja on 175mm korkea. Kun ukkelia vertaa Sawbackin rattiin niin saa paremman kuvan siitä minkäkokoisesta autosta on kyse..
 
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 06.03.14 - klo: 21.44
Sinultahan näitä hyvän näköisiä projekteja pukkaa..  :azn: :azn:
Tämä auto on mulle ainakin tuntematon, niin mielenkiinnolla tsekkaan tämänkin rakentelun
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 08.03.14 - klo: 13.08
Kiitos Andrimus kommentistasi ja osoittamastasi mielenkiinnosta projektejani kohtaan  :grin:.  Palaute ja kommentit ovat aina tervetulleita!! Ja nyt projektin pariin! Tästä projektista on tarkoitus tehdä sellanen järkevä ja toimiva maastoon soveltuva skaala ajoneuvo. Eli itse autoon en sen kummemmin tee mitään ihmeellisyyksiä. Koppaan asennan kyllä sitten jonkinverran scalesälää ja tarkoitus on saada kori mahdollisimman todentuntuiseksi. Olisin mielelläni tehnyt tämän mallin armyvärityksellä mutta auton runko on kokonaisuudessaan kromattu  :shocked:. En ole kromattuihin runkoihin ennen törmännyt enkä halua tätäkään "pilata" maalilla joka ei maastossa kuitenkaan kovin hyvin pysyisi joten tästä tulee nyt sitten sellanen "normimaastoajoneuvo". Axeleista tämäkin projekti alkaa. Tässä mallissa on ns lukkoperät vakiona mikä on iso plussa maastoajoa ajatellen. Lehtijousissa oli kolme erilaista vaihtoehtoa kasaamisen suhteen riippuen siitä kuinka jäykäksi alustan haluaa. Ohjeessa oli myös selitteet mille maapinnalle mikäkin jäykkyys toimii. Itse valitsin löysimmän vaihtoehdon koska kokemuksesta viisastuneena voin todeta että yleensä valmistajan alkuperäiset alustat ovat liian jäykkiä. Ja toiseksi olenhan rakentamassa maastokelpoista autoa.  :azn:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Mäkistation - 08.03.14 - klo: 14.10
Mitään en näistä oikeastaan tiedä, mutta hyvältä ainakin auto näytti noissa tehtaan promoissa, tykkään tuosta Jeep korista. Mitä tuota Toyota prokkistasi olen seuraillut, niin tästäkin tulee varmasti hieno. :azn:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Micco - 08.03.14 - klo: 19.11
Omasta mielestä ei kromattu runko sovi mihinkään scale maasturiin, paitsi ehkä johonkin bling bling vehkeeseen minkä ei tarvii esittää millään tapaa kunnon offipeliä. Hiekkapuhallat vaan kromit pois ja sit pulveri maalaukseen, niin voit sit tehdä mieleisesi army scalen.
Mielen kiinnolla seuraan myös tätä rojektia, kun hiukan on tehnyt itekin mieli hommata kyseinen laite, mut onneks on entuudestaan noita keskeneräisiä rojekteja niin ei parane ostaa....ainakaan vielä.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Master Calgar - 08.03.14 - klo: 22.09
Jaaha, taas jotain mitä voisi lisätä ostolistaan  :tongue: Tuossa on potentiaalia komiaan scalerakennukseen kyllä.

Kysymys laitteesta kokeneemmille: Minkälaiset nuo gummit ovat pidoiltaan yms? Jos nyt vaikka vertaisi pienempiin Pitbull Rockbeasteihin esim? Mietin lähinnä siksi, että ovat ihan kivan näköiset, niin tarvitsisko niitä päivittää heti "parempiin" kun kumminkin möyrimiseen tuokin tulisi  :azn:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 09.03.14 - klo: 10.18
Kiitos mielenkiintoisista kommenteista! Kuten Mäkistation tuossa kommentoi niin paljolti minunkin valintaani vaikutti juurikin tehtaan promo ja auton koppa. Sulle Micco niin olen täysin samaa mieltä siitä että kromattu runko ei sovi kyllä oikeestaan mihinkään autoon ellei sitten ole juuri joku blingbling näyttelytähti. Ja entisenä pulverimaalarina minullakin kävi myös maalaus mielessä, mutta messuajankohta on jo liian lähellä joten tyydyn toistaiseksi tämmöseen retroversioon. Uskon kuitenkin että tämmöselläkin kokonaisuudella saa ihan ok auton aikaiseksi  :wink: Master Calgarille voisin omalla pienellä kokemuksella sanoa että gummit tuntuu pikkasen kovilta ollakseen mitään huippupidollisia mutta kuitenkin huomattavasti pehmeämpiä kuin monella muulla merkillä vakiona. Varman vastauksen näitten maastokelpoisuudesta saat parin viikon kuluttua viimeistään ellei joku ennen sitä anna tietoa meille :azn:. Kuitenkin mun aikaisemmassa G-Maden Stealtissa oli melko pitkälle samantuntuiset renkaat mutta huomattavasti leveämmät kylläkin niin niissä oli kyllä parempi pito kuin mitä sormituntumalla olisi uskonut!! Ja projektia eteenpäin! "Vaihteiston" vuoro seuraavana. Siitä ei mitään kummallista. G-Maden omalla rasvalla valelin hammaspyörät ennen kasaamista.. Pohjapanssarissa oli taas positiivinen yksityiskohta kun sen nurkkiin laitetaan pyörät.. Ei nyt varmaan mitään suurta iloa maastossa mutta pienikin apu on joskus tarpeen.. Kardaaneissa meinas kyllä tulla äitiä ikävä kun asensin nuo nivelten kuulat paikoilleen!! Onneksi ohjeessa on maininta että rasvaa ei saa käyttää koska se heikentää muovin kestävyyttä.. Muuten olisin kyllä käyttänyt!! Oli kyllä TODELLA tiukat vääntää paikalleen!!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 09.03.14 - klo: 12.22
Rungon kasaamisella jatketaan. Ei siinäkään mitään ihmeellistä muuta kun että on kromattu  :shocked:. Rakennussarjaan tulee vakiona mukaan ylimääräiset kiinnikkeet mikäli haluaa kylkiputkia asentaa autoon. Mitään kylkisuojaa ei vakiona mukana tule. Jotkut käyttää Axialin SCX 10 kylkisuojia tähän. Itse en tiedä vielä mitä asian suhteen teen.. Iskerit ovat samantyyppiset kun mitä Tundra projektissa on. Eli o renkailla ja rasvalla toimivat eli näihin ei tule mitään iskariöljyä. MUTTA.. G-Maden iskarit tuntuvat paljon laadukkaammilta kuin Tamiyan vastaavat!! Ja G-Maden iskareilla on jouset sisäpuolella mitä Tamiyalla ei ole. Tamiyan iskarit ovat ihan älyttömän tiukkasovitteisia ja jäykkiä kun taas nämä ovat melko kevyesti liikkuvia. Olenkin kuullut että jotkut ottaa Tamiyalta o renkaat pois jotta toimisivat paremmin..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 13.03.14 - klo: 22.33
Varsinainen haaste ainakin omalle sorminäppäryydelle oli etupuskurin kiinnitys runkoon  :smiley: Ei meinannut millään saada mutteria ruuviin kiinni kun mutteri piti saada pidettyä rungon ja etupuskurin "sisäkulmassa" mikä oli todella ahdas paikka.. Päädyinkin sitten kikkailuun ja katkaisin vanupuikosta itselleni apukäden mihin teippasin mutterin kiinni. Tällä tavalla mun ei tarvinnut omilla sormilla yrittää asentaa etupuskurin kiinnitysmutteria  :azn:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 13.03.14 - klo: 22.41
On se kuin pieni koru  :afro:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 13.03.14 - klo: 22.44
Andrimus kuule.. Voihan se olla myös iso avaimenperä  :grin:
Kopan sovitus vuoerossa ja vinssin asennus sen jälkeen.. Ja taas jouduin irroittaa etupuskurin jotta saisin porattua tarkat reijät vinssin kiinnitykseen. Tuo vinssin koukku on kyllä jotain ihan kauheeta! Ei ole skalea nähnytkään!! Eli vaihtoon!!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 18.03.14 - klo: 20.14
Jonkin aikaa olen yrittänyt löytää sopivaa skaalaukkoa tähän projektiin mutta ei oikein ole löytynyt. Sitten bongasin tämmösen Justin Bieber ukkelin kaupasta. Sehän on kyllä aivan liian pitkä tähän projektiin mutta leveys on mielestäni ok kun vertaa tuohon isoon rattiin  :shocked:. Otinkin sitten ja näytin pikkasen rautasahaa nukkeen ja otin 1,5cm pois vyötäröstä ja 0,5cm pois kaulasta. Luonnollisesti myös vaatteet piti pikkasen lyhentää. Joudun kyllä vielä viimeistelemään ukkoa ja ehkä lyhentämään käsivarsia hiukan myös..  Kuumaliimalla liimasin taas palaset yhteen ennen kun sovitin ukkoa autoon.. Loput näettekin valokuvista..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 18.03.14 - klo: 20.15
Vielä pari kuvaa ...
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 23.03.14 - klo: 17.31
Pari koukkua tuli asennettua tänään tuohon etupuskuriin.. Pääsin taas nysväämään noitten puskurien kiinnitysruuvien ja muttereiden kanssa. Ja asiaa ei helpottanut yhtään se että siinä on nyt vinssi vielä toisen ruuvin yläpuolella estelemässä suoraa pääsyä ruuvinpäähän  :shocked:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: tapsa92 - 02.04.14 - klo: 17.15
Melko äijämäinen auto :D Hyvältä näyttää !
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 03.04.14 - klo: 22.47
Kiitos Tapsa92 kommentista!!
Nyt ois koppa maalausta vailla.. Pitäis varmaan pikkuhiljaa miettiä mitkä sähköt tähän laittais.. Model Expo kun uhkaavasti jo lähestyy  :azn:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.04.14 - klo: 22.56
Koppa maalattuna.. Ja pitihän sitä heti asentaa tarrat ja sisusta paikalleen.. Enään uupuu sähköt.. Ja scalerekvisiitat.. Ja pitää kyllä vaihtaa se älyttömän ruma vinssin koukku pikkasen paremman  näköseen..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Master Calgar - 05.04.14 - klo: 01.40
Pirteän näkönen vermes  :laugh:

Tuo auto silti kyllä huutaa kuraisuutta peltiin, että on kruisattu maastossa oikein urakalla :D Hyvä maalaus tuo punainen on,  mut tuommoseen ronskiin peliin sopii likaisuus omasta mielestäni  :tongue:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 13.04.14 - klo: 23.23
Olen sun kanssa Master Calgar samaa mieltä.. Mutta aikakaipeikon takia päädyin tämmöseen ratkaisuun just sen takia kun tuo runkokin on kromattu.. Ja sittenkään en kerennyt saada projekti avalmiiksi asti messuille...
Eli sähköt jäi uupumaan mutta messuille vein kuitenkin puolivalmiina..
No sehän kuitenkin kannatti koska messuraati palkitsi sawbackin kakkoseksi näytelykisassa omassa luokassaan.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: s.m. - 24.04.14 - klo: 09.35
Kiireiden ja nettikatkoksen ansiota (Piina ja Paniikki, (miun kissat) päätti tapella modeemin alas pöydältä ja hajottaa sen) kerinny aikasemmin kattelee. Pystistä iso peukku, ja tuo tundra homma, vähintäänkin yhtä iso, ellei isompi peukku!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.05.14 - klo: 20.28
Kiitos s.m! Ja vihdoin sain hommattua uupuvat osat tähänkin projektiin joten nyt on toivoa että tämäkin valmistuu lähiaikoina ja päästään ottamaan ajokuvia ja videoita!!
Akuiksi ihan perus nimhejä sen takia että saan pikkasen painoa lisää autoon..
Ohjausservoksi tulee ainakin näin aluksi Alturn USA.n 12,8 kg vääntävä servo.
Moottoriksi Axialin 55T, ja nopariksi Jamaran vesitiivis malli..
Ohjain on ehkä se erikoisin näistä ostoksista.. Eli Multiplex SMART SX9.
Ohjain on nimenomaan suunniteltu rc autoille, veneille, ja panssarivaunuille joihin tarvitaan useampi kavava..
Innolla odotan miten tämä ohjain toimii käytännössä. Jos se toimii hyvin niin saatan vaihtaa Tundraan samanlaisen ohjaimen.. Hyvin käteen sopiva ohjain on ainakin!

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: P.R - 04.05.14 - klo: 22.17
Mielenkiintosen näkönen mankka,ihan kuin pleikkarin ohjain :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.05.14 - klo: 22.27
Siltä se tuntuukin.. Pikkasen isompi vaan :-). Mutta hyvin istuu käteen!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.05.14 - klo: 20.53
Ensi töiksi vaihdoin kaikki Tamiya liittimet DEANS liittimiksi. Tämä nyt ei ehkä olisi ollut välttämätöntä mutta käytän yleisesti kaikissa akuissa DEANS liittimiä niin laitoin myös sellaiset tähän. Lisäksi piti tehdä akkukaapelille Y-Haarakaapeli koska vinssi tarvitsi oman sähkön. Kun asensin sähköt huomasin että nopari oli pikkasen liian korkea mahtuakseen koristekannen alle mikä myös on vastarin laatikon kansi. Sahasin ylimääräisen kansiosan pois koska sillä ei muutenkaa ole mitään koristetta kummempaa virkaa noparin yläpuolella. Ohjausservokin asentui paikalleen ilman mitään ongelmia. Akku kun oli ladattu niin säädin sähköt.
Sähköjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Vinssikin toimi heti ensikokeilulla  :grin:..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.05.14 - klo: 21.16
Kun sähköt oli testattu niin siistin johdotukset ja kiinnitin osat paikoilleen 2 puoleisella peiliteipillä.
Eikä sitten muuta kun koppa kiinni ja radalle... Tein ensimmäisen koeajon tänään. Ohjain osoittautui juuri niin käteen sopivaksi kuin ajattelinkin.. Uskallan kyllä suositella varsinkin offikäyttöön tätä ohjainta.. Pienellä harjoittelulla onnistuu jopa vinssinkäyttö ajon aikana..
Nyt auto on periaatteessa tehdas asennettu eli kaikki osat ovat niillä paikoilla mihin auton valmistaja on ajatellut niiden olevan.. Auton paino ajokunnossa on 2,7 kg. Otin koeajosta myös videota ja otan vielä tällä viikolla lisää videota joista sitten teen youtubeen klipin.. Ajo ominaisuudet offi autona on mielestäni kohtalaiset mutta vielä kaukana hyvästä! 55T oli kyllä oiva valinta moottoriksi! Autolla pystyy ryömittämään ja siitä löytyy kuitenkin kohtuudella nopeuttakin.. Enempi kuitenkin maastoon tämmöinen moottori tässä autossa.  Ensimmäiset muutokset mitkä Sawback kokee on painopisteen siirtäminen eteenpäin. Nyt suurin osa painosta on takana.. Myös servoteline siirtyy axelin päältä rungon väliin. Näyttää mielestäni hassulta kun servo ja servoteline on axelin päällä.. Ei ihan sovi skaala autoon.. Myös skaalayksityiskohtia pitää ehdottomasti lisätä autoon!! Eli jatkoa seuraa..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: HMS77 - 09.05.14 - klo: 21.55
Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: mcly - 10.05.14 - klo: 14.09
Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Taitaa täällä olla enemmän silmiä katsomassa näitä hienouksia mitä Butteni rakentelee  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: HMS77 - 10.05.14 - klo: 14.52
Miksei RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluu eikä tänne..  :wink:
Taitaa täällä olla enemmän silmiä katsomassa näitä hienouksia mitä Butteni rakentelee  :wink:

Muotoilen lauseeni uusiksi.

Miksei myös RC-Offilla ole tästä omaa triidiään? Sinnehän tämä kuuluisi myös..  :wink:

Offilla on kuitenkin melkoisen vankan asiantuntemuksen offareiden rakentamisesta omaavia ihmisiä ja tällaset uudet mallit otetaan aina suurella mielenkiinnolla vastaan.
Toisekseen, vähemmän tällä foorumilla on rc-offroadista kiinnostuneita kuin RC-Offilla..  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: s.m. - 11.05.14 - klo: 00.36
Täältä myös saa uudet silmäparit nähdä, mitä kaikkee rc autoista voi ja pystyy tekee!
Josta voi kiinnostuu uuteen lajiin!
Se on ihan jee(??), jos tehdään laji omaisia foorumeita,palvellakseen lajia paremmin, kun jos täältä ei saa omia alueita siihen, mut ei kaikkia kannata viedä, pikku porukan omiin hiekkalaatikko nurkkauksiin!
Veikkaisin, et aika pienet tai hitaammat kasvu ympyrät ois eri lajeilla, jos kaikki siotetaan eri paikkoihin!
Esim. Työkoneet, ehottomasti pitäis olla täälläkin, vieläkin, rojekti esittelyy enemmänkin, eikä kaikkia viedä omaan foorumiin, kuin myös offi ja foffi puoli! Uudet tulevat harrastajat, ees välttämättä oo kuullutkaan näistä?! Rekisteröidy nyt siinä 6 eri foorumiin, et voit lueskella ja kysellä mieltä askaruttavia asioita!  :undecided:

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 11.05.14 - klo: 01.09
Olen samaa mieltä edellisen kanssa.. Toi on niin kaunis että oikeesti voisin ajatella itselle.
Nostan hattua, ja olen lukenut tätä alusta lähtien.
Uskomaton härpäke ,ei edes aikaisemmin tullut ees mieleen.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.05.14 - klo: 22.33
OHO! Kiitos hienoista kommenteista mitä laitoitte!! Se on totta, että tämäntyyppinen projekti olisi enemmän kotonaan offifoorumilla. Oma Sawback oli ilmeisesti myös ensimmäisiä Suomeen tuotuja yksilöitä mikä olisi kyllä varmasti herättänyt mielenkiintoa myös offipuolella.. Tietoisesti kuitenkin tein topiikin juuri tälle foorumille ajatuksena tuoda jotain "erilaista" rakentelua tänne ja samalla monipuolistaa foorumitarjontaa  :grin:. Toivottavasti onnistuin siinä. Itse olen noviisi offari mutta oppia tulee koko ajan lisää.. Nyt lisukkeena takapenkit.. Tein 2mm messinkitangosta ja 20mm messinkilatasta penkin rungot.. Taas joutui paikallinen kahvilayrittäjä sponsoroimaan "laudat" penkkiin.. Katkasin kahvinsekoitustikut sopivan mittaisiksi ja maalasin ne ruskeiksi. Maalasin penkkirungot mustiksi ja kiinnitin ne 2mm ruuveilla koppaan. Locktiten geelipikaliimalla kiinnitin "laudat" runkoihin.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.05.14 - klo: 22.43
Viimesimmät lisukkeet ovat vinssiin uusi koukku joka on kyllä 100X enemmän scale kuin se mikä siinä oli alkuperäisasennuksena.. Se kun muistutti enemmän korulukkoa kuin vinssikoukkua. Jerrykannu takaluukussa on vielä väliaikais kiinnitetty kuumaliimalla. Ajatus on tehdä jerrykannulle jonkunlainen teline missä se on kiinni jotta kokonaisuus näyttäisi "aidolta".
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.05.14 - klo: 22.52
Nyt on pari kertaa oltu ajelemassa kallioilla ja huomattu auton hyvät ja huonot maasto ominaisuudet. Eli painopisteen siirtoa kaipaa. Sekä enemmän painoa ja pehmeämpiä renkaita. Pientä ihmetystä aiheuttaa se että kun ajaa eteenpäin niin autoa ei voi ihan nollasta lähteä ryömittämään vaan se lähtee nykäsyllä ns minimivauhtiin mistä portaattomasti kiihtyy kun taas taakseppäin se lähtee nollasta portaattomasti peruuttelemaan.. Siihen pitää paneutua koska se on perin veemäinen ominaisuus offiautolle!! Axialin moottorissa ei ole ennakon säätöä joten sitä ei voi kokeilla. Onko kellään ideoita vai meneekö sähköt uusiksi  :wink: Ollaan otettu runsaasti videomateriaalia joten laitan lähipäivinä youtubeen videota ensimmäisistä ajoista!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Master Calgar - 12.05.14 - klo: 00.33
Omassa axialin scx10:ssä on mulla ainakin toiminut toi Tekinin FX-R nopari (tämä http://fi.eurorc.com/product/420/tekin-fx-r-esc (http://fi.eurorc.com/product/420/tekin-fx-r-esc) ) combotettuna tuon Integyn (tämä http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/harjalliset-moottorit/integy-matrix-pro-lathe-motor-45t-single.html (http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/harjalliset-moottorit/integy-matrix-pro-lathe-motor-45t-single.html) ) moottorin kanssa, eli ei ole minkäänlaista nykimistä kun hitaasti lähtee rullaamaan, vaikka autolla onkin painoa päälle 4kg. Oon laittanut renkaisiin jokaseen sisälle n. 260g lyijylankaa per rengas ja etuakselin päällä on vielä lisäpainona vajaa puolisen kiloa lyijyä nätisti piilossa (pieneen tilaan mahtuu kumminkin).

Tuolla kombolla kumminkin on vääntöä riittänyt niin paljon, ettei ole ikinä siitä jäänyt kiinni, tosin 3S akulla ajelen  :grin:

Mutta siis oma ratkaisu on ollut nuo sähköt, jotta on saanut auton liikkumaan juuri niin herkästi ja isolla väännöllä kun on halunnut. Ja ihan riittävän vauhdikaskin se on, kun axialissa näyttää olevan ihan jees nuo ratastukset, eli kävelyvauhtia nopeammin selkeästi "porhaltaa" tarvittaessa.

Renkaiksi ainakin itse osaan suositella Pitbullin Rockbeasteja, jos niitä saa tuon kokosena. Omassa autossa on ne 1.9 tuumaiset ja täytyy sanoa, että pito kivellä on ollut aivan huikea. Soralla myös, eli muita renkaita en ainakaan itse enää lähde edes arpomaan  :tongue: Riittävän pehmeät ja silti säilyttävät hyvin oman profiilinsa, kun mukana tuli nuo "kaksiosaiset" foamit, missä olikos se nyt pehmeämpi rengas ulkopuolella ja kovempi sisäpuolella... En muista, mutta mahtavasti toimivat ja näyttävätkin pahuksen komioilta scale-kumeilta.

Mutta tuossa nyt vaan omia ajatuksiani, mitä sähköihin ja renkaisiin tulee.

edit: Ja edelleen pahuksen komia on muuten auto. Tuosta renkaista tuli mieleen, että tosin omassa jeepissäni on joustot vähän laajemmat, niin sekin tietty auttanut pidossa paljon  :tongue:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: jon.lindgren - 12.05.14 - klo: 10.42
Pientä ihmetystä aiheuttaa se että kun ajaa eteenpäin niin autoa ei voi ihan nollasta lähteä ryömittämään vaan se lähtee nykäsyllä ns minimivauhtiin mistä portaattomasti kiihtyy kun taas taakseppäin se lähtee nollasta portaattomasti peruuttelemaan.. Siihen pitää paneutua koska se on perin veemäinen ominaisuus offiautolle!! Axialin moottorissa ei ole ennakon säätöä joten sitä ei voi kokeilla. Onko kellään ideoita vai meneekö sähköt uusiksi  :wink: Ollaan otettu runsaasti videomateriaalia joten laitan lähipäivinä youtubeen videota ensimmäisistä ajoista!
Kokeile kääntää ohjaimesta kaasukanavan suunta (NOR/REV) ja sitten kalibroit noparin uudelleen. Voisi toimia.
Tai jos ohjaimessa on säätöjä kaasukäyrälle voisit muokata niitä.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 14.05.14 - klo: 18.15
Kiitos Master Calgar ja Jon.lindgren vinkeistä. Seuraavaksi puran sähköt ja pikkasen uudelleensijoittelen ne jotta saan painoa enemmän etupäähän. Kokeilen kokoamisen jälkeen jonin antamia vinkkejä. Jos ei niillä rupee toimimaan niin Master Calgarin valintoja sähköjen suhteen voisi kokeilla.. Taas pikkasen "hieroin" yksityiskohtia autoon.. Maalasin etupenkit mattaruskeiksi. Värjäsin kuskin tukan mustaksi ja "kasvatin" tälle viikset. Laitoin omatekele vaahtosammuttimen etupenkkien väliin. Tyytyväisin olen kuitenkin kartasta.. Koska vaikutan Kirkkonummella niin latasin netistä kirkkonummen maastokartan joka on skaalassa 1:20000. Pienensin sen 1:10.een ja printtasin sen paperille.. En valitettavasti onnistunut taittamaan karttaa siten kun se kuuluisi taittaa oikeaoppisesti mutta olen silti tyytyväinen lopputulokseen. Karttataskuksi toimi hyvin minigrip pussin kulma..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Master Calgar - 15.05.14 - klo: 01.55
Komiaa yksityiskohtaa kyllä  :grin: Alkaakos toi heppu ratissa näyttää nuorelta Burt Reynoldsilta?  :cheesy:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 15.05.14 - klo: 21.29
Sinäpä sen sanoit Master Calgar  :grin:! Tosin hakusessa on koko ajan josko löytyisi pikkasen pienempi hahmo niin ois enemmän skaalassa.. Ja jos sellanen löytyy niin Burtti lentää olan yli  :grin:.. Nyt sitten tein sähköt uusiksi autoon. Laitoin "muistin virkistämiseks" yhden valokuvan myös vanhoista sähköistä tuohon alle jotta on millä vertailla. Vastarihyllyn päälle tein 3mm alumiinilevystä akkutelineen. Vastariboksin kansi oli niin korkea että nopari olisi ottanut koppaan kiinni jos sen siihen päälle olisi asentanut. Joten tein vastariboksin kannen niinikään 3mm alumiinilevystä jolloin kansi oheni noin 5mm. Tein samalla pikkasen isomman kannen jotta sain vinssin piirikortin samalle levylle niin ei tarvinnut sen sijoittelua enään miettiä. Tein samalla myös 6mm alulatasta servolle telineen rungon väliin. Näin sain ohjausservon pois akselin päältä rungon väliin mihin se minun mielestä kuuluukin.Sen verran oli tiukka sovitus nuo sähköt kokonaisuudessaan että paikka missä virtajohdot tällä hetkellä on niin on ainoa paikka mihin ne mahtui ilman että niitä jatkaa. Akku on niin lähellä koppaa sivuilta ja päältä että ainoastaan moottorin sähköt pystyi vetää "tulipellin" kautta noparille koska kaikkialla muualla johdot olisi ottanut kiinni koppaan..  Seuraavaksi sitten sähköjen käyttöönotto ja uudelleen säätö...
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: HMS77 - 15.05.14 - klo: 22.07
Paljos velottasit jos tekisit toisenkin tuollasen servotellingin ja pistäisit postissa E-Savoon?  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 16.05.14 - klo: 19.52
Kyllä mä sellasen voin  sulle tehdä HMS77  :azn: Laitan YV.n sulle aiheesta. Jos sulla on samanlainen sawback niin olisin kiinnostunut sun kokemuksista autosta ja jos löytyy niin pari kuvaa tähän topikkiin vaik? Ja jos oot tehnyt jotain muutoksia niin niistä myös kokemuksia!? Itse asensin tänään lapion autoon.. Lapio on uutena täysin hopean värinen joten maalasin sen musta-punaiseksi. Hyllyltä bongasin traxxas stampeden iskarit joiden alaosa sopi mielestäni täydellisesti lapion kiinnitykseen. Iskarivarren kierre on 3mm joten koppaan vain 3mm reijät ja lyhhyillä M3 ruuveilla osat kiinni. Sen jälkeen pujotin lapion läpi ja ruuvasin lapionvarren kiinni..
Lopputulos näkyykin sitten valokuvista.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: HMS77 - 16.05.14 - klo: 22.41
Juu Sahaselkä kotiutui tännekin tänään vain KAHDESSA päivässä The Scaler Storelta, huikean nopeaa..  :shocked:
Mulla on stoorisivut luonnollisestikin tuolla RC-Offin puolella, koska sinne saa kuvatkin vähän isompana, enkä kahteen paikkaan jaksa kirjoitella samoja asioita..  :wink:

http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=9416.0 (http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=9416.0)

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 17.05.14 - klo: 09.33
Huomaan, että sulla HMS77 on jo selkeä näkemys omasta projektistasi siitä mitä meinaat siihen laittaa..
Mielenkiinnolla seuraan sitä tuolta offipuolelta!!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.06.14 - klo: 21.44
Sain hommattua toisen sawin itselleni.. Auto oli vasta kasattu ja kokeiltu kun tiimikaveri tuli jo toisiin himoihin ja myi tämän pois "alta". Itse purkaan tämän auton takas osiin ja teen siitä vuoden 2015 messuille auton.. Ja tällä kertaa rungosta poistetaan kromi!!!! Ajattelin jotain army lookkia ja vaikka joku soppatykki tai kranaatinheitin peräkärryksi messuille..?? Auto oli kohtuullisen laadukkailla sähköillä varustettu.. Ohjausservona Savöx SC-1256TG. Nopari on NOVAK Eiger, ja moottori myös NOVAK 35T krawlermotti.. Alla pari kuvaa joista alimmaiset HMS77.lle tehty servoteline sawiin. Samanlaisen teen myös tähän uuteen omaan projektiin..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: HMS77 - 04.06.14 - klo: 22.14
Hyvältä näyttää tuo servotellinki.  :tongue:

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 04.06.14 - klo: 22.28
Se army look sopii paremmin kuin nenä päähän ;)
Tuo punainen oli sen verran komia , että odotan mielenkiinnolla mitä tästä tulee.
Meinasitko tuosta autosta korean sodan versiota vai vielä vanhempaa?
Täältä puolto kranuheittimelle. Sellaista kun ei oo tullut eteen viel.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.06.14 - klo: 22.51
Omassa sawissa mulla ei ole tuota servon upotusta.. Jos painaa keulan niin alas kun se menee joustojen varassa niin samalla kun joustot on pohjassa niin servovarsi hipoo "perämurikkaa". Tässä "evo 2" versiossa tätä ominaisuutta ei enään ole.. Eli pitääpi itselle kans tehdä upootus  :shocked:.. Joka reijässä on muuten M3 jengat.. Ihan vaa tiedoksi.. Kiitos Andrimus mielipiteestä! En vielä tiedä mitä armylookkia tulee.. Tää auto tuli pikkasen äkkiä eteen.. katotaan kumpi kärryvaihtoehto saa enemmän kannatusta niin mennään vaik sit sen mukaan  :laugh:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 14.06.14 - klo: 22.38
Pientä päivitystä autoon. Otin tuosta uudesta sawista sähköt ja siirsin ne tähän "vanhaan" sawiin. Samalla tein uuden servotelineen ohjausservolle joka voikin nyt vaikka olla vertsio 2  :grin:.. Vinssin piirikortti rikkoutui tuossa aikaisemmin joten sekin piti vaihtaa.. Aikaisemmin vinssi toimi siten että jos piti oikeanpuoleista ohjainsauvaa eteenpäin niin vinssi tuli ulos ja jos piti itseään päin niin kelas sisään. Nyt toimii siten että kertanäpäytys itseään päin kelaa ulos uusi näpäytys pysäyttää. ja taas näpäytys niin kelaa sisään. Mielestäni helpompi näin.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 30.06.14 - klo: 19.09
Nyt ois uudempi sawi purettu ja osista pitäisi ottaa kromi pois jotta ne voisi myöhemmin maalata mattamustiksi..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 10.08.14 - klo: 00.27
Tein tuohon vanhempaan sawiin tänään kääntyvän ohjauspyörän. Lyhkäisyydessään rattia kääntää Futaban microservo joka on kytketty samaan lähtöön ohjausservon kanssa  :azn:. Porasin m6 kupukantaruuviin 3mm reijän josta ratin ohjaustanko" menee kopan läpi jotta asennus olisi tukeva. Lyhensin ratin omaa ohjaustankoa 4mm ja työstin ohjaustangon  alapuolelle lukitusruuvin jotta ratti kääntyy kun ruuvi joka on rattitangon sisällä kääntyy.
Alapuolella puristin kahden mutterin väliin pyöreän servovarren. Microservon asensin pelkääjän puolelle 2 puolisella teipillä ja tein viellä ruuvilukituksen poikittaistangolla ja kahdella ruuvilla. Servon ja ratin välilinkkinä toimii 1,5mm teräslanka.

Alla olevasta linkistä pikkasen videota asiasta. P.S. En keksinyt muutakaan taustamusaa ja koko video on pikasesti väsätty..  :embarrassed:

https://www.youtube.com/watch?v=DOxstkbgcvI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=DOxstkbgcvI&feature=youtu.be)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 10.08.14 - klo: 11.56
Sain tehtyä ensimmäisen ajovideon sawbackistä..  :azn:

https://www.youtube.com/watch?v=P830V8-3iZI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=P830V8-3iZI&feature=youtu.be)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 27.08.14 - klo: 19.31
Tänään kerkes töitten jälkeen pikkasen perehtyä vaihdekeppiin.. 3mm kierretangosta tein kepin. Alle ruuvasin kuulalinkin kuppiosan jonka lyhensin 4mm jotta se jäisi moottorin yläpuolelle eikä ottaisi siihen kiinni. Porasin kuulan läpi reijän mistä jossain vaiheessa laitan linkkitangon servolle. Lexaniin laitoin läpivientikumin joka ajaa saranan virkaa. Uläpuolelle muoviholkki ja nylock mutteri. Varren peitin mustalla kutistesukalla.. Servon ajattelin sijoittaa lavan alle.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 10.09.14 - klo: 22.19
Vaihdekeppi valmis josta tietysti sitten syntyi idea että pitäähän päänkin kääntyä..
Ja eiku hommiin. Kroppa osiin ja jyrsimellä paikka microservolle rintakehään. Sovittamisen jälkeen kuumaliimalla kiinni... Kädet tein solumuovista. Valokuvan kädet jäi pikkasen lyhyiksi joten olen ne pidentänyt sopivan mittaisiksi mutta en valitettavasti hoksannut ottaa kuvia niistä sitten..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 10.09.14 - klo: 22.29
Epäuskoinen ilme naamalla, ajattelin että mitä .....
Sitten alkoi naurattaa toteamus.
Komeeta joka tapauksessa.
Saa nähdä mitähän vielä tuohon keksit lisätä.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: mcly - 11.09.14 - klo: 10.40
Aivan loistavaa !! Seuraava askel vois olla, että toi tyyppi huutaa jotain  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Master Calgar - 11.09.14 - klo: 13.02
Tässä on kyllä jo sitä kunnon rc rakentelua  :cheesy:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: neruda - 11.09.14 - klo: 17.21
Vaikka ei tähän topicin upeaan autoon liitykään, niin samanlaista ideaa noilla liikkuvilla osilla kuitenkin:

Axial Bounty Hunter Wraith in detail.. (http://www.youtube.com/watch?v=sjSXFN6V7kI#ws)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.09.14 - klo: 21.38
Kitos todella mieltä kohentavista ja kannustavista kommenteista  :grin:!! On muuten ihan älyttömän komeaa työtä tuo axial tuossa ylemmässä videossa.. Pikkasen tuohon malliin mulla on tavoite tuossa predator projektillssa.. Eli paljon liikkuvia yksityiskohtia! Laitoin youtubeen videota tämänhetkisestä tilanteesta noista sawbackin "liikkuvista osista".. Huomasin vasta julkaistuani videon että noi valokuvat videossa ovat kyllä törkeen kauan näkyvillä ennen kun tulee seuraava valokuva ja loput videoklipit.

https://www.youtube.com/watch?v=LhSE37d_JZY&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=LhSE37d_JZY&feature=youtu.be)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 18.09.14 - klo: 17.15
Koska tuo vaihdekepin servo on lavan alla niin aina kun käytti servoa lava vääntyi pikkasen. Sain ongelman poistettua kun asensin 2mm alumiinilevynpalasen servon ja lavan väliin. Nyt väänö kohdistuu paljon isommalle alueelle ja ongelma on enään aika olematon  :azn:. Kopassa on jo sen verran piuhaa että ajattelin pikkasen selkeyttää servojen kytkentää auton runkoon. Tähän ajattelin käyttää vanhaa kunnon vga liitintä. Upotan vga runkoliittimen vastarilaatikon kanteen. Liittimestä juotan vastarille tulevat piuhat. Kopan piuhoille teen vastaavanlaisen kytkennän. Mutta siitä enemmän kunhan olen edennyt asiassa  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.09.14 - klo: 09.09
Vad mer kan man säga 10+
Jerzi
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 04.10.14 - klo: 21.26
Tack Jerzi  :grin:!! Tänään sain vihdoin tehtyä kopan servojohdoille sen vga pistokekaapelin. Katkaisin 3 kpl servojatkokaapelia jotka juotin vga pistokkeeseen. Jyrsin vastarin kanteen sopivan aukon mihin ruuvasin toisen pistokkeen kiinni tukevasti. Nyt kun otan kopan pois niin minun tarvitsee vain irroittaa vga pistoke. Helppoa sen olla pitää  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 08.02.15 - klo: 14.57
Toinen sawback projektini pääsi vihdoin alkuun.
Koska tästä autosta tulee army lookki niin aloitin rungon kromiosien hiekkapuhalluksella.
Kokeilin kaikanlaisia kemikaaleja tuon krominpoistoon mutta kyllä lopussa oli todettava että hiekkapuhallus on ainoa oikea tapa saada kromipinta hiottua pois.
Ja loppupintahan on pesua vaille maalausvalmis  :grin:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: R0lli - 08.02.15 - klo: 22.38
Oliko tiukassa puhaltaa irti?
Mä käytin omani kromaamossa krominpoistossa. Mietin kyllä vaihtoehtona tuota puhaltamistakin. Lopputulos lähes sama, sulla hiukan näkyy tuota kuparia vielä mut eipä tuo maalin alla haittaa.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 09.02.15 - klo: 21.43
Noin 20 minuuttia meni koko hommaan. Pienessä puhalluskaapissa puhalsin.
Laitoin puhalluskaappiin kaksi kulhoa jossa toisessa oli kromiosat ja toiseen aina laitoin puhalletut osat.
Näin niitä ei tarvinnut kaivaa hiekasta ritilän alta vaan homma sujui helposti ja yhdellä kertaa :-)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: R0lli - 09.02.15 - klo: 21.50
No kyllä siinä sitten vielä palkoille pääsee verrattuna tuohon kromaamossa poistoon.

Itse ajattelin et ois ollu hankalampi homma puhaltaa. Ja kun ei ole omaa kaappia niin sekin teki hiukan vaikeaksi tuon vaihtoehdon.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Tomy - 11.02.15 - klo: 13.00
Todella hieno projekti!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.02.15 - klo: 21.36
Kiitos Tomy  :grin: Kyllä R0lli itse ainakin olin todella tyytyväinen tuohon hiekkapuhallusen lopputulokseen  :grin:.
Tänään maalasin rungon osat. Maalina on Revell Email Color nr:40 mattavihreä.
Ohensin maalin lakkabensiinillä ja maalasin kynäruiskulla.. Ja voitte vaan kuvitella minkä työn takana ruiskun peseminen oli maalauksen jälkeen... Meni varmaan yhtä kauan pestä ruisku kun mitä maalaus kesti.. Mutta kannatti!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 17.02.15 - klo: 20.27
Rungon maalaus tapahtuikin kahdessa osassa koska olin unohtanut maalata iskarit ja iskarikiinnitykset.
Samalla maalasin sitten omatekele servotelineen ja kaksi alumiinitankoa jotka korvaavat auton vakio akkutelineen joka vakiona sijaitsee auton takaosassa rungon välissä muodostaen samalla runkoon tuennan. Mattamustalla maalasin "perämurikan" kopat jotka nekin on vakiona kromia.
Ohjaustangon ja servotangon päälle laitoin mustaa kutistesukkaa jolla sain kiiltävät tangot "piiloon".
Ohjauservoksi löytyi Sanwa SX-165T.

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 25.02.15 - klo: 22.51
Samanlaiseen akkutelineeseen ja vastariboxin kanteen päädyin tässäkin autossa kuten siinä aikaisemmassakin.
Eli 3mm alumiinista tehty..
Etuvalot löytyi kaverin pojan rikki menneestä leluautosta... Se auto oli jo rikki ennen kun sain nää valot siitä  :roll:
Kuusiporalla avasin etuvalojen paikat ja valot menee napsauttamalla paikalleen :-)..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 03.03.15 - klo: 20.55
Kopan leikkaaminen oli seuraava askel tässä projektissa.
Samalla päätin "heittää olan yli" nuo muoviset vakiopenkit ja tehdä itse army tyyliset laveripenkit.
Hitsaan myöhemmässä vaiheessa istuinosan ja selkänojan yhteen.
Teen myös kuvan mukaiset takaosan ympäri kierttävät "tuplatangot".
Mutterit ovat vain demomielessä tangoissa jotta pystyy paremmin hahmottamaan miten nämä tangot asennetaan reunalle.
Materiaalina käytin 4mm terästankoa.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 07.03.15 - klo: 07.35
Vanha Sawback sai uudet vanteet..
Samanlaiset mutta kromipinnoitteella. Mustat ehkä kuitenkin sopi paremmin mutta ennalta oli vaikeata kuvitella minkä näköiset nämä vanteet ovat auton alla.
Näillä nyt kuitenkin mennään koska tarvitsen yhden mustan vanteen tästä autosta varapyörävanteeksi tuohon toiseen...
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 07.03.15 - klo: 07.44
Sitten taas army varsion kimppuun  :grin:.
Laiska kun olen niin tein vanteiden hionnan ennen maalausta sorvia hyväksi käyttäen.
Eipä tarvinnut hioo koko iltaa vaan homma hoitui vajaassa kymmenessä minuutissa  :grin:
Samalla Revell 40 mattavihreällä värillä maalasin kuin millä runkokin on maalattu.
Samalla maalasin myös akkutelineen ja vastariboksin kannen vaikka niistä ei tässä kuvaa ole..
RC4WD.n DUKV 1.9" Military Offroad Tires renkaat on ajatus tähän projektiin laittaa auton alle.
Kuvio on aika erilainen kuin vakiorenkaissa mutta muistuttaa huomattavasti enemmän vanhan army jeepeissä olevaa kuviota kuin mitä vakiorenkaissa on.
Saa nähdä minkälainen on pito  :shocked:.
Rengas vaikuttaa kuitenkin riittävän pehmeältä toimiakseen maastossakin.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 07.03.15 - klo: 21.10
Pyörien kokoamista ja asentelua..
En laita akkutelinettä ja vastarin kantta lopullisesti kiinni ennen kuin moottori ja nopari on kiinnitetty.
Ovat kylläkin jo matkalla RC-Martista....
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 09.03.15 - klo: 22.11
Hieman fiilistelyä tulevasta.
leluautosta otettu kk. Pienellä muokkaamisella saisi kivasti sopimaan tähän projektiin  :grin:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Andrimus - 09.03.15 - klo: 22.15
Onko tämä tulossa näytille modelexpoon? Vois päästä ihailee nenä kiinni.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 11.03.15 - klo: 18.27
Kyllä Andrimus tämä on Model Expoon tulossa  :grin:..
Tänään tuli RC Martista moottori ja nopari.
Yeah Racing 45T mootori ja siihen crawleriin sopiva nopari... Näistä lisää myöhemmin ..  :wink:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 17.03.15 - klo: 22.17
Sitten tekniikkaa kiinni. Yritin saada mahdollisimman huomaamattomasti noparista moottoriin johdot joten pujotin ne johtosukkaan ja vein johdot auton "vaihdelaatikon ja pohjapanssarin välistä taakse moottorille.
Koska runko oli jo koottu niin olisi perinteisin keinoin ollut aika kikkailua saada moottori kiinni näin jälkikäteen..
Joten tein ruuvarin 25cm pitkällä varrella ja homma hoitui ilman ongelmia :-)
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 17.03.15 - klo: 22.30
"Kuski" ja oheistarvikkeet saapui tänään postilla ja pitihän sitäkin hieman valmistella.
Samoilla linjoilla kuin tuossa aikaisemmassakin sawback projektissa.. Eli palasiks ja servo kääntämään päätä.
Samalla tavalla ajattelin tehdä myös ratin kääntö ja vaihdekeppi toiminto.
Tämä figuuri on skaalassa 1:6 joten se oli jo lähtökohtaisesti hieman pienempi kuin tuo Beaber mikä mulla on siinä toisessa sawbackissä.
Kädet tein johtosukalla jotta ne olisi elastisia mutta pitää viellä pikkasen viimeistellä olkavarsia.
Näyttää aika rimpulakäsivarsilta kun takki on niin tyhjän näköinen nytten..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 19.03.15 - klo: 22.18
varapyörän kiinnitysteline löytyi ledilampun alumiinijalasta. Pikkasen sorvia ja pari reikää ja homma tehty..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 19.03.15 - klo: 22.21
Konekiväärin lipas ja piippu oli niin offscale että piti tehdä uudet..
Piippu on kahdella alumiiniputkella toteutettu ja lipas on muovinpalasesta tehty.
Patruunat löytyi figuurin kiväärin patruunoista..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 24.03.15 - klo: 18.04
Ei löytynyt "romulaatikoista" skaalajerrykannua niin tein ite  :shocked:..
Muovinpalasesta sahasin aihion. M5 kuusiokoloruuvista sorvasin kannan matalemmaksi.
2mm messinkitangoista tein kahvat jotka porasin muoviin ja liimasin kiinni. 0,5mm alumiinista tein korkin "lukon" ja autoon tulevan telineen. Lelusotilaan asehihnasta tein kiinnitysremmin jerrykannulle.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 18.53
Seuraavaksi vuorossa lisää oheiskilkettä autoon kiinnitettäväksi.
Skaalalapion varsi oli noin 15mm liian lyhyt joten tein uuden varren alumiinitangosta. Sinänsä tällä ei ollut väliä vaikka alkuperäinen varsi oli puuta koska ajattelin jokatapauksessa maalata koko lapion. Lapiolle ja kirveelle tein ohuesta alumiinista telineet auton kylkeen. Etulokasuojaan tuleva TST valo löytyi kaverin leluautosta ja varjostimen tein taas ohuesta alumiinista.  Auton takaosaan tein 3mm muovilevystä tukilevyn johon asensin "puskurit" jotka on tehty 25mm kupariputken puserrusliittimen helmestä.. Tukilevyyn tein myös reijät autoon tuleville ledivaloille.
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 19.12
Koska tähän autoon tulee paljon tavaraa kiinnitettäväksi auton ulkopuolelle ja auto maalataan mattavärinsä takia päältäpäin niin maalaus pitää tehdä kahteen kertaan. Ensimmäisellä maalauskierroksella maalasin kopan sieltä mihin kiinnitän jotain jotta koko koppa olisi maalissa lopullisessa kuosissa. Maalasin myös kaikki pikkuosat niinsanotusti altapäin jotta myös nämä olisi kauttaaltaan maalattuja sitten kuin auto on valmis. Takavalojen heijastuspinnan tein alumiiniteipillä. hanskalokeron ja mittariston tein ohuesta alumiinilevystä.  Penkit "pinnoitin" mustalla messumattopalasella jonka maalasin Revell matta 82 beige maalilla. Ja kuten oletinkin niin mustan päälle maalattuna tuo kohtuu vaalea beige meni sopivan tummaksi maalatessa.. Oikeastaan tästä eteenpäin projektissa rupee vasta tulee valmista jälkeä  :grin:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 19.22
Auton lavan alle asensin myös tukilevyn jotta KK ja vaihdevivun servo ei vääntäisi lavanpohjaa.
Lavaa kiertävä "tuplakaide" on 2mm messinkitangosta ja 4mm leveästä messinkilatasta tehty.
Kun kaikki "lisäkiinnikkeet" ja telineent oli kiinnitetty niin oli auton ylimaalaus vuorossa  :grin:
Vihdoinkin jotain näkyvää!!!
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 21.35
Moottori ja nopari on nyt testattu ja todettu, että toimii oikein..
Valoilla ja muilla lisäsähköillä jatketaan..
Autoon tulee ajovalot, suuntavilkut sekä taisteluvalo.
Muita lisukkeita niin tulee liikkuva vaihdekeppi jossa keskiasento josta voi liikuttaa vaihdekeppiä eteen ja taakseppäin.
Ohjauspyörä joka kääntyy samaan aikaan etupyörien kanssa, sekä sivuilleppäin kääntyvä kuljettajan pää joka samalla ääriasennoissa aktivoi suuntavilkut. Ohjaimena tässäkin autossa entuudestaan tuttu Multiplex Flexx 9 johon on liitetty 2 kpl multiswitch flexx "lisäpalikkaa".
Ensimmäinen multiswitch hoitaa ajovalot ja taisteluvalon. Toinen multiswitch hoitaa suuntavilkkuja.
Ohjelmoin multiswitchit siten että kun painaa vasemmanpuoleista ohjaussauvaa alas niin syttyy ja sammuu ajovalot.
Kun painaa oikeanpuoleista sauvaa alas niin syttyy ja sammuu taisteluvalot.
Suuntavilkut aktivoituu kun kääntää vasenta ohjaussauvaa ääriasentoon jompaankumpaan suuntaan mikä samalla kääntää kuljettajan päätä samaan suuntaan. Halusin vilkkujen aktivoituvan vasta ääriasennossa koska kun ajaa taisteluvalolla niin kaikki muut valot kuuluu olla sammutettuina eikä myöskään suuntavilkkuja silloin käytetä. Nyt voin kuitenkin kääntää kulettajan päätä melko pitkälle ennen kuin suuntavilkut aktivoituu  :grin:
Etupuskurin ympäri kieputin juuttinarua. katsoin netistä Googlella kuvia vanhoista sotajeepeistä ja aika monella sellainen oli tuossa koristelemassa keulaa..  :roll:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: jon.lindgren - 06.04.15 - klo: 22.11
On se hieno! Pitää taas messuilla tulla ihmettelemään :cool:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 22.37
Kiitos Jon kommentista! Nykäse sit hihasta ku oot osastolla  :grin:! Osasto on 7H37 RC Builders  :grin:.
Asian vierestä voin jo nyt kertoa että jompikumpi Sawback menee myyntiin messujen jälkeen. En vaan viellä tiedä viellä kumpi.. ja homma jatkuu.. Mun ihan uusi armypaita sai nyt tärkeämpää tekemistä kun mun kropan peittely..
Leikkasin selästä palasen ja tein "telttarullan" Auton konepellille. Samalla tein myös makuualustan samalla materiaalilla. Armeijan verkkokaulahuivista löytyi sopiva materiaali maastoverkoksi peittämään korisokat edestä..
Auton varustekehikkoon kinnitettävät reput ja pussukat kiinnitin ohuella juuttinarulla.

Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 06.04.15 - klo: 23.00
Auto taitaa sittenkin valmistua messuille..Jeee..  :grin:
Auton takaosassa oleva antennin jalka on sawback projektista yli jäänyt sivutörmäyssuojan kiinnitysvalmiusosa.
Antennina toimii rc antenniputki joka on 2mm kierretangolla kiinnitetty. Antennin juuressa on 3mm messinkiputkenpätkä.
Armyvarusteet kuten kuskikin ovat Army-Toy nettikaupasta.
Kivääriä lyhensin 13mm jotta sopisi paremmin skaalaan.
Tein takapenkit messumatosta ja maalasin samalla Revell 82 beige maalilla.
laatikot joissa käsikranaatit ja luodit on niin on tulitikkuaskin laatikoita jotka maalasin vihreiksi.
Köysi on niinikään juuttinarua. Pikkasen koitin tuon narun "karvaisuutta" poistaa lobello huulivoiteella mutta joku oikea vaha olisi ilmeisesti toiminut paremmin..
Vaijerin tein kalastusnarusta ja kutistesukasta.
tarrjoa en juurikaan laittanut muuta kuin G maden omat tähdet ja mallinumero..
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Juha-Matti - 07.04.15 - klo: 08.33
Huh huh, on se hieno....
Ei ole säästelty työtunteja tuon auton teon kanssa :smiley:
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 08.04.15 - klo: 18.49
Myönnetään, että on melkoinen määrä työtunteja tämän projektin takana  :grin:
Nytten vain Model Expoa odotellessa..
Setuppi on melkein valmis....
Otsikko: Vs: G-MADE SAWBACK
Kirjoitti: Buttenmeister - 12.04.15 - klo: 21.19
Model Expo takanapäin... Kiitos kaikille teille jotka olette osoittaneet mielenkiintoa näitä sawback projekteja kjohtaan!
Niitä on ollut ilo rakennella ja toteuttaa pitkälti positiivisen huomionne takia!  :grin:!
Nyt kuitenkin laitoin molemmat sawit myyntiin tuonne myydään osioon koska ensi messuille on ihan uutta juttua tiedossa..  :shocked: