Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - thomsva

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8
1
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.09.20 - klo: 12.10 »
Kauden säännöt ovat nähtävästi jo kasattu yhteen. Esitän tässä kuitenkin ajatuksen pohdittavaksi vaikka seuraavia kausia tai erillistä etuvetoluokkaa ajatellen. Mitä jos etuvedossa siirryttäisiin rajoittamaan korivalikoimaa ETS sääntöjen mukaisiksi etuvetokoreiksi. Uusimmat julkaistut ETS säännöt sallivat etuvedoissa yhdeksän eri koria viideltä eri valmistajalta:

Bitty Design HC-F
Montech WR1, WR4, Mito RX, 308 TCR
Protoform Europa
Tamiya VW Scirocco, VW Golf R
Blitz EK9

https://www.eurorcseries.com/ets/rules

Kyseessä on siis valikoima hyvän näköisiä koreja, joiden esikuvat ovat myös etuvetoisia. GT koreihin verrattuna näissä on varmaan vähän korkeampi painopiste, joten pientä tasoistusta varmaan annettaisiin verrattuna nykyiseen melko vapaaseen korisääntöön. Aikanaan kun ollaan päädytty vapaampaan sääntöön, tällaisia koreja ei ollut olemassakaan. Nyt kun etuvetoluokkaa kisaillaan enemmän euroopassa on myös korivalikoima parantunut. Omissa silmissäni tällainen korisääntö lisäisi etuvetokisailun näyttävyyttä ja kiinnostavuutta.

2
Bensa-autot / Vs: FG MINI 4wd CHALLENGE FINLAND 2020
« : 30.01.20 - klo: 07.40 »
Tarkoitus on mahdollisuuksien mukaan osallistua! Käytännössä varmaan 1-2 kisaa.
#53

3
Bensa-autot / Vs: FG MINI 4wd CHALLENGE FINLAND 2019
« : 05.04.19 - klo: 09.10 »
Mukana ainakin osassa sarjan kilpailuista!

4
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 30.05.18 - klo: 22.31 »
Onko sääntöjen puskurikohta vielä täsmentymässä ennen kisoja?

5
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 18.04.18 - klo: 12.13 »
Käyn huomenna leikkaamassa kisanumerot ja nimitarrat kaikille halukkaille minikuskeille. Ei tarvitse erikseen ilmoittaa halukkuudesta vaan teen kaikille tämänhetkisen listan mukaan.

Numerot saa kisapaikoilta kisapäivinä tai viikonlopun Hupicon messujen aikana Fullspeedin ständiltä.
Muoto on sama kuin edellisinä vuosina, eli valkoiset 75x70mm pohjat pyöristetyin kulmin, joiden päälle kiinnitetään 60mm korkuiset numerot.

6
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 14.03.18 - klo: 20.17 »
Suunnittelin ja teetin jo vuosi sitten vahvikkeet takatukivarsille mutta ne jäi minulta asentamatta. Nyt Ilpo on koeasentanut kyseiset vahvikkeet ja todennut ne toimiviksi. Vahvikkeet on 3mm hiilikuitua ja ne on tilattavissa Armattanproductionsilta: https://armattanproductions.com/pages/product_details/8185

Olen itse tilannut Armattanilta monta kertaa ja paketit ovat aina tulleet perille. On kuitenkin hyvä varautua 5-6 viikon toimitusaikaan.

7
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 25.02.18 - klo: 22.03 »
Jes, samaa suunnittelua edustaa.  :smiley:

Voin kyllä tehdä numerotarroja taas kaikille halukkaille. Samanlaiset kun aikaisemmin, eli valkoiset 75x70mm numeropohjat pyöristetyin kulmin, joiden päälle 60mm korkuiset mustat numerot.

8
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 24.02.18 - klo: 22.15 »
Kauden 2018 valmistelut hyvässä vauhdissa! Erityisen mukavaa täältä päin katsottuna on, että pääkaupunkiseudulle on tullut pari uutta Miniä. Yhdessä muiden kanssa kun on aina hauskempi harrastaa. Toivotan uudet ministerit tervetulleiksi hienoon luokkaan!

Kevättä odotellessa olen maalannut uuden korin, ja asentanut autoon nopeammat oranssit bensaletkut.  :wink:
Vielä olisi hyvä tehdä voimansiirron "syväpuhdistus". Forecan mukaan ei onneksi ole vielä kiire saada auto valmiiksi.

9
Saako GT12 osallistujat järjestäjältä numerotarrat koriin?

10
Auto lähes kisakunnossa!  :roll:

11
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 17.01.18 - klo: 12.37 »
Kyllä 1-2 kisaa tai enemmänkin jos aikataulut sallivat.

#53 Thomas Svartbäck, Fullspeed RC

12
Tilasin Phatbodies Miglia korin Miniin. http://phatbodies.bigcartel.com/product/mini-miglia

Tämä ei ole listattu sallituksi Classicissa eikä Compissa, mutta tuon sen näytille Eurajoelle niin sääntötoimikunta voi pohtia sopiiko se listoille otettavaksi.

13
Kovasti yritetään valmistautua tuleviin koitoksiin. Tänään oli neljä GT12 luokan autoa Hakkilan radalla. Aika kivaa on!  :azn: :cool:

14
Onko rata auki tänään iltapäivällä?

15
7.12.  Onroad
Onko ketään tulossa ajamaan GT12 tänään? Tai Miniä?

16
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 16.11.17 - klo: 21.10 »
Vihdoin olen Porschen omistaja!  :azn:

GT12 luokkaan Kamtech Porsche GT3.

17
Tamiya / Vs: Tamiya FF-04
« : 01.11.17 - klo: 16.13 »
Tällainen siitä tuli. :azn:
Tamiya Golf24 on oikein nätti ja skaalamainen kori. Siitä saa helposti hyvän näköisen. Ainut merkittävä miinus on viidestä osasta koostuva lexan-siipi. Sen kokoaminen on hankalaa, eikä se vaikuta kovin kestävältä. Joku abs-muovista tehty siipi voisi sopia paremmin.

18
Tamiya / Vs: Tamiya FF-04
« : 31.10.17 - klo: 14.30 »
Teeppä testi.
Kuin moottori on kiinni autossa niin ota moottorin takaa kiinni ja yritä liikuttaa sitä.
Joustaakos vai ei.

Joustoa ei kyllä silmällä näe, mutta ehkä sitä hieman tuntee/aavistaa kun oikein kovaa painaa. Moottorilevy saa aika paljon tukea ympäröivästä rakenteesta. Puoliskoiden yhdistävä "puskurikiinnike" on alumiinia. Kokeilut saa osoittaa miten tämä kolareista selviää.

Alumiinilevy olisi jäykempi ja johtaisi jonkin verran lämpöä pois moottorista. Mutta hiilikuitu oli minulle helpommin saatavilla ja luulisin, että se on riittävän jäykkää sekä kevyempää. Ja hyvän näköistä tietty.  :cool:

Voin teettää LCG-settejä lisää jos joku FF-04EVO omistaja on sellaisesta kiinnostunut.

19
Tamiya / Vs: Tamiya FF-04
« : 30.10.17 - klo: 19.29 »
Jes, Kouvolan kisaan tähtäilen. Jos en saa autoa rikki ennen sitä.  :shocked: :wink:
Toivottavasti FWD aktiiveja on riittävästi liikkeellä, jotta saadaan hyvä kisat!

20
Tamiya / Vs: Tamiya FF-04
« : 30.10.17 - klo: 17.57 »
Edellisen viestin 3d tulostetut proto-osat on nyt työstetty lopulliseen muotoon hiilikuidusta. "FF-04 LCG edition" on siis valmis koeajoon.  :azn:

LCG custom osat on siis 3mm hiilikuidusta tehty moottoripukki, sekä auton toiselle puolelle vastaavan muotoinen pidike pariksi. Näiden avulla moottori asentuu noin 5mm alkuperäistä alemmaksi. Moottori on huomattava osa auton painoa, joten koko auton painopistekin tulee merkittävästi alaspäin.

FF-04 EVO Black Edition sarjaa täydentää:
Savöx Black Edition servo,
Musta HW Justock säädin (kolvattu mustat johdot)
Musta Xerun 17.5t moottori,
Musta 4Ah Arrowmax akku, josta poistettu väärän väriset tarrat.
Mustia 5g lisäpainoja on jo useita auton etuosassa. Niitä pitää varmaan vielä lisäillä.
Puskuri on veistetty Tamiya Golf24 korin muotojen mukaiseksi.



21
Niin lyhyellä välityksellä (2*85/23=7.4) jää huippunopeuteen ja ajettavuuteen kyllä toivomisen varaa. 17.5t moottorit ovat yleensä noin 2300kv, jolloin 2s akulla nimellisjännitteellän laskettuna teoreettinen huippunopeus on ~28km/h. Välityksellä 5 on teoreettinen huippunopeus samalla laskentakaavalla 42km/h. Lyhyemmällä välityksellä saa toki enemmän kiintyvyyttä, mutta kun sitä on jo niin paljon välityksellä 5 ettei enemmällä oikein tee mitään. Auto on luultavasti myös vaikeampi ajaa lyhyemmällä välityksellä.

Mun mielestä sun kannattaisi kyllä hankkia se 34t pinioni, jotta saat heti oikean käsityksen siitä miten kivaa VTR autolla on ajella. :)

22
Kyllä lyhempi kuin 5 tarkoittaa, että isompi numero on myös sallittu. Myös tasan 5 käy.

Varmankin final gear drive tarkoittaa juuri tuota. Kyseessä on siis välityssuhteesta viiden suhde yhteen 5:1 tai isompi. Kun pyörät pyörivät yhden kierroksen on moottorin pyörittävä 5 kierrosta tai enemmän. Touringautoissa välitys-suhteeseen vaikuttaa spur-pinion yhdistelmän lisäksi voimansiirrosta (hihnapyörien kokoerosta) tuleva auton "sisäinen välitys". Sisäinen välitys on autokohtainen mutta tavallinen lukema on 1.9. Silloin esim. välityssuhde tasan 5 saadaan 100 hampaisella spurrilla ja 38 hampaisella pinionilla. Välitys = 1.9*100/38=5.


23
FWD ja VTR luokkien painorajojen pudottaminen sai myös melko paljon kannatusta. Säännöissä on edelleen 1425g. Olisiko syytä tuotakin korjata alaspäin ennen sisäkauden alkua?
edit: typo

24
Classicin 55D renkaan ominaispiirre tuntuu olevan halkaisijan huomattava kasvaminen kun rengas on paljon ajettu.  Voisi kuvitella, että vääntävämpi harjaton kone pystyisi hyödyntämään tätä kuluneen renkaan kautta saatua pidempää välitystä huomattavasti paremmin kuin nykyinen hopeakannu. Jos siirrytään harjattomiin voi siis käydä niin, että renkaan halkaisjan merkitys kasvaa nykyisestä.

Tuo Classikin renkaan turpoamista edistää sääntöjen määräämät #53255 insertit, jotka kai on oikeasti tarkoitettu 60D renkaalle. Senhän huomaa asenaessakin, että ei ne ihan helpolla halua 55D renkaaseen mahtua.


25
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 10.06.17 - klo: 20.16 »
Sain numerot leikattua! Varsinaiset kisanumerot on täsmälleen samanlaiset kuin viime vuonna, eli valkoiset pohjat ja 60mm korkuiset paksut musta numerot. Jos joku haluaa niin löytyy myös nimitarrat ja keltaiset numerotarrat ikkunoihin. Nämä ovat scale-hengessä vähän pienemmät kuin aikaisemman viestini kuvissa olevat.

Huomiseksi on sateen mahdollisuus iltapäivällä. Olisikohan jollain katospaikkaa vapaana? Vai mahtuuko kenties koko porukka radalla olevan kiinteän varikkokatoksen alle?


26
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 08.06.17 - klo: 09.14 »
No niinpä onkin. Huomasin vaan että nimiä oli 12 ja ajatus oli katsetta nopeampi päättelemään, että Harri puuttuu.  :shocked:

27
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 08.06.17 - klo: 08.59 »
Kaitsu, mä olen kans ilmoittautunut Hyvinkään kisaan, vaikka ei näykkään vielä KiTi:ssä. Uskoisitko et Minei on melkein saman verran kuin takatuuppareitakin. Montako vaaditaan SM-arvoon?
T: Harri / #27

Harri, kannattaa varmaan vielä tarkistaa järjestäjän kanssa tuo ilmoittautuminen. Nimeäsi ei näy erälistoissa.

28
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 07.06.17 - klo: 09.03 »
Pientä kiirettä tällä viikolla, mutta yritän ehtiä leikata numerotarrat kaikille FG Ministereille. Jaan niitä kaikille halukkaille Hyvinkään kisoissa. Samanlaiset kun viime vuonna olisi tulossa, eli valkoiset 75x70mm pohjat pyöristetyin kulmin, joiden päälle kiinnitetään 60mm korkuiset numerot. Kirjasin on Agency FB Condensed Black.

Viimevuotisia kuvia numeroista ja ehdotettu kiinnitys ovien alaetukulmiin ja konepellille ilmanottoaukon yläpuoelle:











29
Tamiya / Vs: Tamiya FF-04
« : 05.06.17 - klo: 09.03 »
Talvella tulin hankkineeksi FF-04 EVO Black Edition rakennussarjan. Rakentaminen on vielä työn alla koska teen etuosaan vähän muutoksia. Vakiona tässä mallissa on moottori kiinnitettynä melko korkealle, koska XV-01 mallista lainattu etupuskuri estää matalamman moottoriasennuksen. Olen nyt mallintanut uuden moottorikiinnikkeen ja vasemman puolen tukikaaren, joiden avulla saa moottorin 5mm alemmaksi. Tämä vaatii, että moottorille tehdään tilaa hiomalla hieman etupuskuria ja tukivarsien kiinnikkeitä.

Koska sovittaminen on aika millipeliä tein prototyypit 3D tulosteena. Sen avulla mallia on hieman hienosäädetty ja seuraavaksi valmistuu lopulliset osat 3mm hiilikuidusta. Kiirettä ei ole, sillä tavoitteena on saada auto ajoon kun sisäkausi alkaa syksyllä.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy vakiotilanne, jossa moottori jää peräti 7mm pohjalevyn yläpinnasta. Toisessa kuvassa on puskuria työstetty ja moottori irroitettu kiinnikkeestään. Moottorilla on nyt tilaa 2mm pohjalevyn yläpuolella. Kolmannessa kuvassa on keltaiset 3D tulostetut proto-osat kiinni. Lopullisiin osiin tulee vielä pientä hienosäätöä.

30
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 04.06.17 - klo: 20.59 »
Posti toi FG 4483 korikiinnikkeen. Melkoinen pettymys oli, että rungossa ei ole olemassa sopivia kiinnityspaikkoja korikiinnikkeelle, niin että ruuvit olisi valmiina. Mietin jo, että oli hukkaostos. Paremman saisi melko helposti itse tekemällä. Katsoin kuitenkin maailmalta kuvia miten muut ovat tuon kiinnittäneet ja otin mallia. Nyt tuo on asennettu ja ihan hyvin tuntuu toimivan. 4mm asennusreiät piti porata Minin rungon päällä olevaan alulevyyn. Kun reiät poraa lähelle etureunaa saa mutterit alapuolelle irroittamatta alulevyä. Kätevä homma, vaikka kyllä tuo osa olisi voinut olla valmiiksi paremmin suunniteltu.


Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8