Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hanewish

Sivuja: [1]
1
Moi! Autolla olen ajellut silloin tällöin, mutta nyt tuli hankittua radio-ohjattava vene ja siinä varsinkin nestejäähdytyksen toiminta mietityttää. Eli Proboatin Blackjack 29 vene kyseessä ja ymmärrykseni nestejäähdytyksestä on että vene imee vettä sisään peräsimen kautta ja veden pitäisi kulkea sielä letkua pitkin moottorille ja tulla ulos sitten veneen vas kyljessä olevasta reiästä. Kuitenkin kun veneellä ajaa rauhallisesti en näe vettä tulevan ulos kyljestä. Eli oletus tai pelko on että jäähdytys ei toimi, ja että vesi ei virtaa moottorin läpi. Mutta tarvitaanko tässä vain lisää vauhtia jotta vene "imisi" veden sisäänsä ja se kulkeutuisi moottorin läpi poistuakseen kyljestä ulos. Kovemmassa vauhdissa tätä ei vain pysty todentamaan.
Kannen alle kun katseli niin veden jälkiä näkyi putken sisällä varsinkin alkupuolella, mutta en pystynyt varmaksi sanomaan onko vesi virrannut koko matkan sisään poistuakseen sitten kyljestä ulos. Toisaalta ajattelen, että eikö veneen pitäisi liikaa kuumennessaan sammuttaa itsensä ennenkuin vahinkoa pääseen syntymään?

Olisiko ajatuksia tästä tai neuvoja jäähdytys systeemin testaamiseen sekä myös huuhtelemiseen merivedessä ajamisen jälkeen.

2
Yleinen keskustelu / Akut ja laturit
« : 18.12.13 - klo: 17.26 »
Moi! Mulla on sähköauto ollut nyt vajaan vuoden ja tänään saapui siihen eka Lipo akku. Monenlaisia varoituksia ym olen lukenut lataamiseen ja käyttöön liittyen, mutta olisi mukava vielä varmistaa miten hommassa edetään.

Laturina mulla on Maxxtrax 680 ac+, jolla lataamisen pitäisi onnistua.
http://www.radiocontrolymodelismo.com/WebRoot/StoreES2/Shops/ec0918/4F61/1FFB/B354/9CA2/338B/AC10/1417/D97A/MAXXTRAX_680.pdf

Ja uuden akun speksit: 35c, 7.4v, 2 cell, 7600mAh Lipo

Eli autosta ensin Lipo safe mode päälle, sen asetuksen löydän ohjekirjasta. Mitä tapahtuu kun akku sitten aikanaan tyhjenee riittävästi? Pysäyttääkö nopeudensäädin vauhdin, vai mitä? Auto on Traxxas Slash 2wd

Sitten lataus, mitä kaikkia tietoja laturin pitää syöttää? Ja voiko laturin antaa ladata niin kauan kuin se hommaa jatkaa?

Akussa on Traxxasin normi liitin valmiina sekä pienempi johto, joka on kaiketi balansointia varten? Eli tämä ilmeisesti laturin mukana tulleeseen palikkaan kiinni ja siitä johto laturin ( Balance charging socket 6s) liittimeen? Onko johtojen kytkemis järjestyksellä merkitystä?

Laturissa on myös liitäntä Temp sensor, mutta siitä ei kai tässä tarvi välittää?

Ilmoittaako laturi akun varauksen, itsellä kun ei ole tietoa onko kaupasta saapunut akku täysi vai tyhjä. Tai ehkä auton nopari kertoo asiasta kun akun kytkee autoon; eli kulkee jos on virtaa ja päinvastoin.

Latauspussi löytyy, mutta ihmettelen miten akun pullistumisen huomaa latauksen aikana kun akku on ison latauspussin sisällä?

Kiitos avusta jo etukäteen!

Hannu

3
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 21.01.13 - klo: 07.10 »
Lopulta lataus oli valmis ja lukemat ruudulla 10.xxV ja 3414mAh ja lisäksi akku oli niin kuuma ettei sitä paljoa yli 10s pystynyt pitämään kädessä? Onko toi vielä hyväksyttävän rajoissa vai mikä meni pieleen?

4
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 20.01.13 - klo: 22.44 »
Mitenkäs se menee noiden latureiden kanssa, kun uudella "äly" laturilla juuri lataan 3000mAh, 8,4V NihM akkua 3.0 amppeerilla ja laturi näyttää kokoajan n. 10V suruista jännitettä...pitääkö huolestua kun se nousee yli ton 8,4V.

5
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 13.01.13 - klo: 14.19 »
Ok. Tarkennan vielä. Eli kärsiikö akku jos sitä lataa isommalla ampeeri määrällä? Vai onko hyötyä käyttää pienempää?
Mun nykyiset Nihm akut on 3000 ja 3700mAh, eli millä asetuksilla niitä saa ladata tai sitten 7400mAh Lipoa, 2s minkä ajallelin laittaa autoon jossain vaiheessa.

6
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 13.01.13 - klo: 13.04 »
NiMh:it voi ajella niin tyhjäksi kuin menee,mutta ei varmaankaan ole pakko ajaa aina loppuun asti.
(Yksi myyjä oli tosin isälleni kertonut,että pitäisi NiMhit "ajaa" loppuun asti)
LiPot eivät hyydy,joten tehon loppumista tuskin kovin huomaa. LiPojen raja on 3,2v eli tätä kennokohtaista jännitettä ei saa alittaa. Itse ajelen kennokohtaisen jännitteen 3,4volttiin. Tätä varten joissakin LiPo yhteensopivissa nopareissa on LiPo cut off,joka säädetään (riippuen noparista) haluamalleen kohdalle. Siis,että stoppaako auto menon esim. 3,2 vai 3,4volttiin.
LiPojen latauspussi kannattaa ehdottomasti olla. Tämä siksi,että jos akkusi jostain syystä päättää irtisanoa itsensä,niin voit toiminta savujen tullessa heittää nopeammin akun pihalle. Jos latauspussia ei ole ja akut syttyvät palamaan tms. niin ongelmana onkin se miten saat akut siirrettyä semmoiseen paikkaa,missä ne eivät ole vaaraksi tulipalon tai muiden ihmisten/eläinten takia.

Okei, eli Slashin "Lipo" ajotilassa nopari siis stoppaa auton automaattisesti kun tuo reilu 3 volttia saavutetaan?
Kuinka kauan Lipon tai NiHM akun lataaminen kestää oikealla laturilla? Tolla paketin mukana tulleella kun kestää sen 6-8 tuntia.
Mietin vaan, että jos Lipon kanssa pitää olla tarkkana ja eikä saa jättää lataukseen valvomatta, niin kauanko pitää olla valvomassa että akku on täysi?

7
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 13.01.13 - klo: 07.01 »
Akuista muutama kysymys.

Ajan vielä NiHM akulla ja lataan sen auton mukana tulleella peruslaturilla. Pitääkö tämä akku ajaa aina niin loppuun kuin auto kulkee?
Lipoa mulla ei vielä ole, mutta oliko se lipoissa tarkkaa ettei aja enää yhtään sen jälkeen kun tehot alkaa autosta loppua? Kunnon laturi mulle on tulossa eli sillä varmaan onnistuu akkujen kunnossapito paremmin jatkossa.

Lisäksi tuli mielee, että mikä on Lipo akkujen latauspussi tms? Ja pitääkö sellainen olla jos on Lipo akku käytössä?

8
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 06.01.13 - klo: 13.20 »
Kiitos avusta!

Täällä on saanut niin hienosti apua kysymyksiin, että jatkan seuraavalla aiheella joka mietityttää.

Slashin rengaskoko ja numerot joilla niitä ilmoitetaan. Koko on 2.2 tuumaa eli vajaa 6 cm mikä näytti mittaamalla tarkoittavan vanteen ulkoreunan halkaisijaa.  Voiko autoon laittaa isompaa ja leveämpää rengasta ja millä selvitetään oikea renkaan ja vanteen koko kun mietin tuollaisen "matalaprofiili" renkaan laittamista?

Jotain tämän tyyppistä kuin linkin kuvassa: http://www.hobzob.com/vehicles/view/p/rc/v/421/i/shredder_eats_tires

Eli renkaan ulkohalkaisija on varmaan sama kuin vakio setupissa, mutta renkaan korkeus on matalampi ja vanne isompi ja leveämpi...

Onko vanteiden kiinnitys= akseli aina vakio va onko jotain merkkikohtaisia eroja? Ja kuinka leveän renkaan autoon voi laittaa.

Kiitos taas!

9
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 04.01.13 - klo: 22.27 »
Mitenkäs noiden pinionrattaiden kanssa on, jos kokeilisin vaihtaa autoon normaalin 19 tilalle pienempää, vaikka 16 tai 17 niin pitääkö spur vaihtaa myös vai saako rattaiden etäisyyden säädettyä kohdalleen joka tapauksessa. Spur vakiona taisi olla 90 ja auton mukana tuli myös 86.

10
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 01.01.13 - klo: 00.14 »
Antakaapa vielä muutama hyvä neuvo slipperin säätämiseen. Luin toki manuaalista ohjeet ja katselin muutaman videon netistä. Eli kiristin täysin kireälle ja löysäsin koko kierroksen, sitten taisin vielä kiristää neljänneksen... Mutta miten sen sallittu luisto mitataan tai määritetään. Auto päästää korkeaa vinkumaan kun kaasua hiljalleen lisää..., liittyikö tämä ääni slipperiin. Nyt talvella kun ulkona on lunta ja liukasta niin auto sutii joka tapauksessa koko ajan. Ja sisällä on aika vähän tilaa kiihdytellä ja pitikin on toki aika eri kuin pihalla.

11
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 27.12.12 - klo: 17.30 »
Lisään tänne vastauksen saamaani viestiin koska minulla ei jostain syystä ole oikeuksia vastata viestiin....?





Moi!

Kiitos tästä mahtavasta infopaketista! Paljon hyödyllisiä neuvoja + linkki sinne Ari-Pekan sivuille. Apua, tässähän alkaa tuntua että pitäisi olla sähköinsinööri voidakseen harrastaa rc autoja;)
Luin sitä Ari-Pekan "akku" osiota ja monimutkaiselta vaikutti.

Eli tuo rattaiden vaihtaminen olisi ehkä eka askel ja sen lisäksi paremman laiturin hankkiminen millä akkujen purkaminenkin onnistuisi.
Sisäänajosta en tiennyt mitään, mutta alkuun ajelin jonkin aikaa hissukseen sisällä 50% rajoitetulla teholla.

Onko sellaista laturia jolla hoituisi kaikki tarpeet: nykyiset NiMH akkujen lataus ja purku sekä mahd tulevat Lipo akut.?

Olisiko rattaiden vaihtamisen jälkeen seuraava oleellinen asia laittaa 2s lipo akku kiinni ja parantaa hyötysuhdetta?


Sitten siihen moottorin ym päivittämisen, joka ei nyt ehkä ole kuitenkaan tämän päivän asia. Eli jos nyt puhutaan siitä Velineon setistä niin kestääkö auto sellaisenaan sen tuoman lisätehoa? Ja tosiaan mulle suositeltu 2s Lipo varmaan on hyvä, mutta muistelen että valmistajan omissa taulukoissa esiintyy myös 3s 11.1 V Lipoa ja mietinkin että kestääkö auto sellaisen. Miten sellaista voidaan autoon esittää jos auton osien kestäminen alkaa olla rajoilla? Sisältääkö tämä ajatuksen että autosta olisi päivitetty muitakin osia reilusti, jotta auto kestäisi 3s akun.

Kiitos!

12
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 26.12.12 - klo: 23.09 »
Moottori/nopeudensäädin comboja löytyy kyllä huomattavasti halvemmalla verrattuna tuohon Traxxaksen Velineoniin. Asennuksessa ei ole eroja. Joku varmaan osaisi paremmin neuvoa sopivan combon.

Lipo akuiksi kannattaa hommata 2s LiPo (2S = kaksi kennoinen)

Talvi renkaiksi kannattaa hommata laparenkaat ja/tai tehdä piikki renkaat. Piikki renkaissa parempi pito pakkaantuneella lumella ja lapa renkailla taas jos ajaa syvemmällä hangessa,tosin syvempään hankeen auto jää helposti kiinni.

Jos haluaa akun suhteen päästä halvemmalla,niin kannattaa tilata tuolta,tosin tulee tullit [(+ mahd. muut verot päälle ??),jos et tilaa Saksan eli Euroopan varastosta]. www.hobbyking.com

Siinä esimerkki laparenkaasta : http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/1-10-short-course/1158-00-proline-sling-shot-sc-2-2-3-0-xtr-tires.html

Itse tilasin omaan taka tuuppariin tuommoisen combon : http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Muut korjatkoon,jos olen väärässä...  :azn:

PS: Tuolla Hobbykingin sivuilla voi valita erikseen sieltä sen varaston paikan,mistä haluat tavaraa tilata.



Mitäs tuo 2s lipo tai muut Lipot tarkoittaa.

Ja renkaista, että eikö tosiaan mikään valmistaja tee nastarenkaita. Piikit varmaan tosiaan olisi se toimivin systeemi, eli pitää varmaan sitten alkaa miettiä parasta tapaa rakentaa sellaiset.

Mikä noissa Brushless moottoreista kertoo paljonko on tehoja ja muutenkin mikä määrittää sen mikä moottori on hyvä ja mitä ei kannata hankkia.


13
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 26.12.12 - klo: 19.44 »
Täysin aloittelijana haluaisin kysyä kaikenlaista Slash 2wd autosta. Ostin auton jouluksi ja sillä on nyt lumisella pihalla päästy ajamaan  muutamana päivänä. Auto on perus Slash Titan t12 moottorilla.

Jos tämä asia on on käsitelty täällä foorumilla jo monta kertaa niin voitte ohjata minut oikeaan viestiketjuun.

Eli kun autoa haluaa alkaa virittämään niin ensimmäinen temppu on varmaan on hommata siihen tollainen Velineon brushless moottori + nopeuden säädin. Onko tämä Traxxasin oma sekä ainoa ja paras/ helpoin tohon laittaa vai onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Joku Tekin valmistajan moottori tuli jossain Slashissa vastaan.

Lipo akku on varmaan toinen olennainen osa jos potkua halutaan saada lisää. Jossain nettivideossa oli laitettu 7.4V ja sitten taas Traxxasin vihkosessa autoon on laitettavissa 11.1 V akkua.

Jos tuollaiset osat autoon vaihtaa niin onko muutakin "pakollista" päivitystä tehtävä samalla? Pitääkö esim muovi osia vaihtaa alumiinisiin tai jousia/ iskareita vaihtaa.

Antakaa neuvoja ja toki olen huomannut että takavetoinen Slash on normi seutupilla poikittain ainakin lumella koko ajan, joku taisi täällä foorumilla kirjoittaa että hiekallakin kävisi helposti samalla tavalla.. Eli minkälaista tuunausta kannattaisi miettiä jotta autolla vielä pystyisi ajamaan suoraankin.

Mistä osat ja tarvikkeet kannattaa ostaa/tilata. Maksaako se Velineon moottori ym setti tosiaan sen melkein 250€.

Anteeksi aloittelijana hölmösti kysymykset ja kiitos avusta jo etukäteen!

Hanewish

Sivuja: [1]