VIHTI miniland

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11
1
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 15.14 »
Omat emppiiriset testit osoittaa juuri päinvastaista. Mitä vähemmän öljyä, sen viileämpänä kone käy. Kokeilin aikoinaan pitoisuuksia 5-15% ölymäärällää OPS moottereissa hyvinkin perusteellisesti. Yhtään moottori en saannut rikki. Öljyn viskositetti vaikuttaa lämpötilaan. Ohuempi öljy niin motti käy viielämpänä. Rissa siis lämmittää mottia enemmän kuin synteettin yleensä koska rissa on niin paksua. Ihan sama mitä joku muu sanoo joka ei asiaa ole ikinä testannut. Tämänkin takia Cool Powerin helifuilissa on ohuempaa ja pelkästään täyssynteettistä öljyä koska lämpö on helikoptereissa ongelma.

Kyllä Cool Powerin FAI fuili on 20% rissalla. Kirotusvirhe jos joku muuta väittää. Cool Power on mun emppiiristen testien mukaan erittäin hyvin potkiva aine veneissä ja lennokeissa. Veneissä ja Pyloneissa käytin Omegaa jossa oli rissaa joku 3% synteettisen lisäksi muistaakseni. Tavis l2-T ennokeissa toimii sitten pelkkä synteettinen ihan hyvin, ja varsinkin nelareissa koska kukaan ei halua sitä rissan karstaa venttiileihin. Eli kireisiin kovaa kiertäviin motteihin vähäsen rissaa joukkoon. Tavis 16000 rpm kiertävä lennumotti ei sitä tarvitse.

2
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 11.55 »
Parhaita valmisfuileja myydään muovikannussa (CooL Power, RunnerTime) eikä ikinä ollut pienintäkään ongelmaa. Sen sijaan huomaa kyllä hyvin eroa potkussa jos on avattu kannu joka on ollut puolillaan useamman kuukauden. Kondensio on se todellinen ongelma ja se ei erota peltikannua muovikannusta. Kondensoituu ihan yhtä paljon molempiin jos/kun lämpötilanvaihtelua ja ilmanmäärä kannuissa sama. Tämän ilmiön takia ei kannattaisi koko 5 litran tonkkaa viedä mukanaan jos tarvitsee vain litran päivän aikana.

3
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 13.11.19 - klo: 21.43 »
Anguksen nitrossa oli ainakin se merkkiväri. 20 kilon tonkan kyljessä oli ohje että jos sisältö muuttuu purppuranväriseksi niin vie pönikkä mahdollisimman nopeasti ja varovasti isolle pellolle ja sen jälkeen soita poliisit paikalle... Ei muuttunut ikinä purppuraksi vaikka ainakin 4 x 20 kg ostin. Mustikkakeiton väri tuli Kendall ML-70 öljystä joka tuolloin 92-94 oli ainoa metanolin kanssa sekoitettevaksi tarkoitettu täyssynteettinen öljy mitä suomesta sai ostaa. Bell-Ray mitä siihen asti oli käytetty itsesekoittajien joukossa ei edes sekoittunut metanoliin 100%... Itse tein ja möin fuilia jossa muistaakseni 8% synteettistä ja 5% rissaa ja ihan Castrol M. Tämä sen takia kun tuolloin ainoa valmis soppa mitä Suomesta sai ostaa oli Kurvisen Roga polttoaine jossa oli tyyliin 6-8% synteettistä öljyä pelkästään. Ei kelvannut mulle, eikä monelle muullekaan. Metanoli n ostin 200L erissä Algolilta.

4
Jos joku on ollut niin kohtelias että jättää pit matinsa mun käyttöön niin olen kyllä aina käyttänyt tilausuuden hyväksi :)

En ole tajunut että joku voisi olla niin ylimielinen että se kuvittelee varaavansa oman pöydän kerhon tiloissa.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 05.11.19 - klo: 10.38 »
Siinä Imax laturissa on käsittääkseni näyttö joka kertoo paljonko sähköä on mennyt sisään ja paljonko ulos. Katso sitä. Älä katso kelloa tai jännitteitä. Vopiko tämän enää selvemmin sanoa?

6
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 04.11.19 - klo: 22.57 »
Mä en nyt ymmärerä mitä sun ei pitäisi ymmärtää? Tottakai jännite vaihtelee rajusti sen mukaan onko akku levossa, latauksessa tai puretaan. En nyt tajua miksi tämä olisi niin mahdoton ymmärtää?

Sun kirjoitukset ovat niin sekavia että mulla on suuri avaikeuksia ymmärtää mikä tässä nyt on ongelma? Jos tyjään 1800 mAh akkuun menee 1600 maH sisään voidaan se pitää hyväksyttävänä. Ja voihan ne akut purkaa sillä laturilla niin saa myös purkukapasiteetin jos se tässä nyt on ongelmana?

7
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 04.11.19 - klo: 20.46 »
Jännitteitä on ihan turha ihmetellä. Ne on mitä on. Ennen kuin olet tehnyt 2 täyttä sykliä, eli lataus kerralla aikuisten oikeasti täyteen jolloin akku lämpenee, ja sitten purku ja sama homma toiseen kertaan, niin turha spekuloida yhtään mitään akun tai laturin kunnosta. Tämän operaation jälkeen pitäisi akku latautua täyteen ihan kiltisti ihan Nimh ohjelmallakin eli 5 mV/kenno delta peakillä. On enemmän kuin normaalia että Nimhit antaa false piikkejä kun ovat olleet jonkun aikaa käyttämättä.

8
PS Eiks se näin ole että tuning on silloin onnistunut äärimmäisen hyvin kuin tehoja on onnistuttu vain 10% tiputtamaan alkuperäisestä tehosta😂😂
Eiku viritys on onnistunut kun tehot ovat tippuneet vähemmän kuin 20%.

9
Mielenkiintoista tosiaan toi moottoripuoli. "tuning" motit paukkuu ja O.S jyrää. Eikä ne ossit olleet yhtään sen hitaampia tai janoisempia kuin muut. Vielä kun otetaan huomioon että perinteisesti OS tiimin moottorit on otettu ihan suoraan hyllystä eikä niille ole tehty mitään tuuninkia, niin tavis harrastaja saa kyllä vastinetta rahoilleen kun ostaa Ossin...

10
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 23.19 »
aika sekavaa tekstiä, mutta. Huonokuntoiset Nimhit tai pitkään käyttämättömänä olleena antaa helposti latureille ns "false peak". Ni-MH latausalgoritmi perustuu siihen että odotellaan että latausjännite laskee hieman jolloin Ni-MH kennot ovat täynnä. Huonot kennot voi käyttäytyä näin vaikkaei olekaan täynnä. Silloin kannatta ladata vaikka Ni-Cd ohjelmalla jossa tuo delta peak on isompi (5 mV/kenno vs 15mV/kenno) eikä näin olle katkaise latausta niin herkästi. Tällä menetelmällä sitten lataa kunnes akku lämpenee selvästi (40 astetta). Nimh akku kun lämpenee voimakkaasti kun on täynnä. Muutama lataus ja purkusykli ylenssä jeesaa eikä laturi enää katkaise liian aikaisin. Jos ei auta niin akut ovat entiset.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 20.33 »
Nyt epäilys, et akut ei oo ihan ookoo! Toinen meni 51min aika jees aika?!
Kolmas 1800 imaxissa 12 min ja täynnä, neljäs propeakissa ollut kohta sen 40min! Eli ajat heittelee miten sattuu, mihinkään muuhun ole puuttunut, kuin et vaihtanut akkuja!
Ajo aika ehkä 2min!?
Jos nyt edes kertoisit mitä kemiaa akkusi edustaa? Ilmeisesti Ni-MH? Ja montako kennoa?


12
Yleinen keskustelu / Vs: Ohjeita lataukseen..
« : 01.11.19 - klo: 18.41 »
Ostin imax B6-laturin ja sille powerin,ja ainakin ajatuksena olisi kokeilla ladata sillä laturilla pieniä lyijyhyytelö akkuja,joita sillä käsittääkseni pystyy lataamaan.Tuossa laturissahan pystyy valitsemaan minkätyyppistä akkua ladataan ja akuissa lukee Pb Sealed lead battery,eli kyseessä kaiketikin siis lyijy(hyytelö)akku ja latausvirran pitäisi nähtävästi olla noille alle 2.88 A,minkä tiedon löysin akuista.Mutta mitä pistän tuolle latausjännitteeksi ja yleensä asetuksiksi jos em. eivät mielestänne passaa..?..Eli ts. ohjeita ja neuvoja kaipailisin.Kiitos.
Se että valitset Pb ohjelman laturista määrittää maks. latausjännitteen peruslatureissa. Kalliimmissa vehkeissä voi sitten esim. 12V lyijyakulle märittää esim. 13,8-14,8V. Suljetulle lyijyhyytelöakulle ehdotonta masksimilatausjännitettä pitäisin 14,4V.

13
Kai siellä vielä vanhallakin pärjäisi..  :laugh:
Ei kuulema pärjää enää takamoottorivehkeellä. Näin isot pojat tiesi kertoa.

14
Kutsu takaisin. Fullspeedin osalta tarkasteltiin vielä muita vaihtoehtoja ja löydettiin uusi, myöhäisempi ajankohta kilpailulle joka jättää enemmän aikaa tutustua uusin renkaisiin/moottoreihin ja ajaa mahdollisia kerho/lämppärikisoja.

Uusi avauskisan ajankohta on 7.-8.12.2019.
Niin siis oikea syyhän oli se että uusi Reiska tulee vasta marraskuussa.

15
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 30.08.19 - klo: 17.44 »
Huippu pito - Olisiko jo liian hyvä?
Ei asfaltilla voi olla liian hyvä pito. Jos ei toimi pitää vehkeet säätää toimimaan.

17
En tiedä mikä se minimiosallistujamäärä nyt on ollut, mutta mun mielestä jos ei ole kisaajia niin ei niitä kisoja kannata järjestää eikä todellakaan kannata jakaa jotain takapihan kisoista  jossa 4 kuskia mitään pisteitä mihinkään sarjaan.

Mitä kisojen lukumäärään tulee niin 4 on mun mielestä ollut talvikaudella ihan tarpeeksi. Pitäisi ennemin satsata niiden laatuun kuin määrään. Kesäkaudella ajan ihan muita mielenkiintoisempi foumiluokkia jos ajan joten mun puolesta ihan sama mitä kesällä ajetaan. Näinhän aika moni muukin tekee joka tarkoitta sitä että kesällä saa helppoja pisteitä ja vain talevella ajava ei voi ikinä voittaa mitään sarjaa.

18
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.08.19 - klo: 13.56 »
Jep. Alfa oli ihan auton näköinen silloin vielä.

19
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.08.19 - klo: 13.26 »
No nyt on ihan yhtä ruma kuin nykyiset turistikorit. Jos mahdollista vielä rumempi. GT-8 argumentti että halutaan ajaa autonnäköisillä vehkleillä on kyllä ihan tuulesta keksitty tällaisella virityksellä.

20
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.08.19 - klo: 11.19 »
Tasausjohdot irti jostain.

21
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.08.19 - klo: 20.27 »
Ei ole kukaan tässä väittänyt että vain kv:lla olisi väliä.

En vain ymmärtänyt miten on mahdollista ettei saa räjähtävää voimaa hyvinkin helposti 6 äsällä kun se saa 4 ässälläkin niin ettei pysy kenenkään näpeissä vaikka olisi pitoakin "pikkasen" enemmän kuin sileissä krossirenkaissa. Tämän takia oletin ettei perusasiat ole hanskassa.

Se on vain niin että jos ei 6s pyssytä tarpeeksi on vika joko akussa, säätimessä, moottorissa tai välityksessä. Ei kennojen määrässä.

22
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 21.08.19 - klo: 08.36 »
Kun tietää yhtään jotain sähkömoottoreista, kun niitä on muutama tullut käämittyä tässä 40 vuoden harrastamisen lomassa, niin tietää sen että ei paljonb vääntö auta jos kv on melkein puolet vähemmän, jos ei autoon pysty välitystä tuplaamaan. Siis jos haluat vaihtaa 1800 kv moottorin 1000 kv moottoriin ja odottaa että se sutisi enemmän, pitää välitys olla yli tuplasti pidempi. Kv kun tarkoitta kuinka plajon moottori kiertää per voltti.

On edelleen hupaisaa lukea kuinka ei muka 4 ässällä saa tarpeeksi tehoa autoon. Että oikein 10s pitäisi tunkea jotta liikkuu :) Mun moottori on 4268 ja 2600 kv. Ja voin luvata että jos akku ja säädin vaan luovuttaa virtaa tarpeeksi ja välitys on sopiva niin vehje kulkee helposti 120 km/h.

Voin lainata mun 14s lennokinmoottorin sulle. Ois 6 kW ja kv 190. Siinä voi toki tulla pikku pulma välitysten kanssa...

23
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 20.08.19 - klo: 20.16 »
Taas olisi kipinää herätellä harrastusta pitempään jo ollut Hyper 8.5 kaverin kanssa kasattuna sähköillä. Hierottu aikoinaan enemmänkin näitä ja miljoonien kokeilujen ja testailujen jälkeen jäänyt nämä setit voimaan:

leopard 1774kv 4072 kone
mmm2 esc
3.3ah 45c 6s akku
15/48 välit jotka yltää 82km/h vauhtiin normi krossirenkaalla ja kiihtyvyyttä riittävästi.
Autot täysin lukossa kaikkien diffien osalta tai etu ja takalukko on täynnä jotain miljoona öljyä eli ovat melkein kun lukossa.

Nyt olisi mietteissä saisiko noihin vielä lisää räjähtävää voimaa paikaltaan tai mistä vaan nopeudesta se on näiden tarkoitus on alusta asti :)

Mietin 4082 1500kv tai 4092 1050kv moottoreita leopardilta tilalle. Vai onko porukalla kokemuksia minkälaisella moottori muutoksella saisi parhaiten tuota niin sanottua räjähtävää voimaa heti kun kaasuun koskee. Noparista on luonnollisesti kaikki soft asetukset yms disaploitu eli niin paljon kun tehoa vaan saa menemään koneelle menee sinne kun painaa kaasua. Tiedossa on että on erittäin rasittavaa varsinkin akuille ja toki myös esc:lle ja voimansiirrolle.

lehner moottorit kävi myös mielessä, mutta hintaa on ja tuntuisi olevan jostain ihme syystä 2pole moottoreita kun käsittääkseni 4pole moottoreilla saadaan varsinkin tota koneen vastaavuutta eli nopeasti reagoivaa tehoa helpommin tai enemmän.

Kaikki mietteet tai vinkit otetaan vastaan alapuolella jotain videoita laitteista nyky kunnossa, vaikka ei hirveän uusia videoita löydykkään.

edit1: Onko kukaan ostellut vielä Robinson Racingin hard pinioneita Suomesta mistään? Nuo olivat ainakin omien testien ainoat pinionit mitkä kesti apua muut kalvaantu pilalle muutamalla rajummalla akullisella ja osasta lens muutaman akullisen jälkeen kaikki hampaat veks kun paino pitävällä alustalla kaasun pari kertaa pohjaan.
Ei nyt ihan auennut että millä logikalla lussumassta käämistä saisi enemmän voimaa ulos??? Vanha totuushan on että harrastajat vaati enemmän voimaa mitä kilpakuskit osaa laittaa rataan kiinni. Eiköhän sulla ole ongelma se että se vehje vaan sutii. Ei siihen voiman lisääminen silloin mitään auta.

Itse olen tänä kesänä ajanut C-8 rata-autolla joka on sähköistetty. C-8 autot ovat ne akikista nopeimmat RC-autot mitä löytyy. Polttomoottori niissä 3,5 cm3 joka kiertää 40 000rpm. Sähköversiosssa Hobbywingin samankokoinen 4-pole mylly kuin krossiautoissa mutta paljon tiukemmalla käämillä kv:n ollessa 2600. Sitä ajan 4S 6000 mAh akuilla Hobbywingin XR8 plus säätimen kautta. Kiihtyvyyttä muuttava "punch" säätimessä 2/10 jotta vehje on yleensäkin ajettavissa. Tällä setupilla olen ajanut kovempia kierrosaikoja kuin polttisversiot. Akut ei kestä ihan 5 min vaan 6000 mAh hupenee reiluyssa 4:30 minuutissa. Siinä saa sähkö vähän kyytiä...

24
Tulokset / Vs: TP-10 EM 2019 [Turkheim, Saksa]
« : 17.08.19 - klo: 18.02 »
Kytkin leipoi Teemulla kuulema. Oli jo alussa p*ska. Harmin paikka mutta tää on tekniikkalaji.

25
Hobbylinna / Vs: LRP kisa-akut
« : 13.08.19 - klo: 13.25 »
Oikein hienoa että tuotte näitä uutuksia Suomeen. Akkujen kohdalla ehkä se kaikkein tärkein tieto on sen paino ja koko, ainakin tietyissä kilpaluokissa. Nyt sitä tietoa joutuu kuitenkin hakemaan ihan muualta.

EDIT: Jaahas, joidenkin mallien kohdalla on tietoa mutta toisilla ei.

28
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 05.07.19 - klo: 23.08 »
Offtopiccina niin eka kisa mikä voidaan pitää GT-8 luokan ekana Suomen historiassa ajettiin Helsingin jäähallin parkkipaikalla Model-Expossa ehkä 1992 tai 93. Silloin autot ja renkaat oli ihan puhtaita buggy autoja mihin laitettiin isot korit. Itse ajoin Kyosho ihan ekalla Inferno versiolla ja Alfa Romeon korilla ja voitin tietty kisan OPS moottorilla :) Jerry varmaan muistaa jotain muuta siitä kisasta. Sen muistan että pätkin jousista pois ja jyrsin ihan mekaanisen alumiinisen lukkopalikan keskidiffiin. Muilla ei sellaista ollut niin eihän niillä vehkeet oikein lähtenyt mihinkään.

Kim

29
No ei sitten.. tällä vauhdilla väki vaan vähenee. Jos kolmesta meidän kuskista kaksi on samassa erässä niin kiirettä pitää.
Niinhän tässä käy kun väki menee alle kriittisen massan eikä edes erälistoilla voi edes vähääkään säätää helpommaksi. Ennustan että sähkö C-8 on 3 vuoden päästä suurempi luokka kuin mikään muu ratapolttiosluokka Suomessa. Koska ei ole mekaanikkoja kun porukkaa on liian vähän.

30
Tämä mekaanikkojen puute on nyt ihan eri sfääreissä kun ei ajeta TP-10 luokkaa lainkaan. Kyllä kilpailunjärjestäjä pitäsi tämä ongelma tajuta.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11