RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Hobao => Aiheen aloitti: sasasas - 20.10.04 - klo: 18.48

Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 20.10.04 - klo: 18.48
Eli mulla on ollut tuommonen Hobaon 1/8 buggy tallissa kohta viisi vuotta ja oon ajanu sillä kunnolla vain kerran. Kyseessä on tämännäköinen laite: http://img10.exs.cx/img10/9288/polttis.jpg

Käyntiongelmia oli heti uutena, mutta niistä ei ollut haittaa koska oli niin paljon muita ongelmia.

Ensinnäkin, tuossa mallissa pakoputken alkukäyrä osuu käynnistinsysteemissä olevaan holkkiin joka kuumentaa narun poikki. Se on nyt ratkaistu alumiinisella jatkeella ja putki ei osu enää holkkiin.

Toisekseen, muoviseen keskitasauspyörästöjen isoon rattaaseen suli monttu, tämä kylläkin todennäköisesti oli oma virhe, kone ilmeisesti oli liian kaukana rattaasta, jolloin pieni ratas pääsi sutimaan isoa vasten. Nykyään siinä on pronssista työstetty ratas.

Sitten varsinaisiin ajankohtaisiin ongelmiin.

Tuntuu kuin jossain paikassa olisi jonkinlainen tukos. Ensin kun puhaltaa bensaa koneeseen ja starttaa, joskus se saattaa lähteä käyntiin mutta sammuu nopeasti. Sen jälkeen auto ei enää käynnisty ilman puhaltamista, ja äsken sekään ei auttanut. Se on aivan tajuttoman tiukka vetää käyntiin.

Sitten kun se on vähän aikaa käynyt niin pakoputkessa on runsaasti vihertävää öljymäistä ainetta, jota kallistaessa valuu melko pitkään.

Eli, jos voisitte opastaa amatööriä säätöjen suhteen. Ne ovat varmasti miten sattuu.

Käytän edelleen sisäänajobensaa, mahtaako sillä olla merkitystä?

Ja ainiin. tulpan hehkulangan ylin kiekura ei hehku eikä tulpassa ole sitä prikkaa. Huomenna ostan uuden tulpan jos löydän mistä niitä saa.

Kiitoksia.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 20.10.04 - klo: 20.29
Ajoitko kunnolla sisään
kerta se on aivan ÄLYN tiukka?
Ja käännä auto kyljelleen ota tulppa irti ja vetele narusta jos siellä on neste lukko.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 20.10.04 - klo: 20.42
Noh, eipä sillä pahemmin oo ajeltu, olisko kolme tankkia ajamalla ja varmaan 20 silleen et on vaan paikallaan käyny mut suht korkeilla kierroksilla heti uudesta lähtien..

Se on TODELLA tiukka silloin, kun se lupailee, sit kun lähtee käyntiin ja sammuu  nii on melko normaali. On käännelty vaikka miten päin ja vedetty startista ja puhallettu suoraan kaasariin.

Kertokaas jotain vinkkiä minkä verran noi säätöruuvit pitää olla auki? On vähän hakusessa kun ei auton mukana muistaakseni tullu mitään käyttöohjekirjaa...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 20.10.04 - klo: 21.37
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Noh, eipä sillä pahemmin oo ajeltu, olisko kolme tankkia ajamalla ja varmaan 20 silleen et on vaan paikallaan käyny mut suht korkeilla kierroksilla heti uudesta lähtien..

Se on TODELLA tiukka silloin, kun se lupailee, sit kun lähtee käyntiin ja sammuu  nii on melko normaali. On käännelty vaikka miten päin ja vedetty startista ja puhallettu suoraan kaasariin.

Kertokaas jotain vinkkiä minkä verran noi säätöruuvit pitää olla auki? On vähän hakusessa kun ei auton mukana muistaakseni tullu mitään käyttöohjekirjaa...


Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 20.10.04 - klo: 22.17
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?
Siis tarkotin että sammuu jos höllää kaasua, mut ei se korkeahkoillakaan kierroksilla kauaa käynnissä pysy.

Noniin, siis tarkotatko sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa, vai sitä mikä on luistin "päässä"? Lisäksi toisessa kyljessä on vinottain oleva ruuvi, mitähän siitä tapahtuu?

Tarttisin kaikkien noitten summittaiset oikeet arvot kun ne tosiaan on todennäköisesti ihan päin mäntyä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 20.10.04 - klo: 22.20
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"

Sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa.


Juuri sitä HOKE tarkottaa
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 20.10.04 - klo: 22.26
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Saa selvästi liikaa polttoainetta. Eli pääruuvia kiinnipäin.
Kun kone on tiukka siellä on polttoainetta liikaa jolloin syntyy ns. nestelukko.

Tai kun kerran käy korkealla niin on tyhjäkäyntiä liikaa, tai kaasu ei palaudu täysin pohjaan kaasusta päästäessä. Tippuuko kierrokset tai sammuuko jos painat jarrua?
Liikkuuko kaasarin luisti kun painat neutraali asennosta jarrua?
Siis tarkotin että sammuu jos höllää kaasua, mut ei se korkeahkoillakaan kierroksilla kauaa käynnissä pysy.

Noniin, siis tarkotatko sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa, vai sitä mikä on luistin "päässä"? Lisäksi toisessa kyljessä on vinottain oleva ruuvi, mitähän siitä tapahtuu?

Tarttisin kaikkien noitten summittaiset oikeet arvot kun ne tosiaan on todennäköisesti ihan päin mäntyä.


Lueppas vaikka linkistä osio: Hyvä tietää
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 20.10.04 - klo: 22.50
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"

Sitä ruuvia mikä on bensaletkun ja kassun välissä olevassa tapissa.


Juuri sitä HOKE tarkottaa
No perhana kun se oli ennen melkein kuus kierrosta auki, eli sillon kun viimeks ajoin pitkään. Kokeilin samoilla säädöillä äskettäin, mutta ei pelitä. Nyt kokeilin 2,5 kierrosta auki niin sama homma. Tosiaan mulla ei oo mitään ohjekirjaa, auton mukana tuli vaan kasaamisohjeet.

Mikäs ruuvi se siinä luistin päässä on? Minkähän verran sen kuuluu olla auki?

Mitenkähän tota öljyn kerääntymistä tonne putkeen vois vähentää? Äskenkin kun kone lähti pari kertaa käyntiin muutamaksi sekunniksi, kallistaessa putkesta valui runsaasti öljylientä.

Tuntuis kyllä siltä että kaasarissa vois olla joku roska kun tolleen sammuu kun on kaikki bensat polttanu...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Matias V - 20.10.04 - klo: 23.00
Itellä on hyperin vakiokoneessa alapään neula lähes kiinni (se mikä on luistin päässä) ja yläpää on auki noin 1,2 kierrosta.
Kone käy kuin kello, mutta alaväännöt on kadonnu jo ajat sitten.

Jos ei tunnu lähtevän millään, ni sit pistät sen ensin auki sen 6 kierrosta ja pyörittelet startilla. Kiristät aina välissä puol kierrosta ja sit taas starttailet.

Jos on niin tiukka, että vaikee saada pyörii, niin lämmitä esim hiustenkuivaajalle kone noin 60-100 asteiseksi niin johan helpottaa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 20.10.04 - klo: 23.40
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
No perhana kun se oli ennen melkein kuus kierrosta auki, eli sillon kun viimeks ajoin pitkään. Kokeilin samoilla säädöillä äskettäin, mutta ei pelitä. Nyt kokeilin 2,5 kierrosta auki niin sama homma. Tosiaan mulla ei oo mitään ohjekirjaa, auton mukana tuli vaan kasaamisohjeet.

Mikäs ruuvi se siinä luistin päässä on? Minkähän verran sen kuuluu olla auki?

Mitenkähän tota öljyn kerääntymistä tonne putkeen vois vähentää? Äskenkin kun kone lähti pari kertaa käyntiin muutamaksi sekunniksi, kallistaessa putkesta valui runsaasti öljylientä.

Tuntuis kyllä siltä että kaasarissa vois olla joku roska kun tolleen sammuu kun on kaikki bensat polttanu...


Äläpäs mene koskemaan siihen luistin päässä olevaan neulaan ellet tarkoita sitä mikä on luistin siinä päässä kiini johon tulee kaasuvipu kiinni eli se joka on servojen puolella. Se on tyhjäkäynti ruuvi jolla säädetään kurkun asentoa kaasun ollessa neutraali asennossa eli tyhjäkäynnillä.
Kurkun pitäisi olla tyhjäkäynnillä noin1-1,5mm auki ja huom servo ei saa pitää kurkkua yhtään auki vaan säädät linkkiin noin millin väljää, kuitenkin niin että linkissä oleva jousi painaa kurkun varmasti pohjaan asti.

Ja se ruuvi joka on alimmainen ja tulee vinottain koneesta on alapään säätöruuvi joka tulee olla apaut pinnan kanssa tasoissa.
Eli siis niin että ruuvin kanta ei ole pinnalla tai painunut sisään vaan täysin tasassa.
Siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Pääruuvi noin 3,5 rundia auki aluks. Ja siitä sitten kiristellään kulun mukaan. Eli jos meinaa tukehtua kaasuttaessa niin vähän kerrallaan noin 10 minuutin verran kiinni max.

Se ruuvi joka on luistin päässä sillä pakoputken puolella pitää myös olla pinnankanssa tasoissa. Säädetty näin jo tehtaalla eikä siihen kannata mennä koskemaan.

Jos kone meinaa täyteen vauhtiin päästyään sammua niin ruuvia takas auki päin.

Kun nää on edes vähän siellä päin voi konetta ruveta tosissaan trimmaamaan.

Kun mainitsit että putkesta tulee öljyä niin se on polttoainetta joka ei ole palanut, eli kone saa aivan liikaa soppaa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 21.10.04 - klo: 17.34
Noniin tuossa testailin ja kone käy aina muutaman sekunnin aivan normaalisti, jonka jälkeen sammuu. Kun vetää uudestaan, se vähän hörähtää ja sammuu. Tämän jälkeen kun ottaa tulpan pois ja vetää narusta, pytystä ei tule bensaa. Kun taas puhaltaa paineletkuun ja sitten vetelee, vähän ajan päästä tulee bensaa pieninä pisaroina.

Tästä voinee päätellä että kaasarissa on roska?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 21.10.04 - klo: 22.02
No nyt kaiken järjen mukaan sen pitäs toimia. Ei kyllä ollu mitään roskaa missään, mutta veikkaan että runsasöljyinen sisäänajobensa on tukkinut paikat.

Tosiaan se luistin päässä olevan ruuvi ei ole pitkään aikaan ollut samassa asennossa kuin uutena... Nyt se kuitenkin on reunan tasalla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 21.10.04 - klo: 23.25
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
No nyt kaiken järjen mukaan sen pitäs toimia. Ei kyllä ollu mitään roskaa missään, mutta veikkaan että runsasöljyinen sisäänajobensa on tukkinut paikat.

Tosiaan se luistin päässä olevan ruuvi ei ole pitkään aikaan ollut samassa asennossa kuin uutena... Nyt se kuitenkin on reunan tasalla.


Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 22.10.04 - klo: 15.40
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?
Joo justiin se. Ei siis tyhjäkäyntiruuvi vaan se messinkinen talttapääkantanen isohko ruuvi. Sillä tyhjäkäynnillähän ei ole mitään väliä ennenkun saan sen käymään kunnolla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 22.10.04 - klo: 19.18
Joo ei toiminu yhtään sen paremmin, kokeilin ruuveja vaikka missä asennoissa. Nyt loppu taas kiinnostus, olkoot romu tallin nurkassa taas pari vuotta kunnes taas alkaa kiinnostaa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 23.10.04 - klo: 02.04
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli siis se ruuvi joka on spadarin puolella eikä siinä itse luistissa oleva?
Katsoitko kurkusta paljonko on kurkku auki kaasun ollessa kiinni asennossa?
Joo justiin se. Ei siis tyhjäkäyntiruuvi vaan se messinkinen talttapääkantanen isohko ruuvi. Sillä tyhjäkäynnillähän ei ole mitään väliä ennenkun saan sen käymään kunnolla.


No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 11.03
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.
Mutsiis kun sitähän ei saa käyntiin tyhjäkäynnillä. Eilen kyllä kävi melko pitkään matalilla kierroksilla kunnes alkoi röpöttämään ja sammui. Voiko tämmönen ees johtuu säädöistä?

Onkos tämmönen ihan normaali näkymä? http://img98.exs.cx/img98/5346/pytty.jpg
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 23.10.04 - klo: 12.49
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
No onhan sillä tyhjäkäynnilla suuri merkitys käynnin kannalta.

Äläkä nyt luovuta hyvämies noin helpolla.
Mutsiis kun sitähän ei saa käyntiin tyhjäkäynnillä. Eilen kyllä kävi melko pitkään matalilla kierroksilla kunnes alkoi röpöttämään ja sammui. Voiko tämmönen ees johtuu säädöistä?

Onkos tämmönen ihan normaali näkymä? http://img98.exs.cx/img98/5346/pytty.jpg


Säädöissä on vika. Liian rikkaalla käypi. Kokeile pysyykö auto käynnissä jos annat olla hehkun kiinni koneessa ja sammuuko se kun ottaa hehkun pois.

Toi kuva ei oo kyllä ihan normaalia. Onks siinä jotain irto hiekkaa tai muuta likaa männän päällä?
Kuvasta myös näkee kuinka koneessa on aivan liikaa polttoainetta.

Jos kone käy hetken tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu niin säädä alaruuvia aivan himppa kiinni 5-10minuutin verran. Pitäis auttaa.

Mutta oikeastaan ennen sitä pitäis saada koneen pääruuvi säädettyä kohilleen.
Eli niin että auto kulkee hyvin eikä käy liian kuumana.
Sen jälkeen on sitten helpompi säädellä tyhjäkäyntiä ja muita kun on edes joku ruuvi kohillaan.

Mut toivottavasti toi kone ei oo kärsiny ihmeempiä tosta mitä kuvassa näkyy.
Ootkos vaihtanu/poistanu/kiinnittäny tulpan aina auto katollaan?
Se ois elintärkeetä koneelle.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 23.10.04 - klo: 13.51
Näyttää et ei oo hirveesti käytetty after run öljyy ni on päässy nitro vaikuttaa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 13.58
Se ei kertakaikkiaan pysy käynnissä muutamaa sekuntia pitempään. Äsken avasin kannen ja nyt männän päällä ei ollut lainkaan polttoainetta.

Sehän siinä onkin miten tässä mitään säätöjä tekee kun ei pysy käynnissä ollenkaan, 10 sekuntia on maksimi tässä viime aikoina.

Ei vaikuta hehkun poisotto käyntiin, samalla lailla sammuu hehku kiinni ja pois.

Siis ei käy tyhjäkäyntiä vaan korkeilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei oo toivookaan saaha käyntiin.

Ai siis että tulppa pitää irrottaa aina auto ylösalaisin?

Oon kokeillu pääruuvia todella laihalla ja rikkaalla, aina vaan käy hetken ja sammuu.

Ja mitä on after run öljy? Täytyy taas mainita että autolla on ajettu noin litra polttoainetta.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 23.10.04 - klo: 16.03
Voi ......le nää sivut temppuili jotain.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 17.06
Kovinpa faijakin uhos että saa helposti ton pelaamaan, mutta tunnin yrittämisen jälkeen luovutettiin. Mission impossible.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: hannu_s - 23.10.04 - klo: 17.19
Minkälainen vastus tule kun pyörität vauhtipyörästä konetta??
Tiukka vai pyöriiko minuutinkin päästä kun vähän annat vauhtia sille?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 17.53
Lainaus käyttäjältä: "hannu_s"
Minkälainen vastus tule kun pyörität vauhtipyörästä konetta??
Tiukka vai pyöriiko minuutinkin päästä kun vähän annat vauhtia sille?
Niin tiukka ettei tahdo pyörittäminen onnistua kahdella sormella.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 23.10.04 - klo: 19.25
Tuntuu vähä siltä et ei oo kunnolla sisään ajettu jos ei kahella sormella saa vauhti pyörästä pyöritettyä.
Ja after run öljy kumoaa nitron ruostuttavan vaikutuksen
jos okein muistan.  :oops:
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 19.31
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Tuntuu vähä siltä et ei oo kunnolla sisään ajettu jos ei kahella sormella saa vauhti pyörästä pyöritettyä.
Ja after run öljy kumoaa nitron ruostuttavan vaikutuksen
jos okein muistan.  :oops:
No se on aivan varma ettei oo kunnolla sisäänajettu, kun se oli uutena ihan samanlainen että ei tahtonu käydä kun korkeilla kiekoilla.

Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 23.10.04 - klo: 21.10
Mutta jos se on ruostunu nii sehän ei saa enää puristuksia sa polttoaine ei pala kunnolla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Ame - 23.10.04 - klo: 21.50
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"


Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?


Eikös se vähän vaikuta, jos se menee niin alas että mäntä osuu siihen.
Kannattais laittaa sellanen prikka  :shock:
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 23.10.04 - klo: 22.37
Lainaus käyttäjältä: "Ame"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"


Mut mikä paikka siinä on sitten särkynyt? Vaikuttaakohan se mihinkään että tulpassa ei oo sitä kupariprikkaa paikallaan?


Eikös se vähän vaikuta, jos se menee niin alas että mäntä osuu siihen.
Kannattais laittaa sellanen prikka  :shock:


No kyllä varmasti vaikuttaa.
Sehän on tiiviste.
Ja tosiaan pääsee liian alas jolloin voi osua mäntään.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 23.10.04 - klo: 22.38
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Mutta jos se on ruostunu nii sehän ei saa enää puristuksia sa polttoaine ei pala kunnolla.
Mistä ruostunu? Ai mäntä vai? Ehei, ihan kunnossa on, kuivasin sen niin on kun uusi. Melkein.

Ja siis, se tulppahan on semmosessa montussa siinä kannessa, joten ei se ihan helpolla mäntään osu.

Ja tuossa äsken kokeilin uudemman kerran sitä vauhtipyörää nii hyvin onnistuu peukalolla pyöritys vähän vähemmän öljysillä sormilla. Tuntuu et on just sopivan tiukka, justiin silleen muljahtaa ylakuolokohan yli.

Se ongelma siis on se että polttoainetta ei tule jatkuvasti, ensin kun sitä puhaltaa kaasariin ja kokeilee ilman tulppaa, sitä tulee sieltä, sit kun starttaa ja se sammuu ja sit avaa tulpan ja kokeilee nii ei tuu mitään. Paineletku ei ole mitenkään tukossa, eikä myöskään putkessa oleva reikä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Spyrox - 24.10.04 - klo: 01.25
Kuinkas vanhaa se sun polttoaine on? Ja mikä tulppa koneessa on kiinni?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 24.10.04 - klo: 05.31
No näkyykö bensa letkussa tasasesti polttoainetta vai näkyykö välissä ilmaa?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 11.11
Lainaus käyttäjältä: "Spyrox"
Kuinkas vanhaa se sun polttoaine on? Ja mikä tulppa koneessa on kiinni?
On se varmaan kolme-neljä vuotta vanhaa. Ja tulpasta ei oo harmainta haisua mikä se on.

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
No näkyykö bensa letkussa tasasesti polttoainetta vai näkyykö välissä ilmaa?
Välillä ei ole ilmaa ja sitten hetken päästä saattaa ilmestyä pieni kupla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: hannu_s - 24.10.04 - klo: 12.12
Uutta polttoainetta ja polttoaineletkut uusiksi. Pistä vielä liitoskohdat nippusiteilla kiinni...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Antti R - 24.10.04 - klo: 12.18
No ei ole ihme ettei kone käy ku on löpöö vuodelta potku ja kelkka. Suosittelen lämpimästi koneenkin kannalta et hankkisit uutta löpöö :wink:
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 24.10.04 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "Spyrox"
Kuinkas vanhaa se sun polttoaine on? Ja mikä tulppa koneessa on kiinni?
On se varmaan kolme-neljä vuotta vanhaa. Ja tulpasta ei oo harmainta haisua mikä se on.

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
No näkyykö bensa letkussa tasasesti polttoainetta vai näkyykö välissä ilmaa?
Välillä ei ole ilmaa ja sitten hetken päästä saattaa ilmestyä pieni kupla.


Jep.
Eli kone saa polttoainetta.

Suoraan kauppaan hommaamaan uutta löpöä.
Ja myös uutta tulppaa sen mukaan mitä polttoainetta hankit.

Ja tarkista nyt että se tankki ei varmasti vuoda.
Ei saa tulla pisaraakaan ulos vaikka antaisit auton olla katollaan vartin.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 13.35
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Jep.
Eli kone saa polttoainetta.

Suoraan kauppaan hommaamaan uutta löpöä.
Ja myös uutta tulppaa sen mukaan mitä polttoainetta hankit.

Ja tarkista nyt että se tankki ei varmasti vuoda.
Ei saa tulla pisaraakaan ulos vaikka antaisit auton olla katollaan vartin.
Mihinkäs kärrään nuo 7 litraa tuota nykystä polttoainetta? Ongelmajätteisiin? Miten seisonut polttoaine voi vaikuttaa siihen että sen tulo lakkaa kesken käynnin?

Minkäslaatusta tulppaa ja polttoainetta tohon kannattais hommata?

Syvältä kun kaikki kamat pitäs tilata joltain toiselta paikkakunnalta.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 15.18
Mut mitenkä sen polttoaineen vanhuus voi vaikuttaa siihen että sen tulo lakkaa kesken käynnin?

Ei viittis ihan huvikseen ostaa sitä helevatan kallista lientä jos se ei olekkaan se syy toimimattomuuteen.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 24.10.04 - klo: 15.26
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Mut mitenkä sen polttoaineen vanhuus voi vaikuttaa siihen että sen tulo lakkaa kesken käynnin?

Ei viittis ihan huvikseen ostaa sitä helevatan kallista lientä jos se ei olekkaan se syy toimimattomuuteen.


Jos kone ei käy kunnolla niin eipä ole mikään sitä polttoainetta kierrättämässäkään.

VAikea uskoa että polttoaineen saanti katkeaa.
Oletko katsonut samalla letkuihin että kun auto pärähtää käyntiin niin ei liiku löpö letkuissa? En usko.

Ja mene nyt tarkistamaan sen halvatun tankin tiiveys!
Jos korkki vuotaa niin spadarista tuleva paine katoaa eikä se työnnä koneeseen löpöä.

Hopi hopi.
Polttoainetta tankkiin ja auto katolleen MARS MARS!
Vartin päästä tarkistat onko jostain tullut tavaraa pihalle.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: hannu_s - 24.10.04 - klo: 15.30
Ei kait sulla ole koko 7 litraa avatussa purkissa?? Jos sulla on avaamaton purkki niin ota siittä tuoretta tavaraa..
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 16.25
Juu tankki on tiivis.

Mitään uusia polttoaineita, avasin vähän sen servon puolella luistissa olevaa ruuvia ja hyvin käy tyhjäkäyntiä.

Korkeilla kierroksilla rupee röpöttään ja sammuu, vissiin käy vähän rikkaalla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 24.10.04 - klo: 16.44
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Juu tankki on tiivis.

Mitään uusia polttoaineita, avasin vähän sen servon puolella luistissa olevaa ruuvia ja hyvin käy tyhjäkäyntiä.

Korkeilla kierroksilla rupee röpöttään ja sammuu, vissiin käy vähän rikkaalla.


Lentääkö putkesta polttoainetta korkeilla kierroksilla paljon.
Jos siis ajat autolla niin meinaako sammua kun on lähes täysi vauhti saavutettu? Jos näin niin avaa pääruuvia.
Jos taas röpöttää ja ottaa huonosti kierroksia kiihdyttäessä niin ruuvia kiinni.

Huom. näissä moottoreissa säädetään polttoaineen määrää eikä ilman määrää niinkuin esim. mopossa yms.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 17.01
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lentääkö putkesta polttoainetta korkeilla kierroksilla paljon.
Jos siis ajat autolla niin meinaako sammua kun on lähes täysi vauhti saavutettu? Jos näin niin avaa pääruuvia.
Jos taas röpöttää ja ottaa huonosti kierroksia kiihdyttäessä niin ruuvia kiinni.

Huom. näissä moottoreissa säädetään polttoaineen määrää eikä ilman määrää niinkuin esim. mopossa yms.
En viittiny tässä asutusalueella sunnuntaina ajaa, mut tosiaan nii ei kestä korkeita kierroksia lainkaan. Kyllä mä varmaan saan nyt säädöt kuntoon kun rupes pysymään käynnissä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 24.10.04 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lentääkö putkesta polttoainetta korkeilla kierroksilla paljon.
Jos siis ajat autolla niin meinaako sammua kun on lähes täysi vauhti saavutettu? Jos näin niin avaa pääruuvia.
Jos taas röpöttää ja ottaa huonosti kierroksia kiihdyttäessä niin ruuvia kiinni.

Huom. näissä moottoreissa säädetään polttoaineen määrää eikä ilman määrää niinkuin esim. mopossa yms.
En viittiny tässä asutusalueella sunnuntaina ajaa, mut tosiaan nii ei kestä korkeita kierroksia lainkaan. Kyllä mä varmaan saan nyt säädöt kuntoon kun rupes pysymään käynnissä.


Siis jos ei kestä korkeita kierroksia niin on pahasti laihan puolella eli ruuvia auki 1/4 kierrosta eli 15 minuutin verran.

Jos taas ei yhtään kärsi kaasua polkasta niin silloin luultavasti saa liikaa polttoainetta ja tukehtuu. Ruuvia kiinni 5 minuutin verran.
Niin kauan kiristellään kunnes auto rupeaa kulkemaan suoralla kovaa ja ottaa hyvin kierroksia.

Pitää myös ottaa huomioon että oikeat säädöt löytyvät VAIN ajamalla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 18.34
No niin, nyt rupes vetokäynnistin sutimaan tyhjää. Mielenkiintoista.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Niki - 24.10.04 - klo: 18.42
Yksisuuntalaakeri vissiin rikki? Kokeile pyöräyttää konetta vauhtipyörästä pikkusen, niin sitten se todennäköisesti tarttuu taas. Välillä ehytkin lyö tyhjää, kun se ei vaan syystä tai viidennestä ota tarttuakseen...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: rc taiteilija - 24.10.04 - klo: 18.47
Kova peli älä myy,sellasii ne vaan on aluks mut sitte kun ymmärtää sitä konetta niin sitte kulkee,mullakin meni 3 vuotta siihen että sammuilee ja kone vittuilee. :(
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 24.10.04 - klo: 18.59
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Yksisuuntalaakeri vissiin rikki? Kokeile pyöräyttää konetta vauhtipyörästä pikkusen, niin sitten se todennäköisesti tarttuu taas. Välillä ehytkin lyö tyhjää, kun se ei vaan syystä tai viidennestä ota tarttuakseen...
Pyörittelin kyllä. Välillä saattaa yhen nykäsyn ottaa ja sit taas tyhjää...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sakkeri91 - 24.10.04 - klo: 21.45
Mulla oli kans sama onkelma puressa että kun kaasua painaa nii alkaa röpöttämään ja vähän ajan päästä sammuu.
Homma selevis sillä et kuumempi tulppa kehiin ja kävi paljon paremmi.

Ja metanooli imee ilmasta kosteutta ja tietenkään ei enää pala kun on kauan seisonut avatussa purkssa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 25.10.04 - klo: 18.28
Jahas, nyt se vetokäynnistin rupes tuossa pikkuhiljaa toimimaan. Voi kyllä olla että tulppa on väärän lämpönen, kun ei seosruuvin kääntely auta.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 26.10.04 - klo: 19.08
Oliskos kellään tota samaa konetta, Hyper 21 tai jotain? Auttais jonkun verran tietää et miten ne luistin päissä olevat ruuvit pitäs suunnilleen laittaa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 26.10.04 - klo: 21.45
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Oliskos kellään tota samaa konetta, Hyper 21 tai jotain? Auttais jonkun verran tietää et miten ne luistin päissä olevat ruuvit pitäs suunnilleen laittaa.


No johan mä oon sanonu kuinka luistin päissä olevien ruuvien pitää olla.

Putken puolella täysin ulkopinnan kanssa tasoissa ja itse luistissa oleva niin että kurkusta katsottuna jää luisti noin 1-1,5 milliä auki.
ei muuta. Siihen putken puolella olevaan ruuviin ei sais/kannattais koskea ikinä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 26.10.04 - klo: 22.14
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Putken puolella täysin ulkopinnan kanssa tasoissa ja itse luistissa oleva niin että kurkusta katsottuna jää luisti noin 1-1,5 milliä auki.
ei muuta. Siihen putken puolella olevaan ruuviin ei sais/kannattais koskea ikinä.
Mutsiis eikös myös se sieltä alaalta vinosti tuleva ruuvi säädä luistin asentoa tyhjäkäynnillä? Ja eikös se luistissa oleva ruuvi vaikuta suoraan alakierrosten seokseen?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: arska82 - 26.10.04 - klo: 23.39
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Putken puolella täysin ulkopinnan kanssa tasoissa ja itse luistissa oleva niin että kurkusta katsottuna jää luisti noin 1-1,5 milliä auki.
ei muuta. Siihen putken puolella olevaan ruuviin ei sais/kannattais koskea ikinä.
Mutsiis eikös myös se sieltä alaalta vinosti tuleva ruuvi säädä luistin asentoa tyhjäkäynnillä? Ja eikös se luistissa oleva ruuvi vaikuta suoraan alakierrosten seokseen?


Luistin puolella olevalla ruuvilla ei säädetä mitään muuta kuin sitä miten moottori  vastaa kaasua painettaessa, eli niitä alakierreosten seoksia. Kaasarin alapuolella on juuri se tyhjäkäynti ruuvi. Sen yläpään seosruuvin kääntely kyllä muuttaa varmasti tyhjäkäyntiä. Tuon polttoaineen vanheneminen on kyllä totta. Ittellä ei meinaa tulpat kestää ku ajelee vanhalla löpöllä.  Jaksaako moottorisi ottaa täysiä kierroksia ilman kuormaa?  8)
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 26.10.04 - klo: 23.46
Lainaus käyttäjältä: "arska82"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Putken puolella täysin ulkopinnan kanssa tasoissa ja itse luistissa oleva niin että kurkusta katsottuna jää luisti noin 1-1,5 milliä auki.
ei muuta. Siihen putken puolella olevaan ruuviin ei sais/kannattais koskea ikinä.
Mutsiis eikös myös se sieltä alaalta vinosti tuleva ruuvi säädä luistin asentoa tyhjäkäynnillä? Ja eikös se luistissa oleva ruuvi vaikuta suoraan alakierrosten seokseen?


Luistin puolella olevalla ruuvilla ei säädetä mitään muuta kuin sitä miten moottori  vastaa kaasua painettaessa, eli niitä alakierreosten seoksia. Kaasarin alapuolella on juuri se tyhjäkäynti ruuvi. Sen yläpään seosruuvin kääntely kyllä muuttaa varmasti tyhjäkäyntiä. Tuon polttoaineen vanheneminen on kyllä totta. Ittellä ei meinaa tulpat kestää ku ajelee vanhalla löpöllä.  Jaksaako moottorisi ottaa täysiä kierroksia ilman kuormaa?  8)


Näin juuri.

Tietysti mulla menee jo ruuvitkin sekasin.
Eli siitä alhaalla vinosti olevasta säädät sen kurkun 1-1,5 milliä auki.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: "arska82"
Luistin puolella olevalla ruuvilla ei säädetä mitään muuta kuin sitä miten moottori  vastaa kaasua painettaessa, eli niitä alakierreosten seoksia. Kaasarin alapuolella on juuri se tyhjäkäynti ruuvi. Sen yläpään seosruuvin kääntely kyllä muuttaa varmasti tyhjäkäyntiä. Tuon polttoaineen vanheneminen on kyllä totta. Ittellä ei meinaa tulpat kestää ku ajelee vanhalla löpöllä.  Jaksaako moottorisi ottaa täysiä kierroksia ilman kuormaa?  8)
Sehän siinä onkin kun ne luistin päissä olevat ruuvit on miten sattuu. Ei siis kierrä kovin paljoa tyhjäkäyntiä korkeammalle, rupee röpöttämään ja sammuu. Pääruuvia oon säädelly vaikka mihin asentoon.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 15.41
Tähän väliin pieni kyssäri.

Kuinka paljon käännät ruuvia kerrallaan?
Kierroksen vai puoli?

Kerro minkäverran ruuvia käännät minuuteissa. Eli puol kierrosta on 30 min. jne.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 15.47
Pitäähän sitä nyt reilulla kädellä että näkee mitä vaikutusta on.. :D

Pitäs tosiaan olla vähän kärsivällisempi ja  kokeilla useimmilla säädöillä, mutta tuntuu että käyttäytyy samalla lailla oli pääruuvi sitten 6 tai 2 kierrosta auki... Joku päivä pitäs paneutua ihan kunnolla ja monta tuntia varata säätämiselle..

Tuntuu että on liikaa ruuveja mitä pitäs säätää kun oon joskus ilmeisesti menny niitä luistin ruuveja säätämään. Tämän siitä saa kun ostaa auton ulkomailta...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 16.03
Pitää ottaa huomioon että neulat ovat erittäin pieniä näin pienissä koneissa jolloin ruuveja käännetään kerrallaan vain vähän. Kierroksen säätö vaikuttaa jo niin paljon että on kone kokoajan pielessä.
Ajattele jos kone on ollut vain vartin liian laihalla ja sitten käännät ruuvia kierroksen auki niin se on jo kolme varttia liian rikkaalla eikä toimi taaskaan.

Vähän kerralla niin näkee oikeasti mitä vaikutusta oli.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: arska82 - 27.10.04 - klo: 16.55
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "arska82"
Luistin puolella olevalla ruuvilla ei säädetä mitään muuta kuin sitä miten moottori  vastaa kaasua painettaessa, eli niitä alakierreosten seoksia. Kaasarin alapuolella on juuri se tyhjäkäynti ruuvi. Sen yläpään seosruuvin kääntely kyllä muuttaa varmasti tyhjäkäyntiä. Tuon polttoaineen vanheneminen on kyllä totta. Ittellä ei meinaa tulpat kestää ku ajelee vanhalla löpöllä.  Jaksaako moottorisi ottaa täysiä kierroksia ilman kuormaa?  8)
Sehän siinä onkin kun ne luistin päissä olevat ruuvit on miten sattuu. Ei siis kierrä kovin paljoa tyhjäkäyntiä korkeammalle, rupee röpöttämään ja sammuu. Pääruuvia oon säädelly vaikka mihin asentoon.


Joopa joo. No tässä tapauksessa sun kannattais tehdä seuraavaa:
1. Kierrät ne luistin ruuvit pintojen tasolle.
2. Säädä tyhjäkäynti juuri siihen 1-1,5mm kohtaan
3. Ruuvaat pääneulan täysin kiinni (varovasti!!)
4. Avaat pääneulan n. 2 kierrosta auki, silleen että rupee käymään tyhjäkäyntiä.
5. Jos pakoputkesta tulee reilusti polttoainetta, kiristä pääneulaa n. 1/8 kierrosta kerrallaan kiinnipäin kunnes polttoaineen tulo lakkaa
6. Painele kaasua rauhallisesti. Jos kone rupee mooamaan niin kiristä sitä luistin puoleista ruuvia kiinnipäin 1/8 kierrosta kerrallaan. Jatka tätä niin pitkään kunnes saat kaasun vastaamaan ripeästi. Älä koske siihen pakoputken puoleiseen ruuviin!!
7. Jos omistat infrapunamittarin niin säädä moottori toimimaan niin että lämpötila on n.120C´viiden minuutin revittelyn jälkeen. Jos et niin suosittelisin hommaamaan

Itse sain koneeni toimimaan tällä tavalla niin kuin halusin. 8)

Olethan muistanut öljytä ilmanputsarin?!?!
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 17.20
Sitä luistin puoleista ruuvia ei voi hirveesti tasalle kääntää Hobaon koneessa.

Kun kävin äsken katsomassa omista autoista niin molemmissa oli apaut 2-3mm. ulkopuolella. Molemmat kiekuu todella iloisesti.
Kyseessä siis 8Port Pro with boost ja polttoaineena 25%
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 17.26
Lainaus käyttäjältä: "arska82"

Joopa joo. No tässä tapauksessa sun kannattais tehdä seuraavaa:
1. Kierrät ne luistin ruuvit pintojen tasolle.
2. Säädä tyhjäkäynti juuri siihen 1-1,5mm kohtaan
3. Ruuvaat pääneulan täysin kiinni (varovasti!!)
4. Avaat pääneulan n. 2 kierrosta auki, silleen että rupee käymään tyhjäkäyntiä.
5. Jos pakoputkesta tulee reilusti polttoainetta, kiristä pääneulaa n. 1/8 kierrosta kerrallaan kiinnipäin kunnes polttoaineen tulo lakkaa
6. Painele kaasua rauhallisesti. Jos kone rupee mooamaan niin kiristä sitä luistin puoleista ruuvia kiinnipäin 1/8 kierrosta kerrallaan. Jatka tätä niin pitkään kunnes saat kaasun vastaamaan ripeästi. Älä koske siihen pakoputken puoleiseen ruuviin!!
7. Jos omistat infrapunamittarin niin säädä moottori toimimaan niin että lämpötila on n.120C´viiden minuutin revittelyn jälkeen. Jos et niin suosittelisin hommaamaan

Itse sain koneeni toimimaan tällä tavalla niin kuin halusin. 8)

Olethan muistanut öljytä ilmanputsarin?!?!
Kiitoksia, täytyypä kokeilla. Eli siis putken puolella oleva ruuvi ei ole alkuperäisessä paikassa, koska kone ei toiminut uutenakaan kunnolla ja asiasta tietämättömänä sitä tuli säädeltyä kaikkia mahdollisia ruuveja. Ja ilmanputsari on öljytty äskettäin. En omista infrapunalämpömittaria, enkä aio ostaa, koska eikös sen lämpötilan saa kokeiltua vesipisaran kanssa?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: kukkalapio - 27.10.04 - klo: 17.29
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "arska82"

Joopa joo. No tässä tapauksessa sun kannattais tehdä seuraavaa:
1. Kierrät ne luistin ruuvit pintojen tasolle.
2. Säädä tyhjäkäynti juuri siihen 1-1,5mm kohtaan
3. Ruuvaat pääneulan täysin kiinni (varovasti!!)
4. Avaat pääneulan n. 2 kierrosta auki, silleen että rupee käymään tyhjäkäyntiä.
5. Jos pakoputkesta tulee reilusti polttoainetta, kiristä pääneulaa n. 1/8 kierrosta kerrallaan kiinnipäin kunnes polttoaineen tulo lakkaa
6. Painele kaasua rauhallisesti. Jos kone rupee mooamaan niin kiristä sitä luistin puoleista ruuvia kiinnipäin 1/8 kierrosta kerrallaan. Jatka tätä niin pitkään kunnes saat kaasun vastaamaan ripeästi. Älä koske siihen pakoputken puoleiseen ruuviin!!
7. Jos omistat infrapunamittarin niin säädä moottori toimimaan niin että lämpötila on n.120C´viiden minuutin revittelyn jälkeen. Jos et niin suosittelisin hommaamaan

Itse sain koneeni toimimaan tällä tavalla niin kuin halusin. 8)

Olethan muistanut öljytä ilmanputsarin?!?!
Kiitoksia, täytyypä kokeilla. Eli siis putken puolella oleva ruuvi ei ole alkuperäisessä paikassa, koska kone ei toiminut uutenakaan kunnolla ja asiasta tietämättömänä sitä tuli säädeltyä kaikkia mahdollisia ruuveja. Ja ilmanputsari on öljytty äskettäin. En omista infrapunalämpömittaria, enkä aio ostaa, koska eikös sen lämpötilan saa kokeiltua vesipisaran kanssa?
Saa, mutta hyvin epävarmasti! Ilman lämpömittaria et koskaan saa varmuutta koneen lämmöistä, etkä saa autoa parhaisiin säätöihin.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 18.19
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Saa, mutta hyvin epävarmasti! Ilman lämpömittaria et koskaan saa varmuutta koneen lämmöistä, etkä saa autoa parhaisiin säätöihin.
Ei välttämättä tarttis ihan parhaisiin säätöihin saaha, kunhan ajokuntoon.. :D

Sain sen taas käymään tyhjäkäyntiä, mutta korkeemmat kierrokset on edelleen hukassa, ja pääneula ei kummosesti vaikuta. Nyt ilmeisesti kannattaa hienosäätää luistissa olevia ruuveja, vai mitä?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: arska82 - 27.10.04 - klo: 18.30
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Saa, mutta hyvin epävarmasti! Ilman lämpömittaria et koskaan saa varmuutta koneen lämmöistä, etkä saa autoa parhaisiin säätöihin.
Ei välttämättä tarttis ihan parhaisiin säätöihin saaha, kunhan ajokuntoon.. :D

Sain sen taas käymään tyhjäkäyntiä, mutta korkeemmat kierrokset on edelleen hukassa, ja pääneula ei kummosesti vaikuta. Nyt ilmeisesti kannattaa hienosäätää luistissa olevia ruuveja, vai mitä?


Kyllä! Sitä luistin puoleista siis!! Kokeile aluks miten vaikuttaa kun käännät ruuvia kiinnipäin. Jos rupee auttamaan niin jatka kiristämistä siihen asti kun olet itse tyytyväinen. 8)
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 19.43
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Saa, mutta hyvin epävarmasti! Ilman lämpömittaria et koskaan saa varmuutta koneen lämmöistä, etkä saa autoa parhaisiin säätöihin.
Ei välttämättä tarttis ihan parhaisiin säätöihin saaha, kunhan ajokuntoon.. :D

Sain sen taas käymään tyhjäkäyntiä, mutta korkeemmat kierrokset on edelleen hukassa, ja pääneula ei kummosesti vaikuta. Nyt ilmeisesti kannattaa hienosäätää luistissa olevia ruuveja, vai mitä?


Millä tavalla ne ylärundit on kateissa?


Tarkistin just tosta toisesta koneesta missä asennossa sen yläruuvi on: 2 kokonaista ja 1/4 rundia oli.
Eli alota 2,5 kierrosta auki niin ei oo paljoa pielessä.
Siitä voi sit karvanverran kerralla säätää kireemmälle kunhan kaikki muu on kunnossa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 19.59
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Millä tavalla ne ylärundit on kateissa?

Tarkistin just tosta toisesta koneesta missä asennossa sen yläruuvi on: 2 kokonaista ja 1/4 rundia oli.
Eli alota 2,5 kierrosta auki niin ei oo paljoa pielessä.
Siitä voi sit karvanverran kerralla säätää kireemmälle kunhan kaikki muu on kunnossa.
Eli ei kestä kaasua paljoa, meinaa sammua ja sammuukin kun avaa kaasua enemmän. Yläruuvi? Siis luistissa servon puolella oleva? Se putken puolella oleva on muistaakseni nyt suurin piirtein siinä tasalla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 20.11
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Millä tavalla ne ylärundit on kateissa?

Tarkistin just tosta toisesta koneesta missä asennossa sen yläruuvi on: 2 kokonaista ja 1/4 rundia oli.
Eli alota 2,5 kierrosta auki niin ei oo paljoa pielessä.
Siitä voi sit karvanverran kerralla säätää kireemmälle kunhan kaikki muu on kunnossa.
Eli ei kestä kaasua paljoa, meinaa sammua ja sammuukin kun avaa kaasua enemmän. Yläruuvi? Siis luistissa servon puolella oleva? Se putken puolella oleva on muistaakseni nyt suurin piirtein siinä tasalla.


Ei luistissa vaan törröttää yläviistoon siinä mihin bensaletku tulee.
Se on siis ylä/pääruuvi. Sen säädät 2,5 kierrosta auki. (Pitäisi olla silloin pinnan alapuolella).

Luistissa oleva on edelleen alaseosruuvi jonka säädät noin reilun 2mm. ulos pinnasta. Ja luistia vastapäätä putken puolella oleva ruuvi täysin pinnan tasalle, eikä sitä sitten enää säädellä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 20.14
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Millä tavalla ne ylärundit on kateissa?

Tarkistin just tosta toisesta koneesta missä asennossa sen yläruuvi on: 2 kokonaista ja 1/4 rundia oli.
Eli alota 2,5 kierrosta auki niin ei oo paljoa pielessä.
Siitä voi sit karvanverran kerralla säätää kireemmälle kunhan kaikki muu on kunnossa.
Eli ei kestä kaasua paljoa, meinaa sammua ja sammuukin kun avaa kaasua enemmän. Yläruuvi? Siis luistissa servon puolella oleva? Se putken puolella oleva on muistaakseni nyt suurin piirtein siinä tasalla.


Mites, pystytkö ollenkaan ajamaan vaikka isolla asvaltti kentällä niin että pääsis kunnolla vauhtiin. Pinta kaasulla liikkeelle ja siitä varovasti kaasuttelemalla sais lisää kierroksia.

Mutta säädä nyt ensin noi ruuvit niinkuin sanoin niin katsotaan mihin siitä pitää edetä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 20.17
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Mites, pystytkö ollenkaan ajamaan vaikka isolla asvaltti kentällä niin että pääsis kunnolla vauhtiin. Pinta kaasulla liikkeelle ja siitä varovasti kaasuttelemalla sais lisää kierroksia.

Mutta säädä nyt ensin noi ruuvit niinkuin sanoin niin katsotaan mihin siitä pitää edetä.
En ole ees yrittäny nyt ajaa. Pikkuhiljaa oon avannu kaasua ja kyllä se jonkun verran kiertää mut sit rupee röpöttään ja pakko höllätä kaasu.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Antti R - 27.10.04 - klo: 20.18
Jos alkaa röpöttää niin seos on liian rikasta. Neuloja timmimmälle.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 20.22
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Mites, pystytkö ollenkaan ajamaan vaikka isolla asvaltti kentällä niin että pääsis kunnolla vauhtiin. Pinta kaasulla liikkeelle ja siitä varovasti kaasuttelemalla sais lisää kierroksia.

Mutta säädä nyt ensin noi ruuvit niinkuin sanoin niin katsotaan mihin siitä pitää edetä.
En ole ees yrittäny nyt ajaa. Pikkuhiljaa oon avannu kaasua ja kyllä se jonkun verran kiertää mut sit rupee röpöttään ja pakko höllätä kaasu.


Tuleeko putkesta polttoainetta?

Saattaa olla myös liian laihalla jolloin ei saa korkeilla kierroksilla tarpeeks fuilia.

Jos on niin rikkaalla että hyytyy ylä kierroksilla niin pitäis tulla aika reilusti pakokaasua ja pärskiä polttoainetta putkesta niin että on pienen ajon jälkeen kylki oljyssä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 20.24
Laita ne neulat nyt niinkuin olen sanonut ja seuraavan kokeilun jälkeen ihmetellään mihin suuntaan ja varsinkin mitä ruuvia säädetään.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 20.43
Nojoo, nyt täytyy myöntää että oon aika kehno tulkitsemaan moottoreita.. :D

Avasin pääneulaa johonkin 4 kiekkaan nii johan kieku. Tosin tuli kyllä ainettakin putkesta jonkun verran. Tästä se lähtee.

Iso kiitos kaikille auttajille, etenkin *HOKE*:lle.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 21.09
Miten muuten on mahollista että näissä nykysissä hobaon nettisivuilla olevissa krosseissakin näyttää olevan tuo startteri tossa pakoputkee vasten? Mulla ainakin palo heti naru poikki kun hetken ajo.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 21.19
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Nojoo, nyt täytyy myöntää että oon aika kehno tulkitsemaan moottoreita.. :D

Avasin pääneulaa johonkin 4 kiekkaan nii johan kieku. Tosin tuli kyllä ainettakin putkesta jonkun verran. Tästä se lähtee.

Iso kiitos kaikille auttajille, etenkin *HOKE*:lle.


Eli tosta lähet sit v'h'n keerralla sitä pääneulaa kiristämään sen 1/8 kierrosta kerrallaan. Jos tulee eteen ongelma että aikas kiristeltyä huomaat että just kun on päästy täyteen vauhtiin niin auto meinaakin sammua tai sammuu niin oot reilusti liian laihalla jolloin käännät 1/4 auki.
Putkesta pitää kokoajan tulla pakokaasua niin että sen näkee, silloin liikutaan ainakin tuevallisella puolella.

Jos pysäytät auton ja annat käydä tyhjäkäyntiä kymmenen sekuntia ja painat kaasun pohjaan niin mitä tapahtuu? Lähteekö auto iloisesti vai yskiikö/sammuuko?
Olettaen siis että olet saanut auton käymään tyhjäkäyntiä niin hyvin että pysyy sen 10 sekuntia käynnissä.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 27.10.04 - klo: 21.22
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli tosta lähet sit v'h'n keerralla sitä pääneulaa kiristämään sen 1/8 kierrosta kerrallaan. Jos tulee eteen ongelma että aikas kiristeltyä huomaat että just kun on päästy täyteen vauhtiin niin auto meinaakin sammua tai sammuu niin oot reilusti liian laihalla jolloin käännät 1/4 auki.
Putkesta pitää kokoajan tulla pakokaasua niin että sen näkee, silloin liikutaan ainakin tuevallisella puolella.

Jos pysäytät auton ja annat käydä tyhjäkäyntiä kymmenen sekuntia ja painat kaasun pohjaan niin mitä tapahtuu? Lähteekö auto iloisesti vai yskiikö/sammuuko?
Olettaen siis että olet saanut auton käymään tyhjäkäyntiä niin hyvin että pysyy sen 10 sekuntia käynnissä.
Juu kyllä käy tyhjäkäyntiä vaikka koko tankin. En tosiaan viittiny näin illasta ajaa ihan vaan naapurisovun säilyttämiseksi, mut siinä pukilla laitoin hanat kaakkoon nii tais se vähän röpöttää ennenkö rupes kiekumaan. Huomenna koitan saaha servot silleen et pääsee ajeleen.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 27.10.04 - klo: 21.24
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli tosta lähet sit v'h'n keerralla sitä pääneulaa kiristämään sen 1/8 kierrosta kerrallaan. Jos tulee eteen ongelma että aikas kiristeltyä huomaat että just kun on päästy täyteen vauhtiin niin auto meinaakin sammua tai sammuu niin oot reilusti liian laihalla jolloin käännät 1/4 auki.
Putkesta pitää kokoajan tulla pakokaasua niin että sen näkee, silloin liikutaan ainakin tuevallisella puolella.

Jos pysäytät auton ja annat käydä tyhjäkäyntiä kymmenen sekuntia ja painat kaasun pohjaan niin mitä tapahtuu? Lähteekö auto iloisesti vai yskiikö/sammuuko?
Olettaen siis että olet saanut auton käymään tyhjäkäyntiä niin hyvin että pysyy sen 10 sekuntia käynnissä.
Juu kyllä käy tyhjäkäyntiä vaikka koko tankin. En tosiaan viittiny näin illasta ajaa ihan vaan naapurisovun säilyttämiseksi, mut siinä pukilla laitoin hanat kaakkoon nii tais se vähän röpöttää ennenkö rupes kiekumaan. Huomenna koitan saaha servot silleen et pääsee ajeleen.


Ok.
Pistä kommenttia kuinka auto etenee niin neuvotaan lisää.
Koska pukin päällä auto on helppo saada toimimaan mutta voi olla ettei maassa sit enää tapahdukaan mitään.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 28.10.04 - klo: 18.17
Noniin, äsken tuossa säädin sservot kohilleen ja ajelin pikkusen. Nyt on säädöt aika lähellä oikeeta, paikaltaan lähtee välittömästi kun painaa kaasun pohjaan. Ei vielä ota ihan korkeimpia kierroksia, sehän on seosruuvin säätämisestä kiinni. Huomenna testailen lisää.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 28.10.04 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Noniin, äsken tuossa säädin sservot kohilleen ja ajelin pikkusen. Nyt on säädöt aika lähellä oikeeta, paikaltaan lähtee välittömästi kun painaa kaasun pohjaan. Ei vielä ota ihan korkeimpia kierroksia, sehän on seosruuvin säätämisestä kiinni. Huomenna testailen lisää.


Hienoa!

Joo se on yläruuvista kiinni jos ei oikein kierrä eli kiristelet pikkuhiljaa niinkuin neuvoin.

Kokeiles vielä niin että ajat koneen lämpöseks ja pysähdyt, annat auton käydä puolminuuttia tyyhjäkäyntiä (katso kellosta aika)
ja sitt nykäset kaasun pohjaan. Joko nyt meinaa sammua?
Jos ei puolen minuutin seisoskelun jälkeen yski kovasti kun heittää kaasun pohjaan on alaseos liian laihalla, eli kännä luistissa olevaa ruuvia auki 1/8 kierrosta (viisarikellosta katsottuna siis 7,5 minuutin verran).
Auton siis pitäisi ajon jälkeen lähteä ripeesti apaut 15 sekunnin jälkeen mutta 30 sekunnin jälkeen pitäis jo yskiä kunnolla.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 31.10.04 - klo: 16.52
Tuossa äsken taas testailin. Sen pääruuvin täytyy olla aika lähelle sen pinnan tasalla, joku 5 kierrosta auki että ottaa kaikki kierrokset.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 31.10.04 - klo: 19.37
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Tuossa äsken taas testailin. Sen pääruuvin täytyy olla aika lähelle sen pinnan tasalla, joku 5 kierrosta auki että ottaa kaikki kierrokset.


Hmmm...
Aikas rikkaalla siis käybi.
Mutta mikäs siinä... sillonhan se on oikein säädetty kun se tosissaan kulkee.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 31.10.04 - klo: 21.16
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Tuossa äsken taas testailin. Sen pääruuvin täytyy olla aika lähelle sen pinnan tasalla, joku 5 kierrosta auki että ottaa kaikki kierrokset.
Hmmm...
Aikas rikkaalla siis käybi.
Mutta mikäs siinä... sillonhan se on oikein säädetty kun se tosissaan kulkee.
Sitä vähän mäkin, ja putkeen tulee runsaasti öljymähmeliä. Mut ei kai rikkaalla käymisestä oo haittaa jos käy kumminkin riittävän lämpösenä?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: *HOKE* - 31.10.04 - klo: 21.50
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "sasasas"
Tuossa äsken taas testailin. Sen pääruuvin täytyy olla aika lähelle sen pinnan tasalla, joku 5 kierrosta auki että ottaa kaikki kierrokset.
Hmmm...
Aikas rikkaalla siis käybi.
Mutta mikäs siinä... sillonhan se on oikein säädetty kun se tosissaan kulkee.
Sitä vähän mäkin, ja putkeen tulee runsaasti öljymähmeliä. Mut ei kai rikkaalla käymisestä oo haittaa jos käy kumminkin riittävän lämpösenä?


No eihän siitä muuta haittaa oo kun että kuluu sitä menovettäkin aika paljon.

En muista enkä jaksanut selata että ootko jo kertonut mitä polttoainetta käytät?
Paljonko on nitroa?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 01.11.04 - klo: 18.04
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
En muista enkä jaksanut selata että ootko jo kertonut mitä polttoainetta käytät?
Paljonko on nitroa?
Model technicsin valmiiks sekotettua ainetta jossa on nähtävästi 10% nitroa.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Matias V - 01.11.04 - klo: 19.00
No siitä ongelma kiikastaakin.
.21 kone ei jaksa käydä 10% fuililla.
Pitää olla vähintään 15% nitroa, että edes käy.

Laita 25% fuilii tankkii, ja tuu sit kertoo mitä tapahtu.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: k_ingman - 01.11.04 - klo: 19.37
Laitappa tankkiin morgan cool power 15% ja siitä ylöspäin niin käy kone kuin kone  :wink:
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sasasas - 01.11.04 - klo: 20.15
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
No siitä ongelma kiikastaakin.
.21 kone ei jaksa käydä 10% fuililla.
Pitää olla vähintään 15% nitroa, että edes käy.

Laita 25% fuilii tankkii, ja tuu sit kertoo mitä tapahtu.
Noniiin enpä olis ite tullu ajatelleeksi. Siitähän se sit johtuu että joutuu pitämään niin rikkaalla. Entäs voiko sit' nitroo lisätä tohon nykyseen bensaan?

e: ainiinjuu, eilen ilmeisesti katkes vetokäynnistimen jousi. Ei nyt innosta korjata sitä, se kun on niiin äärimmäisen rasittavaa...
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: sameli - 18.12.04 - klo: 23.00
Lueskelin täs vaan, jokohan käy? jottei oo niin käyny että huonon sekoittamisen vuoksi oot tankannu sinne nitrolla terästettyä öljyä, sitä pitää olla paljo että syttyy ja voi liikkua putkissa niin kankeesti että ei siksi ehdi koneeseen enää kierroksilla, tai jotain... vois koittaa lainalöpöllä pelaako paremmin, tai ees erilailla
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Paddington - 31.12.04 - klo: 17.25
Mikäs muuten noissa avatuissa purkeissa se polttoaineen säilyvyys on?

Mikäs se motti ylösalassuin tulppa irti juttu oikein on?
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Matias V - 31.12.04 - klo: 17.36
Paddington,

Soppa yleensä säilyy avattuna ja viileessä ja kuivassa niin kauan kuin vettä ei ole kertynyt liikaa.

Itsellä tossa terassilla ollut pönikkä fuilia ja hyvin tuntuu toimivan... Lisää vaan rissaa desin uuteen/täyteen pönikkään ni johan potkii.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Sami L - 31.12.04 - klo: 17.38
Kone olisi hyvä olla nurinpäin, kun tulppaa avaa:
Roskat eivät vastusta painovoimaa, joten näin ne eivät pääse putoamaan palotilaan.

(Polttoaineen säilyvyys on kiinni monesta tekijästä, mutta vuoden vanha on jo turhan paksua - kyllä silläkin voi autonsa liikkeelle saada.)
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: Paddington - 31.12.04 - klo: 17.51
Niin no estäähän se todellakin kaiken p*skan putoamisen sinne... Kylläkin aikast hankalaks se sen homman kyllä tekee. Onneks ei tarttee useesti sitä ruuvata.
Otsikko: Hobaon piinaavat käyntiongelmat (säädöt pielessä?)
Kirjoitti: l150040 - 31.12.04 - klo: 18.14
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
(Polttoaineen säilyvyys on kiinni monesta tekijästä, mutta vuoden vanha on jo turhan paksua - kyllä silläkin voi autonsa liikkeelle saada.)


Polttoaineen säilyvyys on oikeastaan kiinni vain yhdestä asiasta - nimittäin vedestä. Jos polttoainene joukkoon ei pääse eksymään vettä, niin periaatteessa se säilyy pitkäänkin. Toinen asia, mikä teoriassa pilaa polttoainetta, on aurinko. Polttoainetta täytyy kuitenkin pitää suorassa auringon valossa todella kauan ennen kuin vaikutusta huomaa.

Minullakin oli kesällä ainakin viisivuotta vanha 25% nitrolla terästetty puolitäysi polttoaine tonkka. Hyvin tuntui auto silläkin toimivan. Polttoaine oli kuitenkin säilytetty oikeaoppisesti.

Polttoaineen pilaantumisen huomaa helposti siitä, että se on samentunut. Hyvä polttoaine on kirkasta. Tämä samentuminen johtuu juuri sekaan eksyneestä vedestä.

Jos asia kiinnostaa enemmän, niin kannattaa lukea Internet-sivuiltani laajempi esitys asiasta. Se löytyy polttomoottoriosiosta.