Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hannu K

Sivuja: [1]
1
Maksun korotus oli "pakollinen" korotus,jotta kilpailujen järjestäjät saavat kulut peittoon..
Oli juurikin puhetta siitä ettei talkoolaisia riitä ja ison kisan paikan vuokra nousee pilviin.Järjestävävä seura jää maksajaksi eikä enää ole haluja jatkoon...

Täällä porukka kitisee,ku kilpailuun osallistuminen maksaa(liikaa)...
Tosi-asia vaan on,ettei nämä asiat tapahdu itsekseen

Nyt mä voisin ehdottaa,et nää vitisijät/kitisijät/sentin venuttajat/kaikki kitupiikit järjestätte kilpailun/sarjan...
Ette ota mitään maksuja,vaan tarjoatte meille kaikille kerrassaan täydellistä kilpailua,ilman moitteen sijaa...jne..

Tuo ei tule olemaan helppoa....ja toivon että panostatte seuraavaan...

Katsokaa itseänne peiliin ja kysykää mitä tekisitte paremmin kuin nykyiset kilpailujen järjestäjät.
Jos keksitte hyviä ratkaisuja,kertokaa ne meille tai täällä,mut älkää ruvetko moittimaan edellisiä.

Muutaman kisan järjestämisen mukana olleena ja hieman tietoisena mitä se vaatii...

Hannu Kartano,RaumRC

2
Ilmoittautuminen päättynyt ja valitettavasti VTR-luokka jää ajamatta vähäisen kilpailijamäärän vuoksi.
Etuveto ja minit ajetaan,joissa luvassa tiukkaa vääntöä.
Tervetuloa Eurajoelle.

Hannu Kartano

3
Hieman ollaan kans viimetipassa liikkeellä, mut kyllä Raumankin suunnalta taitaa ryhmä saapua, viel ku saadaan ilmot sisään. Mut onhan sitä vielä aikaa...

4
Vieläkö voi ilmoittautua/mahtuuko mukaan?
Jos onnistuu, niin:
Hannu Kartano
VTR #58

5

Mikä sitten positiivista: Naamat Näkkärillä, eiköhän se ole se pääasia,että on mukavaa ja rentoa meininkiä, ja kuuluipa korviini(tosin toisien korvien kautta) Rauman kilpailunjohtaja HK:n kommentti,joka oli jotain tähän suuntaan: odotukset oli jotain kauheampaa(ajokäyttäytymisessä), mutta kisat/kisailijat yllätti positiivisesti eli oli herrasmiesmäistä ja rehtiä meininkiä radalla, Hannu vastatkoon, oliko näin?

 :cool:  BarbieThePink   :cool:

Vastataanpa ny sit.  :wink:
Jotenkin tuohon tapaan tokaisin kisan jälkeen.Nuo "kauhun sekaiset odotukset" päivän osalta olin kohdistanut itseeni.Ensimmäinen kisa kilpailunjohtajana/tuomarina ja kuten ennakkoon oli tiedossa,samaan finaaliinkiin mahtuu monen tasoista ja nopeuksista kuskia,joten aamulla oli vielä hiukka epävarma olo,miten päivä osaltani tulee sujumaan.

Tuomarin silmin tuli tarkemmin seurattua lähinnä 3-5 auton kärkeä,lähdöstä riippuen.Loppuletkan tuomarointi valitettavasti jäi näillä taidoilla pienemmälle,muttei mielestäni suurempaa vääryyttä tapahtunut.
Tuomaroinnissa otimme Jeppen ja Maken kanssa hyvinkin tiukan linjan.
Kuten rangaistusten määrästäkin voi todeta(oli aika vähän),kilpailu oli hyvinkin puhdasta ja reilua.
Tuosta tuo positiivinen yllätys.

Noissa minien yhteislähdöissä oli "pakko sulkea tuomarin silmät" parin ekan mutkan ajaksi ja yleisön tavoin "nauttia" lähdöstä.

Päivä oli pitkä,eikä ainakaan itselläni ollut luppoaikaa,silti aika kului siivillä ja oli mukavaa.

Mielestäni kisat olivat varsin onnistuneet.
Harvinaisen hienot ja puhtaat finaalit,kärkipaikoista taisteltiin rehdisti,eikä yritetty "väkisin"ohi,mitä valitettavasti lähes jokaisessa kisassa tapahtuu.Siitä jää aina jollekin paha mieli.Nyt uskoisin (ainakin toivon)että jokainen on hyvällä mielellä.

Kiitos kaikille kisaan osallistuneille.
Hannu Kartano





6
Älkää nyt pantatko,vaan roheesti ilmo sisään: http://rc10.fi/index.php?topic=88479.msg756366#msg756366
Reteet ja mukavat kisat luvassa.
Tervetuloa!!!!

7
Tuomarointi kilpailuissa ei todellakaan ole helppoa.Radalla on kymmenen autoa,eli ei pysty kaikkia seuraamaan,vaik tuomareita olis useampi.
Kaikenlaista kolistelua sattuu kisan aikana ja aika iso vastuu oikeudenmukaisuusesta jää kilpailijoiden vastuulle.
Moni rike jää ilman rangaistusta(stopparia)kun sen tuomarin pää kääntyy tapahtumapaikalle päin vasta kolinan seurauksena,eli ei olla nähty tilannetta alusta asti.(näin se pitääkin olla)
Mielestäni on parempi etteivät tuomarit rupea jakamaan stoppareita kolinan perusteella sille,joka tulostaulun mukaan on perässä,elleivät ole nähneet kokonaisuutta.

Tästä väärin annetusta tuomiosta(stoppari)on hyvä esimerkki minun itseni saama stoppari viime kauden Myniksen poron B2-finaalissa.
Lähdön jälkeen toisessa mutkassa "törmäsin" edeltä lähteneeseen autoon.Muistaaksi neljänneltä sijalta menin rangaistuksen kärsimään,jonka jälkeen peli oli pelattu.

Stoppari ilmoitettiin vast parin ajetun kierroksen jälkeen,minkä vuoksi koko lähdön ajan ihmettelin mistä tapahtumasta olin rangaistuksen saanut.Oli kuulemma pitänyt selvittää ajanoton perusteella kumpi valkoinen auto oli tehnyt virheen(2 valkoista autoa lähdössä)toinen kun oli jäänyt parruihin jumiin törmäyksen seurauksena,ni toinen oli sit se virheen tekijä(minä).

Lähdön jälkeen kävin tuomareilta kysymässä minkä virheen olin tehnyt,sanoivat peräänajo(itse heti myönsin törmäyksen,mut silloin olin mieltä,et vastapuoli oli "parkeissa" ajolinjalla,eli odottamaton tilanne)

Kolme tuomaria sanoi:"Ajoit SURUTTA toisen perään,etkä jäänyt odottamaan."

Tuomareille kovasti selitin,ettei törmäys ollut minun vikani,mut erittäin jyrkästi minut tuomitsivat törkeästä päälleajosta.

Lähtö videokuvattiin(löytyy youtubesta,tätä kirjoittaessani en enää löytäny)josta näkee,et edeltäni lähtenyt auto menee mutkan pitkäksi,ulos radalta,palaa mollien väärältä puolelta takaisin radalle "hypyllä" minun autoni päälle,josta sinkoituu tuomarien sanoin "pitkälle parruihin".
Minä en tehnyt rikettä,vaan vastakkainen osapuoli palaamalla varomattomasti radalle.

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki siitä,ettei tuomareiden pidä antaa rangaistuksia,jolleivat ole nähneet koko tilannetta(sekuntti ennen kolinaa).Ei se aina ole syy perässä ajavalla.

Surkuhupaisaksi tämän minun tapauksen tekee,et tuolla kisassa(la ja su)ohjaajankokouksessa tuomari nimenomaan teroitti,et rangaistus varomattomasta radalle paluusta on kilpailusta sulkeminen.(ei stoppari ym.)
Ei sit menny ihan nii....

Mut loppuun,ei oo tuomarin homma helppoo,itse en kauheesti niitä haluu tehä(harvoin siitä kiitosta saa),mut teen jos pyydetään ja pyrin olemaan oikeudenmukainen,tuomitsemaan vaan näkemästäni(koko tapahtuma),en korvakuulolla/tais jotain tapahtua.

Itse kun kilpailen on ykköstavoitteeni olla pilaamatta/häiritsemättä muiden suoritusta.Mielestäni siinä kiitettävästi onnistunut.

Niin tässä kuin muissakin lajeissa,tuomio-päätökset on tehtävä nopeesti,useimmin ne on oikeen,joskus väärin.Niin tai näin,niiden mukaan eletään.

Tämä toivottavasti herättää niin kilpailijan,kuin tuomarin ajatukset rullaamaan,miten saamme jatkossa mukavat kisat aikaan.

Hyvät kisat/puitteet.Ilman muuta myös ensikaudella.

Hannu Kartano

8
Laitanpa omankin lusikkani tähän soppaan kera mietteideni.
Älköön kukaan ny vetäköön hernettä tai mitään muutakaan sopimatonta minnekään,tarkoitukseni ei ole syyttää tai moittia ketään.

Kovasti ollaan huolissaan minne rahat menee ja mitä sillä saadaan.Kuten "Tumppi" jo hyvinkin tyhjentävästi kertoi:10,5€ jäsenseuranmaksusta+lisenssi 27€ (yht.37,5€)menee AKK:lle(siis mitä joutuu jokainen jäsen maksamaan)
Tuolla summalla mulla on vakuutus kisoissa.Olenko valmis hankkimaan vakuutuksen itse,jos säästän 10€?.EN
Vaikuttaisiko 10€ alennus siihen olisiko minulla kisoissa hauskempaa?.EI
Mielestäni senverta pieni summa,ettei pitäisi vaikuttaa kisaan osallistumiseen.

Kilpailumaksut ovat 10-30€,oli sit kyseessä FTT tai kerhokisa,käsittääkseni nuo rahat jää järjestävälle seuralle,ei AKK:lle.

Osallistujamäärät ovat mun mielestä ihan kohtuu isot verraten ETS:ään.Ollaanhan me pikkasen syrjässä ja pienempiä.Toki kisaajia sais olla enemmän,mut siitä ei voi AKK:ta syyttää.Jotta saadaan lisää kilpailijoita,on työ tehtävä ruohonjuuritasolla,eli seuroissa.

Meidän kerho(RaumRC)on suht nuori,vajaa 5v.Aktiiveja tasamaantallaajia n.20,silti viime kauden FTT-kilpailuissa oli meiltä mukana 9 kuskia(edustimme ATAK/UA ja EuranUA).Ongelmana näkisin ainoastaan sen et suurin osa meistä on "ikäihmisiä" eli nuoria pitäis saada lisää.Jokaisen seuran/harrastajan panostuksesta riippuu miten paljon kisaajia tulevaisuudessa on.
Ensin pitää saada harrastajia seuroihin/kerhoihin,innostuksen/taitojen kasvettua kilpailutoiminta tulee automaattisesti mukaan.

Vaikka itsekin oluesta kovasti pidän(juon liikaa),ei se mielestäni tähän touhuun sovi.Voi olla et saatais muutama katsoja paikalle houkuteltua mallas-juoman voimalla,mut ei alkoholin käyttöä voi sallia kilpailijoille/mekaanikoille.Eihän lätkäpelissäkään pelaajat,valmentajat,huoltajat ym. saa "vetä bissee",vaik se katsojille on sallittua.
Olen meidän omallakin radalla kieltänyt alkoholin käytön.Kyllähän tää koko kehittävä toiminta pitää olla suunnattu nuorisoon.
Ei ole oikein soveliasta esitellä harrastusta 10 vuotiaalle kaljatölkki kädessä.Otetaan ne kaljat sit illan päätteks kotona.

Kovasti on rivien välistä luettavissa arvostelua/syytöstä.En aina itsekään ole samaa mieltä mitä päätöksiä tekevät,mut muistakaa,et noi paikat missä päätökset tehdään,ovat käsittääkseni olleet jokaiselle avoimia,osa haussa pitkänkin aikaa.
Jos ei ole valmis ottamaan vastuuta,on viisasta nöyrtyä sen tekevien päätöksiin.
"Oppositiosta"on helppo huudella syytöksiä ja parannusehdotuksia,mut harvemmin heistä on tekijöiksi/vastuun ottajiksi.
Lajiryhmän edustajat tekevät varmasti töitä,moninkertaisen määrän verraten tähän "foorumi-huuteluun".
Annetaan heille arvostus ja työrauha.Asiallisesti esitettyjä kehitysideoita varmasti ottavat vastaan.

Katsastuksen "tiukkapipoisuuden" arvostelua en ymmärrä.Kun on millit ja grammat määrätty,niitä pitää noudattaa ja tarkastaa."hyväveli" toimintaa ei yleisesti ottaen hyväksytä,miksi se pitäis ottaa käyttöön katsastuksessa?

Hannu Kartano
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. pj.

9
Ovet aukeaa klo 7.00

Tervetuloa!

10
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2014-2015

RaumRC:n sisärata(RaumRC-Areena)sijaitsee Eurajoella,Kirkkotie 15(ent.IsoJuha)
Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2015(edellyttäen ettei vuokrasopimusta irtisanota)

Tiloista löytyy kaksi rataa:
pieni harjoittelurata,joka soveltuu aloittelijoille,perheen pienimmille ja driftailuun,
sekä isompi rata(14x20-24m)jolla on GT Track-mattoa(samaa kuin Tikkurilassa)

Radat soveltuvat 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tarkempaa tietoa ratamaksuista,ajopäivistä ym. löydät yhdistyksemme sivuilta:
http://raumrc.net/index.php?topic=583.msg6929;topicseen#new
Ajopäivät kannattaa tarkistaa sivuiltamme,saattavat vaihdella.

Tervetuloa!




11
Ei kait tässä ketjussa edes kuuluis keskustella noist välityksist,mut ku muutkin ovat kirjoitelleet,ni kerron myös omat mietteeni.

Käsittääkseni maksimivälityksen säännöllä pyritään välttämään moottorien polttamista.
Jos päätetään jokin max esim.3.7 sopiiko se kauden jokaiselle radalle,vai onko mahdollista että on niin hidas rata kauden aikana et tuollakin välityksellä polttaa motin?
Faktahan on se,et jos max välitys päätetään,jokainen ajaa sillä,ei yhtään lyhyemmällä.
Näinhän tää menee VTR:kin.

Itse en ole FTT:tä ajanut kuin kaksi kautta,molemmat stanussa.Palaneet moottorit olivat näitä uusia viallisia moottoreita.Aika moni kärjen kuskeista ajoi vanhoilla moteilla,itse uudella "viri" lrp:llä.
Omat välitykset kauden aikana olivat 4.3-4.9 kun kilpakumppanit ajoivat 3.2-3.7 tyyliin.
Suuret erot välityksiin selittyvät osin nopareista.

Välitykset ovat yksi auton säädöistä.Jos vauhti ei riitä yleensä pidennetään välitystä.Itse kuitenkin olen kahden kauden kisoissa onnistunut lisäämään "vauhtia" lyhentämällä välitystä.
Pitkä välitys ei tuo kuin suoralla loppunopeutta lisää,lyhyellä välityksellä ollaan pääsuoran puolessa välissä vielä edellä paremman kiihtyvyyden ansiosta.
Pääsuora radalla ei yleensä ole ajallisesti radan osuudesta kuin 10-15% Suuresta huippunopeudesta harvoin on hyötyä.
Lyhyellä välityksellä auto on radan "kiemuraisella" osuudella nopeampi paremman kiihtyvyyden ansiosta,toki vaikeampi ajaa kuin se ylivälitetty "mopo".

Päätätte suuntaan tai toiseen,ratkaisu on varmasti oikea ja sääntö kaikille sama.
Itse tulevalla kaudella tuskin ajan stanua,joko poroa tai sit hidastellaan/kolistellaan virissä,riippuen millä päivällä ajetaan mitäkin,eli ei ole tässä asiassa "oma lehmä ojassa".
Poitsulle laitan sit mahdollisesti säädöt stanuun.

Tulipas taas pitkästi.....

Hannu Kartano

12
Vaikka kisa on peruttu,tervetuloa ajamaan sunnuntaina klo 12 alkaen(toki aiemminkin saa tulla)
Lisätietoa saattaa herua: http://raumrc.net/index.php?topic=568.msg6613#msg6613

13
Neljä pöytää tarvitaan lauantaiksi Rauman ryhmälle(Kartano,Hakala,Jokela,Järviluoma)

14
Tuleeko Speed Passion Reventon Pro V1.1   SP000739 listalle?
Ei vielä ollut "uusien" joukossa.

15
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 06.12.12 - klo: 00.51 »
Ymmärrän kyllä palvelun tarjoajan kannan.

Nyt ilmaisin vain oman mielipiteeni,varsinkin kun justiinsa ostin tuon ponderin.(Tuli vaan niin yllättäin)
On se aika väärin,jos ostat ponderin ja sit se ei viikon päästä enää toimi.

Meilläkin on ollut kerhossamme puhetta,josko joskus hankkisimme "vastaavat" laitteet ja tuskin silloin millään vanhalla versiolla aloitetaan.

T:Hannu Kartano RaumRC

PS.Tää ongelma on käsittääkseni enemmänkin "valmistajien" (MRT/MYLAPS,AMB)?,eikä siitä sais tavallinen harrastaja joutua kärsimään.
Kauppiaat sensijaan saisivat olla tarkkoina MITÄ myyvät.

16
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 06.12.12 - klo: 00.10 »
Onpa hupaisaa.  :wink:

Kerrottakoon heti alkuun etten itse ymmärrä näiden teknisistä jutuista mitään.

Aikaisemmin on ollut juttua,että tulee kalliiksi kisaaminen niille jotka nyt aloittaa,kun FTT-kausi on "ylivuotinen"
Itselläkin tuo ylihuominen Tikkurilan kisa on ensimmäinen laatuaan,mut mua ei haitannut,vaik olisin maksanut ylimääräisen lisenssin ym. maksut.

Tää alkaa kyl korpeen,ku n.3 viikkoo sit tilasin MRT:n ponderin (ennen en oo tarvinnut) ja nyt käy ilmi ettei se välttämättä käy jatkossa.
En todellakaan aio ajaa 250-300km kisapaikalle vain toteamaan ettei oo yhteen sopiva.

Uskaltaisin sanoa ettei tällaisilla "ylläreillä" saada ainakaan lisättyä kilpailijoita.

T:Hannu


17
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
« : 16.05.11 - klo: 23.05 »
Kiitoksia nopeesta vastauksesta.

18
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
« : 16.05.11 - klo: 22.29 »
"Industry standard wheel fitment, with medium width front wheels as standard." Eli koska muissakin 2wd crossareissa on nuo tuumaset, niin menee vanteet ristiin.
Tarkoittaako toi,et sopii B4:n vanteet ja laakerit?siis eteen

19
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 06.03.11 - klo: 16.29 »
rusterille iso ääni HPI:n sijaan.. Traxxas on laatua ja osia saa hyvin. Ja VXL sähköissä on paukkuja tuhottomasti. Riittää todellakin rusterille. harjallisen rustlerin sähköt joutuisit heti vaihtamaan jolloin siitä tuleekin jo kalliimpi kuin VXL.
Olen samaa mieltä.Ehdottomasti VXL.Erona harjalliseen aika paljon esim.laakerit pyörissä eikä pronssiheloja ym.Harjallisen moottorin myös "käräyttää" hyvin helposti.Poitsulle ostin harjallisen mallin ja nyt on päivitetty VXL tasolle.Olis tullu huomattavasti halvemmaksi ostaa heti harjaton malli,sekä olis säästynyt monelta murheelta.

20
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV
« : 12.02.11 - klo: 00.05 »
Oma Cougar saapui viikko takas.Nyt kysyisin "tyhmiä":onko samat takavanteet kuin Cat:ssa?
Mitäs sähköjä kannattais asentaa?
Ensin meinasin kiinan ihmeitä(oon aloittelija)mut sit aattelin jos auto on laillinen,ni kait vois panostaa myös sähköihin.
Speed passion/lrp vai muuta Opastusesta kiitollinen.

21
Polttisautot / Vs: Team losi ten-t
« : 11.02.11 - klo: 23.41 »
Onkos kellään muulla kyseistä laitetta?
Miten on toiminut/kestänyt.
Mun tentistä ei oo hajonnut muuta ku ohjausservo,mut en oo ajanu ku reilun gallonan.
Sopivan radan puutteesta johtuen poitsun rustler veti mukaan,jolla on enempi tullu pörrättyy.

Sivuja: [1]