RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: PMi - 23.09.16 - klo: 15.24

Otsikko: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 23.09.16 - klo: 15.24
Mikäli on kysyttävää tai kommentoitavaa FTT 2016-2017 sarjasäännöistä niin kommentit tänne.

Lukekaa sarjasäännöt ja liitteet ensin, jos sitten on vielä jotain epäselvää, niin kysykää. Kun tämän olette tehneet niin voitte hyvällä omallatunnolla nostaa käden pystyyn, kun kysyn jossain kilpailussa, kuka on lukenut sarjasäännöt.

t. Pentti


Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 23.09.16 - klo: 23.30
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 23.09.16 - klo: 23.51
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Stilo - 26.09.16 - klo: 15.02
Ohjeistossa pitäisi olla varmaankin talvikauden renkaan tuotekoodina V5-PG28FT? Toki mieluummin ajaisin sillä ETS-speksin renkaalla kun sillä selviää enemmän kuin vajaan treenipäivän yhdellä setillä...
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 26.09.16 - klo: 15.53
Ohjeistossa pitäisi olla varmaankin talvikauden renkaan tuotekoodina V5-PG28FT? Toki mieluummin ajaisin sillä ETS-speksin renkaalla kun sillä selviää enemmän kuin vajaan treenipäivän yhdellä setillä...

Pitää paikkansa, V5-PG28FT. Korjataan ohjeistoon.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 28.09.16 - klo: 23.56
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 29.09.16 - klo: 14.20
Voiskos tuohon rengassääntöön saada selvyyttä, kiitos.

Rengas on loppukäyttäjän vastuulla.
Loppukäyttäjä on näytettävä, että renkaan mahdollinen vaurio ei ole aiheutunut käyttäjän toiminnasta tai käyttäjän aiheuttamasta tapahtumasta. Renkaan takuu ei kata esteeseen törmäämisestä aiheutunutta vauriota tai käyttäjän auton aiheuttamaa vauriota, mm rengasmutterin liiallista kiristämisestä aiheutunutta vannevauriota tai laakerivaurion aiheuttamaa vanteen sulamista eikä myös mahdollisten omien liimausten aiheuttamia vaurioita.

Tuotteen normaali takuu korvaa materiaalista tai työn jäljestä johtuvat viat ja vauriot, ei käyttäjän aiheuttamia.
Tässäkin tapauksessa on kyseessä normaali kauppa, joku myy ja joku ostaa tavaraa ja siinä vaikuttaa normaalit kaupankäynnistä sovellettavat lait.

Nämä asiat on otettu huomioon sääntöä laadittaessa ja näillä mennään.

Tämä asia on loppuun käsitelty.

t. Pentti
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 29.09.16 - klo: 15.40
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Screwed - 29.09.16 - klo: 16.15
Tämä asia on loppuun käsitelty.

t. Pentti
No juu ei. Pepess ei nyt ole ainoa joka ei tajunnut tästä vastauksesta yhtään mitään.

Siis mistä takuusta tässä nyt puhutaan? Valmistajan vai kilpailunjärjestäjän?

Tämä homma ei ole loppuunkäsitelty ennen kuin joku ymmärtää mistä tässä puhutaan. Pepessin kyssäreihin pitää saada suora selkeä vastaus. On vaikea ymmärtää miten tässä asiassa on voitu väistellä suoraa selvää vastausta näin kauan?

Kim Elfström
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Stilo - 29.09.16 - klo: 16.50
Olisko tässä lyhyesti:

Jos renkaassa/vanteessa havaitaan vika joka johtuu virheestä valmistuksessa/materiaalissa, saa kilpailija tällöin veloituksetta kilpailun järjestäjältä yhden (1) uuden renkaan viallisen tilalle.

Jos renkaassa/vanteessa havaitaan vika joka johtuu kilpailijan toimista (kolari, liimausvirhe, asennusvirhe jne.) tai auton teknisestä viasta, on kilpailijalla mahdollisuus hankkia omalla kustannuksellaan kilpailun järjestäjältä uusi rengassarja ja tästä sarjasta merkkauttaa yhden (1) uuden renkaan viallisen tilalle. Jos kilpailijalla on FTT sääntöjen mukaan kilpailuun kelpaavia merkattuja renkaita edellisistä kilpailuista, voi hän merkkauttaa viallisen renkaan tilalle yhden niistä.

Epäselvissä tilanteissa päätöksen tekee kilpailunjohtaja.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 29.09.16 - klo: 17.30
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Stilo - 29.09.16 - klo: 17.51
Ihan turhaa hieromista vaatia katsastusta säilyttämään sitä ostettua settiä, kun niitä ei kuitenkaan saa merkattua ilman katsastuksessa käyttöä.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 29.09.16 - klo: 18.01
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 29.09.16 - klo: 20.14
Kaikki renkaista:

7.1 Tourinluokkien renkaat
 Talvi:
o Rengastyyppi: V5-PG28FT Volante Indoor Carpet Rubber Tire Pre-glued 4pcs (Closed
Cell Tire Inserts)
 Kesä:
Kuivan kelin rengas:
o Schumacher #XG-32RY (Sorex 32R+Yellow+Revlite 24)
Sadekelin rengas:
o 24mm leveä, kaupallisesti saatavilla oleva, pienoisautokäyttöä varten tehty kumirengas,
joka saa olla kuvioitu.
o Sallittuja renkaita ovat mm.
 Schumacher Glued Shimizu D01J WET Tyres on Revlite 24mm Wheels
 VTEC Rain Tire Dunlop D20 pre-glued
Kisarenkaat ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä kilpailun järjestäjältä.
 Talvisarjan renkaiden hinta on 29 € / rengassarja.
 Kesän rengassarjan hinta on €/rengassarja
Sadekelin renkaat jokainen kilpailija hankkii itse.
Valmiiksi liimattujen rengassettien renkaiden ja vanteiden muokkaaminen kielletty. Renkaan
keskikohdan sauman saa hioa sekä renkaan sivujen liimaaminen on sallittua.
Kilpailija vastaa renkaan oikeasta käsittelystä. Renkaan kumin tai vanteen rikkoutumistapauksissa
toimitaan liitteen 5 mukaisesti.
Renkaiden kemiallinen käsittely
Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ovat sallittuja. Pienoisauton renkaiden
puhdistukseen ovat sallittuja hajuttomat puhdistusaineet. Hajuttomien jarrukliinerien tai vastaavien
puhdistusaineiden käyttö on sallittua, mikäli ne suihkutetaan rättiin, ei suoraan renkaaseen.

Ei pitäisi olle mitään epäselvää, ainut uusi asia liite 5.

Liite 5.
3.   Renkaan vaurioituessa ja auton ollessa pars fermeessä katsastus tarkistaa renkaan vaurion, onko vaurio renkaan valmistuksesta johtuva vai käyttäjän aiheuttama.
-   kumivaurio, jos liimaa kulutuspinnalla ja/tai vaurio liimakohdassa – ei uutta rengasta (käyttäjän virhe, ei takuuta)
-   kumivaurio, vyö poikki. paloja puuttuu tai muu selvä rakeenteellinen vika – uusi rengas (valmistus tai materiaalivirhe, takuu)
-   vannevaurio, halkeama vanteessa, mutta ei selviä viiltoja tai iskujälkiä – uusi rengas (valmistus tai amteriaalivirhe, takuu)
-   vannevaurio, kaikki renkaan kiinnitysmutterilla aiheutetut vauriot – ei uutta rengasta (käyttäjän virhe, ei takuuta)
Epäselvissä tapauksissa kilpailun johtaja tekee ratkaisun.

Mikäli kilpailija ajaa saman kauden kilpailusta merkatulla renkaalla, niin kilpailija voi ostaa uuden renkaan vaurioituneen tilalle. Mikäli hänellä on saman kauden kilpailussa merkattuja renkaita, niin hän saa merkkuuttaa niistä renkaan vaurioituneen tilalle.
(Tässäkään osiossa ei ole mitään epäselvää.)
Jos vaurioitunut rengas on ostettu kilpailupaikalta ja rengasvaurio on oikeuttava uuteen renkaaseen, niin se vaihdetaan vioittunutta vastaan. (Niinkuin pitääkin olla) Mikäli rengas on vaurioitunut siten, että uutta rengasta ei saa, niin saman kauden merkatun käytetyn renkaan saa merkkuuttaa kilpailun jatkamiseksi. Voi ostaa myös uuden renkaan, joka on merkattava. (Turvattu kilpailun jatkuminen vaikka rengas ei ole ns. takuun piirissäja on myös vaihtoehto, käytetty rengas)
Edellisessä kilpailussa käytettyä rengasta saa käyttää vain TSS-10 ja TSP-10 luokissa

Pitää pitää renkaistaan huolta, jos ei pidä niin se keventää kukkaroa tai vähentää niiden käytettyjen renkaiden varastoa.

Kukaan ei kiellä ostamasta koko settiä, mutta siitä merkataan vai se yksi rengas jotta voi jatkaa kilpailua.

Kuten jo sanoin, tämä on tässä ja siihen on myös totuttava.


Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 29.09.16 - klo: 21.29
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: TTKoo - 30.09.16 - klo: 11.26
Ihan turhaa hieromista vaatia katsastusta säilyttämään sitä ostettua settiä, kun niitä ei kuitenkaan saa merkattua ilman katsastuksessa käyttöä.


Kukaan ei kiellä ostamasta koko settiä, mutta siitä merkataan vai se yksi rengas jotta voi jatkaa kilpailua.
 

Eikös tuo tarkoita että VOI ostaa yhdenkin renkaan, jolloin ne loput kolme jää "säilytettäväksi" sinne katsastukseen.
Mikä on yhden renkaan hinta ?
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: peitsamo - 30.09.16 - klo: 12.03
Sanon omana henkilökohtaisena näkemyksenä, että alkaa mennä sääntöjen hierominen jo aikalailla olemattomiin yksityiskohtiin. Säännöistä ei kerta kaikkiaan ole mahdollistakaan tehdä kaikkiin tapauksiin soveltuvaa ja kaikki porsaanreijät tukkivaa kokonaisuutta. Mielestäni olisi parempi pitää säännöt simppelinä, että voidaan olettaa suurimman osan lukevan ja myös ymmärtävän ne. Poikkeustapauksia tulee aina, mutta sitä varten on kilpailussa kilpailun johto, joka asiantuntemuksensa perusteella tekee tarvittavat päätökset - joskus päätös on mieleinen, joskus ehkä ei. Tämä renkaanrikkoontumiskeskustelukin juontaa juurensa tietääkseni yksittäistapaukseen, joten ehkä olisi syytä ottaa se kuuluisa "maalaisjärki" käteen ja pohtia asiaa myös sitä kautta.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Stilo - 30.09.16 - klo: 12.48
Näin kilpailunjärjestäjän näkökulmasta kilpailijalle pitäisi myydä koko sarja kerralla, muuten järjestävälle seuralle jää kilpailijan mokasta johtuen tappioksi ne loput renkaat kyseisestä setistä josta myyty se yksi yksittäinen rengas.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 30.09.16 - klo: 13.37
Näin kilpailunjärjestäjän näkökulmasta kilpailijalle pitäisi myydä koko sarja kerralla, muuten järjestävälle seuralle jää kilpailijan mokasta johtuen tappioksi ne loput renkaat kyseisestä setistä josta myyty se yksi yksittäinen rengas.
Tähän mennessä ei ole myyty vararenkaita, toisaalta on lähes joka kisassa on juduttu avaamaan uusi paketti viallisen renkaan takia. Joten älä huoli, ei mene kilpailunjärjestäjän piikkiin.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 30.09.16 - klo: 17.27
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Vesa - 30.09.16 - klo: 20.40
Hyvä että tämä asia on nyt selvillä, kiitos osapuolille.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: jarkko - 01.10.16 - klo: 15.15
Mitä yksityiskohtaisemmat ja tarkemmat ja samalla myös monimutkaisemmat säännöt ovat, sitä hankalammaksi ja byrokraattisemmaksi ne kokee uusi harrastaja tai henkilö joka ensijaisesti painottaa hauskaa harrastamista.
Tästä monimutkaisuudesta ja vaikeudesta on tullut moitteita aikaisemminkin.

Toinen juttu on sitten ei-suomenkielisten osallistujien perehdyttäminen näihin monimutkaistuviin kiemuroihin. Onnea vaan rengassäännön selittämiseen venäläiselle, joka ei osaa englantia kuin ihan vähän eli sen verran että vastaa kaikkeen yes yes.

Aikaisemmin on jo todettu, että yksi keskeinen houkuttelevuutta lisäävä tekijä ETS-sarjassa on sääntöjen yksinkertaisuus.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: sakari72 - 10.10.16 - klo: 18.44
9.1 Tuomarointikohteet

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.


Tarkoittaako tämä, että selvästi nopeammalle, joka ei ole tuloksissa edellä ei tarvitse antaa tilaa, vaan häntä saa pitää takanaan aiheuttaen itselleen, sekä muille kilpaillijoille vaaratilanteita?

Pausio

Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 13.10.16 - klo: 18.28
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: micsa.fi - 13.10.16 - klo: 18.41
Jos luin oikein, niin Sakarin kysymys taisi koskea alkueriä jotka on aina ne hankalampi tapaus. Finaaleissa ei kai ole mitään epäselvää.

Minusta olisi parempi, että alkuerissä annettaisiin tilaa aina nopeammalle autolle oli se sitten tuloksissa takana tai ei. Siitä on sekä ohittajalle että ohitettavalle hyötyä että se nopeampi auto häviää sieltä takakontista hiillostamasta. Sitä paitsi, kuljettajien on hyvin vaikea edes tietää kumpi on tuloksissa edellä kun kuulutuskäytännöt vaihtelee eri kilpailuissa paljon.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Testikuski - 13.10.16 - klo: 19.47
Poistin vastaukseni kun ymmärsin kysymyksen väärin

Mutta.. Yleensähän se perään tulija ajaa nopeampaa tulosta kuin sinä itse. Johtuu porrastetusta lähdöstä. Pois lukien tilanne jos edellä lähtenyt on kipannut.
Itse en päästä "heti" takaa tulevaa ohi, vaan teen sen sopivaksi katsomassani kohdassa. Myös tilan antamisen pitää hoitua ilman vaaratilannetta.
Myös ohittajalla pitää olla pelisilmää odottaa tarvittaessa pari mutkaa, eikä ajaa ylitse ja pilata molempien ajo. Jostain syystähän se "nopeampi" on joutunut hitaamman taakse (samalla kierroksella ollessa).
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Testikuski - 04.11.16 - klo: 11.07
Hei.
Säännön mukaan voi käyttää edellisen kilpailun renkaita. Miten ensimmäisen kilpailun osalla toimitaan. Jos ja kun ajetaan kuluttavalla eos matolla viriä la, niin joudun sisään ajamaan kaksi sarjaa reeneissä. Jos kuitenkin toinen sarja jää käyttämättä niin en voi näitä käyttää su tsp kilpailussa vaan joudun ostamaan kolmannen sarjan? Jos näin on, niin on ihmeellistä, että ensimmäisen kilpailun säännöt ovat erit kuin seuraavissa.

Terv. Ville.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: micsa.fi - 04.11.16 - klo: 11.39
Itse ymmärsin viime vuonna käyttöön otetun rengassäännön niin, että vanhoja renkaita voi käyttää vain siinä luokassa johon ne on leimattu. Eli virin renkaita ei voi siirtää porokisoihin.

Pentti korjatkoon luokkavastaavana jos olen väärässä.

Itse ajattelin asiaa lähestyä niin, että leimaan la-aamuna kaksi sarjaa renkaita. Jos toisia ei tarvita kisassa, niin jääpähän sitten treeneihin enemmän renkaita. Viritehoilla treenatessa ainakin Bunkkerin rata syö renkaita suht tehokkaasti, joten treenirenkaita tarvitaan joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 04.11.16 - klo: 12.56
Itse ymmärsin viime vuonna käyttöön otetun rengassäännön niin, että vanhoja renkaita voi käyttää vain siinä luokassa johon ne on leimattu. Eli virin renkaita ei voi siirtää porokisoihin.

Tämä pitää paikkansa, käytettyjä renkaita saa käyttää vain siinä luokassa mihin ne on leimattu.

t. Pentti
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 10.11.16 - klo: 10.54
Vähän niinkuin etsintäkuulutus.

Viimekauden FTT-numerot ovat jossain jemmassa. Katselkaapa 2016 kilpailujen järjestäjät, että löytyisikö.
Jos ja kun löytyy niin koettakee saada ne Ouluun tai tänne jyväskylän suuntaan.

Epäilyksiä mistä saattaisi löytyä: Autotehtaan Autokerho/UA ry ja RaumRC tai FullSpeed rc. Yhdet numerot
(TP-10?) ovat KyPAK:lla.

t. Pentti
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: jarkko - 10.11.16 - klo: 17.14
Fullspeed RC:n osalta toimintatapa on ollut se, että numerot kulkevat katsastusvälineiden mukana. Silloin kun katsastusvälineet viimeksi lähti meiltä, niin numerot lähtivät samaan matkaan.

Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 11.11.16 - klo: 10.26
Fullspeed RC:n osalta toimintatapa on ollut se, että numerot kulkevat katsastusvälineiden mukana. Silloin kun katsastusvälineet viimeksi lähti meiltä, niin numerot lähtivät samaan matkaan.

Ongelmana on ollutkin se, että katsastusvälineet eivät ole oikein kulkeneet, varsinkin FTT:n uusi "laatikko". Mustan salkun kaikki tietävät ja se on kyllä liikkunut.
Jossain vaiheessa on numerolaatikko ja katsastuslaatikko erkaantuneet toisistaan.
Tutkikaatten varastoja jos löytyy niin hyvä jos ei niin ei se ole katastrooffi.

Molemmat katsastuslaukut on nyt minulla, joten ne on tallessa.

t. Pentti
Otsikko: Vs: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO JA KILPAILIJANUMEROT
Kirjoitti: PMi - 11.11.16 - klo: 10.30
eikös se numero pitänyt olla edellis kauden numerot lopputuloksen mukaan 2015-2016

Hyvät herrat, LUKEKAA EDES JOSKUS  sarjasäännöt! Jos vastaus ei löydy sieltä niin sitten kysykää.
Lukekaa myös tämä ketju, ettei tarvitse samasta asiasta aina muistuttaa.

Kysymukset ja kommentoinnit tänne: http://rc10.fi/index.php?topic=98199.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=98199.0)
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: -Petsku- - 13.11.16 - klo: 16.02
Kalenterissa FTT IV on merkattu Äänekoskelle ja Ohjeistuksessa Fullspeedin järjestämäksi. Kumpi pitää paikkansa?
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Vesa - 13.11.16 - klo: 18.04
Äänekoskelle siirretty, ohjeistoa ei ole vielä keretty yön aikana päivittää.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 16.11.16 - klo: 11.56
9.1 Tuomarointikohteet

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.


Tämä kohta FTT-sarjasäännöissä on tarkoitettu pääasiassa kilpailun johdolle ja tuomaristolle, tosin on kilpailijoidenkin hyvä tietää mitä tuomarit tarkkailee. Kohtahan on pykälän 9. TUOMAROINTI alla.

Sitävastoi kilpailijoita koskee enemmän AKK pienoisautoilun säännöistä kohta 3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA.
Käykää lukemassa.
Kyseinen sääntökohta on erittäin hyvä sisäistää. Mahdolliset tulkinnat tehdään kuitenkin FTT-sarjasäännön mukaan ja ne tekee kilpailun johto jos on tarvetta, toivottavasti ei, mutta todennäköisesti kyllä.

t. Pentti
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 16.11.16 - klo: 16.18
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Pepess - 16.11.16 - klo: 16.30
.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: micsa.fi - 25.11.16 - klo: 14.03
Mitä on tämänhetkinen sääntötulkinta LiHV-akkuihin? Niistä oli keväällä juttua ennakkotietoa -säikeessä, Vesa taisi luvata palata asiaan.

On tietysti selvää että jänniterajat pitää säilyä nykyisinä, mutta saako LiHV-akuilla ajaa jos ne lataa normaali lipojen (4.2 +/- 0.02V) kennojännitteeseen?

Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Vesa - 25.11.16 - klo: 14.30
Saa käyttää. On täysin mahdotonta valvoa mitä kotelon sisällä oikeasti on. Latausjännite kuten säännöissä, ja homma on ok. Tuo pitäs lukea säännöissäkin kyllä.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 25.11.16 - klo: 15.26
Saa käyttää. On täysin mahdotonta valvoa mitä kotelon sisällä oikeasti on. Latausjännite kuten säännöissä, ja homma on ok. Tuo pitäs lukea säännöissäkin kyllä.

Eipä näköjään ollut erikseen mainittu LiHv-akuista mitään. Päivitin lataussääntöä hiukan, sama latausjännite molemmilla akkutyypeillä.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Vesa - 25.11.16 - klo: 15.55
Jesh, kiitoksia Pentille!
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: micsa.fi - 25.11.16 - klo: 16.24
Jep, kiitokset sääntöjen selventämisestä!

Akkusäännöt on mielestäni nyt kokonaisuudessaan tosi hyvät, kun vaatimus EFRA/ROAR -hyväksynnästä poistettiin.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Bulvaani - 27.11.16 - klo: 00.41
Akkujen lämmittäminen on säännöissä yksiselitteisesti kielletty, samoin latausvirta on rajoitettu. Olisiko tuohon kohtaan syytä lisätä myös suurin sallittu purkuvirta, kun sitäkin näköjään voidaan käyttää kirjaimellisen lämmityskiellon kiertämiseen. Jotenkin tuntuu haljulta kun näyttää siltä, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, tulkitaan sallituksi.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Jolo - 27.11.16 - klo: 09.39
Ei kai tässä vaiheessa, kun kausi on aloitettu jo ruveta muuttamaan sääntöjä!
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 27.11.16 - klo: 10.36
Ei kai tässä vaiheessa, kun kausi on aloitettu jo ruveta muuttamaan sääntöjä!

Jaahans, sitä yritetään toimia vähän niinkuin laittomasti luvallisesti. Laitetaan tarkkailuluokalle  :cool:

Akkuja ei saa lämmittää, ei ulkopuolisilla varmeillä eikä myöskään akun omalla kapasiteetilla. Siis akkujen lämmittäminen kaikilla konseteilla on kielletty, kuten säännöissä sanotaan: AKKUJEN LÄMMITTÄMINEN ON KIELLETTY!
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Screwed - 27.11.16 - klo: 11.54
Maailmalla stock luokissa on ihan yleistä että akkuja puretaan suurella virralla ennen latausta ja näin on tehty aivan kärjenkin osalta myös Suomessa. Säännöissä ei ole purku kielletty eikä määritelty mitään maksimivirtaa purulle. Jotkut akut lämpenee selkeästi pelkästään nykyisin sallitulla 2C/10A latausvirralla. Eli jotta akkujen lämpenemistä voitaisiin estää pitää latausvirta pudottaa takaisin 1C lukemaan. Koska kalustohankintoja on tehty nykyisten sääntöjen mukaisesti, ja sen mukaan mitä maailmalla ihan yleisesti tehdään ja on sallittua, ei Suomessa voida kesken kauden muuttaa sääntöjä.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 27.11.16 - klo: 12.40
Akkujen purkaminen ei ole kiellettyä, mutta jos akkua puretaan suurella virralla niin että se lämpiää ja sitten laitetaan suoraan lataukseen ilman akun jäähdyttämistä on akun lämmittämistä. Kun akun lämmittäminen on kiellettyä niin kyseinen toiminta, purkaminen ennen latausta suurella virralla, on akun lämmittämistä ja siten kiellettyä. Jos tätä havaitaan niin asiaan tullaan puuttumaan.
Se miten maailmalla toimitaan ei tarkoita sitä, miten meillä FTT-sarjassa toimitaan.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Screwed - 27.11.16 - klo: 12.53
Akkujen purkaminen ei ole kiellettyä, mutta jos akkua puretaan suurella virralla niin että se lämpiää ja sitten laitetaan suoraan lataukseen ilman akun jäähdyttämistä on akun lämmittämistä. Kun akun lämmittäminen on kiellettyä niin kyseinen toiminta, purkaminen ennen latausta suurella virralla, on akun lämmittämistä ja siten kiellettyä. Jos tätä havaitaan niin asiaan tullaan puuttumaan.
Kuten sanoin niin akku lämpenee myös 10A latauskesta. Sun logiikan mukaan siis akkua ei myöskään enää sitten saa ladata koska se lämpenee.

Se miten maailmalla toimitaan ei tarkoita sitä, miten meillä FTT-sarjassa toimitaan.
Ei vaan mennään sääntöjen mukaan, jotka tällä hetkellä ei kiellä purkamista. Akkuhan on lämmin myös heti ajon jälkeen ja ajamalla vain yhdellä akulla saa myös akun pysymään lämpimänä koko ajan. Eli homma nyt vaan on niin että kaikkea ei voi kieltää tai ei voi enää ajaa lainkaan. Tais sitten pitäisi myös kieltää ajaa vain yhdellä akulla kisassa, kuten moni nyt tekee... Akku lämpenee käytössä ja sille ei kukaan mahda mitään. Eikä tietääkseni varsinkaan kukaan voi yksipuolisesti muuttaa sääntöjä kesken kauden. Eikä olisi kenellekkään taaskaan eduksi kieltää jotain Suomessa miitä kaikkialla muualla, ja myös täällä Suomessa on tehty ihan yleisesti. EFRA ei tunne mitään akkujen purku- tai lämpörajoituksia eikä tietääkseni edes latausrajoituksia.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: Testikuski - 27.11.16 - klo: 14.24
Missä luokassa on etua akun lämmittämisestä?  Luulisi ainakin SM-luokassa olevan turhaa vai onko tehoa liian vähän jonkun mielestä?
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: _jtr_ - 27.11.16 - klo: 15.52
Mä oon aina ihmetelly tätä sääntöjen tulkintamallia pikkuautopuolella. Akk:n alaisissa 1:1 kilpailuissa on erittäin selvää että sääntöjä tulkitaan aina niin että mikä ei ole erikseen sallittu kannattaa lähtökohtaisesti mieltää kielletyksi. Toisinpäin asian tulkitseminen jättää päättymättömän joukon "oivalluksia" väärinkäytettäväksi. Hauska esimerkki autolla kilpailussa ajamisen ja suurella virralla purkamisen yhdistämisestä.. Toinen on käsittääkseni kilpailussa tapahtuva selviö ja toinen ainoastaan keino kiertää kiellettyä pykälää.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: goos - 27.11.16 - klo: 20.03
Missä luokassa on etua akun lämmittämisestä?  Luulisi ainakin SM-luokassa olevan turhaa vai onko tehoa liian vähän jonkun mielestä?

stock luokissa tästä on saanu aina hyötyä. Purat akun vaikka 40A:lla tyhjäks ja sit lataukseen. Samasta syystä eka akullinen on myös kehnompi jos et erikseen pura sitä ensiks, sitten kun akku herää päivälle niin sen toiminta paranee.

Hyödyt toki kohtuu pieniä, jotta eron huomaa pitää pystyä ajamaan erä ilman virheitä jolloin olet hyvin pitkälti jo kärkikahnoissa mukana. Se pitää toki muistaa että kun yhdistät 10 pientä hyötyä siitä muodustuu yks iso.
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: MAKES - 29.11.16 - klo: 09.23
Tuon Fullspeed RC:n hallussa olevat tarrat Ouluun lauantaiksi.
/MAKE SEPPÄLÄ
Otsikko: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
Kirjoitti: PMi - 06.12.16 - klo: 11.23
Kilpailijoille, käykäähän lukemassa taasen hiukan sääntöjä, ainakin seuraavat kohdat, tällä kertaa, pienoisautoilun säännöt:
1.4.   SEURAAMUKSET   SÄÄNTÖJEN   NOUDATTAMATTOMUUDESTA
sekä sarjasäännöt FTT: 10. Palkinnot
ja 12TT sarjasäännöt: 9. Palkinnot

Jos syystä tai toisesta, jota ei pitäisi olla, joudutte lähtemään ennen palkintojen jakoa, niin hyviin tapoihin kuuluu käydä kysymässä lupa siihen kilpailun johtajalta.