RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Maxxi - 24.09.16 - klo: 14.31

Otsikko: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 24.09.16 - klo: 14.31
Perustetaanpa näille autoille oma ketju kun ovat päivitettyjen versioiden myötä nostaneet suosiotaan Suomessa.

Yleisesti Arrma merkistä löytyy keskustelua täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=94645.0. (http://rc10.fi/index.php?topic=94645.0.) Tehdään kuitenkin näille autoille oma ketju niin pysyy autokohtaiset keskustelut omissa aiheissa.

Facebook ryhmä ARRMAn autoille, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/ (https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/)

Arrma Kraton, Talion, Typhon, Senton ja Outcast ovat Arrman kohtuuhintaset nelivetoiset Bashausautot jotka sopivat myös mainiosti radalle.
(http://www.arrma-rc.com/assets/images/6GC9BYBPVRKJFKAKXEC4C8AKNXH3GA32RQ8WR8C43VAPUTZ4TZ.jpg)

Nämä autot perustuvat kaikki Team Durango:n kisaautoihin, kyseessähän on sama firma, Arrma Durango ltd joka toimii briteissä ja jonka omistaa Hobbico. Talion ja Kraton perustuvat Team Durango DEX8t autoon, Typhon perustuu DEX8 autoon ja Senton perustuu DESC10 autoon. Outcast on sekoitus Kratonia ja Typhonia.  Muoviosat ja geometria ovat suurimmaksi osaa samat, ja lähes kaikki muoviosat ovat yheensopivat. Durangon koneistettuja metalliosia voi monessa kohdassa käyttää viriosina Arrmoissa. Näissä kaikissa autoissa(Kraton, Typhon, Talion, Senton, Outcast, DEX8, DEX8t, DESC10) on paljon yhteisiä osia ja ne muistuttavat paljon toisiaan.

Sähköt ovat kaikissa autoissa samat. Noparina ja moottorina toimii Hobbywingin valmistamat BLX185 nopari sekä 2050kv moottori jotka kestävät 6S akkuja. Radio on Tactic:in TTX300 jossa on kaikki tärkeät säädöt, mukaan lukien EPA. Radiossa ja vastarissa on sisäänrakennettu antenni, joten hajonneita antennejä ei enää tarvitse pelätä. Servo on metallirattainen 15kg vääntävä. Liittiminä on autossa vakiona XT90 jotka kestävät paremmin isoja virtoja kun esim Deans jota ennen nähtiin Arrman 1/8 autoissa. Paketissa tulee mukaan myös kaksi naaras liitintä jotka voi juottaa omiin akkuihin.

(http://www.arrma-rc.com/assets/images/RAAPTUFDCKDFW3Y86Q2GVMJJ6TC9PPVWJFJPNHVME9GMD4NUJ4.jpg)

Ennen ekaa ajoa kaikki ruuvit kannattaa käydä läpi ja kiristellä tarvittaessa. Renkaiden liimauksia kannattaa katsella ajojen jälkeen, näin tehokkaissa autoissa rengasliimaukset ovat todella kovilla. Myös laakerit on hyvä öljytä paremman keston ja toimivuuden kannalta. Ruuveihin jotka tulee kiinni metalliin kannattaa käyttää ruuvilukitetta.

Autossa tulee mukaan kaksi eri pinionia. Vakio on Kratonissa 12 hampainen mutta siihen kannattaa vaihtaa mukana tuleva 14 hampainen jolla saa selkeesti enemmän vauhtia.

Tukivarsiin on fiksua laittaa metalliset prikat jotka lisäävät kestävyyttä merkittävästi. Diffitöljyt kannattaa vaihtaa jäykemmäksi, hyvä lähtökohta on esim 10.000-100.000 etudiffiin, 500.000 keskidiffiin ja 5.000-20.000 taakse.

Autot ovat jo 4S akuilla todella tehokkaita ja kulkee noin 65-70km/h mukana tulevalla isommalla pinionilla. 6S akuilla päästään sitten jo noin 100 kilometrin tuntivauhtiin ja pinjonin vaihdolla pääse jo yli 100km/h

Autot maksavat Suomessa 500-600€ ja ajoon tarvitsee vielä akun ja laturin.

Autojen kotisivut:

Arrma Kraton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/kraton/blx (http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/kraton/blx)

Arrma Typhon:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/typhon/blx (http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/typhon/blx)

Arrma Talion:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/talion/blx (http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/talion/blx)

Arrma Senton:
http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/senton/blx (http://www.arrma-rc.com/rc-cars/latest/senton/blx)

Pari vinkkiä:

Tukivarsien kestävyyttä voi parantaa laittamalla metalliprikat muovisten sijaan tukivarsiin. Tämä on yleinen kikka kaikissa pivottiautoissa ja pitäisi lisätä kestävyyttä. On myös hyvä pitää huoli siitä että pivottiruuvi on aina kireällä

(https://photos-1.dropbox.com/t/2/AABSKO42RdT54F7Sh0v7t_v_nnHgj_pRxNaD00i974fY7g/12/189843486/jpeg/32x32/1/_/1/2/WhatsApp%20Image%202016-09-11%20at%2019.27.33.jpeg/EKaU8o8BGCEgBygH/hYWGo0fUtxL5vHOz_AdN9LVsGtqLI94m8BGvzACHFtE?size=640x480&size_mode=3)

(https://photos-1.dropbox.com/t/2/AABe5gNR0aNZfPQuvtC4x9xu95MLDtUcqRvTghvIvxYhzw/12/189843486/jpeg/32x32/1/_/1/2/WhatsApp%20Image%202016-09-11%20at%2019.27.34.jpeg/EKaU8o8BGCEgBygH/g-XvUFJS29RuilayLt4NtBeB9lgnLvceyjqrxCyYM-I?size=640x480&size_mode=3)

Renkaisiin tein myös reijät ja teippasin vanteiden reijät. Suosittelen ehdottomasti. Diffit teen jäykemmäksi kunhan ehdin, vakiodiffit ovat aika löysillä öljyillä. Tämä vaikuttaa varmasti myös siihen että renkaat irtoa liimauksista kun monesti sisempi rengas pyörii tyhjää

(https://photos-2.dropbox.com/t/2/AACMhmFfyT2rHxTxQrEf1_inb9HEqV_6erqNQRYBtLRhqA/12/189843486/jpeg/32x32/1/_/1/2/WhatsApp%20Image%202016-09-11%20at%2019.27.35.jpeg/EKaU8o8BGCEgBygH/gUqkf2RsrphtUixrB4hBVJU4vRhynqneWirJ3184sZ0?size=640x480&size_mode=3)

Jos tulee mieleen jotain vinkkejä/kommenttejä näihin autoihin niin voin lisäillä niitä tänne jotta saadaan kattava infopaketti tänne ekaan viestiin.  :wink:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 24.09.16 - klo: 19.14
Kraton:ista huomaa että siinä on kisaauton geometria ja se käyttäytyy todella loogisesti mutkissa ja hyndissä. Vakiodiffien jäykistäminen paransi ajoominaisuuksia ja tänään testattu uusi servo on merkittävä parannus vakioservoon. Laitoin siis kiinni Savox SC1258TG servon joka sattui löytymään pakista. SC1256TG tai SW1210SG olisi paremmat paremman väänän myötä, mutta tällä mennään nyt ja vauhtia ohjaukseen tuli runsaasti enemmän. Servo on kyllä auton paras virityskohde. Tuli myös testattua uutta Vant 5200mah 4S akkua. Tuntuu potkivan paremmin kun vanha kulunut akku ja vaikutti varsin sopivalta Kratoniin.

Lyhyt video rataajosta. Vaasan rata on vielä rakennusvaiheessa eikä ajajakoroke ole vielä valmis, joten koko rataa ei näe ja auton hahmottaminen on hieman hankalaa, mutta lyhennetyllä  profiilillakin auto toimi hienosti. Kunhan saadaa ajajakoroke täällä valmiiksi niin tulee varmaan ajettua paljon enemmän Kratonilla radalla, niin hienosti se siellä toimii.

Video Vaasan radalta:
Arrma Kraton Vaasa (http://www.youtube.com/watch?v=xI4AXyw2t8w#)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: pohjankukko - 30.09.16 - klo: 14.58
Selkeitä parannuksia Kratoniin, Futaban T3PV löysi paikkansa ohjaimena ystävällisen kanssaharrastajan toimesta.
Kamalaa kun joutuu lukemaan ohjekirjaa kun laittaa asetuksia  :shocked:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 05.10.16 - klo: 14.37
Nyt on Kratonilla tullut ajettua noin 30 akullista. Isompia ongelmia ei vieläkään ole ollut. Renkaat tuntuvat pysyvän paremin kiinni liimauksissa kun pari kohtaa on nyt korjattu ja nopeampi servo on kyllä todella hyvä päivitys. Olisi mielenkiinotista vertailla kuinka paljon ajo muuttuu kisaradiolla, ehkä pitää jossain vaiheessa lainata Sanwa m11x kisaautoista kokeiluun.

Kumilenkit korisokissa on loistava systeemi, kertaakaan ei ole tarvinut etsiä korisokkia työpöydältä eikä radalta. Yksi kumilenkki irtosi korista, mutta korjasin sen M2,5 ruuvilla ja mutterilla:

(https://photos-2.dropbox.com/t/2/AADlozZJc5Dwzjpz_vWuw5iaLsXAEGcfwSs1JzH5MKMdWw/12/189843486/jpeg/32x32/1/_/1/2/WhatsApp%20Image%202016-10-05%20at%2014.06.17.jpeg/EKaU8o8BGCIgBygH/xXPQA781Yd2URzEhRZ1VkNLQppiHRmyPhmsOl1HUKtQ?size=640x480&size_mode=3)

(https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAC5wYBAC6vo7q_ftvPi2R-3KoSt7Uuo0rv0PrL_iT4Gyw/12/189843486/jpeg/32x32/1/_/1/2/WhatsApp%20Image%202016-10-05%20at%2014.06.21.jpeg/EKaU8o8BGCMgBygH/i604vkpBnk_dKZMoqOUgikzPc7AApaT7wouweGNDVOg?size=640x480&size_mode=3)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: pohjankukko - 14.10.16 - klo: 11.13
On tuo hauska laite radallakin.
Lavangossa ajettiin reipas päivä 8.10 tuulisessa ja aurinkoisessa säässä.
Kraton on kuin kotona radalla kun heitti alle truggy kisarenkaat. Heti löytyi yhteinen sävel vaikka radalla en aikaisemmin ollutkaan ajanut. Hypyt sai yli, jopa todella paljon pitkäksi ilman suurempaa yritystä. Ja kun oikein keskittyi, oli radalla pysyminen helppoa ja vauhdin säätely mukavaa. Kraton vaihtaa ilmassa asentoa todella hyvin, eikä ESCin ja moottorin yhteistyöstä tarkkuutta puutu.

Pienenä hermituksena, renkaat ottivat ja paukahtivat entiseksi, mutta sen siitä saa kun käytettyjä ostaa  :grin:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: -lt- - 17.10.16 - klo: 20.32
Morjesta

Kratonista kärähti ohjausservo kesken ajojen, joten leikki loppu lyhyeen. Mikäs olisi hyvä servo heittää tuon alkuperäsen tilalle?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 17.10.16 - klo: 23.05
Morjesta

Kratonista kärähti ohjausservo kesken ajojen, joten leikki loppu lyhyeen. Mikäs olisi hyvä servo heittää tuon alkuperäsen tilalle?
Jos haluaa vesitiiviin niin Savox SW-1210SG on aika kova sana, jos on tiukka budjetti niin SW-0231:kin riittänee.

Jos ei ole pakko olla vesitiivis niin SC-1256TG on erittäin hyvä ja luotettava servo
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 17.10.16 - klo: 23.07
On tuo hauska laite radallakin.
Lavangossa ajettiin reipas päivä 8.10 tuulisessa ja aurinkoisessa säässä.
Kraton on kuin kotona radalla kun heitti alle truggy kisarenkaat. Heti löytyi yhteinen sävel vaikka radalla en aikaisemmin ollutkaan ajanut. Hypyt sai yli, jopa todella paljon pitkäksi ilman suurempaa yritystä. Ja kun oikein keskittyi, oli radalla pysyminen helppoa ja vauhdin säätely mukavaa. Kraton vaihtaa ilmassa asentoa todella hyvin, eikä ESCin ja moottorin yhteistyöstä tarkkuutta puutu.

Pienenä hermituksena, renkaat ottivat ja paukahtivat entiseksi, mutta sen siitä saa kun käytettyjä ostaa  :grin:
Vaikkei Kratonissa vakiona ole kisarenkaita eikä ihan oikeat öljyt radalle, niin alustasta huomaa että auto on kilpaautoon perustuva ja erittäin hyvin balanssissa. Pienellä säätämisellä tämä olisi todella hyvä auto Lavangon radalla ja muillakin isoilla radoilla  :wink:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: pohjankukko - 18.10.16 - klo: 13.38
SW-0231 ostin budjettitietoisena ja hyvin riittää, nopeampi ja enemmän potkua kun alkuperäisessä.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: RCHessu - 09.11.16 - klo: 22.01
Senton tuli hommattua ja nyt muutaman akullisen jälkeen ei ole kyllä mitään huomauttamista. Menohaluja riittää 4S akullakin ja on todella tukevaa tekoa Graniteen verrattuna.
Vähän piti käydä lumisessa skatepuistossakin hyppyyttämässä ja parista epäonnistuneesta hypystä huolimatta pysyi hyvin kasassa.

 
Itse asiassa ainoa heikko kohta tuntuu olevan vanteet, joista kaksi onnistuinkin rikkomaan. Näistä on netissä ollutkin moitteita, mutta olisiko kenelläkään suositella hyvää edullista rengas/vannekomboa vakioiden tilalle?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 14.11.16 - klo: 13.14
Senton tuli hommattua ja nyt muutaman akullisen jälkeen ei ole kyllä mitään huomauttamista. Menohaluja riittää 4S akullakin ja on todella tukevaa tekoa Graniteen verrattuna.
Vähän piti käydä lumisessa skatepuistossakin hyppyyttämässä ja parista epäonnistuneesta hypystä huolimatta pysyi hyvin kasassa.

 
Itse asiassa ainoa heikko kohta tuntuu olevan vanteet, joista kaksi onnistuinkin rikkomaan. Näistä on netissä ollutkin moitteita, mutta olisiko kenelläkään suositella hyvää edullista rengas/vannekomboa vakioiden tilalle?
Mitä vanteille on tapahtunut? Team Durangolla on 17mm vanteet jotka ovat täysin yhteensopivia ja niihin voi liimata mitkä tahana sc kumit. Myös 1/8 krossareiden renkaat sopivat ja niitä löytyy paljon valmiiksiliimattuja.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: RCHessu - 15.11.16 - klo: 20.05
Vanteet murtui parista kohtaa isommissa hypyissä :embarrassed:. Ostin kuitenkin vielä uudet alkuperäisvanteet/renkaat. Katsotaan nyt kauanko pysyy ehjänä :wink:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion ja Senton
Kirjoitti: Maxxi - 16.11.16 - klo: 12.54
Okej, vanteita voi hieman yrittää korjata rengasliimalla, se on ainakin minulla joskus onnistunut. Kylmä ilma vaikuttaa varmasti negatiivisesti muovivanteen kestävyyteen.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 16.11.16 - klo: 13.10
Arrma julkaisi uusimman version tästä mallisarjasta, Outcast!

Outcast on nimetty Stunt Truck:iksi. Tällä tarkoitetaan että tämä auto on suunniteltu erityisesti Temppujen tekemiseen. Takaperinvoltteja maasta luvataan, takaperinvoltteja hyppyreistä luvataan ja keulimista on luvassa. Autoon on laitettu isot renkaat ja erittäin lyhyt akseliväli joka tekee autosta hyvin reagoivan kaasuliikeisiin sekä maassa että ilmassa.

Outcast (http://www.youtube.com/watch?v=YkB2OQ0kUB8&feature=youtu.be&app=desktop#)

Omasta mielestäni tämä näyttää erittäin hyvältä ja eroja Kratoniin on yllätävänkin paljon. Hieno nähdä että akkutelinettä on oikeasti mietitty paljon, kurasuojiin on panostettu ja koritolppia on kehitetty. Renkaat ja korit näyttävät omaan silmään hienoilta ja keulintatuki on hyvä lisä.

Suositushinta on hieman korkeampi kun Kratonissa ja veikkan että tämä auto tulee olemaan kovin suosittu  :smiley:

http://www.arrma-rc.com/outcast/ (http://www.arrma-rc.com/outcast/)

Auton Unboxing video:
Outcast (http://www.youtube.com/watch?v=l6evnHg1mgg#)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 20.11.16 - klo: 08.30
Itsellä alkaa nyt olla enemmän kuin lähellä tuo Kraton:in tilaaminen. Akkuja vähän metsästelen. Olisiko jollain suositella hyviä 3S akkuja? Hobbykingiä katselin, mutta vaihtoehtojahan on paljon. Oletteko käyttäneet hardcasejä vai "pehmeitä"?

Jos jaksaa niin saa linkittää akkuvaihtoehtoja. 4000mAh varmaan sopiva kokonsa puolesta? 5000mAh menee varmaan liian paksuksi jos meinaa laittaa 2 vierekkäin?

-Ari-

Edit. Meniskö sinne tuollaiset? http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202 (http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202)

Valmistaja ilmoittaa akkupaikan olevan 46mm, meniskö noita 2  vai onko liian tiukka?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ipperu - 20.11.16 - klo: 09.41
Itsellä alkaa nyt olla enemmän kuin lähellä tuo Kraton:in tilaaminen. Akkuja vähän metsästelen. Olisiko jollain suositella hyviä 3S akkuja? Hobbykingiä katselin, mutta vaihtoehtojahan on paljon. Oletteko käyttäneet hardcasejä vai "pehmeitä"?

Jos jaksaa niin saa linkittää akkuvaihtoehtoja. 4000mAh varmaan sopiva kokonsa puolesta? 5000mAh menee varmaan liian paksuksi jos meinaa laittaa 2 vierekkäin?

-Ari-

Edit. Meniskö sinne tuollaiset? http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202 (http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202)

Valmistaja ilmoittaa akkupaikan olevan 46mm, meniskö noita 2  vai onko liian tiukka?

Mulla on ollut tämän merkkinen akku traxxas rallyssa ja ei moitittavaa. Hard case on autokäyttöön aina parempi, mutta päätä itse. Tässä linkki: ( toimituskulut noin 10 Eur)

https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s (https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s)


Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 20.11.16 - klo: 09.52
Itsellä alkaa nyt olla enemmän kuin lähellä tuo Kraton:in tilaaminen. Akkuja vähän metsästelen. Olisiko jollain suositella hyviä 3S akkuja? Hobbykingiä katselin, mutta vaihtoehtojahan on paljon. Oletteko käyttäneet hardcasejä vai "pehmeitä"?

Jos jaksaa niin saa linkittää akkuvaihtoehtoja. 4000mAh varmaan sopiva kokonsa puolesta? 5000mAh menee varmaan liian paksuksi jos meinaa laittaa 2 vierekkäin?

-Ari-

Edit. Meniskö sinne tuollaiset? http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202 (http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202)

Valmistaja ilmoittaa akkupaikan olevan 46mm, meniskö noita 2  vai onko liian tiukka?

Mulla on ollut tämän merkkinen akku traxxas rallyssa ja ei moitittavaa. Hard case on autokäyttöön aina parempi, mutta päätä itse. Tässä linkki: ( toimituskulut noin 10 Eur)

https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s (https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s)




Juu siis kyllä olen asiasta sen verran kärryillä. Mulla on HPi WR8 Fluxissa ollut LPR:n kovakuorinen akku. Talvirälläyksissä lopputulos oli tällainen: https://drive.google.com/open?id=0Bye8vIUBuLAGalUzZGJleUc4Tm8 (https://drive.google.com/open?id=0Bye8vIUBuLAGalUzZGJleUc4Tm8)

Tulevaisuudessa tulee vain akkuja joissa on valmiina johdot...
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ipperu - 20.11.16 - klo: 10.11
Mulla on ollut 2 vuotta vastaava akku talvikäytössä ja teippaan nuo liitoskohdat aina ennen "märällä" ajoa. Ihan hyvin toiminut.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 20.11.16 - klo: 18.28
Itsellä alkaa nyt olla enemmän kuin lähellä tuo Kraton:in tilaaminen. Akkuja vähän metsästelen. Olisiko jollain suositella hyviä 3S akkuja? Hobbykingiä katselin, mutta vaihtoehtojahan on paljon. Oletteko käyttäneet hardcasejä vai "pehmeitä"?

Jos jaksaa niin saa linkittää akkuvaihtoehtoja. 4000mAh varmaan sopiva kokonsa puolesta? 5000mAh menee varmaan liian paksuksi jos meinaa laittaa 2 vierekkäin?

-Ari-

Edit. Meniskö sinne tuollaiset? http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202 (http://www.prorc.fi/epages/prorc.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2202)

Valmistaja ilmoittaa akkupaikan olevan 46mm, meniskö noita 2  vai onko liian tiukka?

Mulla on ollut tämän merkkinen akku traxxas rallyssa ja ei moitittavaa. Hard case on autokäyttöön aina parempi, mutta päätä itse. Tässä linkki: ( toimituskulut noin 10 Eur)

https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s (https://www.lindinger.at/en/airplanes/electric-powerplants/battery-packs/wellpower-lipo-battery-pack-ultima-4200-mah-11-1-volt-3s)




Juu siis kyllä olen asiasta sen verran kärryillä. Mulla on HPi WR8 Fluxissa ollut LPR:n kovakuorinen akku. Talvirälläyksissä lopputulos oli tällainen: https://drive.google.com/open?id=0Bye8vIUBuLAGalUzZGJleUc4Tm8 (https://drive.google.com/open?id=0Bye8vIUBuLAGalUzZGJleUc4Tm8)

Tulevaisuudessa tulee vain akkuja joissa on valmiina johdot...
Hyvä juttu, Kraton on varmasti loistava vaihtoehto  :wink:

Itse olen ajanut tällä hetkellä pelkästään 4s akuilla joilla auto kulkee jo todella hyvin. 6s tulee hankittua varmaan vasta ensi keväänä kun talvella 4s riittänee. Autossa mulla on Vant 5000 mah 4s akku mutta kun hankin 6S akut ajattelin hommata Vantin 2x 3s tai 6s akun kun ne tuntuvat hyviltä. Kokeilin juuri omaan Kratoniin laitaa 4s akun päälle 2s akku ja ne vaikutti korkeuden puolesta sopivan. Ne oli yhdessä n. 74mm korkeat ja sain ne mielestäni tukevasti kiinni, Akkupannan pituus oli hieman rajalla mutta tuntui pysyvän ja pahimmassa tapauksessa pitäisi vain laittaa hieman pidemmät akkupannat.

Suosittelisin autokäyttöön aina kovakuorisia akkuja, ihan varmuuden vuoksi.

Tosta sun hajonneesta akusta, syy että se hajosi oli huono Bullet liitin. Tuon tyyliset Bullet liitimet ei kestä isoja virtoja varsinkaan kun ne hieman kuluu ja se johtaa siihen että liitin lämpeä ja sulaa. Tän tyylinen liitin kestää paljon isompia virtoja:
(http://www.hobbyfactory.fi/images/140115131553120.jpg)

Autoissa jotka käyttävät isoja virtoja kannattaa olla tarkkana liitiimien kanssa. Arrman vakio xt90 ovat todella hyvät ja hyviä juottaa, mutta esim Deans liitiimiä ei kannata käyttää niin tehokkaissa autoissa kun Kratonissa. Kratonin mukana tulee tosin xt90 liitimet akkuihin joten ne on sitten helppo juottaa tuleviin akkuihin.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 20.11.16 - klo: 22.02
Maxxi, ilmeisesti tarkoitat tätä akkua?
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/vant-battery-148v-5200mah-50c-4s-hard-case-ec5-liittimella-vant5200-50c-4s-ec5 (http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/vant-battery-148v-5200mah-50c-4s-hard-case-ec5-liittimella-vant5200-50c-4s-ec5)

Meinasin pistää Kratonin tulemaan tuolta Saksasta kun näytti olevan 419€ tarjouksessa ja 13,50€ rahti.... :P

edit. Nyt tilattu :D, akut pitäis nyt vielä keksiä jostain :huh:'

edit2. Akkuvalinta tehty. Tilaukseen lähti Hobbykingistä Turnigy Graphenet:
https://hobbyking.com/en_us/graphene-4000mah-3s-45c-w-xt90.html (https://hobbyking.com/en_us/graphene-4000mah-3s-45c-w-xt90.html)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 21.11.16 - klo: 22.40
Jepp juuri toi akku  :wink:


Outcastista alkaa pikkuhiljaa tulemaan ajovideoita, tämä auto saattaa kyllä hyvinkin olla seuraava auto jonka hankin  :cool:
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=hIw0dLHGbFo&t=3s#)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 25.11.16 - klo: 14.49
https://drive.google.com/file/d/0Bye8vIUBuLAGblEzQXJQcUMtV1k/view?usp=drivesdk

Kratoni saapui ❤
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 27.11.16 - klo: 08.35
Mistäköhän mahtaisi löytyä kohtuuhinnalla Pro-Line BadLand:sit 3,8" vanteineen?  :roll:

Suomalaisten rc-kauppojen valikoimasta ei oikein tahtonyt löytyä tai sitten en vaan osannu etsiä  :huh:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: ylikar-h - 03.12.16 - klo: 19.35
Tuleeko näissä Arrman 6S malleissa sarjaan kytkentä johto valmiina XT 90 liittimillä, jos käyttää kahta 3S akkua ?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Gorde - 03.12.16 - klo: 19.37
Ainakin Kraton V2sessa on kaikki johdot valmiina. Akut kiinni ja rock rock ja kyllä XT90.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: -rcmh- - 03.12.16 - klo: 20.26
Samoin oli Nero Big Rock:issa XT90 sarjaankytkentä kaapelit valmiina.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: ylikar-h - 06.12.16 - klo: 10.37
Lähti Senton tilaukseen, olen katsellut, että Arrmoihin on laitettu 1/5 renkaita, en vain ole löytänyt mistään "adaptereita" tai muuta, millä ne saisi kiinni, onko muilla tietoa näistä ?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ipperu - 06.12.16 - klo: 11.09
Lähti Senton tilaukseen, olen katsellut, että Arrmoihin on laitettu 1/5 renkaita, en vain ole löytänyt mistään "adaptereita" tai muuta, millä ne saisi kiinni, onko muilla tietoa näistä ?

Mistä tilasit? Katselin kanssa lindingerin sivuilta kyseistä autoa ja hintaa oli 450 Eur:n paikkeilla. Jos vertaa esim Slash 4x4 niin sata euroa saa laittaa vielä  lisää, eikä saa 6s -sähköjä eli pirun fiksu valinta!
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: ylikar-h - 06.12.16 - klo: 11.20
Suomesta, ja hinta alle 400 e  :wink:
PS.
Oli näköjään hinta noussut tilaukseni / maksun jälkeen, kerrankin kävi tuuri   :grin:
Toivotaan nyt että paketti tuleekin, ainakin postituksesta tuli ilmoitus, mutta posti ei vaan tunnista vielä lähetystä, muuta kuin sähköinen ennakkoilmoitus  :shocked:.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: ylikar-h - 07.12.16 - klo: 19.50
No nyt Senton kotiutui, ja kyllä ainakin ensihypistely oli positiivinen, vieressä oli Slash 4 WD, mutta jotenkin,  ilman ajotuntumaa,  tuli sellainen fiilis, että painii eri sarjassa, jo tietysti 6 s sähköjenkin takia, mutta muutenkin  :shocked:
Ja pakkohan tähän on kokeilla 8 S sähköjä kevään tullen, eli tilasin MAX 5 säätimen saman tien  :grin:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Nisupulla - 09.12.16 - klo: 20.18
Huomio Senton 6S:n omistajat!

Minkä levyinen akkuteline on? Mietin mitkä pötköt laittaa, kun 6S:nä on tarkoitus ajella.

Noobi kiittää ja kumartaa etukäteen.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 10.12.16 - klo: 17.15
Arrman sivulita löytyy tiedot: BATTERY MAX DIMENSIONS: 158x51x46mm / 6.22x2.01x1.81"

Käytännössä hieman korkeampikin akku mahtuu:

Kokeilin juuri omaan Kratoniin laitaa 4s akun päälle 2s akku ja ne vaikutti korkeuden puolesta sopivan. Ne oli yhdessä n. 74mm korkeat ja sain ne mielestäni tukevasti kiinni, Akkupannan pituus oli hieman rajalla mutta tuntui pysyvän ja pahimmassa tapauksessa pitäisi vain laittaa hieman pidemmät akkupannat.

Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Volvospede - 20.12.16 - klo: 09.49
Outcasti hankittu ja aika mahti peliltä vaikuttaa. Renkaat tuntuu ihan hillittöman kokoisilta ja nappulaa piisaa!

Ajamaan ei taida ihan heti päästä, mutta pikku tuunailua tietysti voi harrastaa jo kotonakin. Diffiöljyt vaihtunee jäykempii, samoin etupään vaimennuksen pehmeys tuntuu oudolta. No ehkä sillä pitäis ajaa ensin ennen kuin hirveesti tuunaa.

Pohjalevyn reunoilla olevat kurasuojat on paremmat kuin rinnakkaismalleissa, mutta varmaan tulee niitä hieman vielä kasvatettua esim gorillateipillä, vaikka sähköille luvataan vedenkestoa niin parempihan se ois kun sinne ei lentäis suoraan mitään. Takatukivarsiin vois laittaa semmoset kurasuojat kuin kasibuggyissä on niin vetarit säästyy pahimmalta.

Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Nisupulla - 26.12.16 - klo: 17.33
Sentonia päästy testaamaan 6S -setuppina. Tuli tilattua hitusen liian isot akut (3S 6000mah), mutta pienellä modauksella istui hyvin paikalleen. On kiva laite kyllä. Tehoa tarpeeksi vähän pehmeemmälläkin lumella etenemiseen vakirenkaillakin. Kovemmalla pinnalla sai sitten olla kieli keskellä suuta sompaamassa. Alusta vaikuttaa vakiona aika pehmeältä,  joskin toimi lumella/jäällä mainiosti. Vielä kun pääsisi pitävämmälle pinnalle. Ennen ajoa piti hieman muutamia ruuveja kiristellä tehtaan jäljiltä, mutta muuten tosi tukevan oloinen kampe. 😄
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Volvospede - 06.01.17 - klo: 14.46
https://youtu.be/UtxChNA2QQg

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=199881)

(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=199883)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Volvospede - 28.02.17 - klo: 20.43
Pikainen testi 6S akulla. Tais tulla tarpeeks tehuja!

https://youtu.be/5n3nVutl48A

Otsikko: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Aristobaali - 12.03.17 - klo: 15.34
No niin Kratonin noparista tuli toimintasavut ulos. Olisiko hyviä ehdotuksia noparin tilalle? Toi mun kraton siis ei ole V2 mallia.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 13.03.17 - klo: 16.38
Jos haluaa halvan ja laadukkaan Hobbywing säätimet ovat hyviä, samoin vakio v2 sähköt sillä ne ovat Hobbywingin valmistamat. Laadukkaita kisanopareita löytyy sitten monelta eri merkiltä mutta ne ei enää ole kauhean halvat.

Itse pääsin taas vähästä aikaa taas Kratonilla ajamaan ja onpa kyllä loistava peli. 4S akulla ja 15t pinionilla vauhtia on sopivasti ja ajaminen nautinto jäisellä parkkipaikalla sai piiiitkiä sladeja. Servona on tällä hetkellä Savoxin 1256 TG joka tuntuu kyllä tosi sopivalta tässä autossa. Servo on vieläkin ainoa osa jonka olen tähän päivittänyt jäykempien diffiölyjen kanssa ja onpa kyllä hauska auto ajaa. Ja mitään ei ole vieläkään hajonnut, tottakai  :wink:

Kerran jo luulin että auto hajos kun melkein täydestä vauhdista auto pysähtyi kuin seinään jäätyneeseen savikasaan ja auto ei enää liikkunut. Törmäyksen voimasta yksi moottorijohtojen 4mm bullett liitimestä oli törmäyksen voimasta lentänyt irti (vaikka oli ihan tarpeeksi jäykkä kun laitoin takaisin). Ei muuta kun liitin takasin ja ajoa jatkamaan!

Ehkä sitten kesällä kun pääsee pommittelemaan 6s akulla saa jotain tuhoa aikaiseksi  :cheesy:
Otsikko: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Aristobaali - 13.03.17 - klo: 19.30
Jos haluaa halvan ja laadukkaan Hobbywing säätimet ovat hyviä, samoin vakio v2 sähköt sillä ne ovat Hobbywingin valmistamat. Laadukkaita kisanopareita löytyy sitten monelta eri merkiltä mutta ne ei enää ole kauhean halvat.

Itse pääsin taas vähästä aikaa taas Kratonilla ajamaan ja onpa kyllä loistava peli. 4S akulla ja 15t pinionilla vauhtia on sopivasti ja ajaminen nautinto jäisellä parkkipaikalla sai piiiitkiä sladeja. Servona on tällä hetkellä Savoxin 1256 TG joka tuntuu kyllä tosi sopivalta tässä autossa. Servo on vieläkin ainoa osa jonka olen tähän päivittänyt jäykempien diffiölyjen kanssa ja onpa kyllä hauska auto ajaa. Ja mitään ei ole vieläkään hajonnut, tottakai  :wink:

Kerran jo luulin että auto hajos kun melkein täydestä vauhdista auto pysähtyi kuin seinään jäätyneeseen savikasaan ja auto ei enää liikkunut. Törmäyksen voimasta yksi moottorijohtojen 4mm bullett liitimestä oli törmäyksen voimasta lentänyt irti (vaikka oli ihan tarpeeksi jäykkä kun laitoin takaisin). Ei muuta kun liitin takasin ja ajoa jatkamaan!

Ehkä sitten kesällä kun pääsee pommittelemaan 6s akulla saa jotain tuhoa aikaiseksi  :cheesy:

Olin yhteydessä auton myyjään ja he olivat sitä mieltä, että uusi nopari tulee takuuseen, maahantuojalta. Ainakin todennäköisesti. Jos näin ei ole niin pitää tilata sitten, joku tilalle. Kiitos ehdotuksista.

On tuo Kraton kyllä hauska auto ajaa. Hymyssä suin siihen asti kun savumerkkejä rupesi puskemaan korin alta. En silti vaivu masennukseen vaan, uudella noparilla lisää. On muuten sairaan nopea 6S akulla ja 14T pinionilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Volvospede - 18.03.17 - klo: 10.23
. On muuten sairaan nopea 6S akulla ja 14T pinionilla.

Mä oon nyt ajellu outcastia 6S akulla ja 16T pinionilla.. ja ne renkaatkin kun taitaa olla hieman korkeemmat kuin kratonissa, niin onhan se jo aika vikkelä!
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: durangoteam - 23.03.17 - klo: 13.46
Typhon.
Nyt kun kevät kolkuttaa ovilla, niin voisin jakaa omia kokemuksia arrma typhonista.

Ostin viime keväänä pojalle kyseisen byggyn ja auto on todettu tähän asti parhaaksi RTR autoksi.
Autolla ajettiin kevät pihalla ja kesällä lavangon radalla, kerran käytiin turussa jyrkkälän rataa koittamassa.
Talvella ajettiin muutama kerta bunkkerissa, silloin autoa modattiin lyhyemmillä vetareilla, tukivarsilla, koritolpilla ja tietysti sarjaan sopivalla Proline SC kopalla. (Hieno oli)
Mitä tulee huonoihin puoliin, niin vakio servo sanoi sopimuksen irti noin 5h ajon jälkeen.
Vakio renkaat todettiin myös liukkaiksi ja vanteet halkeilivat vähän väliä. Nämä ongelmat tosin saattaa olla jokaisessa vakio RTR autoissa...
En osaa sanoa olisiko ongelmia ollut enemmän, jos olisimme ajeneet 6s sähköillä, mutta 4s sähköt olivat ihan riittävät.

Yhteenvetona: Tässä autossa voimaa riittää ja ajo-ominaisuudet sopivat myös radalle. Varaosia saa hyvin suomesta ja viripalikat käy suoraan team durangon kilpa autoista.


Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 27.03.17 - klo: 10.46
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=5ydzmaBWieg#)

Kävin taas ajamassa Kratonilla lumisella ja jäisellä Vaasan radalla ja tuli otettua vähän videotakin, hauskaa oli ajaa hienossa kelissä. Auto toimi totuttuun tyyliin loistavasti ja auto oli täysin vakio poislukien nopeampi Savöx 1256 servo. Jopa vakio renkaat toimii kohtalaisesti vaikkakin kesäksi pitää kyllä hommata dBoots backflip renkaat jos sais vähän enemmän pitoa.

Vaikka tuleekin ajettua "vain" 4s akulla on autossa ihan tarpeeksi tehoja, varsinkin kun pinionin vaihtaa isommaksi, minulla nyt kiinni 15t

On tää vaan mahtava auto.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: TKi - 29.03.17 - klo: 23.33
Aivan ensiksi pahoitteluni jos tämä kysymys kuuluisi tuonne osastolle Noobikysymykset, mulle kun tämä on ihan ensimmäinen rc auto.

Mulla on Typhonin ohjauksen kanssa pieni ongelma. Servo ei tunnu keskittävän renkaita takaisin suoraan kääntämisen jälkeen, vaan renkaat jää aina vähän siihen suuntaan mihin olet kääntänyt. Samalla kun pyörät kääntää ääriasentoon, servopukki joustaa taaksepäin.  Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan? Mahtaako vika olla servossa vai onko tuolla jokin muu säätö, jota en vaan ole osannut katsoa? Auto on nyt reilun vuorokauden vanha ja ajettu noin kaksi akullista.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 30.03.17 - klo: 12.47
Tohon ongelmaan voi olla pari syytä:

-Ohjaus on vielä hieman tiukka uutena, sitä voi kokeilla avata esim ruuvi joka on servovarressa kiinni ja kokeilla liikkuuko ohjaus herkästi.

-Servosaver on löysällä, aika yleinen "ongelma" tässä autossa, kannattaa kiristää sopivaksi ja laittaa esim tippa ruuvilukitetta niin ei enää löysty. Kiristäminen on helppoa, ohjekirjasta löytyy ohjeet mutta ei vaadi mitään muuta kun esimerkiksi 2mm ruuvarin jonka laittaa pohjalevyn pienestä reijästä sisään ja sillä saa lukittua kiristysmutterin. SItten kääntämällä renkaita servosaveri joko löystyy tai kiristyy.

-Jotain on löysällä, esimerkiksi punaiset mutterit jotka pitävät pivotpallot paikallaan voi olla löysällä tai sitten joku muu ruuvi ohjauskessa

-Servossa on jotain häikkää. Itse veikkaisin että se ei ole ongelma mutta jos on niin yhteyttä ostajaliikkeeseen tai tilaa heti nopeamman servon. Vakio servo ei ole paras mahdollinen ja ajomukavuus paranee paremmalla servolla. Minä käytän esimerkiksi Savox 1256tg servoa joka on loistava tohon autoon ja parantaa ajoominaisuuksia selkeesti.


Servoteline vääntyy aina hieman, se on ominaisuus. Ei ole kauhean iso ongelma, mutta jos oikeasti häiritsee niin telineen voi kyllä vaihtaa alumiiniseen, itse en ole nähnyt tarpeelliseksi, muoviteline toimii myös hieman servosaverinä

Ohjauksen ääriasentojen säätäminen on erittäin tärkeää, eli EPA. Ohjeet säätämiseen löytyy ohjekirjasta mutta voin toki tarvittaessa kirjoittaa ne tänne, kyseessä ei ole vaikea operaatio
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: RCHessu - 30.03.17 - klo: 17.11
Kannattaa myös katsoa, ettei pivotpallojen punaiset mutterit ole liian tiukalla vaan kääntyy siitä kohtaa kevyesti. Olen huomannut huoltojen yhteydessä, että on aika tarkkaa ettei jää välystä / mene liian tiukalle.

Samaa mieltä Maxxin kanssa, että kannattaa ehdottomasti katsoa myös ohjauksen ääriasennot. Vaikuttaa tosiaan, että kääntää liikaa ja vääntää sen takia lopussa servotelinettä. Vaikkei se tuohon palautumiseen vaikutakaan, mutta menee servo äkkiä rikki jos yrittää väkisin vääntää "yli".

Minullakin oli Sentonissa pientä säätöä aluksi, mutta sen jälkeen täytyy kyllä hattua nostaa Arrmalle. Sentonin kanssa on ryskitty nyt puoli vuotta ja se on luottopeli, joka pysyy aina ehjänä ja ajokunnossa...   

Muuten
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: TKi - 30.03.17 - klo: 22.39
Typhonin ohjausongelma taisi ratketa kiitos RCHessun ja Maxxin neuvojen.

Otin ensin servon varren irti ja totesin että vapaana servo palauttaa hienosti keskelle. Eli luultavasti servo on kunnossa, hyvä niin.

Tämän jälkeen testasin ohjauksen jäykkyyttä ja pyöriä sai kääntää käsinkin ihan kohtuullisella voimalla. Päätin aloittaa RCHessun vinkistä tarkistamalla pivot pallojen ruuvien kireydet. Kaksi neljästä olivat kiinni ihan pohjaan asti. Säädin nuo kaikki ruuvit (mielestäni) ohjeen mukaan eli kokonaan kiinni ja siitä 90 astetta auki ja avot, ohjaus muuttui aivan toiseksi. Nyt renkaat kääntyi kevyesti sormella työntäen. Samalla tarkistelin kaikki mahdolliset ruuvit jotta ovat kunnolla kiinni. Tämän jälkee servo kiinni ja testaus. Ohjaus palautuu hienosti takaisin keskelle eikä servopukki liiku mihinkään. Servosaveriin en nyt koskenut kun ongelma tuntui korjaantuvan muutenkin. Tarkastan tuon ohjausliikkeen ääriasennot vielä huomenna ennen testiajoa.

Tuhannesti kiitoksia RC Hessulle ja Maxxille neuvoista. Säästitte mut aika isolta päänvaivalta.

Ai niin, onhan tuo ihan älyttömän hieno laite  :azn: Vaikkei mulla aikaisempaa ole kokemusta omasta rc autosta niin olen ainakin tähän asti ollut todella tyytyväinen. Radio menee päivitykseen mutta sen heikkous oli toki tiedossa.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: migus - 03.04.17 - klo: 09.11
Meillä ollut Kratonin kanssa pieniä vastoinkäymisiä, jotka hyvin pitkälti johtuvat omista virheistä. Esim. ohjausservosta meni ratakset kun poika jatkoi ajamista vaikka jossain ohjausvarsien välissä oli kivi (ei huomannut ajoissa). Nyt viimeisimpänä epäonnistui pikainen "koeajo" (ilman koppaa tietysti) kun saatiin akkujen liittimet uusittua. Seuraamukset oli huonot: eka rajumpi jarrutus ja auto lähti heittään voltteja päätyen puupinoon. En ollut näkemässä, mutta auto jäi puiden sekaan jumiin ohjaus kuulemma nyki hetken aikaa. Sen jälkeen liike lakkasi ja vastaanottimisesta tuli savut pihalle! Mikähän voisi olla syy että vastaanotin sulaa? Onko todellinen vika jossain muualla? Uusi vastaanotin on jo tilauksessa, mutta mitä voisi tarkistella ennen kuin pluggaa sen kiinni? Ks. kuvat.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: unkka - 03.04.17 - klo: 09.59
Äkkiseltään vaikuttaisi todennäköiseltä. että servo on jäänyt jumiin. Tällöin se on ottanut paljon virtaa tai mennyt jopa oikosulkuun. Virta kulkee noiden vastarin pinnien kautta nopeudensäätimen BEC:ltä.

Nyt sitten vastarin lisäksi mahdollisesti vioittuneita kohteita ovat : Servo, nopeudensäädin (sen bec)

Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: migus - 04.04.17 - klo: 09.31
Kiitokset vastauksesta. Ehkä uutta receiveriä täytyy vain varovasti kokeilla ensin, kun se saapuu. Servoa voisi toki testata ennen sitä esim. Revossa.
Onkohan BEC erillinen komponentti, vai nopeudensäätimeen sisäänrakennettu?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: unkka - 04.04.17 - klo: 09.44
BEC on sisäänrakennettu, mutta sen toiminna ylipäänsä (ilman kuormaa) voit testata mittaamalla jännitteen vastarille menevän johdon punaisesta ja mustasta johtimesta. Pitäisi olla n 6V, tämä tosin ei kerro miten toimii kuormitettuna, mutta antaa ainakin tiedon onko ylipäätänsä hengissä.

Jos OK, niin sitten voit testailla säätimen toiminnan uudella tai jollain mulla vastarilla.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: _jussi - 05.04.17 - klo: 15.46
Mistä olette tilailleet Arrmoja? Lähinnä kiinnostaa Big Rock ja edullinen hinta :wink: Entä osaako joku antaa kokemuksia verrattuna Savageen? Flux XL olis hieman halvempi.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ipperu - 05.04.17 - klo: 17.22
Mistä olette tilailleet Arrmoja? Lähinnä kiinnostaa Big Rock ja edullinen hinta :wink: Entä osaako joku antaa kokemuksia verrattuna Savageen? Flux XL olis hieman halvempi.

Tuossa on mielestäni aika edullinen, kun 3s akut on mukana:

https://www.modellbau-metz.com/rc-modellbau/arrma-rc-nero-6s-bigrock-4wd-blx-mt-schw-rtr-1_8-sparset-1- (https://www.modellbau-metz.com/rc-modellbau/arrma-rc-nero-6s-bigrock-4wd-blx-mt-schw-rtr-1_8-sparset-1-)

Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: pohjankukko - 06.04.17 - klo: 09.30
Hobbyfactorysta saat Arrmaa ja hyvää palvelua.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: TKi - 06.04.17 - klo: 12.22
Hobbyfactorysta saat Arrmaa ja hyvää palvelua.

Hobbyfactoryn puolesta liputan minäkin. Sieltä tuli tilattua meidän Typhon ja homma toimi hienosti.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ipperu - 06.04.17 - klo: 13.53
Hobbyfactorysta saat Arrmaa ja hyvää palvelua.

Hobbyfactoryn puolesta liputan minäkin. Sieltä tuli tilattua meidän Typhon ja homma toimi hienosti.

Miksi "tilata" auto Suomesta, kun voit yhtä hyvin tilata Euroopasta viikon toimitusajalla ja akutkin liittimin  samalla? HF:ssä ei näytä olevan autoa eikä siihen sopivia akkuja hyllyssä...? :shocked: Suomalaisten rc-kauppojen yleinen ongelma, että tavaraa ei ole hyllyssä...Mutta siitä ei sen enempää.  :undecided:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Metsäläinen - 06.04.17 - klo: 14.47
Hobbyfactorysta saat Arrmaa ja hyvää palvelua.

Hobbyfactoryn puolesta liputan minäkin. Sieltä tuli tilattua meidän Typhon ja homma toimi hienosti.

Miksi "tilata" auto Suomesta, kun voit yhtä hyvin tilata Euroopasta viikon toimitusajalla ja akutkin liittimin  samalla? HF:ssä ei näytä olevan autoa eikä siihen sopivia akkuja hyllyssä...? :shocked: Suomalaisten rc-kauppojen yleinen ongelma, että tavaraa ei ole hyllyssä...Mutta siitä ei sen enempää.  :undecided:

Mitä enemmän porukka tilaa ulkomailta, sitä vähemmän on mitään kauppojen hyllyllä ja sitä vähemmän tulee olemaan kauppoja Suomessa. Kysynnän ja tarjonnan laki. :wink:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: migus - 07.04.17 - klo: 16.52
Palatakseni meidän Kratoniin joka teki kohtalokkaan kuperkeikan: kaikki sähköt taitaa olla p¤#skana. Uusi receiveri saapui tänään ja kärähti (pojan kertoman mukaan) samalla millisekunnilla kun se sai sähköä eli luultavasti nopeudensäätimessä on jotain pahasti kuralla. Ohjausservo (Trackstar TS-900) tuntuu myös olevan mykkä, koska ei pyörähdä Revossakaan. Kallis harrastus..
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: ylikar-h - 07.04.17 - klo: 17.18
Palatakseni meidän Kratoniin joka teki kohtalokkaan kuperkeikan: kaikki sähköt taitaa olla p¤#skana. Uusi receiveri saapui tänään ja kärähti (pojan kertoman mukaan) samalla millisekunnilla kun se sai sähköä eli luultavasti nopeudensäätimessä on jotain pahasti kuralla. Ohjausservo (Trackstar TS-900) tuntuu myös olevan mykkä, koska ei pyörähdä Revossakaan. Kallis harrastus..

Nämä oireet kuulostaa siltä, että vastarille tulee säätimeltä yli 6 v ja reilusti, ja se myös käräyttänyt servon ?
Oletko mitannut säätimestä tulevan jännitteen ?
Joskus on kallista ja joskus pääsee pitkäänkin ilman ylimääräisiä kuluja, pikkasen kirpaisi joskus,  kun ensimmäisellä ajokerralla kärähti 250 euron  nopeudensäädin ja syynä oli huono akun liitin  :shocked:
Otsikko: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Asko87 - 21.04.17 - klo: 23.22
Moi onko kokemusta/mielipiteitä kyseisestä merkistä/autosta?
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Maxxi - 22.04.17 - klo: 00.56
http://rc10.fi/index.php?topic=98207.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=98207.0)

Tossa auton oma viestiketju josta löytyy lisää infoa, mutta kyseessä on loistava auto. Kestävyys ja suorituskyky loistava ja hinta erittäin kilpailukykyinen. Ei ole ihme että auton suosio on kasvanut tosi paljon viimeisen vuoden aikana
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Asko87 - 22.04.17 - klo: 22.26
Kiitos linkistä. Jäi vähän hämään se akun johtojen juottaminen, että eikö ole akuissa ja autossa valmiiks liittimet että ne vaan laitetaan yhteen? Itelle tää on uus juttu ja ekaa autoo oon hankkimassa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: micsa.fi - 22.04.17 - klo: 22.33
Kiitos linkistä. Jäi vähän hämään se akun johtojen juottaminen, että eikö ole akuissa ja autossa valmiiks liittimet että ne vaan laitetaan yhteen? Itelle tää on uus juttu ja ekaa autoo oon hankkimassa.

RC-laitteisiin sopivia liittimiä on kymmeniä erilaisia. Yleensä RTR-autoissa ja toisaalta akuissa on liittimet valmiina, mutta ne eivät välttämättä ole samanlaisia ja keskenään yhteensopivia. Johtojen juottaminen on RC-harrastajan perustaito, joka kannattaa opetella heti alkuun.

Jos sulla on kiire ajamaan, niin kannattaa ostaa auto ja akut jostain asiantuntevasta kotimaisesta liikkeestä paikan päällä. Näin saat opastuksen alkuun ja oikean tyyppiset liittimet heti alkuun.
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Ipperu - 22.04.17 - klo: 22.44
Jos on juuri hankkimassa ensimmäistä rc-autoa niin kannattaa hankkia akut, joissa oikeanlaiset liittimet. Jos heti joutuu aloittamaan kolvaamisella tätä harrastusta niin on kyllä vähän "hankala" startti. Olen harrastanut rc-autoilua reilut 2 vuotta ja kyllä siihen kolvaamiseen pitää edelleen keskittyä ja olla tarkkana ja silti ne liitokset ei mitään kauniita ole. Noh, ainakin ovat toimineet.
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Asko87 - 22.04.17 - klo: 23.01
Kiitos vastauksista, eli jos oikein ymmärsin niin kyseiseen autoon on mahdollista tilata akut oikeella liittimillä?
Otsikko: Vs: Kokemuksia ARRMA KRATON 6SV2 4WD BLX RACE MONSTER RTR 1/8?
Kirjoitti: Ipperu - 22.04.17 - klo: 23.59
Kiitos vastauksista, eli jos oikein ymmärsin niin kyseiseen autoon on mahdollista tilata akut oikeella liittimillä?

On mahdollista. Esim. Modelbau Metz tai sitten kannattaa kysyä Hobbyfactorista, mikä myy/tuo maahan Arrmaa.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: RCHessu - 25.04.17 - klo: 14.58
Onkohan kellään tietoa, mikä offset Kraton/Outcast vanteissa on?
Pro-line tarjoaa 1/2 tuuman offsetilla olevia, mutta kuvassa näyttäisivät levittävän autoa aika paljon, joten tuskin tekee hyvää ajo-ominaisuuksille?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Volvospede - 28.04.17 - klo: 10.38
Onkohan kellään tietoa, mikä offset Kraton/Outcast vanteissa on?
Pro-line tarjoaa 1/2 tuuman offsetilla olevia, mutta kuvassa näyttäisivät levittävän autoa aika paljon, joten tuskin tekee hyvää ajo-ominaisuuksille?

En tiedä mikä offsetti niissä on, mutta noi valmistajien ilmoittamat mitat on nyt muutenkin ihan höpöhöpöä, jokainen ilmottaa mitä ilmottaa ja se voi olla tuumissa, milleissä tai hessuhopon kengän mitoissa.

MUTTA kyllä tommoset prolinen vanteet paikalleen passaa, mulla on outcastissa pehmeitä ajomaastoja varten prolinen laparenkaat just noilla 1/2 offset vanteilla. Ylempänä kuva kun auto mönkii hangessa. Ei vaikuta ajo omituisuuksiin mitattavasti. Samalla tavalla kimpoilee ympäriinsä! :-)

Normaalisti ajan kyllä vakiolla backflip renkailla. Varmasti paras monsurengas mitä on tehty. Kokoa, pitoa, ei palloonnu niin rajusti kuin pehmeät proolinet ja tuntuu kestävän kulutusta ihan sikana. Eikä oo repeilleet tms vaikka missä kivikossa repiny menee.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 29.09.17 - klo: 18.23
Uusi Facebook ryhmä ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/ (https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/)

Nyt on Kratonilla tullut kurvailtua jo hieman yli vuoden ja akkullisia arviolta ainakin 200. Hyvin on toiminut ja hauskaa on ollut. 6S akulla auto muuttui ihan mielenvikaiseksi mutta hauskaa on ollut :grin: Olen myös laittanut alle Truggy renkaat jolla autosta tuli paljon ketterämpi ja parempi ajaa kun vakiona. Ensi vuonna pitää haastaa kisaautoja radalla ihan tosissaan  :wink:

Tässä video jota olin mukana tekemässä Kratonista.
! Kraton (http://www.youtube.com/watch?v=aaaNBgJ39QA&t=#)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 01.10.17 - klo: 14.22
Tein nopean videon kaverin Talionista metsässä.

Arrma Talion (http://www.youtube.com/watch?v=OCETI0xE0rc#)

Muistakaa liittyä Facebook ryhmään ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan vaikket vielä omistaisikaan Arrman autoa: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/ (https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/)

ARRMA julkaisi uuden 2018 Talionin: https://www.arrma-rc.com/talion/ (https://www.arrma-rc.com/talion/)
(https://cdn1.arrma-rc.com/assets/images/RERRKPE2FVFAVJFZ2FP8NT9V9GHNFMMM69Q2EEFA9J2PXP648Y.jpg)
Uudessa Talionissa paljon uudistuksia kuten paremmat bulkhedit, runkojäykistimet, servoteline, iskarivarret ja paljon muuta
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: nulli - 01.10.17 - klo: 18.01
Onks kolmos Kratskust mittää vihiä?
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 01.10.17 - klo: 21.38
Ei ole mitään julkaistua. Eiköhän se joskus tulee mutta kukaan ei tiedä koska. Viimeeksi kun Arrma julkaisi päivityksen Kraton sai isomman päivityksen kun Talion joten ehkä tällä kertaa Talion oli se joka saa isomman päivityksen. Mutta eiköhän uudet bulkit, servoteline ja iskarivarret tule jossain vaiheessa Kratoniin joko juoksevana muutoksena tai sitten 2018 versiona.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Maxxi - 07.10.17 - klo: 11.54
Tein uuden videon Arrma Outcastista ja Kratonista. Kuvattu Fullspeedin uudessa RC Stunttipuistossa Vantaalla.

Arrma Outcast ja Kraton (http://www.youtube.com/watch?v=91LeIxjAXLQ&t=#)

Muistakaa liittyä Facebook ryhmään ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan vaikket vielä omistaisikaan Arrman autoa: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/ (https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: nulli - 07.10.17 - klo: 19.37
67km/h väitti Sigma 4S:llä 14-hampaisen Kratonin selässä.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Tomppa78 - 07.12.17 - klo: 10.31
:)
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: KyllästynytJuusto - 07.06.18 - klo: 12.07
Mistä osia Tallioniin? Hobby Factorysta löytyi listan viidestä tarvitsemastani osasta vain yksi. Apua kiitos :afro:
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Joku random - 23.07.19 - klo: 21.16
Mitkä jouset kannattaisi laittaa Senton 6s:ään? Alkuperäiset ainakin edessä tuntuvat olevan aivan liian löysät.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Mjt - 10.02.20 - klo: 17.24
Näyttää melko hiljaiselta tämän ketjun keskustelu, mutta kokeillaan.... Hankin jokunen aika siten (pojalle :)) Kraton 6s auton ja kelien salliessa olemme käyneet sitä testailemassa täällä Vantaan ympäristössä. Kokemusta RC autoista ei ole sitten oman lapsuuden, joten täysin alusta lähdetään liikkeelle. Hauska peli tuntuu olevan ja 4S akulla menee omiin taitoihin verrattuna riittävän lujaa.

Tähän mennessä suurin mysteeri on diffitöljyt, joita porukka vaihtelee ilmeisesti jäykemmiksi yms. ja saa näin auton käyttäytymään paremmin tai haluamallaan tavalla. Osaako joku selittää miten öljyllä voidaan vaikuttaa auton käyttäytymiseen tai vedon välittymiseen etu/takapäähän? Kiinteä perä/välityshän noissa kuitenkin on.

Onko pk-seudulla hyviä (ulko)ajopaikkoja? Kävin vilaisemassa Vantaan vauhtikeskuksessa RC rataa ja kelien kuivuesssa keväällä siellä pääsee radalle.

Kevättä odottellessa!
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ville Vainio - 02.04.20 - klo: 17.53
Noissa ja armoissa käsittääkseni kaikissa on keskidiffi? Sinne öljyä jäykentämällä veto välittyy tasaisemmin eteen ja taakse.
Ite oon jopa lukinnu noista sähkökrosseista keskidiffiä jollon vetää siis aina 50/50.
Löysillä keskidiffiöljyillä voima pyrkii luistamaan eteen ja etupyörien sutimiseen.

Etu ja takadiffie  öljyjä paksuntamalla saat perää ikäänkuin lukittua, ninku kitkalukkotyyppisiä systeemejä oikeissa autoissa.
Jos esim mutkissa tuntuu että sisäkaarteen puoleinen pyörä lyö sutia keventyessään ja voima hukkuu siihen niin jäykempää öljyä diffiin jolloin vetää tasasemmin molemmilla.
Ensimmäisessä viestissä oli lähtökohtia eri diffiöljyiksi.



Arma on merkkinä kiinnostanut ensi kesäksi, inferno mp9e kaveriksi.
Miten näiden varaosa saatavuus? Löytyykö äkkiä kotimaasta vai onko ostettava varaosaautokin jos haluaa turvata ajojen jatkumisen.
Kraton ja typhon kiinnostanut.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Ville Vainio - 02.04.20 - klo: 17.55
Sekoilua
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: Josi - 07.04.20 - klo: 21.11
Palikoita näyttää löytyvän hyvin kotimaasta, jrc:ltä Amerikasta tulee myös edullisesti ja nopeasti jos ei Suomesta jotain löydy.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: TeemuY - 22.08.20 - klo: 22.18
Aloitin juuri projektin.Lähtökohta on V4 Talion.Projekti ei lähtenyt hyvin liikkeelle.Avidin laakerisarjan asennus haukkasi heti p****a kun servo saverin ruuveista 3 meni pyöreäksi.Käytössä oli lämpöä ja hyvä kuntoiset Hudyn työkalut.Perät ja keskidiffi laakeroitu ja shimmattu.Alkuperäiset sähköt saivat lähteä melkein.Pinionin ruuvit pyöreäksi, vaikka taas oli lämpöä riittävästi.Tulossa Hobbywingin sähköt, uutta servoa, alumiiniä kriittisiin paikkoihin, rosteriruuvi sarja, rengaskierroksia joka lähtöön jne.Vielä kun oppisi lisäämään kuvia tänne.Ps. alkuperäinen servo ja ohjain poltettu.Laakerit viety Stenalle.Alkuperäiset ruuvit ovat myös ongelmajätettä. Ps2. Iskareiden alapäät muutettu Intechin vastaaviin.Kestää pommitusta enemmän kuin mitkään muut, RPM on paperia noiden rinnalla.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: TyphonV3 - 04.02.21 - klo: 15.30
Täysi aloittelija harjoittelee jouluksi hankitun Arrma Typhon Mega V3 kanssa ja siitä on herännyt muutama kysymys:

1. Vakiomoottori (ARRMA Mega 550) hajosi hyvin äkkiä (tuulettimen lavat katkesivat eli joko valmistusvirhe tai kivi moottorissa) ja ostin tilalle tämän setin eli Robitronic 3652 / 4000 kv:
https://hobbyfactory.fi/p60991/robitronic-razer-ten-brushless-combo-60a-3652-4000kv
Ostaessa varoiteltiin, että vakioakulla (7-Cell NiMh) ei välttämättä saa moottorista juuri vakiomoottoria enempää iloa irti, mutta kyllä se on ihan eri vehje (75% teho uudesta vastaa aika hyvin 100 % tehoa vanhasta). Tämä ihan perstuntumalla radalla ja hypyissä koettu.

Ajon jälkeen moottori kuuma, nopari viileä ja akku vähän lämmin. Tästä päättelin löytämäni tiedon perusteella, että voisi olla välitykset pielessä ja vaihdoin vakiona olleen 14-hampaisen pinionin 18-hampaiseen. Nyt lämpenee akku ja moottori paljon tasaisemmin, nopari edelleen melko viileä. Kuulostako jotakuinkin järkevältä rattaalta (spurri vakio 91).

Tiedän, jos vauhtia haluaa, niin pitäisi hankkia 3s LiPo-akut ja laturi, mutta tässä on yritetty pärjätä ja harjoitella nyt vähän pienemmällä budjetilla.

2. Muutaman viikon ajelun jälkeen toinen etuiskari vuotaa ja toisesta on männänvarsi vähän vino. Tuo vuotava iskari vuotaa nestettä kierteiden yläreunasta eli mäntä ei tiivisty kunnolla (on kunnolla kiinni ja O-rengas näyttää ehjältä). Auttaako tällaiseen mikään muu kuin ostaa varaosia ja toivoa, että ne kestävät/toimivat paremmin? Vaihdoin jo O-renkaan ja tuntuisi ainakin paremmin pysyvän neste (575 cst) sisällä

3. Ostin auton mukana silikoniöljyä, mihin kaikkialle tuota olisi hyvä laittaa ja kuinka usein? Ainakin pyöränlaakereihin olisi ilmeisesti hyvä, mutta niihin ei pääse kovin helposti käsiksi edes renkaat irrottamalla, pitääkö vain purkaa enemmän?

Kaiken kaikkiaan auto on kyllä ollut juuri sitä mitä haettiin, eli kohtuullisella budjetilla auto, jolla voi pojan kanssa huoletta ajella pihalla ilman, että se jää koko ajan joka paikkaan kiinni, mutta tarvittaessa vauhtia löytyy jo vähän aikuisempaankin makuun.
Otsikko: Vs: Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast
Kirjoitti: lassii - 12.05.21 - klo: 18.07
Päivää

Veli hommas tuollaisen Sentonin ja nyt itseä kuumottaa niin ettei uni tuu. Kuvia kun katselin niin tuossahan ei ole keskidiffiä lainkaan. Eli vetosuhdetta ei juuri muutella. Onko noissa mitään ihmeellistä muutakuin tarkastaa perusasiat ennen hurjastelua? Tyyppivikoja tms? Ohjausservot on RTR autoissa ollut aika leluja, mitenkäs tässä?