Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - quazster

Sivuja: [1] 2 3
1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 12.06.20 - klo: 11.07 »
Tässä asiaan liittyviä kuvia matkan varrelta courtesy of AIPWORKS Circuit WhatsApp -kanava.

Tässä vielä linkki WhatsApp-kanavalle: https://chat.whatsapp.com/9T4rBzuEND7B26m5kYy8hf

2
Noniin, ilmoittautuminen Mini-luokkaan meni täysin ohi. En tunne järjestelmää, onko mahdotonta vielä jälki-ilmoittautua?

3
Bensa-autot / Vs: FG MINI 4wd CHALLENGE FINLAND 2019
« : 05.04.19 - klo: 17.55 »
Mukana ollaan!

4
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 11.06.18 - klo: 21.30 »
Ensimmäinen minikisa takana. Loistava kokemus, mukavaa porukkaa, hyvää kisaa, sekuntikamppailua alkuerissä ja finaalissa parasta oli ajaa "mano-a-mano" kovaa mutta rehdisti :azn:

Kannatan pitempiä alkueriä ja finaalia. En näe syytä miksei olisi identtiset LS-5 kanssa?

Tattiksella jatketaan kapinoita 21.7.

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 11.05.18 - klo: 12.49 »
Olisiko mahdollista saada ajantasaista listausta avaimenhaltijoista?

6
Tämä korotus pitäisi mennä kaikille omilla aivoillaan itse ajatteleville ihmisille läpi (käytännössä myöhässä olevana) indeksikorotuksena inflaation johdosta - kuten aiemmin jo kommentoitu.

7
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 05.05.18 - klo: 22.17 »
Mini shakedown suoritettu, vajaa pari tankkia haettu tuntumaa. On hieno ajaa likaisellakin radalla, käyttäytyy loogisesti ja on hyväntuntuinen alusta kehittää ja kuskille myös kehittyä.

Kisakuume nousussa ;-)

Edit: puskurigateen liittyen tulen toki muokkaamaan keulan "giljotiinin" sovittujen sääntöjen mukaiseksi.

8
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 05.05.18 - klo: 13.41 »
Ajajakorokkeelta eilen, kausi korkattu.

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: GT2000 luokan säännöt 2018
« : 27.03.18 - klo: 15.54 »
Saa siis tulla ajamaan vaikka tällä kopalla?


10
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 19.03.18 - klo: 11.41 »
Uusi kuski ilmoittautuu sarjaan, kalusto hommattu :-)

Nähdään radalla!

-Tuomas

11
Ok, tulkitsin siis väärin, niinkuin näissä foorumikeskusteluissa helposti käy.

12
Sen verran kirpaisi, että: tämän nimimerkin takaa löytyy konkreettisia tekoja mm. yksi tyhjästä pystyyn nykäisty yhdistys, jossa viitenä vuotena hallituksessa toimiminen. Näinä vuosina on järjestetty mm. ~50 kerhokisaa, kymmeniä aloittelijailtoja, starttikursseja, osallistuttu joka vuosi 1-3 messuille, järjestetty kisoja ulkomailla, tuotettu ajotapahtumia yksityisille ja yrityksille, etsitty ja vuokrattu sekä rempattu kerhotilat kolmeen kertaan, kirjoitettu sääntöjä tavalla jos toisella, tuomaroitu kymmeniä kisoja, tehty tuotekehitystä, oltu ydinryhmässä perustamassa kansainvälistä sarjaa ja kirjoittanut siihen säännöt ym.

Koen näinä vuosina muodostaneeni vahvan käsityksen siitä, miten asioita tulee kehittää, ihan käytännön tekemisen kautta.

13
Ottaen huomioon koko harrastuksen nykytilan, miettisin enemmänkin mikä on paras linja jolla saadaan eniten uusia kuskeja lajin pariin mukaan.
Pidetään tämä keskustelu mielellään otsikon mukaisessa aiheessa ja käydään erillistä keskustelua siitä millä lajiin voidaan saada lisää harrastajia jne.

[Off-topic]Voin yllä olevaan muutaman oman huomion kertoa, joista voi jotain ajatuksia löytyä ehkä tähän liittyen - meillä on esimerkiksi oman kerhon harrastajamäärä kasvanut ennätyksellisesti tässä reilun puolentoista vuoden aikana ja uusia eri ikäisiä harrastajia on tullut mukavasti kokeilemaan kisailua ja sen eteen on tehty todella paljon konkreettisia asioita puheen solinan sijaan  :wink: [/Off-topic - the end]

Olen vahvasti sitä mieltä, että tuomaroinnin kehittämiseen liittyy myös tällaiset korkeamman tason linjaukset.

Off-topic -vastaus off-topic -vastaukseesi: En pidä tavastasi yrittää moderoida keskustelua. Vastaat myös mielestäsi off-topiciin viestiini melko ikävästi värittyneellä tavalla.

14
Olen täysin samaa mieltä Peitsamon ja Stilon kanssa.

Fakta on se, että mitä kireemmälle ruuvia vedetään sääntöjen puolelta sitä korkeampi on kynnys ensikertalaiselle tulla mukaan. Ottaen huomioon koko harrastuksen nykytilan, miettisin enemmänkin mikä on paras linja jolla saadaan eniten uusia kuskeja lajin pariin mukaan.

Sanokoot kuka mitä tahansa EOS/ETS/ENS tuomarointi- ja sääntölinjasta, joku tuossa konseptissa toimii kun katsoo osallistujamääriä. Suomen virallisissa SM-tason liiton alaisissa sarjoissa on taas osallistujien määrä tasaisessa laskussa ja osallistujien keski-ikä tasaisessa nousussa.

15
Vaikeinta on se, kun radalla on 10+ autoa, tuomarilla vain 2 silmää, tapahtumia ei voi siinä hetkessä katsoa videolta uudestaan hidastettuna ja antaa sen perusteella harkittua päätöstä. Kaiken pitää tapahtua hetkessä ja päätökseen pitää itse uskoa. Yksittäisen kilpailijan näkökulmasta päätös pitäisi tapahtua yhtä selkeänä kuin hän 100% keskittyneenä yhteen autoon tilanteen nähneenä pystyy tekemään.

Lisäksi kukaan ei taida saada minkäänlaista korvausta tuomarointityöstä (korjatkaa jos olen väärässä) eli aika sunnuntaihommina mennään.

Itse olen sunnuntaituomaroinut jonkin verran ja aika epäkiitollista kyllä on. En tiedä jos jollekin kutsumus, mutta ei ainakaan minulle.

16
Salonen 3. kierroksen 4:s, nimimiesten puristuksessa :-)

17
:word:

Nämä samat jupinat foorumilla aina kisojen jälkeen ei varmasti ainakaan nosta osallistujien määrää nyt tai tulevaisuudessa.

Paikan päällä on aina mukavaa mutta täältä luettuna ei näytä todellakaan siltä.

Toivottavasti ehdin osallistumaan vielä kesäsarjan kisoihin tänä vuonna, harmillisesti jäi Vantaa välistä.

18
Saapunut luokseni kisa on
silmäni luon radalle
tumma se savi edessä hohtaa
on pintansa tutkimaton
suunnaton kitkan määrä häipyy sateeseen
niin pieni kuski pakkia plaraa omaansa ain' uudelleen

Renkaat renkaat, vaihtaa nyt haluaisin
Renkaat renkaat, silloin mun helpompi ois
Renkaat renkaat, a-finaali täältä mä tuun
Renkaat renkaat, podiumille nousen taas

19
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 10.05.16 - klo: 23.46 »
-Kaivetaan käsin kaapeliputki kontilta ajanottokopille -> saadaan nettikamera kuvaamaan rataa 24/7 (Tässä pätevät saa ilmoittautua, Riku?!)
Pätevyyksistä en tiiä mut Rikun kanssa ton nykysen ratakameran kanssa painineen muutama pointti tähän.  :grin:

Ensinnäki ainakin toi nykynen kamera vaatti sellasen nettiliittymän että siinä on portteja auki molempiin suuntiin. Ns. surffausliittymät on yleensä operaattorin puolesta tukittuja eikä toimi kameroiden kans kunnolla. Voi toki olla et en vaan osannu...
Toimii nyt DNA:n liittymällä mut yhdistyksen toisella, saunalahti, liittymällä ei pelaa.

Toi bunkkerin/lavangon kamera on Opticam O4. Ihan soiva peli, ainut miinus mun kirjoissa tulee siitä että vaatii selaimeen plug-innin jonka saa vaan windowsiin, ei mikään este kamerankäytölle mut näin pääasiassa linuxia käyttävänä harmittaa  :tongue:

Eli jos joku osaa sanoa miten kameran saa pelaan 4G-surffaus liittymällä tai tietää et joku kamera sellasella toimii niin se helpottas kummasti.

Tattiksella lienee ihan hyvät 3/4G kentät? Jos on huonot kentät niin modeemia/reititintä hankkiessa pitää ottaa huomioon on mahdollisuus ulkoseen antenniin. Ja reititin kandee hommaa "kunnollinen" heti kättelys. Yhdistyksen huihain kanssa tuli kans painittuu aika paljo aikanaan ja sitten kun hankki telewellin sen tilalle niin kamera alko pelaan lähes itekseen....

Multa voi kysellä apuja, vastailen kykyjeni mukaan. Huhtikuu on täynnä kaikenlaista talkoilua mut varmaan toukokuus kerkeen sit tarvittaes jeesaan paremmin kameran kans.

Meillä on jo pari vuotta toiminut Elisan liittymällä seuraava setup:
- vanha läppäri jossa kamera kiinni
- joku softa joka ottaa 1min välein kuvan ja tallentaa jpg
- ftp-softa lataa minuitin välein tuoreen kuvan palvelimelle
- huihai-routteri joka clas ohlsonista ostetulla kellokytkimellä buutataan kerran päivässä

Toiminut oikein luotettavasti ja pääsee katsomaan tietty selaimella kuin selaimella. Nykyisellään viimeiset 20min aina näkyvillä 20 kuvan sarjassa.

20
Tulokset / Vs: SC Summer Cup 1/2016
« : 09.05.16 - klo: 10.20 »
Hieno lauantai oli, kiitoksia kisan järjestäjille ja Napelle Sparcin taivuttamisesta formaattiin excelin voimalla.

Omat tavoitteet oli korkealla, mutta ei vaan pystynyt. Pahoitteluni ekassa finaalissa muutamalle jonka perään ajoin. Ei mitenkään tarkoituksellista ja ei todellakaan tapaistani, mutta en vaan osannut arvioida muiden kisavauhtia.

+ Rata ja radan pinta, rengas ei kulu, pito pysyy suht samanlaisena koko päivän
+ Formaatti
+ Hieno sää
+ Kalakeitto

- Perään ajaminen (oma vika)
- Perään ajetuksi tuleminen (muiden vika)
- Katsastuksen puute (jos sääntöjä, pitäisi myös niitä valvoa)
- Epämääräinen tuomarointi (sama)

Oli mukava kisapäivä ja toivottavasti ensi vuonna Tammisaari on taas kalenterissa, tulen mielelläni uudelleen  :azn:

Tuomas N. #42

21
Kilpailukutsut / Vs: SC Summer Cup I, 7.5.2016 Tammisaari
« : 20.04.16 - klo: 12.54 »
Kiitos rengasinfosta, itse ajoin 2014 tuupissa minipinneillä, takana aika tuoreet ja edessä "inan" verran kulutetut joista kaksi ulointa riviä leikattu. Ei ollut renkaista homma kiinni silloin. Muistaakseni tuupissa ajettiin 2. sijalle Caliber soft edessä ja takana joka oli kisapäivänä käsitykseni mukaan helppo ja toimiva rengaskombo myös.

Mites treenimahdollisuudet radalla, olisi kiva käydä kerran ennen kisojakin ja helatorstaina haasteita päästä?

Onko ilmoittautuneista vielä tarkempaa listaa olemassa?

22

Eikös takavetoisissa rajoitus koske vain takarenkaita eli eturenkaiden kanssa saisi leikkiä vapaasti?

Tätä kirjoitettaessa sääntö näyttää tältä:

Renkaat:
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.
Yksi rengas kierros /kilpailu/auto. Renkaat merkitään ennen alkueriä.

Käsittääkseni siis takavetoisen eturenkaatkin merkittävä ennen alkueriä ja niillä mentäisiin koko päivä.

23
Olen kyllä kokenut, että takavetoisen "rimpulan" kanssa varsinkin sopivan eturenkaan arpominen ei ole aina ihan niin suoraviivaista, että joku tietty toimisi suoraan pussista, varsinkin kun setup on autossa vähän mitä sattuu näin lähtökohtaisesti. Tai useinkin sitten toimii kyllä kun on sopivasti kulutettu ensin takarenkaana tmv.

Mietin vielä yön yli ja itse en kyllä kannata tähän luokkaan rengassääntöä tai yksityyppirengasta.

24
Mietin vielä tuota yhden rengassetin sääntöä. Se on kaltaiselleni "sunnuntai-sc"-kuskille tosi huono, koska olen usein tullut kylmiltään kisaan ekaa kertaa kisapaikan radalle ajamaan, mikä on tarkoittanut ettei rengassetupista ole ollut muuta tietoa kuin että joku pitäisi ehkä toimia. Wanhalla säännöllä on ollut mahdollista harjoitusten ja alkuerien aikana käydä vuosikertarenkaita läpi ja etsiä toimivat, jotta sitten finaaleissa on auto jotenkin toiminut.

Jos tavoitteena on pitää sarja rentona ja helppona sisäänheittosarjana ei vapaa yksi rengassetti per kisapäivä mielestäni toimi tästä näkökulmasta. Ehkä se toimii ns. vakiporukalle jotka kaipaa jotain uutta ja jotka myös käyttävät enemmän aikaa testaamiseen...

Mikäli luokan on edelleen tarkoitus toimia hyvänä sisäänheittoluokkana kannattaisin tämän miettimistä vielä kerran, jos ei ole jo mietitty.

P.S. olen itsekin kirjoittanut paljon sääntöjä, hyviä ja huonoja ja tiedän hyvin, että sellaisia sääntöjä jotka kaikkia kohderyhmiä miellyttäisi on mahdoton kirjoittaa - kaikki kunnia siis tämänkin sarjan puuhaväelle koska helppoa se ei ole.

25
Onko tulossa perusteellisia sääntöuudistuksia kesän cupiin? Reilu vuosi sitten olen viimeksi käynyt talvicupin kisassa ja silloin kaikki vaikutti vielä rennon selkeältä.

Harmillista, jos joudutaan kovasti sääntöä rakentamaan lisää tähän luokkaan, jossa ainakin itselle on ollut erittäin harvoin osallistuvana vetävänä tekijänä rentous ja se, että riitti kunhan oli pari selkeää juttua kohdallaan autossa niin tiesi sen olevan ok kisaan.

Omasta mielestäni vanhat säännöt oli hyvät ja uudet säännöt kuulostaa siltä, että jotkut on testannut paljon, nähnyt vaivaa ja käyttänyt aikaa, löytänyt jotain aika hyvin toimivaa ja ajanut sitten "liian kovaa" ja nyt on kasetti sekaisin jostain syystä.

Toivottavasti saadaan säännöt selkeiksi hyvissä ajoin ennen Tammisaaren kisaa.

26
Tulokset / Vs: DHI Cup 2016 On-Road ajetaan 8.-10.1.2016
« : 11.01.16 - klo: 16.18 »
Hyvä Viljami, vauhti oli selvästi lähimpänä Völkkeriä.

Näytti tosiaan siltä, että Viljami teki radalla enemmän töitä kuin Völker jonka meno oli taas eleettömän tehokasta. Nyt ei olla kaukana, tsemppiä jatkokaudelle testeihin, reeneihin ja virheettömiin valmisteluihin!

27
Kisat kisailtu, ja Z Racers pyyhki taas pöytää palkinnoista:

http://rc10.fi/index.php?topic=93841.0

28
http://www.redrc.net/2015/11/mini-z-pn-racing-world-cup-2015-announcement/

Viime viikonloppuna Italiassa pidettiin jälleen PN Racing World Cup Final yhdennentoista kerran (2005-2015). Mukana 140 kuskia 14 eri maasta. Kyseessä siis 1:28 luokan maailmanmestaruuskilpailut.

Tällä kertaa podiumpaikkoja ei ehkä tullut niin paljon kuin Pariisissa, mutta tämä korvattiinkin laadulla. Z Racers nappasi 3:ssa luokassa mestaruuden ja kahdessa luokassa myös 2. sijan lunasti näin itselleen suvereenin oikeuden kutsua itseään "maailman nopeimmaksi Mini-Z-kerhoksi"  :wink:. Erityisen kova taso meillä oli 2WD Stock luokassa jossa 5 kuskia ylsi A-finaalin! Osallistujia luokassa oli 84 joten tämä on todella armottoman kova tulos kuskeilta!


Kalustoa


Z Racers ry oli mukana 12 kuskin voimin. Menestystä tuli jälleen kiitettävästi:


F1 Pro Stock:
2. Ilpo Saarimaa
14. Dan Hedin (SWE)


GT Modified ("viri"):
1. Jesse Tuominen
7. Tuomas Nieminen
16. Niklas Fors (SWE)
20. Veli-Matti Heino
26. Vesa Kulkki
39. Mikko Uljua
45. Freddan Karlsson (SWE)
58. Harri Hippi

Le Mans:
1. Jesse Tuominen
9. Vesa Kulkki
10. Tuomas Nieminen
14. Niklas Fors
19. Mikko Uljua
29. Lauri Tikkanen
32. Petteri Sillanpää
40. Ilpo Saarimaa


2WD Stock ("vaki"):
1. Tuomas Nieminen
2. Jesse Tuominen
6. Veli-Matti Heino
7. Lauri Tikkanen
8. Vesa Kulkki
15. Freddan Karlsson (SWE)
20. Mikko Uljua
21. Ilpo Saarimaa
23. Dan Hedin (SWE)
24. Harri Hippi

Pan Car:
9. Veli-Matti Heino
10. Niklas Fors (SWE)


Kisapaikka


Kuskit ja autot 2015

Muutama kisavideo:
GT Mod A3 Main: https://www.youtube.com/watch?v=jgEUCFPa5s4
2WD Stock A1 Main: https://www.youtube.com/watch?v=wlKmASB_fSo

Täydelliset tulokset:
http://live.zround.com/data/MiniZ%20Racer/PNWC%202015%20-%20Italy/

Kisan tulos oli myös siltä kannalta kova että Z Racersit ajoivat JRP:n osilla (Jesse Tuomisen kehittämät 3D-tulostetut viritysosat) ja voi siis sanoa että voitot tulivat tällä teknologialla tietenkin erinomaisen ajon lisäksi. Tämä tekee tästä tuloksesta erityisen ja asettaa meidät Mini-Z-piireissä asemaan, jossa meitä arvostetaan ja seurataan :)!

Tervetuloa tutustumaan maailman nopeimman Mini-Z -kerhon toimintaan Espoon Mikkelässä!

www.zracers.com

29
Mini-Z MM-kisat tänä vuonna Maranellossa, Suomesta 9 kuskia ilmoittautunut viivalle.

http://www.minizracing.net/pnwc15/

Mukana tällä hetkellä kymmenkunta entistä ja hallitsevaa mestaria eri luokista, eli kisoissa taso tulee olemaan vähintään riittävä.

Kisat pidetään Ferrari-museon viereisessä rakennuksessa ja kisahotelli on meillä Ferrarin tehtaan pääsisäänkäyntiä vastapäätä. Huikea reissu tulossa ja tavoitteena on tuoda tänäkin vuonna "pojat kotiin". Suomen Mini-Z -skene on vielä melko pientä, mutta olemme vaatimattomasti silti todistetusti maailman nopeimpia.

Video pariisin MM-kisoista 2013 Stock A-main round 1, tässä luokassa otimme siis kolmoisvoiton ko. kisoissa. Stock-luokassa oli mukana 100 kuskia ympäri maailman.

https://www.youtube.com/watch?v=9TpGmXMK2TE

Sivuja: [1] 2 3