Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - halmelujah

Sivuja: [1]
1
Kisainfoa päivitetty! Tervetuloa mukaan vielä kerran niin aloittelijat kuin kokeneemmatkin!  :grin:

2
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 01.04.18 - klo: 16.41 »
Kopalle kiinnikkeitä. Magneetteja tietysti! Jos ei nämä pidä tarpeeksi hyvin niin sitten vaihdan tattitarraan.



Takana magneetit nappaavat kiinni peltikorissa olevaan poikittaiseen suikaleeseen joka juuri sopivasti sattuu menemään iskaritornien kohdalla. Vähän pääsee kori sivusuunnassa luisumaan edestakaisin kun kosketuspinta on niin pieni. Pitää keksiä tähän jotain..



Älä jätä mua roikkuuu



Sitten pitäisi kohta lyödä maalihommia lukkoon. Mikähän olis kiva..


3
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 30.03.18 - klo: 10.50 »
Ennenkuin voin päästää itseni tuon peltikopan kimppuun eli lähinnä maalaamaan sitä uuteen sävyyn niin tokihan tuo alusta täytyy saada kunnolla rullaamaan ensin.

Käytin styreenistä leikkaamiani malleja kopioidakseni pidennettyjen runkoaisojen muodon vielä kerran, nyt 2mm alumiinilevylle. Hahmottelin dremelillä kaksi raakiletta aisantapaista, ruuvasin ne yhteen ja viilasin ne oikeaan muotoon yhtäaikaa. Reikien poraamiseen käytin erityistä tarkkuutta koska reikien poraaminen on tarkkaa hommaa ja korostuu etenkin nyt kun on mikrotason replika tekeillä.



Nyt kun tämä paketti oli muutenkin pöydällä levällään niin tuli oiva tilaisuus kurkistaa akseleiden sisälmyksiin. Työn ja koneistuksen jälki miellyttää kyllä silmää, liukulaakerit ja kaikki. Mitään rasvaa tänne ei ollut tuhlattu joten pistin pienet knöllit sitäkin. Pikkurattaan akseli ui irtonaisena (eli ei ole kiinni esim. seegerillä tms) ja mikäli kardaaniin päätyy irroittamaan on sen takaisin laittaminen hankalaa koska akseli pyrkii luisumaan paksuista sormista karkuun banjon sisään. Eli jos vaihdat tähän kardaania niin varaudu avaamaan koko akseli.



Tässäpä nämä pidennetyt aisat osia kannattelemassa. Työvaraa on vielä aisojen molemmissa päissä runsaasti jäljellä.



Muutoin työvaiheet pidennystä varten olivat aika selkeät kun vähän mietiskeli ja sovitteli erilaisia osia paikoilleen. Kardaanin jatkoin vanhan kuivemustekynän rungolla jonka porasin 6,5mm sisämittaan. Akryyliähän tuo putki on, eli erittäin murtumaherkkää mutta eipä tästä mikään kisapeli taida olla tulossakaan. Ja väri on kiva! Alalinkit jatkoin yksinkertaisesti poraamaalla 5mm putken sisältä auki 3,5 millimetrin mittaan. Lähellä on kardaania mutta eivät osu toisiinsa! Niin tarkkaa!



Pikasovitus. En tahtoisi leikellä noita pyöränaukkoja suuremmiksi mutta voi olla ehkä pakko..  ?



Sellasta tänne pikkuautoveistämöön, kiitos ja hyvää pääsiäistä! Kommentit ja kaikenlaisten sekavien ajatusten jakaminen erittäin tervetullutta! ;)


4
..on taas aika rasvata vetoakselit, suoristaa vinssinarut ja kiilloittaa skalesälät sillä vuorossa on..

LINNAVUOREN VALLOITUS 21.4.2018



Tapahtumapaikka: Mantereenlinna, Hämeenlinna (Katuma)
Päivämäärä: Lauantai 21.4.2018
Lähtö klo 10:30
Kokoontumispaikka: Harvialantie 384, Hämeenlinna (osoite suuntaa-antava) kohdalla kaiteiden välistä rinne alas saakka. Pysäköinti opastuksen mukaan! Vaihtoehtoinen pysäköinti esimerkiksi Katumantien varteen n. 500m päähän kaupungin suuntaan. Mikäli autossasi on matala maavara tätä kannattaa harkita vakavasti.

Katso tarkka paikka tästä:

https://goo.gl/maps/f5XzvbUNzcB2

Tapahtumapaikalle saapuessa kannattaa olla tarkkana ettei aja ohi!

Tapahtumaa sponsoroimassa EURORC.COM




Tervetuloa vuoden 2018 ensimmäiseen RC-OFFI.NET safaritapahtumaan luonnonkauniille Mantereenlinnavuorelle Hämeenlinnaan! Tapahtumassa ajetaan kaksi erillistä ajoa, ensin leppoisampi porttisafari ilman kilpailuelementtiä kaikessa rauhassa mukavia jutellen ja heti makkaranpaiston jälkeen yksilösuoritteinen pikataival johon luvassa voittajille pienet palkinnot! Myös muuta pientä oheisohjelmaa saatetaan järjestää!

Safarille on tervetullutta kaikenlainen kalusto luokkaan katsomatta. Tule vaikka drifterillä jos luulet pärjääväsi ;)
Pikataipalelle / kilpailuun osallistuu pääsääntöisesti Scale luokka 2 kalusto, mikäli ilmoittautumisia tulee enemmän niin katsellaan ajetaanko kilpailussa eri luokat.


Ensimmäisenä ajettavassa porttisafarissa ei lasketa pisteitä eikä aikaa mutta porttien välistä olisi tarkoitus päästä. Koko ajoreittiä ei ole portitettu vaan portit pyritään keskittämään rastiluontoisesti mutta niin että seuraavan portin voi havaita edelliseltä. Tämä reitti on helpohko ja sopii erinomaisesti aloittelijoille!

TAPAHTUMA ALKAA KLO 10:30 KULJETTAJAINFOLLA JONKA JÄLKEEN LÄHTÖ PORTTISAFARILLE RYHMÄNÄ.


Tapahtuman toinen osio on yksilösuoritteinen kilpa-ajo jossa lasketaan virhepisteet. Reitti on lyhyempi mutta haastavampi. Alueen luonteesta johtuen turha kiirehtiminen ei ole kuitenkaan suositeltavaa eikä aikaa oteta vaan tuomarointi tapahtuu pelkillä virhepisteillä.

Pisteytys:
HOG(Jumalan käsi) +20
Reitti/porttimerkki +1
Kaato +2 (auto jää kyljelleen tai katolleen)
Vinssiapu -2 (autat toista etenemään)
Korjaus reitillä +5 (akun vaihtaminen sallittu)
Kiertoportti +5

Mukana kulkevat sekä luonnosta löytyvät apuvälineet ovat sallittuja.

Ota mukaan ohut vedenkestävä tussi tai lyijykynä pistekortin täyttöä varten!


Tietoa ajoneuvoluokista ym. crawlertietoutta löydät täältä


Tapahtuman järjestävät RC-OFFI.NET:in käyttäjät Halme ja Juha. Yhteydenotot ja kyselyt ensisijaisesti allekirjoittaneeseen!


Ilmoittautumisia otetaan vastaan mutta tapahtumaan ei ole ilmoittautumispakkoa! Alue on kallioinen ja reunoiltaan jyrkkä joten tapahtumaa ei suositella lapsille mutta vanhempien valvonnassa lapset ovat tervetulleita.

HUOM! Korostetaan vielä että alue rajautuu hyvin jyrkkään kallionreunaan josta reilusti pudotusta. Hyvät kengät ja turvallinen asenne suositeltavia! Tapahtumaan osallistuminen omalla vastuulla ja vakuutuksella.


Tervetuloa mukaan!


5
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 08.03.18 - klo: 09.33 »
Tarkemmin asiaa pohdittuani totesin että iskareiden lenkit ovat ihan käyttökelpoiset ja järkevämpää (?) on tehdä kokonaan uudet ja täysimittaiset runkoaisat häneen. Tein siis koekappaleet styreenistä jotta näkisi miten akselit autoon asettuu!



Nyt sitten tarvitaan joko pidempi kardaani taakse tai voimansiirto-vaihdelaatikko möhkäleen siirto keskemmälle. Luulen että jätän sen kuitenkin tuohon paikkaan missä se nyt on kun nuo etummaiset tukivarretkin niin nätisti siihen vakiona kiinnittyvät!



LWB eli pitkä akseliväli. Pidän pitkistä akseliväleistä ja niin tietysti pitävät kaikki muutkin!



Ainakaan vielä ei nuo renkaat härki liikaa poteroistaan ulos mutta kuva vähän hämää kun peltikori on alaosastaan hieman levällään.



Kovin innoissani olen nyt tästä projektista! Aina ollut haaveena rakentaa pienemmän mittakaavan esikuvauskollinen radio-ohjattava!

Tänks.

6
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 03.03.18 - klo: 11.58 »
Mukava esittely.
Voisiko tuossa käytää 2S lipon ja säätimen välissä BECiä. Ei kait tuo kovin montaa amppeeria kuluta. 6V asetus vastaa suunnilleen täpötäyden orkkis akun jännitettä kuormittamattomana. 5V asetus lienee sama kuin 4,8V nimh kuormitettuna ja hieman purettuna. Jos tuo toimisi, niin säädin/vastarin kuormitus vähenisi ja saisi lipot käyttöön.

Kiitos! Voihan siinä toki BECiä käyttää jos siltä tuntuu. Nopari näyttäisi kyllä videoiden perusteella sietävän 2S käyttöä mutta oletan että niinsanottu LiPo-katkaisu puuttuu. Pitää etsiä sopivan kokoinen litiumpolymeeriakku tähän ja kokeilla mutta en usko että BECiä tähän laitan. Lähempänä pienoismalliprojektia kuin varsinaista ajeluvehjettä on tämä.


Lievä alakulohan se iski kun aikomuksena oli alunperin ympätä tähän jonkunlainen 1/24 muovisarjan kori ja kulkea helpon kautta voittoon. Varmasti joku mud truck -tyyppinen ratkaisu olisi ihan "scale" ollutkin mutta kun ei. Mielessä alkoi muhia myös ajatus että tekisikös sitä tähän ihan käsin jonkun simppellin kopan, esim Land Roverin tai Jeep CJ:n mutta enpä päässyt ajatusta pidemmälle kun kirpparilta löytyi tälläinen jalokivi..



Tonka Jeep Wagoneer, oletan! Hauska tavata! 



Upea ja tyylikäs vanhempi rouvahan se siinä! Metalli kori, muovinen runko. Aitoa seitkytlukua! (vai vanhempi?)



Aito.



ja virallinen!



Pientä vertailua FTX Outback Minin alustaan. Samalla planeetalla ollaan mutta selkeästi eri aikajanalla! Mutta tämä voisi olla se..



Alkuperäisen oloinen kiinnike. Oletan että tässä on ollut joskus niitti joten jokuhan on tätä jo käpälöinytkin entuudestaan. Myös maalipinta vaikka siisti onkin ei taida olla alkuperäinen. Sääli sinänsä koska nyt tälläisellä restauroinnilla on pilatty hyvä vanha patina. Kirpputori (Suomen Kasarmin Aarteet Hämeenlinnassa) josta tämän bongasin myy myös paljon kaikkea jenkkikamaa.. Alkuperäisiä tienviittoja, vanhoja liikennevaloja ja edullisia 120e maksavia puisia Coca-Cola koreja. Ehkäpä tämä on tullut sieltä saakka jossain kuormassa koska en muista paljoa näitä Tonkalaisia Suomessa nähneeni. Vai olenko vain liian nuori muistaakseni.



Niitti ulos, koppa sisään. Sellanen on työmiehen lauantai. Ja valmista tuli, kiitos seuraajille nähdään ensi kerralla!!



Match made in heaven!

Akseliväli jää muutaman sentin vajaaksi. Jotta akselin saa kohdalleen pitää minun nyt tehdä uudet takaiskarin kiinnikkeet ja varmaan pidempi kardaani laittaa tai kyhäillä. Muuten ollaan aika lähellä!

Maalaukseen liittyviä ehdotuksia otetaan vastaan, kuten muukin palaute - aina tervetullutta!

terveisin Heikki

7
Sähköautot / FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 29.12.17 - klo: 18.32 »
Pakkohan se oli tälläinenkin saada talliin kun suosikkilähirc-kauppani EuroRC oli saanut muutaman kappaleen maailmalta haltuunsa! Mikrohommat on jo pitkään olleet mietinnässä ja nyt kun tilaisuus tähän tuli niin eipä siinä juuri vaihtoehtoja.  :grin:



Lupaava, pieni laatikko ja parit tarrat joita ei tietenkään ole koskaan liikaa.



Hylje on murrettu. Heh.



Kurkistus lootaan. Mitähän salaisuuksia.. Onpa se pieni!



Tuoreena lootasta! Tuo pienenpuoleinen koko tekee tietyn lelumaisen vaikutelman mutta muuten tuo kori ja ulkoasu yleisesti on aika scale ja mittasuhteet kohdallaan. USB-laturi, kattava manuaali räjäytyskuvin, yksi (1.) tarra ja pieni ohjain kuuluivat luonnollisesti tähän pakettiiin. Ohjaimen mukana ei tullut paristoja mutta muuten kaikki ajoon tarvittava on mukana. 1.9" Dirt Grabber on vähän antamassa harrastajien valistuneelle silmälle osviittaa tämän mikron mittakaavasta!





Kokovertailua. Auton mittakaavaksi on tosiaan ilmoitettu 1/24 joka ei kyllä valitettavasti ihan pidä paikkaansa. Tai tietty riippuu millaisesta monsterista alkuperäiset mitat on otettu mutta näin yleisesti voisi todeta että mittakaava on lähempänä noin 1/20 kokoluokkaa. Nostin viereen 1/24 (vai olikohan 1/25) skaalaisen kuplavolkkarin. Sama mittakaavaharha taitaa olla tosin kaikissa tähän kokoluokkaan tarjolla olevissa skaleautoissa kuten Prolinen Ambushissa ym. Teen tätä mittakaavavertailua siksi koska tokihan se olisi hienoa saada tähän Miniin joku päheä kova koppa istutettua. Myös 1/20 kokoluokkaan on tarjolla muovirakennussarjoja mutta ovat hieman harvinaisempia kuin tuo perinteinen yhdensuhdekahteenkymmeneenneljään.





Kurkistus kuoren alle paljastaa keskimoottorisen ja -lootaisen, taka-akkuisen ja CMS-ohjauksella (ohjausservo siis rungossa) sekä nelilinkitetyn scalerunkoisen pikkuauton. Aika vakuuttavaa täytyy sanoa, ihan kuin isommat veljensä tämä! Akselitkin niin pikkuiset. Vetarit ovat aika julmassa kulmassa ja muoviset. En ole niitä kuitenkaan saanut vielä rikki ja auto on ollut muksujenkin käsittelyssä..  Varsinainen koeajoraportti videoineen on tekeillä ja tulee hieman myöhemmin. Akku on 4,8V NiMH mutta maailmalla olivat koittaneet tätä myös pienellä 2S lipolla ja savut olivat pysyneet sisällä.

Noparivastarikombo on varustettu normaalilla servoliittimellä joten servon vaihtaminen käy tarvittaessa helposti.



Sivuprofiilista voi tirkistellä tuon vetareiden häijyn kulman, pitäisiköhän tätä hieman koittaa saada alemmas.. hmmhmm! Myös jos syvän lavan tai ohjaamon haluaisi tehdä niin saisi kyllä miettiä sähköjen paikkoja. Mutta tälläisenään on kyllä vakuuttava ja kompakti paketti. Niin pientä ja söpöä kaikki aiettä!



Sähköt päälle. Tässähän olikin valot! Ei välttämättä huono tälläisenä etä-ohjattavana taskulamppunakaan.



Poimitaan katon valorauta skaleyksityiskohdaksi.



..ja vähän joustoja. Jousitus tuntuu ensitestien perusteella aika kireältä ja pompottaa autoa kovin. Eipä tälläinen tietenkään paljoa paina ja täytyy varmaan muistaa että tämän kohderyhmä ei varsinaisesti ole hardcorekisakuljettajat. Mutta enemmän tämä myös on kuin pelkkä hauska lelu!

Katsotaanpa mitä tästä saisi aikaiseksi.. ja enemmän mikroista kokemusta omaavat pistäkäähän ehdotuksia miten tätä lähdetään virittelemään!

8
Sähköautot / Vs: Axial Yeti
« : 24.08.16 - klo: 00.22 »
Annettiin vähän kyytiä tämän ketjun alusta löytyvälle autolle..  :evil:

! No longer available

9
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 26.07.16 - klo: 21.27 »
Land Rover D90 pick-up

! No longer available

10
Yleinen keskustelu / RC-OFFI.NET Model Expo 2016
« : 11.04.16 - klo: 09.44 »
Tervetuloa RC-OFFI.NET:in osastolle Model Expo 2016 pienoismallimessujen yhteydessä!

Osastollamme voit tutustua radio-ohjattavien maastoajoneuvojen edistykselliseen ja kiehtovaan maailmaan sekä seurata ajoneuvojemme huikeaa suorituskykyä paikanpäällä ihka elävänä! Sijaintimme messuilla on heti rc-työkoneiden ja venealtaan vieressä paikalla 7h59.

Harrastajaporukkamme esittelee lajin kalustoa pienimuotoisella esteradallamme sekä kertoo tarvittaessa tästä ihan oikeassa maastossa ulkona ajettavien radio-ohjattavien ajoneuvojen hienostuneesta lajista lisää. Esillä on niin mittakaavauskollisia, esikuvansa mukaisia arkiautoja kuin myös viritellympää offroad kisakalustoa. Myös muutama aito kilpailucrawler saadaan paikalle muistuttamaan siitä että fysiikan lait ovat jos ei voitettavissa niin ainakin vakavasti haastettavissa!









RC-OFFI.NET:in osastoa ovat sponsoroimassa OFFIPAITA.FI, EURORC sekä NIEMI PALVELUT OY. Kiitokset tukijoillemme!


11
American LaFrance Roadster 1915,


12
Ostin tuossa muutma pv sitten tämän auton http://www.hobbex.fi/fi/artiklar/hsp-brontosaurus-pro-20-1-10.html ensimmäiseksi autokseni, niin kysyisin, että tuliko haukattua ihan täysin Pee Jaskaa?

Tervetuloa harrastuksen pariin :) HSP/Maverick/Redcat/ym on mielestäni aloittelijalle "ihan ookoo" kunhan ei yritä romurallia ajaa. Lähipiirissä on tällänen "monsteri" ja on sitä kyllä useasti tullut knucklea sun muuta vetaria siihen vaihdettua. Sanotaanko vaikka että näitten kanssa tulee RC-harrastuksen paras osa-alue eli mekkaaminen tutuksi väkisinkin..  :grin: Osat ovat onneksi halpoja näihin ja niitä myy suomessa ainakin Hobbylinna ja tosiaan nimellä Maverick. Wheelspin Modelsista on noita myös tullut ostettua ja dx.comista löytyy jotain HSP-aluosia jotka ovat tähän asti kaikki sopineet tuohon kyseiseen autoon.


13
Sähköautot / Vs: Jeep CJ-8 Scrambler 1982 (Axial SCX-10)
« : 08.12.15 - klo: 21.52 »
Kiitos!  :azn: Toivotaan että miellyttää myös tuomariston silmää. Sen verran tuohon edelliseen tarinaan voisi vielä lisätä että ilman selkeää ja ehdotonta aikarajaa tämä tuskin olisi valmistunut koskaan.  :grin:


14
Sähköautot / Jeep CJ-8 Scrambler 1982 (Axial SCX-10)
« : 08.12.15 - klo: 15.32 »
Moro vaan kaikille,

Tuli otettua osaa tuollaiseen kansainväliseen mittakaavauskollisten radio-ohjattavien ajoneuvojen rakentelukilpailuun Scale Builders Guild -foorumilla ja ajattelin että ehkä täälläkin voisi osaa porukasta kiinnostaa tämäntapainen askartelu.

Kyseessä oli siis kilpailu jossa tarkoituksena oli rakentaa SCX-10 rungolle, akseleille ja vaihteistolle jonkinlainen Jeep-merkkinen ajoneuvo. Tyyli oli vapaa ja lähdin rakentamaan itselleni mieluisinta Jeeppiä eli puhdasta americanaa huokuvaa, massiivista Jeep CJ-8 Scrambleriä. Kyseessä on ensimmäinen kokonaan itse rakentamani kori RC-autoon.

Tässä pieni yhteenveto aiheesta, varsinainen rakentelutopic ja lisää kuvia löytyy Scale Builders Guildista, http://scalebuildersguild.com/forum/showthread.php?23871


Lähtötilanne oli tässä, tulostelin muutaman piirustuksen ja tein mittakaavamuunnokset 1:9 jolloin sain korin mittasuhteen istumaan suunnilleen SCX-10 akseleiden leveydelle. Kuvassa näkyy myös jonkinlaisena 3D-mallina käyttämäni Majorette CJ-7 Renegade, oman lapsuuteni leluja. CJ-Jeepit ovat periaatteessa muodoltaan aika yksinkertaisia pitkine suorine kylkineen mutta toisaalta konepellin ja nokan seudulla on taivutusta ja muotoa vaikka kuinka. Kyseisiä ajoneuvoja tuskin on Suomessa ainuttakaan joten valitettavasti käytössäni ei ollut 1:1 mallia vaikka olisin kelpuuttanut minkä tahansa CJ:n tämän malliksi.



Seuraavaksi leikkasin auton kyljet styreenimuovista, tämä oli muistaakseni 2mm paksua tavaraa eli juuri sopivan jäykkää tälläiseen tarkoitukseen. Askarteluveitsellä ja vanhoilla saksilla saa ihan hyvää jälkeä kun on huolellinen! Kaikki leikkauspinnathan luonnollisesti hiotaan siisteiksi.



Konepellin kanssa meni tovi, yritin sitä ensin styreenistä vääntää mutta en päässyt toivottuun tarkkuuteen. Päätin vähän oikoa ja leivoin vaahto PVC-levystä (Forex) tälläisen kakun jonka sitten viilailin ja hioin muotoon. Tätä tehdessä tuli myös hiottua materiaalia vähän liikaa ja olen sitä joutunut lisäämään 2K-kittiä käyttäen. Hienoa tavaraa tuo vaahto PVC, voin vain suositella sitä mihin tahansa askarteluun!



Konepelti hiottuna lähes lopulliseen muotoonsa,



Lokasuojat syntyivät pienen harjoittelun jälkeen styreenilevystä kuumailmapuhaltimella muovia lämmittäen ja muottia vasten painaen. Osan alapuolelle vedin askarteluveitesellä taivutuksen mukaisia viiltoja estämään lämpölaajenemisen mukanaan tuomaa vääntymistä.



Maski on sahattu ompelulangalla 3mm paksusta Forex levystä. Vihreä kitti on Squadron Puttyä (1K).



Lavarakennelmaa ja takapyörien koteloita, materiaalina jälleen styreeni ja osat on hitsattu toisiinsa.



Tässä vaiheessa piti taas vähän sovitella osia yhteen jotta saa itselleen uskoa projektin mahdollisesta onnistumisesta ja tieysti että voi vähän tarkistaa mittojen ja osien sopivuutta toisiinsa. Osista kannattaa tehdä aavistuksen verran liian isoja ja lähestyä sitten hiomalla haluttua marginaalia. Näissä hommissa tuo vähennyslasku on merkittävästi helpompaa kuin ynnääminen..  :laugh:

Ns. mock-up kuvat,





Ovet hitsailin kasaan eripaksuisista styreenilevyn paloista, jälleen kerran vaan karusti menetelmällä "kerrosvoileipä":



Lokasuojien kaarissa riitti ihmettelemistä, sain taas kerran tehdä viisi kertaa ennenkuin taivutus onnistui. Käytin paperia apuna saadakseni pituuden istumaan. Kuvassa autossa kiinni oleva osa on keskenään identtinen sen vieressä makoilevaan. Osien evoluutiokehitys voidaan myös lukea kuvasta mutta on se vaan mielenkiintoista tämmöinen taivuttelu.. Tässä meni taas yksi ilta oikein rattoisasti  :wink:



Toinen mokkailukuva.. Osat istuvat omaan silmääni ihan mallikkaasti. Lavan reuna on taivuteltu samoin menetelmin kuin lokasuojien levikkeet ja kova katto on leivottu tuosta jo edellä mainostetusta Forex vaahto PVC-levystä.



Tein penkit ja kojelaudan eri tyylejä ja materiaaleja yhdistellen. Kojelaudan mittarit tulostettu ja nopeusmittarin kehä on HPI:n iskarin varaosa.





Hieman tekniikkaa tähän askartelun väliin.. Oikeat Jeepithän ovat lehtijousialustalla ja tietysti tähänkin piti sellainen saada. Pidennytin runkoa pienillä aisanpätkillä (itseltäni ei vielä nuo TIG-hitsailut suju niin tarkasti että lähtisin hienoa runkoa ehdoin tahdoin pilaamaan.. kanttasin kuitenkin aisanjatkot itse  :roll: ) ja lehtijouset naputtelin kierrätetystä pakkausvanteesta. Tein ensin yhdellä lehdellä mutta tämä osoittautui aivan liian löysäksi. Lisää lehtiä ja galvanoidusta teräksestä tehty panta pistehitsaamalla alimpaan lehteen kiinni. Riiput sun muut kiinnikkeet olen myös tehnyt omin pikku kätösin jämäpeltien palasista.



Runko akseleineen.



Lehtijousipakat lisälehdin,



Moottori ja alennusvaihde piti luonnollisestikin ja myös tilan pakottamana saada omalle paikalleen konepellin alle. Kanttailin haponkestävästä.  :grin:



Servon sijoitin runkoaisojen väliin tälläisellä alumiinista poraillulla ja viilaillulla CMS (chassis mounted steering) palikalla:



Vaatimattomana tarkoituksenani oli saada autosta mahdollisimman tehdastekoisen näköinen, eli ei mitään ruosteista romukasaa kuten Jeepit yleensä tuppaavat olemaan. Halusin myös olla vuosimalliuskollinen (kaikissa meissähän asuu pieni mobilisti..) joten värivalikoima oli myös AMC:n vuoden 1982 mukainen. Valitsin pitkällisen arvonnan jälkeen väriksi Jamaican Beigen jota lähimmäksi osui ihan rautakaupan vaaleanruskea. Pohjamaalina Mastonin harmaa ja kertamaalauksella pintaväri päälle koska muuten joutuu odottamaan viikon verran maalin kovettumista. Suosittelen noudattamaan maalipurkin ohjeita niin ravistamisen kuin kuivumisaikojenkin suhteen.



Maskin kromikehykset on viety eräänlaisen hengitysapulaitteen (romu) virtakytkimistä ja umpionlasit ovat jonkun taskulampun varaosia ja sain ne ystävälliseltä kanssaharrastajalta pienen kyselyn jälkeen! Konepellin ja maalin välissä on ohut kerros spraykittiä joka on myös upea tuote.

Ehkä se pikkuhiljaa alkoi itsestänikin näyttää "ihan hyvältä"



Sitten alkoikin kilpailun aikaraja (1.12.2015) lähestyä ja oli aika liimata homma kasaan. Sitä ennen juottelin vielä kokonaisuuden kannalta ehdottoman tärkeän lavakaaren omalle paikalleen. Materiaalina 8mm putki. Paljoa en ollut ammattikoulun jälkeen juotellut mutta kyllä se pienen harjoittelun jälkeen alkoi taas sujumaan.



Sitten ei kai muuta kuin kori kiinni.. SCX10:n keskipalikan (skid plate) alla on kiinalaista perua oleva 1:1 jakovaihteisto, varsinainen välitystän syntyy Axialin omassa lootassa joka on moottorin kanssa samassa palikassa kiinni. Korin kiinnitys on tehty Forex-levyyn 2.5mm reiät poraamalla ja M3 ruuvilla itsensä kierteyttäen.



Harrastin vielä viimeisenä iltana pientä photoshoppailua teippien kanssa, tulostus tarrapaperille kera mustesuihkun ja pari tarkkaa viiltoa askarteluveitsellä.. Akku kiinni ja eikun menoksi! Hauska ajettava tälläinen jäykkä lehtijousialusta, suosittelen mikäli nelilinkkituenta kaikessa helppoudessaan alkaa kyllästyttää!







Tarrat on tosiaan vähän paksut eivätkä kestä vettä. Toivon että saan vinyyliversiot pian jossain teetettyä!



Kaikkihan rakastavat puskuritarroja,







Sellainen siitä sitten tuli.. Kun ei kaupasta saa niin itse joutuu tekemään!  :laugh:

Kilpailu itsessään on vielä tuomareiden käsissä, valmiita tuotoksia oli lopulta yhdeksän ja niitä voi käydä ihmettelemässä tuolta Scale Builders Guildista. Myös rc-offi.netin puolella on aiheesta juttua koska lähempänähän tämä lienee offroad kalustoa vaikka mikään crawlerihan tämä ei missään nimessä ole. Myöskään scale offroad kisoihin tällä ei ole mitään asiaa, sen verran hauras on tuo paketti ainakin vielä toistaiseksi.

Toivottavasti miellyttää teidänkin silmää ja ennenkaikkea tahdon kehoittaa teitä, rakkaat kanssaharrastajat, kokeilemaan rohkeasti tätä scalerakentamisen "ihmeellistä" maailmaa. Ja muutenkin.. miksi mennä lujaa kun voi edetä hitaasti.  :laugh: :laugh: :laugh:


Hyvää jatkoa kaikille toivoo,

Heikki


15
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 01.12.15 - klo: 20.37 »
Axial SCX-10 1982 Jeep CJ-8 Scrambler




16
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 25.08.15 - klo: 22.00 »

17
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 25.06.15 - klo: 09.55 »
Tähän väliin vähän möyrintää, onhan kuitenkin kesä!

https://www.youtube.com/watch?v=bt5UX17PIac



18
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 03.06.15 - klo: 13.13 »
No huh, hienosti tehty auto ja hyvin otettu kuva, koska piti kaksi kertaa katsoa että onko se oikea vai rc-maasturi.  :cheesy:

Kiitos :) Aina yhtä hauska vähän huijata kanssaihmisiä.

19
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 02.06.15 - klo: 21.17 »
Rcmodelexin rungolle erinäisistä custom- sekä omavalmisteosista rakennettu Defender D90 pickup






20
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Tower Hobbies
« : 19.05.15 - klo: 15.26 »
Mites toi tilaaminen tuolta on teiltä onnistunut? Minkä verran ovat lähetysmaksut suomeen?

Yhden auton rakennussarjan olen sieltä tilannut kun muualta ei saanut, tälle tuli lähetyskuluja 53$. Koko hommastahan piti luonnollisestikin maksaa viranomaismaksut. Tilaamasi tuotteen postituskulut voi myös vakoilla kun lisää ostoskoriin ja siirtyy maksamaan.

Luotettava firma ja uskoisin että heidän asiakaspalvelunsa vastaa kyllä kysymyksiin, uudet asiakkaat saattavat saada myös aika hyvät alennukset tuolta. Eriasia sitten on kokonaan että kannattaako tämänhetkisellä dollarin kurssilla tilata jenkeistä mitään, etenkään jos tuote on mitenkään saatavissa vanhan mantereen alueelta.


21
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.04.15 - klo: 10.19 »
Eli nämä akut on 6900A, mutta kun olin aloittamassa ensimmäistä latauskertaa, niin huomasin, että laturissani (SKYRC e6650) maksimi on 6000A.
Voinko ladata näitä 6900A akkuja tällä laturillani?
Laitanko laturin asetuksen siihen 6000A?
Eli onko niin, että akut eivät vaan täyty ihan täyteen tällä laturillani?

Kannattaa olla huolellinen termien kanssa, akkusi ovat siis 6900mAh eli milliampeerituntia. (A)mpeeri on itsessään pelkkä virran yksikkö, milliAmpeeritunti (mAh) puolestaan kertoo akun kapasiteetin eli kuinka paljon (noin) sinne saadaan "sähköä" varastoitua. 6000mAh on 6Ah ja tämä voidaan ajatella niin että 1 ampeerin virrankulutuksella akku kestäisi tunnin.

Itse latailen lipo-akkuni maltillisella 1,5-2A virralla ja akut ovat pysyneet monta vuotta lähes pullistumattomina, mutta tietysti isompiakin virtoja voi käyttää jos virtalähteestä ja laturista potkua löytyy ja akku on sellainen joka voi näitä virtoja vastaanottaa.
 
Suosittelen että säilytät akkusi hyvin ja lataat niitä kohtuullisilla virroilla ja aina balancessa. Näin akkusi kestävät pidempään (tämä on oma mielipiteeni, akkuja ja käyttäjiä on monenlaisia  :azn: ). Muista myös aina irrottaa akku liittimistään ajon jälkeen koska virtaa kuluu vaikka auto olisikin "pois päältä" ja ladata/purkaa se varastointijännitteeseen joka löytyy laturista valikon "LiPo storage"-alta.

Kannattaa lukea myös tämä: http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0



22
HPI / Vs: HPI Blitz
« : 15.11.14 - klo: 13.42 »
Blitz Flux RTR:n välitys näyttäisi oletuksena olevan 88/17, kannattaa harjattomalla moottorilla kokeilla vähän tiheämpää välitystä, esim. 83/21. En tiedä miten LRP:n moottorit / noparit kuumenee mutta oma VXL combo on pysynyt ihan kohtuulämmöissä näillä välityksillä.

Muuta eroa RTR:n ja Flux RTR:n välillä en usko olevan kuin tuo combo ja koppa.

Slipperistä sen verran että ainakin omassa manuaalissani oli sen kiristykseen liittyen virhe, oikea tapa on että ensin kiinni ja sitten 1,5 - 2 kierrosta auki. Muistaakseni tämä on jo korjattu Fluxin manuaaliin.

23
HPI / Vs: HPI Blitz
« : 14.11.14 - klo: 15.57 »
Mitkä olisi sopivat diffiöljyt sisäradalle? Vakiona ohjekirjan mukaan 4000wt, mutta kun avasin diffin niin näkyi vain vähän mustaa juoksevaa rasvaa diffin seinämillä? Olisiko 6000-7000wt edes sinnepäin?  Auton perä oli melko rauhaton tuolla 4000wt "öljyillä" saviradalla, mutta ei kumminkaan pyörähtänyt ympäri kun antoi liikkeellelähtiessä täyskaasua.

Saako tähän jostakin kestävemmät diffien ulostulot kun alkuperäiset kuluvat todella nopeasti?

Kannattaa kokeilla vähän jäykempiä öljyjä, riippuen toki millainen moottori on käytössä. Vakiomoottorille joku ehdottamasi tiheys on varmaankin hyvä. Itselläni on Blitzissä 10T 3500Kv moottori ja öljyinä 30K. Jäykkää tatinaa mutta kulkee kuin juna. Vaihda ulostulojen o-renkaat öljynvaihdon yhteydessä ja ole huolellinen rattaat akseliin lukitsevien klipsien kanssa että menee varmasti uraansa.

Ulostulot pysyvät hyvässä kunnossa kun ajon jälkeen putsaa ja dippaa koiranluut paksuun rasvaan.

Sivuja: [1]