Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - aakoskin

Sivuja: [1] 2
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 19.11.23 - klo: 23.49 »
Ensi kesän maastosarjassa S2-10 sekä V2-10 ajetaan yhdistettynä luokkana, lopputuloksiin poimitaan kunkin luokan parhaimmisto sitten erikseen. Tuossa on hyvä verrata omaa vauhtiaan 30v vanhaan kalustoon.
Tämä on hyvä muutos. Ajoin syksyn S2-10 FORS-kisat vintage autolla, ja paljon mielekkäämpiä ja haastavampia ajaa tuollaiset "isot" täydet erät kuin mitä 3 auton V2-kruisailut ovat Maastosarjassa olleet. Nyt viimeisessä kisassa C-finaalissa oli useampikin auto samalla kierroksella, pientä skabaamistakin oli vintage-auton kanssa. Toivottavasti tämä stokkiboomi näkyy myös kesän Maastosarjassa.

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 19.11.23 - klo: 23.12 »
Onko akulla edes oikeasti isoa merkitystä stokkiluokassa nykyään? Jotain perusteluita olisi myös hyvä kuulla noihin videon heittoihin. Miksi LiPo akkua pitäisi purkaa ennen latausta ja mitä hyötyä on yli 1C latauksesta? Muistaakseni joskus kilpailukutsuissa on myös rajoitettu latausvirtaa.

3
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 01.11.23 - klo: 23.52 »
https://landlmodels.co.uk/collections/fan-rc

Euroopan diileri FAN RC osille, löytyy kaikki mahdollinen ja vieläpä edullisesti.
Kappas, tämähän oli hyvä tieto, kiitos. Myös https://www.jcracingproducts.co.uk/ myy vastaavanlaisia, ilmeisesti heillä oma tuotanto. Nämä molemmat tosin Briteissä EU:n ulkopuolella eli tulee kyllä vielä ALV:t päälle. JCR:ltä näkyy löytyvän myös metalliosaa eli vaihteiston ulostuloja ja nivellettyjä akseleita. Molemmilta puuttuu kuitenkin 6-rattaisen osat.

Onko jollain kokemuksia noista osista? Esim. nuo FAN RC iskarit. Ovatko uudelleenrakennettavia, ja millaiset tiivisteet?

Kysyntää ilmeisesti on kun on useampia valmistajia. Kiinassahan on vielä Dhawks Racing, ja oliko Pargu Factory korealainen, näillä enempi alumiiniosat se oma juttu. Jenkeissä Vintage RC ja Factory Works myy kanssa jotain täsmäosaa. J-conceptsilta tuli kanssa uusia RC10 osia myyntiin, näitä yritin joskus kysellä saisiko Suomen kauppias niitä myyntin mutta kommentti oli tyyliä "no commercial potential".

4
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 31.10.23 - klo: 22.00 »
Assolta RC10 classic läpinäkyvillä osilla:

https://www.associatedelectrics.com/news/latest_products/2764-new-rc10cc-classic-clear-edition-kit/

Mitäköhän tästä ajattelisi?

"While it is stronger than SLA and could be driven, it was manufactured as a display piece for your collection.
The polycarbonate clear components will only be available in the kit. They will not be sold individually."

Hyllyautolle ei ole tarvetta, mutta hienoa olisi jos kulutusosaa (iskarit, voimansiirto, rattaat jne) tulisi taas helpommin saataville.

5
Yleinen keskustelu / Vs: korin korjaus...
« : 31.08.23 - klo: 01.01 »
Herätelläänpä vanhaa aihetta. Etenkin vintage-autoilussa lexan-koreja joutuu jatkuvasti korjailemaan, ja uusia ei ihan helposti aina löydykään, niin mitkä ovat parhaat korjauskikat tänä päivänä? Seuraavia olen kokeillut:

- pikaliima + ruokasooda: kovalta tuntuva lopputulos mutta ei kovin pitkään kestä kun ei jousta
- Casco Rubberfix: muistuttaa 80-luvun ShoeGoo liimaa, tarttuva ja joustava. Mutta aika paksua kamaa ja lisää painoa. Olen kokeillut lasikuitunauhan kanssa mutta noi nauhat repeävät ehkä en ole löytänyt oikeanlaista?
- Acrifix 1R 0192: geelimäinen liima joka kovettuu valossa. Tarttuu lexaniin ja jos laittaa lexanista lisäpaikkasiivun päälle kestääkin jotenkin.

Ehkä jos löytäisi hyvän kestävän ohuen saumanauhan liiman tueksi niin kaikki nämä toimisivat.

Teipit? Ei kokemuksia.

6
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 30.08.23 - klo: 22.31 »
Mulla oli vintagessa säätimenä Reedyn 600z G2 blinkysäädin. Kisapaikalla kisaa seuranneet voivat varmasti todeta että kulkee vähintäänkin riittävästi ;)
Kiitos vinkistä, ja ihan kohtuuhintainen kyllä. Vauhtia autossasi oli tosiaan kyllä hyvin! Itse ajoin vintagessa 9.5T koneella ja oli kyllä aivan liikaa tehoja omiin kykyihin nähden. Vaikka slipperiäkin yritin löysäillä niin yksi finaalilähtökin meni niin että auto keuli jo lähtöruudussa ympäri.

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 30.08.23 - klo: 21.17 »
Ajattelin ajaa FORS-sarjan World's carilla. Nykyisellä säätimellä en pääse kuitenkaan kuin M2-luokkaan. Mikä olisi edullinen, kestävä ja helposti saatavilla oleva blinky-mode säädin? Riittääkö 60A?

8
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1 / B4.2
« : 29.08.23 - klo: 21.10 »
Lisäksi vaihteiston Top shaftit eli slipperin akselit uudet ostan pois mikäli jollakin on.
Kiinalainen Dhawk Racing on näköjään alkanut myymään/tekemään B4:n alumiinista top shaftia. Ebayssa heidän hinta noin 25 euroa posteineen plus ALV jonka Ebay lisää automaattisesti. En osaa sanoa laadusta, mutta tilasin kokeeksi, ei vielä saapunut. Aikaisemmin olen tilannut heiltä jotain muita RC10 osia niin Ebayn kautta ovat tulleet suoraan postilaatikkoon ilman tullauksia/postin käsittelymaksuja. Tekevät myös 2:25 Stealthin diffiratasta ja juoksuratasta alumiinista, ja vanhan mallista Stealth -top shaftia (tappi-kiinnityksellä oleva slipper).

Toinen vielä saatavilla oleva on jenkkiläinen Avid Racing osa AV10062, hinta 25 dollaria, tähän heidän postit, ja tullaukset/ALV jne päälle. Googlella löytyy. Tästä firmasta ei ole kokemuksia. Pitäisi tehdä isompi tilaus että tulee edes jotenkin järkevä hinta yksittäiselle akselille.

9
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 14.08.23 - klo: 22.16 »
Millonkas ois seuraavat skabat pk seudulla tai hyvinkäällä harjoituskisana ? Jos minä ja Elffin Kimi tultais mukaan.
Jos tarkoitat "pk seudulla" Pohjois-Karjalaa niin aika lähellä Kuopiossa olisi nyt kisat 26.8. Maastosarjan päätöksessä, ja kauden 2023 ainoa vintage-lähtö! Vielä ehtii ilmoittautua mukaan; ei muuta kuin puhaltelemaan pölyjä pois hyllyautoista ja autot radalle. Melkein ehdin jo luopua toivosta vintage-kisojen osalta, mutta huomenna pitääkin mennä Hakkilaan tyyppailemaan peltiassoja ja miettimään kisa-autoa.

10
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 21.06.23 - klo: 23.48 »
Ei vaan kuulosta yhtä hauskalta kuin se, että edellä oleva yrittää peitellä ja taaempi kärkkyä ohituspaikkaa. Hieman on mun mielestä edelleen erikoisen kuuloinen kisaformaatti, jos ensin tahkotaan päivän mittaan usean erän verran vaan sitä hyvää ja tasaista kierrosta hitaampien väistellessä ja nopeammille tietä antaen, ja varsinaisesti kilpaa saa ajaa sitten ainoastaan finaalissa. Mutta kukapa minä olen tuomitsemaan, kun en ole ikinä tuollaista kisaamista kokeillut.
Ihan hyvä kommentti. Aikoinaan alkuerissäkin autot lähti samaan aikaan viivalta ja oli tuollaista kilpaa ajoa jo niissäkin. Huono puoli on se että finaalipaikkaa ajatelleen tulos voi huonontua kun ei voi ajaa sitä omaa ajoa. Mutta aikoinaan kun kisoissa oli ehkä jopa 100 osallistujaa niin alkuerät oli se päivän ainoa kilpaa ajamisen mahdollisuus, finaalipaikkahan ei ollut itsestäänselvyys. Nykyään on aina päässyt finaaliin kun osallistujamäärät ovat pienet. Mutta tuo 4 alkueräkierrosta ei kokemuksena ole välttämättä aina "hauska" etenkään harjoitusluokissa jossa kaikki kuitenkin lopulta ajavat samassa finaalissa.

11
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 19.06.23 - klo: 21.52 »
kuulostaa mainiolta! Millonkas tuo kisa olisi ja vaatiiko lisenssin ? en aja aktiivisesti joten mahdollisimman matala osallistumiskynnys olis kiva :)
Vintage on ollut Maastosarjassa harjoitusluokkana nyt kolmatta vuotta ja tietoja löytyy osioista "Kilpailijoiden kanava" ja "Kilpailukutsut". Osallistujamäärien perusteella tieto näistä kisoista ei ole vintage-harrastajille kovin hyvin levinnyt, tai sitten harrastajia ei vain ole. Harjoituskisaanhan ei lisenssiä tarvita. Kynnys on todella matala, ja kalustoa ei tarvitse hävetä.

Ekan kisan ajoin 27 Mhz radiolla vuodelta 1983, hyvin toimi. Ajanottaja epäili onko enää taajuudet vapaana, mutta Traficomin sivuilta voi käydä katsomassa että kide-miehille on kaistaa vapaana kuin aina ennenkin. Omista radioista löytyy myös Telehallintokeskuksen hyväksymisleimat (ennen sitähän piti esittää katsastuksessa radiolupa!). Latenssihan näissä on pienempi kun signalointi menee analogisesti eikä jonkun kiinalaisen softaprotokollastackin kautta.

Vaasan kisa oli jo ja meni, nyt Kuopion ilmoittautuminen on vielä auki. Jos muita autoja ilmaantuu niin ajattelin ajaa vaihteeksi Stealth pelti-RC10:llä, modernit sähköt. Tosin tietysti jos joku tulee Grasshopperilla tai Hornetilla kisaan, niin Sand Scorcherilla tullaan mukaan.

12
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 12.06.23 - klo: 20.52 »
Meinaatko koota Turbo Scorpionin hyllyyn vai ajoon?

Kyllä messinki sopii jousiin, mutta se on kyllä totta ettei kestä paljoakaan taivuttelua, ja se 90 asteen kulma joka tohon tankoon on taivutettu on varmasti heikoin lenkki. Netissä on kaikenlaisia vääntötankolaskureita; niiden perusteella hajoaminen ei ole kuitenkaan itsestään selvää, ja voi jopa kestääkin.

Huikean M2-10-maastosarjakisan päätteeksi tuli ajettua koe-ajo Vaasan radalla ja kyllä autolla pystyy rataa kiertämään. Rough Riderin Sand Blaster -renkaissa ei ole tosin mitään pitoa, aivan väärä valinta. Jousitus toimi kyllä hyvin eikä pompottanut. Sport Tuned:lla vauhti on suunnilleen yhtä hidas/nopea mitä oli pelti-Assolla 17.5-koneella, eli vintagen kärkikahinoihin ei ole asiaa, mutta tärkeintähän ei ole vauhti vaan fiilistely kun tällaisella autolla ajaa.

13
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 06.06.23 - klo: 21.28 »
Saviratakisaa ajatellen tuli kevään aikana yritettyä "keventää" ja viritellä Sand Scorcheria.

Koriksi Kamtecin lexan-kopio, heiltä löytyi myös sähköille kevyempi ja kestävämmän oloinen kotelo ("carbon look" ABS; tästä olisi ollut myös kirkas lexan-versio mutta taitaa olla liian heppoinen). Akuksi ohut shorty-lipo, ja hop up -osia on kuuladiffi ja iskareihin laitoin vinkin perusteella Tamiya 53574 O-renkaat. Kiinan pojilta löytyi alumiinipuskurit eteen ja taakse, sekä 12 mm hex-adapterit 2.2" vanteille. Edessä pitää olla slim-vanteet jotta mahtuu pyörät kääntymään ja pyörimään. Lähinnä mielenkiinnosta tuli kokeiltua saako modernit renkaat kiinni, oikeasti olisin varmaan ajanut Rough Riderin "Sand Blaster" -renkailla.

Ajokunnossa painoa on 1670 g (sama mitä A&L pelti-Assossa kevennetyllä rungolla). Alkuperäiset vääntötangot oli aika jäykän oloiset, joten taivuttelin 2 mm messingistä uudet ja takajousitus hieman pehmeni.

Kori tuli maalattua 1980-luvun tyyliin pensselillä kun ei ole maalaustiloja, ja löytyi vanhoja Tamiyan PC-maaleja lasipurkissa; ihmeen hyvin säilyneet vuosikymmenet, jonkin verran piti ohentaa.

Tulevaisuuteen jää vielä kokeilla saisiko A&L-slipperin sopimaan, sen pitäisi mennä suoraan top shaftiin mutta spurrin pölysuojaksi pitäisi löytää joku isompi. Vaihdelaatikkoa pitäisi myös dremelöidä ja porata siihen reiät moottorin kiinnitystä varten niin moottorivaihtoehtoja saisi enemmän perus 540-stock/torque tuned/sport tuned -sijaan.


14
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 21.05.23 - klo: 22.48 »
No niin, nyt kaikki vintage-kuskit ilmoittautumaan Vaasan 1:10-krossi-2WD kisaan! "Rough riders do it in the dirt."

15
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 17.04.23 - klo: 23.56 »
Olispa kiva kesällä ottaa vintage kokoontuminen jossain vaikka Hyvinkäällä. Ajaa samalla muutama läppi ja ihmetellä kalustoa ja jauhaa shittiä. Kohtahan sinne radoille jo pääsee kait ?
Vintage-kokoontumiset kesällä tietysti Maastosarjan V2-10 -kisoissa, sinne kaikki mukaan! Vaasan savirata oli tosi huippu vetää 1986 Edinger pelti-Assolla pari vuotta sitten, ja viime vuonna myös "uudemmalla" 1989 Andy's/Hougella. Ja toki myös Oulun ja Joensuun turffiradat ovat olleet huippuja, tänä vuonna myös Kuopio mukana; odotukset on kovat.

16
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 12.04.23 - klo: 00.27 »
Oliko jo 1985 jo lasikuitu/hiilikuitu rungot? Vai tulivatko ne vasta Super Shotin aikaan? Tätä en muista varmuudella.
1986 Pienoismallissa on Olan raportti Italian EM-kisoista. Sen mukaan hommasivat juuri ilmestyneet Super Shotit ja lasikuiturungot Englannista juuri noihin kisoihin, ja että viime vuoden Hot Shotit olivat loppuunajetut. Ehkä siis 1985 oli vielä muovirungot.

Tuo Pienoismallin juttu on muuten mielenkiintoinen koska siinä on hyviä värikuvia sen ajan "pro"-autoista, pitkälti kokeellisia/itsetehtyjä/modattuja. (Jerzihän pitää tätä perinnettä hienosti yllä.) Kuvissa on esim. varhainen hiilikuitu-Asso (ja pari neliveto-pelti-RC10-protoa). Erityisesti se hiilikuitu-Asso oli silloin mielestäni tosi cool. Askartelukeskuksessahan oli hyllyssä erittäin kalliit Parman hiilikuituosat, ja joskus 1987 kesällä faija taipui ne kustantamaan kun tuli ensimmäinen finaalipaikka jossain kansallisissa.

Google löytää myös ulkomaisia juttuja noista 1986 EM-kisoista. A-finaalissa Optima sai 8 paikkaa, Hot/Super Shot yhden, ja sitten viimeisenä oli yllättäen takaveto RC10 (Jamie Booth, raa'asti kevennetty peltirunko ja kick-upia väännetty jonnekin 40' tienoille, muuten näyttää vakio-osilta).

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 09.04.23 - klo: 00.13 »
Sääntöihin kirjoitin että S2-10 kone on vapaa 13,5t moottori, se on sama kuin vintageluokassa on minimissään. Mielestäni nämä voivat ajaa jopa samaan aikaan / erissä, mikäli tarve ja halu.
Vintagessa on tainnut parhaat tulokset tulla 13.5T:llä, olisi myös pärjännyt M2-10:n alimmissa finaaleissa. Tuo V2 ja S2 yhdistäminen tarvittaessa on hyvä idea jos niin saadaan tarvittaessa tarpeeksi autoja kisaan. Vintagehan on ollut aika veitsenterällä.

18
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 08.04.23 - klo: 23.50 »
Tuo EeLan ehdottama entrylevel -luokka on ollut framilla lajiryhmässäkin kauan, mutta tuo kokonaisuus vaatisi maahantuojien jne yhteistyötä. Maastosarjan yhteyshenkilönä voin alkaa asiaa ajamaan ja en näe ongelmaa, että suoraan kaupan paketilla voisi tulla ajamaan, päinvastoin se olisi erittäin hyvä asia. Voisi olla esim lista suositelluista autoista jotka saa suoraan kaupasta rtr-pakettina, mutta muitakin sallitaan.
Tuo EeLan kirjoitus ja ehdotus on juuri hyvä. Säännöt niin että jos olet ostanut kaupasta RC-autopaketin, niin se on OK (no, ehkä jotain karkeita rajoituksia pitää laittaa, mittakaava jne.). Mutta kisaamisen kannalta kynnyksen ensimmäisen kisaan osallistumiseen on tärkeä olla matala. Itse jos harkitsisin aloittelijana S2-10 sarjaa niin lopettaisin lukemisen kohdalla "blinky", sillä ei hajuakaan mitä se tarkoittaa ja sitä ei ole avattu.

19
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 08.04.23 - klo: 22.39 »
Pienoismalli-lehdestä 3/87 löytyy sen Hot/Super Shotin rungon piirustukset, oli aika yleinen itse tehtynä (tarvittiin vain lasikuitulevyä). Taisi olla 1987 viimeinen kausi jolloin Tamiyalla pärjäsi hyvin. Oliko myös viimeinen jolloin viriluokka oli 2WD/4WD sekaluokka, ja "isot pojat" pistelivät menemään A-finaalissa RC10:llä ihan vakuuttavasti siellä nelivetoisten seassa.

20
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 05.04.23 - klo: 00.51 »
Tänne ei saa näköjään enää lisättyä kuvia helposti, mutta Hobby Market Ky:n mainoksesta 1986 löytyi tällainen asiallinen korimainos/lista GR-10 luokkaan (nykyinen M2/M4-10/V2-10/S2-10):
GR-10 LEXAN KORIT: 55 Chevrolet, 34 Ford Vickie, 40 Ford Coupe, 32 Street Rod, 32 Roadster

Samassa läpyskässä 1985 tuloksia Tamiya -mainoksessa ("Varma luotettava hankinta, varaosien saanti turvattu"):
Suomen Maasto Cup GR-10 -85
VOITTAJA
I HOT SHOT / Vesa Salo
II HOT SHOT / Julle Pedersen
III HOT SHOT / Ola Pedersen
IV HOT SHOT / Daniel Ljungqvist

21
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 17.12.22 - klo: 15.01 »
SRB-autot ovat aina kiinnostaneet, joten tuli hommattua Sand Scorcher; odottaa vielä kasaamista. Jotain hop up -osaa tullut jo hommattua: lexan-kori, alumiinipuskurit, kuuladiffi. Iskarit pitää kuulemma vaihtaa, tai ainakin O-renkaat. Osaisiko joku suositella jotkut hyvin saatavilla olevat oikean kokoiset iskarit? Vääntösauvajousituksen ajattelin kuitenkin ehkä pitää.

22
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 09.06.22 - klo: 21.04 »

23
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 12.02.22 - klo: 00.29 »
Aika pro olis laittaa kuusnepalle ajanotto vintage kisoissa 👌

Muistaakseni HMR llä oli 64 käytössä -90 luvun alussa.
Tony Rahko voisi muistaa paremmin.
Jerzi

Kuusankoskella oli myös muistaakseni käytössä Rallicross-kisoissa 90-luvulla, joissa esim. yhdessä kisassa minä huusin ohi ajavien autojen numerot maaliviivalla  ja toinen kaveri näppäili ne, mahtoivat olla kierrosajat tarkkoja. Matriisikirjoitin sitten surisi tulokset.

Noinhan se meni. YouTubessa HMR:n 1980-luvun kisavideoilla näkyy käytössä olleen jopa harvinainen
Commodore 128D-malli, ja allekirjoittanutkin siellä ohjeistamassa näppäilijää.

Edelleenkin on tuo ohjelmisto hakusessa. Sain yhteyden tekijä A-P Jakoseen, mutta hänellä ei enää kopioita ole. Ehdin myös Olalta kysellä reilu vuosi sitten eikä hänelläkään ollut. Olan mukaan 1990-luvulla siirryttin hänen tekemään DOS-versioon.

24
Ilmeisesti koko kesän on radat auki; voiko nuo kesäkuukaudet maksaa myös kausimaksulla?

26
Ennakkoilmoittautuminen V2-10 ”vintage” -luokkaan: Aaro Koskinen, kaikki kisat.

27
Lauantaille olisi hakusessa mahdollinen lisäluokka, lieneekö vintagekuskeja oikeasti viivalle asti kisaamaan?

Useampi maahantuoja on jo lupautunut tukemaan sarjaa, eli hyvältä näyttää tässä vaiheessa senkin suhteen. Säännöt ja tarkemmat detaljit selviävät myöhemmin.
Jos näillä maahantuojilla on yhtään vintage-rere-autoja listoillaan (esim. Tamiya Grasshopper jne) niin sieltähän varmaan löytyy heti pari tallikuskia viivalle näyttämään että myymillään tuotteilla voi myös ajaa (varmaan myös esim. Bandit voidaan katsoa myös vintage-autoksi). Itselläni ensi vuosikymmenen tavoite on ajaa RC10:t ns. loppuun (5 autoa + varaosat). Viime kaudella harjoitellessa ja FORS-kisoissa ei hajonnut kuin pari ratasta/laakeria/tukivarsi/dogbone, joten voi mennä jopa 2030 puolelle. Eli nyt on 3 kuskia varmaan pari muutakin löytyy. :laugh: Ja vintageen vapaa rengas.

28
Turffirata imuroidaan huomenna klo 15.

29
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 25.06.20 - klo: 17.56 »
Hieman menee aiheesta sivuun, mutta löytyisikö keneltäkään kopiota TULOS-64 RC-autokisan ajanotto ja tuloshallintaohjelmistosta Commodore 64:lle? Esim. D64 image tai sitten natiivi lerppu/kasetti. A-P Jakoselta taisi aikoinaan ohjelmiston saada.

30
Jos/kun Fullspeed-halli totetutuu niin onko enää tarvetta 1/10 turffiradalle? Vai onko ulkorata niin paljon suurempi että sellainen vielä tarvitaan lisäksi?

Sivuja: [1] 2