RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: nitropaimen - 23.11.15 - klo: 11.26

Otsikko: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: nitropaimen - 23.11.15 - klo: 11.26
Eli nk. Buggy/offroad kisaamisessa matolla sisäradalla. Onko enää sama laji jota ajettiin pöllyävällä hiekkaradalla kalifornian auringon alla...? Epäilen että kohta tulee muutoksia sääntöihin korin, jousituksen ja suurimpien sallittujen siipien suhteen... Lowrider ja kiilakorit ja taka kaukalot, ellei säännöt ota lajin kehitystä hallintaansa...

--
Muokkasin otsikon (isot kirjaimet pois)
yt. Iippo / Mode
Otsikko: Vs: TÄHÄN ON TULTU...?
Kirjoitti: jon.lindgren - 23.11.15 - klo: 11.36
Kyseessä ei ole sama laji vaikka kalusto osittain samaa onkin.
Joidenkin mielestä mikään ei saisi muuttua ja toiset haluavat kaiken muuttuvan koko ajan.
Säännöillähän näitä ohjataan. Siiven koko on jo kauan ollut määritetty säännöissä, siiven sivulevyjenkin koko on määrätty. Mitä tahansa ei voi radalle heittää.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Volvospede - 23.11.15 - klo: 12.43
Vaikken oo kaliforniassa käynytkään, niin epäilen sielläkin pölyävän hiekan olevan erilaista kuin matto. Sisäkrossi ja ulkokrossi eroaa aika rajusti toisistaan, ellei sitten tehdä ulkorataa sisälle tai sisärataa ulos. Käytännön syistä näin ei usemmiten tehdä.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 25.11.15 - klo: 19.58
Tuollainen hyppyturisti on kyllä hanurista, mutta nythän se on sitä kuumita hottia tai uusinta uutta tai jotain muuta soopaa.
Tuo laji rajaa aika tehokkaasti SC luokan autot pois, mutta kai pikkuautoilussa on varaa vähentää harrastajia?
Sinänsä vertaus turisteihin on huono, kun EOS matolla on enemmän pitoa kuin turistissa..
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Screwed - 25.11.15 - klo: 20.11
Jo 80-luvulla ajettiin sähkökrossareita foamirenkailla kisoissa kovalla pidolla. Eipä se todellakaan ole mitään uutta. Ja olen sitä mieltä että kyllä sen Corrinkin saa toimimaan kovalla pidolla. Vaati vaan vähän paneutumista ja useimpaan autoon osien virittelyä. Voi olla että muutan mieleni kunhan itse kerkiän testaamaan kunnolla, mutta siihen asti kantani on tämä.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 25.11.15 - klo: 20.28
Vaati vaan vähän paneutumista ja useimpaan autoon osien virittelyä.

Jo tuo on hyvä este usealle harrastajalle.. Itse ajan 7,5mm maavaralla 3,5kg corria.. Esim Bunkkerissa ei kanttareita voi edes ajatella käyttävänsä vaan ne on kierrettävä kokonaan tai auto on liki 100 varmasti katollaan. Harvemmin joutuu autosta poistamaan pitoa säätämällä tai huonommilla renkailla ajamalla. Tämäkin toteutuu nyky alustalla :)

 
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: donkey - 25.11.15 - klo: 20.34
Kyse ei ole pelkästään SC auton soveltuvuudesta mattoalustalle vaan myös siitä että "kiskopito" ei tue sitä alustaa millä monet SC-kuskit haluaisivat ajaa vaikka matto niin muotia tuntuu olevankin.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Tony_L - 25.11.15 - klo: 20.50
Onneksi suomesta löytyy muitakin ratoja kuin meidän eos-matto jossa ei ole mitään järkeä ajaa corrilla.

Screwed: Ilmoittele sitten miten saat sc-auton toimimaan uusilla renkailla eos matolla. Veikkaan että löytyy muutama kuski joka on jo lähes kaiken kokeillut ja haluaa kuulla ratkaisun säätöihin.

Mä olen ajanut myös jo 80-luvulla matto crossia mutta silloin vauhdit autoissa oli alle puolet nykyisistä. Ei ehkä ihan vertailukelpoista.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: antti_r - 25.11.15 - klo: 20.59
Voisin ehdottaa Bunkkerin brägging boardille uutta kategoriaa, johon pääsevät ne autot, joilla pystyy tekemään donitseja.
Ajelin itse tänään eos-matolla slikseillä dbootseilla, ja niillä pito on jotakuinkin järkevällä tasolla, ja autoa pääsi taas säätämään niin että yritti hakea siihen parempia ajo-ominaisuuksia (eikä vain yrittää poistaa pitoa/kaatumatautisuutta). Kierrosajat eivät tietenkään ole lähellekään vertailukelpoisia slotcarien kanssa, mutta ajaminen on omasta mielestä paljon hauskempaa
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: mamyllyn - 25.11.15 - klo: 21.06
Omasta puolestani voin sanoa,  että olen äärimmäisen pettynyt tämän sisäkauden osalta ratojen pintamateriaalin muutoksesta pitäviin mattoihin.  Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä niiden upeiden sisäkausien kanssa,  kun on ajettu luistavalla pinnalla ja autoihin on yritetty säädöillä saada mahdollisimman hyvä pito aikaan.

Onneksi jäljellä on Nokian rata jonka pinta ei voisi parempi olla ja kaiken lisäksi sinne on lisätty muovimattoa,  jotta pito on erilainen eri kohdissa rataa.

Toivottavasti sieltä osataan ottaa oppia myös muihin ratoihin ja pidetään On-Road autot erikseen krossilajeista.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: C1S F1 - 25.11.15 - klo: 21.34
Onhan EOS-matolla myös hyviä puolia aloittelijoiden on helpompi kiertää rataa ympäri, kun auto ei pyörähdä joka mutkassa ja kiihdytyksessä. Nokialla ja Ulvilaan rakenteilla oleva rata tarjoavat onneksi perinteisempää alustaa, joka on SC-autoille ja varmasti suurelle osalle kuskeistakin mieluisampi. Bunkkerin EOS-mattolla nähin kisoihin onkin todella hyödyllistä treenata?? Ainiin mutta kyllähän ne muutamat EOS-kuskit treenaa mielellään samalla alustalla millä ajavat kisoja. MITES ME MUUT? Eli Fullspeed rc tarjoaa treeni mahdollisuuksia vain nopeimmille ja niille joilla on resursseja ajaa ulkomailla kisoja. Muut aloittelijat, huvikseen ajavat ja esim. SC-luokkien kuskit haluavat treenata joten ajavat pakosta EOS-matolla ja ratamaksujen muodossa rahoittavat tätä EOS-buumia. Kyllä itse käyn bunkkerissa treenamassa tuuppi corrilla, mutta olen vakavasti miettinyt olevani pari viikonloppua Nokialla hotellissa ja treenaan sellaisella alustalla missä on mielekästä ajaa. Eli olen valmis maksamaan todella paljon enemmän, jotta saan ajaa jossain, missä on corrille sopiva alusta.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Yobb4 - 25.11.15 - klo: 21.52
Voittehan te ajaa myös krossareilla EOS matoilla
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 25.11.15 - klo: 22.00
Voittehan te ajaa myös krossareilla EOS matoilla

Ei se silti krossiksi muutu.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Tony_L - 25.11.15 - klo: 22.02
Miksi me ajettaisiin krossareilla kun halutaan ajaa corrilla? Miksi te ette voi crossareilla tennis matolla?
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: mamyllyn - 25.11.15 - klo: 22.10
Onhan EOS-matolla myös hyviä puolia aloittelijoiden on helpompi kiertää rataa ympäri, kun auto ei pyörähdä joka mutkassa ja kiihdytyksessä. Nokialla ja Ulvilaan rakenteilla oleva rata tarjoavat onneksi perinteisempää alustaa, joka on SC-autoille ja varmasti suurelle osalle kuskeistakin mieluisampi. Bunkkerin EOS-mattolla nähin kisoihin onkin todella hyödyllistä treenata?? Ainiin mutta kyllähän ne muutamat EOS-kuskit treenaa mielellään samalla alustalla millä ajavat kisoja. MITES ME MUUT? Eli Fullspeed rc tarjoaa treeni mahdollisuuksia vain nopeimmille ja niille joilla on resursseja ajaa ulkomailla kisoja. Muut aloittelijat, huvikseen ajavat ja esim. SC-luokkien kuskit haluavat treenata joten ajavat pakosta EOS-matolla ja ratamaksujen muodossa rahoittavat tätä EOS-buumia. Kyllä itse käyn bunkkerissa treenamassa tuuppi corrilla, mutta olen vakavasti miettinyt olevani pari viikonloppua Nokialla hotellissa ja treenaan sellaisella alustalla missä on mielekästä ajaa. Eli olen valmis maksamaan todella paljon enemmän, jotta saan ajaa jossain, missä on corrille sopiva alusta.

Mä tarkistelen juuri mahdollisuutta lähteä lauantaina ajamaan Nokialle.
Ole yhteydessä jos itsestäsi tuntuu samalta  :afro:
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Metsäläinen - 26.11.15 - klo: 07.52
Kannatan corri kuskien muuttamista Nokialle.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Tony_L - 26.11.15 - klo: 08.20
Kannatan että Oskari on ihan hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: iippo777 - 26.11.15 - klo: 08.48
Itse annan täyden kunnioituksen Full Speedin toiminnalle. Tämän asian nosti Remppa esille Facessa n. Kuukausi sitten ja kysyi kuskien mielipiteitä ja kertoi mitä asialle voi tehdä (eos-maton voi myös vaihtaa)

Tämä EOS matto on hankittu kaikkia harrastajia varten. Näitä asioita ei voi tietää ilman kokeilua.

Ps. En edusta millään tavalla FULL SPEED Racing Clubin kantaa tai omaa mitään siteitä kerhon hallitukseen vaan kirjoitan 100% siviilinä siltä pohjalta miten asia on somessa ilmoitettu.

Iippo
Liikkuva Jarrupala
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Volvospede - 26.11.15 - klo: 09.57
Kyllähän sille EOS matollekkin on paikkansa, varsinkin krossi kisakuskeille se taitaa tällä hetkellä olla paras vaihtoehto, kun suuntaus maailmalla on kovalle pidolle. Itse ajaisin mielellään liukkaammalla radalla, en kuitenkaan esim kaakeli random pidolla. Myös tennismatto oli mielestäni liian pitävä uusilla renkailla, kuluneilla jo ihan hauskaa. Suosikkiluokkani eli SC autot toimii parhaiten sopivan luistavalla alustalla, mielestäni auton tulee luistaa, ei kaatua jos mutkaan tulee liian kovaa. Ympäri keuliminen tai jarrulla etuperin voltti ei myöskään ole mielestäni krossimaista, mutta sen EOS matto mahdollistaa..

EOS matolla en kuitenkaan ole ajanut metriäkään joten siksi en ole äänestänyt sen puolesta enkä vastaan. Jos ajaisin, hakisin rengastuksen ja auton säädöt niin että on hauska ajaa ja renkaat kestäis pitkään. Jos ja kun se olis sitten hitaampaa menoa kuin muilla, tyytyisin osaani. Tietysti jos on kova kilpailuvietti ja pakko treenata tulevia kisoja varten aa-finaali mielessä, niin sitten toi tapa ei toimi.

Mattoasia on Full Speedin hallituksen tiedossa plussine ja miinuksineen ja asiaa pohditaan kyllä mahdollisimman monelta näkökulmalta. Bunkkeri ja EOS matto on tämän hetken tilanne ja toivttavasti saamme kehitettyä asiaa parempaan suuntaan.

t:Tommi
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Screwed - 26.11.15 - klo: 10.30
Screwed: Ilmoittele sitten miten saat sc-auton toimimaan uusilla renkailla eos matolla. Veikkaan että löytyy muutama kuski joka on jo lähes kaiken kokeillut ja haluaa kuulla ratkaisun säätöihin.
Sen verran annoin Turussa muille tasoitusta kun en ennen kisaa ollut ajanut metriäkään Corrilla vastaavanlaisella alustalla, että kerron sitten bunkkerin kisan jälkeen jotta jäisi edes jotain kotikenttäetua edes yhteen kisaan.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Screwed - 26.11.15 - klo: 10.32
Harvemmin joutuu autosta poistamaan pitoa säätämällä tai huonommilla renkailla ajamalla.
Minulle tuttua touhua turistista. Varsinkin tämän kauden renkaissa on niin paljon pitoa että päivän mittaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin huonontaa pitoainetta sen mukaan kun rataan tulee lisää pitoa, muuten kaatuu satavarmasti.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: mamyllyn - 26.11.15 - klo: 12.38
Taisin "ulkopuolisena" herättää hyvän keskustelun...  Miten asian näen täysin outsiderinä, niin kyse on vaihtelevalla alustalla ajettavasta rallicross tyylisestä kisailusta pienoiskoossa. Tämä rallicross speksi pitää sisällään mahdollisuuden että radan eri osat ovat eri materiaalia, karkeampaa/sileämpää  ja liukkaampaa/ pitävämpää- Mielestäni Full Speed porukan hemmot voisivat olla edelläkävijän roolissa ja käyttää mielikuvitustaan erilaisten ratkaisujen kehittelemisessä. Vieläpä niin että kisoihin mennessä, ei ennalta kerrota radan koostumusta. Siinä sitten todelliset tuunajat ja superkuskit tulisivat esiin...

Aloitit itseasiassa todella hyvän ja tärkeän keskustelun koska laji on kehittynyt sellaiseen suuntaan joka sopii hyvin tietyille autotyypeille ja toisille ei mitenkään. Aiemminkin alustan osalta on ollut kovaa vääntöä, mutta nyt mittasuhteet ovat aivan uudella tasolla.

Ehdotuksesi siitä, että lajia kehitettäisiin eteenpäin hyödyntäen useita eri materiaaleja on sama suunta johon itse haluaisin lajin kehittyvän. Tätä on mahdollista kokeilla Nokialla jossa on tällä hetkellä kolmea erilaista pintaa ja yhdistelmä on aivan mainio. Esimerkkinä siitä voisin todeta eri renkaiden toimivan paremmin eri alustoilla kesken kierroksen. Mini Pin toimii siellä kokonaisuutena mielestäni parhaiten, mutta sinisellä matolla spike antaa selvästi paremman kiihtyvyyden ja jarrutuspidon.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.11.15 - klo: 12.43
Ei pahalla mutta tästä on jo useita vuosia väännetty jo :grin:
Jerzi
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.11.15 - klo: 12.54
Ainahan väännetään kun radan pinta vaihtuu.
Kaikki luokat eivät sovi yhtä hyvin jokaiselle pinnalle. Valitettavasti.
Jenkit kyllä saavat SC-autotkin toimimaan sokeroidulla savella. Pito on siinäkin aika kova...

(http://hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1349763756001?ts=580)
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Silppa - 26.11.15 - klo: 13.07
 :grin: :grin: :grin:
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Tony_L - 26.11.15 - klo: 13.31
Jon: Pito oli kova turussakin mutta ei tökkivä pito. Kova pinta on eri kuin pehmeä matto johon piikit uppoaa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: jon.lindgren - 26.11.15 - klo: 15.57
Oletteko kokeilleet SC-autoissa jotain muita kuin piikkirenkaita? Vaikka TRX:n vakiorenkaat voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto ajomukavuuden, pidon ja nopeuden yhdistämiseksi. Mulla oli paljon renkaita mutta ne meni viimeisen nelkkulässykän mukana eteenpäin joten joku muu joutuu nyt kokeilemaan.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.11.15 - klo: 16.06
Nokialla on jo ollut multialusta useita vuosia joten ainakin sen ajan on joutuneet kuskit miettiä juurikin tuota säätöhommaa parhaaksi nähtävällä tavalla.
Jerzi
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Silppa - 26.11.15 - klo: 18.32
Kyllä se säätö on suurimmaksi osaksi ainoastaan renkaista jos ajetaan multisurfacella. Kuka on testannut eniten millä kulutusasteella rengas on nopein.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Volvospede - 26.11.15 - klo: 19.27
Oletteko kokeilleet SC-autoissa jotain muita kuin piikkirenkaita? Vaikka TRX:n vakiorenkaat voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto ajomukavuuden, pidon ja nopeuden yhdistämiseksi. Mulla oli paljon renkaita mutta ne meni viimeisen nelkkulässykän mukana eteenpäin joten joku muu joutuu nyt kokeilemaan.

Mulla on iso kasa erilaisia perusrenkaita, jotka annan huomenna Ollille EOS testeihin. On trx:ää, louise katu ja pioneer, PL katu, badlands ja swampper.. Mielenkiinnolla odotan miten pelaa mikäkin rengas. Sliksi voi olla liian liukas, mut noi isonappulaiset voi olla kivakin kompromissi.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 26.11.15 - klo: 20.49
Ihan mukava kuulla testin tuloksia.

Veikkaan "väärien" renkaiden olevan 2-4sekuntia kierroksella hitaammat kuin nopeimmat minipinnit. Pinneillä siis saisi kaataa kerran kierroksella ja olisi edelleen yhtänopea kuin hitaammilla renkailla.

Uusi minipinnit on about 0,5sekuntia jonkin verran kulunutta pinniä nopeampi, mutta paljon vaikeampi. Sliksiksi keskeltä kulunut pinni on 1,5-2s hitaampi kuin uusi. Pitää varmaan ottaa joku GT-8 alusta ja tehdä siitä corri, niin voisi olla parempi ajaa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Volvospede - 26.11.15 - klo: 21.48
No eiköhän sitä raporttia ala tulee jossain vaiheessa. Tarkotushan ei ole löytää rengasta joka korjaa kaikki murheen aiheet mitä eos matto voi ihmiselle aiheuttaa, ollen silti samalla nopeampi kuin uusi minipin.  Vaan ennemminkin rengas jolla ajaminen voisi olla mahdollisimman krossimaista ja hauskaa. Sekunttikellon näyttäessä sitten mitä tahansa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: *HOKE* - 27.11.15 - klo: 09.29
Kyllä se säätö on suurimmaksi osaksi ainoastaan renkaista jos ajetaan multisurfacella. Kuka on testannut eniten millä kulutusasteella rengas on nopein.

Porukka ainoastaan muodosti tuollaisen mielipiteen kun ajettiin muilla kuin mattopinnoilla.

Tänävuonna olen leikannut inserttejä, renkaita ja liimaillut kylkeä jne enemmän kuin viitenä edellisenä vuonna.
Pari vuotta takaperin renkaissa oli eroja satseissa joka johti siihen että moni syytti inserttiä vaikka oli itse ottanit hyllystä harmaat korput.
Hirveesti seliteltiin myös renkaan sisäänajosta yms.
On totta että täysin uunituoreella tai loppuun ajetulla ei tarvinnut kilpaa ajaa.
Mutta jos homma oli niin vaikeeta että tulin aamulla kisapaikalle. Liimasin uudet renkaat paikalleen ilman leikkaa liimaa askartele kikkailuita. Painoin auton maahan ja kaasua kunnes kumi haisi. Kaks eräharjotusta ajoa ja rengas oli koko loppupäivän hyvä... Kesti vielä kisan jälkeen muutaman päivän tai jopa viikon loistavasti treenirenkaana.

Correissa ei tarvinnut yhtään sen enempää rengas säätöä.

Eka WJ kisa oli puhdas vitsi. Jos et tehny renkaita oikein, ei tarvinnut oikeasti edes yrittää ajaa kovaa. Ja vaikka oli isot askartelut jne tehty niin silti oli isoin työ pitää auto renkaillaan.
Porukka selitti suu vaahdossa lasittunu katse silmillä miten nyt on tooosi helpooa... Toooooooosi hyvä ajaa... Jne. Jos edes mainitsi että minipinni varsinkin edessä oli ehkä hieman huono niin siitä seuras sellanenkin puolustus hyökkäys että nauratti. Vaikka se nähtiin jo eos kisoissa että toista rengasta kokeiltiin jo eteen. Ei tartte olla ainstaini tajutakseen miksi. Koska se tajuttiin sielläkin että ei mitään järkeä.

No nyt on staggeri eteen nelkkukrossissanin. Parani valovuoden. Olipas minipinni edessä oikein loistava.

Jämsässä ajettiin huopamatolla. Pito oli huomattavasti parempi ja edes hieman krossimaisempi... Hittovie siellähän jopa saatto sutasta kun oikein hulluna riehu.
Mattojen kesto oli puhdas vitsi. Montakohan rullaa jesseä meni radan jatkuvaan paikkailuun. Eikä ole kauaa kun sitäkin kehuttiin silmät kiiluen että olis pitäny saada tiksiin... Jos mainitsit että ne ei kestä tiksissä yhtä viikonloppua treenejä niin olit i*iootti.

Koko krossi on menny ainoastaan siihen että halutaan kovempi pito kuin turisteissa pitolitkuilla ja pitää kato kehittyä. No pito on saavutettu. Kehittyminen on ollu sitä että on menty 20 vuotta vanhaan alustaan eli huopamattoon. Eos matto ainoa uusi juttu. Huopamatot nähty jo parin kymmenen vuoden ajan. Mutta kylläbsitäkin kitistiin miten vanhat jäärät on vaan uutta vastaan. Pitää kokeilla. Mitä varten kokeilemaan kun se on tiedetty jo ennen ison osan harrastuksen aloittamista mitä se on. Kulunutta rengasta, reikiä matossa ja iso kasa teippipaikkauksia.
Ihan samat renkaiden duunailut kuin ennenkin.

Eos matoilla autojen krossimainen käytös on onnistuttu tappamaan täysin. Jos sutasee tai perä edes pyrkii luistamaan on rengas loppu.
Rengaskulutuksen voi unohtaa kun yhdellä renkaalla ajaa vaikka koko viikonlopun... Senkus vaan heottäö renkaat alle ja ajaa monta päivää... Ei tartte tehdä mitään jippoja eikä rengas kulu.
Näin sitä toitotettiin... Enpä sano enempää.

Rengaskustannukset on saatu alas... Ylipäätään kisakustannukset on saatu alas. Ei mitään muuta ku renkaat alle ja ajamaan krossia... Juu ei todellakaan.

Oikeissa krossi kisoissa ulkona M8 ja maastosarja. Siellä oikeasti laitat renkaat alle ja ajat. Toimii. Luistaa, sutii spinnailee. Mut se ei ilmeisesti ole krossia ja helppoa renkaiden suhteen.
Jo on matoista puhuttu pihallekin.

Tähän yks hymiö joka itkee ja nauraa hysteerisesti samanaikaisesti.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Yobb4 - 27.11.15 - klo: 10.04
Minusta on ainakin hienoa, että on ajettu mattoradoilla. On ollut todella paljon helpompi mennä vetämään ekaan treenin EOS skaboissa kun ei tarvitse koko ajan varoa, että auto lentää kuuseen kun pitoon on tottunut jo Suomessa.

Minä itse tykkään ajaa kaikilla pinnoilla, erilaisten ratojen ajaminen on parasta ajo- ja säätötaitojen hiomista.

En pidä matolla ajamista crossina, vaan katson sitä ihan omana lajinaan. Jotku tykkää jotku ei. Se on sama kuin lätkä ja futis pelaaja väittelisi kumpi on parempi laji.

Missään nimessä ei pitäisi ajaa vain matolla. Vähän jo polttelisi päästä Nokialle ajamaan kun näin kuvan uusitusta profiilista...

Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: *HOKE* - 27.11.15 - klo: 10.17
Pakko todeta että kerrankin näen loistavan vastauksen.

Juurikin näin.

Säätämisen ym kannalta suosin että ratojen pintamateriaalit vaihtuvat.

Siitä en pitänyt alkuunkaan kun viimevuonna oli betonilla ajaminen olevinaan pelkkää driftailua ja matolla ajaminen krosseista krosseinta... Vaikka jokainenhan sen voi viimeistään nyt todeta että ei se nyt ihan niinkään ollut...

Lattioilla ajamisesta kiukutteleville sanon lähinnä että ainoa ongelma miksi homma ei pelannut oli AUTON säädöt ja kuskin haluttomuus ajaa niinkuin krossia ajetaan kun rengas jopa luistaa.
Kaikki muut nyanssit eri inserttejen leikkailuiden ym välillä oli lähinnä hienosäätöä ja välillä jopa pelkkää henkistä kikkailua.

Mä tykkäsin ekasta WJ kisasta.
Oli todella kivaa vaihtelua.
Krossia se ei ollut. Kaukana siitä, mutta tykkäsin kuin hullu puurosta... Siitä itse ajamisesta. En renkaiden kanssa pelleilystä jne.
Nelkkupäivänä nauroin ekan eräharjotuksen aikana enemmän kuin vuosiin kisapäivänä. Ekaan mutkaan katolleen vaikka vannotin ajavani tasan niin hiljaa että se ei ole mahdollista.
Kun rengas hieman sisäänajautui niin ajaminen oli hauskaa... Joskin en edelleenkään pitänyt siitä että ainoa asia mikä kertoi milloin mennään mutkassa rajoilla oli se kun auto heitti nutulleen ennenkuin vanhus ehti edes tajuamaan mitään.

Eri laji... Mä kutsun sitä hyppyturistiks. Joku muu toisella nimellä... Samppa tais omia puppelihyppely termin  :laugh:

Staggeri toi touhuun järkeä.
Tosin renkaidenkulutus ei ole edelleenkään edes samalla galaksilla sen kanssa mitä ennakkoon hehkutettiin.

Mutta toisaalta... Ei M4 seoksellakaan tarvitse paljon sen enempää treenailla lavangon saviradoilla.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Potski - 27.11.15 - klo: 10.52
Moi,

Melkein samaa mieltä Hoken kanssa, mutta.

Renkaiden merkitystä lattiaradoilla on turha kiistää. Sitä on myöskään turha kiistää mattoradoilla. Tai edes savella. Väärällä renkaalla nyt vaan on radasta riippumatta ihan turha ajaa. Savella ja matolla homma on siinä mielessä helppoa, että uusi rengas on lähtökohtaisesti nopea. Renkaiden keskinäiset erot on myös pienemmät. Lattiapinnoilla rengaspelin hankaluus tulee kulutuksesta, insertistä ym ym. Kombinaatioita on paljon enemmän. Matolla ja savella renkaan kulutusta ei tarvitse arpoa, riittää kun arpoo inserttiä. Lattialla pitää lisäksi arpoa se renkaan kulutusaste. Siltikin voi olla niin, että jos ostan renkaat vahingossa väärästä piikistä, ei mun renkailla koskaan pääse riittävän lujaa. Mitä tulee kauen ekan WJ-kisan renkaaseen, näyttäkää mulle ne viestit, kertomukset ja toiveet ENNEN kisaa, että tulisi ajaa muulla renkaalla kuin minipin? Jälkiviisas on helppo olla ja siinä kisassa rengas oli väärä.

Esimerkkinä rengassettien isoista eroista lattialla viime vuodelta kun oltiin Hoke Nokialla reenaamassa. Samaan aikaan duunattiin renkaat, mulla oli ensin eri insertti. Sama auto, sama rata, sama päivä jne jne. Aloitettiin samaa kyytiä, kunnes yhtäkkiä en vaan päässyt mihinkään. Sun rengas "heräsi", mun ei. Puukotin renkaat auki ja vaihdoin insertin. Sain puolitettua eron. Ajoin lopuksi sun renkailla ja pääsin jo hyvin lähelle. 13 sekunnin radalla eroa pelkästään insertillä oli 0,3s ja kumilla toinen mokoma (yksityyppi rengas). 0,3 averagella on jo sellanen ero, että saa olla aika keppimies, että ajamalla ottaa kiinni. Jos oltais oltu kisassa, mun kisa olis menny pilalle ensimmäisessä katsastuksessa, kun leimasin renkaat. Äärimmäinen esimerkki, mutta silti melkolailla kiistaton.

Toinen juttu, mikä on kokonaan unohtunut tästä(kin) keskustelusta on radan ylläpidon työmäärä. Lattiaradat nyt vaan vaatii huomattavasti enemmän huoltoa. Myös satunnaista sellaista, kun iskareita yms. radalle leviää. Pienellä kerholla homma vielä voi onnistua, kun kierrosmäärät on pieniä, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudun harrastajamäärillä työmäärä on ihan posketon - jos joku haluaa tarkempia tunteja, niin voin yv:nä kertoa.

Mikään pinta ikinä ei ole hyvä kaikille. Aina niissä on joku vika. Matto ei ole täydellinen, mutta ei ole myöskään lattia. Mun vaakakupissa isoin paino on tasaisella ja tasapuolisella kilvanajolla. Lattiaradoilla on kiva treenata ja ajella, mutta kilpailuissa lattialla on aina ollut vääntöä siitä, kenellä on rengas etu ja kenellä ei. Käyttääkö joku pitoaineita vai ei. Vaikkei mitään rikettä olisi edes tapahtunut, myrkyttää noi spekulaatiot aika tehokkaasti koko kekkerit. Mä olen vähän sitä mieltä, että oli pinta mikä hyvänsä, se tulee KILPAILLESSA olla sellainen, että sama rengas (vaikka minipin yellow) toimii siinä kerta toisensa jälkeen samalla tavalla. Oli se pinta sitten savea tai mattoa tai muovia tai mitä vaan - kunhan yksittäisten rengassettien väliset erot eivät ole niin isot, että kilpailuita pahimmassa tapauksessa ratkotaan ekassa katsastuksessa. Harjoitellessa radan tulee olla sellainen, että sen ylläpito ei vie keneltäkään yksittäiseltä kerhon jäseneltä kohtuutonta aikaa ylläpitää.

Ja jep, mä puppelihyppelen ja tykkään siitä! Tykkään myös ajella krossia kesäisin.

Samppa
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: hmort - 27.11.15 - klo: 11.07
Blaah en olisi halunnut kirjoittaa mitään mutta ratkesin.... Onko kellään muistissa viime vuotta??? Kamala tappelu tennismatoista kun rengas oli sileä melkein ekalla akulla... Jostain kummasta porukka oppi säätämään autoja ja loppuvuodesta tennismatolla ajetettiin slickseillä... Vaikka se oli muutaman kympin hitaampi kuin uusilla... Silti treenaaminen oli hauskaa ja ei tarvinnut kokoajan ajaa uusilla... EOS miehet ymmärrän että ajaa uusilla koska haluavat treenaa sitä varten mutta se on heidän valinta. Radalla voi siis ajaa slickseillä ja pito on hyvin lähellä savi baanaa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 27.11.15 - klo: 12.14
Blaah en olisi halunnut kirjoittaa mitään mutta ratkesin.... Onko kellään muistissa viime vuotta??? Kamala tappelu tennismatoista kun rengas oli sileä melkein ekalla akulla... Jostain kummasta porukka oppi säätämään autoja ja loppuvuodesta tennismatolla ajetettiin slickseillä... Vaikka se oli muutaman kympin hitaampi kuin uusilla... Silti treenaaminen oli hauskaa ja ei tarvinnut kokoajan ajaa uusilla... EOS miehet ymmärrän että ajaa uusilla koska haluavat treenaa sitä varten mutta se on heidän valinta. Radalla voi siis ajaa slickseillä ja pito on hyvin lähellä savi baanaa.

Hyvä Henkka, että kirjoitit. Mainitsit juuri tuon miksi Tennismatto on niin paljon parempi kuin EOS matto. Tennarilla voi ajaa myös sileillä renkailla olle vieläpä suht kilpailukykyinen. EOS:lla sitä et voi tehdä.

EOS matolla slikseillä pito ei ole lähelläkään savea tai tiedä sitten missä liejussa ajelua tarkoitat...

Perusharrastajan rengas kulut ovat räjähtäneet taivaisiin EOS matolla samoin renkaiden kanssa kikkailu on lisääntynyt aivan mielettömästi. Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Potski - 27.11.15 - klo: 12.19

Perusharrastajan rengas kulut ovat räjähtäneet taivaisiin EOS matolla samoin renkaiden kanssa kikkailu on lisääntynyt aivan mielettömästi. Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.

Ootko kysynyt muilta kun perus 4wd harrastajilta? Viesti alottelevilta ja huvikseen ajavilta takavetomiehiltä on ihan päinvastainen. Asiat ei ole joko tai, vaikka mustavalkoisen maailman maalaaminen onkin helpompaa.

Samppa
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Metsäläinen - 27.11.15 - klo: 12.22


EOS matolla slikseillä pito ei ole lähelläkään savea tai tiedä sitten missä liejussa ajelua tarkoitat...

Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.

Tällä saviradalla tulisi monella säätäjällä itku.

https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8 (https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8)

Toi ennen on kyllä utopiaa, milloin oli tollaset ajat?
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Bigbear - 27.11.15 - klo: 12.33


EOS matolla slikseillä pito ei ole lähelläkään savea tai tiedä sitten missä liejussa ajelua tarkoitat...

Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.

Tällä saviradalla tulisi monella säätäjällä itku.

https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8 (https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8)

Toi ennen on kyllä utopiaa, milloin oli tollaset ajat?

Tuolla radalla olisi mukava ajaa.

Itse olen harrastanut vain SC luokkaa ja siinä on riittänyt tuo uuden kumin liimaus ja kovaa ajoa. Krossissa voi varmaan viritellä enemmän?

Tosin nyt on helppo aloittaa vaikka tuuppi krossi kun perus ajaminen on sairaan helppoa verrattuna kun rata on liukas.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: JiiIii - 27.11.15 - klo: 12.48
Ei ole EOS-matoilla tullut kokeiltua sileillä renkailla ajamista joten pitää arvuutella: jos niillä slickseillä pääsee järkevästi eteenpäin ja on hauska ajaa, niin sitten ei luultavasti tarvitsekaan ajaa aina uusilla renkailla ja tavoitella kierrosennätyksiä? Kiinnostaa toki testitulokset muista renkaista kuin Schumacher/Dboots joilla nyt on EOSilla ajeltu.

Vakavissaan treenaavat toki laittaa tuoretta rengasta alle, heillä rengaskulut on varmasti nousseet merkittävästi.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: jerzirccar1 - 27.11.15 - klo: 13.28


EOS matolla slikseillä pito ei ole lähelläkään savea tai tiedä sitten missä liejussa ajelua tarkoitat...

Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.

Tällä saviradalla tulisi monella säätäjällä itku.

https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8 (https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8)

Toi ennen on kyllä utopiaa, milloin oli tollaset ajat?

Hyvän näköistä menoa.
Ei kippaa auto mutkissa😂😂
Vetopitoa on kaikilla se melkein sama😉
Renkaat ei kulu niinkuin matolla😉
Ja varmasti on hauskempaa.
Jerzi
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: mamyllyn - 27.11.15 - klo: 13.44


EOS matolla slikseillä pito ei ole lähelläkään savea tai tiedä sitten missä liejussa ajelua tarkoitat...

Ennen riitti kun liimasi uudet minipinnit ja ajoi.

Tällä saviradalla tulisi monella säätäjällä itku.

https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8 (https://www.youtube.com/watch?v=YyPSfeKSbv8)

Toi ennen on kyllä utopiaa, milloin oli tollaset ajat?

Tuollainen alusta olisi kyllä aivan mahtava!
Ei taida olla mitään yhteistä mattoajon  kanssa...
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Ender - 27.11.15 - klo: 13.59
Itse olen kyllä tykästynyt tuohon EOS –mattoon ajoalustana. Tuuppicrossari sopii alustalle hyvin ja rengaskulutkaan eivät ole hirveät. Toisaalta olen kyllä enemmän kallellani ratapuoleen kuin crossiin. Voi tosin olla ,että jätän turistin kokonaan ajamatta tällä talvikaudella. Turistia onkin kivempi ajaa asfaltilla kuin matolla  :wink:

Tarkoitus olisi vielä viritellä vanha Kyosho SC tulille ja testata miten se toimii tuolla matolla. Jos vaikka ajaisi Bunkkerin SC –kisassa. SC-2 luokka näyttää taas olevan mukavassa kasvussa.

Eikös SC-4 –luokkaan kannattaisi valita EOS –matolle yksityyppirengas jossa vähän huonompi pito (ja hyvä kestävyys). Silloin porukka voisi taas paremmin vertailla noita kierrosaikoja (ei tarvitsisi aina ajaa uusilla minipinneillä).

Omien havaintojeni perusteella Bunkkerissa on ollut vähemmän porukkaa kuin Tikkurilassa. Onko syynä EOS –matto vai sijainti ? Itse veikkaan sijaintia.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Silppa - 27.11.15 - klo: 14.13
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.

Huomion myös wj kisoissa kun renkaat kului loppuun niin auto meni luisussa. Aika jännää.

Se että Jarkko Niemisen tennismatolla renkaat kului slickseiksi about 13 -15 min ajon jälkeen oli mielestäni aika kova rengas menekki.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Mölli - 27.11.15 - klo: 15.15
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.

Huomion myös wj kisoissa kun renkaat kului loppuun niin auto meni luisussa. Aika jännää.

Se että Jarkko Niemisen tennismatolla renkaat kului slickseiksi about 13 -15 min ajon jälkeen oli mielestäni aika kova rengas menekki.

Tennarilla uuden ja sliksin minipinnin ero oli corrilla n. 0,5 s/kierros jonka jälkeen kumi oli mukava ajaa siihen saakka kunnes se repesi. Eosilla lähti n. 2 s/kierros kaljulla kumilla, joten ero on valtava.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu..
Kirjoitti: Max - 27.11.15 - klo: 15.37
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.

Huomion myös wj kisoissa kun renkaat kului loppuun niin auto meni luisussa. Aika jännää.

Se että Jarkko Niemisen tennismatolla renkaat kului slickseiksi about 13 -15 min ajon jälkeen oli mielestäni aika kova rengas menekki.

Tennarilla uuden ja sliksin minipinnin ero oli corrilla n. 0,5 s/kierros jonka jälkeen kumi oli mukava ajaa siihen saakka kunnes se repesi. Eosilla lähti n. 2 s/kierros kaljulla kumilla, joten ero on valtava.


Onko sillä treeneissä väliä? Jos treenaatte liukkaammalle pinnalle mikä on Nokialla miksi ne slicksit ei käy? Itse olen aivan varma siitä, että jos laitatte slicksit minipinnit alle ja jonkun ulkorata setupin, slickseillä voi ihan hyvin treenata liukkaisiin olosuhteisiin. Omassa krossarissani väitteeni ainakin pätee, miksi se ei päteisi korreissa.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu..
Kirjoitti: Mölli - 27.11.15 - klo: 16.12
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.

Huomion myös wj kisoissa kun renkaat kului loppuun niin auto meni luisussa. Aika jännää.

Se että Jarkko Niemisen tennismatolla renkaat kului slickseiksi about 13 -15 min ajon jälkeen oli mielestäni aika kova rengas menekki.

Tennarilla uuden ja sliksin minipinnin ero oli corrilla n. 0,5 s/kierros jonka jälkeen kumi oli mukava ajaa siihen saakka kunnes se repesi. Eosilla lähti n. 2 s/kierros kaljulla kumilla, joten ero on valtava.


Onko sillä treeneissä väliä? Jos treenaatte liukkaammalle pinnalle mikä on Nokialla miksi ne slicksit ei käy? Itse olen aivan varma siitä, että jos laitatte slicksit minipinnit alle ja jonkun ulkorata setupin, slickseillä voi ihan hyvin treenata liukkaisiin olosuhteisiin. Omassa krossarissani väitteeni ainakin pätee, miksi se ei päteisi korreissa.

Correilla pito on slikseillä pinneillä niin huono myös ulkosetupeilla, että niin huonoa pitoa ei muilla sisäradoilla ole. Renkaassa on todennäköisesti niin vähän pintapainetta, että se ei juurikaan ota rataan kiinni.  Niin kuin aikaisemmin oli viestitelty, testaamme muutamia eri rengasvaihtoehtoja joilla toivotaan päästävän pois kiskopidosta ja ajotuntumaltaan lähemmäksi muita kuin mattopintoja. Kotiradalla treenataan tietenkin myös  tavoitteellisesti kotikisoja varten jolloin on käytettävä parasta mahdollista rengasta.
Otsikko: Vs: Tähän on tultu...?
Kirjoitti: Metsäläinen - 01.12.15 - klo: 07.53
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.


Mulle ei laji muutu vaikka alustan materiaali muuttuu, ajan silti krossia. Toi video nyt on vain toinen ääripää, tuli vaan mieleen viime kesän Turun kisat ja se itku varikolla mikä siellä oli.
Autojen säätöjen lisäksi pitäisi kuskin pystyä muuttamaan myös omaa ajotyyliään alustaan sopivaksi.