Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RcWRC

Sivuja: [1]
1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 26.09.17 - klo: 19.13 »
Onko Rovaniemellä FB:ssä mitään Rc ryhmää? ei löytyny pienoisautoilijat tai muutakaan..

2
Sähköautot / Vs: akkujen käyttö/huolto?
« : 30.06.14 - klo: 09.47 »
joo katoin tuon auton ja sen lipo laturi ja 2lipoa ennenkö luin tuon edellisen viestin ja soittelen lähiaikoina tuonne eurorc:hen et millon niit tavaroita tulis kun sama se on laittaa se näytöllinen versio ja ne akut ja näytti hinnoiltaan suht lompsa ystävältä  :smiley: toiseksi autoksi taitaa tulla tuo Rage VE. kuitenki tässä maltilla katella ja miettiä ettei turhaa hätiköi kun ei ole kiire  :smiley: näyttää edelleen tuos ragessaki viel olevan tuo kyoshon servo mikä kaikis muissaki RTR:issä mut on kuites harjaton motti  :grin: niin maalaisjärjellä koitetaan mennä  :grin:
Tuolla kopterinetissä ois todella edukas laturi/virtalähde kaupan (iMax B6 + SkyRC 60W = 30,00€ yhteensä):
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23016.0

Ok kiitos vinkistä  :smiley:

3
Sähköautot / Vs: akkujen käyttö/huolto?
« : 29.06.14 - klo: 20.04 »
joo katoin tuon auton ja sen lipo laturi ja 2lipoa ennenkö luin tuon edellisen viestin ja soittelen lähiaikoina tuonne eurorc:hen et millon niit tavaroita tulis kun sama se on laittaa se näytöllinen versio ja ne akut ja näytti hinnoiltaan suht lompsa ystävältä  :smiley: toiseksi autoksi taitaa tulla tuo Rage VE. kuitenki tässä maltilla katella ja miettiä ettei turhaa hätiköi kun ei ole kiire  :smiley: näyttää edelleen tuos ragessaki viel olevan tuo kyoshon servo mikä kaikis muissaki RTR:issä mut on kuites harjaton motti  :grin: niin maalaisjärjellä koitetaan mennä  :grin:

4
Sähköautot / Vs: akkujen käyttö/huolto?
« : 29.06.14 - klo: 15.10 »
ok. hienoa :azn: kitoksia vain Sixtarsille perehdyttämisestä ja jaksamisesta kertoa aiheesta juurta jaksaen  :smiley: saattaa olla etten vielä katokkaan niitä offi-vehkeitä hommaan sellasen jossain vaiheessa kittinä  :smiley: ku nyt sattu tämmönen silimään http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=6300&nav=3002003 siihen ajattelin tämmösen lisäksi mukkaan tuossa ei kyl ole sitä näyttöä vaan onko nuo 1-4A mistä näkee millä A määrällä virtaa akkuun työnnetään. http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=5880&nav=3002003 itellä on tuo sube viel ihan orkkis kunnossa eikä ole jaksanu viritellä ja ei mitenkään kehuttava tekniikka ole vakiona nii ajot on jääny vähäksi ehkäpä tässä joku päivä siitä viritellen vois drifterin tehdä  :grin: drifterin juuri sen takia että auto ei sovi muualleku asfaltille  :grin: isomatki kivet mene servon väliin ja tietty yhteenään vääntämässä niitä pois  :grin: mihinkäs tuo piippari juotetaan kiinni ku nui monta pinniä tuleeko joku johto väliin  :grin: onkos nuihin johtosarjaa? ei nuo laturit minun mielestä ole mahottoman kalliita jos miettii että ostaa kerralla kunnollisen nii ei tarvi enää itteä syyttää eet miksei ostanu hyvää heti alkuun.

kylläpä taidan sitteki hommata nuo akut ja laturin tuolt eurorc:stä laskee huomattavasti butjettiin laskettuja...

Pahottelen tätä kyselyä ja topikin täyttämistä. mahtaakohan lipot olla nii vaikeita käyttää ku miltä alkuun tuntuu  :grin:

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 29.06.14 - klo: 00.13 »
Kysäsees tuolta: rovaniemenlennokkiseura.foorumi.eu


häätyypä kysästä  :smiley:

6
Sähköautot / Vs: akkujen käyttö/huolto?
« : 28.06.14 - klo: 23.22 »
Ok. kiitos tästä. iteltä löytyy Kyoshon EP Fazer sube ja aloittelijana otin tietenki NiMh akulla. ja akun teho tosiaan lähtee laskeen lähes heti ku lyö lämiskät kaakkoon. 5600mAh (miten muotoilla normiajossa) 20minsaa tekee jo tiukkaa. Miten nuita lipoja sit hoidetaan ja ladataan? laturilla toki mutta mikä ois alottelijalle hyvä ja helppo ensilaturi. pitääkö lipot säilytää ladattuna niinku akut yleensä? Nyt ois tarkotus hommata maasturi off-roudiin ja vähän joka paikkaan ja ois mukavampi päästä vähän pidemmälle ku postilaatikolle  :grin:

7
Sähköautot / Vs: akkujen käyttö/huolto?
« : 28.06.14 - klo: 00.16 »
Semmonen tyhmä kysymys tähän väliin et jos ei halua olla vaihtamassa koko ajan akkua niin kummalla sitä huristelee pitemmälle lipolla vai NiMh akulla.? sopiiko lipo esim. off-roud käyttöön? viel tähän et en tarvis niinkään tehoja vaan et jos etes tunteroisen kestäs akku. onko noparilla ja välityksellä merkitystä tähän?

eilen nuija tänään tosinuija  :grin:

8
Traxxas / Vs: TRAXXAS Telluride 4X4!
« : 27.06.14 - klo: 23.26 »
Tellua miettiny itellekki ja muutamia videoita mitä sattu löytyyn off-roadin puolelta nii aika kömpelöltä vaikuttaa meno. kuvista pistää silmään et taka-raideväli ois kapeampi mitä edessä oonko kattonu väärin  :grin: mitä muutoksia siihen tekee kun hiekalla ja lumella meno näyttää suht hankalalta. ei toki ole tarkotus haukkua autoa saahan siitä tekemällä omaan ajoon sopivan jos ei kittinä osta maasturia ja tee semmosesta. :azn: käykös tuohon jotku stampeden osat jos alustaki on stanpeden?

9
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Saksan nettikaupat?
« : 27.06.14 - klo: 22.05 »
no voi perkule nythän mä vasta hokasin ku sää sannoit  :grin: eipä tullu heti mietittyä moista. No kysyvä ei tieltä eksy mut harhaan saattaa johtaa  :grin:

10
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 27.06.14 - klo: 22.01 »
harrastaakos kukaan off-roadia rollos? Rc kärpänen purru ja kahtellu nuita off-roadeja modellbausta kuikanhan paljon joutuu rassamaan rtr:ää kun ei mieluusti alkas kasaan.   :smiley:

11
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Saksan nettikaupat?
« : 27.06.14 - klo: 21.52 »
katselin tuolta melbausta nuit autoja sun muuta sälää. pitääkös niist maksaa tulliin vai tuleeko kotio asti.?

12
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 15.05.12 - klo: 19.29 »
ainakin täälä norvajärvellä on paikkoja missä ajaa... :D

13
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 06.03.12 - klo: 12.02 »
Kuka on maailman etevin vakuutuskauppias?
-Se joka sai myytyä Ladaan varkausvakuutukset.

Vaimo saapuu kotiin kolhittuaan auton. -Mitä tapahtui, tiukkaa mies vihaisena. -Hipaisin hiukan paria jalankulkijaa, vaimo kertoo. -Miten ihmeessä auton nokkapelti on noin kasassa!? -He istuivat bussissa, vaimo selittää.

Vaimo huusi miehelleen kotiovella: -Tule pihalle auttamaan minua. Saat siirtää autotallin siihen paikkaan, mihin olen ajanut autoni.

Poliisi pysäyttää kuorma-auton ja nuhtelee kuskia siitä, että lasti tippuu huonon sidonnan vuoksi pitkin tietä. Kuski käskee poliisien mennä kiusaamaan oikeita rosvoja ja jättämään rehelliset työmiehet rauhaan. Poliisit pitävät kuitenkin päänsä ja kirjoittavat sakot. Kuski ei sakkoa hyväksy, joten lopulta päädytään käräjille. Käräjäsalissa kuormurikuski aloittaa selityksensä: “Olin hiekoittamassa tietä…”

Rahtari-Pena ajoi Oulusta Iisalmeen kun Kajaanin kohdalla hyppäsi vihreäpukuinen mies auton eteen ja sanoi onko sulla juotavaa. No Pena antoi lopun kahvistansa ja jatkoi matkaa. Mainuan kohdalla hyppäsi punapukuinen mies auton eteen ja sanoi onko sulla syötävää. No Pena antoi lopun ruisleivästänsä ja jatkoi matkaa. No ennen Iisalmea hyppäsi sinipukuinen mies. Ennen kuin mies kerkesi sanoa mitään Pena avasi ikkunan ja huusi hei mitä sinä haluat ja sinipukuinen mies huusi: Jos vaikka aluksi ajokortti ja rekisteriote.


14
nii ydinfyysikolle, mutta ei mulle  :grin: :evil: :embarrassed:

No ydinfyysikosta en tiedä, saattaa tuolla kelkkaharrastuksella olla jotain perää noiden säätämiseen :D :D

15
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC-autoilijat
« : 14.02.12 - klo: 00.25 »
Alkaa tilaileen uudet sähköt autoon jos vaikka innostus käymään jäällä slaidaileen.

16
lumikola, rattivaihteiilla... Automaatti aika paha myydä

17
Iskarien ja jousien säätämiseen on melko helpot säännöt.
 
1.Kovalle pidolle jäykistetään, huonolle pehmennetään.
  2.Röykylle lisätään progressiivisuutta, sileällä siitä halutaan eroon.
    3.Hyppyihin tarvitaan “pakkia” ja vastaavasti 2D-radalle (sileälle) ei niinkään.
      4.Jäykistäminen lisää auton reakointia ohjausliikkeisiin ja löysempi tekee autosta helpomman ajettavan.

Perus fysiikkaa :D

18
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 11.12.11 - klo: 00.43 »
Tulipa väsättyä lokasuojat jos vaikka huomenna innostus jäälle tekemään radan  :laugh:

19
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 09.05.11 - klo: 23.42 »
kyl sen nyt on jo varmaan parikymmment kertaa pitäny tulla niin ei kai se tälläkään kertaa tuu?
[/quote]

Sanoppa muuta...

20
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 02.05.11 - klo: 15.15 »
Viimeisin katsomani dokumentti. Maailmanloppu pitäisi tulla 23 kesäkuuta 2012, ja montako maailmanloppua on jo pitäny tulla. Ei voikko nauraa hahaa :D

21
Sähköautot / Vs: Ajovalot ledeistä ?
« : 10.04.11 - klo: 13.45 »
Tulipas tuossa vkl:nä väsättyä patteri subaruun. 9päivää vasta ollu auto. Patteri tehty 4kpl Maglite:ja Kun sattu löytyyn laatokosta.

22
RC-kerhot ja -radat / Vs: Rovaniemen RC autoilijat?
« : 10.04.11 - klo: 11.38 »
Onhan meitä täällä... missä täällä rovaniemellä käy ajeleen ettei tarvis yksin aina kurva<illa

23
Alkaa pikkuhiljaa kattoon ledejä... Ensin kuitenkin...

24
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 10.04.11 - klo: 00.28 »
ensin oli kaks, nyt on neljä... sähköt vielä ja sitten liikkuu...

25
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 10.04.11 - klo: 00.27 »
Hivistelyä

26
Sähköautot / Vs: Pihasladi Rallisprint, KIINNOSTAAKO???
« : 10.04.11 - klo: 00.11 »
Nyt näkis ajaa jopa syksyllä :D

27

Etuvastus
Kuten aikaisemmin tuli todettua, ledi vaatii käytännössä aina jonkinlaisen virranrajoitinkytkennän, jolla ledin virtalähteestä ottamaa virtaa rajoitetaan. Yksinkertaisin ja ehdottomasti yleisin tapa on vastus. Muitakin konsteja on, mutta niiden harvinaisuuden vuoksi niihin ei tässä artikkelissa paneuduta.

Vastus siis rajoittaa virran kulkua, eli toimii vähän samaan tapaan, kuin puoliksi kiinni väännetty hana vesijohdossa. Oikein mitoitetulla vastuksella saadaan virta rajoitettua ledille sopivaksi.

Etuvastuksen mitoittamiseen tarvitsemme ledistä kaksi perustietoa, eli kynnysjännitteen, sekä virran, jolla haluamme lediä polttaa. Tämän lisäksi tarvitsee tietää jännite, jolla tätä kytkentää syötetään, eli vaikkapa autokäytössä 12 volttia.

  Otetaanpa siis ensimmäiseksi esimerkiksi etuvastuksen mitoittaminen superkirkkaalle valkoista valoa antavalle ledille. Syöttöjännite on 12 volttia. Vastuksen resistanssi ja tarvittava tehonkesto siis pitäisi selvittää. Ledistä ei ole tarkkoja datatietoja saatavilla, joten mitoittakaamme kytkentä 30mA:n virralle. 


Kyseessä on sarjaankytkentä, jolloin virta on saman suuruinen molemmissa komponenteissa. Jännite sensijaan jakaantuu molemmille komponenteille, eli toisinsanoen UR + UD = U. Valkoisesta ledistä puolestaan tiedämme sen kynnysjännitteen, joka on 4 volttia. Näinollen pystymme laskemaan vastuksen navoilla vaikuttavan jännitteen: U - UD = UR. Eli numeroina ilmaistuna 12V - 4V = 8V.

Vastuksen resistanssi saadaan laskettua ohmin lain avulla: U / I = R. Tässä esimerkissämme kaava tosin on muodossa UR / I = R. Resistanssi kun on laskettava nimenomaan vastuksessa hukattavan jännitteen mukaan, elikä kytkennän kokonaisjännitteen mukaan. Lisäksi virran on oltava perusyksikössään, kuten muidenkin suureiden, eli 30mA = 0,03A. Sitten lasketaan 8V / 0,03A = 267 ohmia.

Vastuksen häviöteho saadaan kaavasta U * I = P, joka tässä esimerkissämme on käännettävissä muotoon UR * I = PR. Sitten lasketaan 8V * 0,03A = 0,24W.

Nyt voimme valita sopivan vastuksen. Ensiksi arvo pyöristetään lähimpään vakioarvoon joka E-12 sarjassa on 270ohmia. Pyöristys on hyvä tehdä seuraavaan suurempaan vakioarvoon. Tällöin kytkennän virta putoaa, riski ledin ylivirtaan laskee. Tietysti, jos voimme olettaa ledin kestävän enemmänkin virtaa, voidaan vastuksen arvoa pyöristää myös alas päin.

Kytkennän lopullinen virta, valitulla vastuksella voidaan tarkastaa laskemalla: UR / R = I. Näinollen 270ohmin vastuksella tulisi virraksi 8V / 270ohm = 0,0296A. Lopullinen virta on siis 30mA:n sijasta 29,6mA.

Vastuksen tehohäviöksi saatiin 0,24W. Näinolen tarkoitukseen riittäisi tavallinen 0,25 watin tehonkestoinen hiilikalvovastus, mutta sen verran lähellä raja-arvoa ollaan, että lienee parempi valita metallikalvovastus, jossa tehonkestoa on 0,5W.




Ledien sarjaankytkentä
Pidetäänpä edellisen esimerkin muut lähtötiedot samana, mutta nyt haluttaisiinkin polttaa kahta lediä. Edellisen esimerkin pohjalta lienisi helpointa ostaa kaksi lediä, ja kaksi 270 ohmin vastusta, ja käyttää molempia ledejä omalla etuvastuksella.

  Nyt kytkentään on ilmestynyt kaksi uutta virtasuuretta, I1 ja I2. Edelleen kytkentää tutkittaessa voidaan todeta, että molemmat näistä osavirroista ovat nyt 29,6mA, joten näinollen kytkennän kokonaisvirta I on nyt I1 + I2 = I, eli 29,6mA + 29,6mA = 59,2mA. Virta on siis tuplaantunut edelliseen esimerkkiin nähden. Se nyt on ymmärrettävääkin, koska yhden ledin sijasta poltetaan nyt kahta lediä. 


Homman voi kuitenkin toteuttaa toisellakin tavalla. Kytketään ledit sarjaan. Säästetään toinen etuvastus, ja lisäksi kytkennän virrankulutuskin putoaa taas suunnilleen samaksi, kuin se olisi yhdellä ledillä.

  Ledejä voidaan samalla periaatteella kytkeä sarjaan kaksi tai useampiakin. Virta pysyy samana koko kytkennässä, mutta osajännitteitä tulee nyt enemmän. Se perussääntö tietysti tulee pitää mielessä että ledien yhteenlaskettujen kynnysjännitteiden tulee olla pienempi kuin syöttöjännite. Yhtälö siis ei saa muodostua sellaiseksi, jossa UR tulisi negatiiviseksi. Ledit eivät tällöin syty ollenkaan, koska ledin navoille jäävä jännite on pienempi kuin ledin kynnysjännite. 


Kytkennän kokonaisvirta on siis se 30mA, jonka jo edellisessä esimerkissä määrittelimme käyttämämme ledin virraksi. Seuraavaksi voidaan kytkennän jännitteistä todeta seuraavaa: U = UR + UD1 + UD2. Ledien kynnysjännitehän on se 4V, ja koska syöttöjännitteen suuruus on 12V, voimme laskea UR:n seuraavasti. U - UD1 - UD2 = UR, eli 12V - 4V - 4V = 4V.

Nyt voimme mitoittaa vastuksen arvot samalla tavoin kuin edellisessäkin esimerkissä. UR / I = R eli 4V / 0,03A = 133ohm. Myös vastuksen tehohäviö selviää samaan tapaan. UR * I = P eli 4V * 0,03A = 0,12W. Vastukseksi voidaan siis valita 150ohm 0,25W hiilikalvovastus. Metallikalvo, teholtaan 0,5W käy toki myös. Ylimääräisestä tehonkestostahan ei ole mitään haittaa.




Sivuja: [1]