VIHTI miniland

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Koheltaja

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 135
1
Ostetaan / Ostettu
« : 24.05.23 - klo: 15.50 »
pois

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 13.05.23 - klo: 14.31 »
S2-10 kasattu, nopari blinkylle ja 13.5T lainamoottori kiinni, videolla välitykset pinjoni 30 ja spurri 72. Lämpöjen kanssa ei mitään ongelmaa ja kulkua ihan kivasti, verrokkina oli viime kisan virituuppien ajat. Joku 120-150 kierrosta tuli ajettua eikä renkaat kuluneet juuri ollenkaan.

Molempien kuskien yhteenveto stanusta on että pirun hauska ajaa kun ei tarvitse taistella tehojen kanssa ja voi keskittyä enemmän ajamiseen. Vaikka auton säädöissä ja välityksissä on vielä hakemista niin suurin säätö tulee olemaan ajotekniikassa koska siinä on parannettavaa molemmilla kuskeilla, varsinkin mekaanikolla. Molemmat jäi heti koukkuun tähän luokkaan :smiley:

Tästä on hyvä jatkaa testejä tulevaa sisäkautta varten.

https://aijaa.com/q025tZ


3
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 02.05.23 - klo: 16.11 »
Muotoillaan vaikkapa näin. Aloittelija ostaa takavedon ja ajelee sillä turffilla tyytyväisenä, voi kun on helppoa kun pitoa riittää eikä auton säädöt ole niin justiinsa. Into piukeena ojaa turffilla muutaman kisan ja siitä jää nälkä päälle joten osallistuu myös muihin kisoihin.

Kisapaikalla onkin ratamateriaalina betoni joka on kieltämättä kyllä alkuun hyvinkin haastava kokeneellekkin kuskille joka ei ole vuosiin ajanut betonilla. Liukastelua, driftaamista ja ihmettelyä kun muut ajaa niin helkutin kovaa eikä liukkaudesta ole tietoa vaikka on samat renkaat alla. Tulee turhautuminen ja harrastamisen mielekkyys saa kolauksen, voi olla että se oli sitten siinä, tai aletaan opiskelemaan auton säätöjä ja muuttamaan ajotyyliä.

Betonilla ajaminen vaatii malttia, opettaa auton säätämisen vaikutuksia auton hallintaan kun onnistumisia alkaa tulla niin huomaan oman kehityksen lähteneen nousuun kun auto pysyy linjalla eikä pyöri sykkyrää kuten akoina päivinä. Takavetoisella ajaminen betonilla on haastavampaa kun nelkulla mutta opettaa ajamista enemmän kun nelkku, joka luo kuskille illuusion että helppoahan tämä on, kunnes tulee vetokuski jonka vauhdista selviää hyvin nopeasti että kirittävää on.

Aivan varmaan S2-10 autolla aloittelijan käsissä tulee olemaan haasteita liukkaalla radalla, mutta sitä varten me kokeneemmat ollaan paikalla että voidaan auttaa aloittelijoita oikeille jäljille, kuten tähänkin asti. Ja vaikka se oma osaaminen ei ole A-ryhmän kärkitasoa niin siitä huolimatta aloittelijoiden opastaminen on erittäin tärkeää ja susiteltavaa, joskus saattaa jopa tulla hyvä mieli itselle kun huomaa että aloittelijan auto alkaa pysyä radalla ja parhaassa tapauksessa ajolinjalla.

Jos nyt keskityttäisiin tässä viestiketjussa enemmän S2-10 luokkaan ja siihen miten saadaan aloittelijoita ja vähemmän krossia harrastavia kuskeja mukaan luokkaan. Turhat kärjistämiset ja väännöt ratamateriaalista ei houkuttele ketään mukaan, lähdetään mielummin liikkeelle positiivisuuden kautta ja lopetetaan turha marmattaminen joka ei edistä kenekään harrastamista.

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 30.04.23 - klo: 07.53 »
Jos ollaan huolissaan että S2-10 luokka tulee tuhoamaan koko RC-harrastuksen ja kisaamisen niin huoli on turha, varsinkin niiden keskuudessa joita kyseinen luokka ei kosketa millään tavalla. S2-10 on vastaava mikä on rata-matto luokissa stokki tai stanut, ei niissäkään lajeissa ajeta pelkkää viriä, eikä aloiteta suoraan virillä.

Mitä siitäkin tulisi kun ajettaisiin turistia ja mattokiilaa pelkkänä virinä ja lopetetaan siinä sivussa kaikki muut hitaammat luokat, kuten suurta suosiota nauttiva rekka-luokka?

Sähkökrossissa on pelkkiä viriluokkia ja nykyisillä sähköillä vauhdit on kasvaneet todella koviksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos aikoo ajaa kärjen tuntumassa niin se vaatii mielettömästi treeniä joka omalta osalta lisää viriluokan muutenkin kovaksi nousseita kustannuksia, vaikkapa renkaiden osalta joita pitää olla reilusti eli runsaasti, näin ainakin turffilla mutta pätee osittain muihinkin pintoihin.

Meillä on ollut hyvänä verrokkina kaksi nelkkua joilla on ajettu viime syksystä asti. Molemmat on virejä mutta toisessa autossa on tehot varsin maltilliset että kuskin kädet ja pää pysyy edes jollain tavalla mukana. Täysitehoisella uusien renkaiden käyttöikkuna on hyvinkin kapea turffilla, jos haluaa treenata huippusuorituksia ja ajaa kisoissa kärkeä vastaan niin renkaita menee jumalattomasti. Sama havainto betonilla.

Vastaavasti miedommalla koneella olevalla nelkulla rengaskulutus on selvästi inhimillisemppää eikä uuden ja kuluneen renkaan kontrasti ole niin suuri että se näkyisi merkittävästi kellossa, kun vauhdit on pienemmät niin kuluneella renkaalla pystyy ajamaan samoja aikoja ja tuloksia kun uusilla renkailla.

Autojen mekaaninen kuluma korreloi myös suoraan tehoihin ja vauhteihin, toiseen autoon on vaihdettu enemmän laakereita ja voimansiirron osia kun toiseen. Huollon puutteesta johtuvaa kulumaa ei ole kummassakaan autossa joten siihen ei kannata vedota. Kovissa vauhdeissa kun pelit poistuu niin tehokkaalla virillä tuho on yleensä ollut radikaalimpaa ja osaa saanut vaihtaa välillä vähän reilummin.

Yhden talvikauden ajojen perusteella A-finaalin kärkeen vaadittavilla tehoilla kokonaiskustannukset on ollut selkeästi korkeammat kun miedommilla tehoilla olleella autolla jonka kulku on ehkä nelkkustanun luokkaa. Ja nämä on tosiaan ollut nelkkuja, ei tuuppeja.

Toivottavasti Hakkilassa nähdään monia muitakin stanukrosseja tulevalla sisäkaudella, jos kisoissa saataisiin tulevaisuudessa omat erät stanuille.


5
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.04.23 - klo: 19.02 »
Kiitos! :smiley:

Sittenhän tässä ei ole mitään epäselvää, kesän aikana romppeiden ostoa ja ajamaan.

6
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.04.23 - klo: 18.43 »
Onko olemassa, tai kehitteillä säännöt ja missä vaiheessa lukitaan moottorityyppi ja mahdollisesti merkki/malli?


7
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.04.23 - klo: 06.33 »
Ollaanko nyt tekemässä RTR-luokkaa ja sillä korvataan mahdollinen stanuluokka, vai tuleeko stanuluokka omana RTR-luokan lisäksi vai molempien yhdistelmänä?

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 20.05 »
Miksi ihmeessä? Voitto vaarantuu välittömästi jos vaariluokassa on toinenkin kilpailija :cool:


9
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 16.54 »
Pappaluokan perään vielä vaariluokka :afro:

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 10.04.23 - klo: 15.36 »
Mites nelkut, onko niillä tulevaisuutta stanuissa?


11
No nyt ei imurointi ainakaan ole kalustosta kiinni. Heittäkää se fleece pussi kuikkaan (jos tuli mukana) ja imurointi suoraan säiliöön, käyttökytkin 2 tai 3 asennolle että puhdistaa suodatinta.

12
Koti-imuri oli provo, että saadaan laitteet kuntoon.

Huono läppä joka ei ainakaan tänne uponnut millään tavalla. No, se siitä.

Olen hallitukseen yhdeydessä imureiden osalta kun jotain tiedän luulevani niistä.

13
En jaksa uksoa että kovinkaan moni tuo kotoa pöynimurin radan imurointiin, kotitalousimurit ovat muutenkin täysin väärä valinta kyseiseen työhön. Vahva suositus olisi hankkia asianmukaiset imurit jotka on tehty ammattikäyttöön ja välttämättä ei tarvitse käyttää erillistä pölypussia. Esimerkiksi Kärcher NT30 on aika sopivan kokoinen ja helppo käyttöinen ratojen ja varikon imurointiin, vastaavat on olleet ammattikäytössä ja niistä on hyviä kokemuksia mm. kestävyyden osalta.

Reiman Racing ottaa ensimmäisen imurointivuoron ensi viikon lauantaina 28.1 klo 8:00 alkaen, imuroinnissa menee arviolta tunti joten ysin jälkeen pitäisi päästä radalle. Viikkovuorot eivät käy töiden ja pitkän matkan takia. Ensi lauantaina voi tutustua ylläoleviin imureihin jos seura sellaiset haluaa hankkia helpottamaan ratojen ja varikoiden puhtaanapitoa.

Lopuksi, en ole imurikauppias eikä ole kytköksiä kyseiseen merkkiin.

14
Sinäkö olet jatkossa ratavastaava turffiradalle? Jos olet, niin aika negatiivisella asenteella olet käskyttämässä porukkaa talkoisiin omilla siivousvälineillä. Onko hallitus päättänyt että turffirata imuroidaan omilla välineillä kun muihin tiloihin on tarjolla siivousvälineet yhdistyksen puolesta?

Turffissa on paljon miinuksia mutta myös plussia koska porukka sen pinnan haluaa, ei se betonikaan ollut aivan ongelmaton ratapinta. Sillä mennään mitä hallitus on päättänyt eikä purnaaminen ainakaan houkuttele uusia harrastajia. Päätös oli oikeudenmukainen koska turffi oli toimintasuunnitelman mukaan tulossa ajopinnaksi kevät 2023 ja äänestys tukee tätä asiaa. Sitä en sano oliko päätös hyvä vai huono koska meille on aivan sama mikä pinta radassa on, treenataan, säädetään autoja ja ajetaan kisoja.

Jatkossa emme näe huonona vaihtoehtona että syys- ja kevät ajetaan eri pinnoilla, ellei löydy nyt olevien pintojen yhdeistelmä' missä on enemmän hyviä kun huonoja puolia.


15
Mikä on betonikrossiradan tulevaisuus materiaalin osalta, jos materiaali vaihtuu niin millä aikataululla?

Kevätkausi hyvällä alulla ja moni on epätietoinen millä pinnalla ajetaan. Meille se on ihan sama mikä pinta radalla on mutta jos materiaali on vaihtumassa niin on turha ostaa pussillista renkaita betonille ja jatkaa testejä betonilla. Varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan.

Eiliseen kisaan ei ilmeisesti oltu pidotettu rataa tai pidotus on ollut vähäistä? Meno oli krossimaisen luistavaa ja pitolinjan kontrasti linjan ulkopuolelle ei ollut yhtä terävä kun pidotetulla radalla joka mahdollisti paremmin ohitusten yrittämistä, myös renkaat kesti hyvin verrattuna aiempiin kisoihin joissa oli kovempi pito.

Viime syksynä profiili vaihtui varmaan 10 kertaa ja harvemmin radalla käyvällä oli lähes aina uusi profiili opeteltavana eikä pysty vertaamaan aikoja tai auton käytöstä edellisiin käynteihin. Toivottavasti kevään aikana sama profiili pysyisi pidempään samana kun syksyn aikana. Ehkä on myös pienempi kynnys osallistua kisoihin jos on tuttu profiili, eikä päivä mene uuden profiilin opetteluun ja auton säätöjen etsimiseen.

Tärkeintä olisi nyt saada päätös millä pinnalla ajetaan, oli se mikä tahansa, epätietoisuus ei palvele radan käyttäjiä jotka arpoo kevätkauden maksun kanssa.


EDIT: muutama ajatuspieru poistettu ja loput jätetty :cool:



16
Lauantaina paikalla tulee olemaan kattava buffetti joka sisältää kaiken aamiaisesta iltaherkkuihin, kannattaa siis tulla paikan päälle nälkäisenä eikä nälkäisenä tarvitse lähteä kotiin.  :wink: Koitamme järjestää Sunnuntaillekin buffan paikalle!

Loistavaa!

Onko puffa samalla tavalla kun keväällä eli aamulla maksetaan päivän setti vai vingutellaanko korttia pitkin päivää?

17
Tänään rata oli liukas ja pito epätasainen ja ajaminen oli lähinnä selvytymistä, ei millään tavalla mielekästä. Kierrosajat selvästi hitaamipia kun edellisellä kerralla kun pito oli mitä oli, siitä huolimatta kova rengaskuluma yllätti joka oli samaa luokkaa kun turffilla.

Toinen mikä hämmästytti oli auton ja renkaiden likaisuus, erän jälkeen kun mekkasi niin kädet oli mustana kuin mattoluokissa. Tästä syystä kysyin onko renkaiden pidotuksesta, kovasti toisilla kumit vinkuu jopa linjan ulkopuolella.

Miten rataa on tarkoitus huoltaa että pito pysyy tasaisena sekä vertailukelpoisena kerrasta toiseen?

Olisin näistä asioista kysynyt muilta kuskeilta mutta kovin on vähäisesti kuskeja isoon ääneen himotulla betoniradalla.

18
Millä pitoaineella ajetaan betoniradalla?

19
Oli aika siistii seurata kisaa teeveestä ja Aapo hoiti hienosti selostuksen lajista ja kisasta! Näkyvyyttä tuli taatusti ja ehkä jokunen uusi harrastaja lajin pariin  :smiley:

20
Yleinen keskustelu / Vs: RC10 oma Discord kanava?
« : 22.03.22 - klo: 17.27 »
Mitä jos vaikka koitettais vaan pitää nämä perinteiset foorumit hengissä, kun näissä tieto säilyy vaikka seuraavillekin sukupolville? Ihan tarpeeks on jo nuo facebookit sun muut twiitterit rokottanut foorumeilta käyttäjiä pois...

Paras postaus pitkästä aikaa, ei lisättävää.

21
Kilpailukutsusta lainattu:

Huomenna ajetaan!!

-Liitteenä erälistat ja aikataulu. Ovet aukeavat viimeistään 8.15, vapaat treenit alkaa 9.00 ja viralliset treenit 10.00
-Jos on vielä ajohaluja mutta ilmoittautuminen unohtui niin aamulla pääsee vielä mukaan
-Aamulla ei tarvitse kotona syödä aamiaista, kisapaikalla löytyy buffetti ja 8.30-> saa aamiaissämpylät, Fullspeed suosittelee:

FORS MEGA Buffa 19,90€ (erikseen 25,90€)

Sisältäen:
-Aamiaissämpylän
-Koko päivän kahvit
-Kassler pihvi, ranskalaiset ja salaatti lounaan
-Koko päivän mehut
-Pannukakku hillolla ja kermavaahdolla
-Hot Dog kaikilla herkuilla

Kotiin ei tarvitse lähteä nälkäisenä!

Tervetuloa kisailemaan tai seuraamaan kisoja paikan päälle!

Olen kiertänyt jonkin kilpailun ja tapahtuman eri lajeissa viidellä eri vuosikymmenellä eikä ole vielä näin hyvää muonitusta tullut vastaan. Puffa oli enemmän kun loistava ja hinta kohdallaan, helppo hakea syötävää ja juotavaa kun siltä tuntui ja ruoka oli laadukasta sekä maukasta, eikä tarvinnut lähteä nälkäisenä kotiin.

Rataa kehuttiin jo edellisessä kisassa ja siihen päivitetty puffa päälle sekä hyvin vedetyt kisat, kyllä kelpaa. Kiitos kaikille talkoolaisille jotka ovat tehneet pyyteetöntä työtä että me muut päästään harrastamaan ja kisaamaan!  :smiley:


22
On toiveita tilanteen paranemisesta jossain vaiheessa, mutta ei varmuutta asian onnistumisesta.

Loistavaa! Ja kiitokset teille jotka harrastuksena mahdollistatte foorumin olemassaolon  :azn:

23
Hieno että foorumi on saatu taas toimintaan mutta... harmittavan usein foorumi on pois käytöstä. Täällä kuitenkin käydään sääntökeskusteluja sekä kisainformaatiota ja ne joilla ei ole facea tai muuta somea niin he putoavat pois kelkasta, joten olisi hyvä ettei foorumi olisi sulki joka toinen viikko.

Onko toiveita tilanteen parantamiseen?

24
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 23.12.21 - klo: 13.17 »
Ja monta muuta pienempää ja isompaa "oolnjyy" statuksen omaavaa muutosta, kuten painopisteen siirto eteenpäin. Jos autot saapuu ensi viikolla niin pääsee kuski testaamaan miten ´22 toimii käytännössä.

25
Tulokset / Vs: Winter Jumps 2021 kierros 2 11.12.2021
« : 15.12.21 - klo: 17.10 »
Aivan mahtavaa raporttia ja materiaalia, tämä lähtee jakoon :smiley:

26
Meidän tiimin osalta oli pitkästä aikaa hieno kisapäivä ja tulokset saatiin aikaan puhtaalla ajolla, lainassa ollut auto toimi loistavasti ja rataprofiili oli hyvä sekä kisaaminen rehtiä ilman sähellyksiä.

Iso kiitos järjestäjille hyvin vedetystä kisasta ja erityinen kiitos ratamestarille joka oli porukan kanssa tehnyt hyvän ja ajettavan rataprofiilin!

27
Ajatuksena säätöjen jakaminen on hieno mutta käytännössä ei välttämättä ole oikotie eteenpäin vauhdin osalta, eikä ole järkevää pitkällä aikavälillä koska silloin aloitteleva kuljettaja tuskin tulee koskaan oppimaan auton säätämistä kun ei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin.

Vaikka me ollaan ajettu vuosia niin edelleen opetellaan alustan säätämistä, kuunnellaan neuvoja kokeneemmilta ja ajetaan satoja-tuhansia kierroksia testejä ja yritetään ymmärtää säätöjen vaikutuksia. Olemme myös kopioineet huippukuskien julkaisemia säätöjä eikä ne ole olleet oikotie onneen, hyvin harvoin, jos koskaan ne säädöt olisi olleet kuskin ajotyylille sopivat. Toki poikkeuksiakin on ja niistä on saatu hyvä pohja jota on pienillä muutoksilla muutettu kuskille sopivaksi.

Säätöjen kopioimista tärkeämpää olisi saada aloittelijat ymmärtämään miten autoa säädetään ja mikä vaikuttaa mihinkin. Tässä valitettavasti ei ole helppoa oikotietä vaan tulee tarvitsemaan paljon omatoimista opiskelua ja kyselyä kokeneilta kuljettajilta. Youtubessa on paljon säätövinkkejä huippukuskien kertomina joita kannattaa kuunnella ja sisäistää asiat joita he käsittelevät videoissaan. On olemassa kännykkä sovelluksia jotka kertoo mikä säätö vaikuttaa mihinkin, sekä autojen valmistajien taulukoita ja jopa videoita missä kerrotaan säätöjen vaikutuksesta. Xray on hyvä esimerkki ja heillä tiimikuskit ovat tehneet monia videoita autojen säädöistä,  heiltä löytyy myös säätö oppaita netistä.

Rohkeasti kysymään nopeammilta kuskeilta säädöistä, jos juttu ei luista niin uutta ryhtiä ja kysymään seuraavasta pöydästä jos saisi apua ja vinkkejä säätöihin. Meiltä voi aina tulla kysymään neuvoja, vaikka tulosten puolesta ei kärjessä olla, autetaan mitä voidaan ja osataan.



28
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 09.10.21 - klo: 07.06 »
Löytyykö joltain toimivaa setuppia Hakkilaan T4´21 ja pro+ vauhtiselle virille? Ajot ja testit jääneet vähiin ja setupit vähän hakusessa.

29
Hyvä Pekko, ole jatkossakin mukana suunnittelemassa meille hyviä ratoja!

30
En tiedä kenen tai keiden käsialaa on nykyinen krossiprofiili mutta hyvän profiilin olette tehneet. Eilinen Jerzin kommentti kisan jälkeen vielä korosti tätä, eipä mennyt paljoa autoja rikki kisan aikana. Ei myöskään nostajilla ollut kovin paljon nostettavia. Tämä kertoo siitä että profiili on toimiva eikä siellä ole mitään selviytymistä vaativaa kohtaa tai elementtejä, myös ihme kikkailu hyppyrit ja mutkahyppyrit loisti poissaolollaan. Erot tulee ajamalla eikä selviytymällä, oli kuskin taitotaso mikä tahansa.

Tämän tyyppisiä profiileja jatkossakin kiitos, yksi parhaita profiileja mitä Hakkilassa on koskaan ollut :smiley:

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 135