Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RadDaddy

Sivuja: [1] 2 3
1
Polttisautot / Vs: Mistä nitroa?
« : 15.11.19 - klo: 12.13 »
Parhaita valmisfuileja myydään muovikannussa (CooL Power, RunnerTime) eikä ikinä ollut pienintäkään ongelmaa. Sen sijaan huomaa kyllä hyvin eroa potkussa jos on avattu kannu joka on ollut puolillaan useamman kuukauden. Kondensio on se todellinen ongelma ja se ei erota peltikannua muovikannusta. Kondensoituu ihan yhtä paljon molempiin jos/kun lämpötilanvaihtelua ja ilmanmäärä kannuissa sama. Tämän ilmiön takia ei kannattaisi koko 5 litran tonkkaa viedä mukanaan jos tarvitsee vain litran päivän aikana.
tarkoitan säilytystä talven yli ja pitempäänkin... nitro ei ime kosteutta mutta metanooli kylläkin. Parhaita fuileja on tosiaankin Runner Time, kävin heidän sivuillaan ja totesin että he valmistusvaiheessa laittavat kannuun ainetta joka estää kosteuden tulemisen (typpeä...??) lisäksi sanovat pinnoittavansa muovipänikän sisäpuolelta suojakalvolla.. ei siis mikään tavallinen muovipänikkä...jos ihan "pro" haluaisi olla, laittaisi pönikän kanteen fuilipumpun ja imisi tankkaus pumppuun tai pistooliin fuilin avaamatta pönikkää jotta typpikerros säilyisi fuilin pinnalla.

2
Tässä hieno nostalgia pläjäys vuoden -85 MM-kisoista. Paljon kuvia ja videoita.
Samoilta sivuilta löytyy myös -82 vuoden tulokset ja voi tarkistaa muistiko Jerzi oikein. :wink:

http://vintage.dirt-burners.com/2018/04/07/1985-ifmar-sanyo-1-10-scale-off-road-world-championships-del-mar-usa/

makeata historiatarinaa tuolta Kalifornian auringon alta... Kävin Asson tehtaalla vähän sen jälkeen kun RC kymppi oli tullut markkinoille. Siihen aikaan mulla oli Racing Hobbyn lisäksi Skatefirma CITY HOBBY, Losi oli yksi firma jolta ostettiin dekkejä ja muuta kamaa, Niden putiikki oli Pomonassa ja meidän päämerkki oli Powell & Peralta Santa Barbarassa. Siihen aikaan Skatebisnes oli jotakin 10 kertaa suurempaa kuin RC. Tarkoitus oli ostaa kaliforniasta Skate rahoilla joku makee oldtime auto.. toisen vaimon kanssa kierrettiin noita vintage auto kauppoja. no ei tullut ostettua, rahdit oli niin älyttömiä Suomeen. Loppujen lopuksi päätin lopettaa seka Skeittibisneksen ja RC bisneksen ja keskityin ihan muuhun touhuun 20 vuodeksi. Hienoja muistoja ja muutama vihamies jäi niiltä vuosilta... Ne firmat joille Brändini möin on kaikki lopettaneet.. :(

3
johtuen joistakin EFRA/AKK kielteisistä kommenteista foorumilla, olisi hyvä että "sivistettäisiin" kisaajia siitä mihin nuo maksut päätyvät, ei suinkaan Jokkis kisojen ja Lasipalatsien vuokrien maksuihin...

4
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 17.09.19 - klo: 10.58 »
Rc techissä on juttua Sweepin uusista GT renkaista ja muista

Lainaus
GT: Our original GT tires debut on Sep/2010. larger in diameter. later we debut GT EXP as well which is Hybrid rubber.
GT2: Debut on early 2018, smaller diameter, low profile tires. Hybrid rubber. (recommended for natural asphalt)
GTR2: Debut on late 2018, same as GT2, Pro compounds Hybrid rubber. (recommended for sealed asphalt)
More information coming!

Lainaus
SweepRacingUSA's AvatarSweepRacingUSA , 05-17-2019 12:37 PM
<#GTR2 Tires tip> #GT8
1: Because of the ultra low profile shape of the tire, you may experience Steering gains 1st time when you mounted, please do not de-tune your front end to understeer, this can be resulting in excess heat on front tires.
2: if you found any cracks starting of cracks on the outside bead (where the rubber meet wheel) drop of CA glue is needed. otherwise, that can continue cracks to shorten the tires life span. This crack starts from understeer GT8 machines.
Mika, mulla on Sweep GT2 renkaita varastossa jos haluat vielä testata... meilaa

5

ihan vaan tiedoksi että asvaltti nitroluokkien kontaktihenkilö onTeemu Saarinen ja rata sähköluokkien on Mikko Mäkelä
 Mahdolliset rakentavat ehdotukset kisakalenterista tms. sinneppäin...


6
lue jerry tämä ja varsinkin alleviivaukset..(editoitu pois)
katsotaan kuviot Toukokuussa 2020. jos tajusit, kirjoitukseni #11 koski KAIKKIA RATALUOKKIA jota Enderin Listaus tarkoittaa..en mitekään erikoisesti tuota "kotimaista hupiluokkaa" GT8


7
Eikö olisi Ender hyödyllisempää kysyä: Kuka haluaa GT8 luokan yhteyshenkilöksi, kuin tivata yhdeltätoista että ajavatko he  yhdeksän kuukauden kuluttua luokkaa joka ei ole missään kalenterissa eikä sääntökirjassa Suomessa?
Yhteyshenkilön toimenkuvaan kuuluu varmaan alkaa ottaa yhteyttä kerhoihin jolla on luokan edellyttämä asvalttirata sekä kenties jäseniä jotka haluavat sen kisan järjestää. Sensijaan että ylläpidät tällaista "kenties" listaa, ryhdytkö oikeesti luokan kontaktihenkilöksi ?

8
Harkitsen vakavasti GT-8 ajamista. Kaikki radat vain himpulan kaukana Jyväskylästä. Todella hienoa, jos sarja saadaan pystyyn.

/Teemu
peukkuja Pihtiputaan radan toteutumiselle

9
Kyllä mulla on sellainen kutina että kaikki 18 nitrokasi jamppaa tulee ensi vuonna kisoihin ja muutama uusi autokin on jo myyty (tilattu) että jos ei kukaan läiskää hanskoja tiskiin niin yli 20 ajaa ensi sesongilla nitro ratakasia ja muutama siinä välissä sähkö ratakasia. Ongelma on nitro kymppi turisti joka olisi erinomainen aloitusluokka, mutta ilmeisesti ne pelkää tuon nitromyllyn "vaikeutta" mitä valitusta foorumi on täynnä. Ei se vaikeata ole kun tekee asiat niin kuin manuaalissa neuvotaan ja on hiukka "sävelkorvaa"
shepherd jamppojen kanssa keskusteltuani, on vähän aikaista mitään nimilistaa laittaa.Sensijaan Ender voisi laittaa listausta siitä, minne tärkeät kisat sijoitettaisiin, mukaanluettuna kansainväliset karkelot. Tuntuu vähän siltä että luokkavastaavt on aika sokeita muitten luokkien kisojen sovittelun suhteen. Mitä tulee asvalttikisojen sijoitteluun niin, kiitos tuon EteläSuomen "harjumuodostelman", loppukesästä on enemmänkin sääntö että sataa Hyvinkäällä. Jos Teemu saa junailtua Hyvinkään rataan uuden muodon ja pinnan, niin hyvinkään kisat kannattaa sijoittaa alkukesään, Tattis sinne väliin ja Kouvola sitten loppusesongile, huomioon ottaen Ruotsin kisojen sijoittelu.

10
Kyllä mulla on sellainen kutina että kaikki 18 nitrokasi jamppaa tulee ensi vuonna kisoihin ja muutama uusi autokin on jo myyty (tilattu) että jos ei kukaan läiskää hanskoja tiskiin niin yli 20 ajaa ensi sesongilla nitro ratakasia ja muutama siinä välissä sähkö ratakasia. Ongelma on nitro kymppi turisti joka olisi erinomainen aloitusluokka, mutta ilmeisesti ne pelkää tuon nitromyllyn "vaikeutta" mitä valitusta foorumi on täynnä. Ei se vaikeata ole kun tekee asiat niin kuin manuaalissa neuvotaan ja on hiukka "sävelkorvaa"

11
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 17.27 »
piti jonkun jo taas vängätä.... jos huomasit, nuo olivat vuoden 2008 sääntöjä. ei minun vänkäämistä,
yritän vaan saada framille mustaa valkoisella siitä mitä säännöissä aikanaan päätettiin. vuonna 2008
'harrastin täysin muita lajeja kuin rc autoja..

12
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 17.07 »
sääntöä vuodelta 2008:
Tässä jo jonkun aikaa vierestä lukeneena tästä GT autoilusta ja itsekkin siitä kiinnostuneen nyt kun ruvetaan puhumaan enemmän GT autoilusta kuin jostakin mallimerkkisarjasta. Itsellä kun on noita kauden kaksi ajettuja laatu krossareita joista moisia värkkejä saisi rakenneltua. Tässä jo aikaisemmin muiden toimesta monta hyvää sääntöehdotusta ja ohessa omat ajatukseni.

Tuohon moottori asiaan on mielestäni helpoin lähestyä siten että...
...ostohinta ei saa ylittää tiettyä summaa.
...moottori pitää olla suomesta yleisesti saatavilla. (Hankitapaikka kuitenkin vapaa)
...hinta on kaikkien nähtävillä. (Internet)
...moottoria ei saa muokata työstämällä tai vaihtamalla toisesta muun mallisesta moottorista osia. (Poislukien esim: laakerit)
...autosarjan mukana tullut RTR moottori on sallittu.

Se että mikä tuo raja ostohinnalle olisi niin katsoin että alle 180€ löytyi pikavilkaisulla 16 moottoriehdokasta viideltä eri kauppiaalta hintavälillä 99-179€. Tuo 180€ on ilmeisesti hyvin lähellä "K-marketin" RTR moottorin hankintahintaa.

Se mitä tuohon virittämiseen tulee niin en usko että kukaan saa kovinkaan suurta etua vaikka se saisi olla vapaata, kunhan virittäminen ei ole ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa. Polttoainejärj. maksimikoko kuitenkin vaikka tuo 150cc joka on ilmeisesti vakiona tuossa IGT2 autossa.

Yksi tärkeä sääntöjuttu olisi mielestäni se että sallittaisiin vain rajattu määrä rengaskierroksia per kisapäivä. Vielä parempi jos se olisi yksityyppinen (En ole mitään tuntumaa kuinka paljon ne kuluvat näissä). Renkaat kuitenkin ovat se suurin yksittäinen menoerä. Rengas on kuitenkin se jolla saadaan tasapäistettyä eroja.

peitsamon sääntöehdotus vuodelta 2008   Ovatko nämä säännöt nyt voimassa ??

Hyvä, keskustelu on saatu takaisin uomiinsa.

Olen HVoltagen kanssa samaa mieltä siitä, että ns. työryhmä pitää perustaa. Jos ei tule suurempia vastaväitteitä, voin toimia tuon ryhmän "koordinaattorina", eli kerätä ajatuksia ja ideoita yhteen paikkaan ja toisaalta pitää "sääntöjä" yllä.

Kaikki halukkaat ikään, sukupuoleen tai automerkkiin katsomatta, ovat lämpimästi tervetulleita tulevan GT Touring-luokan kehittämiseen ja myöhemmin myös mahdollisiin käytännön järjestelyihin. Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua minulle YV:nä tai sähköpostilla osoitteseen pekka.kuronen(ät)elisanet.fi. Ilmoittautuminen ei luonnollisestikaan velvoita mihinkään, aktiivista osallistumista ja avointa suhtautumista peräänkuulutetaan. Tämän työryhmän tehtävänä on sopia luokan säännöt, kisaformaatti ja -ajankohdat, huolehtia asiallisesta ja riittävästä tiedottamisesta sekä olla aktiivisesti auttamassa ajajia mukaan lajin/luokan pariin.

Kisoja tullaan GT Touring-sarjassa järjestämään ensi kesänä (mahdollisuuksien ja säiden salliessa kenties vielä tänä syksynäkin). Alustavassa suunnitelmassa on 3-4 kisaa. Yhteistyökumppaneita on jo alustavasti lupautunut mukaan kisoihin. Pitäisin erittäin tervetulleena ajatusta, että kisoja ajettaisiin myös muualla, kuin Tattarisuon radalla.

Ehdotan edelleen, että nuo aiemmat sääntö draftit toimisivat lähtökohtana jatkokeskustelulle, toki kaikki mielipiteet pyritään huomioimaan, joskin lopputulos on aina jonkin sortin kompromissi. Ohessa vielä nuo alustavat säännöt:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- GT-autopaketin mukainen moottori / vaihtoehtoisesti mikä tahansa .28 tai sitä pienempi moottori, kun se asennetaan muuhun, kuin valmiiseen GT-autoon. Pakoputki vapaa.
- Polttoainejärjestelmän koko max. 150 ml
- Autossa tulee olla toimiva jarru
- Muuten auton ja moottorin virittäminen ja osien vaihto / rakentaminen vapaa.

EDIT: Sääntöehdotelma on tässä vaiheessa todellakin vain ehdotelma, joka koskee kautta 2009. Tulevan kauden alkuun on vielä reilusti aikaa, joten pohditaan asiaa kaikessa rauhassa.

13
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 16.58 »
viiskytä kuskia... no en ole elossa silloin, mutta ei paljon  kukaan  muukaan.. end of conversation...

säännöt vuodelta ??
Mitä noihin sääntöihin tulee, mielestäni esim. seuraava voisi olla lähtökohta:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- RTR-paketin mukainen moottori + pakoputkisto
- Vaihtoehtoisesti etsitään porukalla "budjettiluokan" .28/.21-koneita ja niihin sopivia pillejä esim. 2-3 kpl, joilla saa ajaa. Budjettiluokka ei tarkoita osmon spiidejä tms.
- Autoon saa vaihtaa muita osia mielensä mukaan, kunhan ne ovat ko. autoon alunperin tarkoitettuja.
- Pyritään välttämään rinnakkaisia luokkia, itse en kannata täysin avointa luokkaa, mielummin sellaiset säännöt, että ne vapaaluokan autot saadaan samaan kisaan.

Kisaformaatti voisi alustavasti olla se, jolla viikonloppuna ajettiin? Kokonaiskisaan laskettaisiin esim. 3 parasta sijoitusta neljästä kisasta

PEITSAMON SÄÄNTÖEHDOTUS vuodelta 2008.. Ovatko nämä säännöt nyt siis voimassa ??

Hyvä, keskustelu on saatu takaisin uomiinsa.

Olen HVoltagen kanssa samaa mieltä siitä, että ns. työryhmä pitää perustaa. Jos ei tule suurempia vastaväitteitä, voin toimia tuon ryhmän "koordinaattorina", eli kerätä ajatuksia ja ideoita yhteen paikkaan ja toisaalta pitää "sääntöjä" yllä.

Kaikki halukkaat ikään, sukupuoleen tai automerkkiin katsomatta, ovat lämpimästi tervetulleita tulevan GT Touring-luokan kehittämiseen ja myöhemmin myös mahdollisiin käytännön järjestelyihin. Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua minulle YV:nä tai sähköpostilla osoitteseen pekka.kuronen(ät)elisanet.fi. Ilmoittautuminen ei luonnollisestikaan velvoita mihinkään, aktiivista osallistumista ja avointa suhtautumista peräänkuulutetaan. Tämän työryhmän tehtävänä on sopia luokan säännöt, kisaformaatti ja -ajankohdat, huolehtia asiallisesta ja riittävästä tiedottamisesta sekä olla aktiivisesti auttamassa ajajia mukaan lajin/luokan pariin.

Kisoja tullaan GT Touring-sarjassa järjestämään ensi kesänä (mahdollisuuksien ja säiden salliessa kenties vielä tänä syksynäkin). Alustavassa suunnitelmassa on 3-4 kisaa. Yhteistyökumppaneita on jo alustavasti lupautunut mukaan kisoihin. Pitäisin erittäin tervetulleena ajatusta, että kisoja ajettaisiin myös muualla, kuin Tattarisuon radalla.

Ehdotan edelleen, että nuo aiemmat sääntö draftit toimisivat lähtökohtana jatkokeskustelulle, toki kaikki mielipiteet pyritään huomioimaan, joskin lopputulos on aina jonkin sortin kompromissi. Ohessa vielä nuo alustavat säännöt:

- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- GT-autopaketin mukainen moottori / vaihtoehtoisesti mikä tahansa .28 tai sitä pienempi moottori, kun se asennetaan muuhun, kuin valmiiseen GT-autoon. Pakoputki vapaa.
- Polttoainejärjestelmän koko max. 150 ml
- Autossa tulee olla toimiva jarru
- Muuten auton ja moottorin virittäminen ja osien vaihto / rakentaminen vapaa.

EDIT: Sääntöehdotelma on tässä vaiheessa todellakin vain ehdotelma, joka koskee kautta 2009. Tulevan kauden alkuun on vielä reilusti aikaa, joten pohditaan asiaa kaikessa rauhassa.

14
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 15.25 »
ajakaa itsenäisenäluokkana ja kerhokisana
näin saatte todnäk eniten kuskeja kisoihin
rento meininki se on kaiken perusta.
pois kaikki joutava häslääminen.

Niin samaa mieltä.
Turhat säännöt vain karisee uusia kuskeja pois..
Jerzi

Toisin sanoen "vapailla säännöillä".. onko sallittu ?:
- Pikavaihto vanteet
-28 motti
-35% nitrofulii
- vapaat lisäkkeet korissa
-takaikkunan poisto
-150cc tankki
-erilliset etujarrut kolmannella servolla.
ja niin edelleen...
Edelleenkin olen voimassa olevien EFRA sääntöjen kannalla...

15
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 12.03 »
vastaan sinulle jerzi yksityisviestillä, sillä sen sisältö ei kuulu julkiselle foorumille, niin paljon siinä on väärinkäsityksiä.

16
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.09.19 - klo: 11.34 »
Olkaa nyt nopeita jos haluatte tehdä tästä oman kaltaisen luokkanne.
Meinaan muuten alkaa tää yksi kaveri sitä häärämään ja se voi olla teiltä pois silloin....
Ehkä joku ymmärtää mistä mää puhun..
Jerzi
Kyllä Jertzi on vaan kaikille parasta että sinä alat tätä GT8 luokkaa hääräämään, Aktiivisuutesi on 10+ ja tietosi luokasta suunnilleen samaa luokka. Kun olen sut about 20+ vuotta tuntenut niin  määkin tiedän mistä puhun...
Jos huomasit niin tais olla niin että olen "tää yksi kaveri"...Tsekkaa kommentti  #3628, Samalla voit tsekata kommentin #366 (12.02.09) jossa Jerzi lupaa järjestää kisat "täysin vapailla säännöillä"- Toteutuikohan koskaan ??

Noin yleisesti, luokasta kiinostuneet: kannattaa kahlata läpi kaikki yli kolmetuhatta kommenttia, jotta selviää mitä sekoilua keskustelut kyseisestä luokasta ovat olleet...

17
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 25.08.19 - klo: 16.35 »
 Tarkoittaako tämä sitä että 25-28  motit on tulevassa GT8 sarjassa hyväksyttyjä ?? ileasi tuned 28 truggy motteja ainakin löytyy "laatubrändien" joukosta.

18
Eli onko ajatus TSP ja TSM luokkien ajopäivien vaihtamisesta haudattu kokonaan ? 
Muuten tuossa TSS:ssä pelkkään moottoriin siirtyminen on varmasti hyvä asia. Ainakin ajaja määrien kasvun kannalta katsoen.

TSM- ja TSS-luokat tulevat säilymään lauantailla ja TSP (+ mahdolliset lisäluokat) sunnuntailla. TSM on koko sarjan pääluokka SM-arvollaan ja ajetaan lauantaisin myös kesäkisoissa.
olisko mahdollista ajatella "sponssattua" Formula kisaa lisäluokkana ?

19
toivottavasti ensi sesongilla on kaikki rata nitro ja sähkökasi pilotit ajamassa. lisäksi olisi hienoa jos "uusi tulokasluokka" GT8 saisi rivinsä järjestykseen että täyteluokkana olisi lisää kumirengasmiehiä, jotka myös toivottavasti mekkaisivat muita kuskeja.

20
RC-kerhot ja -radat / rc auto rata hyötykäytössä ?
« : 03.08.19 - klo: 18.42 »
On se hyvä että kelpaa...

21
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.08.19 - klo: 15.18 »
 
Joo ja ei kannata nyt efran tai ifmarin sääntöjä tänne ottaa käyttöön kuin meillä täällä on pohjalla hyvät säännöt jo olemassa.
Jerzi

Ja mitkä ne säännöt on ja missä ??

 no löysin ne yleishaulla netin kautta,
moottorisääntö on täysin vanhentunut. mitään listalla olevia Novarosseja ei valmisteta enää, tuskin muitakaan itämaan tietäjien myllyjä.
 samalla löytyi seuraava teksti.. olen 110% samaa mieltä, ei aihetta enempään..

EURO RC:n Axelin tekstiä vuodelta 2012...

"Kauppiaan roolissa vastaan tähän juttuun koska monelle tuntuu epäselvältä miksi GRP:n rengas on huono valinta sarjalle pitkällä tähtäimellä ja miksi monta rengasta on huono juttu. Loppuun kerron myös mikä olisi hyvä tilanne.

GRP:n kate ja hintapolitiikka ei palvele Suomalaista yritystä. Euroopassa on hinnat painettu niin ales että Suomessa ei voi myydä renkaita siten että kauppiaalle jäisi jotain käteen vaivasta. Kyse on siis palvelutuotteesta jonka pitäisi tuottaa katetta muiden tuotteiden kautta.

Tämmöinen tuote on ihan ok kaupassa jos harrastajilla ei ole muuta vaihtoehtoa, silloin voidaan tuoda kohtalainen määrä renkaita maahan ja olla varmoja, että ne menee kauden aikana kaupaksi vaikka ei ole halvin vaihtoehto. Joku tarvii aina pienemmän määrän renkaita tai on kiire. Jos rengasvaihtoehtoja on enemmän, renkaita ei voida juuri tuoda koska riski, että jäävät hyllyyn on liian iso.

Euroopassa rengas maksaa noin 15e pari halvimmillaan, Suomessa renkaasta joutuu pyytämään 18e, että kattaa kulut. Joten moni harrastaja tilaa varmasti omat renkaat ulkomailta mikä on ihan ymmärettävää. En yleensä halua puhua suoria lukuja forumeilla, mutta uskon että tässä tapauksessa on hyvä että harrastajat ymmärtävät tilanteen.

Nyt tilanne, että vaihtoehtoja on enemmän tekee sen että EuroRC tulee ottamaan vähemmän renkaita varastoon kesäksi. Haluamme toki palvella asiakkaita, mutta tämä pitää tehdä maltillisilla riskeillä.

Lopputulos GRP:lle pitkässä juoksussa Suomessa: Kallis rengas(ainakin verattuna keski eurooppaan) ja huono saatavuus. Tätä vielä huonontaa valikoiman pirstaloituminen muilla seoksilla ja tuotteilla.

Hyvä tilanne kauppiaan sekä harrastajan näkökulmasta olisi seuraava:

Oletus, että renkaaksi valitaan rengas joka on riittävän kestävä ja hyvä ajaa sekä muutenkin tukee harrastamista. Tämän jälkeen renkaan pitäisi olla rahapoliittisesti hyvässä valmiudessa. Tätä yleensä tukee _yksi_ mahaantuoja kyseiselle renkaalle. Silloin löytyy aina yksi taho joka on vastuussa siitä että renkaita on saatavilla maassa. (jos maahantuojia on monta tai rengasmerkkeja monta, päästään tilanteeseen missä jaettuvastuu ei kenekään vastuu).

Tärkeää on myös se että rengas on Suomessa hinnaltaan kilpailukykyinen ja jos sen hintarakenne vielä tukee jälleenmyyntiä niin sitä saa myös muista kaupoista kuin yhdestä. Kun tämä puoli on kunnossa harrastajat ostavat luonnostaan tuotteet Suomesta ja raha kanavoituu yhden maahantuojan läpi. Tätä voidaan vielä tehostaa sillä, että kilpailumaksuun kuuluu aina kierros renkaita. Tämä tuottaa positiivisen kierteen missä lopputulos on seuraava:

Maahantuoja voi luottaa, että kuluttajat ostavat tuotteita ja jälleenmyyjät ottavat niitä hyllyyn. Voidaan tehdä reiluja tilauksia keväällä jolloin saadaan pienet extra volyymi alennukset. (jotka siirtyvät kuluttajalle pitkällä juoksulla, kuluttajahan maksaa kauppiaan kaikki kulut)

Kuluttajilla on taas renkaita aina saatavilla järkeävän hintaan eikä tarvitse etsiä ulkomailta jos löytyis tuotteita hyllyssa ja järkihintaan.


Näin pienessä luokassa joka on pienessä maassa on tärkeää lajin kasvun kannalta että tuotteita on saatavilla järkevään hintaan ja sääntöjen pitäisi tätä tukea. Toivoisin että harrastajat nyt ymmärtäisivät paremmin miten rengas puoli toimii ja ymmärtäisivät mikä on hyvä juttu ja mikä on huono."

Axel Toivonen
EuroRC:n omistaja

(Lisäys.. http://rc10.fi/index.php?topic=107018.0 Terveisin JW  lisään vielä  GRP GT8 renkaat vanteilla maksaa firmalle jolla on VAT numero € 11,- siihen lisätään pakollinen suomen Alv 24% tekee €13.64 jos myyt varikolla rengasparia €15,- hinnalla, kannatko ne sinne ja saat palkaksi 1,36 euroa... tilanne tulee olemaan että jokainen kisaaja tilaa nuo GRP nakit mistä saa. onko se rengas säännön tarkoitus ?)

22
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.08.19 - klo: 15.06 »
Joo ja ei kannata nyt efran tai ifmarin sääntöjä tänne ottaa käyttöön kuin meillä täällä on pohjalla hyvät säännöt jo olemassa.
Jerzi
Ja mitkä ne säännöt on ja missä ??

23
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.08.19 - klo: 12.58 »
"Toivottavasti sulla ja mulla on molemmilla omat hiekkalaatikot tulevaisuudessa. Olisiko järkeä mennä takaisin sinne c8:a boostaamaan?"

Näinhän minua jo varoitettiin ennalta, ehkä olisi kannattanut uskoa...

24
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 03.08.19 - klo: 09.26 »
hohhoijaa...pari esimerkkiä. Ehdotin vapaata rengas sääntöä, yksityyppirenkaan tilalle.
Ehdotan vapaata moottorisääntöä, (ei hinta eikä porttirajoituksia, mitä kumpaakaan rajoitusta ei ole EFRA säännöissä) 25% nitrofuili on ihan OK, kunhan saatte sitä ensi kesänäkin...(tuoreena)

sinä olit tuomassa efraa hallinnoimaan gt-8 sarjaa sääntöineen, sinä olit pienentämässä tankkeja, sinä olit tuomassa 16% fuilia, sinä olit tuomassa rengas shown gt-8 sarjaan.... Mitä lisäarvoa vapaa moottorisääntö tuo tähän sarjaan, kerro???

sen että saa ajaa "nykykalustolla" eikä 4-6V vanhoilla. sellaisilla joita nyt on tarjolla kun auton tilaa. Jos OIKEESTI haluaa että luokka kasvaa. Ei ole mitään mieltä rajoittaa motteija joihinkin itämaan halpismotteihin,
rengasvalikoimaa niihin joita jollakin paikallisella diilerillä sattuu olemaan varastossa edelliseltä  ajettavalta kaudelta (2015... ??). Odotan että porukasta joku ottaa järjen käteen ja te, jotka määräätte missä mennään, laitatte tälle forumille speksit joiden mukaan pitäisi edetä, sitten katsotaan missä mennään.

25
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 22.07 »
hohhoijaa...pari esimerkkiä. Ehdotin vapaata rengas sääntöä, yksityyppirenkaan tilalle.
Ehdotan vapaata moottorisääntöä, (ei hinta eikä porttirajoituksia, mitä kumpaakaan rajoitusta ei ole EFRA säännöissä) 25% nitrofuili on ihan OK, kunhan saatte sitä ensi kesänäkin...(tuoreena)

26
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 19.59 »
ehdotan sinua seuraavaan EFRA kokoukseen sääntöjä muuttamaan, sinullahan sitä näkemystä piisaa...Jos vaikka ottaisivat suomen "spesiaalisäännöt" käyttöön


Kuinka moni kaipaa efraa tms. kansainvälistä tahoa millään tapaa mukaan mahdolliseen Suomen gt-8 sarjaan, käsi ylös?
kunhan ette julista EFRA lallisia autoja laittomiksi

27
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 18.52 »
Niin en tiedä Jukka mutta nää jotka ovat täällä nyt kiinnostuneita uudestaan tästä hienosta lajista niin miksi pitää keksiä uudet säännöt kuin vanhatkin on toiminut todella hyvin.
Esim nyt tankin koko ja renkaat...
Kyllä nää janterit tietää mikä toimii ja mikä ei.
Jerzi
ehdotan sinua seuraavaan EFRA kokoukseen sääntöjä muuttamaan, sinullahan sitä näkemystä piisaa...Jos vaikka ottaisivat suomen "spesiaalisäännöt" käyttöön

28
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 16.19 »
ihan sopii minulle, kumpiakin löytyy laatikoista. 125cc ja 150cc. GRP renkaatkin on ihan OK, niitä tuskin pidän varikolla saatavana, niin huonot on katteet GRP:llä. mutta paperille (nettiin) täytyy säännöt saada ennen sesongin loppua jotta tietää missä mennään ja mihin investoida.

29
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 15.36 »
juu en ole vasenkätinen... jerzihän mesoo niinkuin sillä olisi oikeasti jotakin pelissä. oletko jerry aikeissa ostaa gt8 auto, vai onko vaan kivaa jutskata taas asiasta johon ei mitenkään liity.
Sulla oli aikanaan hyvinkin vankat mielipiteet siitä kuinka skeida luokka ratakasi oli.., nyt on vuorossa uusi hiekkalaatikko.
mulle on ihan sama, mitkä säännöt porukka haluaa, kunhan valitsemani kuski saa ajaa sillä autolla minkä olen tilannut ja sillä moottorilla ja renkailla mitkä siinä tulee mukana.

Se että sillä tultiin toiseksi ja kolmanneksi Saksan epävirallisissa EFRA EM kisoissa, saattaa närästää toisia, mutta  jos alkaa narina, että ei ole sallittu, niin koko touhu on minun kohdaltani passee...

30
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.08.19 - klo: 12.57 »
Sellainenkin sääntö voisi olla että "vanhan liiton autot" eli autot siltä ajalta kun viimeksi sarjaa ajettiin, voisi olla sen ajan sääntöjen mukaisia eli lähinnä melkein mitä vaan, kunhan on koppi kori ja kumipyörät ja motti polttaa nitroa. sitten uustuotanto autot kulloisenkin EFRA säännön mukaisia.
Rengas sääntö voisi olla että jos on rajoitetut renkaat niin kisajärjestäjän edellytetään pitämään niitä tarvittavan määrän (2-3 settiä per kisaaja) aivan kuten sähkötouring kisoissa. muuten olisi rengas sääntö vapaa, kunhan on EFRA sääntöjen mukainen

Minusta on vieras ajatus se että etukäteen aletaan rajoittaa kehitystä, sillä luokasta on tulossa aktiivisin polttis rata luokka- mutaman vuoden aikavälillä.

Sivuja: [1] 2 3