Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - privy

Sivuja: [1]
1
Tamiya / Vs: Tamiya Blackfoot/Monster Beetle
« : 05.08.22 - klo: 00.29 »
On mielestäni ihme että Tamiyalla on vielä tänäkin päivänä 80-luvulla valmistetut muotit tallessa, joiden käyttö on loppunut oletettavasti joskus 90-luvun alussa.

Muotit ovat olleet tietenkin kalliita valmistaa ja suunnitella. Mutta ei niiden säilyttäminenkään vuosikymmeniä mitään ilmaista ole Japanissa.

Sitä vaan että miten yritykseen ei ole kertaakaan palkattu jotakin henkilöä, joka kuluja säästääkseen organisoi vanhojen ja "turhien" muottien hävittämisen.

Päätös työkalujen säilyttämisestä on ollut onnistunut meidän kannalta, sillä nyt voimme fiilistellä tuon ajan autojen kanssa uudelleen tai hankkia lapsuuden ajan puuttuva auto.

2
Tamiya / Vs: Tamiya Blackfoot/Monster Beetle
« : 03.07.20 - klo: 10.25 »
Itse en ole koskaan edes hypistellyt kyseisiä autoja, mutta tulihan niitä aikoinaan ihailtua esitteistä, nettiä kun ei ollut..

Tyttärelle tuli hankittua Lunch Box ja sekin on hauska ajella, vaikka onkin huomattavasti alkeellisemman oloinen Monster Beetle pohjaisiin nähden, joka on itse asiassa myöhemmin julkaistu pohja käsittääkseni.

3
Tamiya / Vs: Tamiya Blackfoot/Monster Beetle
« : 03.07.20 - klo: 00.07 »
Onko nämä niitä tarvitsemiasi osia?

https://tamico.de/navi.php?a=66170&lang=eng
https://tamico.de/navi.php?a=66172&lang=eng

Kyllä näissä seteissä vaan on sitä jotakin, ainakin tietylle ikäluokalle.

4
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 08.05.20 - klo: 22.44 »
Onko Tamiya re release 4wd krossareiden etukumit sinne päinkään (Bigwig, Egress, jne.).
Ne on monesti 32mm leveitä ja 82mm ulkohalkaisija. Vannekoko on 2.0. Ei siis 2.2 kuten moderneissa buggyissa.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Tamiya TEU-101BK säädin
« : 19.01.20 - klo: 21.30 »
Eikös tuossa mene vastarille täysi ajoakun jännite. Eli vastaanottimen ja servon täytyy kestää täyden käyttämäsi akun jännite. Vai oliko niin että servoliittimeen on kytketty vain maa ja signaali. Sitten lisäksi on pieni punainen JST liitin, johon tulee akun jännite suoraan.
Voit laittaa toki siihen erillisen pienen muutaman amppeerin BECin, jonka kautta jännite tuodaan vastarin tyhjään liittimeen tai battery kohtaan..

Muistaakseni joissain Tamiya säätimissä pitää olla lähettimestä suunta vaihdettuna reverselle..?
LiPo cut offia siinä ei myöskään taida olla, joten ajoakun jännitettä täytyy tarkkailla ettei liian tyhjäksi mene.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 04.01.20 - klo: 23.10 »
Juurikin näin. Mitä tahansa "ylimääräistä" renkaisiin laitetaankaan, täytyy niiden kiinnipysyminen joko varmistaa tai sitten huolehtia siitä, ettei mahdollinen irtoaminen aiheuta vaaraa. Eli riittävä etäisyys "kohteisiin" ja/tai suojalasit. Eikä pidä unohtaa sitäkään, että jos vaikka jälkikasvu löytää aikanaan rouhean näköisen vintille unohtuneen pelin ja pitäähän sitä testata..

Ison nastan tai jopa isohkon ruuvin osuminen ei ole leikin asia. Tuleehan tien päällä joskus oikeitakin nastoja auton tuulilasiin, aiheuttaen yleensä pienen kolon, tai maalipinnan vaurion, riippuen kohtauskulmasta jne...

Käyttämäni neulat painavat 0.065g täyspitkinä, joten sadasosa gramman luokassa ollaan näillä pätkityillä pikkunastoilla. Jos sellaisen saisi lentämään 20m/s vauhdilla, niin liike-energiaa olisi parin millijoulen luokkaa. Vertailun vuoksi airsoft kuulapyssyn kudin liike-energia on 1-2 joulea, eli 500-1000 kertainen.

Nyt on käytetty 50Ah verran pyörien sudittamiseen vetisellä jäällä, eikä vielä ole irronnut todennäköisesti yhtään (hankala tarkistaa jokainen nasta  :grin: ). Ehkä todella alhaisen painon takia myös keskipakovoiman nastoja poistava vaikutus on myöskin minimaalinen. Eihän tuo Hälix kuormita samalla tavalla kuin oikein tehokkaat mörssäri autot.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 02.01.20 - klo: 17.21 »
Tuli tehtyä melko suurella vaivalla nastarenkaat. Louise MT Cross 2.8 on tyyppi ja sen nappuloissa on pieniä reikiä, kuin nastoille tehty. Reikiä on 128 per rengas.

Ostin kaupasta kokometallisia nuppineuloja, saman näköisiä kuin kauluspaidan mukana tulee, mutta nämä ovat todella kovia, karkaistu pianolangan tyyppiseksi. Heikommilla pihdeillä tulee terään lovi, mutta laadukkailla napsahtaa kovin.

Pysymisen varmistamiseksi tein neulan kanta osaan vikoja pihdeillä, tämän jälkeen Dremeliin kiinni ja pikaliiman kanssa pyöräytys reiän pohjassa, jolloin pihdeillä tehdyt lovet syövät itselleen tilan. Näin nastat eivät irtoa helposti. Liiman kuivuttua voi ylimääräisen napsasta pois. Tämän kun on tehnyt 512 kertaa niin ollaan valmiita. :grin:

Nyt on tullut testailtua 2S käytössä ainakin 25Ah verran reipasta ajoa enimmäkseen jäällä, jota tällä kertaa piisaa, eikä yksikään nasta ole irronnut. Tietenkin aina tälläisten kanssa pitää ottaa huomioon mahdollinen irtoamisen aiheuttama vaara. Karkaistu teräs ei myöskään kulu jäisellä pinnalla, mutta se ei tietenkään ole volframikarbidia, joten on turhaa mennä räyhäämään betonille tai kivikkoon.

Märällä jäällä pito on kuin kesällä, tarkoituksella lyhyehköt piikit uppoavat sopivasti jäähän, eivätkä taivu, eikä nappula taivu alle. Etenkin jarrutus on mykistävä johtuen renkaan koko leveyden kontaktista. Kiihdytyksessä suoralla palloontuminen jättää reunimmaiset nastat ilmaan. Ehkä gorillateippi olisi hyvä vyö kumin sisällä, mutta milläs sen nyt sinne saa, kun ovat tehtaalla liimatut.

8
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.09.19 - klo: 13.12 »
Itsellä on juurikin 5200mAh 2S akkuja käytössä eri autoihin. Aluksi paremman puutteessa jouduin lataamaan kopteri paketin mukana tulleella pikku laturilla. Niissä on yleensä 800mA latausvirta. Halvat laturit joita pakettien mukana tulee, ovat yleensä siis kiinteä 800mA, jos sitäkään käytännössä.

Otin kerran kyseisen akun ja laturin mukaan töihin työpisteen yhteyteen, että pääsisi heti päivän päälle ajamaan. Kaikkiaan 8,5 tuntia ehti kulua, eli kokonainen työpäivä taukoineen ennenkuin valo muuttui vihreäksi. Eli tosiaankin laturi jää auttamatta pieneksi vähänkään suuremmilla akuilla.

9
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 05.01.19 - klo: 12.07 »
Tulipa hankittua tälläinen jo syksyllä alennuksesta EuroRC:ltä odottamaan myöhempiä synttäreitä.
Nyt on päästy testailemaan ja tuli testattua samalla tuo BECin käyttö pudottamaan 2S LiPon jännitettä.

Akkuna oli 400 ja 550mAh LiPoja, jotka eivät enää sisälennokki käytössä piisaa mihinkään. BEC oli edullinen 3A malli, jossa jännitteen saa valita jumpperilla joko 5V tai 6V. Matalampi asetus oli lähempänä alkuperäistä ja korkeampi antoi suuremman huippunopeuden, mutta esteiden ylittämisessä tarvittava vääntö ei lisääntynyt huomattavasti.

Osoittautui, ettei 3A regulaattorin rajat tule vastaan, joten virran tarve on melko pieni. Mainituilla akuilla ajelee iät ja ajat, vaikkakin vakio akkukin kestää ihan kelpo ajelun sekä latautuu siedettävässä ajassa. Vääntävämpi moottori olisi tietenkin poikaa, mutta eihän tätä ole tarkoitettukaan vaativaan crawling käyttöön.

2,4GHz Ohjaimessa on trimmien ja reverssien lisäksi EPA molemmille kanaville sekä hyvä tuntuma. Liipaisin on keskimääräistä tiukempi, joten peruutus onnistuu paremmin pieni sormisilla. Kevyessä sisäajelussa ajaa varmasti asiansa.

Omasta mielestäni auto on huomattavasti parempi vaihtoehto lapsille kuin markettien valoja vilkuttavat ja ääntä pitävät toisinaan jousittamattomatkin mööpelit, vaikka ihan pienet lapset saattavat löytää mieleistään, joskin sopimatonta syötävää auton pienistä osasista. Tämä on syytä muistaa.

PS. Isälle on kertynyt ajoja lasta enemmän  :wink:

10
Vapaa keskustelu / Vs: iskarin ulos vaimennus...
« : 14.05.18 - klo: 22.46 »
Kyllä mäntä on mielestäni ihan oikein asennettu. Mikäli mäntä vastustaisi liikettä enempi ulosjousto vaiheessa ja vähempi sisäänjoustossa, niin auto pohjaisi helposti jo hyppyriin osuessaan alastulosta puhumattakaan. Lisäksi epätasainen pinta saisi jousituksen kuromaan itsensä kasaan. Tämän voi todeta suuremmassa mittakaavassa joustokeulaisella polkupyörällä säätämällä ulosjousto liian kireälle ja ajamalla nimismiehen kiharaan tms..

11
Sähköautot / Vs: FTX Outback MINI 1/24 scalemaasturi
« : 30.12.17 - klo: 10.36 »
Mukava esittely.
Voisiko tuossa käytää 2S lipon ja säätimen välissä BECiä. Ei kait tuo kovin montaa amppeeria kuluta. 6V asetus vastaa suunnilleen täpötäyden orkkis akun jännitettä kuormittamattomana. 5V asetus lienee sama kuin 4,8V nimh kuormitettuna ja hieman purettuna. Jos tuo toimisi, niin säädin/vastarin kuormitus vähenisi ja saisi lipot käyttöön.

12
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 25.08.17 - klo: 19.38 »
No niimpäs näkyy olevan. Kiitos. Aivan uusi tuttavuus minulle. Ei ihme ettei hakusana rally lukuisine variaatioineen tuottanut tulosta.

Arvelin kuvasta auton olevan Tamiya Posche 959 ja Celican vastine kenties Lancian tai vastaavan korilla, joskin hieman kehittyneempi sellainen hihna voimansiirrolla.

Vähän Mid Optiman vaikutteita minusta. Mukavan näköisiä tuon ajan renkaat tämän päivän mini pinneihin ja muihin matto rakettien kumeihin verrattuna.

13
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 25.08.17 - klo: 17.55 »
Tietääkö kukaan mikä auto on kuvassa?
90-luvun alun tai sitä aikaisempikin tuotos pitäisi olla kyseessä.

14
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 04.05.17 - klo: 21.50 »

Ei ole tullut tarkemmin aikaa otettua, mutta fiilis on että pari tuntia olisi yhtenäkin iltana hujahtanut keiloja kierrellessä, mutta kennojännite oli vasta 3.82 kieppeillä siinä vaiheessa. Kovaa ei tullut silloin ajettua, tarkkaa keilojen kiertoa ja linjojen opettelua. Joka tapauksessa kuski väsyy ennen akkua :)

Ei päästy vanhaan aikaan moisiin ajomääriin vaikka olisi ollut minkälainen hipsusormi tahansa puikoissa.
900, 1200 ja 1400mAh ei ollut paljon puhumattakaan lataus manöövereistä.

Ihailtava tyyli totuttautua autoon. Itsellä kun tulee liian usein käytettyä kaasulipaisinta kuin Tarantinon elokuvissa.

15
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 04.05.17 - klo: 17.48 »
On siinä vaan oma fiiliksensä kun muistelee kuvailemaasi aikaa ja esitteitä. Silloin ei netistä ollut tietoakaan ja paperille painettu oli merkittävä osa harrastusta. Lisäisin vielä Esko Maunon RC-autot kirjan jonka kannessa komeili Avante 2001.

Seurakunnan kerholla oli muuten Grasshopper tuolloin.

Tamiyan TBLE-2s säädin joka nykyään tulee sarjojen mukana, sisältää LIFe cut offin joka on liian matala LiPolle. Sen saa kyllä modattua sopivalla vastuksella sopivaksi mikäli löytyy mielenkiintoa ja juottaminen luonnistuu. Ohje löytyy youtubestakin.

Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?

16
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 19.03.17 - klo: 20.07 »
Pitkään jatkunut pähkäily talviajon parantelusta tuotti ajatuksia aina 1.9 crawler renkaiden venyttämisestä vakio vanteille. Kyseisissä renkaissa on rouhea kuvio sekä seos lienee pehmeä. Ne ovat tosin turhan kapeita. Ketjujakin mietin...

Apu löytyi kuitenkin Tamiyan valikoimasta ja ne käy orkkis vanteille joten adaptereita ei tarvita.
Kuvio vaikuttaa vakiolta lisättynä kumi nastoilla ja olin ensin kahden vaiheilla että tilaanko. Kumiseos on huomattavan pehmeä renkaan mukaillessa pinnan muotoja. En tiedä kumpi vaikuttaa enempi nastat vai seos mutta nyt kaasun painallus saa spinnauksen sijaan aikaan keulimista tai täyttä kiihtyvyyttä.

Olen nyt ajanut kovalla kantohangella, vähän pehmeämmällä ja kostealla lumella sekä jäisellä tiellä ja kovalla polanteella ja pito on käsittämättömän hyvä.

17
Tamiya / Vs: Apuja kaivataan
« : 17.02.17 - klo: 20.57 »
Molempien säätimien pulssitaajuus on niin korkea ettei korva erota, joka säästänee hiiliä ja kommutaattoria.

Nyt täytyy korjata omia sanoja, kyllä ainakin TBLE-02S pitää vinkunaa joka ei umpinaisesta Torque Tuned moottorista samalla tavoin kuulu. Super Stock BZn kanssa vinkuna kuuluu- eli PWM lienee 1-2kHz näin huonolla sävelkorvalla sanottuna. :azn:

18
Tamiya / Vs: Apuja kaivataan
« : 30.12.16 - klo: 19.10 »
^ Tamiyan sarjojen mukana tulevat ESCit eivät ole aivan huonojakaan. Uudemmissa tulee usein TBLE-02S. Siinä on myös harjattoman moottorin käyttö mahdollisuus jos sopiva pannu tulee vastaan. TEU-104BK on tullut ennemmin sarjojen mukana, eikä tosiaan sisällä BECiä, joten vastaria tai servoa ei kannata polttaa tuolla, vaan täytyy liittää syöttöjohtoon erillinen pikku BEC ennen vastaria.

Molempien lanka rajoitus on 25, joka piisaa perus harmaa kannuille ja hieman näitä pirteämmille, esim. GT Tuned. Molempien säätimien pulssitaajuus on niin korkea ettei korva erota, joka säästänee hiiliä ja kommutaattoria.

Tamiya on vissiin olettanut LiFe akkujen olevan harrastajien käyttämä tyyppi ja asettanut cut offin sen mukaan vailla muita vaihtoehtoja. Tämä jännite on LiPoille aivan liian matala, mutta olen modannut molemmat säätimet käyttäen 22kOhm vastusta nostamaan cut offin noin 3,3V per kenno. Edistyneille löytyy ohjeet säätimen modifioimiseen omalla riskillä. Itse koen akun tärveltymisen suuremmaksi riskiksi.

http://laneboysrc.blogspot.fi/2015/08/tamiya-tble-02s-mod-for-lipo-cut-off.html
http://laneboysrc.blogspot.fi/2013/08/tamiya-teu-104bk-mod-for-lipo-cut-off.html

Esim. Quicrun WP 1060 on edullinen harjallinen säädin josta löytyy LiPo cut off ja joka on myös vesitiivis. 1kHz taajuus kuuluu ja tuntuu kuluttavan hiiliä, vai johtuiko huonosta sisäänajosta...

19
Tamiya / Vs: Tamiya Lunch Box
« : 28.12.16 - klo: 18.42 »
Alkuperäiset traktori kuvioiset renkaat eivät pidä lumella oikein mitenkään. Vanne on käsittääkseni 2.0 eli halkasijan puolesta sama kuin saman ajan Tamiya krossareissakin. Tuon kokoiset monsterin renkaat eivät juuri hypi silmille nettiä selatessa.

Voisiko vaikkapa jossakin RTR autossa olla sopivan kokoinen tai edes sinne päin oleva kumi, jonka voisi pyöräyttää orkkis vanteelle? Tavoitteena siis saada jonkinlainen ajettavuus myös talvella.

20
Eri valmistajilla on säätimiä kahdella moottorilla varustetuille autoille, läninnä suuret monsterit kuten Tamiya Clod Buster. Sanoisin että saman väriset johdot ovat juotettu kotelon sisällä samoihin pisteisiin. Eli sama mitkä kaksi johtoa ottaa käyttöön kunhan huolehtii ylimääräisen parin oikosulku vaaran ehkäisemisestä.

Moderneissa autoissa käytetään yhtä moottoria, olipa auto kuinka suuri tahansa. Tehokkaat harjattomat systeemit ovat kestäviä sekä entis aikaan verrattuna jopa kolme kertaa korkeammat akku jännitteet tekevät toisesta moottorista tarpeettoman.

Toista oli ennen kun piti pärjätä tavallisilla 540 koon harjallisilla ja 7,2 tai 8,4V jännitteillä. Lämpökuorman ja virran jakaminen kahteen moottoriin ratkaisi eri ongelmia.

21
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 05.07.16 - klo: 21.49 »
Kaupat sujuivat hienosti käyttäjän Mikael77 kanssa. Akut olivat lähetetty heti seuraavana aamuna ostopäätöksestäni, ehtien minulle seuraavaksi päiväksi.

Paketointi oli tehty pommin kestävästi, mikä akkujen kanssa onkin juuri oikea menettely. Ja mikä parasta, IR lukemat olivat parhaat koskaan mittaamani, joten akkujen kunto oli todellakin se mitä odotin ja ylikin!

Kiitokset Mikael77!

Sivuja: [1]