RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Jämsä - 12.11.16 - klo: 15.09

Otsikko: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 12.11.16 - klo: 15.09
Moi kaikki,

Kesällä järjestetään neljän osakilpailun Finnish Open 2017 harjoituskilpailusarja seuraavilla paikkakunnilla.

Kilpailupäivät ja paikat:
Turku 20.5.2017
Nokia 2.7.2017 (SUNNUNTAI)
Vaasa 22.7.2017
Vantaa 19.8.2017

Sarjan yhteyshenkilö:
Kai Jämsä (RC10 Jämsä) kai.jamsa @ luukku.com

Säännöt:
Kilpailulisenssiä ei vaadita, koska kyseessä on harjoituskilpailusarja.
Kilpailijan on hyvä kuulua johonkin AKK:n jäsenseuraan.

M8-luokka
Kuten viralliset M8 SM-sarjasäännöt, seuraavin poikkeuksin (mukaanlukien ajoformaatti).
- Pakoputkessa ei vaadita ns. Efra leimaa/nro, mutta putken on oltava vähintään kaksikammioinen.
- Kokoluokkaa .21 (3,5cc) suuremmat ensiasennusmoottorit sallittu (RTR).
- M8 tyyppisiin autoihin tarkoitetut bensiinimoottorit sallittu.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
M8 SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow (https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow)

M8e-luokka
- M8e-luokka on tarkoitettu nelivetoisille 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
- Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
- Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, jotka ovat muutettu sähkökäyttöisiksi omavalmiste- ja/tai teollisilla komponenteilla.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
- Ajoformaatti saattaa poiketa SM-sarjan yhteydessä ajettavasta M8e-luokan kilpailusta.
M8e SM-sarjasäännöt löytyvät https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74 (https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74)

M8e luokan akku:
- Akut (tai akku) tulevat olla kovakuorisia LiPo- tai LiHV-akkuja, joiden yhteenlaskettu maksimijännite ladattuna (4S) on 16.8 volttia (V), autoon asennettuna.
- Akkuja voi olla myös useampi (esim. 2S + 2S) mutta niiden tulee olla saman valmistajan samaa mallia sallitun maksimijännitteiden mukaan ja maksimi summajännite ladattuna on 16,8V.
- 3S-akut ovat myös sallittuja. 3S akun maksimijännite ladattuna on 12,6V.
- Maksimilatausvirta valmistajan suosituksien mukaan eli esim. 1C, joka tarkoittaa 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
- Akkujen lataus tapahtuu suojapussissa!
- LiHV-akkuja voi käyttää, mutta nekin voidaan ladata maksimissaan 4,2V/kenno kuten LiPo-akutkin.
(4S tarkoittaa neljä kennoa sarjassa. 2S tarkoittaa kaksi kennoa sarjassa.)

M8e -luokan moottori:
- Vapaa 1/8 luokkaan tarkoitettu sähkötoiminen moottori tai jokin vastaavan kaltainen. Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot on kielletty!

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Useimmin käytetty transponderi on RC4 hybridi-mallinen.

Kilpailijanumero:
Kilpailut ajetaan kilpailukohtaisilla kiinteillä numeroilla. Tämä on ilmoitettava kutsussa.
Sarjaa tai kilpailua varten ei tarvitse varata numeroa etukäteen. Finaaleja varten ei vaihdeta numeroita.

M8 ja M8e nostamisesta:
Nostajana voi toimia siitä vuodesta lähtien, jolloin kilpailija täyttää 15-vuotta.
Nostajana on oman turvallisuuden vuoksi vältettävä avonaisia kenkiä esim. sandaalit.

Päivän kulku ja ajoformaatit:
Aamulla tullessa kisapaikalle Eräharjoitus on ryhmitelty kuljettajien silloisen kokonaistulostaulukon mukaisten sijoituksien mukaan. Hitaat kaverit ensimmäisessä erässä, nopeat seuraavissa.
Sähköautot ensimmäisissä erissä ja polttomoottoriautot jälkimmäisissä.
Ensimmäisessä kisassa eräharjoitusryhmitys voidaan katsoa viime vuoden kokonaissijoituksen mukaan. Alkuerät tulevat reseedin avulla kuntoon jo toisessa eräharjoituksessa.

Ensimmäinen eräharjoitus (7min)
Vapaaehtoinen nostotoiminta. Toivottavaa on silti nostaa, jotta harjoittelusta tulee mielekästä.

Toinen eräharjoitus (7min)
Nostajat ovat paikalla.
Ajetaan kolmen kierroksen tulosta reseedinä alkuerää varten. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana.

Ajajakokous
Ajajakokouksessa kerrotaan miten sähköautot ja polttomoottoriautot ajavat lopun päivän. Kerrotaan muut tärkeät asiat ja esitellään kilpailun järjestäjän henkilöstö. Alkuerälistat laitetaan esille. Ne, jotka eivät saa reseediä ajettua, laitetaan hitaimpiin eriin eräharjoituksen listojen perusteella.

SÄHKÖKASIT -ajoformaatti (M8e)
Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi max. 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Alkuerissä lähdetään lentävällä lähdöllä omaan tahtiin kuten on totuttu polttomoottoriautojen alkuerissä. Halutessaan voi lämmittelyn aikana käydä varikolla.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. 10-12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 10-12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Finaalit 3 kpl 10min, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti.
Kilpailijat järjestetään finaaleihin alkuerien kokonaistulosten (pisteiden) mukaisesti. 10 nopeinta A-finaaliin, seuraavat 10 B-finaaliin jne. Hitain ja toiseksi hitain finaali järjestellään Maastosarjan finaalikaavion mukaisesti tai kilpailunjohtahan halutessa ajetaan hitain finaali yli 10:llä kuljettajalla.
Finaaleissa ajetaan mies-miestä vastaan. Lähdetään ruudukosta. Aluksi max. 3min lämmittelyaika.

POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)

Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.

Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.

Poikkeukset ajoformaattiin:
Huonojen sääolojen tai muiden kilpailua viivästyttävien syiden takia alkuerät voidaan ajaa 1/2 pistein tai 1/1 pistein.
Jos kilpailu joudutaan keskeyttämään, niin lopputulokset lasketaan sen hetkisten kokonaistulosten mukaan. Esim. alkuerien 1/3 mukaisesti tai finaalien lähtöjärjestyksen mukaisesti.

Kilpailut aloitetaan eräharjoittelulla aamulla klo 9 ja pyritään lopettamaan viimeistään klo 20. Alkueräkierrokseen kuluva aika on vähintään 1 tunti ja 10 minuuttia. Näin tulee mahdollisesti lyhyitä taukoja pitkin päivää ja varsinaista erillistä ruokataukoa ei tarvita. Finaaleita ennen on kuitenkin aina pieni tauko, jotta saadaan tulokset selville ja sähköautoille 1 tunnin latausaika edellisestä erästä.

Muut ohjeet:
Edeltävän sähköerän aikana ei käynnistellä/lämmitetä polttomoottoria ajajakorokkeen alla. Nitrojen eriä varten auto käynnistetään ilmoitetulla käynnistysalueella ja tullaan ajajakorokkeen alle vasta 3min lämmittelyyn. Moottorin säätäminen ja lämmittäminen käynnistelyalueella päivän mittaan on normaalia kisapäivän toimintaa. Sitä ei ole tarvetta rajoittaa. Ei ole toivottavaa käyttää moottoria varikkoalueella.

Palkintojen jako:
M8 -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.

M8e -osakilpailu
Palkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.

Kannustuspalkinnot
Molemmissa luokissa palkitaan muistopalkinnoin 1-2 kpl "paras oman tasonsa ylittäminen".

Sarjapalkinnot
Molemmista sarjoista palkitaan muistopalkinnoin 10 parasta.
Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta (3/4 laskentatapa), tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Sen jälkeen viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus.

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur

Kilpailuorganisaatio on minimissään:
Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja.


Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä tai sähköpostilla. Osoite on viestin yläosassa.


Tervetuloa!


t. Kai Jämsä



Tälläkin kaudella Finnish Open sarjaa on tukemassa:
(https://www.dropbox.com/s/00b2lys0mk3n7la/Kymppikatto.JPG?raw=1)



EDIT: 19.4.2017 sarjainfoa tarjolla. SM-säntölinkit päivitetty. M8 info vielä puuttuu.
EDIT: 6.5.2017 M8 ajoformaatti esillä. Sarjapalkintoihin lisätty, että samoissa sijoituksissa viimeisimmän järjestetyn osakilpailun parempi sijoitus ratkaisee. Lisätty Muut ohjeet -kohta. Lisätty tietoa nostotoiminnasta.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Meeme - 22.12.16 - klo: 12.38
Kilpailut näköjään kaksipäiväisiä. Jos näin on, niin oliko ajateltu että ajetaan luokka/päivä tai jollain muulla tavalla?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: mikari - 22.12.16 - klo: 17.33
Jos se toinen on varapäivä? Vai onko luokat eri päivinä?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: *HOKE* - 22.12.16 - klo: 20.48
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: mikari - 22.12.16 - klo: 21.00
yes!
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Meeme - 22.12.16 - klo: 21.03
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.

Hyvä, eli oletuksena kisat on yksipäiväisiä ja lauantaisin?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 22.12.16 - klo: 23.47
Aina merkataan kalenteriin molemmat päivät viikonlopulta. Toinen on varapäivä.
Sm kisatkin merkkailtu tolleen niin kauan kuin muistan.

Hyvä, eli oletuksena kisat on yksipäiväisiä ja lauantaisin?
Kyllä
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 21.02.17 - klo: 10.59
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: jon.lindgren - 07.04.17 - klo: 08.47
Moi,
Onko kisapaikat ja päivämäärät pysyneet aloitusviestin mukaisina?
Kesän kalenteria vaan yritän kasata ja olisi kiva päästä muutamaan kisaankin...
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 08.04.17 - klo: 08.29
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?

Mikäs olis hyvä syy olla ajamatta 45min😯😯
Jerzi
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: niemis - 08.04.17 - klo: 10.31
Ajetaahan tälläkin kaudella kaikki M8 finaalit 45 minuuttisina ?

Mikäs olis hyvä syy olla ajamatta 45min😯😯
Jerzi

Se että aurinko laskee enenkuin tullaan maaliin
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: jerzirccar1 - 08.04.17 - klo: 11.00
Ok. Kesällähän aurinko kyllä on aika myöhäänkin hereillä.
Vai odotellaanko fo kisoihin enemmän kuskeja kuin aikaisemmin??
Jerzi
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: niemis - 08.04.17 - klo: 15.50
Ok. Kesällähän aurinko kyllä on aika myöhäänkin hereillä.
Vai odotellaanko fo kisoihin enemmän kuskeja kuin aikaisemmin??
Jerzi

Syyskuuta lähinnä tarkotin, tänä vuonnahan FO:t aika hyvin saatu mahtumaan keskemmälle kesään.
Ja aurinkohan paistaa 24/7  :grin:
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 18.04.17 - klo: 22.44
Morjesta vaan kaikille,

Pääsiäinen on vietetty ja aletaan suuntaamaan kesää kohti.
Olen varmistanut kisaviikonloput järjestäjiltä. Päivämäärät ovat samat kuin aiemmin on sovittu.

Kisaviikonlopuista sen verran, että ne kestävät yhden päivän. Kilpailut ajetaan lauantaisin,
paitsi Nokia, joka ajetaan alustavan suunnitelman mukaan sunnuntaina.
Kirjaan nämä myös tuonne ekaan viestiin.

SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
ja käytetään finaalien kilpailijamäärissä Maastosarjan kaaviota

ja siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
3 kpl 10min finaalia (lasketaan 2/3 pistein)

POLTTIKSET:
-vielä pientä hiomista ennen ajokaavion julkaisua


t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Mr-Chat - 19.04.17 - klo: 20.24
Morjesta vaan kaikille,

Pääsiäinen on vietetty ja aletaan suuntaamaan kesää kohti.
Olen varmistanut kisaviikonloput järjestäjiltä. Päivämäärät ovat samat kuin aiemmin on sovittu.

Kisaviikonlopuista sen verran, että ne kestävät yhden päivän. Kilpailut ajetaan lauantaisin,
paitsi Nokia, joka ajetaan alustavan suunnitelman mukaan sunnuntaina.
Kirjaan nämä myös tuonne ekaan viestiin.

SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein
ja käytetään finaalien kilpailijamäärissä Maastosarjan kaaviota

ja siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
3 kpl 10min finaalia (lasketaan 2/3 pistein)

POLTTIKSET:
-vielä pientä hiomista ennen ajokaavion julkaisua


t. Kai

Moi... Mitäs ihmeen hiomista tos polttisten ajoformaatis on??? Sehän oli viimekesänä vallan mainio...
Perus treenit, siihen perään kunnolliset alkuerät, ja sokerina pohjalla 45min finaali kaikille,,, eikä vaan top10 äijille...

Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: HVoltage - 19.04.17 - klo: 21.36
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein

Tämä on käytännössä sama asia kuin tuloksen ajaminen, ellei sitten erikseen määritellä, että tasapisteissä ratkaiseekin 2/3.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: micsa.fi - 20.04.17 - klo: 00.24
SÄHKÖKASIT:
-muutoksia: alkuerän laskutavassa 1/3 pistein

Tämä on käytännössä sama asia kuin tuloksen ajaminen, ellei sitten erikseen määritellä, että tasapisteissä ratkaiseekin 2/3.

Saanen olla eri mieltä. Esimerkkikeissi:

- ekalla alkukierroksella rata on yön sateiden jäljiltä liukas, ja paras tulos on vaikkapa 8lap 5:30 kuskin X toimesta.
- tokalla ja kolmannella kierroksella rata nopeutuu ja muut kuskit alkaa lämmetä ja siellä 6 muuta kuskia ajaa 8lap 5:10-25 tuloksia. Herra X tuskailee auton kanssa ja ei paranna tulostaan Q1:stä.

Jos lasketaan 1/3 pistein kuten Kaitsu totesi, niin tällöin kuski X saa Q1:ltä 0 pistettä kierroksen parhaasta ja tuloksesta ja on sillä alkuerien toinen tai kolmas (tasapistein muiden kierrosten voittajien kanssa).

Jos lasketaan vain paras tulos, niin tällöin kuski X:n tulos oikeuttaa vasta 7:n sijaan koska kuusi muuta on ajanut tuon tuloksen alle.

En tiedä kumpi on parempi tai onko sillä mitään väliä, Kaitsu päättäköön.

PS. Pahoittelut ylidramaattisesta selvityksestä, pää käy ylikierroksilla surkeiden EC5-liittimien juottamisesta, nyt nukkumaan :-)
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: HVoltage - 20.04.17 - klo: 17.21
Joo, noihan se menee...
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 03.05.17 - klo: 10.24
Lainaus
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)
- julkaistaan pian
Koska saataisiin tuo M8 formaatti ?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 04.05.17 - klo: 08.49
Mistä saa kilpailijanumerot kun näyttävät olevan kilpailukohtaiset ?
Nuo olisi hyvä olla kilpailijoilla tiedossa että saavat ilmoittautumiseen mukaan ja saadaan vähennettyä ajanoton säätöä aamulla kun on muutakin tekemistä
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 06.05.17 - klo: 10.39
Moi,

Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.

Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.

http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)

Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.

Numerot on tilattu.


t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 06.05.17 - klo: 11.25
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaatti (M8)

Alkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 1/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.

Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. Max 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina 12 kilpailijaa kerrallaan. Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.

Semifinaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+15min pituisina 12 kilpailijaa/semifinaali. (Tarvittaessa voidaan laittaa enemmän kuskeja.)
Kilpailijat järjestetään semifinaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja) siten, että
ensimmäinen kaveri A-fin numero 1,
toinen kaveri B-fin. numero 1,
seuraava kaveri C-fin. numero 1 (jollei osallistujia ole yli 24, niin C-finaalia ei tarvita)
seuraava kaveri A-fin numero 2,
jne.

Finaalit (A,B,C,...) ajetaan 3+30min pituisina. Finaaleissa on 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan lisätä, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Kilpailijat järjestetään sijoituksen mukaisesti eri finaaleihin. Semifinaaleiden 4/12 tai 6/12 parhaiten
sijoittunutta laitetaan A-finaaliin. Seuraavat 4/12 tai 6/12 laitetaan B-finaaliin. Seuraavat 4/12
laitetaan C-finaaliin.


ja ajoaikana polttiksille siis:
2 kpl 7min eräharjoitusta
3 kpl 5min alkuerää (lasketaan 1/3 pistein)
1 kpl 15min semifinaali
1 kpl 30min finaali
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 06.05.17 - klo: 12.13
Lisäsin pari ohjetta viime vuoden infosta.
-nostajat
-muut ohjeet
-numeroista

Jos tulee jotain kysyttävää tai kommentoitavaa, niin laittakaa mulle mieluiten mailia.
Osoite löytyy tuolta ekasta viestistä.


t. Kai

Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: HVoltage - 06.05.17 - klo: 12.21
Moi,

Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.

Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.

http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)

Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.

Numerot on tilattu.

t. Kai

Tämä numerosysteemi aiheuttaa kyllä kovasti töitä ajanoton valmisteleviin töihin. Olisi parempi jos, numerot ovat niinkuin SM-sarjassa tai sitten henkilökohtaiset, jolloin kilpailija ilmoittaa oman numeronsa ilmoittautumisen yhteydessä.

Toki tässä voisi nyt velvoittaa osallistujat ilmoittamaan sen hetkisen kilpailijanumeron ilmoittautumisen yhteydessä, mutta historiasta opittuna, voin todeta, että se olisi hauska nähdä. Varma on kuitenkin se, että aamulla on asian parissa hässäkkää...

Nyt kun esim: uudella kuskilla ei ole numeroa, mistä hän sen saa tai näkee mitkä on vapaana? Kisajärjestäjä katsoo parhaansa mukaan = ylimääräistä hommaa ja selvittämistä?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Mr-Chat - 06.05.17 - klo: 13.52
Miksi 45min finaaleista on luovuttu???
Tämä sarja oli ainoa jossa tusinakuskit pääsi koittamaan ison maailman  meininkiä.... Nyt kun hyvä formaatti on pilattu, niin joku syy olisi mukava kuulla...
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: *HOKE* - 06.05.17 - klo: 14.29
Itseä ihmetyttää ainoastaan että miksi eräharjoitus on 7 minuuttia eikä yhtä pitkä kuin alkuerä eli 8min???

Eräharjoituksen tarkoitus on olla nimenomaan harjoitus myös alkuerää varten.

Leikkaamalla minuutin pois, korkeintaan sotketaan rutiinia ja voitetaan aikataulullisesti vain muutama minuutti.

Turhaa ja korkeintaan alottelevia kuskeja vielä enemmän sotkeva... "eli miten mä nyt sit ajankaan alkuerässä"

Huomattavasti helpompaa kaikille kun eräharjoitus menee täysin samalla idella alkuerän kanssa, eli 3+5 min... Porukka saa koneet lämpöseks, kuulutetaan minuutti... ja aika käy.


Selityksenä tähän saa varmaan taas "päivät on lyhyitä jne."
Mutta kun meillä ei ole niin montaa kuskia että saatais tolla 7 minuutin eräharjotuksella edes kymmenen minuutin hyötyä aikatauluun niin tuo on vain turhaa.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Tony_L - 06.05.17 - klo: 15.45
Moi,

Tuosta linkin takaa näkee viime kauden tulokset, joilla saadaan ekaan kisaan annettua numerot.
Uudet kaverit saavat isomman numeron. Poisjääneiden numero täytetään seuraavalla numerolla.

Esimerkkinä: siirryn tällä kaudella FO:ssa ajamaan M8:ia, joten M8e numero yksi annetaan listalla seuraavana olevalle. Ja M8:issa ensimmäisen kisan numeroni on 43 tai sitä aiempi vapaa numero.

http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743 (http://rc10.fi/index.php?topic=94855.msg801743#msg801743)

Seuraavan kisan numerot järjestetään taas sen hetkisen sarjatuloksen mukaan.

Numerot on tilattu.

t. Kai

Tämä numerosysteemi aiheuttaa kyllä kovasti töitä ajanoton valmisteleviin töihin. Olisi parempi jos, numerot ovat niinkuin SM-sarjassa tai sitten henkilökohtaiset, jolloin kilpailija ilmoittaa oman numeronsa ilmoittautumisen yhteydessä.

Toki tässä voisi nyt velvoittaa osallistujat ilmoittamaan sen hetkisen kilpailijanumeron ilmoittautumisen yhteydessä, mutta historiasta opittuna, voin todeta, että se olisi hauska nähdä. Varma on kuitenkin se, että aamulla on asian parissa hässäkkää...

Nyt kun esim: uudella kuskilla ei ole numeroa, mistä hän sen saa tai näkee mitkä on vapaana? Kisajärjestäjä katsoo parhaansa mukaan = ylimääräistä hommaa ja selvittämistä?

Tällä  hetkellä kukaan ei tiedä numeroaan koska en voi tietää tuleeko kaikki ajamaan ketkä oli mun edellä viime kaudella. Eli ilmoon en voi laittaa mitään numeroa vaan kaikki työ jää Turun kisan ilmoittautumiselle etsiä kaikille sopivat numerot.


Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 07.05.17 - klo: 00.07
Moi,

Kiitos kommenteista.

Tarttee vielä tarkistaa tuo 7minuuttia eräharjoituksessa. Muistaakseni viime kesänä oli jonkinmoinen lämmittely ensin ja sitten 7minuuttia harjoitusta kellon kanssa.

Numerot selviävät tarkemmin ilmoittautumisajan loppuessa.


t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 19.05.17 - klo: 22.26
Moi,

Kilpailunumerot on jaettu. Samalla saatiin Kymppi-Katto sarjan sponsoriksi.

Saatte numerot aamulla kilpailupaikalla. Jos haluatte tarkastella niitä etukäteen, niin Turun FO topikista löytyy.
http://rc10.fi/index.php?topic=100709.msg812281#msg812281 (http://rc10.fi/index.php?topic=100709.msg812281#msg812281)

Kiitokset Kymppi-Katolle!


t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 18.07.17 - klo: 23.06
Moi,

Laskin sarjapisteet.
Jos on kysyttävää, niin laittakaa minulle sähköpostia. (kai.jamsa at luukku.com).

Finnish Open sarjatulokset Turun ja Nokian kilpailujen jälkeen.

M8
Sija   Nimi   Pisteet
1   Honkanen Markku   157
2   Koski Ari   151
3   Jämsä Kai   129
4   Langenoja Ilari   126
5   Valtonen Heikki   105
6   Salonen Tomi   100
7   Lehtojärvi Jethro   98
8   Hietaoja Jaakko   98
9   Haahti Kasper   94
10   Viander Jere   93
11   Heinonen Ari   90
12   Poutiainen August   90
13   Hyvärinen Joonas   82
14   Lindgren Tuomas   82
15   Piipponen Tero   82
16   Liljeqvist Tony   76
17   Halme Jarmo   72
18   Iivonen Pekko   72
19   Maula Mikko   66
20   Thusberg Tom   66
21   Vacklin Tommi   63
22   Mört Max   54
23   Paasonen Marko   52
24   Alho Tommi   52
25   Heinonen Aapo   44
26   Träskelin Miro   42
27   Lempiäinen Joona   42
28   Savolainen Aki   40
29   Hartlin Tommi   40
30   Träskelin Benjam   38
31   Niemistö Ossi   34



M8e
1   Virtanen Ilkka   172
2   Koski Ari   159
3   Suokas Sami   154
4   Myllyntaus Martti   148
5   Lehtojärvi Jethro   139
6   Nuotio Juuso   129
7   Josefsson Niki   126
8   Tammi Marko   123
9   Manninen Jarno /Vanninen?   117
10   Vilkman Aleksi   108
11   Saarelainen Samuli   102
12   Lamminsivu Ilari   90
13   Saarelainen Teemu   80
14   Maula Mikko   76
15   Salonen Teemu   74
16   Kekkonen Joonas   74
17   Mäkelä Mikko   72
18   Lindgren Jon   72
19   Teittinen Ilkka   66
20   Tammi Juuso   60
21   Saarinen Konsta   57
22   Salonen Mikko   54
23   Suontausta Heikki   52
24   Hietaoja Jaakko   48
25   Häkämies Jukka   48
26   Salminen Jori   46
27   Ruuskanen Jukka   46
28   Toivonen Jari   44
29   Lotila Jon   40
30   Lehtiö Mika   38
31   Halonen Keijo   30
32   Träskelin Daniel   26
33   Josefsson Max   24

Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Bigbear - 13.08.17 - klo: 12.10
Onko sarjatilannetta Vaasan jälkeen laskettu?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 15.08.17 - klo: 23.02
Sarjatilanne on tulossa, jotta pääsette spekuloimaan kuinka kovaa pitää ajaa.

En kuitenkaan itse pääse osallistumaan tämän kauden viimeiseen FO-kisaan. Perheen muut menot vaikuttavat, ei suinkaan oma heikko suorittaminen viime kisoissa. ;)

Sarjapalkinnot on tilattu ja toivottavasti saan ne jonkun turkulaisen mukaan kisapaikalle.

Kilpailunumeroiden olinpaikka pitää selvittää. Kenellä ne on tällä hetkellä?



t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 15.08.17 - klo: 23.55
.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 16.08.17 - klo: 22.55
Ja tässä uudet päivitetyt listat.

Huomatkaa, että liitetytyissä pdf-dokumenteissa on tasapisteissä jotkut sijoitukset väärin. Laitoin kuitenkin tällaiset tarkemmat listan, jotta voitte spekuloida tulevan kisan tavoitesijoitustanne.

ja tässä on oikeat sijoitukset ja sarjapisteet:

M8
1   Honkanen Markku   257
2   Koski Ari   241
3   Jämsä Kai   201
4   Heinonen Ari   172
5   Hietaoja Jaakko   164
6   Lehtojärvi Jethro   161
7   Piipponen Tero   142
8   Langenoja Ilari   126
9   Heinonen Aapo   113
10   Valtonen Heikki   105
11   Salonen Tomi   100
12   Träskelin Miro   96
13   Haahti Kasper   94
14   Viander Jere   93
15   Poutiainen August   90
16   Hyvärinen Joonas   82
17   Lindgren Tuomas   82
18   Liljeqvist Tony   76
19   Savola Jarkko   76
20   Halme Jarmo   72
21   Iivonen Pekko   72
22   Maula Mikko   66
23   Thusberg Tom   66
24   Vacklin Tommi   63
25   Mäki Oskari   57
26   Mört Max   54
27   Paasonen Marko   52
28   Alho Tommi   52
29   Lempiäinen Joona   42
30   Savolainen Aki   40
31   Hartlin Tommi   40
32   Träskelin Benjam   38
33   Niemistö Ossi   34



M8e
1   Koski Ari   231
2   Lehtojärvi Jethro   229
3   Myllyntaus Martti   217
4   Suokas Sami   211
5   Virtanen Ilkka   172
6   Lamminsivu Ilari   172
7   Saarelainen Samuli   168
8   Saarelainen Teemu   132
9   Nuotio Juuso   129
10   Josefsson Niki   126
11   Tammi Marko   123
12   Manninen Jarno /Vanninen?   117
13   Suontausta Heikki   115
14   Vilkman Aleksi   108
15   Hietaoja Jaakko   102
16   Luopajärvi Jussi   100
17   Luopajärvi Mikko   76
18   Maula Mikko   76
19   Salonen Teemu   74
20   Kekkonen Joonas   74
21   Mäkelä Mikko   72
22   Lindgren Jon   72
23   Träskelin Daniel   70
24   Teittinen Ilkka   66
25   Hyppönen Ville   60
26   Tammi Juuso   60
27   Saarinen Konsta   57
28   Salonen Mikko   54
29   Roine Petri   50
30   Alkula Petri   48
31   Häkämies Jukka   48
32   Salminen Jori   46
33   Ruuskanen Jukka   46
34   Träskelin Benjam   46
35   Toivonen Jari   44
36   Lotila Jon   40
37   Lehtiö Mika   38
38   Halonen Keijo   30
39   Josefsson Max   24



t. Kai
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: KK9 - 25.08.17 - klo: 11.24
Saiskohan tännekin lopullisen sarjataulukon?
Sorry ja kiitos!
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 25.08.17 - klo: 12.14
Moi kaikki,

Saatiin neljä hyvää FO-harjoituskilpailua ajettua. Kiitos osallistujille koko kaudesta.
Kiitos myös seurojen aktiivisille tekijöille, jotta kilpailut saatiin järjestettyä.

Uusia harrastajia tuli mukaan kauden mittaan ja kilpaharrastajat saivat hyvää treeniä.
Sarjaa tuki tänäkin vuonna Kymppi-Katto.

Tässä Finnish Open 2017 -harjoituskilpailusarjan lopputulokset:

M8
1   Honkanen Markku   276
2   Heinonen Ari   272
3   Koski Ari   241
4   Jämsä Kai   201
5   Hietaoja Jaakko   164
6   Salonen Tomi   163
7   Lehtojärvi Jethro   161
8   Heinonen Aapo   155
9   Poutiainen August   144
10   Piipponen Tero   142
11   Viander Jere   137
12   Mört Max   136
13   Lindgren Tuomas   134
14   Haahti Kasper   134
15   Langenoja Ilari   126
16   Vacklin Tommi   123
17   Valtonen Heikki   105
18   Träskelin Miro   96
19   Haatanen Joona   90
20   Lempiäinen Joona   90
21   Hartlin Tommi   86
22   Hyvärinen Joonas   82
23   Savola Jarkko   76
24   Liljeqvist Tony   76
25   Ahoniemi Simo   72
26   Halme Jarmo   72
27   Iivonen Pekko   72
28   Ruotsalainen Lauri   69
29   Träskelin Benjam   68
30   Maula Mikko   66
31   Thusberg Tom   66
32   Mylläri Petri   57
33   Mäki Oskari   57
34   Paasonen Marko   52
35   Alho Tommi   52
36   Åfelt Markus   50
37   Savolainen Aki   40
38   Niiranen Mika   38
39   Saarela Mika   36
40   Turunen Harry   34
41   Niemistö Ossi   34
42   Koro Aapo   32


M8e
1   Suokas Sami   239
2   Lamminsivu Ilari   238
3   Koski Ari   238
4   Lehtojärvi Jethro   229
5   Myllyntaus Martti   223
6   Virtanen Ilkka   222
7   Vilkman Aleksi   198
8   Josefsson Niki   189
9   Saarelainen Samuli   178
10   Saarelainen Teemu   132
11   Nuotio Juuso   129
12   Kekkonen Joonas   126
13   Tammi Marko   123
14   Salonen Teemu   122
15   Häkämies Jukka   117
16   Manninen Jarno /Vanninen?   117
17   Suontausta Heikki   115
18   Träskelin Daniel   112
19   Ruuskanen Jukka   103
20   Hietaoja Jaakko   102
21   Hyvärinen Joonas   100
22   Luopajärvi Jussi   100
23   Hyppönen Ville   98
24   Salonen Mikko   88
25   Luopajärvi Mikko   76
26   Maula Mikko   76
27   Mäkelä Mikko   72
28   Lindgren Jon   72
29   Teittinen Ilkka   66
30   Tammi Juuso   60
31   Saarinen Konsta   57
32   Hyytiäinen P-J   54
33   Roine Petri   50
34   Alkula Petri   48
35   Pesonen Max   46
36   Träskelin Benjam   46
37   Salminen Jori   46
38   Sukanen Kimmo   44
39   Toivonen Jari   44
40   Träskelin Miro   40
41   Lotila Jon   40
42   Lehtiö Mika   38
43   Kuuse Meeme   36
44   Halonen Keijo   30
45   Josefsson Max   24


Jos lopputuloksissa on epäselvyyksiä, niin laittakaa YV:tä tai sähköpostia.
Huomatkaa, että liitteenä olevissa .pdf -dokumenteissa on sijoitukset väärin, mutta pisteet ovat oikein.
Niiden takia ei tarvitse laittaa YV:tä tai sähköpostia. ;)


t. Kai


Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 07.02.18 - klo: 10.58
Huhut kertoo että FO sarjaa ei olla ensi kesänä järjestämässä.
Jos huhut pitää paikkansa niin aika huono juttu on ainakin niille M8 kuskeille kenelle ei M8 SM kisoissa treenejä, alkueriä ja nousufinaalia enempään rahkeet riitä. FO sarjana oli loistava paikka aloitteleville sekä hitaammille kuskeille saada kokonainen kisapäivä M8 autolla.

Onhan neljä SM ja FO kisaa kesässä on paljon eikä kukaan varmaan kaikkia tulisi ajamaan mutta kyllä viime kesänäkin molemmissa sarjoissa osallistujia oli.
Jos FO jää ajamatta niin SM kisojen osallistujamäärä varmaan kasvaa mutta mahdollisesti M8 kisailojoiden kokonaismäärä laskee.
Itse ainakin harkitsen kannattaako jo myydyn auton tilalle uutta ostaa kun SM sarja ei formaattinsa puolesta oikein innosta reissaamaan kisoissa.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: jon.lindgren - 07.02.18 - klo: 12.03
Harmittavaa jos huhu pitää paikkansa. FO-kisat ovat olleet hyviä treenejä SM-kisoja varten, varsinkin kaikille kuuluvien pitkien finaalien takia.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Tony_L - 07.02.18 - klo: 12.23
Sit vaan sm-kisat järjestävät kerhot pitämään kertsi kisaa ennen sm-kisoja niin varmasti tulee porukkaa ajamaan kilpaa treenin tilalle ja formaattikin voi olla ihan mitä vaan.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: tvih - 07.02.18 - klo: 13.00
Jos ei ole sarjaa niin ei ainakaan niin paljon harmita kun jäi m8e-autodiili saamatta, kun meinasin tätä varten  :wink:
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Tony_L - 07.02.18 - klo: 13.26
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: JUkka-san - 07.02.18 - klo: 14.44
M8 SM-sarjojen säännöt ovat juuri nyt työn alla. Jos haluatte tehdä ehdotuksia sääntöihin, kannattaa olla yhteydessä sähköpostilla jukka.l.j.hakamies@gmail.com tai soittamalla o4oo-viis82128. Hyvin perustellut ja aikataulupohdinnan sisältävät ehdotukset harkitaan vakavasti.

Muutenkin toivoisin että aikaisemmin Finnish Openiin osallistuneet rohkaistuisivat ja tulisivat ajamaan SM-kisoja. Mitä enemmin kuskeja, sitä paremmat kisat aina ovat. Silloin finaaleihin löytyvät aina ”oman tasoiset” kuskit ja tulee hyvää kisaamista jatkopaikoista. Ajoformaattipohdinnassa on myös sijoitusfinaali (kesto 15-20 minuuttia aikataulun salliessa) semeistä pudonneille nitrokuskeille.

M8e-kuskithan saavat kaikki yhtä pitkän ajoajan, kun kaikki finaalit ajetaan kolminkertaisina.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: tvih - 07.02.18 - klo: 15.09
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
Periaatteessa toki joo, jos hommaa sen lisenssin ja kehtaa sitten vielä olla tientukkeena mestaruussarjassa :tongue:
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: micsa.fi - 07.02.18 - klo: 15.16
Huhut kertoo että FO sarjaa ei olla ensi kesänä järjestämässä.
Jos huhut pitää paikkansa niin aika huono juttu on ainakin niille M8 kuskeille kenelle ei M8 SM kisoissa treenejä, alkueriä ja nousufinaalia enempään rahkeet riitä. FO sarjana oli loistava paikka aloitteleville sekä hitaammille kuskeille saada kokonainen kisapäivä M8 autolla.

Onhan neljä SM ja FO kisaa kesässä on paljon eikä kukaan varmaan kaikkia tulisi ajamaan mutta kyllä viime kesänäkin molemmissa sarjoissa osallistujia oli.
Jos FO jää ajamatta niin SM kisojen osallistujamäärä varmaan kasvaa mutta mahdollisesti M8 kisailojoiden kokonaismäärä laskee.
Itse ainakin harkitsen kannattaako jo myydyn auton tilalle uutta ostaa kun SM sarja ei formaattinsa puolesta oikein innosta reissaamaan kisoissa.

Minusta Tero osut oikeaan siinä, että nitroluokkaa pitää kehittää siihen suuntaan että siitä saadaan kiinnostavampi luokka kaikentasoisille kuskeille. Nythän on ollut niin, ettei nitroon juuri ole tullut uusia kuskeja viime vuosina ja nekin uudet kuskit ovat olleet lähinnä kokeneempia kuskeja jotka ajaa pääfinaalipaikoista.

Minusta kuitenkaan kisojen lisääminen ei ole oikea ratkaisu. Ensi kesänä on jo 4 SM-sijaa ja PM-kisat Suomessa, siihen kokonaisen kerhosarjan lisääminen olisi yksinkertaisesti liikaa. Oikea tapa on kehittää M8 sääntöjä ja ajoformaattia siihen suuntaan, että siitä tulee mielekkäämpi kaiken tasoisille kuskeille.

Perusongelmana on, että viime vuosina ollaan jämähdetty tilanteeseen jossa nitrojen osallistujamäärä on aina jotain 25-39:n välillä jolloin 1/8 finaaleja ei ajeta. Aiemmin (viimeksi vuonna 2013 SM-kisassa) kun ajettiin, niin tällöin syntyy tilanne jossa osa kuskeista ajaa  sekä 1/8 finaalit että 1/4:t, tietenkään sulkematta pois mahdollisuutta nousua semeihin ja jopa pääfinaaliin. Tällöin ajo-aikaa kertyy jo 20+20 min, joka on enemmän kuin sähköluokassa yhteensä.

Olen tehnyt Jukalle ehdotuksen sijoitusfinaalista, joka ajettaisiin niiden kuskien kesken jotka tippuvat ulos semeistä. Käytännössä finaalissa jaettaisiin uudelleen sijat 25-39 ja se voisi olla pituudeltaan 15-20 minaa. Tällöin saataisiin enemmän vääntöjä samantasoisten kuskien kesken. Jos osallistujamäärät kasvavat yli 40 osallistujan, niin tällöin ajettaisiin 1/8:t normaalisti.

Muitakin ehdotuksia voisi pohtia, tämä oli yksi idea muiden joukossa.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Mr-Chat - 07.02.18 - klo: 16.04
Toivottavasti on vaan huhua.

Itse aloittelevana nitro-kuskina oon pitänyt fo-sarjaa loistavana kehityssarjana SM-sarjaa varten... Juurikin noiden kaikille olevien pitkien finaalien takia...

Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Tony_L - 07.02.18 - klo: 16.13
Voihan sillä m8e autolla ajaa myös sm-sarjan.
Periaatteessa toki joo, jos hommaa sen lisenssin ja kehtaa sitten vielä olla tientukkeena mestaruussarjassa :tongue:

Samat jätkät sitä sm-sarjaa ajaa kuin fo sarjaakin on ajanut. Lisenssi joo pitää olla mut 27€ ei ole iso panostus jos kiertää useamman kisan.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: tvih - 07.02.18 - klo: 16.18
Samat jätkät sitä sm-sarjaa ajaa kuin fo sarjaakin on ajanut. Lisenssi joo pitää olla mut 27€ ei ole iso panostus jos kiertää useamman kisan.
No toki joo, mutta onhan se nyt SM-sarja totisempaa menoa, ikävämpi toheloida siellä. Oli se jo kerhokisojen mini-kisassa vähän noloa olla sekuntitolkulla seuraavaksi hitainta hitaampi.

Mutta katsoo nyt, se autodiili tosiaan lipesi käsistä kun myyjä pakitti varauksesta. Nythän tuolla taas oli/on tuo XRay XB8e tarjolla, mutta uppos pennoset SC-autojen varaosiin just päivää ennen kuin tuo tuli tarjolle :roll: Hyvä ajoitus.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: FLANA64 - 08.02.18 - klo: 13.15
Toi Micsan ehdotus on hyvä. Jos ei tule 1/8 nousuja niin voitas ajaa nuo sijoitusfinaalit. Jos taasen on enempi niin sitten ajetaan enemmän nousufinaaleja. Näin ei päivän pituus kasva turhan paljoa ja kaikki pääsevät ajamaan.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: PMi - 09.02.18 - klo: 14.15
Kausi 2017 on käsitelty, vai jatkuuko se edelleen? Jos jatkuu niin ei sitten mitään, mutta jos suunnitellaan kautta 2018 niin mieluimmin omaan keskusteluun, kiitos.
Vai onko tälläkin foorumilla vain tarkoitus hämätä uusia mahdollisia kisailijoita?
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: Jämsä - 11.02.18 - klo: 19.38
bcan ja Mr-Chat ei tuo sarjan poisjääminen ole mikään huhu. Olen teille henkilökohtaisesti asiasta puhunut parin viikon sisällä kun kyselin kisajärjestelyistä. En ole kylläkään kirjoittanut siitä täällä foorumilla kun on järjestelyt kesken.

Laitan uuden topikin tästä.
Otsikko: Vs: Finnish Open 2017 M8/M8e harjoituskilpailusarja
Kirjoitti: bcan - 11.02.18 - klo: 20.02
bcan ja Mr-Chat ei tuo sarjan poisjääminen ole mikään huhu. Olen teille henkilökohtaisesti asiasta puhunut parin viikon sisällä kun kyselin kisajärjestelyistä. En ole kylläkään kirjoittanut siitä täällä foorumilla kun on järjestelyt kesken.

Laitan uuden topikin tästä.
Me ollaan viimeks nähty Turun WJssä, en oo sen jälkeen käyny kun kerran Areenalla ja silloin ei oltu samaan aikaan. Huhuna ton kuulin ja kun ei faktaa täällä ollut niin huhuna sitä pitää pitää kunnes vahvistuu.

Mutta nyt näyttää vahvistuneen, toivottavasti saadaan myös perusteluja tuolle päätökselle