Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 35
1
Lapsena lempikirjani oli Jere jarruvaunu. Se oli aina junan viimeisenä ja vähäisimpänä kunnes pelasti koko junan! Sitä odotellessa...

Kiitokset järjestäjille mukavista kisoista. Kuuluttaja oli tosiaan harvinaisen hyvä.

Ja teille kaverit, jotka harrastatte tosissaan muttei totisesti.

2
Onx olemassa kertalisenssiä? tai mitenkä nyt onnistuu vain yhden kisan ajaminen?

3
Tulokset / Vs: Tulokset M8 & M8e SM I Turku 18.5.2019
« : 20.05.19 - klo: 16.38 »
Olen jo 30 parhaan suomalaisen polttiskuskin joukossa.  :cool:

Lisäksi ainoa, joka sai erityiskuulutukset hienoista donitseista!

4
Tulokset / Vs: Tulokset M8 & M8e SM II, Vantaa 30.06.2018
« : 03.07.18 - klo: 10.35 »
Hienot kisat. Kiitos kaikille! Radan profiili on todella haastava ja hyvä niin. Omat taidot ei VIELÄ riitä, mutta yritetään parantaa. Nyt koko elämäni rc ajot on tehty 10 litralla.

"Isä-poika" haasteeseen vastaan, että kuski 53 ja mekkari 24, joten en pärjää, mutta jos lasketaan radio 15 v, auto 5 v, moottori 5 v, renkaat 5 v, niin mielestäni olen nyt kärjessä ;). Ponderi 15 v ei enää sitten toiminutkaan, hyi valmistajille p*skasta softasta!

Itselläni oli suuria haasteita silmien kanssa. Onhan rc urheilu herkkä laji, mutta pitääkö sitä itkeä korokkeella koko ajan? Muovipussi päässä homma sujui hyvin, mutta jatkossa pitää kaivaa jostain vanhat (30 v) laskettelulasit päähän. Nyt jouduin vähäisillä suorilla yrittää räpsyttää silmät kuiviksi Lavangon tuulisessa erämaassa. Eihän se onnistunut kuin toisinaan.

5
Tulokset / Vs: M8, M8e SM Turku 26.5.2018 Tulokset
« : 28.05.18 - klo: 10.22 »
Kiitos kisoista järjestäjille! Iloisena yllätyksenä oli lisäfinaali, jota oli mukava ajella. Sain samalla tuplasti kisakokemusta lisää, se kuitenkin on erilaista ajamista. Hämmästyin ensimmäisessä alkuerässä, että minähän jännitän, vanha runkoni tärisee. Hetken rupattelu itseni kanssa ja ymmärsin, että on ihan turha jännittää olenko lopputuloksissa 35. vai 37.  Luulin, että tässä iässä ei ole muuta jäykkää kuin niska ja käytös, mutta että myös ajo? 

Jethron opastuksella sain turffinelosen onnistumaan melkein aina finaaleissa. Alkuerissä en uskaltanut oikein edes yrittää. Muutenkin noviisille Turun rata oli aika haasteellinen, pari paikkaa jäi edelleenkin oppimatta, että mitenkä se pitää ajaa. Olisi ollut kiva nähdä viimeisen C-finaalin tulokset, että kehityinkö päivän loppuun saakka.

Sähköautoilijoiden aika-ajoerät voisivat olla muutaman minuutin pidempiä? Sen ehkä aikataulu ja akut sallisi.

Saisiko myös kannatusta +40 kuskien epävirallinen järjestykseen laitto? Olisi itselleni ainakin mukava kisata vanhojen partojen kanssa keskenään. Ei mitään palkitsemista, vain nice-to-know.


6
Jaa, sähkövehkeitä. Eihän ne edes stumppaa -  ei pääse huutamaan kitarisat ulkona mekaanikolle juoksukomentoja.

7
No, hitto. Milloin?

8
Joo, kisa on tuttu, mutta että Lavangossa olisi noi kisat?! Ilmeisesti ei, vaan jossain muualla. Ja saatan tulla ajamaan, kun löytyi kalusto autotallista siivouksen yhteydessä. Ja ajotyyli on tosiaan kuin laput silmillä :cool:

9
Mikä tuo +40MM juttu oikein on? Pitääkö tässä alkaa ajamaan kilipaa?

10
Joku varmaan tunnistaa Tuomaksen. Jonkun verran on rc-auton rattia vääntänyt.

Tässä haastetta seuraavalle rc-kuskille: https://karjalankovin.wordpress.com/




11
 3 * A. Heinonen  :smiley:

12
Jonkun verran on ollut puhetta, että kisasta saisi kahdet pisteet. Yhdet aika-ajosta ja toiset lopputuloksesta. Näin saataisiin lisäpanosta alkueriin. Tämä voisi toimia useamman päivän kisassa, jossa tulee riittävästi harjoittelueriä ja alkueriä 3/5 laskennalla. Sen sijaan yhden päivän kisassa mielestäni alkuerien pisteytys ei toimi, koska etukäteisharjoittelulla ja kotirataisuudella olisi liian suuri merkitys. Lisäksi sää voi tehdä kepposet.

13
Omat kisakokemukset:

+ ehkä parhaat koetut Em-kisat kaikilta puolin. Moitittavaa ei ole kuin vähemmästä harjoitteluajasta kuin aiemmin sekä niistä oudoista 2 minuutin shakedown ajoista.
+ rata, helppo oppia, mutta vaikea ajaa virheettä lujaa. Ehkä 4 paikkaa radalla, jossa pystyi riskillä nopeuttamaan ajoa. Hyvä kombo tehdä taktisia asioita.
+ Shampanjabaari, otettiin kuoharit ajojen päätyttyä. (Säännöt kieltää yhden ainesosan ko aineessa, mutta "tulkitaan" elämään kuuluvaksi. Tiukka pipo kuuluu vain Suomeen.)
+ Ranskan vallankumouspäivän aaton juhlat, pitihän sitä juhlia.
+ oma yritys. Kokeiltiin kaikkea säätöön liittyvää. Ei auttanut, mutta yritettiin!
+ Davidivin (ja isän) pitkän työn kruunaus

Negat:
- yhtenä aamuna oli tunnin kylmä. Piti laittaa pitkähihaista päälle.
- valmistelut jäivät kesken koti-Suomessa. Ne "väärät" säädötkin pitäisi kokeilla, jotta osaa ko auton säätää heti oikeaan suuntaan. Koti-Lavanko vaan on niin pirskatin erilainen kuin Reims.

Kiitos kaikille kanssamatkustajille hyvistä kisoista! Tukijoille huomioimisesta.

Hajahavaintoja:
- Neumannin finaalin murheet, saattoi olla nopein mies. Autokin + renkaat aika mielenkiintoiset.
- "turisteja" ei ollut kuin muutama

14
Paria hiplasin. Kokeilin Battlen kumit, olivat aika kovat. Autot sai heti pois, kun katsastus oli tehty. Ei niitä sinne jätetty happanemaan. (Oikeasti säännöissä sanotaan, että katsoa saa muttei koskea.)

Niin siitä Gomezin kanssa juttelusta. Kävin lämppäreissä katsomassa millä kumeilla porukka ajelee. Joku (italialainen) lämmitteli autoaan ennen erää. Pysäytin renkaan sormilla. Kaikki renkaat oli kuin tervattuja. Sormiini jäi tätä ruskea tavaraa. Etsin sitten Gomezin käsiini ja kysyin mikä tämä mämmipolitiikka oikein on. Hän sanoi suoraan, että ei aiota tätä asiaa valvoa mitenkään. "Käytä mitä lystäät". Perustelut olivat, että sitä sääntöä on mahdoton valvoa, koska renkaiden valmistusprosessissa tulee aineita kumiin. Kerroin tästä tervarenkaista, että eikö edes ennen erää voida katsoa porukoiden renkaat. Ei tainnut sitä kommentoida.

Tässä vaiheessa luulin, luulimme, että kisa ratkeaa näihin mömmöihin. Todellisuudessa en ketään nähnyt käyttävät enää alkuerävaiheessa sekä kalkkirata ei ollut kovin ihanteellinen näille aineille. Ko italialaisen ajon katsoin. p*ska kuski ja sitä samaa ehtana oli vissiin renkaissa.

Gomezin oma linja oli ettei rengasrajoitteita tehdä, se tappaa markkinat ja kilpailun. Rengasfirmat ampuu omaan jalkaansa, jos vain tiskinaltarenkailla voi pärjätä.

Itse koetun perusteella laatisin sellaisen säännön, että kisapaikalla pitää olla myynnissä järkevään hintaan ko radalle ja olosuhteisiin sopivia renkaita. Näin oli nyt ja se viimeistään ratkaisi, että rengas ei ratkaissut. Paitsi ehkä voittajan, kun esim Battle veteli työnantajansa kumeilla myös finaalissa samoiten Savoya.

15
Ihan ajamalla nämäkin kisat on toistaiseksi ratkaistu. Rata on sopivan haasteellinen. Setupin kanssa ollut itsellä ja muilla suurta tuskaa. Ei oikein mikään tunnu tepsivät. Itsellä auto puskee, toisilla taas perä lähtee soutaan, jne... Kysymällä täälläkin asiat selviää. Juttelin Gomezin kanssa rengaspitoasiasta 10 minuuttia. Palaan paremmalla ajalla siihen. Omat "ne renkaat" hankin radan rengaskauppiaalta, a 35€ kierros. Mörtit ajoi samalla setillä koko kisansa.

Kaikki virheemme on, JQ siteeratakseni, vain huonoa valmistautumista.

Kisat on hyvin järjestetyt. Puitteet on kunnossa. Vain omituiset 2 minuutin shake downit ihmetyttävät. Aamuisin ollut sellaiset. Paha vaan, että yökaste tekee radan pinnan pitäväksi,joten säätöapua ei siitä 3 kierroksesta ole lainkaan. Täältä tähän.

16
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 17.06.13 - klo: 15.09 »
Bukukuppi näyttäisi toimivan. N. +3 litraa Lavankoa kohdalla tehty avaus kytkinhuollon yhteydessä osoitti, että ei sitten pölyn pölyä ollut lakruun saakka päässyt. Sen sijaan jenkkipalstalla kitistään Novarossikoneiden bukukuppien sopimattomuutta. Mikä myös osui siis osallemme.

Arilla oli ohivirtausiskarit kisassa. Hyvältä näytti erityisesti hyppyjen alastulo. Epäilemättä ennen EM-kisaa tehdään paljon testiä että onko ov-iskareista vauhdin tuojaksi.

17
Tulokset / Vs: M8 PM Warm-Up 15.6 *Tulokset*
« : 17.06.13 - klo: 14.36 »
Mukava kilpailla, kun sattui sään herrat suosimaan kisahetkeä sadepäivien välissä.

Plussat:
+ Mugen, rikollisen helppo ajaa
+ Rata, kun kuivatushiekka oli poisajettu
+ Buffa, ei jäähyt kuski nälkäiseksi
+ rento ilmapiiri

Negat:
 - ruuvilukite on kuulemma keksitty, vielä kun oppis käyttämään.
 - ajoformaatti olisi voinut olla hauskempi, vaikka kolme 30 min semiä, joista 5 parasta a-finaaliin. Kun nyt sattui vain komeimmat tulemaan paikalle.

Onnittelut:
 - JQ, voitto
 - Ari, vain kisa meni reisille
 - Max, onnistuminen

18
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 05.06.13 - klo: 10.47 »
"Buku" ainakin osaa vastata meileihin. Lupaavat että homma hoidetaan kuntoon. Nyt pitää sitten mittailla moottorin ulkohalkaisijaa...   Pelkona on kyllä koko tämän busineksen osalta se, että mottivalmistajat eivät tee samanlaisia sorvauksia joka moottoriin. Mutta siis myös Bukun kuppikoko vaihtelee.

19
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 03.06.13 - klo: 15.04 »
Ketutusmaili lähetetty. Laatufirman huomaa siitä. että valitukset hoidetaan.

Totta, että välyksen pystyy fiksaamaan, mutta pitäähän sitä toimiva saada suoraan kaupasta. Rctechin palstalla vastaava case. Ihan periaatteesta kettuilen täällä ja kohta ulkkipalstalla tästä, jos ei korjausta tehdä. Toi rasva/vaseliini näyttäisi olevan jotain 1/1 autojen jarruvaseliinia. Lilan väristä ja aika jähmeää.

Tuo kuppi pitäisi tehdä metallista kylmämuokkaamalla, niin kuin "hyvän vanhan ajan" pastillirasioiden kannet. Kytkimen kiila ottaisi ennen etulaakeria kiinni niin, että jää 2 millin väli, jolloin laakerisuoja menisi  moottoriakseliin saakka. Silloin tulisi oikea kakkasulku.

20
Polttisautot / Vs: Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 03.06.13 - klo: 09.12 »
Jep, jep. Buku korkin asennus ei mennyt eilen "ihan putkeen" tai paremminkin motilleen. Ostin pari settiä niitä eli 2 * 3 kpl. Niistä about puolet "napsahti" paikoilleen, loput oli löysiä. Laakerin kohdalle tuleva ohut seinämä oli 4/6 kuprulla laakerista poispäin. Pari ehkä sellaisenaan käyttökelpoista.

Pitää kirjoitella Bukulle päin. Tässä on desing- ja toteutusfloppi. Desing pitäisi olla niin, että kun laittaa kupin paikoilleen, niin voimat vetävät laakeriseinämää moottoriin päin. Toiseksi, sormaamalla pitäisi pystyä tekemään oikean halkaisijainen kansi.

21
Polttisautot / Kauden 2013 M8 uutuudet
« : 30.05.13 - klo: 16.15 »
Kovin on hiljaista polttispalstalla. Toivottavasti ääntä on enemmän radalla.

Ainakin olme uutuus tuotetta on tullut markkinoille. On mielenkiintoista nähdä kuinka pitkäikäisiksi ne muodostuvat. Uutuuksia tulee, mutta kovin harva niistä jää loppujen lopuksi eloon.

Buku on tehnyt moottorin etulaakerin suojan.  http://www.bukupower.com/CrankCaseCaps.aspx  "Tupperware" kytkimen ja moottorin väliin, johon laitetaan rasvaa p****a nappaamaan. Itse uskon sen verran, että ajattelin kokeilla. Kallis muovilärpäke, joka on halpa jos toimii.

Toinen uutuus on RB:n ohivirtausiskarit. http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Recherche&requete=02013-004&AR_Stat04=RB%20CONCEPT&go=go Itsekin olen vastaavia mielessäni pyöritellyt. Tuli omissa mielikuvissa siihen tulokseen, että ei kannata kokeilla ilman hyviä suhteita valmistavaan konepajaan. Epäilen, että on vaikea saada toimimaan ilman todella suurta panostusta kokeiluun. Ja epäilen siltikin, että johtuen krossiradan pinnasta sekä profiilista, niin ylivertaista kombinaatiota ei löydy, että on must juttu. En aio ko iskareita hankkia ellei toisten kokemus mielipidettä muuksi muuta.

Kolmas ja kokeiltava asia on moottorin kurkun muoto vastaamaan paremmin luistin ja sen vastakappaleen muotoa. http://www.clockworkracingengines.com/content/cre-nitro-mizer-carb-inserts-3-sizespkg-cre-nm1000 Sillä väitetään saavutettavan parempi alasäätö ja sitä kautta parempi tyhjäkäynti sekä polttoainetalous. Tein jo oman about vastaavan halpisversion eli dremelöity kurkku.

Kohta saadaan omakin kausi käyntiin. Vieläkös se rata on Lavangossa?

22
Eilen tuli postissa EFRAn sääntökirja. Suomen yhteyshenkilöissä on oletus, että Zuomi on ns. normaali diktatuuri, jossa "kaikkien M8 sääntöjen keksijä"-isä  luovuttaa valtansa pojalleen.  Näin ei kuitenkaan ole, vaan Jukka on nykyinen viranhaltija.  :wink:

23
Polttisautot / Vs: Huume nimeltä nitrometaani
« : 24.05.13 - klo: 09.29 »
Tuskin ajan ainakaan tällä kaudella. Koitetaan nyt ensin saada armeijasta kotiutuvan kernaalin kalusto ja ajotuntuma EM-kisakuntoon. Spedeiltiin viime kesä, ei halua toistaa tuota isois kisois.

En pidä toisten tekemisien dissaamisesta koskaan. Oma tekeminen ei parane muita moittimalla. Kukin tulee onnelliseksi omalla tavallaan.

24
Polttisautot / Vs: Huume nimeltä nitrometaani
« : 23.05.13 - klo: 13.09 »
joo, tarpeeton heitto.

25
Polttisautot / Huume nimeltä nitrometaani
« : 23.05.13 - klo: 12.11 »
http://vimeo.com/user7817857/rcracersteaser

Video on sen verran hyvä, että päätin linkata. Jotain videosarjaa saattaa pukata. Toivottavasti ovat saman tasoisia. Hyvä video myös ei rc-ihmisille ihmeteltäväksi. Yhdestä videossa esitetystä väitteestä voin tosin olla eri mieltä.

Otsikosta huolimatta ko aine ei ole sellaisenaan nautintoaine!

26
Tulokset / Vs: M8 EM-Warm up Reims Ranska
« : 21.05.13 - klo: 16.03 »
Oliko uusien lentomatkatavarasääntöjen kanssa ongelmia?

27
Yleisön pyynnöstä:

Aloittelijoille ohjeita kisaamisesta

Kilpailemiseen tarvitset sopivan kaluston sekä lisenssin. Kaikki kaupasta ostettavat M-8 luokan autot ovat suoraan kisakelpoisia pois lukien mahdollisesti moottori ja pakoputkisto. Moottorin suurin sallittu tilavuus on määritelty. Se ilmaistaan joko kuutiotuumina 0,21 tai kuutiosentteinä 3,5. Pakoputkessa pitää olla leima EFRA-hyväksynnästä. EFRA on Euroopan pienoisautoiluliitto, joka hyväksyy ja ylläpitää lista pakoputkista. SM-kisoissa saattaa olla laillisia myös edellisten vuosien pakoputket, joten katso sarjasäännöistä hyväksytyt pakoputket. Kaikki EFRA-leimatut pakoputket eivät ole sallittuja vaan tilanne muuttuu vuosittain. Numerosarja on oleellinen tieto, ei valmista/hyväksyjä. Jos pakoputkesta on tuo leima kulunut lukukelvottomaksi, niin pakoputki (pilli) on laiton.

Radio pitää olla CE merkitty (hyväksytty EU alueelle). Nykyisin uudet radiot ovat 2,4 GHz taajuudella toimivia, joten mitään vaihtokiteitä ei tarvita. Omaan radioon kannattaa laittaa nimi ja vaikka joku hassu tarra, jotta erotan sen helposti muiden joukosta.

Ajanottamiseen tarvitaan oma tai kilpailun järjestäjältä vuokrattava transponderi. Selvitä transponderin vuokrausmahdollisuus ennen ilmoittautumista.


Lisenssi ja ilmoittautuminen kilpailuun

Lisenssin hankkimiseksi sinun pitää kuulua ensin johonkin autourheiluseuraan. Seuraan kuulumisen jälkeen voit ostaa KITI järjestelmän kautta lisenssin. KITIssä myös ilmoittaudutaan kilpailuihin viimeistään reilu viikko ennen kisan järjestämistä. Jos olet iältäsi alle 18-vuotias, tarvitset kilpailuun huoltajan. Yleensä huoltajaa on joko isä/äiti tai seurakaveri. Näillä henkilöillä pitää olla kilpailu- tai huoltajalisenssi. Lisenssiin on liitetty vakuutus henkilövahinkojen varalta.

Kisakalustosta

Hyvissä ajoin ennen kilpailutapahtumaa varmista, että kalusto on kunnossa. Huollettu auto mukavoittaa kilpailupäivän sujumista. Autoon teet kisassa vain haluamasi säätömuutokset sekä korjaukset.

Moottorin huipputeholla on hyvin vähän tekemistä kierrosajoissa. Moottorissa ja pakoputkistossa on oleellista hyvä ajettavuus ja käynnissä pysyminen.

Renkaina kannattaa käyttää niitä mitä yleensä käytät tai sitten käyt kisapaikan myyjiltä kysymässä vielä sopivampia. Vaikka rengas vaikuttaakin paljon auton suorituskykyyn, niin aloittelija tekee parhaan kisasuorituksen helposti ajettavilla yleisrenkailla. Ratojen pinta vaihtelee pidon ja kuluttavuuden osalta johtuen pintamateriaalista, lämpötilasta sekä kosteudesta. Monesti ei vaihdeta renkaan kuviota vaan kumin laatua olosuhteiden muuttuessa. 

Titaanit jätät kauppaan. Vasta kun osaat ajaa ja ennen kaikkea säätää auton tilanteen mukaan, voit tarvita muutaman gramman kevyemmän auton. Hyvään ohjausservoon käytät näin säästyneet rahat. Ohjausservo on lujilla, kun 50 km/h kulkeva ja 3,4 kg painava auto pitää saada kulkeutumaan haluamaasi suuntaa.

Toimiminen kisapaikalla

Saavu ajoissa kilpailupaikalle, jotta voit rauhassa laittaa varikon ja varusteet kuntoon ennen kilpailua. Voit heti ilmoittautua, jos kilpailutoimisto on auki. Kiirettä ilmoittautumisen suhteen ei ole. Saat ajaa ensimmäisen harjoituksen ilmoittautumatta. Mutta kannattaa katsoa ilmoitustaululta tai toimistosta ettei eräjakoihin, kidetietoihin ja aikatauluihin ei ole tullut sinua koskevia muutoksia. Ilmoittautumisessa saat autoon eräkohtaiset numerotarrat. Kiinnitä ne autoon. Yksi kuuluu tuulilasiin, toinen tai toiset sivuikkunoihin.


Ensimmäinen eräharjoittelu

Ensimmäisenä vuorossa on eräharjoittelu, jossa ajetaan 5-8 minuuttia omassa erässä. Kannattaa käynnistää moottori jo muutama minuutti ennen omaa erää, jotta ei tule kiire ja moottori ehtii lämmetä. Moottoreita ei käynnistetä mielellään varikkoalueella vaan varikolla tai erillisellä alueella. Ensimmäisen eräharjoittelun tarkoitus on katsoa, että kalusto on kunnossa ja totutellaan rataan. Tuloksella ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että auto on pyörät alaspäin ja nokka menosuuntaan. Väärään suuntaan ajaminen on kiellettyä! Kilpailun ajanottaja tarkastaa, että olet ilmoittanut oikean transponderin numeron ja sen toimivuuden (hyvä signaali). Ensimmäisessä eräharjoittelussa ei ole nostovelvoitetta vaan mekaanikot käyvät kääntämässä autot oikein päin. Ensimmäiseen eräharjoitteluun ei ole pakko osallistua. Voit käydä varikolla vaikka joka kierroksen jälkeen. Ajoajan täyttymisen jälkeen ei enää varikolta saa lähteä liikkeelle.

HUOM! Radio saa olla päällä vain kun on oma eräsi vuoro. Jos käytössäsi on 2,4 radio niin silloin se ei ole niin pilkun tarkkaa.  Muista, että sammutat erän jälkeen radiosi vasta kun olet todennut että oma moottorisi on pois päältä!
HUOM! Suomessa aamulla on kesälläkin kylmä. Ensimmäinen erä harjoittelee monesti jo 8:00 aikoihin. Kun olet säätänyt todennäköisesti moottorin edellisen ajon jälkeen iltalämpimään, niin kone menee helposti laihalle, toisin sanoen kone toimii harvinaisen hyvin, lämmöt vaan tuppaa nousemaan. Älä säädä konetta liiaksi, koska päivän edetessä lämpötila nousee ja kone alkaa toimia taas normaalisti.

Vaihtoehtoisesti voi avata pääseosruuvia hieman (5 min), kun tulet uudelle radalle ja kylmempään olosuhteeseen. Päivän edetessä lämpötila nousee ja kone menee rikkaammalle -> kiristät seosruuvia. Ilmiö johtuu lämpötilasta johtuvasta ilman koostumuksen muutoksesta. Kylmä ilma on raskaampaa = enemmän myös happea -> polttoaine palaa paremmin -> voi mennä laihalle.

Ajajakokous

Eräharjoittelun jälkeen on pakollinen ajajakokous, jossa esitellään toimihenkilöt, kuvataan kisan kulku tai poikkeukset normaalista sekä kerrotaan yleisesti kisajärjestelyistä. Kannattaa kuunnella ja kannattaa kysyä, jos ei jotain ymmärrä. Viimeistään tässä vaiheessa on ilmoittauduttava kisaan ja maksettava kilpailumaksu.

Toinen eräharjoittelu

Seuraa toinen eräharjoittelu, johon osallistuminen on pakollista. Sinun on oltava ajajakorokkeella radio päällä eräharjoituksen ajan. Kannattaa tietysti ajaa koko käytettävissä oleva aika, jotta totut rataan ja transponderisi toimivuus viimeistään varmistetaan. Radio on päällä, jotta nähdään ettei se häiritse muiden radioita ja toisaalta, että omasi toimii. Toisessa eräharjoittelussa tehdään asiat samoin kuin seuraavissa alkuerissä.

Toinen eräharjoittelu alkaa ajanottajan komennolla ”rata auki” tai jotain vastaavaa. Ensin on kolmen minuutin lämmittely, jonka aikana saa kiertää rataa oikeaan suuntaa niin paljon kuin kerkiät ja haluat. Autollesi ei oteta kierrosaikoja. Saat jopa oikaista, mutta muista paluu radalle huomioiden muiden autot! Radalle palaaja huolehtii, että ei häiritse muiden kulkua. Kun kuulutetaan ”yksi minuutti” ajat varikolle. Yleensä ajokierros vie 40 – 50 sekuntia, joten aja kaksi kierrosta ennen varikolle tuloa. Varikolla kannattaa auto tankata, jotta ei jää matka kesken varsinaisella kellotettavalla erällä polttoaineen loppumisen takia.

Kuuluttajan ilmoitettua ”kolmekymmentä sekuntia” tai sitten näppituntumalla minuutin kuulutuksen jälkeen arvioit tuon ajan kuluneen, niin lähdet varikolta kiertämään rataa. Kun kuulet ”aika käy”, alkaa kullekin autolle oma 5 minuutin ajanjakso ylitettyäsi ajanottopaikan. ”Aika käy” kuulutuksen jälkeen oikaiseminen on kiellettyä. Ennen ajanottokohtaa pysähtyminen myös on kiellettyä, joten jos olit hätäinen niin kierrä vaan uusi kierros. Ajat parhaan kykysi mukaan rinkiä niin kauan kunnes kuulutetaan SINUN autosi olevan maalissa tai KAIKKI autot maalissa. Tuon kuulutuksen jälkeen ajat heti ensimmäisestä mahdollisuudesta varikolle. Toisen eräharjoittelun tuloksella ei ole MITÄÄN MERKITYSTÄ, joten käytä aika radan opetteluun. Selällään oleva auto ei opeta sinua. Yleinen sääntö on, että vähennä kaasun käyttöä jos ajo ei suju.

Katsastaminen

Erän jälkeen jätä radiosi ajajakorokkeelle radiosäilöön tai muuhun osoitettuun paikkaan. Auto voi joutua katsastukseen, joten katso aina erän jälkeen pitääkö auto sinne viedä. Jätä myös tankkauspullo, jossa on riittävästi polttoainetta polttoainesäiliön tilavuuden tarkastamiseen. Kannattaa oma pullo merkitä persoonallisesti.

Nostaminen

Oman eräsi jälkeen menet nostamaan seuraavan erän auton numerosi ilmoittamaan paikkaan. Pue huomioliivi päälle, jalassa on kunnon kengät. Suojalasit ja hansikkaat on fiksun ihmisen merkki. Istu penkille, jos sellainen on nostopaikallasi. Seisoen saatat peittää näkyvyyden radalle. Nostajan tarkoitus on seurata omaa nostosektoria ja huolehtia sen alueen autojen kulkemisesta. Katsomossa on paikka kilpailun seurantaan. Nostajan tulee olla paikallaan ennen erän lämmittelyn alkamista.

HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.

HUOM! Auto nostetaan radalle pitämällä kiinni autosta etu- ja takapäästä. ÄLÄ koskaan nosta autoa auton pohjaa koskettaen tai kyljistä, koska tällöin on vaara moottorin sammuttamisesta vauhtipyörään osumalla tai pakoputken pään tukkimalla. Lisäksi molemmissa tapauksissa on vahingon vaara itsellesi. Älä myöskään koskaan potki autoa. Auto nostetaan ajoradalle nokka menosuuntaan huomioiden radalla kiertävät autot.

HUOM! Jos auton moottori huutaa ei nostamista tarvitse suorittaa sen vaarallisuuden takia. Jos kuljettaja vetoaa auton sammumiseen, niin se on hänen ongelmansa, ei sinun.

HUOM! Oma turvallisuutesi on tärkeämpi kuin ”maailman paras nostosuorite”. Riittää kun teet parhaasi turvallisesti ja ripeästi.

Nostamisen jälkeen voit noutaa autosi pois katsastuksesta. Auto kannattaa puhdistaa ja tarkastaa vioista. Selvitä myös milloin seuraava ajosi on.


Mekaanikko

Kisassa tarvitset apuhenkilön, jota yleensä kutsutaan mekaanikoksi. Hän huolehtii autosta silloin kun itse olet ajajakorokkeella. Mekaanikkona voi toimia esimerkiksi isäsi, kaverisi tai toinen kuljettaja, Vähimmillään mekaanikko vain laittaa erän alussa auton radalle, tankkaa sen ja nostaa auton pois radalta ajojen loputtua. Yksi mekaanikko alkuerävaiheessa voi huolehtia useammastakin autosta.

Nousufinaalissa on pakko olla henkilö, joka vie auton lähtöruutuun sekä huolehtii välitankkauksista. Tyypillisesti mekaanikolla on sekuntikello, jolla otetaan aikaa tankkauksesta seuraavaan. Etukäteen pitää sopia kuljettajan kanssa mikä on tankkausväli. 20 minuutin nousufinaalissa luonnollisia tankkaushetkiä on 10, 6:40 ja 5 minuutin kohdilla. Autolla pitää pystyä ajamaan tuo minuuttimäärä + yksi kierros, muuten voi polttoaine loppua kesken. Huomaa, että ajoaika vaihtelee joskus paljonkin riippuen säästä, radasta, moottorin säädöistä, välityksestä, kytkimestä ja ennen kaikkea ajotavasta. Viimeistään viimeisessä alkuerässä kannattaa kellottaa ajoaika sekä arvioida tankkiin jäänyt polttoaine, jotta tietää maksimi ajoajan.

”Parhaimmillaan” mekaanikko tekee kaiken muun paitsi itse ajamisen ja nostamisen. Hän suorittaa auton korjaamisen ja säätämisen kuskin ohjeiden mukaan. 

Alkuerät

Kilpailu jatkuu yleensä kolmella alkuerällä. Kaikki erät menevät saman kaavan mukaan kuin toinen eräharjoittelu ainoastaan nyt tuloksella on merkitystä. Tuloksesi voi olla esimerkiksi 8 kierrosta aikaan 5:12:34. Viimeinen kierros päättyi siis 12,34 sekuntia 5 minuutin ajan täyttymisen jälkeen.  Tulosten perusteella laitetaan eräkohtaisesti kuljettajat järjestykseen, jonka perusteella jaetaan pisteitä. Vähiten pisteitä saanut on paras. Yleensä kaksi erää kolmesta otetaan huomioon eräkohtaisessa pistelaskussa.

Yhden kierroksen huippuajalle ei ole merkitystä, jos kaadat usein. Kannattaa ajaa ennemmin radan lyhyintä linjaa hallitusti kuin lujaa siellä täällä. Kannattaa ajaa omaa ajoa eikä muita vastaan. Ensimmäisessä mutkassa ei myöskään kilpailua voiteta vaan korkeintaan hävitään.

HUOM! Alkuerissä sinun on päästettävä nopeampi auto ohitse. Paras tapa antaa tietä on ajaa ns. mutka pitkäksi, jolloin takana tulija pääsee sisälinjaa ohitse. Suoralla hidastelu johtaa helposti yhteentörmäykseen.

HUOM! Sinä kaadat auton – ei nostaja! Nostaja on kaverisi, joka korjaa virheesi, siksi nostajalle kiukuttelu on turhaa. Pikkuauton kaatuminen radalla ei ole maailmaa järisyttävä tapahtuma kuin kuljettajan mielessä. Muista se mielentila, kun olet itse nostajana. 


Nousufinaalit

Alkuerien jälkeen seuraa pieni tauko. Lasketaan pisteiden mukainen järjestys. Tauon jälkeen on vuorossa nousufinaalit. Autot jaetaan A- ja B-haaraan. A- haara ajaa aina ensin. Alimpiin eriin jäävät ajavat ensin. Semifinaaliin päässeet kuljettajat yleensä nostavat nämä erät. Eristä nousee 4 tai 3 autoa riippuen onko erässä 12 tai 10 kuljettajaa. Alkuerien viimeiseksi jäänyt siis voi vielä voittaa kilpailun jos nousee aina erästä seuraavaan. 

Nousufinaalissa autot numeroidaan uudestaan. Katso tuloksista mikä numero autoosi kuuluu ja hae ne toimistosta. Auton numero on samalla autosi lähtöpaikka.

Nousufinaali alkaa alkuerien lailla 3 minuutin lämmittelykierroksilla. ”Yksi minuutti – autot varikolle” kuulutuksen jälkeen ajetaan autot varikolle. Tankataan auto. Mekaanikko vie auton lähtöpaikalle kantamalla ”autot lähtöpaikoille” kuulutuksen jälkeen. Kun lähettäjän lippu laskee maahan, niin mekaanikko laittaa auton radalle ja irrottaa otteen. Liikkeelle lähdetään kun kuuluu äänimerkki, lippu nousee tai valomerkki annetaan. Lähetystavasta ilmoitetaan ajajakokouksessa.

Ajat omaa ajoasi parhaasi mukaan. Samalla kierroksella olevaa ei tarvitse päästää ohitse, mutta et saa myöskään hänen ohitusyrityksiä estää. Toki saat valita edellä ajavana ajolinjasi. Kierroksella ohittajan sinun tulee päästää ohitsesi. Nousufinaalissa on yleensä aina tankkaus. Tankkaamisen ajaksi auto on nostettava varikolla pois ajoväylältä siihen varatulle korokkeelle. Tankkaus kannattaa suorittaa huolella. Polttoaine pakoputkelle aiheuttaa paineen tippumisen ja sitä kautta sammumisen varikon suoran päähän. Vajaaksi jäänyt tankki ei myöskään onnistumista paranna. Mekaanikon oikea paikka on suoraan ajajan kohdalla. Yleensä mekaanikko huutaa kuskin nimen ja tankki tai tankille, jonka kuljettaja kuittaa.

Ajo päättyy kun annettu aika tulee täyteen ja ohitat maalilinjan. Jos olet nousijoiden joukossa, pääset ajamaan seuraavaan oman haarasi nousuerään, muussa tapauksessa pääset nostajaksi, jonka jälkeen viralliset kisasi on ohitse. Nousija-auto tarvitsee todennäköisesti taas uuden numeron.

Ajot ohi

Ajojesi loputtua on hyvä käyttää aikaa lajin hienouksien oppimiseen sekä uusien ystävyyssuhteiden luomiseen. Kokeneilta kuskeilta ja mekaanikoilta saat arvokkaita vinkkejä.

Sopivassa välissä ajat tankin loppuun ja laitat afterrun öljyn koneeseen, jos seuraavan ajokertaan menee aikaa.

Tarjoamalla omaa apua – saat sitä itse myös tarvitessasi.

Kilpailualueelta saa poistua palkintojen jaon jälkeen. Kuuluu hyvään urheiluhenkeen juhlia voittajia. Kuka tietää vaikka olisit itse joskus voittajana!

Ja muista ottaa OMA radio mukaan kilpailun jälkeen. Tämä on klassikko unohduksen kohde.

Kiitos lukemisesta. Toivottavasti tulet radalle viihtymään!

28
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 19.02.13 - klo: 15.25 »
Tässä kun mekaanikko alkaa talvihorroksesta heräillä kesäkautta varten, niin kalustoinventaariossa on ilmennyt tarve hankkia varaservo M8 autoon. Markkinoilla on jo ollut jonkun aikaa HV servoja, jotka suoritusarvoltaan on huomattavasti normi 6 V sarjoja parempia ja edustavat servojen tulevaisuutta. LiPo tai Life akuilla on menty jo jonkin aikaa, mutta regulla tai diodilla jännitettä alentaen. Uskoisin, että moni haluaisi siirtyä HV servoihin, mutta 2 + 2 laatuservon kertahankinta on lompakkoa loveuttava. Lueskelin ulkkipalstoilla, että moni on ajanut ainakin käyttämiämme Futaban BLS (6V) servoja 7,4 lipolla vuosia ilman murheita. Onko jollain vastaavaa kokemusta? Ja onko kukaan ajanut sekamallilla eli toinen servo 6 V ja toinen 7,4 V suoralla lipojännitteellä?

29
Paljon hyvää asiaa.

Tässä Tanskan maalta esimerkki miten yhteiskunta voi tukea rc-urheilua http://www.grcc.dk/images/100_0412-2.jpg puitteiden osalta. Tuo lätäkkö on rc-veneille ja talo on kerhotalo. Ainakin sieltä sai PM-kisojen yhteydessä ruokaa.

M8 puoli ainakin on heikommalla tasolla Tanskassa kuin Suomessa, joten puitteet eivät tuo onnea vaan ihmisten toimeliaisuus!

30
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e tulevana kesänä?
« : 15.02.13 - klo: 15.23 »
Törmäysenergia lisääntyy suoraan painon suhteen eli 1 kg verrattuna 4 kg on 300% enemmän energiaa. Sen sijaan nopeus lisää törmäysenergiaa nopeuden neliössä. Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että jos ja kun hyppyreitä tehdään, niin ne on oltava hidasvauhtisia. Näin siis jos edetään turvallisuus johtolankana.

Toinen tapa vähentää törmäyksen kohtalokkuutta on tehdä sama kuin hyppyrimäissä on tehty eli alastulokumpare myötäilee hyppyä, jolloin hyppykorkeus jää alhaiseksi.

Nämä kaksi asiaa eivät poista onnettomuutta, mutta pienentää sen vaikutuksia.

Räpätin autoihin?

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 35