Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9
1
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 17.02.20 - klo: 19.17 »
Plussaa ja myönteistä palautetta myyjälle Winniez  :smiley: ! Kaupat sujui jouhevasti ja luottamuksella kuin vanhojen tuttujen kesken ikään, vaikka ei olla koskaan nähtykään eikä käyty kauppaa aikaisemmin. Myös kommunikointi oli mallikasta. Suosittelen jokaiselle  :cool: !

2
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 26.05.17 - klo: 22.02 »
Sadepäivän vaihtoehto maakuntamatkailusta pitäville rc-harrastajille: Vintti-RC avattu! Tervetuloa!

Tämä siis Leppävirralla.

3
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 16.05.17 - klo: 11.37 »
Moro täältäkin!

Seuraavasta linkistä pääsee pilvipalveluun katsomaan kuvia Kuopion MP-näyttelyn rc-ratatoiminnasta. Mistä on kyse, niin katso kutsu sekä kommenttini aiheesta tuossa muutama viesti tässä ketjussa taaksepäin. Sen pitemmittä puheitta: säpinää oli, junnuilla oli hauskaa ja aikuisiltakin tuli runsaasti sympatiapisteitä  :azn: . Mini-Z Motot olivat ihan ajettavia pelejä, mutta rata oli niille aika haastava.

https://1drv.ms/f/s!AnRV4aPa-VfcgkwDjCRFHJadkcyc

Kuvissa esiintyvä "Vintti-RC" ratani aukeaa kotonani Leppävirralla tässä lähiaikoina. Tervetuloa vaan testaamaan!

4
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 25.04.17 - klo: 20.35 »
Suksee oli sekä hyvä että huono.

Hyvä sikäli, että touhu herätti huomiota: junnuja ja heidän vanhempiaan pyöri mukana oikeastaan enemmän kuin ennätettiin palvella. Sunnuntaina kahden aikoihin piti laittaa hetkeksi homma tauolle, että päästiin edes syömään  :shocked: . Lisäksi onnistuin luultavasti rekrytoimaan yhden henkilön/ perheen Kuopion harrastajien jäseneksi, lämpimästi tervetuloa joukkoon  :smiley: !

Huono sikäli, että kokeneita kuskeja = rc10-harrastajia ei näkynyt montaa. Sentähden ei voitu pitää yleisölle mitään ajonäytöstä. Ei tainnut olla oikein otollinen viikonloppu, kun oli viimeinen sisäratavuoro Minarilla ja kisat etelässä. Vai pelottikohan se liivijengin läsnäolo  :roll: .

Mutta junnuilla oli hauskaa ja oli heillekin jotain, kun isompiin koneisiin ei saanut koskea. Kaksi digitaali-Losia oli kokemattomien kokeiltavissa. Ei tullut kalustovaurioitakaan, kun säädin EPA:n alle 20%. Muutamille annettiin kokeilla myös Mini-Z Motoja.

Rataprofiili oli kyllä liian vaikea Motoille. Koko viikonlopun aikana sain sen itse kierrettyä vain kaksi kertaa läpi omin avuin ilman nostoja, eikä nekään tyylipuhtaasti, kun jyrkimmissä kurveissa sivutuki laahasi maata. Yleisön joukosta pisimmälle pääsi messujen juontaja: lähes puoli kierrosta. Matto ja tartan sen alla toimi kyllä hyvin, ei ollut ollenkaan liian karkea Motoille. Motoilla pystyi ajamaan auttavasti jopa ruohomaton päällä.

Lisää juttua tulee myöhemmin, kunhan kerkiän toipua...Kuvamateriaaliakin on hyvin, jopa videota. Lataan niitä sitten pilveen ja jaan linkin.


5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 10.04.17 - klo: 21.57 »
Radan ulkomitat on 9x5 metriä, baanan pituus 38m ja leveys 70cm. Alusta on neulahuopamattoa, sellaista ohuempaa, ns. messumattoa. Sijoitus Kuopiohallissa ei ole ihan paraatipaikalla, tiettävästi se on juoksuradan alueella, eli joutuu kasaamaan radan tartanin päälle. Se on vähän huono juttu Mini-Z motojen ja on-road Mini-Z -autojen kannalta. Krossimallin kirpuille ei toki mitään haittaa.

Liitteenä pari kuvaa yleisesti nähtaville. Nuo kuvat siis minun omalta vintiltä, jossa on radan kotipaikka.

6
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 08.04.17 - klo: 20.40 »
Kutsu

Hei sinä harrastajakolleega! Nyt avautuu mahdollisuus tulla kokeilemaan ja ajamaan Losin Microja ja Kyoshon Mini-Z Motoja Kuopiohallille. KMC (Kuopion Moottoripyörä Clubi) järjestää vuotuisen näyttelynsä  22.-23.4.2017 ja olen menossa sinne mukaan Vintti-Rc -ratani kanssa Gospel Riders -kerhon edustajana.

Tule messuvieraana!

Pääsymaksun hinnalla saat huristella vaikka koko päivän, sen mukaan kuin ajokkeja on vapaana, akuissa virtaa ja baanalla tilaa. Erityisen tervetullut olet, jos sinulla on omaa kalustoa mukana! Radalle kaivataan actionia kansan ihmeteltäväksi. Huom. vain Micro-sarjan ajokit käy, kuten Kyosho Mini-Z, Losi Micro, Hpi Baja Q32 tms.

Erityisesti jos sinulta löytyy Kyoshon Mini-Z Moto Racer rc-moottoripyörä, niin tule ihmeessä! Johtuen radan sijoituspaikasta riittävän sileää alustaa Moto Racerille tosin en voi taata, mutta joka tapauksessa kokeillaan niitäkin.

"Talon" puolesta on testattavissa 2kpl Losi Micro-DT ja 2kpl Losi Micro-T sekä 3kpl Kyosho Mini-Z Motoja. Loseista toiset kaksi on vakioautoja ja toiset kaksi kaikilla herkuilla, kuten harjaton tekniikka, kuulalaakerointi, öljyiskarit jne. Kyoshot on suoraan paketista, mutta sellaisinaankin varsin teknisiä.

Yleisellä tasolla ajelutuksia ei markkinoida messukansalle. Se on harkinnanvaraista toimintaa: jos joku kiinnostuu ja tulee jututtamaan ja ilmenee, että ratti saattaisi pysyä kädessä, niin kokeilemaan ja ajamaan pääsee. Mutta RC-10 -kolleegoille on tietty voimassa VIP-kutsu ; ) .

Tule talkoolaiseksi!

Ratatoimitsijapaikkoja avoinna! Tarvitsisin rc-taitoisia kavereita avukseni pyörittämään touhua kumpanakin messupäivänä. Jos tulet vähintään puoleksi päiväksi hommiin, niin palkkioksi saa jännittävän kokemuksen lisäksi ilmaisen sisäänpääsyn messuille ja kahvilipun. Näillä messuilla rc-ratatoiminta tapahtuu Gospel Riders -moottoripyöräkerhon messuosaston yhteydessä ja on osa Gospel Ridersin toimintaa. Joten aiheuttaa altistumista kristitylle motorismille, jos se nyt haittaa jotakuta.

Toiminta on hyvin kokeellista kaikille osapuolille, joten ei tarvitse jännittää. Pääasia, että saadaan aikaiseksi liikettä sekä messukansalle viihdettä. Kokemukset laitetaan korvan taakse ja katsotaan sitten, mitä uutta keksitään mahdollisella seuraavalla kerralla.

Jos pesti kiinnostaa ja pääset tulemaan, niin ilmoittaudu pikimmiten! Pikainen ilmoittautuminen varmistaa talkoolaisen edut. Ilmoittautumiset ja tiedustelut minulle /YV tahi puh. 040-738 90 78 /Aki.

Tervetuloa!

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 27.02.17 - klo: 21.15 »
Hyvät rallit oli  :smiley: . Jokatalvinen akkujen "tuuletus" tuli tehtyä ja siinä kait se oma sisäratakauteni sitten olikin...

Teuvolle kiitokset pitoaineesta  :azn: ! Wanhan kiesin (Optima) päivä pelastui!

Kyllä on hienoa nähdä, että on niin monia uusia harrastajia ilmaantunut  :smiley: !

Tanea varmaan voi kiittää kahvista ja keksistä  :cool: . Tule kesällä käymään Vintillä, niin ei kahvi ja pulla tule loppumaan kesken  :wink: !

8
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 23.11.15 - klo: 12.41 »
Plussaa myös uudelle jäsenelle roksu  :smiley: . Asialliset kaupat ja laadukkaat tavarat, mun kokemuksen mukaan ei tarvii vierastaa tätäkään kaveria kaupanteon suhteen  :smiley: .

9
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 02.11.15 - klo: 21.45 »
Plussaa VelluH:lle. Tehtiin pienet kaupat pienestä autosta postin välityksellä, ja hienosti meni  :smiley: .

10
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 18.03.15 - klo: 17.46 »
Parempi myöhään kuin ei silloinkaan? DIY:n lista...100 kauppakumppania vuosien varrelta. Plussaa heille kaikille! Kiitos kaupoista!

Lehtibakka
Habaku
jekku
Somnium
Ile_
fa--
Linksu
jgronroos
peitsamo
RoddeR
JSracing
kaistapää
Monstertruck76
taistot  :cool:
Skeidarutto
megapaula
jukkah
Tm Racing
Stampe
OzQ1
ari-mikael
Hakkonen_88
mikael.forsstrom
Ukko
Mirkku
KoppimopoRacing
triheadwolf
extremetuner
zeibii
Mikatapani
moggi-samuli
Jukis
Fleku         
Sammy_80_
topcat
SSchevy
karg
kopra-13
gti-
High Voltage
JariV
Co-driver
Pauli4x4
jerzirccar1
samimake
Racingwithbaja
resistance
JTH_X   
MarkoL
TomiK
WhistlerR
JaaKzor
P3tu
hanzu12
savo
Beast
juku
TomppaH
Mordex
RC Foobar
Tuhis
Nallekanki
Pazuu
juhamatti
Stieber   
eksa
s.heinonen
rb
Tripe
risla78
ttmta
rasvis   
Mini-InfernoT6
kesseli
rhm
hth1
sikki
Lerppu86
Svinegood
peltimikko   
Lens
unkka
diyrc
mjr
Zeerios
maironi
Andrimus
calicha92
qwertyuio
kaasari
hedlu
Doikin
fincan
Nieminen
wille86
-rcmv-
DeLeX
kyoshodbx
APK
Bathory            

11
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 04.10.14 - klo: 22.07 »

Rataportin avainta ei ole kellään Kuopion pikkuautoilijoista.


Ompa, mulla  :azn: . Vaan melko harvoin tulee käytyä  :embarrassed: .

12
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 19.08.14 - klo: 10.04 »
Yleisön pyynnöstä laitan oman raporttini Kalevan Kisoista myös tänne yleiselle puolelle, public edition.

Tanen kyseltyä kisoihin palautusauton kuskiksi nukuin yhden yön melko huonosti. Olo oli kuin Hobitti Bilbo Reppulilla Gandalfin kysyttyä häntä mukaan seikkailuun. Seikkailu - kiitos  mutta ei kiitos! Mutta toisaalta... Täällä maaseudun rauhassa, jossa aika  - ja pari muutakin juttua - pysähtyy, niin ei kesken kesäloman askareiden olisi välttämättä jaksanut lähteä kokemaan mitään repäisevää. Mutta toisaalta ainutlaatuinen tilaisuus houkutteli. Ja niinhän siinä sitten lopulta kävi: DIY-man, odottamaton matka Kalevan kisoihin ja takaisin  :laugh: .

Perjantai-iltana kilpailuiden päätyttyä ja haettuamme kaluston "kuriirilta" menimme harjoittelemaan ja tutustumaan paikkoihin. Tanen hommaamalla kulkuluvalla kaikki portit aukenivat, eikä kukaan kyseenalaistanut, että mitä laatikkoa me raahaamme stadionille. Laatikosta paljastui kaksi Traxxax E-Maxxia varustettuna heittovälineitä varten olevilla telineillä. Mitään käyttöohjeita ei ollut. Paikan päällä heittopaikkoja valmistelevat toimitsijat ihmettelivät sähköjen kanssa: joku vastuuhenkilö repi pelihousujaan, kun koko päätyyn ei tullut kuin yksi ohut valovirtajatkojohto, jonka varassa kaikki oli. Joten sattuu sitä paremmissakin piireissä, eli ei me oltu yhtään sen hämmentyneempiä kuin muutkaan  :azn: .

Arto Sampon kanssa konsultoimme sitten puhelimessa autojen käytöstä, ja saimme ne liikkeelle sen illan aikana. Järjestäjät osoittivat meille toimipisteen B-katsomon päädystä ison valopylvään juuresta. Myöhemmin se osoittautuikin vallan hyväksi paikaksi, vaikka perjantai-iltana ratkaisun sinetöikin sähköjen puutteellisuus heittolajien päädyssä kenttää. Katsomon kulmalla sai sekä rassata että ohjata autoja rauhassa, ikäänkuin katsomon hämärissä. Ikäänkuin tuntemattomina toimijoina, mutta silti mukana juuri siellä missä tapahtuu  :cool: . Sattuikin kerran niin, että siinä ylimmän penkin päässä autoa ohjaamassa seisoessani pykälää alemmalla penkillä parin istumapaikan päässä pari mieshenkilöä pohdiskelivat, että onkohan tuo auto automaattinen, vai ohjataanko sitä jostakin   :laugh: .

Lauantaina työmme alkoivat 11:15 naisten 7-ottelun keihäänheitosta. Se oli ikäänkuin pehmeä lasku aiheeseen, kun yleisöä oli vähän  eikä televisiointi ollut vielä alkanut. Sitten oli kolmen tunnin tauko, jonka aikana junnut juoksuttivat kiekkoja, piti kuulema olla heillekin hommaa. Jatkoimme miesten keihäänheitosta 15:20 ja siitä se tunnelma sitten alkoi lämpenemään. Vuorotellen ajettiin. Illalla naisten moukarissa tuli ensimmäinen kalustorikko, kun toisesta autosta korkkasi ohjausservon saverista boorit. Muutama kuula meni ohi, kun nopeasti vaihdoimme autoa. Ja pari muutakin heittovälinettä kisojen aikana meni ohi, kun piti tervehtiä tuttuja  :roll: , tai selittää uteliaille, että mitä olen tekemässä. Yleisin luulo oli, että olemme jotain ajanottajia.

Kun näin ummikkona yhtäkkiä tulee tällaisiin hommiin, niin kiinnitin huomiota sellaiseen seikkaan, että tällaiset rc-autot eivät kyllä ole ollenkaan optimaalisia tähän hommaan: aivan liian paljon liikkuvia ja liian heiveröisiä osia. Kaasuttaa, jarruttaa ja ohjata piti koko ajan tietoisen pehmeästi ja varovasti. Ettei vain katastrofi sattuisi ja jostain pullahtaisi rattaat pihalle. Vaaterissa olevalle nurmikentälle riittäisi kyllä varsin yksinkertainen pulkka. Kunhan se vain olisi pomminkestävä ja yksinkertainen. E-Maxxin maasto-ominaisuuksia ei tosiaankaan tarvittu. Mutta olihan sillä kiva vähän filmata ja keulia aina kilpailun päätteeksi  :laugh: . Ja akkujen kestoa sai myös mietiskellä koko ajan. Tuplat ei ois ollut pahitteeksi. Jos nyt tällaisen palautusauton rakenne väsättäisiin sille tasolle, mikä riittää ja on tarkoituksenmukaista, niin hommasta suoriutuisi kyllä yksikin mies. Nyt toinen oli mukana ikäänkuin auton ja akkujen elvytysmiehenä. Aika homma, miten paljon vähemmällä homma olisi hoitunut, kun olisi vain antanut junnujen juosta  :roll: . Mutta sitähän tässä tietojeni mukaan haettiin, että kisoihin saataisiin ulospäin teknistä ja ammattimaista efektiä  :afro: .

Sunnuntaina ajoimmekin sitten kaikki kilpailut. Aamulla ennen aloitusta korjasin illalla rikkoutuneen servosaverin toisesta autosta, joten silläkin pääsi ajamaan. Järjestäjät päivittivät vähän meidän ajolinjoja, siirrettiin auto sektorin taakse ja kehotettiin olemaan menemättä prismamiehen eteen (heittotuloksen mittaus). Taustalla-ajo oli ilmeisesti parempi myös kameramiesten kannalta. Kun välimatka piteni, niin toki se lisäsi vähän ajamisen haastavuutta - syvyyden hahmottamista koeteltiin.  Miesten kiekonheitossa oli vähällä tulla turpiin, kun yksi kiekko lensi ulos sektorista ja otti autosta hipsun. 15cm eri kohtaan, niin auto olisi ollut selvä  :shocked: . Mittamies jo säikähti, viuhtoi käsillään ja hyppi ylös alas, mutta ei autoon tullut oikeastaan edes ruttua.

Tunnelman kliimaksi oli odotetusti miesten keihäänheiton loppukilpailussa. Katsomot olivat täynnä. Kilpailun lähetessä loppuaan kuuluttaja hehkutti  Antti Ruuskasta. Yleisö mylvi. Keihään sai hakea kaukaa. Täytyy myöntää, että siellä katsomon varjoissakin syke nousi ja keskittyminen ajoon haparoi: yht'äkkiä huomasin olevani (autolla siis) prismamiehen linjalla, josta kaasutin nopeasti pois. Auto keuli ja meinasi lentää katolleen. Kilpailun hoiteli sitten hienosti loppuun Tane. Olisi vielä pitänyt vähän filmata viimeisen keihään kanssa, mutta NiMh-akut saapuivat yllättäen lipo-cutoff -rajalle, ja mittapoika sai kantaa auton pois kentältä. :roll: . Kertyneen kokemuksen pohjalta oltiin tultu siihen tulokseen, että voidaan vetää koko kilpailu samoilla akuilla läpi, ja luultiin, ettei ko. auton noparissa ole lipokatkaisua päällä...

Sitten vain tavaroiden pakkaus ja kotia kohti kokemusta rikkaampana. Itse tosin vähän viipyilin siinä lähtötouhussa, ja se kannatti: yht'äkkiä jäätelökioskista kuulutettiin, että jäätelöä ilmaiseksi niin monelle kuin sitä riittää  :smiley: !

Kannattiko lähteä? Kyllä, ehdottomasti. Ainutlaatuinen kokemus, tätä voi muistella talvella leivinuunin hohteessa: Odottamaton matka Kalevan kisoihin ja takaisin  :azn:

Alla pari kuvaa liitteenä. Linkistä aukeavasta pilvipalvelusta voi katsella kaikkia niitä kuvia, mitä ennätin räpsimään.

http://1drv.ms/1vbDO8g

                                                         *********

Tämän julkisen raporttini julkaisun hetkellä Antti Ruuskanen on jo Euroopan mestari. Onneksi olkoon Antille! Olipa hienoa seurata mestarin tietä Väinölänniemeltä Zürichin korkeimmalle podium-paikalle   :cool: !


13
Mun kanta ois vähän siihen suuntaan, että tekniikan suhteen tässä sun tapauksessa vähemmän ois enemmän. Eli keskity vain mallin realistiseen ulkonäköön ja tee tekniikka ihan vain "mekanotyylillä". Jäykkä taka-akseli ratasvälityksellä ja toinen pyörä varustettuna vapaalaakerilla. Näppärä kaveri pystyy toteuttamaan irto-osista ilman kytköksiä mihinkään valmiina kaupasta saatavaan rc-autoon tai sellaisen alustaan. Vaihteistomoottoreitakin saa halutessaan hyvin kompaktissa koossa valmiina paketteina (siis alennusvaihteella)  mekaniikka-alan kauppiailta. Jos sulle riittää 5W moottorin tehoksi, niin sellainen löytyisi multakin, Minimotorsin viimeisen päälle pro, planeettavaihteistolla varustettu.

Ja eteen servo liikuttamaan kääntyviä etupoyöriä. Usko pois: oikea servo kääntämässä portaattomasti etupyöriä on jo kilometrin eteenpäin total-lelu-rc -autoista, joissa etupyörät vain sätkivät puolelta toiselle sähkömagneetin voimasta. Yleisservoja on saatavilla hyvin pienessä koossa.

Sähköt oman maun mukaan, Mhz/Ghz, käytettävissä oleva tilavuus huomioiden. Jos vakiovermeet ei mahdu, niin sitten tavarat jostain saman koko luokan rc-autosta, kuten edellä jo mainitustakin Mini-Infernosta, tai Mini-Z:asta tms.

Mun mielestä jo tuollaisilla keinoilla saat projektin luonteen huomioiden autosta ihan riittävän oikean rc-auton.

14
Niinhän se syö...

No katsotaan, kuka syö ja ketä tämän jälkeen: 1290 N/mm2 karkaistut "kulutuspalat" . Vasta asennetut, ei ole vielä testituloksia. Asensin nuo, kun vauhtipyörän tartuntaleuat kuluivat niin lyhyiksi, ettei startti enää yltänyt kiinni. Ahneesti tuntuu ottavan näihin kiinni. Lähinnä mua jänskättää, että pysyvätkö "implantit" kiinni, eli riittääkö tartuntaleuoissa lujuus, kun niihin on porattu kierrereijät.

Onkos tämä systeemi kestänyt käytössä?
Kuinkakohan pitkät näiden pykälien kuuluisi olla ja onko jotain maximi/minimi mittoja olemassa?

Onhan tuo kestänyt, vaikka en kyllä ehtinyt tuon asennuksen jälkeen enää paljon ajella ennen kuin laitoin auton talviteloille. Lipsunut ei kyllä ole yhtään. Minimimitta tietenkin on se, kuinka korkeat nuo kynnet ovat alunperin uudessa vauhtipyörässä. Ja maksimipituus määräytyy sen mukaan että kynnet eivät saa yltää käynnistyskappaleeseen silloin, kun ei olla käynnistämässä ja käynnistin on lepotilassa. Paljonko noiden minimin ja maksimin väliin jääkään sitten mittaa, niin sitä en ole mitannut, mutta mitä on, niin sillä alueella saa vapaasti toteuttaa  :azn: .

15
Mulla on kaksi Zaboonia, jotka olen kummankin ostanut käytettynä. Joo, ei se niin häävi peli ole rtr-kunnossa, mikä tiedossa olikin. Mutta sen en ole antanut häiritä! Omalla laitetulla Zaboonillani olen ajanut krossia siinä missä muutkin ja kerännyt positiivista huomiota eli sympatiapisteitä aina repun täydeltä kotiintuliaisiksi  :azn: . Jos joku on Kyosho-mies, niin Zaboonissa on se hyvä puoli, että siihen löytyy käypäisiä vara/parannus osia  Kyoshon muusta tuotannosta vähän joka puolelta, kuten Optima, Shadow,  Fazer/Alpha -sarja, Super Ten, Lazer jne... :wink:

Joten peukku ylös täältäkin  :azn: !

16
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 25.04.14 - klo: 21.49 »
Ettei se kone ois sitten bensasta peräti hukuksissa. Vastaavissa tarinoissa  suurimmassa osassa tuntuu olevan syynä, että kone on bensasta märkä. Kuivattele kone. Nimimerkillä minä itse ja pari kaveria...

No tietty se on sitten eri juttu, jos ei ole puristuksia.

17
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 04.04.14 - klo: 13.15 »

Päivitystä listaan:  Uudet ruusut lähtee myyjälle DIY-man, osat oli mitä piti olla ja kettukarkki kaupanpäällisiksi :D


Ruusuja sinnekin päin ostajalle Pazuu  :smiley: ! Mainiosti sujui kaupanteko!

Joo, kettu mikä kettu, eikä ole pihlajanmarjat happamia  :azn: !


18
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 29.03.14 - klo: 20.32 »
se väli liikkuu myös itsestään jos ne muoviholkit alkaa sulamaan. ite laitoin mutterit niiden tilalle. killerin mukana tuli juuri 0.5mm pahvikortti, jolla se oli hyvä laittaa kohdilleen

Huom! Niillä muoviholkeilla on ihan vissi tarkoitus: estävät lämmön johtumista sylinteristä puolaan. Lämpö heikentää puolan toimintaa. Sen vuoksi mutterit tms. metalliholkit eivät ole hyvä ratkaisu. Jos vakioholkit eivät tunnu hyviltä, niin kannatta väsätä ne vaikka kuitubakeliitista, lasikuidusta tms.

19
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 10.03.14 - klo: 20.09 »
Mitenkä olette saaneet kytkimen kestämään? Kivasti otti tänään lämpöjä kun kunnon hajutkin pääsi kytkimestä, kotelo oli niin kuuma että näpitkin meinasi palaa...
Suljettukytkin löytyy bajasta 8000rpm jousi ja orggis palat. Hyllyssä olisi uudet FG hyväksi havaitut palat mutta en tiedä kestäisikö nekään kauaa. Mitenkä palojen kääntö vaikuttaisi asiaan? Luistoa varmaan vähemmän tulisi ja sitä myöten lämpö ongelmatkin häviäisi?

Siten, että on vakiokytkin ja vakiovälitykset + suojattu ja jämäkkä kytkimen pidin. Viime kesän ajoilla (n.10l) en saanut vakiokytkimeen (CY) oikein jälkeäkään syntymään. Tarkastin juuri äsken. Koppa takaisin paikoilleen ja kohti seuraavaa ajokautta.

Mutta hankalaahan se on, jos käyttää kireää kytkintä, harvoja välityksiä ja viritettyä konetta. Tulee niin paljon lämpöä ja luistoa.

Sais joku insinööri miettiä nuo kytkimet uusiksi. Pitäisi olla joku pikku mekanismi, jotta se kytkin käyttäytyisi vähän niinkuin taljajousen tavoin, että tietystä kynnyksestä yli päästyä ei enää jousivoima olisi niin kovasti haraamassa pitoa vastaan. Sellaisia systeemejä en ole kyllä missään keskipakokytkimessä tavannut. Onko joku muu?

20
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 02.03.14 - klo: 10.46 »
On se ihme touhua näiden "tehokkaiden" kuljetusliikkeiden kanssa. Omat kokemukset + muutamien kavereiden kokemukset yhteenlaskettuna, niin ei tähän mennessä yhtään priimasuoritusta FedExiltä ja UPS:silta  :angry:

21
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 05.02.14 - klo: 11.59 »
Vika oli imusarjan väli kappaleessa, laipat olivat kierot kummastakin päästä. Pahiten kierous oli impulssi reiän kohdalta. Täytyy käydä oikomassa laippa jyrsimessä, samalla suurentaa tuon laipan imuaukko koneesen sopivaksi.

Niin,  korjaantuiko vika? Mulla oli kesällä vastaavilla vermeillä vastaavaa ongelmaa koneen ryntäytyksessä, ja sain homman pelaamaan lyhyemmällä stackillä, jota vielä vähän muotoilin sisältä. Eli ainakin mun tapauksessa stackin/imusuppilon virtaus ei jotenkin natsannut muuhun systeemiin.

22
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 23.01.14 - klo: 19.37 »
Kunnon trilleri, "Arrival of THE Bzm" ... koneen saapuminen on melkein yhtä mielenkiintoinen ja jännittävä kuin itse kone  :huh: .

23
No toi on kyllä epistä  :angry: . Nettikauppiaat laittavat ihan omaa ahneuttaan todellisuutta alempia hintoja pakettien päälle, näin edistetään kaupankäyntiä: kun oletusarvona on, että siellä toisessa päässä on ahne asiakas, joka toivoo saavansa lelut alehintaan, ja joka siten ostaa siltä kauppiaalta, joka huijaa hänen puolestaan. Mutta homma menee väärin, jos vastaanottopäässä onkin rehellinen asiakas, joka joutuu kärsimään ihan riippumatta siitä rehellisyydestään. On kohtuuton vaatimus, että asiakkaan pitäisi erikseen hiillostaa kauppiasta merkkaamaan oikein, jotta ei itse saisi sakkoja  :angry: !

24
Jos on kyseessä FedEx, jolloin täytyy tehdä rahtitullaus, ei tarvii odottaa lappua. FedExiltä tulee tekstiviesti, jossa on seurantakoodi ja kysely tullauksesta. Laitetaan FedExille meiliä seurantakoodin kera, että haluaa tullata itse ja pyytää lähettämään tiedot. FedEx toimittaa tarvittavat tiedot vastausmeilissä, ja sitten voi itse tullata paketin Nettituonti -palvelussa. Aivan tästä riippumatta parin päivän päästä tulee postissa lappu, jossa on samat tiedot. Itse suosin "etukäteistullausta", koska FedEx säilyttää saapuneita paketteja vain viisi päivää (vertaa Itella: kolme viikkoa) !

25
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 05.01.14 - klo: 21.47 »
Mallikelpoinen päivä kaikilta osin. Voi jospa olisitte olleet mukana ja näkemässä  :azn: . Oikeastaan ainoat asiat, joita vähän kaipasi, oli teippi ja Tanen keittämät kahvit  :roll: .

26
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 05.01.14 - klo: 21.41 »
Oliko siis kysessä senkkikantapultti, jolla lohko on kiinni runkolevyssä vaiko vaihdelaatikon puoliskoja yhdistävä kuusiokolopultti? Oli kumpi tahansa, niin ongelma ei välttämättä ole ollenkaan siinä kierreosassa vaan pultin kannassa.

-Runkolevyn senkkikantapultin kartio on  karvan verran jyrkempi kuin rungon reijässä oleva senkkaus ->pultin kannan ulkoreuna hirttää kiinni reijän reunaan. Pieni rasvasipaus auttaa asiaan, eikä systeemin lukitusominaisuus siitä juurikaan kärsi.

-Vaihteiston lohkojen pulttien kannat hirttävät niin ikään pultin upotuksen pohjaan alumiiniin, jos teräksistä aluslevyä ei käytetä.

Kokemusta on molemmista tapauksista pulttien poiston merkeissä - alihankkijan roolissa  :roll: . Riittää, kun poraa pois pultin kannan, sen jälkeen itse kierreosa saattaa olla kierrettävissä pois sormilla, jos ei ole käytetty ruuvilukitetta.

27
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 28.12.13 - klo: 18.29 »
No mulla ainakin kiertyi hostilen puutsit monesti kierteelle vetariin.
En tiedä miten se sit muka on mahdollista jos pyörän akseli ja diffin ulostulo pyörivät samaan aikaan samaan suuntaan.
DIY-MAN osannee sen kertoa tai joku insinööri :smiley:

Kiertyminen johtuu siitä, kun kivi tms. menee vetarin ja tukivarren väliin siten, että se alkaa toimimaan "jarrupalana" suhteessa vetarinkumiin. Eli vetarinkumin pyörintä hidastuu tai jopa pysähtyy, mutta kuppi ja vetari sen sisällä jatkaa normaalilla nopeudella. Mutta tämäkään ei tietenkään  aiheuta kietymistä, jos kumin kaula pääsee luistamaan vetarin varren päällä yhtä hyvin kuin lieriöosa luistaa kupin päällä. Mutta usein tilanne on se, että kumin kaula hirttää vetarin varrelle. Jos siis haluatte välttää kiertymistä, tsekatkaa silloin tällöin, että kaula luistaa hyvin  vetarin varrella. Tarvittaessa rasvaa. Mutta joissakin aftermarket -vetareissa on karhennus, joka nimenomaan estää sitä luistamista.

Tuon selitykseni pohjalta arvioituna tuo pyöränkumipatentti ei juurikaan auta asiaan.

JariV, sulla on siellä niin fiinit hiekat sun paikallisissa montuissa, että käypi kateeksi  :azn: . Varmasti säästyy vetarinkumeja.

29
Täällähän onkin kiva topikki  :smiley: .

No tässä mun näkemystä Kyosho Twin Forcesta:

https://skydrive.live.com/?cid=dc57f9daa3e15574&sc=photos#cid=DC57F9DAA3E15574&id=DC57F9DAA3E15574%21139&sc=photos


Ei ole enää "Twin", jos moottoreita sillä meinataan.

Vielä vähän kesken.

30
No tietenkin se palvelu tarkoittaa, että itsepalvelu.

Hyvin pelaa ja on hieno homma, kun ei tarvitse lähteä sitä tullausta suorittamaan toiselle puolelle Suomea / maksaa kovaa hintaa tullauspalvelusta Itellan toimesta / nakittaa jotakuta tuttua menemään paikalle, vaan voi hoitaa homman mukavasti kotisoffalta käsin  :azn: .

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9