RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: C1S F1 - 18.04.16 - klo: 21.55

Otsikko: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: C1S F1 - 18.04.16 - klo: 21.55
Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO

Sain Rckaupalta testaukseen Sanwan tekemän nopeudensäätimen, jossa on sisäänrakennettu vastari (RX-472). Ulkoseisesti laite on hieman kookkaampi, kuin vaikkapa G-Forcen TS-160, jonka takia sitä ei välttämättä saa asennettua kaikkiin automalleihin esimerkiksi joissain krossareissa voi asennukseen käytettävä tila käydä ahtaaksi kuten koekäytössä olevassa precirotaten SB401:ssä.

Paketin mukana tulee ohjeet, sähköjohtoa, y-kaapeli aux kanavalle ja itse nopari, Näiden lisäksi tarvitsee Sanwan radiolähettimen MT-4S tai M12, jotta saa hyödynnettyä SSL toimintoa itse sain koekäyttöä varten MT4S radion.


Paketti auki ja asenuksen kimppuun. Siinä vierähti parisen tuntia, kun en ole 4wd-crossiin hetkeen sähköjä laitellut ja jouduinpa tekemään kaiken vielä uusiksi, kun en kaikesta huolimatta löytänyt ohjeista miten moottorin pyörimissuunnan saa vaihdettua. No loppulta sain sähköt paikalleen ja korikin mahtuu nyt auton päälle. Tosin noparissa olevan tuulettimen jouduin ottamaan pois.

 SSL on lyhenne Sanwa Synchronized Link ja sen avulla voi säätää alla listattuja toimintoja suoraan radion kautta. Auton voi siis ajaa radan sivuun ja säätää vaikkapa drag brakea parilla napin painalluksella. Radiossa nämä muutettavat parametrit pitää ensin asettaa ohjeiden mukaisesti toimimaan AUX1 ja AUX2 paikoille. Nopeudensäätimen cut-off jännitteen, peruutus ominaisuuden, lämpösuojauksen sekä onko ennakon säätö käytössä vai ei joutuu näppäilemään ihan manuaalisesti noparin virtakytkimessä sijaitsevan napin kautta.

  Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO on monipuolinen nopeudensäädin joka sopii niin harrastajalle kuin kisakuskille. Moottori rajoitus 2s Lipolla on 4,5T ja 1s Lipolla 3,5T ja nopari syöttää parhaillaan 740A virtaa, joten puhtia riittää ihan kelvollisesti jokaisen kuskin tarpeisiin. Itse testasin noparia 4wd krossilla, mutta säädin kelpaa hyvin myös touring-autoihin ja miksei vaikkapa drifterin nopariksi. Nopeudensäätimen testausaika jäi vähän lyhyeksi ja en varmastikkaan saannut hyödynnettyä kaikkia sen tarjoamia ominaisuuksia. Mutta kaiken kaikkiaan kyseessä on mielenkiintoinen ja monipuolinen nopeudensäädin/vastaanotin yhdistelmä joka on kaikkien rc-hifistelijöiden unelma.

ladattavissa kuvineen https://www.facebook.com/groups/1671680513090411/ (https://www.facebook.com/groups/1671680513090411/)
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: APK - 21.04.16 - klo: 19.43
itsellä on kokemusta Super Vortex Zerosta niin 1:10 krossissa kuin 1:12 mattoautossa. Sehän tätä PLUS versiota edeltävä, hieman pienempi eikä sisällä vastaria sisäänrakennettuna.
Säädin ei ole helpoimmasta päästä säätää (ilman SSL), kun käytössä on vain nappi ja ledit. Täytyy olla tarkkana.
SSL käyttäminen RX-472 tai RX-482 vastarin kanssa avaa säätimestä taas aivan uuden maailman, kun radiosta (MT4S, M12, M12S) voi säätää useita eri asetuksia.
Säätimestä saa kaiken irti kun hyödyntää SSL ja M12/M12S hienoja ominaisuuksia loppuun asti.  :azn:

Radioon voi asettaa esim. hälytysrajan säätimen tai moottorin lämpötilalle tai ajoakun jännitteelle, perustuen säätimen antamiin telemetriatietoihin. Loppujen lopuksi hyvin harvassa nykypäivän harjattomassa moottorissa on lämpötilasensoria sisäänrakennettuna sensoriin, mikä on sinänsä harmi.

Ajettavuutta voi säätää monenmoiseksi. Boost ja turbo toimii hieman eri ideoilla kuin muissa säätimissä, niihin vaikuttaa power mode asetus varsin paljon - mitä isompi power mode sitä alemmilla kierrosluviilla boost alkaa vaikuttaa.
http://lehtojarvi.net/blog/2014/12/20/paivitetty-suosikkiratti-sanwa-mt-4s-sanwa-super-vortex-zero-nopari/ (http://lehtojarvi.net/blog/2014/12/20/paivitetty-suosikkiratti-sanwa-mt-4s-sanwa-super-vortex-zero-nopari/) tuolla myös Jepen katsaus säätimeen ja sen ideaan.
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: Bigbear - 21.04.16 - klo: 20.00
Miten säädin mahtaa kestää nykyisiä raskaita 4wd sc autoja? Nykyisellään Orcan säädin on toiminut kuin junan vessa, mutta tuollainen säädin on nyt myös tulossa.
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: JaniR - 21.04.16 - klo: 20.43
En tiiä raskaista nelkkucorreista, mutta itellä oli neliveto slässissä sama paketti testikäytössä Rc-kaupalta ku Petrilläki.
Kokemukset kyseisistä tuotteista olivat erittäin positiiviset.
Asennus helppo kun tilaa oli käytössä. Jos paljon flektejä ym. niin saattaa joutua tekemään lisää liitäntöjä niille.
Ylempänä tuliki jo tekniset tiedot, ei niistä enempää.

Säätäminen oli aluksi hieman haasteellista kun on tottunu orionin säätöihin, mutta kyllä ne powermodet ja jarruasetukset
alko pikkuhiljaa osumaan kohdalleen.
Perusjutut tosiaan pitää huolella vilkutella noparista ja loput hoituuki sitte ratin kautta. Olihan melko hienoa säätää, pysähdy radan sivuun, valikosta haluttu säätökohde parilla painalluksella ja taas menoks. Kohtuu nopeasti sai arvot kohalleen :grin:.

Eniten akullisia kertyi Itellä, Niclaksella ja Hokella. Kaikki autoa ajaneet totesivat ajotuntuman hyväksi.
Meillä oli käytössä Orion 6.5t 2pole moottori. Oli todella toimiva kokonaisuus!
Kokeilin myös orionin 4600kv4pole moottoria mutta sen kanssa noparin sisäinen lämpötila nousi todella korkeaksi sääti sitä miten vaan, et ehkä sopivampi ihan vaan 2pole käyttöön. Nii sen lämpötilanhan näkee ratin näytöstä ja hälytysääni on kans, kuin myös kierrosluvun ja maks.kiekat. Helpottaa muuten säätämistä.

Kaikenkaikkiaan toimiva kokonaisuus jota voi kyllä vilpittömästi suositella, varsinkin jos on tilanahtautta autossa.


-J-


Ps. Sori Jarno että kesti!

Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: C1S F1 - 21.04.16 - klo: 21.27

Kaikenkaikkiaan toimiva kokonaisuus jota voi kyllä vilpittömästi suositella, varsinkin jos on tilanahtautta autossa.


Kuten edellisissä viesteissä käy selväksi hyvä ajotuntuma ja  perusasetuksien kohdalleen säätö niin tilankäyttö säätimellä on hyvä paitsi, että tuulettimen kanssa se on aika korkea ja ei mahtunut tuulettimen kanssa PR SB-401:n kopan alle tietysti tuossa autossa korin sivut ovat erittäin matalat.
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: Bigbear - 21.04.16 - klo: 22.16
Jani. Kuinka korkeaksi lämpötilat nousivat ja ilmeisesti kokeilitte 4 polea juurikin slashissa?
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: APK - 21.04.16 - klo: 22.26
Mä oon ajanut säätimen n. 100 asteiseksi toistuvasti mattoautokäytössä ilman ongelmia (ei tuuletinta, vain ilmavirta).
Veikkaan että lämpötila-anturi on säätimen lämpimimmän paikan lähellä
Otsikko: Vs: Sanwa Super Vortex-PLUS ZERO
Kirjoitti: JaniR - 22.04.16 - klo: 07.41
Jani. Kuinka korkeaksi lämpötilat nousivat ja ilmeisesti kokeilitte 4 polea juurikin slashissa?
Juu siinä justiinsa.
Tais alkaa 103:ssa asteessa hälyttämään ja nousi siihen melko nopeesti. Oli muistaakseni ylimmillään
n. 120-125ast. Vähä hitaammin nousi lämmöt ku anto moottorille lisää ennakkoa.
Ei taida vaan softa olla nelipole käyttöön. Muuten kyllä oli ihan ookoo ajettava.
En sitte tiiä miten olis käyny, jos olis alkanu kokeilemaan paljon eri välityksiä.

Pete tossa mainitsiki korkeudesta, korrissa ei ollu ongelmaa :grin:.