Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mdm

Sivuja: [1]
1
Hei Sami, kiitos vastauksesta.

Totean tässä nyt ihan aluksi, että en koe mitään ongelmaa tukea ratatoimintaa ja ymmärrän hyvin, että niiden ylläpitäminen ei ilmaista ole. Tiedän myös erittäin hyvin ihan omasta kokemuksesta, että raha ei todellakaan puussa kasva.

Se miksi kysyin, oli kun tuolla Kuusaan radalla ei ainakaan viimeisimpien tietojeni mukaan tosiaan ole asiasta mitään infoa. Toinen seikka minkä tiedän myös ihan omasta kokemuksesta, olenhan ko. paikkakunnalta kotoisin ja asunutkin siellä hyvän osan elämästäni myös kunnallisveroa maksaen, on ns. hesa-kateus. Vähän tässä päätöksessänne haiskahtaa sellainen asenne, että hesalaiset ym. ulkopaikkakuntalaiset pitää saada maksajiksi, kun muuten vaan muka hyväksikäyttävät paikallisia jne. Siellä urheilupuiston radoilla ei nyt kuitenkaan, omien kokemusteni ja tietojeni mukaan, ole ollut porukkaa ruuhkaksi asti, joten kovin suuresta taloudellisesta hyödystä ei liene kysymys, joten syiden täytyy olla jossain muualla. Enemmän siellä on ollut paikalliset jullit pyöräilemässä, kuin harrastajat ajamassa. :roll:

Mitä noihin itse maksuihin tulee, niin ainakin omalla henk. koht. käytöllä tuntuvat vähän kalliilta. Tuolla Kuusaan radalla on tullut käytyä parina viime vuotena 1-2 kertaa vuodessa sen n. tunti kerrallaan pyörähtämässä, niin 10€ tunnista tai alle, tuntuu kyllä aika kalliilta. Olen ihan vakavissani harkinnut kyllä jäseneksikin liittymistä, koska jäsenmaksunne on hyvin kohtuullinen ja oman kotiseudun kerhon tukeminen lämmittää sydäntä, mutta koska toistaiseksi nuo ajokerrat on jääneet niin vähäisiksi ja nykyinen työtilanne/taloustilanne (kiitos koronan) on mitä on, niin en ole katsonut sitä taloudellisesti järkeväksi.

Eikä tuo Kuusaan rata ole erityisen hyvässä kunnossakaan ollut, tai sitten olen käynyt siellä väärään aikaan, roskaa ja hiekkaa ollut aika paljon, mikä ei omaa ajamista sinänsä häiritse, mutta ei se tuolle hihnavetoiselle turistille oikein hyvää tee. Olisin sen radan kyllä voinut vaikka harjatakkin, mutta ilman harjaa vähän hankalaa.

Jos palautetta ja toiveita suvaitsee esitää, niin joku 10€/ viikonloppu/ rata olisi mielestäni paljon kohtuullisempi hinnoittelu. Sen toteuttaminenkaan ei luulisi olevan ylivoimainen asia, jos niitä lappuja ei ole kerran vielä edes tulostettu ja valvontakin perustuu ihmisten omatuntoon.

Myös joku tukijäsenyyden tyylinen jäsenyys, jolla saisi vaikka kesäkauden käydä ulkoradoilla ajamassa ja ei olisi oikeutettu osallistumaan päätöksentekoon ja muuhun yhdistystoimintaa kiinnostaisi kyllä kovasti. Esim. puolet normaalista jäsenmaksusta olisi tästä mielestäni ihan kohtuullinen hinta.

Talkoisiinkin voisin osallistua, jos niistä olisi paremmin tietoa saatavilla ja aikataulut osuu kohdileen. Esim. juurikin Kuusaalle suunnitellun crawler radan rakentamiseen voisi antaa työpanostaan mielellään, jos sitten vastapainoksi saisi siellä käydä esim. yhden kauden ajelemassa. Majoitus ja muonitus löytyy kävelymatkan päästä ihan omasta takaa. Joku sähköpostituslista, johon voisi halutessaan liittyä, voisi olla oiva ratkaisu tähän tiedonsaantii.

Jätän tästä nyt pallon teille. Toki teette sääntönne kuten parhaaksi näätte.
Onneksi oma harrastusoiminta ei ole radoista riippuvaista. On teidän oma päätöksenne haluatteko kaltaisiltani satunnaisilta hupiajelijoilta sen 10€/ viikonloppu tai 25€/vuosi vai pyöreän 0€.


2
Muutama kysymys aiheesta.
Ensinnäkin onko radalla tietoa tästä? (Kuusaa?) Vai tullaanko vaan vittuilemaan, jos ei ole sattunut tänne foorumille eksymään ja aiheeseen törmäämään?
Toisekseen, miten todistetaan, että asuu paikkakunnalla? Miten sitten jos on paikkakunnalla asuvan seurassa?
Paljonko olette laskenut, että tästä tulee tuloja kassan pohjalle?
Mites tämän asian juridinen puoli? Aluettahan ei ole aidattu mitenkään, eikä siellä ole mitään kylttejäkään näkyvästi esillä, ainakaan muutama päivä sitten ollut. Poistetaanko maksutta ajaja radalta? Kenen toimesta? Millä oikeutuksella?

Aiheen sivusta.
Vieläkö sulla on niitä säädettäviä diffuja M autoihin myydä ja paljon maksaa?

3
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 20.06.20 - klo: 03.53 »
Hyvä uusi jäsen mdm!

Kokemukseni mukaan ne jotka sääntöjä rikkovat tietoisesti vähättelevät vaaraa ja ongelmaa. Sen takia pitää käyttää vähän jyrkempää aakkosta että homma menee ns. jakeluun. Mikatapanille näköjään riittävän terävä kirjoitus tepsi joten tässä suhteessa saavutin mitä halusinkin.

Jos lennetään 500mm korkeudessa miehittämättömällä ilma-aluksella ollaan joko tyhmiä tai tietoisesti rikotaan sääntöjä. Ei kukaan oikeasti voi olettaa että se olisi sallittua lennellä muun ilmailuliikenteen seassa ihan miten vaan ilman transponderia. Kun ei ole transponderia niin vehje ei näy missään tutkassa.

Trafi tietä varsin hyvin mitä tekee tai ei tee:

 https://www.droneinfo.fi/fi/tiedotteet/6944/eu-droneasetuksen_soveltaminen_mahdollisesti_siirtyy?fbclid=IwAR2ztF50DMD9uRBOPWW2pqi3YKRcWVQKyAYlyHVtyX069z_t1AeRK76r-Ws

Kotimassa on on harrastajien asemaa Traficomiin ollut ajamassa vain Suomen ilmailulitto. Vaikutelmasi on väärä, tässäkin asiassa.

Mahdolliset nettikokeiden maksut ja lisenssit, joiden hintaa ei tietääkseni ole missään vielä kerrottu, ei maksa muut veronmaksajat vaan jokainen ihan itse. Itse olen tässä keväällä siirtynyt käyttämään laitteistoa jota ei uusien sääntöjen mukaan tarvitse rekisteröidä tai tehdä tutkintoa niiden lennättämiseen. Tämän laitteiston on maksanut omistmani yhtiö eikä muut veronmaksajat. Omistavani yhtiö ei ole ikinä hakenut tai saanut centiäkään tukea, ei koronaa eikä mitään muutakaan tukea. Joten huolesi muista veronmaksajista on täysin aiheeton.

Traficomilla on tiedossa satoja vaaratilanteita miehittämättömän ilma-aluksen ja muun ilmailuliikenteen välillä. Myös mediassa siitä on tehokkaasti raportoitu, kuten esim. lentelyt Helsinki-Vantaan yllä ja häirinnät Mejlahden sairaalan läheisyydessä jolloin lääkärikopteri ei ole toistuvasti voinut lasketua Mejlahden sairaalan katolle kiireellisissä potilaan kuljetuksissa sairaalaan. Datan saa Traficomilta jos kiinnostaa lukea faktaa aiheesta.

Voit syyttää niitä jotka näitä sääntöjä rikkovat joko tietoisesti tai tietämättä. Ei sillä ole mun mielestä merkitystä. Ja nämä rajoitukset ovat maailmanlaajuiset joten voit muodikkaasti syyttää myös EU:ta tästä. Sieltä nää säännöt tulevat. Vaikka yrittäjä olenkin niin en mielestäni ole ahne. Taustani tässä asiassa pohjatuu lennokkiharrastukseen vuodesta 1988 josta olen ihan yhtä lailla huolissani kuin mahdollisuudesta kuvata enää yhtään mitään ilmasta kaupallisesti järkevällä tavalla.

Olet selkeästi kapitalismia vihaava sosialisti, mutta siinä asiassa en voi auttaa. Kapitalismilla ei tässä ks asiassa ole mitään tekemistä joten jorinasi siitä on lähinnä huvittavaa.

Mitä Fullspeediin tulee niin tietääkseni oikein hyvin menee. Vaikka en ks kerhoa edusta millään tavalla niin olen kyllä opastanut satoja harrastajia vuodesta 1986 sekä harrastajana että palkansaajana Helsingin Nuorisoasiankeskusken RC-ohjaajana. Fullspeedillä menee nyt niin hyvin että saatiin kasaan yli rahat jotta voidaan asfaltoida Tattarisuon rata uudestaan. Tämänkin maksoi harrastajat itse, ei muut veronmaksajat. Sinne olet tervellut harrastamaan autoilla kunhan et lennättä mitään miehittämätöntä ilma-alusta siellä koska paikka on Malmin lentokentän välittömässä läheisyydessä missä ei saa lennättää lainkaan ilman erillistä lupaa, eikä kerho voi myöskään sellaista lupaa antaa.

Kim Elfström
:shocked:

Koska keskustelu tyylisi ja käytöksesi tuntuu olevan lähinnä huonosti kasvatetun esiteinin tasoa, niin en todellakaan vaivaudu pitkällisesti tässä vastaamaan.

Toteampahan vaan, että jos väität että et muka vähennä tulonhankkimiskustannuksia verotuksessa, olet todennäisesti valehtelija tai sitten et ole ehkä se kaikken fiksuin pusinesmies. Tuo jälkimmäinen voisi tosin selittää nuo sinun firmas liikevaihdot...

Niin ja mitä tulee tuohon Fullspeed RC:n edustamiseen, niin vaikka et virallinen äänitorvi olisikaan, silti olisi hyvä muistaa, että aina kuitenkin edustat kerhoasi, kun se kerran tuossa nimesi alla lukee.
Jos FullSpeed RC:lle on ok, että sen jäseniksi tunnistautuneet henkilöt haukkuvat muita idiooteiksi ja menevät täysin asiattomasti ja perusteettomasti henkilökohtaisuuksiin julkisissa keskusteluissa, on tietenkin heidän oma asiansa, mutta ei se kyllä kovin hyvää kuvaa ko. yhdistyksestä ja sen jäsenistä anna, etenkin jos kyseinen käytös tulee aikuisilta jäseniltä. :embarrassed:

Erilaisista aatesuuntauksista (niitä kun on aika paljon enemmän kun vain kapitalismi ja sosialismi, ihan vaan tiedoksi :wink:) sekä omista poliittisista ja yhteiskunnallisista ajatuksistani voin mieluusti keskustella pidemminkin, kunhan se tapahtuu asiallisessa ja aikuismaisessa hengessa. Lapselliseen öyhkäämiseen ja henkilökohtaisuuksiin menemiseen en jaksa enää aikaani tuhlata, sillä se ei ole kuin ajan ja energian haaskausta.

4
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 20.06.20 - klo: 03.01 »
mdm:n tiedot on kyllä aika hataralla pohjalla, tai no oikeastaan omien oletusten varassa. Kyllähän tässä lennokki/drone-harrastuksessa olisi käynyt kylmät jos kerhot, muutama aktiivinen harrastaja ilmailuliiton kanssa ei olisi ollut hereillä, kaikki olisi loppunut.
Hyvähän se on kerhoja syytellä vaikka niillä ei tässä asiassa ollut mitään tekemistä, vaan kaikki lähti EU:sta. Onneksi ehdittiin väliin euroopan ja suomen lennokkijärjestöjen kanssa niin saatiin edes hiukan kansallista säätelyvaraa ja sitäkautta harrastus jatkuu, niin kerhoilla kuin yksittäisillä harrastajilla.
Tenttejä ja rajoituksia tulee sekä maksujakin, mutta parempi niin kuin ei mitään. Se, että kerhoissa selviää halvemmalla on lähtöisin jostain muualta kuin harrastajilta.
Tuosta tiedottamisesta, paha siinä on selitellä poliisille, jotta minä en tiennyt. Jos harrastat niin sinun pitää tietää mitä teet. Eiköhän sama asia päde kalastuksessa kuin myös autourheilussakin.
http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi/

Voisitko avata vähän noita väitteitä, että tietoni on jotenkin hataralla pohajalla? Oman kirjoutuksesi perusteella on mielestäni syytä epäillä, että tunnetko yhteiskunnan ja EU:n toimintaperiaatteita edes peruskoulun oppivelvollisuuden vertaa? Ei se EU ole mikään jumala instanssi ole, joka vaan sanelee ja jäsenvaltiot tottelee. En nyt jaksa tässä enempiä yhteiskuntaopin saloja avata, kun en oikein koe, että se olisi minun tehtäväni sivistää sinua edes yhteiskuntaopin alkeiden verran. Toki jos olet iältäsi vielä kovin nuori ja ei vaikka ole vielä sitä peruskouluakaan loppuun käyty, niin se toki selittää....

Niin ja kyllä Trafi on kuullut ilmailuliiton edustajien lisäksi ihan kerhojakin ja jopa joitain yksittäisiä harrastajiakin (ainakin omien väitteidensä mukaan). Ongelma onkin siinä, että tulosten ja lukemieni juttujen perusteella, sinne on menty hattu kourassa nöyristelemään, vaikka koko tilanteen asettelu pitäisi olla nimenomaan päinvastainen, eli virkamiesten pitäisi palvella meitä kansalaisia eikä toisinpäin. Joten kyllä mielestäni syyttävä sormeni osoittaa ihan perustellusti noita kerhojakin.

Myös Trafista olisi hyvä ymmärtää se, että se ajaa ennen kaikkea liike-elämän asiaa ja yksityiset kansalaiset tulee sitten siinä sivussa. Tästä löytyy esimerkkejä pilvin pimein ja kannanottoja ihan professoritason ihimisiltä, että ei tässä kylläkään vedellä minkään tunteiden tai oletusten pohjalta, kuten täysin asiattomasti ja perusteettomasti väität.

Myös väitteesi siitä, että "Onneksi ehdittiin väliin..." on vähintääkin naivi. Miksei oltu alusta asti lobbaamassa meppejä ja pitämässä omia puolia, kuten liike-elämä? Vasta kun p*skat oli jo housussa alettiin hirveällä paniikilla huseeraamaan, jotta näyttäisi että jotain edes yritetään, kun todellisuudessa oltiin nukuttu jo aseman ohi. Tuskin se nyt jumalan ilmestyksenä tämä säännös niille EU:n virkamiehillekkään on tullut. Mielestäni on ihan oikeutettua väittää, että alan harrastajien etujärjestöt ovat jokseenkin epäonnistuneet ajamaan jäseniensä etua tässä asiassa. Se, että asiat voisivat olla vielä pahemmin ei ole oikeutus sille, että on hoidettu duunit huonosti.
Myöhäistähän se lobbaaminen ja harrastajien edun ajaminen ei olisi vieläkään, asenne vaan tuntuu olevan se, että peli on jo mukamas menetetty ja mitään ei ole tehtävissä. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Samalla tavalla ne säädökset voidaan sorvata uusiksi ja meille harrastajille edullisemmiksi, jos tahtoa ja halua on. Ei vaan tunnu olevan, vaan lampaina menään teuraalle. Oksettavinta on vielä se, että nämä vastuuhenkilöt jotka ovat tämän homman moheltäneet, asennoituvat perusteltuun ja asialliseen kritiikkin lähinnä asenteella "Turvat tukkoon ja lompakot auki.", mikä kielii jo itsessään omaa surullista tarinaa siitä, pitäisiko ko. henkilöiden olla vastuuasemmassa ensinkään.

Edelleen viitaten yhteiskuntaoppiin ja yhteiskuntajärjestyksen ja demokratian perusperiaatteisiin, niin kyllä se nyt ihan juridisestikkin on viranomaisten vastuulla tiedottaa lakien ja säädöksien muuttimisesta kansalaisille. Ihan rahoja tuhlatakseen ja kansalaisille kettuillakseen ovat varmaan tieliikennelain uudistuksetakin TV:ssä mainostaneet, valtion rahoilla. :roll:

Voidaan jatkaa aiheesta lisääkin, kuhan argumentaatio ja kanssakeskustelijan kunnoitus on kunnossa. Muussa tapauksessa en aio aikaani lapsellisuuksiin enempää tuhlata.

5
Vapaa keskustelu / Vs: rc lentokoneet
« : 29.05.20 - klo: 21.18 »
Sinunlaiset ovat syy siihen että säännöt koko ajan tiukentuu kun idiootit lennättävät missä sattuu miten sattuu ja sitten ollaan Iltalehden lööpeissä kuinka lentokenttä jouduttiin sulkemaan.

*mussun mussun jne.*

Kim Elfström

En nyt viitsi vajota tasollesi kielenkäytössä, mutta olen aika vahvasti eri mieltä kanssasi. Toki asiasta saa helposti tuollaisen käsityksen, jos ei nää metsää puilta ja purematta nielee kaiken mitä tuputetaan.

Ensinnäkin sääntöjä rikotaan sen takia, kun niistä ei tiedetä. Trafin, kuten viranomaisten yleensäkkin, tiedotus ontuu pahasti. Suurin osa uusista käyttäjistä ei edes tiedä droneinfo sivustosta saatika uusista säännöistä. Eipä ne tienneet vanhoistakaan, kun tiedotus oli käytännössä täysin olematonta tai näivettyvien kerhojen varassa.

Toisekseen niistä ei tunnu tietävän vielä Trafikaan, vaikka niiden pitäisi tulla voimaan 1.7.2020.
Yksi painava syy sääntöjen tiukennukseen on myös liike-elämässä. Pusinekselle halutaan varata tulevaisuudessa enemmän ilmatilaa, vaikka tätä ei jostain syystä kehdata ääneen sanoakkaan. Aika heikosti on pitkän linjan harrastajat olleet edustettuina, etenkin noita EU:n päätöksiä sorvattaessa. Kyllä siellä liike-elämän lobbarit on enimmäkseen olleet päättäjien korviin kuiskuttelemassa ja taskuja täyttämässä.

Komanneksi kotimaassa harrastajien asiaa on ollut pääsääntöisesti ajamassa kerhojen porukat, joilla on oma lehmä syvällä ojassa hupenevien jäsenmäärien takia. On väkisinkin jäänyt vaikutelma, että siellä ollaan menty hattu kourassa, anteeksi pyydellen, virkamiesten juttusille ja lopputuloksena on saatu tulos joka kusee suoraan yksittäisen harrastajan ja koko harrastuksen niskaan ja helpottaa korkeintaan väliaikaisesti kituvien kerhojen tilannetta.

Varsinaisesti en esim. tulevaa koetta vastusta tai periaatetasolla edes rekisteröitymistä, kunhan rekisteröityneiden tietoja ei levitellä kenelle tahansa ja miten sattuu. Maailmalta löytyy jo esimerkkejä miten harrastajia on julkisesti ristiinnaulittu, täysin vailla todisteita, pelkän harrastuksen takia.
Eniten hiertää nuo suunnitellut kohtuuttomat maksut. Nehän ei toki kaltaistasi yrittäjää vituta, kun ne voi itse reilusti maksattaa muilla veronmaksajilla. Myös perustelut vaaratilanteista ontuu pahasti. Liikenteessä töhöillään päivittäin paljon pahemmin kuin harrasteilmaulussa, vaarantaen suhteessakin enemmän ihmishenkiä. Silti kukaan ei ehdota, että ajokortti pitäisi uusia vuoden välein ja samalla maksaa siitä itsensä kipeäksi. Miksiköhän?

Joten syyttävä sormeni osoittaa kylläkin aika suuresti kädettömiä ja korruptoituneita virkamiehiä, lammasmaisia harrastajien edustajia ja kaltaisiasi itsekkäitä ja ahneita yrittäjiä, joilla painaa vaakakupissa lähinnä vain oma lompakko.

Yhteiskunnan ja sitä hallinoivien virkamiesten pitäisi olla täällä ihan yhtälailla meitä kaikkia varten, eikä vaan edistämässä toisten bisneksiä. Kyllä tuota ilmatilaa riittäisi meille kaikille, jos sovussa oltaisiin. Voin lyödä vaikka vetoa, että tulevat säännöt ovat vain ensiaskel ja tulevaisuudessa harrastaminen tullaan rajoittamaan rajatuille alueille, joiden käytöstä pitää toki maksaa jollekkin pusinesmiehelle.

Samalla tapetaan aika tehokkaasti myös esim. kaikki avoimen lähdekoodin kehitys alalla, kun nyt jo on täysin mahdotonta saada ilmatilaa esimerkiksi ohjauselektroniikan kehittämiseen yksityishenkilönä. Pitäisi olla yritys joka taasen on suht kohtuuton vaatimus projektille jota tekee ilmaiseksi, omaksi ja toisten iloksi.
Tämähän ei toki ahnetta kapitalistia haittaa, korkeintaan päin vastoin. Monopoli se on joka miehen tiellä pitää, eiks niin?

Edit: Pakko vielä lisätä, että ei kyllä kauhean avointa ja vastaanottavaista kuvaa tule teistä Fullspeed RC:n jäsenistä, etenkin kun tätä foorumia lukee. Sitten vielä tosissaan ihmetellään, kun jäsenmäärät vähenee ja uusia harrastajia (maksajia) ei tunnu löytyvän.

6
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 17.04.20 - klo: 05.59 »
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi hyvä ohjauskulma(steering angle?), eli paljonko eturenkaiden tullisi kääntyä, asteina. Kyseessä rata-auto, tarkemmin Alfa Romeo Alfetta 158. En nyt karantenin johdosta pääse"tallille" mittailemaan, paljonko se on noissa omissa valmiissa autoissa ja tarve päästä mallintamaan projektia eteenpäin on kova.

7
DIY / Vs: Printatut korit?
« : 04.12.19 - klo: 02.02 »
Riippu vähän käyttötarkoituksesta. En lähtisi mihinkään turistiin koria tulostamaan, koska siitä tulee väkisin melko painava, suhteessa polykarbonaatista tehtyihin valmiisiin koreihin.

Olen pari koria tulostanut PETG materiaalista scale crawleriin, jotka ovat toistaiseksi jääneet hyllylle pölyyntymään, kun totesin, että on helpompi mallintaa kori alusta asti itse, kun ruveta väkertämään sisustaa ja kinnityksiä valmiiseen, eli ei siis johdu suoraan tekniikasta, vaan omasta perfektionismistä/ocd:stä.  :azn:

Oman printterin tulostusala on kutakuinkin 220mmx180mmx170mm, joten sillä ei kokonaista 1/10 koppaa tulostella, mutta pikaliimalla + kiihdyttimellä olen liimannu noita kasaan ja ovat kestäneet kyllä. Muovin ollessa kyseessä, osat voi toki juottaa kasaan lämpösäätöisellä kolvilla tai 3D kynällä, mutta liimaaminen on mielestäni helpompaa ja nopeampaa.

Tuon crawler projectin lisäksi on työn alla lähes kokonaan tulostettu traileri johon menee 1/10 scaalan turisti kyytiin helposti. Tuossa sitten viimeistään näkee mitä nuo tulosteet kestää. Työn alla on myös venäläinen telatraktori kokoa 1/10. Siihen on melkein kaikki osat tulostettu, jotka pitäisi vaan viimeistellä ja maalata.
Tarkoituksena on myös tulostaa noin metrin pituinen RC troolari, jahka saan sen mallinnettua valmiiksi.

FDM (Fuse deposition modelling, tekniikka jossa tulostin tulostaa kerros kerrallaan) tekniikalla tulostettuiden kappaleiden kanssa on aina oma hommansa jälkikäsittelyssä, sillä niihin jää epätasainen pinta, joka on jotenkin tasoitettava ennen maalausta.
Tähän on monia keinoja, mutta helpoin mitä olen kokeillut on ihan tavallinen puukitti. Se on halpaa ja helppo hioa. Olemassa on myös erilaisia epoksi tyyppisiä aineita, jotka ovat itsestään silottuvia, mutta kokemukseni mukaan niilläkään ei saa suoraan maalivalmista pintaa, vaan joutuu hiomaan ja uudelleen käsittelemään, ainakin kertaalleen. Ne ovat myös suhteellisen kalliita.

Tuli vähän pitkä ja laaja vastaus. Lisää saa kysyä, jos kiinnostaa, vastaan mielelläni, mutta en kovin usein käy täällä lurkkimassa.

TL;DR Kyllä ja tietyin varauksin kyllä.


8
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 29.08.19 - klo: 17.20 »
Kysäisempä täällä, lynkatkaa ja ruoskikaa jos väärä paikka.
Työhuoneen perukoilla lojuu vanha Kyosho Inferno polttis käyttämättömänä. Auton historia on vähän hämärän peitossa (alun perin joku kirppislöytö, joka mutkien kautta kulkeutunut minulle), mutta se vaikuttaa mekaanisesti olevan ihan OK kunnossa.

Kannattaako tuosta lähteä tekemään sähkö krossaria? Vai käynkö vain ostamassa kannun bensaa ja yritän rykiä käyntiin? Koneen kunnosta en osaa sanoa muuta, kuin ei ole ruosteessa ja puristustakin on jonkin verran. Mietin vaan, että tuntuisi ehkä helpommalta laittaa sähköt tuohon, kun lähteä opettelemaan koko polttistouhu koukeroineen.

9
En tiedä onko tämä nyt pahasti ohi aiheen, mutta alkuviikosta, kun piti mennä ajelemaan salaiselle testiradalle oli grynderin peijoonit kaivaneet kuutio tolkulla maata juuri siitä missä rata oli! Pysyipähän autot ehjinä. :tongue:
Onhan se tärkeää, että rikkaat saa lisää rahaa. :roll:

Nyt täytyy löytää uusi harrastuspaikka, alkaa vain potenttiaaliset mestat loppua kävelymatkan päästä kotoa.
Harrastustoiminta kärsii kyllä pahan kolauksen, jos aina joutuu pummaamaan/vuokraamaan auton tai maksamaan muuten itsensä kipeäksi.

Mikähän lienee sanktio, jos käy omiin nimiin vähän risukkoa raivaamassa kaupungin mailta? Tulee varmaan linnaa, putkaa, vankeutta, kun en ole grynderi ja lahjuksetkin on jääneet poliitikoille maksamatta...

10
Ihan ok toiminu Posti Vantaalla mut auta armias jos jää tavara tulliin. Sitten kestää vaikka tullais heti.
Täällä etelässä on tullut uudeksi normiksi, että Vantaalta tänne Helsinkiin menee se 5-7 arkipäivää. Jos joutuu tulliselvittämään, niin menee se 2 arkipäivää lisää ja ne lähetyksethän ei tätä nykyä ole enää edes tullin hallussa vaan postin, vielä siellä samassa rakennuksessa kuin muutkin paketit, kun paketin sitten tullaa ja tulli tekee päätöksensä (yleensä heti), lähettää tulli sähköisesti tiedon postille, että paketti voi jatkaa eteenpäin. Tämän jälkeen menee jostain syystä yleensä 2 arkipäivää, että paketti liikkuu mihinkään.

Seurannasta näkee kyllä ja asiakaspalvelu väittää ihan muuta. Hauskinta oli, kun hiljattain kyselin yhden lähetyksen perään, kun oli tehnyt matkaa Vantaalta Helsinkiin jo kolmatta päivää ja toista kertaa, niin vakuuttelivat, että kyllä se huomenna tulee ja normaali toimitusaikakin on se 1-3 arkipäivää, seuraavan päivänä jälleen samat lupaukset, mutta normaali toimitusaika olikin jo 1-4 arkipäivää, lähetys oli tullut maahan ja postin haltuun 7 arkipäivää tätä ennen...

Vastikään jäi taas pitkään suunniteilla ollut ajosessio kokonaan väliin, kun pikakirje, joka tuli Hong Kongista Suomeen 5 päivässä (torstain lähetetty, maanantaina Vantaan ULK:ssa) matkasi Vantaalta Pohjois-Helsinkiin 8 päivää!

Vielä vajaa kymmenen vuotta sitten tuli lähetykset n. 2-3 arkipäivässä perille, siitä kun ne oli saapuneet maahan. Nyt kestää vähintää 5 arkipäivää, yleensä enemmän. Näinhän siinä käy, kun volyymit kasvaa ja väkeä vähennetään. Olisi kyllä kiva tietää miten herra Malisen palkka määräytyy, ilmeisesti ei ainakaan palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden perusteella.

11
Posti, taas. Lähetys tullattu 26.6. Vielä makaa paketti pasilassa, jos omaisin vielä kulkuluvan, niin kävisin sen sieltä itse hakemassa. Viikko mennyt jo Vantaalta Helsinkiin. ULK:ssa/POK:ssa tökkii taas muutenkin ei vaan ole enää niin helppo todistaa, kun asiakkaille näkyvät seurantatiedot ei enää aina päivity ULK:ssa ja osasta kiinan "kirjattuja" ei ollenkaan. Kyllä omakohtaiset kokemukset osoittaa, että palvelun nopeus ja luotettavuus on kärsinyt viimeisen 10 vuoden aikana pahasti. Toki pitäähän 95% kansalaisista poliisiakin luotettavana. :roll:

12
Nyt on maailman kirjat sekaisin! Tilasin Tamiya M03 projektiin osia illalla 20.6. Molemmat paketit on tänään 28.6 noudettavissa lähipostista. Hämmentävän ja kotimaisten kilpailijoiden kannalta pelottavan nopeaa toimintaa! Olen meinaan järkeensä saanut odotella kotimaisten liikkeiden toimituksia pidempään, pois lukien EuroRC (yhtä tilausta lukuun ottamatta, jonka posti sössi huolella. :wink:).

Edit: Niin ja lisätään vielä, että toimitusvaihtoehtona oli halvin, eli Hong Kong post.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 27.06.19 - klo: 14.11 »
Moi,
Onko Lahdessa harrastajia vielä? laji kiinnostas kovasti.
Tuolla rc-offi.net:n puolella on aktiivisempaa crawler porukkaa. Kannattaa varmaan kysellä sieltäkin. Niillä on kai joku facebook ryhmäkin, sen aktiivisuudesta en tosin naamakirja-allergikkona tiedä mitään, kannatta kuitenkin katsastaa jos facebook tilin vielä omaa.

14
Laitetaas tänne.

RCMartilta lähti tulemaan läjä osia Tamiyan M03 runkoon ja Coltin Lancia Stratoksen koppa. Killerbodyllä olisi ollut laadukkaampi, mutta tuo Coltin on 210mm akselivälille ja 164mm leveä ja siten mielestäni paremmin skaalassa, kuin Killerbodyn vastaava joka on 275mm ja 190mm leveä.

Rakas vaimo meni ja tilasi minulle lahjaksi 3Racing EX REAL kitin. Eipä tarvitse miettiä mitä kesälomallaan tekisi, kun noita kasailee ja värkkäilee. :grin:

15
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.06.19 - klo: 13.59 »
Arvoisat kohtalotoverit. Minulla olisi pari kysymystä renkaista.
Mitä renkaita suosittelisitte asfalttiradalle ajeluun? Pitoa saisi olla sen verran, että mieluummin vähän luistaa mutkissa, kuin kaatuu. Mielellään saisi olla sellaiset, että kestävät useammankin akullisen ja toki halvat. :wink:

Autona on 3Racing Sakura XI sport nelivetoinen turisti. Vielä jos taakse saisi pari milliä leveämmät kumit, kuin eteen, niin aina parempi. Nyt on ollut käytössä jotkut kuviolliset halpikset ebaystä, jotka suli alle yhdellä akullisella. Ei kyllä yllättänyt. Auton mukana tulleita sliksejä en ole vielä kokeillut.

Ulkonäöllisesti ideaalit olisivat HPI Vintage renkaat, mutta nuo tuppaavat olevan vähän kiven alla ja en tiedä ovatko miten kestävät. Kumit saisivat kyllä muutaman ajokerran (lue: 3-5 akullista (4.5-5.5 Ah 2-3s)) kestää. Muuten alkaa motivaatio rapista rata-autoilusta, kun ajopaikkojakaan ei ole liikaa, verrattuna muihin ajokkeihin, ja 20€/kerta pelkkiin renkaisiin sitä tuskin lisää. Niin ja ei, ne Ebayn kumit ei maksaneet 20€, mutta muista alan liikkeistä tuppaavat maksamaan.

Kiinnostaisi myös, onko jollain kokemusta noista Tamiyan 60D Rally Block renkaista? Miten nuo kestää? Tervakosken pojilla näyttäisi olevan kohtuuhintaan hyllyssä, ja ulkonäöllisesti sopisivat kuin nenä päähän yhteen ralli auto projektiin. Vaihtoehtona on tulostaa itse omat TPU:sta, joka on oletettavasti kovempaa kuin nuo Tamiyan renkaa, jos tuo 60D siis tarkoitta kovuutta Shoren asteikolla.

16
Ihan yhtä tavalla dhl,ups,usps postnord ym noita toimituksia ryssii vai onko sulla ollut ulkomailta tilatessa ihan henk koht toimittaja :)
Ja ulkomailta tilatessa paketin hukkuessa ei se palautteen kulku toimi yhtään sen paremmin.
Aika monta pakettia Eurorc:tä tilannut ja yhden ainoan kerran on viivästynyt yhdellä päivällä toimitus (piti tulla pe mutta tulikin la).

Erinäköisistä syistä johtuen minulle tulee noita lähetyksiä keskimäärin 2-3 per päivä, vuoden ympäri, eri firmojen toimittaman. Kyllä noiden kuriiri firmojen toimituksen luotettavuus ja nopeus on ihan eri planeetalta kuin kotoisen postin.

Parhaimmillaan on tullut Forth Wotht:stä Texasasista alle 48 tunnissa kotiovelle, kun postilla menee jatkuvasti 3-5 arkipaivää saada lähetys Vantaalta Helsinkiin, kun vielä jokunen vuosi sitten kesti "vain" 1-3 arkipäivää. Kokemuksieni mukaan nuo kuriiri firmat asennoituvat myös ihan eri tavalla asiakaspalautteeseen ja reklamaatioihin. Esimerkkinä tämä kyseinen EuroRC:n lähetys, postin aspa viitsi ihan kokonaisen lauseen kirjoittaa selvitykseksi siitä, miksi paketilla oli kestänyt 7 arkipäivää (tässä siis vielä pari viikonloppua ja vappu välissä!) matkata Tervakoskelta Helsinkiin. Tuo lause sisälsi 100% vastuunpakoilua ja 0% selvitystä.

Hienoa jos sinulle on paketit tulleet ajallaan ja toivottavasti tulevat muillekkin. Omakohtaiset kokemukset postista ovat kuitenkin ihan jotain muuta ja ne vaikuttavat kyllä jatkossakin ostokäyttäytymiseeni. p*skamainen tilanne kotimaisten kauppojen kannalta, mutta en koe mitään velvollisuutta ostaa heiltä, jos vastaavan tai paremman palvelun saa muualta halvemmalla.

Lisätään loppuun vielä, että EuroRC hoiti tuon asian mielestäni lähes niin mallikkasti kuin vain voi. Vastailivat alle tunnissa yhteydenottoihin, reklamoivat postia ja ystävällisesti välittivät vielä postin vastauksenkin minulle ihmeteltäväksi. Lähettivät jopa alennuskoodin hyvityksenä. Isot propsit heille siitä!

Tästä huolimatta joutuu kyllä ensikerralla miettimään pariin otteeseen mistä kiireiset osat tilaa, koska siinä vaiheessa kun pitkään suunnitellut ajot jää välii, koska tarvittavat palikat sompaavat jossain postin limbossa, ei täyden kympin asiakaspalvelukaan paljoa lohduta...

17
Ei kai se ny jumalauta ERC:n syy ole jos Posti kusee.

Luitko mitä kirjoitin? Ymmärrän toki, kuka on möheltänyt osapuoli, mutta kuten mainitsin yllä minä en ole heidän asiakkaansa vaan EuroRC:n, jos esimerkiksi paketti jää kokonaan tulematta tai tavarat on vaurioituneet kuljetuksessa, niin kyllä EuroRC on silloin minulle vastuullinen osapuoli. Näin se menee juridisestikkin.

Myönnetään, että yhden möhelletyn lähetyksen perusteella koko kaupan dumaaminen olisi hieman kohtuutonta, ja voihan tuosta sellaisen kuvan saada. Ketjun aiheen huomioon ottaen, se ei mielestäni ollut liian kärkäs kommentti ja on kuitenkin kirjoitettu ns. "Pekka Suurosissa".

Valitettava totuus on myös se, että ulkomailta olisin saanut osat nopeammin ja todennäköisesti halvemmalla. Kyllä kotimaisten yrittäjien tulisi ottaa tämä kilpailu ihan vakavissaan, myös miettiessään yhteistyökumppaneitaan. Ymmärrän toki, että pienten firmojen on kovin vaikea painostaa isoa toimijaa kuten Posti OYj, mutta kyllä yrittäjien tulee ymmärtää, että kaikista viimeinen ihminen ketjussa kenen tulisi kärsiä on se maksava asiakas A.K.A "ruokkiva käsi". Kyllä itse huolestuisin, jos omat toimitukset kestävät 1-3 päivän sijaan toista viikkoa ja samaan aikaan kilpailijat tuuttaavat tavaraa ulos halvemmalla ja luotettavammalla toimituksella. Haluaisin kyllä selvittää miksi ja yrittäisin tehdä asialle ihan konkreettisesti jotain, enkä jättäisi asiaa asiakkaan murheeksi, kuten moni kotimainen yrittäjä kokemuksestani tekee.

Laitoin tänään asiasta sähköpostia EuroRC:lle ja pyysin heitä tekemään selvityspyynnön Postille, paketti kun ei ole vieläkään saapunut ja mitä seurantaa katselin ja postin logistiikasta ja aikatauluista täälla pääkaupunkiseudulla työnpuolesta tiedän, niin tuskin tulee tänäänkään.

Tässä ei ole tarkoitus parjata EuroRC:tä, etenkin kun heillä ei ole ollut edes vielä  kunnon mahdollisuutta reagoida asiaan. Uskon että hoitavat sen yhtä mallikkasti, kun saamiensa palautteiden perusteella ovat asiansa hoitaneet. Juurikin positiivinen asiakaspalaute toimituksien nopeudesta ja hyvästä asiakaspalvelusta sai minut alunperin tilaamaan heiltä.

TL;DR
Kyllä se vaan on.

18
Hieman ketuttaa. Jäi sitten viikonlopulta ja nyt vapun pyhiltä ajelut ajelematta. Kiitos postin.
Tilasin välttämättömiä varaosia 25.4 ennen klo 10:tä aamulla EuroRC:stä (olisin tilannut jo edellisenä päivänä, mutta pankkini päätti päivittä verkkopankkiaan, niin eipä onnistunut).

Lähetys on nyt lajiteltu kahdesti ja rekisteröity kolmesti Vantaan logistiikkakeskuksessa. Viimeisin merkintä on kuljetuksessa 30.4 klo 11 ja arvioitu toimituspäivä 2.5. Eli romut siis makaa mukamas jonkun postiauton kyydissä huomiseen. Tälläinen oli kyllä täysin vastoin postilakia ja postin omia ohjeita, ainakin silloin kun vielä heille työskentelin...
Toimituskohteena on taloyhtiön smartpost laatikko Helsingissä. Paketti on ollut Vantaalla jo 26.4. Olisin sen kävellen hakenut jo moneen kertaan, jos olisi vielä kulkulupa, jolla pääsee posrteista sisään.

Kaikkein parastahan tässä on se, että koska en ole ko. lähetyksen lähettäjä, niin en ole postin asiakas, joten heidän näkökulmastaan katsottuna on ihan turha reklamoida. EuroRC taasen olisi, mutta epäilen vahvasti, että siellä suunnalla on viitseliäisyyttä muuhun kuin korkeintaa pahoitella asiaa. Pistää kyllä jatkossa miettimään, että kannattaako tuonne EuroRC:lle maksaa kalliimpia hintoja, kun toimitusnopeus ei kuitenkaan päihitä eurooppalaisia halvempia kilpailijoitaan.

Ymmärrän toki, että tässä ei suoranaisesti ole möheltänyt EuroRC, mutta koska olen heidän asiakkaansa, enkä siis postin, on mielestäni ihan oikeutettua pitää heitä vastuullisena ja on sitten heidän velvollisuutensa reklamoida omia sopimuskumppaneitaan, jos/kun homma ei toimi. :undecided:

Että sellaista tällä kertaa. Parempaa ja hauskempaa vappua teille!

19
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 27.12.18 - klo: 08.27 »
Pitäisikö tuolle Sakura XI sportille (Turnigy TD10 v2) perustaa ihan oma keskustelu?

Tuon iskareiden surkeuden allekirjoitan. Nuo muovirunkoiset iskarit tuntuvat olevan kaikki ihan kuraa. Onnistuin yhdestä vääntämään hatun väärille kierteille, vaikka olin todella varovainen. Ruuvien kanssa minulla ei ollut ongelmia. Koe-ajoa odotellessa...
Sen aikataulu tosin otti vähän takapakkia, kun tuli "pestyä" tuo toinen auto ja vaikka sen uusi nopari siitä vielä selvisikin, niin sulanut lumi oli sille sitten lopulta liikaa. Uusi nopari on jo tilattu, mutta ottaa oman aikansa saapua kaukoidästä. Ei nuo kelitkään oikein suosi turistilla pärryyttelyä ja en tiedä kehtaako tuonne Fullspeed RC:n matoille mennä testaamaan vuotaako diffu ja tärväämäni iskari?

Koppaakin saa odotella ensivuoden puolelle, kun se postin tuhoama oli kauppiaan viimeinen ja saa kuulemma tukkurilta uusia vasta tammikuun puolivälin tienoolla. Kärsivällisyys on hyve tässäkin harrastuksessa. :roll:

Akkujen valintakin on vielä ihan auki. Nuo nykyiset ZIPPY Compact 4500mAh 3s akut tuntuvat vähän isoilta tuohon runkoon ja kun ne eivät ole "hardcase", niin niille täytyisi vähintään joku kotelo tulostaa. Ovat muuten ehkä vähän turhan tyrkyllä ottamassa osumaa, etenkin tällaisen nobon ajotaidoilla. Tavallaan kiehtoisi ostaa 3s akut, kun kaikissa muissakin RC vehkeissä on vähintää 3s, mutta niillä ei ole sitten kyllä mihinkää kisoihin mitään asiaa.
Arveluttaa kanssa miten nuo muoviset diffun rattaat ym. kestää noita 3s voimia, kun nyt jo tuntuu, että tuossa isomassa on metalliset rattaat kovilla. Tuo Deser Fox oli syönyt aika pahasti yhden diffun rattaan, jos ei sitten ollut maanantai kappale tai surkeiden tehdasrasvojen vika, tiedä häntä. Varaosa on jo postissa ja tehtaan tökötit vaihdettu Tamyain molybdenum tököttiin.
Ehdotuksia akuista otetaan vastaan.

20
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 16.12.18 - klo: 23.24 »
Hobbykingistä löytyy muutama budjettiluokan auto. Kaksi Turnigya kun ostaa on toki muutamat varaosat heti saatavilla. Blazeen käy muutamien muiden varaosat.

https://hobbyking.com/en_us/blaze-r2-1-10-scale-carbon-fiber-touring-car-with-unpainted-bodyshell-artr-silver.html
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-td10-v2-touring-car.html

Onko kenelläkään kokemuksia näistä ja mitä on hyvä huomioida jos näihin lähtee sekaantumaan?

Tuollaiseen Turnigy TD10 v2 tuli hassahdettua itsekkin, Sulo Vileenin hengessä. Kyseinen kitti on 3Racing Sakura Xi sport uudelleen brändättynä joten varaosia saa siis jostain, kun Hobbykingistä niitä ei kuitenkaan koskaan löydy. Tuo varaosien olemattoomuus on omasta mielestäni Hobbykingin pahin ongelma. Desert Foxiinkin sai kissojen ja koirien kanssa etsiä palikoita, kunnes selvisi että se on suurimmaksi osaksi yhteneväinen VRX Racing RH1045 1/10 Brushless Desert Truggy:n kanssa (etupää ja kytkin, eli ne hajoavimmat).

Tuohon Sakuraan löytyy ihan kivasti ohjeita ja vinkkejä googlella (toki lontooksi). Tuntuisi olevan ihan pätevä auto hintaisekseen. Ompahan joillain ihan kisa käytössäkin. Alumiinisia hop-up osiakin löytyy, vaikka millä mitalla. Kasaamaan en ole vielä päässyt, kun tarvittavat rasvat ja tilpehöörit on vielä matkalla, tosin ensi viikolla pitäisi päästä aloittamaan, kunhan posti ei taas sössi, kuten korin kanssa. Olivat vissiin ajelleet siitä tylsyyksissään trukilla yli. :angry:

Paketissa on käsittääkseni melkein kaikki kasaamiseen tarvittava tiivisterasvaa(green slime/silikoni rasva) ja yleisrasvaa(anti wear grease) lukuunottamatta.

21
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 16.12.18 - klo: 22.51 »
Täällä kun näyttää olevan enimmäkseen kuvia hylyn koristeista :tongue:, niin laitetaan pari kuvaa omasta käyttöautosta viime kesältä.



22
Tuli sitten uitettua tuo Desert Foxista väsätty SCT tuossa männä viikolla. VTX pimeni, mutta kuin ihmeen kaupalla muut elektroniikat pysyivät ehjänä! Nopari sekosi sitten seuraavana päivänä, ei ilmeisesti oikein tykännyt kun kastui uudestaan lumesta. Toki vaihdoin juuri ennen uittamista vedenpitävän vakio noparin tuohon uuteen tehokkaampaa, joka ei ole vedenpitävä. :embarrassed:

Täytynee ottaa yleismittari kauniiseen käteen ja alkaa selvittämään mikä sitä ESC:ä ahistaa ja saako siitä enää kalua. Toivottavasti Hong Kongin rasvat ja öljyt sisältävä paketti saapuu, ennen kuin koko auto on ruostunut umpeen. Laiskuuttani en viitsisi ennemmin purkaa, kun sitten joutuu purkamaan kumminkin. Jostain käsittämättömästä syystä vaimo kun ei anna lupaa jättää autoa osiin viikoiksi pöydälle.

23
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 16.12.18 - klo: 22.07 »
Olen hommaamassa ensimmäistä 3d tulostinta.

Onko jotain suosituksia?

Itse olen katsellut:
Malyan m200 (sama kuin monoprice select mini) printteriä hobbykingistä. Arvostelujen mukaan ihan hyvä.

Geeetech prusa i3 pro b, joka on prusa i3:en kopio.
Käsittääkseni ihan hyvä?

Joten kannattaako noita ostaa?
Vai ovatko nuo vain sutta ja p**kaa?

Tämä tulee vähän myöhään, mutta toivottavasti ei liian myöhään...
Mielestäni sopivan tulostimen valinta riippuu ennen kaikkea hankkijan oman osaamisen ja viitseliäisyyden tasosta. Jos on ihan tumpelo mekaniikassa, kolvaamisessa ja etenkin ohjelmistoissa ja niiden opetelussa, niin kannattaa pysyä ns. avaimet käteen valmispaketeissa, kuten esim. Makerbot, Formlabs, ym.

Jos taas osaamista ja uskallusta/kiinnostusta löytyy, niin mielestäni parasta vastinetta rahalle saa, kun ostaa jonkun hyvän kitin ja päivittelee siitä mieleisensä.

Itse en suosittelisi noista välttämättä kumpaakaan. Malyan m200 on aika pieni tulostusalaltaan ja tuosta Geetechistä ei saa kun korkeintaan elektroniikat johonkin projektiin, koska siinä näyttäisi olevan runko akryyliä.

Itse valitsisin varmaan uuden pritterin lähtökohdaksi Tronxy X5S:n.
Myös Alfawise U20, Creality3D Ender 3 pro tai TEVO Tornado vaikuttavat mielestäni ihan hyviä valinnoilta.
Nuo kaikki jäävät alta 300€ toimitettuna.

Kannattaa toki aina muistaa, että 3D tulostaminen ei todellakaan ole yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin perinteinen 2D tulostaminen. Itse vertaisin sitä ennemminkin CNC jyrsintään. Pitää osata aika monen alan asioita, jotta saa ylipäätään muuta kuin ärräpäitä ja turhautumista aikaiseksi. Silti ei kannata lannistua. 3D-tulostus harrastuksen parissa opittuja taitoja voi sitten hyödyntää ihan työelämässä tai jopa ammattina/sivutyönä, eli ei se aika ja vaiva todennäköisesti hukkaan mene.

Sivuja: [1]