Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hount

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 29
1
Bensa-autot / Vs: FG teloilla
« : 07.02.13 - klo: 20.29 »
Wau! mielenkiintoisin projekti taas vähään aikaan. Odotan innolla videota... kai tästä saadaan videota?

 - Hount

2
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 17.10.12 - klo: 23.32 »
Hmph... että pitikin muuttaa pois Turusta :(

 - Hount

3
Bensa-autot / Vs: Patentit diy miehille
« : 07.10.12 - klo: 23.27 »
No, teinpä sit omat johtopäätökset, tollasen viinin alipainepumpun tilasin kiinasta 3,5€

Ja jokaisella on varmaan jossain kaapiperukoilla niitä kuntokuumeen mukana tuomia proteiini sheikkereitä..

Kanteen pieni reikä ja pumpulla imee ilmat veke, hoitaa saman asian kuin tuo sakemannien nerokas idea, mutta murto-osalla sen hinnasta.
...
Tänne saa muutkin hyviä ideoita ja niksejä heittää mitä mieleen tulee jotka näitä harrastus juttuja tekisi helpommaksi :grin:

Tilasit sitten viinipullon korkinavaajan, saat siis pumpattua painetta tuonne mehupulloon, et alipainetta.

Lainaus
Insert the needle into the cork of your wine bottle and a few pumps of the handle will remove the cork. Air pressure will remove the cork from the bottle effortlessly.

Ja tuommoiset juomapullot ei kestä alipainetta painumatta kasaan. Ja reikä (pienikin) kanteen on aika kertakäyttöinen homma. Joutuisit joka kerta käyttämään suurempaa ja suurempaa neulaa jotta tuo olisi edes etäisesti tiivis noilla paine-eroilla mitä tuossa hommassa tarvitaan.

Melkeimpä kaikki kodista löytyvät purkit ja pullot on tehty kestämään painetta, ei alipainetta. Tuommoinen parikymppiä on siis todella halpa hinta tuosta paketista. Patenttiratkaisut on ihan ok, mutta väärässä paikassa ei kannata lähteä soveltamaan.

 - Hount

4
Bensa-autot / Vs: Patentit diy miehille
« : 07.10.12 - klo: 23.24 »
Tuli vaan mieleen että eikö tota mahollisesti onnituis toteuttamaan ihan imurillakin sellanen nyt varmaan löytyy kuitenkin jokaiselta. Vähä isompi reikä vaan ja jokun tiivistys kappale.

Imuri ei tuota riittävästi alipainetta. Ja tosiaan pitääksesi pitkän alipaineen pitäisi olla jokin takaiskuventtiili, koska muuten poltat moottorin imurista.

 - Hount

5
Radiolaitteet / Vs: Traxxas TQi
« : 28.09.12 - klo: 14.07 »
Tuo olisi pitänyt tehdä Bluetoothilla, niin ei olisi ollut sidonnainen vain vanhoihin Applen laitteisiin (uudessa iPhonessa kun on eri liitin)

6
Vapaa keskustelu / Vs: VirtualRC
« : 09.09.12 - klo: 22.39 »
Itse olen ajellut vanhempaa Virtual RC:tä tällaisella donglella:
http://www.dealextreme.com/p/mystery-fs-sm101-usb-simulator-cable-for-r-c-remotes-13158

~6 dollaria kotiinkannettuna. Tuo tunnistuu koneessa kaksiakselisena joystickkinä jonka voi konffia melkeinpä mihin tahansa peliin.

 - Hount

7
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 30.08.12 - klo: 22.50 »
mitenköhän tämän vois kirjoittaa ettei kuulosta kettuilulta?

Kerrotko miten ne boksit kuluu, minä en nyt näin kahden-kolmen minuutin miettimisen jälkeen vielä ymmärrä.
Ehkä pitäisi miettiä kauemmin.

Siis mikään pyörivä osahan ei boksiin vastaa, laakerin ulkokooli ei pyöri.

Ja toki shimmattiin siten että aina välillä diffiä paikalleen sovittamalla todettiin välys sopivaksi n. 0,1mm
Jätinkö liian vähän pelivaraa?

Olet oikeassa, kuluminen on huono ilmaisu. Tarkoitin tuolla sitä että kerran shimmattu diffi voi vaatia uudelleenshimmaamista. Kerran kun pyöräyttää lautasrattaan rikki, niin diffi kampeaa itseään vähän vinoon ja laakeripesät voivat painua & hakkautua hieman uuteen muotoon.

Ja valuumuotista tulee aina vähän yksilöllistä tavaraa. Varsinkin RTR:n kohdalla olisi oikeasti syytä shimmata diffit omiin osiin sopiviksi eikä luottaa siihen mitä tehtaalta tulee. Hmph... taas voi ymmärtää väärin, siis ei sieltä muotista mitään sekundaa pääse pakettiin saaakka, vaan RTR-paketteihin vaan tupataan laittamaan kaikkiin samat shimmiprikat huomioimatta että jotkin yksilöt saattavat vaatia enemmän tai vähemmän prikkaa väliin.

Älä huoli, tunnistan kyllä kettuilun kun osuu kohdalle :) ihan asiallinen oikaisu.

 - Hount

8
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 29.08.12 - klo: 17.59 »
Itse itselleni vastaten; Syy löytyi miksi diffin pinionit ja lautaset ei kestä.

Laakerisarjaa vaihtaessani olin epähuomiossa jättänyt shimmit pois. Olivat niin likaisia niin ei niitä erottanut laakereista, kaivoin äsken shimmit laakeri laatikon pohjalta talteen.

Apu löytyi jälleen kerran foorumilta, jossain sivun 30 tienoilla puhuttiin juuri näistä shimmausongelmista ja silloin minulla välähti! :)

Akku asiassa joku vois auttaa silti.

Ota huomioon että diffiboksit kuluvat. Sinun tulisi shimmata nuo diffit juuri omiin bokseihisi sopiviksi eikä vaan heittää sinne jotkin shimmiprikat väliin.

 - Hount

9
Sähköautot / Vs: Pojalle autoa
« : 24.07.12 - klo: 09.06 »
tuokaa joku rautalankaa....

eli mihin se auto grillaa niitä akkuja jos sen ei tarvitse kulkea sitä 50 kmh? ei se moottori sitä virtaa ota jos se ei tarvitse kulkea sitä 50kmh.  ilmaanko ne ampeerit menee omia aikojaan ? toki silläperusteellahan akut grillaantu pakissakin vaikka ei olisi edes kiinni.  meillä kun tuo auto on säädetty niin että auto kulkee reilua poitsun juoksuvauhtia radalla että saa pidettyä auton hallinnassaan ja radalla. eiköhän tuohon laiteta lisää kennoja sitten kun niitä oikeasti tarvitaan. jokusen akun tullut itsekkin ajettua m8e jopa siäradoillakin ja oikeasti kovassa rääkissä eli tiedossa on kyllä paljonko ja mitä tarvitaan sitten kun haetaan vauhtia.ja kyllä ohmin laki kannattaa tuntea. mutta tärkein junioreilla ei edelleenkään ole se hirveä vauhti vaan se että hän itse nauttii tekemisestään ja oppimisestaan eli opettelee ensin pitämään sen auton radalla ja hallinnassaan ja hahmottaa sen autonsa liikkumisen vasta sitten vauhtia lisää.  sillä että laitetaan 150kmh kulkeva auto juniorille ja 6 hehtaarin esteetön alue jossa voi huoletta vetää kaasupohjassa edestakas ei ole kovin vaikeaa. jopa minäkin pystyisin siihen :p

Ei tarvitse rautalankaa. Jos auto kulkee tosiaan sen ~13km/h (googlasin nopeasti 5 vuotiaiden poikien juoksukisojen tuloksia) niin lienee aika selvää että hyvinkin rivakka kiihdytys tuohon vauhtiin ei nosta virtoja kovinkaan korkeaksi.

 - Hount

10

Meiän juniori ajoi Ninjan B01 koneella 12 gallonaa ennen kun siihen vaihdettiin sylinteriputki, mäntä, kiertokanki ja laakerit. Taas mennään toiset mokomat lissee.

4 gallonan jälkeen kun vaihtaa etulaakerin ja pitää koneen säädöissä, niin mennään pitkään. Toisaalta koneen saa huonoon kuntoon jos ei huolehdi ilmanputsarista ja muista huolloista.

12 gallonaa?! tuo on yli 45 litraa! Onnea matkaan jos aiotte toiset mokoman vielä ajaa. Veikkaan että kampiakseli tulee tiensä päähän ennen 90 litran rajapyykkiä.

 
 - Hount

11
Sähköautot / Vs: Pojalle autoa
« : 23.07.12 - klo: 22.43 »
eipähän ehkä 5v poitsun tarvitse ajaa 50km/h ??? ja tärkein muksuilla olis oppia ensin hallitsemaan auto ja saada se samalle hehtaarille mihin haluaakin radalla etenkin. voisi olle hitusen vaarallinen tuollainen 4kg murkula 5v käsissä jos kulkee sen 50kmh herätkääs nyt.  ensin se auto haltuun ja sitten vauhti ja kiihtyvyys. toki jos montulla tai aavikolla vaan haluaa bashailla niin siitävaan vaikka 8s kiinni mutta ei siinä mitään kyllä opi, mutta jokainen tyylillään

En tarkoittanut että tuo juniorin auto olisi älyttömän nuhapumppu, vaan sitä että tulet tappamaan akut ennemmin tai myöhemmin, koska jos tuota autoa ajaa noin alhaisilla volteilla, niin virrat on väkisinkin pelottavan korkeat.

 - Hount

12
Sähköautot / Vs: Pojalle autoa
« : 23.07.12 - klo: 22.19 »
meillä 5v poitsu ajelee m8e kyösti inferno ve llä 2s lipolla ja epalla hieman rauhoitettuna. jestää hyvin eikä säiky kolhuja

(oletetaan että halutaan auton kiihtyvän 50km/h vauhtiin, valitse itse sopiva kiihdytykseen kuluva aika "kuljetut sekunnit" pystysarakkeesta ja katso virran määrää.

Paino (kg)Virta (A)Jännite (V)Voima (kg*m/s^2) = NewtonTeho (watt/s)Kiihtyvyys Kiihtyvyys (%G:stä)Kuljettu matka (m)Vauhti (km/h)Vauhti (m/s)Kuljetut sekunnitOttoteho hyötysuhteella
3,5328,57,448,62430,613,9141,66,950,013,91,02700,6
3,5164,27,424,31215,36,970,813,950,013,92,01350,3
3,5109,57,416,2810,24,647,220,850,013,93,0900,2
3,582,17,412,2607,63,535,427,850,013,94,0675,2
3,565,77,49,7486,12,828,334,750,013,95,0540,1
3,554,77,48,1405,12,323,641,750,013,96,0450,1
3,546,97,46,9347,22,020,248,650,013,97,0385,8
3,541,17,46,1303,81,717,755,650,013,98,0337,6
3,536,57,45,4270,11,515,762,550,013,99,0300,1
3,532,87,44,9243,11,414,269,450,013,910,0270,1
3,529,97,44,4221,01,312,976,450,013,911,0245,5
3,527,47,44,1202,51,211,883,350,013,912,0225,1
3,525,37,43,7187,01,110,990,350,013,913,0207,7
3,523,57,43,5173,61,010,197,250,013,914,0192,9
3,521,97,43,2162,00,99,4104,250,013,915,0180,0
3,520,57,43,0151,90,98,8111,150,013,916,0168,8
3,519,37,42,9143,00,88,3118,150,013,917,0158,9
3,518,27,42,7135,00,87,9125,050,013,918,0150,0
3,517,37,42,6127,90,77,5131,950,013,919,0142,1
3,516,47,42,4121,50,77,1138,950,013,920,0135,0
3,515,67,42,3115,70,76,7145,850,013,921,0128,6
3,514,97,42,2110,50,66,4152,850,013,922,0122,8
3,514,37,42,1105,70,66,2159,750,013,923,0117,4
3,513,77,42,0101,30,65,9166,750,013,924,0112,5

Vertailuna 4S ~120A (mitatut todelliset M8e krossarit virrat kiihdytyksessä)
Paino (kg)Virta (A)Jännite (V)Voima (kg*m/s^2) = NewtonTeho (watt/s)Kiihtyvyys Kiihtyvyys (%G:stä)Kuljettu matka (m)Vauhti (km/h)Vauhti (m/s)Kuljetut sekunnitOttoteho hyötysuhteella
3,5117,314,834,71736,19,9101,19,750,013,91,41929,0


Kaikki varmaan tajuavat että ylläolevissa ei ole otettu huomioon renkaiden sutimista, voimansiirron kitkaa jne. Lähinnä teoriapohjainen vertailu siitä että mikä on järkevä akun jännite ~3,5kg autolle.

Joku asiasta enemmän tietävä voisi kellottaa kauanko M8 krossari viihtyy esim. lavangon pääsuoralla? Lähinnä sitä ajattelin että joko tuo 2S lipo&M8e krossari grillaa akut, tai sitten vauhti & kiihtyvyys on luokkaa "alle Nikko"

(minun ~3,9kg M8e:lle mitattiin tutkalla 58km/s Turun LRP-Areenan pääsuoran päässä. Auton pääsuoralla viettämää aikaa on vaikea arvioida, mutta tuo kiihdytys on käytännössä "käytä liipaisin nopeasti pohjassa ja aloita kurviin valmistautuminen" olisiko n. 2s max?)

 - Hount

13
Itse en ostaisi käytettyä moottoria kuin henkilökohtaisesti tuntemaltani kisakuljettajalta. Osaamattomissa käsissä moottori on entinen kahden litran kohdalla. Asiansa osaava kuski puolestaan vaihtaa laakereita ennen niiden hajoamista ja osaa pitää koneen säädöissä.

Ja jos koneella on ajettu yli 2 gallonaa, niin se pitäisi saada ~40-50% uuden hinnasta.
Jos moottori on hyvin pidetty, niin myyjän ei sitä kannata tuohon hintaan myydä, jos taas huonosti pidetty, niin ostajan ei kannata ostaa.

 - Hount

14
Tuo tuli tutuksi aikoinaan. Asiakaspalautuksissa kestää hämmästyttävän pitkään. Posti ilmeisesti priorisoi tavalliset paketit noiden asiakaspalautusten edelle?

 - Hount

15
Kyosho / Vs: inferno ve/mp9e
« : 31.05.12 - klo: 22.12 »
Yeah, kokeilin tossa välissä 20kg
Mut liian hidas vaikka käänsikin hyvin
12kg orion 0,05 sec hyvä!
Myös orion 16kg 0,09s

Orion on Savöx tummissa kuorissa.

 - Hount

16
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 28.05.12 - klo: 23.06 »
Mulla on 2 x 2s, autossa on paikat akuille molemmin puolin runkoa. Kahden 2s-akun käyttöä puoltaa se että samoja pattereita voi käyttää myös muissa autoissa. Lisäksi valikoima on laajempi kuin 4 kennoisissa.

Ja tuo akut molemmin puoliin kardaania on auton painojakauman kannalta melkeinpä se ainut ja oikea ratkaisu. Jos akku makaa vain toisella puolella, niin keskilinjan suuntaisen painojakauman korjaamiseksi joutuu autoon laittamaan punttia, ja jos akku vaihtuu toisenlaiseen, niin pitää olla taas eri painot korjaamassa.

 - Hount

17
Kyosho / Vs: inferno ve/mp9e
« : 27.05.12 - klo: 11.09 »
Jos kummassakin moottorissa on sama roottori ja kannu muuten niin pienemmän kv arvon moottori ei ole niin herkkä lämpiämään vaikka pidempääkin välitystä laittaisi. ihan sen takia että siinä ei myöskään ole niin paljoa tehoa.

Tuossa lauseessasi on syy-seuraus suhde hieman nurinkurisesti.

Se, paljonko mooottori lämpenee, riippuu moottorin renkaille toimittamasta tehosta ja moottorin hyötysuhteesta. 2000W renkaille ja 95% hyötysuhde, niin moottoria lämmittää 100W teho. (kuvittele tarttuvasi 100W hehkulamppuun kädelläsi)

Tietyn virtamäärän ylittämisen jälkeen moottorin hyötysyhde romahtaa täysin ja seurauksena on moottorin holtiton kuumeneminen joka saatta johtaa magneettien kuolemiseen tai käämejä suojaavan epoksin sulamiseen. Tämä moottorin maksimi virtamäärä on joskus ilmoitettu, toisinaan ilmoitetaan moottorin maksimi teho (mikä sekin on ihan hyvä ilmoittaa) Mikäli moottorille on ilmoitettu maksimi virraksi 100A ja maksimi jännitteeksi 6S akut voinee äkkiseltään laskea että 6S akuilla saat hetkittäin moottorista ~2300 W (pyöristetty vähän alaspäin, koska akut kyykkää eikä täytenäkään rasituksessa ole koskaan 4,2 V / kenno. Vastaavasti 4S akuilla voit turvallisten virtojen rajoissa saada koneesta enää ~1500 W.

Mutta moottori "ottaa" virtaa juuri sen verran kuin se kuhunkin hetkeen tarvitsee. Esim. tyhjän moottorin rullattelu 6S akuilla vie aivan naurettavan vähän virtaa ja sitämyöden moottorin teho on todella pieni ja hukkalämpöä ei tule. Jos välitykset ovat liian pitkät moottorin joutuu "haukkaamaan" hirmuisesti virtaa ja sitä myöden moottorin kuumeneminen on väistämätöntä.

Tuohon kahden samanlaisen, mutta ei kv-arvon moottorien lämpenemiseen en osaa ottaa 100% varmaa kantaa, allaoleva on vähän ajatuksenjuoksun sekaista pohdintaa. Pitänee perehtyä asiaan vielä enemmän.  Yleensähän tuossa tapauksessa valmistaja ilmoittaa moottoreille niiden maksimitehon. Ja yleensä suuremman kv-arvon (pienemmän lankamäärän) koneessa on suurempi ilmoitettu maksimiteho.
<mutu>Kun ajattelee että jos haluaisi ajaa pienemmän kv-arvon koneella yhtä kovaa kuin isommalla kv-arvolla, niin välitysten täytyy olla pidemmät, moottorin käyttökelpoinen kierrosalue on kuitenkin pienempi pienemmän kv-arvon koneella ja joka hetki saman käämin moottorissa tulee olla pidempään "kytkettynä" ennen kuin neodyymi on pyörähtänyt käämin kohdalle ja virta voidaan katkaista.</mutu>

Olettaen että pienemmän kv-arvon koneen valmistajan ilmoittama maksimi teho on pienempi:
Pienemmän kv-arvon muuten samanlainen kone lämpenee enemmän vaikka välityksillä kompensoi vauhdin samaksi kuin suuremman kv-arvon koneella. Mutta jos ei ylitä milloinkaan kummallakaan koneella pienemmän kv-arvon koneen maksimi tehoa (ja virtaa) niin koneiden lämpenemisessä tai kulussa ei pitäisi olla juurikaan eroja (poislukien suuremman kv-arvon koneella auto kiihtyy toki jouhevammin)
Mutta nyt tulee ottaa huomioon että usein pienemmän kv-arvon koneet ovat hieman pidemmällä kannulla tai muuten vääntävämpiä, niin ylläoleva tilanne ei ole niin yksiselitteinen.

Pääpointti on kuitenkin että välityksiä lyhentämällä ja kennomäärää kasvattamalla saat lämmöt pienemmiksi samalla teholla. Ja välityksiä laskemalla tottakai lämmöt myös laskee, koska moottorilta vaadittu teho auton liikuttamiseksi pienene (vrt. oikean auton liikkeelle lähteminen ykkösvaihteella tai kolmosvaihteella, kyllä sen saa liikkeelle kolmosellakin, mutta eikö pidäkin painaa enemän kaasua?)

Tärkein asia mitä tulee miettiä auton välitystä, virtaa ja tehoa pohtiessa on se, että auto ei "lykkää tehoa rataan" vaan välityksistä, renkaiden ja muun voimansiirron kitkasta, sekä auton painosta riippuen auton kiihtyttäminen tietyllä kiihtyvyydellä "vaatii" tehoa. Eli vaikka autoon laittaisi 150A säätimen ja 2500W moottorin 6S akkujen kylkiäisiksi, niin voit hyvin kiertää rataa ympäri ylittämättä koskaan 400W tehoa jos välitykset ja auton paino on "sopivat"

Tiedän että palstan fyysikot ja sähkösedät nostavat nyt niskavillat pystyyn. Koitan puhua oikeilla termeillä, mutta itseoppineena en tiedä tarkalleen millä termeillä näistä pitäisi puhua. Asia ja sisältö on kuitenkin oikean suuntaista, vaikka ulosanti onkin vähän sekava.

 - Hount

18
Kyosho / Vs: inferno ve/mp9e
« : 26.05.12 - klo: 18.21 »
Suurempi ero on sillä onko 1950kv vai 2300kv; pienellä radalla 1950kv on tosi hyvä mutta esim. Lavanko jossa on pitkä ja nopea pääsuora niin 2300kv on parempi

Moottorin kv-arvon sijaan kokonaisvälitys ja akun kennomäärä on sellaisia asioita joita kannattaa pohtia radalta toiselle siirryttäessä. 1950kv moottorilla auton saa kulkemaan ihan yhtä lailla kuin 2300kv koneella. Helpompaa vaihtaa välitystä kuin moottoria.

 - Hount

19
Näin se varmasti tulee olemaan.Onko kellään koodia shimmi lätkiin sc malliin?

Ihan 100% varmaksi en mene sanomaan, mutta luulen että mulla on tällainen setti pakissa.
http://www.hobbylinna.com/stainless-steel-10mm-shim-spacer-010203mm-thickness-10pcs-p-20425.html

Näyttäisi olevan loppu hyllystä, kannattaa melkein soittaa tai laittaa mailia, kun luulen että Hobbylinnasta voi löytyä vastaava shimmisetti mitä en nyt tähän hätään löytänyt verkkokaupasta.

 - Hount

20
tuolla niitä optio osia on.   http://www.lrp.cc/en/products/rc-cars/110-offroad-onroad/produkt/lrp-s10-blast-sc-110-short-course-truck-non-rtr/tuning/

Oho! LRP ottaa tämän ihan tosissaan. Jos ovat korjanneet ensimmäisia malleja vaivanneet pienet diffin lautasrattaan laadunvaihteluongelmat, niin tuossahan on kehkeytymässä pomminkestävä kymppikrossari.

 - Hount

21
Polttisautot / Vs: yhteys katkes eikä failsafe toiminu
« : 13.05.12 - klo: 20.21 »
Kyllä mää sen asensin mutta kyllä vois huomen kokeilla asettaa uudelleen. Kun laitto virrat pois kakesta niin sehän pitäis laittaa heti jarru päälle mutta sekin tulee sitten semmosen 2-3 sekan viiveellä.

Ei jarrua, vaan neutraalille. Melko ikävää jos kaveri ajaa pääsuoralla konttiin.

 - Hount

22
Polttisautot / Vs: yhteys katkes eikä failsafe toiminu
« : 13.05.12 - klo: 19.21 »
Niin, ja kai se failsafe on säädetty oikein? Olen törmännyt sellaiseenkin, että kuljettaja ihmettelee kuinka auto karkasi päin puuta vaikka kaasuservon ja vastarin väliin oli lisätty failsafe. Pienen kyselyn jälkeen selvisi ettei failsafea ollut säädetty mitenkään ja sen toimintaa testatessa oli auto lähtenyt etupään ripustusten viimeiselle matkalle.

 - Hount

23
Polttisautot / Vs: vettä moottorissa!!
« : 12.05.12 - klo: 22.38 »
Olen parikin konetta dipannut ojaan, tai yhden oman ja toisen todistin vierestä. Kummassakin sähköt otti pahempaa vahinkoa. Jos kangen lenkit ei ole väljät, niin uudella tulpalla pitäis lähteä käymään.

 - Hount

24
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 05.05.12 - klo: 11.14 »
Kisailijoillehan tuo palikka ilmeisesti onkin mutta Miken palikan hinta 119$ vs kopio 49$. Ei taida kovin moni Mikea tukea jollei oikeasti löydy turhaa hilloa perstaskusta. Niin se vaan tuppaa käymään että kun jotain (varsinkin hyvää/potentiaalista) tuotetta myydään ylihinnalla niin siitä tehdään hyvin äkkiä halpiskopioita.

Mike tuskin on laskenut tuohon hintaan mukaan ihan kaikkea tuotekehittelyyn kulunutta aikaa.
Uskoisin että hänellä ole myöskäään 24/7 lastuavaa CNC-konetta ja kilpailutettua sopimusta materiaalitoimittajan kanssa.
Kopiopajat varastivat tuotekehittelyn Mikeltä. Kopiopajoilla on halpatuotantomaassa hallit täynnä CNC-jyrsimiä joihin (kärjistys) "lyödään vain ohjelma sisälle, niin palikkaa alkaa valua ulos toisesta päästä"
Mike asuu puolestaan hieman eri elintason maassa, tekee tuota hommaa varmasti asiakkaan kannalta kohtuullisella katteella. Vaikka kopiopajan slipperentialeja saisi (ja saakin) kaksi tuohon hintaan, niin minun euroni (dollarit) menevät vastaisuudessakin tuotekehittelyn ja osan jyrsineen tehneen tyypin taskuun eikä IP:n varastaneelle yritykselle joka teettää kyseenalaiset kopio-osat halpatuotantona muualla.

 - Hount

25
Mitäs tuolle slipperille sillä dremelillä tehdään? Sain kärryn talouteen ja tarkoitus olis tehdä nuo mainitsemasi tuuningit ennen ajoja..Entäpä nuo shimmit mistä saapi tilailtua?Kiitos ja kumarrus :wink:

Lainauksesi meni vähän hassusti, kirjoita vastaus
Koodia: [Valitse]
[/quote] rivin jälkeen.

Eli tuota spurrissa keskellä olevaa hexaa pitää vähän ohentaa, tosin itse suosittelisin että liimaat "takapuolelle" kaksi slipperpädiä päällekkäin, niin voit tarvittaessa vaihtaa spurrin uuteen ilman dremelöintiä.
Ainakin minulla olleissa Blastin slippereissä oli sellaista ongelmaa että tuo hexa on muutaman millin kymmenyksen liian paksu ja kun ajat hetken, niiin slipperpädit painuvat vähän kasaan ja slipperin levyistä hioutuu muutama sadasosa paksuudesta pois. Tuon jälkeen ei auta vaikka slipperin kiertäisi hampaat irvessä kiinni, kun slipperin levyt kantavat tuohon spurrin hexaan eikä pädeihin kuten pitäisi. En tiedä muodostuuko tämä ongelmaksi jos ajelee hiilikoneella ulkona, mutta 6,5T LRP ja sisärata oli liikaa modaamattomalle slipperille.

Shimmejä kannattaa kysellä esim. Hobbylinnasta (en muista minkä merkkisessä pussissa nuo tuli, Mikko tietää kyllä kun antaa mitat) tai sitten EA-Importista tai muista Durangon tuotteita myyvästä myymälästä nuo DEXin diffin shimmit. Blast (ja DEX) on todella kiitollisia autoja diffien osalta, kun shimmejä saa lisättyä laakereiden sisäpuolelle purkamatta koko diffiä.

 - Hount

26
Sähköautot / Vs: M8e ?
« : 05.05.12 - klo: 10.54 »
Nopareista lisäksi Castlen Mamba max monster, Hobbywing, Losi xcelorin, Hobbyking 150 A, Turnigy 150A jne. 150A mallit lienee suosituimpia, Hobbywingistä 80A versiolla pärjää myös (jos akkuina 4s)

Moottorit 1700-2500kv haarukkaan, samat merkit kuin nopareissa. näiden lisäksi Leopardilla löytyy hyviä mosia.

Boldattu kohta!
Siis jos on 4S akut tarvitset nopeudensäätimeltä enemmän virrankestoa kuin 6S akuilla jos mielit saada lähellekään samoja tehoja! Jos 80A nopeudensäädin kestää 6S akkujen jännitteen, niin autosta saa enemmän tehoa renkaille 6S akuilla kuin 4S akuilla säätimen palamatta. Ja samalla tehollakin virta on huomattavasti pienempi 6S akuilla. Eli 4S akut ei ole automaattisesti mikään turvallisempi vaihtoehto. Eikä 6S akut automaattisesti tehokkaampi vaihtoehto. Jos kaikkien romujen virrankesto riittäisi, niin voisimme ajella vaikka 2S akuilla patterikasia täysin samoilla tehoilla.

Ja moottorin kv arvo valitaan täysin akkujen mukaan. Nyrkkisääntönä: alle 2000kv 6S akuille, yli 2000kv 4S akuille.

 - Hount

27
Tuo polttoaine on merkiltään COOL POWER HELI 20%.
Polttoaine on ainaskin helikopteri tavaraa, eli se vaihtoon.

maxy: en tiedä huomasitko tuon JiiVeen viestin, mutta polttoaineesi on väärää. Osta tilalle autokäyttöön tarkoitettua polttoainetta.

 - Hount

28
Yleinen keskustelu / Vs: Itsetehty starttiboksi
« : 27.03.12 - klo: 20.50 »
Ei vaadi kummoistakaan sähköopin tietämystä.

Väittäisin että starttiboksin rungon kasaaminen on isompi haaste ja tulee äkkiä maksamaan enemmän kuin vastaava kaupallinen starttiboksi.

Riittävän iso ja ennenkaikkea vääntävä moottori. Sopiva välitys (yleensä hammashihnalla, miksei myös suoraveto jos kierrokset osuu yksiin.

Akkuna kannattaa käyttää 12V lyijyhyytelöä. Lipot tuhoutuu kovin herkästi ja Nimhit ei ole niin pitkäikäisiä kuin lyijyhyytelöakku.

Virtakatkaisijalla kannattaa ohjata relettä jonka läpi ruokitaan moottoria. Tällöin katkaisija voi olla pienempi ja ei ole pelkoa sen savuamiselle.

 - Hount

29
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 26.03.12 - klo: 11.43 »
Ai, eli sinusta on täysin validia varastaa toisen keksintö ja vesittää vuosien työ tuon slipperentialin suunnitteluun? Ihan vaan koska jätkällä ei ole miljoonia rahaa...
Tuokin slipperential olisi todennäköisesti jäänyt suunnittelematta ellei Mike olisi tiennyt että hän voi hakea siihen patenttia. Eli patentti mahdollisti slipperentialin suunnittelun.
a) Miken patentti voimaan astuttuaan koskee vaan USA:aa... tosin sekin tullee riittämään, kun kiinan kopiopajatkaan ei saa sitä enää sen jälkeen laillisesti myydä jenkkeihin, eikä kukaan jenkeistä käsin varsinkaan voi noita piraatti slipperentiaaleja myydä.

 - Hount
Ei se minusta ole oikein, imho rahaa kuuluu valuta siihen suuntaan minne sitä kuuluu. Ikävä kyllä maailma ei vaan näin toimi. Ja jos Miken patentti on vaan USA:ssa niin se ei kyllä Kiinan poikia estä myymästä sitä joka paikkaan, mitään virallista maahantuontia tuotteilla tosin ei varmaan tule.

Nähtiinhän me miten Castle vesitti Hobbywingin ekan tulon USA:an, toisella kerralla ei onnistunut uhkaukset vaan olis pitänyt mennä raastupaan tai sitten jotain maksetaan kulissien takana.

Tässä slipperentialin tapauksessa vaakakupissa painaa myös hieman tuo epäreilu asetelma.
Siinä missä HobbyWing vs Castle tapauksessa patentit omaava taho on vakavarainen ja maailmalla hyvin tunnettu iso yritys. Niin Mike tekee noita about yksin ja piraatti slipperentialin tapauksessa Mikelle ei jää mitään ns. valttikorttia, kun fyysisesti tuon slipperentialin pystyy kopioimaan hyvinkin tarkkaan. Nopeudensäätimissä asia on taas täysin eri, kun Castle voi edelleen "ratsastaa" heidän päivitettävillä firmiksillä, tuella, maailmanlaajuisella takuulla, laadulla ja pc-link & field-link palikoilla... RC Monsterin Mikelle ei jää käteen kuin vetoomus, että ostakaa häneltä, koska kyseessä on alkuperäinen ja hänen suunnittelema slipperential... kopiopajat pystyvät nykyisin jo ihan helposti riittävän hyvään laatuun ja varmasti pienempään hintaan kuin Mike... Kopiopajoilla on jo valmiiksi sopimukset metallipajojen kanssa ja CNC:n tuntihinta on murto-osa Miken kustannuksista. Ja kun otetaan huomioon vielä Miken käyttämä (oman puheen mukaan "vuosien") suunnittelutyö, mistä pitäisi saada joskus omat pois noita slipperentiaaleja myymällä...

Eli pyydän että jätetään nuo kopiot hyllyyn ja jos tuollaista haluaa käyttää, niin ostetaan ko. palikka Mikeltä.

 - Hount

30
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 25.03.12 - klo: 21.05 »
Tuo slipperential on myös RC-Monsterin IP:tä.
Miken patentin astuessa voimaan tuon slipperential kopion ja monen muun piraatti slipperentialin myynnistä tulee laitonta.

 - Hount
Hiukan offtopicia, mutta yleisesti IP:llä ei ole mitään virkaa jos:

a) ei ole maailmanlaajuinen
b) sulla ei ole fyrkkaa suojata omaa IP:tä

RC-monsterin etusivun julistuksen myötä veikkasin että a ja b eivät täyty. Businessmaailma on kohtuu erilainen tänäpäivänä kuin 20v sitten. Patenttien ylläpitäminen maksaa helposti miljoonia.

Ai, eli sinusta on täysin validia varastaa toisen keksintö ja vesittää vuosien työ tuon slipperentialin suunnitteluun? Ihan vaan koska jätkällä ei ole miljoonia rahaa...
Tuokin slipperential olisi todennäköisesti jäänyt suunnittelematta ellei Mike olisi tiennyt että hän voi hakea siihen patenttia. Eli patentti mahdollisti slipperentialin suunnittelun.
a) Miken patentti voimaan astuttuaan koskee vaan USA:aa... tosin sekin tullee riittämään, kun kiinan kopiopajatkaan ei saa sitä enää sen jälkeen laillisesti myydä jenkkeihin, eikä kukaan jenkeistä käsin varsinkaan voi noita piraatti slipperentiaaleja myydä.

 - Hount

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 29