Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - J-M Kujala

Sivuja: [1] 2
1
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 02.01.12 - klo: 21.29 »
Romu kaivettu taas ko luntakin sopivasti  :azn: 

Tamiya liitinkin suli  :grin: kesällä ei oo ku kerran ajettu isolla nurtsilla, ei oikeen oo proo touhua.

2
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 03.06.11 - klo: 01.32 »
no 12T ja 13T  (edellä mainittu jo Kv:t) eZrun seteille riitti HYVÄT 7.2v Nimh akut,  varmaan tehoa sais enemmän lipoilla mut noilla pelaa, mut rajolla mennään,  jytkymmät kneet ihan varmasti alkaa pätkiä, meinaan 13-14 piikkisellä alkaa pätkiminen täs autossa tolla setillä.  10-11 pelaa hyvin  sanotaanko et 5 vaille et keulii ympäri... vähän  alustan säädöistä kii.   

lisää vauhtii jos tahot ni osta samalla varaosia ripakopallinen varalle ja lipot et akut antaa mitä kone vaatii

toki meilläkin on osia jemmassa, mut otin suoraa kiinan maalta ni perus "setti" maksoi murto osia mitä suomessa.

3
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 29.05.11 - klo: 00.46 »
jos jytkymmän koneen ostat, ni "pakko" laittaa lipot, alkaa nykimiset yms nimh:eillä  sanotaanko et harjallisiin ero kuitenkin on ihan tajuton. 

jytkymmällä koneella ja akulla kuin suosittelin alkaa kyllä ympärikeulimiset ja  ja vauhdit karata, lisäks sillä lisänopeudella ei tee normi piha puuhissa yhtään mitään.

tolle linkin setille se 10 piikkinen ratas ni hyvin wörkkii....

4
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 26.05.11 - klo: 00.09 »
vakio väläreillä.. öööh hommaa 10 tai 11 piikkinen.  2900 / 3000 kv kone hyvällä nimhillä aika maksimi mitä voi ajaa täs autossa tiuhimmalla välityksellä ilman akun paistumista ja virtojen kyykkäilyä. lumella oon pääästelly piikin kaks pitemmillä väleissä.  10 piikkinen vaati jo vähän muovisoien fiilailua et saa koneen tarpeeks liki.  :embarrassed:

tolla koneella ja madtruckin vakio välityksellä + pienempi pinioni toi on aivan liika kiertävä kone. ellei oo pikkurenkaat ja madallettu alusta.   nurmikolla  ja pihapyörityksessä ihan turha kuvitella ees ajavansa täysii tolla setillä, asvaltti erikseen, mut täydestä kaasusta ohjaukseen koskeminen ni auto vetää volttia ja kärrinpyöriä.  vaatii alustaparannuksia jos täysillä aikoo pitoalustalla päästellä.

2900-3000 kv ja sit ku haluut lisää hönkää niin 2S lipot  vastaavalle 2900-3000 kv koneelle, 60A noparilla.  toi on muuten samanmoinen setti kuin EzRun, väri on eri


tollane setti mullakin on, ja kulaa keventää ja välillä keuliikin kun täys akku. eli ei sentään ylihyöki heti. akku tuossakin luultavasti jo tehoja leikkaa, muttei nyi kyykkää kuitenkaan. vakio väleillä sen kyllä tekee lähdöissä.

5
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 04.04.11 - klo: 19.04 »
ei nuista sahan koneista juur viilalla mitään suurta saa. helposti tuleva on jo otettu...

6
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 02.04.11 - klo: 18.09 »
reilusti leveämmän keulan on tapana rauhoittaa menoa, jos verrataan suhteessa takapään leveyteen.  ja lisätä vetopitoo mutkissa. toki on ehkä aikalailla paljonkin tuota leveys eroa  :shocked:  oikeissa autoissa ero voipi olla tyyliin 2-20 cm yleensä.  eli puhuttasko luokkaa 3-10%  vakiona erot pukkaa oleen 1-5 cm luokkaa

7
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 28.03.11 - klo: 23.03 »
Lainaus
olkalinja on ylä ja sisätukivarren ulkopäiden nivelpisteiden välinen leikkauslinja

Mutta nythän oli kyse tämän tyyppisestä ohjauksesta, eli olkalinja on noiden korvakkojen nuodostama linja, eikä tukivarsien ulkopäiden välinen linja kuten esimerkiksi tässä. Englanniksi tuo on king pin axis ja sen kun laitat googleen, niin saat paljon selventäviä kuvia asiasta.


niimpäs onkin, en huomioinut tuota lisäkapulaa äkkiä vilastuna  :angel:

8
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 28.03.11 - klo: 19.25 »
joo nyt menee suht oikeen noin niinkuim yleensä...


olkalinja on ylä ja sisätukivarren ulkopäiden nivelpisteiden välinen leikkauslinja... vaikuttaa olennaisesti ohjattavuuteen. mitä isompi erotus on leikkauslinjasta renkaan keskikohtaan, sitä enemmän ohjaus "vetelee " joka patista, ja samalla rasittaa servoa enemmän..  yleesä niin ainakin autoissa tuo sihdataan renkaan sisälaitaan... vanhemmissa takavedoissa. uudemmissa renkaan keskikohdan ja sisäreunan väliin ja etuvedoissa hiukan  ulommas viellä...  ei kuitenkaan  keskilinjan ulkopuolelle...

renkaan sisäreuna on varmaan RC vehkeissä suht OK, aineki meiä vehkeis se on jees


Hitto vie muuten mallinnat noita komeasti !! hitto ku itekkin osais, ni jäis monet papru jutut poikes ja kokeilumallit  :huh:


9
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 28.03.11 - klo: 01.43 »
caster käytännössä ihan sama millä tehdään... 

jotta jousto harituksista yms pääsee eroon niin kääntövarsien tars olla yhtä pitkät ku alatukivarsien ja samassa kulmassa. 

sitte asiaan vaikuttaa vielä se pyörän navan pidike, ja siellä olevan varren sivuttaisheitto olkalinjaan. ja korkeus heitto alatukivarteen.. ja sisään päin heitto tekee kääntöharituksen eli ackermanin... poistettu tai puolitettu ackerman tekee luisussa ajamista helpommaksi, koska keula vierii eteenpäin helpommin kun auto on poikittain...

parempi ku ei ihan liikaa pähki vaan vähän sinnepäin...  :shocked:


10
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 27.03.11 - klo: 16.42 »
ylemmäs kuvas menee just vääristepäin kulmat. eli paljon maavaraa ni renkut pystymmässä , sisään joustossa camber lisääntyen.... tai sit koko matkan suht samassa.   muista kuitenki se pieni etujättö eli casteria jonkun verran.

joo kyllä noilla kulmilla päänsä sekasin saa. varsinki kun rupee huomioimaan ohjausvarsien kulmia etutukivarsiin ja auraus haritus muutoksia jousituksessa  :shocked:

11
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 27.03.11 - klo: 13.46 »
no tota ite jos lähtisin muokkaan niin alatukivarren etu kiinniketta hiukan ylös ja taaempaa hiukan alas.  ylätukivartta samaan kallistus kulmaan ja ehkä muutaman millin lyhyemmäksi kuin alatukivartta = lisää camberia sisäänjoustossa hitusen.  ja ainakin kolmin nelin kertaistaa tuo etutukivarren etäisyys toisiinsa, niin saat jousituksesta jämäkämmän ja välykset tuntuu vähemmän pyörissä.   jos korin päästä jätät hiukan lähemmäs tukivarsien kiinnityspisteet kuin  ulkopäässä, niin sitten saman pituiset varret.  taas camber lisääntyy hiukan joustossa.  eikä mee body rollissa niin helposti negatiiviseksi.   

etu jätto = casterin ja navan etäisyys maahan lopputulos, niin sitä pitää olla.  nolla on pirun epävakaa.  negatiivinen aivan kamala.

olkalinjan ku sihtaa jonnekin renkaan sisäreunaan niin ollaan varmoilla vesillä...

tossa siis muutama ihan yleiskikka alustaan. pätee niin oikeisiin autoihin kuin RC autoihin.   toki suureet on ihan eri luokissa.   itsellä enemmän kokemusta oikean auton geometriasta... ja muutoksista.


12
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 27.03.11 - klo: 07.56 »
aiemmin jo katsoin että keulan tukivarsien sijoittelu ja kulmat vois olla paremmat...

tukivarret on pikkasen turhan likellä toisiaan.  vois olla esimerkiksi 5 cm päässä toisistaan, sekä kallistettu kuten noissa RC autoissa pukkaa muutenkin oleen. samalla tulee casteria joka parantaa pitoa kääntyessä jonkun verran ja vakavoittaa suoraan ajoa. camberiakin saa karvan verta olla. tai niin että jousittaessa se lisääntyy kokoajan.

13
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 16.03.11 - klo: 20.59 »
omista setupeista sen verta  2900 kV ja 3000 kV koneet 10 tai 11 piikkisellä (muuten vakiossa) 7.2V 3000 mAh akulla on ihan riittävän nopea.  asvaltilla ei hanskassa, sillon on kun ei käännä. ei keuli ympäri.  vauhti, no kulkee sen mitä riittää.

Yhtään lisää ei, ei kiitos....


14
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 05.03.11 - klo: 15.53 »
Kuivalla asvaltilla päästelty tänään, ei tää asvaltille oo kyllä tehty, meinaa keulia ja jarruttaa ja kääntyy ni kattokerho on läsnä kohtuu usein  :shocked: liian korkea ollakseen assu auto.  :cheesy:  p*skarinki menee asvaltilla nätisti mut nousee pystyyn ja ja kääntyy "selälleen"  tai kyljelleen ja siittä katolleen  :laugh:

tarttee ehkä toinen auto madaltaa ja jäykistää ja muuttaa takavetoseks + erimoiset pyörät.

Lumelle talveen nää on kyllä parhaimmillaan, mitä tämmöttii auto ny voi olla.  ja ehkä hiekkakuopalle, siis maastoon missä pitoa on rajallisesti ja maasto ei niin tasaista.

15
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 03.03.11 - klo: 17.04 »
tollasen viimeisen kuvan osan korjasin eka pikaliimaamalla, ja sit araldit epoxy liimalla laakeri pesän ympäri kiertäen + vartta pitkin,  eli koko osa "kääritty" epoksiin.  pikkuhiljaa lisäilin kerroksia kun edellinen jähmettynyt

Bostik  2K epoxy ja  araldit 2K epoxy ihan käytännös samoja, molempia käyttänyt.  "tupla tuubit" kätevimpiä. varmasti löytyy myös plastic paddingilta. 2Komponentti epoksi liima, ei juuri laaduilla ole eroja.  kuivuminen ottaa äkkiä sen muutaman päivän kovaksi asti, vaikka 5-30 minsassa se on kuiva, mut ei oo kova.

16
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 02.03.11 - klo: 17.29 »
joo'o eilen ajoin toisen akullisen osa 70 vaihdon jälkeen heti 5 minuutin jälkeen katkes se toiselta puolelta osa 70.
vähä tuli lento penkasta ei yhtää korkee lento ja ei paljo vauhtii niin siitä mihin tulee se ohjaus tikku niin se katkesi siitä osa 70 pakkasta 9 astetta :(

epoksilla korjattu mulla yhä ehjänä, tosin 6 paria näitä tilasin kiinasta, ku maksoivat karkeasti saman kuin yksi pari suomessa postikuluineen... samalla tuli 3 perävälitystä  :grin: tukivarsia jne. tosin itse korjaamani alatukivartsi ja koritolpat kestänyt pirun hyvin.

17
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 26.02.11 - klo: 23.15 »
Mulla pamahti Sprintistä ne vakiot kokonaan kaikki, oli kiinne yhestä lätäköstä. Varmaa "maanantai kappale"

toisesta palo aikanaan kone heti, laitoin kiinaan taakuu asia viestiä ja sain muutaman koneen takuuna  :grin: + pari rengasta vanteineen.

nopari on kestänyt vaikka ei oo "kantta" ollu, eli piirilevy esillä, joku suojalakka siinnä on päällä.  pinioni tosiaan kulu sikaäkkiä loppuun mut nyt on kestänyt kun on MOD1 teräs ratas

joku muovi osa on hajonnut hyppyytyksessä  kovissa pakkasissa, mutta sitä sattuu. varaosia on reilusti kyllä meiän taloudessa. on meinaan suht halpoja kiinan harrasteliikkeissä  :laugh:

vakio moottori on ongelma, mut vakiotkin kesti kauemmin kuin traxxassin 12T harjallinen..... kulkua ei ollu juur kummemmin. välityksestä taitaa olla kii koko juttu.

18
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 26.02.11 - klo: 01.17 »
Ok eli yllättävän hyvinkestää vettä tai sitten sulla on vaan ollut tuuria.

ei oo ollu ongelmaa vaikka ois hyttä ollu täys lunta  :grin:   toki kääräisen ajoon pohjan ympäri elmut ja kiertää samalla akun ja servon ja nopari jää alle, eli aivan pyöristä lentävä ei oo linjalla, moottori on esillä ja noparille tehty "koroke" jotta ei oo kelmu vasten.  mutta välillä joo oli ihan täys lunta jokapaikkaa, ja nöy hätää.  servonki kerran avasin ja katsoin vesi tilannetta, kun sitä ei käytännös suojaa mikään, mut ei ollu märkää....

toki nykyän Ezrun nopari ja kone. mut paljon on 2 poikaa kerenny noilla pärräämään.

19
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 24.02.11 - klo: 12.46 »
Nyt odottelen että tulisi varastoon numero 70 varaosaa kun se on rikki

katto ettei tuu liian paksusti maalia, menee diffit ja muut vaan vääriin aentoihin toisiinsa nähden. ja mitä sitä maalaamaan.

osa 70, ite tilasin ebaysta aiemmin noita 3 paria, ku ei juur maksanut vaivaa ottaa useampaa samalla.   mut hyvin on kestänyt korjattukin, pikaliimalla varsi kii, ja ~4 kerrosta super epoxy 2 komponentti liimaa koko navan ympäri ja hyvän matkaa kohti ohjaus varren päätä. eli koko osa "kääritty" epoksilla.  kyllä sillä on kymmeniä akullisia ajettu.

20
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 07.02.11 - klo: 23.15 »

21
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 06.02.11 - klo: 19.57 »
Jos aikoo tallentaa kuvia, photobucket on huono valinta, siellä poistellaan ne kuvat tietyn ajan kuluessa :p


kyllä ne mulla on pysyneet ku rekisteröitynyt käyttäjä ja kansioihin ne ladannut.

reilusti yli 5 vuotta ovat pysyneet.

22
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 05.02.11 - klo: 21.07 »
jousikuormitteinen ketju on haasteellinen ja ei toimi enää isollla ketjunopeudella, kuin kiinteänä !!  ja silloinkin pitää olla molemmin puoleinen kiristys !! veto ja moottorin hidastus ;)  toinen vaihtoehto on käyttää iskun vaimennusta, mutta se taas maksaa (auton jakohihnan kiristin)

kiinteä kiristinrulla on se budjetti, mut melki suosittelisin ratasta, rulla pompottaa ketjun ulkoprofiilin mukaan...

there is my 2 cent ;)

23
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 04.02.11 - klo: 23.07 »
Itselle tuli nyt tällänen kii toiseen autoon (35A Ezrun ja Ezrun 3650 sarjan 12T 3300 Kv mosa)
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160520017160&ssPageName=STRK:MEWNX:IT


ja tuo hyvällä 3000mAh Nimh akulla

65 mm pienet pyörät reilusti ruuveja ja katkaistu ~7mm pitkiksi (karkeat puuruuvit) 19 piikkinnen  pinioni.

pari rehtiä kiihdytystä sopivasti jäätyneellä lumella niin lopputuloksena takadiffistä lautastapyörästä hampaat murtuneena irti !! ei se nyt keulinut noin matalana ku noin sentti maavaraa kiihdytyksessä, mut keulaa keventi aika häjysti.   rehdit murtopinnat jokapaikassa, ja muutama hammas ihan hyvässä kunnossa ei juuri kuluneeena ja pinioni ok.  pitoa vaan tais nyt olla liikaa, edes asvaltilla vakio pyörillä ei pidä noin, meinaan kimpoili tolla välityksellä melkoisesti paikaltaankin.   tais tulla väännönkesto vastaan rattaalle....

24
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 04.02.11 - klo: 22.55 »



Sanokaas joku hyvä sivustu minne sais laittaa rajattomasti kuvia ja ne kanssa pysys siellä?
Sais kaikki tosta otetut kuvat samaan paikkaan nii ois hyvä seurata auton vaiheita sieltä.

jos yhtään englanninkieli taittuu ja saa kirjauduttua ja kuvat ladattua, niin http://photobucket.com/   tuolla on säilynyt mun kuvat ainakin vuosikausia  :wink:

saa kansioita ja muita, jaettua kansioita, pelkkiä kuvia yms halun mukaan.

25
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 23.01.11 - klo: 13.43 »
joo olin liikutellu nuita niin oli siks vähä huonommin ja en oo varma olikone jo uutena tosssa reiän päällä.. mutta kiitos kun huomautit tosta :)
meillä ainakin oli  :mrgreen:  molemmissa.  kyllä noihin joutu "käyttöönotto" remontin tekemään, siilet kunnolla ja kaikki ruuvit kireelle + lisätä pari puuttuvaa ja pyöränkulmia sääteleen, ja toinen ohjain purkaaa, ku ruuvin lukitukset auki mihin antenni tulee kii

26
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 23.01.11 - klo: 13.10 »
tuolla aiemmissa kuvissa olevat moottorin jähytin siilit on kuinka sattuu, oisko vielä moottorin jähytys reikien päällä !!

siilen ja mosan väliin piitahnaa ni auttaa jäähtymisessä,

tilasin sitte toiseen truckkiin 13T 3000kv ja 60A ezrun setin. jäi ni hyvät kokemukset 12T 3300kv 35A combosta,  hyvin silti tuo 35A noparikin on kestänyt !! 11 piikkisellä saa vetää raskaassakin lumessa menemään ja 2 akkua putkeen ilman ongelmia. konekaan ei oo kovin kuuma.

muuttui muuten ratas ääni oleellisesti tolla kunnollisella mod 1 rattaalla, noi vakiot alumiini rattaathan on jyrsittykin kuinka sattuu, ei sovi kunnolla ees uuteen vakio spurriin, tai sopii, mut kosketukset ei oo sitä mitä pitäis. eli hammasprofiilissa sanomista.

27
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 21.01.11 - klo: 16.39 »
se on toi neltoistasen elämä ei oo rahhaa nii paljoo :) onko sit m1 ja mod 1 sama asia

en tiä, mut varmaan kannattaa soittaa johon tunnetusti hyvään ja palvelevaan RC liikkeeseen että onko heillä saatavilla sopivaa mod 1 pinionia, joko soviteholkilla tai ilman. aina ei kaikki osat ole nettisivuilla, ja tietoo yleensä on  jos vaan on halua palvella.

tai ostopalstalle ilmoitus.

meillä pojat 7 ja 11v prääsää noilla, mä oon vaan "mekaanikko"  :grin:

28
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 21.01.11 - klo: 16.14 »
voisiko joku linkittää mulle jonkun 12 piikkisen pinionin joku joka ois melko halpa ja suomesta eilen tilasin sen mikä 013 moottori olikaan niin sen tilasin nyt joku pinioni joka tulee äkkiä.  :angel: kiitän jo vastanneille!

Ilmeisesti 1/8" akselilla eli se noin 3.17mm, sellaiselle en löytänyt suomesta, enkä oikein maailmaltakaan järki hintasia pinioneita, joten tilasin  ebayn kautta 11,12,13,14,15,16 piikkiset Mod 1 pinioneita sisältävän setin. ja ebaysta löytyy haulla reducer sleeve 5mm 1/8"

eli kun ei oo 5mm akselilla oleva moottori, ja sellaista pinionia ainakaan mä en oo löytänyt niin pakko käyttää soviteholkkia.   :angel:

jos suoraa sanotaan niin ei noiden harjallisten kans kannata leikkii, mäkin sen jo totesin, teho ja ajoaika vaan on kova juttu...

29
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 20.01.11 - klo: 17.12 »
ööö em tiä ku tuli vaan etusivulle linkki ja mitään en noista hjummarra, mut harjatonta vain ja ainoastaan !!

Tuli sit vaihettua 11 piikkinen pinioni tolle Mad Truck / eZrun 12T / 3300 kv / 3000 mah nimh setille. Paljon parempi kuin 16 piikkinen, teho tulee heti ei hetkenpäästä, pari piikkiä isompikin pinioni vois ehkä olla. pitää testata, riippuu varmaan alustatakin mikä ois paras, huiput kärsi vähän, mutta nyt äänestä päätellen kiertää kyllä enemmän, mut lähdöt terävöityi ja ei oo alakierrosten tehottomuutta, ois ehkä lipoilla korjaantunut  :wink: 

11 piikkiselle piti jatkaa moottorin säätöhahlon uraa noin 2mm ja rungon yläosasta viilata hiukan moottorille lisää tilaa, mutta erittäin pieniä määriä kuitenkin. 12 tai 13 piikkinen varmaan menee ihan polt on, niin joo 5mm akselille tuo pinioni ja mulla on sovitusholkki sille, ebayn kautta tilasin.

30
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 19.01.11 - klo: 17.58 »
Vaikka kuva onkin todella surkea, niin tuo on latauspistoke.
akkupatterit ineen ni saat vaan latailla niitä, ei tartte ees ohjaimesta ulostaa.

Sivuja: [1] 2