Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SMä

Sivuja: [1]
1
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 08.06.17 - klo: 07.00 »
Noniin, eilen kävin hakemassa Lavangosta pölyä pintaan!

Auto pysyi mukavasti kiinni radan pinnassa ja selvisi useimmista pompuistakin pystyssä. Toki pyrin ajelemaankin sen verran rauhallisesti, että ei tarvitse kokoajan kavuta nostamaan ja takaisin.

Toisen akullisen loppupuolella auto alkoi tuntumaan kummalliselta ohjata. Ruuvit, joilla vasen takatukivarsi on kiinni rungossa, olivat alkaneet löystyä, ja vetoakselikin olisi kohta päässyt tipahtamaan. Sama oli sattunut jo edellisellä piha-ajelulla, joten jotain täytyy vaivaan keksiä. Kokoamisohje ei suositellut tuohon paikkaan ruuvilukitetta, mutta ehkä se olisi kuitenkin paikallaan?

Aikaisemmin olen sattunut radalle yksin, mutta tällä kertaa oli muitakin paikalla. Oli sekä jännittävää että mukavaa ajella muiden seassa. Ajaminen ei ole vielä kovin hyvin selkäytimessä, joten pienikin huomion käväisy muissa tapahtumissa sai vähintäänkin ajolinjan kehnoksi jos ei ihan ulos tullut ajettua.

Huomasin myös, että olen ehkä tottunut ajamaan autoa osittain korvakuulolta. Grasshopperin rutina kuuluu kauas ja siitä voi hyvin päätellä vauhdin ja kaasun asennon. Scorppari on paljon hiljaisempi ja nopeampi menopeli, mutta pihalla senkin kuulee hyvin kun ajelee yksin ja lähellä. Mutta kun samalla ja viereisellä radalla oli useampia ja äänekkäämpiä autoja, niin huomasin välillä olevani aika pihalla oman autoni tilanteesta! Enemmän siis rata-aikaa porukan seassa ja pihalla kuulosuojaimet päähän...

Sivuhuomio: Olin aikaisemmin ihmetellyt, miten Lavangon radan voi kiertää alle 30 sekuntiin. https://speedhive.mylaps.com/Practice/1668

Nyt kun näin ensimmäistä kertaa livenä nykyaikaisen kilpakrossarin niin en ihmettele enää, kunnioitusta herättävää meininkiä!

2
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 04.06.17 - klo: 21.00 »
Lavankoon pitäisi tässä minunkin koittaa taas päästä. Tänään kiertelin sentään pihalla keilarataa ja kivaa oli sekin.

Millaiset renkaat Lavangon radalle olisivat hyvät? Linkeistä olisi apua, kun en vielä ymmärrä termeistä ja renkaiden sopivuudesta paljoakaan.

3
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 02.06.17 - klo: 20.30 »
Nii, mulla on shorty lipo jonka voi laittaa eteen. Mutta eikös se oo hyvä että paino on taka-akselilla tuupissa :)

Olen niin uusi näiden autoasioiden kanssa, että en tiedä :) Lueskelin tuota Ari-Pekan RC-sivua http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#paino josta tarttui sellainen ajatus mieleen, että "neutraali" painopiste olisi jotenkin hyvä lähtökohta. Tuntuu toki ymmärrettävältä, että varmaan painopistettä voisi aina hilata lähemmäs sitä päätä, josta kussakin tilanteessa tuntuu puuttuvan enemmän pitoa. Mutta oli myös hyppyriin ajaminen mielessä. Pitänee katsoa miten päin auto haluaa lentää ja säätää senkin mukaan. Miten perus-Scorpion lentää?

Lainaus
Jos vertaat tohon mun perus scorppariin niin huomaat että vanne on kapeampi. Sulla taitaa siis vakiona olla myös hexit siinä ? Perusmallissa on sellaset alkuperäiset kitkapinnat vanteelle, ei heksiä.

Jos hexi tarkoittaa kuusikulmaista koloa vetävän pyörän vanteessa ja siihen sopivaa adapteria vetoakselilla, niin kyllä on! Taitaa näkyäkin jossakin noista rakennusvaiheen kuvissa.

4
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 02.06.17 - klo: 18.17 »
Tuliks toi Turbo vakiona noilla 2.2" vanteilla ?

Kyllä tuli-ihan varma en ole onko alkuperäisessä 80-luvun versiossa ollut vähän pienemmät vanteet.

5Ah LiPo on aika kevyt, ja ehkä senkin vuoksi auto tuntuu kädessä takapainoiselta. Ilmeisesti kannattaisi pyrkiä saamaan painopiste melkolailla keskelle akseleihin nähden?

5
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 02.06.17 - klo: 16.09 »
No nythän se näyttää todella menevältä!  :cool: hyvää työtä

Kiitosta vaan, hieno tuli omastakin mielestä. Kyllähän se Optima heti alkoi houkuttamaan, kun yhden sai valmiiksi. Ja Hot Shot pitäisi kanssa saada...

Mutta kävinpä ottamassa pihalla vähän pölyä pintaan ja parkkeerasin sitten Grasshoppereiden sekaan autotalliin. Ohjaus vaati muutaman napsun trimmiä, että kulki suoraan. Palelevia sormia lukuunottamatta olikin oikein mukava ja hauska ajokokemus. Grasshopperin jälkeen tuntui ihmeelliseltä, miten hyvin vaimennus piti auton kiinni pihan pinnassa. Vauhtia oli pihalle enemmän kuin tarpeeksi. Pitääkin hankkiutua oikealle radalle mahdollisimman pian!

6
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 02.06.17 - klo: 08.43 »
Vielä viimeiset pönöt, ja sitten räkänä taivaa... eikun paanalle!

7
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 01.06.17 - klo: 14.20 »
Kolme kerrosta nestemaskia tuntuu kuivuneen lexanin sisäpintaan, joten tänään voisi kaivaa puukon esille ja yrittää jonkunlaisten kuvioiden jykertämistä ja ensimmäisen värin suihkauttelua.

Tuollainen pullahti maalaamosta ulos. Nopealla vilkaisulla ja kaukaa (pimeässä?) katsottuna näyttää ihan hyvältä. Lähempi tarkastelu paljastaisi, että veitsi ei kulkenut aina ihan suoraan ja että maskin poistaminen kun siinä oli päällä jo muutama kerros tummempaa maalia, meinasi repiä vähän maalia mukaansakin.

Ensimmäiseksi yritykseksi kelpuutan tämän mielihyvin kuitenkin. Vielä vähän maalia kuskiin ja sponsorilta ostetut mainokset pintaan.

8
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 31.05.17 - klo: 16.54 »
Lainaus
Moottoriksi uskaltauduin hankkimaan Tamiyan Sport Tuned 540 -version.

Jos tarkoitat kestääkö auto, niin olen tykittänyt 10.5T Hobbywing harjattomalla Scorpionia eikä pienintäkään merkkiä siitä etteikö kestäisi. Kyllä kestää! Joten tuolla Tamiyalla ei ole niin mitään ongelmaa.

Auton kestävyys ei epäilyttänyt lainkaan, ajattelin vaan omia ajotaitojani :) Mutta näillä nykyradioillahan on helppo kesyttää auto kuin auto niin että pysyy hallinnassa. Tuossa on käynyt kyläilemässä 7-12 vuotiasta porukkaa, jotka eivät olleet koskaan ajaneet RC-vempeleitä. Säädin Grasshopperit aluksi kävelyvauhtiin ja löin lähettimet kouraan. Puolen tunnin päästä kierrettiin jo keilarataa lähes täyden kaasualueen kanssa.

Turbo Scorpion on saanut sen verran sähköä sisäänsä, että olohuoneen lattialla on ajettu pari koeympyrää. Veilä korin maalaus, muutama tarra kylkeen ja sitten kestävyyttä kokeilemaan. Kolme kerrosta nestemaskia tuntuu kuivuneen lexanin sisäpintaan, joten tänään voisi kaivaa puukon esille ja yrittää jonkunlaisten kuvioiden jykertämistä ja ensimmäisen värin suihkauttelua.

9
Kyosho / Vs: Turbo Scorpion 2017
« : 19.05.17 - klo: 22.59 »
Tässä Kyoshon promovideot Turbo Scorpionista. Ensin se alkuperäinen:

https://youtu.be/gD3cDxyKgAI

Ja sitten uudelleenjulkaisun mainosvideo, jossa on kai käytetty vanhaa ääniraitaakin.

https://youtu.be/r7a3LcrSpZg

Rakentaminen sujuu edelleen mukavasti. Sain iskarit kasattua ja ripustukset valmiiksi. Samalla tuli vastaan pieni puute: takavaimentimen yläpään kiinnitykseen löytyi pussista vain yksi M3 nyloc, joten toinen iskari odottaa vielä lopullista kiinnitystä.

Pääsin sommittelemaan myös sähköpuolen sijoittelua. Akku mahtuu muuten erittäin hyvin, mutta akun kaapelit ovat akun kulmissa, mikä tuottaa vähän hankaluuksia. Luultavasti teen dremelillä vähän tilaa jompaan kumpaan päähän akkukoteloa. Nopari menee perälle ja vastari kylkikoteloon kuten sommittelin tuossa kuvassa, tai sitten liimaan sen tuohon akkukotelon päälle. Pitää vähän tutkia, mihin akunjohdot luonnostaan laskostuvat ja katsella sitten vastarin paikkaa tarkemmin.

Mukava ruuvien kanssa nysvääminen alkaa olla lopussa tämän sarjan kanssa. Vähän tuntuu, että tulee vielä joku muukin auto joskus rakennettua ihan rakentelun ilosta.

10
Kyosho / Turbo Scorpion 2017
« : 18.05.17 - klo: 22.22 »
Grasshopperin (http://rc10.fi/index.php?topic=100701.0)  rakentaminen ja ajaminen tuntuivat sen verran mukavilta, että mieli teki lisää. Pihalla Grasshopper tuntui vauhdiltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan mukavalta, mutta pari sessiota Lavangon krossiradalla (https://youtu.be/dWeIpbgoO0E) nostivat mieleen ajatuksen, että astetta suorituskykyisempi auto voisi olla kiva lisä. Parasta suorituskykyä saisi epäilemättä hankkimalla nykyaikaisen kilpa-auton, mutta jotenkin nuoruusmuistelun tarve kääntää kuitenkin katseen uudelleen julkaistuihin 80-luvun autoihin.

Muistan 80-luvulla ihailleeni kaverin Ultimaa ja muita hienoja Kyoshon autoja, joita harrastelehdissä ja katalogeissa komeili. Nyt sitten nettiä selaillessa silmiin osui Scorpion, jonka avoin korirakenne jotenkin miellyttää silmää. Tämän Turbo-version kehuttiin olevan vähän parempi, ja se sattui juuri tulemaan kauppoihin uudelleenjulkaistuna. Ajattelin aluksi, että hankin tämän myöhemmin kesällä, mutta tuossa RC Networkin videolla https://youtu.be/Xaajoyl0rkE peloteltiin, että painos olisi jotenkin erityisen pieni, josta sain tietysti hyvän tekosyyn tilata rakennussarjan saman tien.

Elektroniikaksi tulee suunnilleen samanlainen halpissetti kuin Grasshoppereihinikin laitoin. Xcar harjallinen säädin, edullinen metallirattainen servo ohjaukseen ja Trackstar TS4G vastari. Moottoriksi uskaltauduin hankkimaan Tamiyan Sport Tuned 540 -version. Akuksi yritän tähänkin survoa 5Ah 2S-LiPon.

Tämän kanssa pääsen myös kokeilemaan millaista on maalata Lexan-koria. Tähtäimessä jotain samantyylistä kuin tuossa Optimassa: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/07/93/45/079345b7c7ac3578c585557df831f027.jpg

Posti toi paketin tänään, ja ehdin jo rakentamista aloittamaan. Mukavaa ruuvailua ja komeiden alumiiniosien hypistelyä! Kummempia vaikeuksia ei tällaiselle aloittelijalle vielä tullut vastaan. Seuraava vaihe on iskareiden kasaaminen, katsotaan olenko sen jälkeen vielä samaa mieltä.

11
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 14.05.17 - klo: 11.15 »
Posti toi pari hopperia lisää, ja heti ryhdyttiin juniorin kanssa hommiin. Jo etukäteen oli suunniteltu, että värityksen teemana on Frozen ja kuskin haalari on vaaleanpunainen.

Jääprinsessojen krossitalli sai ensimmäisen autonsa valmiiksi.


12
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 12.05.17 - klo: 23.17 »
Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?

En ole koskaan aikaisemmin käynyt oikealla RC-radalla. Tänään asia kuitenkin korjaantui, kun läksin kokeilemaan Grasshopperia Fullspeed RC:n 1/10 krossiradalle.

Omalla pihalla pyöritellessä ajaminen on tosiaan tilankin puolesta ollut hissuttelua, täydellä kaasulla on voinut ajaa noin 5 sekuntia kerrallaan. Grasshopper kun ei taida olla varsinainen raketti, saattoi sillä ajella puolet Lavangon krossiradasta kaasu pohjassa. Aikaa hurahti pari tuntia, jonka jälkeen latasin 5Ah lipoon 4Ah. Eli riittoisaa energiaa :)

Ajaminen oikealla radalla maistui kyllä makealta, joten tämä ensimmäinen kerta tuskin oli viimeinen. Yritin ottaa myös kierrosaikoja iPadin LapTracker-sovelluksella, mutta se ei tällä kertaa oikein toiminut. Korokkeella seistessä pädi piti laittaa aika korkean jalustan nokkaan, joka sitten meinasi huojua tuulessa. Jokainen heilahdus sitten tulkittiin kierrokseksi, joten homma ei nyt pelannut.

Virittelinkin sitten pädin kuvaamaan auton menoa muuten vaan. Kyhäsin kertyneestä materiaalista tämmöisen pätkän:

https://youtu.be/dWeIpbgoO0E




13
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 10.05.17 - klo: 22.01 »

Ai niin. Tilauksessa on kaksi Grasshopperia lisää. Saadaan jälkikasvun kanssa ehkä joskus kisat aikaiseksi.

Posti toi pari hopperia lisää, ja heti ryhdyttiin juniorin kanssa hommiin. Jo etukäteen oli suunniteltu, että värityksen teemana on Frozen ja kuskin haalari on vaaleanpunainen.

14

Näyttäisi sille, että tästä sovelluksesta ei ole tainnut olla foorumilla juttua:

https://itunes.apple.com/us/app/laptracker-auto-timer/id691114189?mt=8

Kokeilin tuota iPadilla, ja toimivalta vaikutti. Kamera suunnataan ajanottolinjalle ja valitaan tarkemmin mitattava alue ja liiketunnistuksen herkkyys. Aluksi herkkyys ei ollut riittävä, ja joitakin kierroksia jäi havaitsematta. Säätämisen jälkeen toimi hyvin, ainoa ongelma oli että väliaikainen foamirullasta viritelty tablettiteline päästi iPadin vähitellen liikkumaan, jolloin tietysti havaittiin valekierros. Kunnollisella jalustalla tämäkin korjaantunee.

Näyttäisi olevan mahdollista ottaa aikaa useammallekin autolle, jos vain jokaisella on oma kaista jonka kohdalta maalilinja pitää ylittää.



 

15
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
« : 04.05.17 - klo: 20.54 »
On siinä vaan oma fiiliksensä kun muistelee kuvailemaasi aikaa ja esitteitä. Silloin ei netistä ollut tietoakaan ja paperille painettu oli merkittävä osa harrastusta.

Niinpä! Muistaakseni ainakin Tieto-Nikkarin ja Risteysaseman katalogit piti aina tilata kun mahdollista. Hämmästyin, kun tajusin että molemmat ovat vieläkin toiminnassa.

Lainaus
Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?

Ei ole tullut tarkemmin aikaa otettua, mutta fiilis on että pari tuntia olisi yhtenäkin iltana hujahtanut keiloja kierrellessä, mutta kennojännite oli vasta 3.82 kieppeillä siinä vaiheessa. Kovaa ei tullut silloin ajettua, tarkkaa keilojen kiertoa ja linjojen opettelua. Joka tapauksessa kuski väsyy ennen akkua :)

16
Tamiya / Tamiya Grasshopper
« : 03.05.17 - klo: 23.37 »
Tervehdys täältä uudelta foorumilaiselta!

Ajattelin lukea foorumilta, mitä kerrotaan Tamiyan Grasshopperista. Mutta yllättäen haku löysikin vain yhden viestin, jossa auto vähän sivumennen sanoen mainitaan.

Grasshopper oli ensimmäinen radio-ohjattava autoni vuonna 1987. Nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin ostin toisen autoni, ja sen piti ehdottomasti myös olla Grasshopper!

Näin Grasshopperia mainostettiin 80-luvulla: https://youtu.be/hBaNJm_dTHA
Itse luulen bongaaneni auton joko PienoisMalli-lehden mainoksista tai sitten jonkin harrastekaupan postimyyntiluettelosta. Muistan katselleeni Kyoshon Ultimaa ja Optimaa, Maruin Samuraita ja muita hienoja autoja tietysti myös, mutta Grasshopper oli halvin 1/10 krossarin rakennussarja, jota myös aloittelijoille suositeltiin.

Omaan autooni ostin viritysosana 540-moottorin sekä 7.2V NiCad akun. Radiot olivat kaksikanavaiset tikkuradiot, joiden merkkiä ja mallia en ole onnistunut muistamaan. Luultavasti radio oli Sanwa. Ajamaan teki kovasti mieli, joten auto tuli kasattua vähän hosuen. Se lähti kuitenkin parin päivän ähellyksen jälkeen liikkeelle ja piha olikin kohta melkoisen pölypilven peitossa. Ajoittain auto oli hallussakin, mutta lähti säännöllisesti lapasesta, joten korjattavaa tahtoi ilmaantua. Muistaakseni taivuttelin pellistä ainakin uuden puskurin ja muutakin remppaa oli silloin tällöin. Noin vuoden sudittelun jälkeen auto siirtyi eläkkeelle, kun radiolaitteet siirtyivät RC-liidokkiprojektiin.

Liidokki ei oikein lentänyt sekään, mutta ajatus jäi kytemään. Muutama vuosi sitten herättelin lennokkiharrastuksen uuteen elämään, ja nyt mieli palasi myös autoilun pariin. Hankin siis uuden Grasshopperin. Tällaisista osista Grasshopper rakentui:

Rakennussarja.
http://tamico.de/Tamiya-Grasshopper-Bausatz-58346
Mukana 380 moottori ja ESC. Noparissa ei kuitenkaan tietääkseni ollut LiPolle sopivaa turvakatkaisijaa, joten jätin sen käyttämättä. 80-luvulla Grasshopperissa oli mekaaninen nopeudensäädin!

5Ah 2S LiPo.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-2s1p-20c-hardcase-pack-roar-approved-de-warehouse.html
 Tällä akulla tuntuu ajelevan hyvinkin pari tuntia yhtä soittoa. Alkuperäiset johdot olivat turhan paksut tähän käyttöön, vaihdoin tilalle ohuemmat johdot ja Tamiya -liittimen. Nyt johto on helppo liittää ohjaamon kautta ja survoa sitten korin sisälle piiloon.

Halpa harjallinen ESC LiPo-suojalla.
https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-x-car-45a-brushed-car-esc.html

Edullinen rattiradio.
https://hobbyking.com/en_us/trackstar-d-spec-ts4g-2-4ghz-4-channel-radio-system-gyro-integrated.html

Matalaprofiilinen ohjausservo. Ostin aluksi normaalin std-servon, mutta sen kanssa akku ei mahtunut sisään.
https://www.hobbylinna.fi/tuote/low-profile-digital-servo-9kg-009/SC-1251MG/

Halusin kokeilla myös Grasshopperin maalaamista omiin väreihin. Malttamattomuus meinaa näin vanhemmallakin iällä vaivata, joten maalaus ei ihan täydellisesti onnistunut. Parin metrin päästä autoa voi kuitenkin ihan tyytyväisenä katsella.

Grasshopperin ajaminen on mahtavaa, vaikka en muusta tiedäkään! Rattiradio, jouheva nopeudensäädin ja muutaman vuoden kokemus lennokin lennättämisestä varmaan nyt auttoivat, niin pääsin aika pian perusjuonesta kiinni. Lapsena en älynnyt tietoisesti harjoitella ajamisen tekniikkaa. Nyt vilkuilin Tamiyan vinkkejä aloittelijoille https://www.tamiyausa.com/articles/r-c-driving-tips-206?article-id=206#.WQo-n_nyht8 ja katselin kisavideioitakin ja jonkinlaisia ahaa-elämyksiä alkoi syntyä. Hommasin parikymmentä harjoituskeilaa, joista teen itselleni ratoja pihamaalle. On hauska huomata vähitellen kehittyvänsä, mutta myös sen että vielä voisi ajaa paljon paremmin. Pari tuntia vierähtää kuin huomaamatta.

Luulisin, että grasshopper on opettavainen auto, koska se on niin huono :). Esimerkiksi jousitus löytyy, mutta vaimennusta ei. Pienelläkin vauhdilla saa ajovirheensä esille.

Ai niin. Tilauksessa on kaksi Grasshopperia lisää. Saadaan jälkikasvun kanssa ehkä joskus kisat aikaiseksi.

Sivuja: [1]