Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - evok

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6
1
Profiili vaihtuu kisaa edeltävänä torstaina 9.2. klo 13.00 lähtien.
Jos haluat käydä ottamassa tuntumaa mattoihin teethän sen ennen sitä.

2
Touringradan talkoot FTT kisaan Torstaina 9.2. klo 13.00
Profiilin purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Tehdään profiili jälleen vimosenpäälle siistiksi, joten hommaa riittää varmasti alku-iltaan asti jos et iltapäivällä pääse.
Sanomattakin selvää, että ajaminen sallittu torstaina ja perjantaina vain niille ketkä eivät kisaan osallistu.

3
Myydään RC-tarvikkeita / Sunpadow ja LRP akut
« : 06.12.22 - klo: 14.01 »
Siisteissä alkuperäisissä paketeissa ja pidetty storagessa

2x Sunpadow 2s 6000mAh Platinum series. Näillä yksilöillä voitettu juuri päättynyt FTT PoroStock sarja. Todella hyvässä kunnossa: ajettu 4x FTT, 1x ETS ja vain noin kolme latausta treeniä. En myy erikseen. 5mm bullet.
H: 80€ noudettuna / 87€ postitettuna
MYYTY

2x LRP Graphene 4 Ultra LCG modified 2s 4000mAh shortyt. Ajettu yksi talvikausi virituristia. Terävin puhti toki pois, mutta hyvin vielä liikkuu. En myy erikseen.  5mm bullet. Toisessa kuori ottanut pientä osumaa, ei vaikuta käyttöön.
H: 35€ noudettuna / 42€ postitettuna

Yhteys mieluiten: juho.koskivuo ”ät” gmail.com / whatsup: NollaNeljäNolla-7476211
Hinnat valmiiksi tingattu ellet osta kaikkia, jolloin pyöristellään vähän hintoja. Nouto onnistuu Helsingin keskustasta tai aikataulujeni puitteissa Fullspeedin radoilta. Posti lähtee kun rahat tilillä.

4
Ratatalkoot touringradalla ti 13.12. Klo 18.00 eteenpäin.

Puretaan nykyinen profiili, imuroidaan alue ja rakennetaan uusi profiili. Siistejä välialueita ei tähän ”treeniprofiiliin” tehdä, vaan vasta seuraavaan joka tehdään FTT:n.

Muutama lisäkäsi tervetullut niin päästään jo 2-3 tunnin päästä ajamaan.

5
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?

6
Talkoot touring-radalla 28.10. klo 19.00

Seuraavan päivän XRS kisaa varten muutamme radan kiertosuuntaa ja teemme muutamia muutoksia profiiliin jotta vastakkainen kiertosuunta toimii hyvin. Samalla imuroidaan rata linjan ulkopuolelta.

Näissä talkoissa ei kauaa mene (1-2 tuntia), kunhan muutama lisä käsipari saadaan apuun.

HUOM. Talkoiden jälkeen radalla ajo kielletty XRS kisaan osallistuvilta. Muille harjoittelu sallittua.

7
Moi kaikki! Millaisen harjattoman esc+moottori combon sinä laittaisit 1/10 touringiin jos budjetti on satasen luokkaa?
Ajo on parkkipaikka revittelyä ja satunnaisesti radalla pitämässä hauskaa.

Riippuu kuinka paljon vauhdin hurmaa haluaa kokea, sekä ostaako uutena vai käytettynä (budjettiin viitaten).
Uutena tällainen "Stanu kombo" lienee paras aloittaa, jotta pysyy radallakin hanskassa:

https://www.eurorc.fi/product/32696/hobbywing--xr10-justock-js6-g3-combo---215t-black-g21

8
Väliaikatietona: ovat rähmänneet jotain puhelinavaus tilauksessa. Aktivoitiin menee arviolta kaksi viikkoa. Onneksi kysyin perään, sillä huomasivat vasta sitä kautta.

9
Portit auki:
ark 6-20
La 8-18
Su 8-16

10
Pikailmoituksen huomasin näemmä 25 minuuttia myöhässä.
Ilmottaudun siis jonoon, jos kun joskus tällaisen avaimen vielä voisi saada.

yt. Jussi Virta

Tältäerää tilaus on kiinni ja lähtenyt jo.
Infoa seuraavasta tilauksesta tulee jossain vaiheessa.

11
Hakkilan portit – haluatko pääsyn illalla?

Hyvä juttu, mutta aamuvuoro kiinnostaisi enemmän viikonloppuisin, saako tällä samalla systeemillä soiteltua portin auki myös la ja su aamuna klo 6:45? Jos niin sitten otan heti.

Toimii myös aamuvuorolaisille

12
Pika talkoot. Ensiviikon keskiviikkona 31.8. Klo 18.00 turistiradan imurointi. Imuroidaan linjan ulkopuolelta.

Nopea homma jos saan pari lisä käsiparia apuun.

13
Kilpailijoiden kanava / FTT:stä vain talvisarja?
« : 22.08.22 - klo: 17.24 »
Herättäisin keskustelua pitäisikö FTT:stä tehdä pelkkä tarvisarja. Olen tästä kourallisen sarjaan osallistuvan henkilön kanssa keskustellut ja ajatuksella on toistaiseksi ollut vain positiivinen vastaanotto. Heti alkuun huomautan, että henkilökohtaisesti ajaisin mielellään ulkona (ilmoittauduin tämän kesän 2/3 ulko FTT:n), mutta mietin tässä vain sarjan/luokan parasta.

Olisiko aika todeta, että kesäkisoille ei tällä hetkellä ole paikkaa? Muutama ajatus aiheesta.

Kuluvana kesänä pyrittiin ajamaan kolme ulko FTT kisaa, mutta kaikki jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Syitä on monia, kuten perinteisesti ulkokisoissa ollut vähemmän kuskeja, mutta tänä kesänä selkeä vaikuttava tekijä ollut myös kahden kisan osuminen päällekäin M8 sarjan kisojen kanssa. Väittäisin, että kaikista sarjoista juuri FTT ja M8 on eniten samoja kuskeja.

Harrastajamäärät ja luokkien suosio vaihtelee pienessä aaltoliikkeessä. Kuten alussa mainitsin, ajattelen tässä vain sarjan/luokan parasta. Pitämällä kisat siellä ja silloin missä osallistujia on, on vain luokan/sarjan eduksi. Sähkötouring on siitä poikkeava luokka, että sitä voi ajaa vuoden ympäri (sähkökrossikin toki, mutta SM sarja on vain kesäisin). Trendi kuitenkin näyttää, että talvella kuskeja riittää (vaikka vähemmän kuin aikaisemmin), mutta kesällä ei. Samalla vain ulkona ajettavilla sarjoilla menee kohtuullisen hyvin, kuten M8 ja FPT/NPT. Miksi ei siis suosiolla jätettäisi FTT:tä vain talvelle, jolloin kuskeja riittää? Muutetaan, jos trendi muuttuu.

Moni FTT kuski ajaa lisäksi muuta vain kesällä ajettavaa luokkaa. On tietyllä tavalla luontevaa, että näitä suositaan kun harrastuskausi on lyhyempi.

Ajamalla vain talvisarja saattaa sarjan kiertämisen motivaatio nousta, kun tietää että kaikki kisat on mahdollista ajaa myös niille, jotka ajavat muita sarjoja kesäisin tai muuten pitää tätä vain talviharrastuksena.

Ei ole sarjalla kovin uskottavaa kun neljä kisaa (sisä) ajetaan varmasti ja kolme ajetaan ehkä (ulko).

Miinukset:
  • meillä on hienoja ulkoratoja jotka jäisi vähemmälle käytölle kuten Kuusankoski ja Laukaa.
  • Maahantuojalla taitaa olla hyvät varastot kesäkumeja.

Mitä ajatuksia herättää? Toivoin avointa keskustelua.
Minulla eikä tällä ketjullakaan ole mitään päätösvaltaa, mutta halusin jakaa ajatuksia joita kenttäkyselyllä muillakin on.

Juho Koskivuo

14
Hakkila asiaa.

Muutamaan kertaan lyhyen ajan sisään on kerholainen tullut illalla treenaamaan Hakkilaan löytäen ovet sekä ikkunat auki ilman, että kukaan on paikalla. Näin ei saisi käydä.

Jos olet illan viimeinen joka lähtee; sulje ikkunat, sammuta valot ja laita ovi lukkoon.

Jos lähtiessäsi jää muutama henkilö paikalle varmista, että osaavatko he sulkea paikan. Jos eivät osaa neuvo heitä.

Jos huomaat jääväsi viimeiseksi etkä tiedä miten sulkea paikkaa, kysy.

Ikkunat ovat erittäin tärkeä muistaa, sillä ei varmasti tarvitse kovin kummoista myräkkää niin tulevat helisten alas.

15
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hyvinkään radat
« : 13.05.22 - klo: 12.49 »
Miten rata on auki minäkin päivänä? Sivujenne kalenterissa ei ole muita merkintöjä kuin lauantain krossikisa.

Kiinnostaa ensisijaisesti tuleva sunnuntai, mutta myös ylipäänsä.

16
En tiedä onko oikea topic, koska kysmys on yleisistä pienoisautosäännöistä, mutta ajankohtainen FTT:n suhteen.

Säännöissä sanotaan seuraavaa:
"Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa."

Kun FTT II on siirretty ajettavaksi vasta viimeisenä, lasketaanko viimeiseksi kisaksi FTT II vai FTT VII? Eli sarjajärjestyksen viimeinen vai viimeinen ajettu kisa?

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT Kesä 2022
« : 10.05.22 - klo: 17.42 »
Kesäkisoissa ollut perinteisesti vähän vähemmän osallistujia, mutta pääsääntöisesti kisat on kyllä ajettu.
Itse ajan kummatkin Kuusankosken kisat. Heinäkuun kisaan en pääse.

Renkaista en tiedä. Toivottavasti tulee pian. 28.5. tarkoitus mennä kuusalle treenaamaan sään salliessa.

18
Sain idean, kun jokin aika sitten ProStock kuskit pitivät fläppitaululla kirjaa kuka on ajanut parhaan tuloksen. Hakkilan käytävillä usein myös kovaa kuiskimista kuka on ajanut mitäkin.

Käytin pari kahvikupillista aikaa ja syntyi seuraava, Hakkila Touring Ranking:

https://datastudio.google.com/u/1/reporting/47122ea5-c14d-4c82-8ba5-1a677fbfbecd/page/YfNqC

Vasemman yläkulman ”syötä tulos” pääsee lomakkeelle, josta voit syöttää oman tuloksesi.
Koska ratkaisu on hyvin kotitekoinen on tärkeää, että syötät tuloksesi aina samalla nimellä samalla tavalla kirjoitettuna. Kun parannat tulostasi ja syötät uuden tuloksen samalla nimellä, vain parempi tulos jää näkyviin. Näin lista pysyy siistinä ja selkeänä. Syöttämisen jälkeen taulukko päivittyy noin 15min kuluttua.

Ottakaa testiin, onko tästä iloa?

Resetoidaan aina kun profiili vaihtuu. Jos ilmenee bugeja tai virhesyöttöjä, laittakaa viestiä niin korjailen kun ehdin.

19
Touring radan talkoot FTT kisaan pe 22.4. klo 13.00 eteenpäin
Jos et pääse heti paikalle, tule kun ehdit. Hommaa perinteisesti riittää.

Hommat: radan purku, rata-alueen imurointi, uuden radan rakennus, välialueiden teko ja kierroslaskenta/katsastus/ilmoittautumis alueiden teko.

Kivasti ollut porukkaa edellisissä talkoissa. Toivottavasti sama pöhinä jatkuu vielä tähän talven viimeiseen urakkaan!
Tehdään hieno baana, mistä meidän kisat on tunnettu.

Terv. Rataryhmä

20
Rushit eivät ehkä ole helpoimmat renkaat ajaa hyvällä pidolla, mutta jos pelkää kippaamista on auton säädöt tai pidotus pielessä, ei renkaat. Siihen on paljon helppoja lääkkeitä, kuten: vähennä ulosjoustoja, laske maavaraa, löysennä keulaa, lisää haritusta, anti-dive, vähennä etu camberia, Jäykennä ehkä diffiä jne. Vähennä pidotusaikaa tai vaihda miedompaan aineeseen. Renkaan sivuja liimaan harvoin. Mutta ei ole tämän topicin aihe.

Mielestäni nykyisissä Rusheissa pito ja kestävyys on erittäin hyvässä balanssissa. Toivottavasti tämä suhde löytyy uusistakin, mutta voivat olla vähän eri luonteiset (helpommat ajaa). Rushit ovat hyvin kääntyvät, mikä myös edistää kippaamista.

Niin kauan kuin meillä on yksipäiväset kisat joissa uusi profiili, täytyy renkaassa olla pitoa. Liukastelu ei sovi tämän luokan luonteeseen. Ymmärrän myös, että sanamuoto oli ”mielellään kovemmat”, eikä lähtökohtaisesti haeta kovempia renkaita. Parempi sanamuoto voisi olla ”helpommat”, mikä palvelisi perus harrastajaa. Kuten vähän puskevammat.

Juho Koskivuo

21

- Mielellään kovempi ja vähemmän sottaava kuin tämänhetkinen rengas


Ei ole kritiikkiä vaan vilpitön kysmys: miksi kovempi ja mitä tarkoitetaan sottaavalla?

22
Tulokset / Vs: FTT Äänekoski tulokset
« : 23.03.22 - klo: 10.20 »
Kiitos hyvin järjestetyistä kisoista.
Myös kiitos siitä, että ulkopaikkakuntalaisille löytyi istumapaikkoja paikanpäältä ilman omia kalusteita.

- Reseed toimi myös hienosti. Toivottavasti tämä saadaan seuravalle kaudelle standardiksi.
- Tuomarit olivat hyvin hereillä
- Sunnuntain aikaistettu aikataulu oli hyvä
- Profiili mukavan tekninen, mutta ohittaminen ilman edessäolevan virhettä todella hankalaa.

Juho Koskivuo

23
Olen 2020 syksyn ja tämän päivän välillä ajanut noin 42 settiä Rusheja puhki.
(Hakkilassa noin 19 000 läppiä / setti kestää noin 450 läppiä = 42)

Vastaan tullut vain kaksi erilailla käyttäytynyttä settiä:
1. Vuosi sitten talvella yksi kului puhki noin puolessa ajassa mitä normaalisti. Nopea kuluma koski kaikkia neljää rengasta. Käytöksessä tai nopeudessa ei kuitenkaan eroa.
2. Viime syksynä yhden setin eturenkaat menivät pallomaiseksi (paljon ilmaa välissä), joista yksi repesi kun muissa renkaissa oli vielä hyvin pintaa jäljellä. Eivät olleet hitaammat, mutta vaikeammat ajaa kun ”turposivat”. Vyössä jokin vika? Tästä olemassa valokuvat.

Tällä otannalla epälaatuisuus on koskenut 4,7% renkaista. 2,3% jos huomioi, että ensimmäinen tapaus ei menoa haitannut. Formuloita seuranneena en usko että Pirellin F1 renkaissa on paljoa parempi?

Mielestäni Rushit ovat olleet pätevät renkaat. Pitoa on, joka on tärkeää kun ajamme yksipäiväisiä kisoja, sekä kestävyys riittävällä tasolla.

Juho Koskivuo

24
Onko TSP koneen vaihdolle muuta syytä kuin mahdollinen hinnanousu?
Kone otettiin käyttöön kaudelle 2021, eikä koko kautena ajettu yhtään kisaa.
Nyt olemme koneen toisella kaudella 2022, ajettu yksi kisa ja seuraava on jo peruttu.

Herättelen hieman keskustelua perus harrastajan näkökulmasta.

Jos joku joutuu sen kohta ostamaan hiukan kalliimmalla kannattaako kaikkia koneen jo ostaneita laittaa ostamaan uutta konetta? Mikäli uusi kone osoittautuu edes aavistuksen hitaammaksi kuin nykyinen kone, tulevat kaikki ostamaan Reedyn edelleen, kun sallittu myös kaudelle 2023 vähintaan. Mikäli toisinpäin, joutuvat kaikki Reedyn ostaneet vaihtamaan sen muutaman kisan jälkeen uuteen.

Ymmärrän, että päätökset tehdään ja on hyvä tehdä X kautta eteenpäin, mutta vallitsevasta tilanteesta johtuen meillä on yksi kausi jäänyt kokonaan välistä ja mahdollisesti nykyinen jäämässä tyngäksi – eikö tätä voisi huomoida?

25

Reseedin voisi ottaa käyttöön, jotta jokaiselle kuskille saadaan sopivan nopeuksiset kaverit alkueriin. Täydellisessä maailmassa tästä hyötyy kaikki muut paitsi ajanottaja… mutta kokeilemallahan se selviää. Suurimpina ongelmina näkisin, että treeneissä saat ajaa käytännössä millä tahansa renkailla --> kärjistetysti kuski voi ajaa foameilla liian hyvän reseedi paikan itselleen. Toinen ”ongelma” on renkaiden auki ajo: virikuski A ostaa kahdet renkaat ja ajaa molemmissa treeneissä eri rengasseteillä vs. virikuski B ajaa vain yhdet renkaat sisään, jolloin kierrokset ovat jo auki ajetulla renkailla huomattavasti parempia. Näin ollen joko virikuski A tai virikuski B joutuu väärään alkuerähiittiin.


Reseedin näkisin erittäin hyvänä uudistuksena. Kärki tuskin vaihtuu mihinkään, mutta etenkin isomman keskipakan vauhti vähän vaihtelee kilpailusta toiseen. Jos joku (kärjistetysti) ajaisi itsensä foameilla omaa vauhtiaan selkeästi nopeimpaan erään, joutuu hän antamaan alkuerissä tilaa jatkuvasti muille, mikä pilaa vain hänen oman ajonsa. Vastaavasti jos jokin kokenut kettu palaa yli kahden vuoden tauon jälkeen kilparadoille sijoitetaan hänet nykysysteemillä hitaimpaan erään, missä taas muut joutuvat antamaan hänelle tilaa ja heidän ajo kärsii.

Kaikki voittaa, jos erät ovat päivän vauhdin mukaan mahdollisimman tasaiset.
1/10 krossissa toimii loistavasti. Ollut myös käytössä XRS kisoissa touringissa ja toiminut hyvin.

Sisällä en näe mitään ongelmia, kun kaikki käytännössä ajavat uusia renkaita sisään jokatapauksessa. Ulkona kun rengas on nopeimmillaan tuoreena, voivat erot olla isommat riippuen kuinka kuluneella kukin ajaa. Siltikään en usko vaikuttavan kuin muutaman sijan puoleen tai toiseen, mutta silti tasoittaen alkuerät.

27
Touringradalla FTT ratatalkoot torstaina 6.1. klo 11.00 eteenpäin.

Tehtävät:
-   Radan purku
-   Mattojen imurointi
-   Uuden profiilin rakennus
-   Mollien puhdistamista

Koska kyseessä on FTT tulemme tekemään radan paljon huolellisemmin kuin edelliset treeniprofiilit. Tarkoittaa putkien kunnollisia kiinnityksiä, teippauksia ja välialueita. Tehtävää riittää, joten jos et heti alkuun pääse paikalle, tule kun ehdit. Olemme kiitollisia jokaisista apukäsistä.

Rataryhmä

28
Korisäännöissä tärkeintä on, että ovat mahdollisimman selkeät. Harrastajan täytyy pystyä 100% varmuudella tietämään, kun ostan korimallin X paksuudella Y, saan ajaa sillä kisassa. Nykyiset säännöt mielestäni ihan ok, mutta niitä voisi vielä vähän twiikata selkeyden vuoksi.
  • Paksuuden rajoittamisessa esimerkinmukaiseen 0.6mm on se ongelma, että tietääkseni vain yksi valmistaja tekee 0.6 koreja (Xtreme), kun muilla se on 0.5 ja 0.7mm. Täten sen olisi oltava joko 0.7 tai vapaa. Katsastuksen kannalta 0.5 ja 0.7 erottaa helposti näppitunutmalla ilman leimaakin, mutta 0.6 ei.
  • Paperikorien kohtalosta olisi varmasti hyvä kauden jälkeen keskustella, kun saatu kokemuksia "painavista" koreista. Fakta on, että ohuet ovat ainakin virissä sekä porossa sen verran nopeampia, että niillä on ajettava jos ei halua antaa tasoitusta pari kymmenystä per läppi. ETS:ssä ne kiellettiin monessa luokassa säästääkseen harrastajien budjettia. Kestävyys hyvin eri luokkaa. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ajan ohuilla mikäli saa ajaa, mutta ymmärrän täysin jos rajaamalla pois halutaan säästää harrastajien budjettia.
  • Siipisäännön muuttaminen varmasti hyvä juttu. Wolverinen banaani on ikävä poikkeus sillä moni ostanut sen ETS suosion seurauksena. ETS:ssä siipisääntönä on vain korkeus alle kattolinjan, ellen täysin väärin muista? Banaanin ovat varmasti monet kokeneet huomanneet etukäteen, mutta kokemattomampi ei. Irtosiipiä onneksi edullisesti myydään, jos Wolvolla haluaa ajaa. Tai lainaa toisesta korista. Tai voihan sen meidän sääntöihin leikata, mutta menee  hieman pieneksi.

-> Osanumerokohtainen korilista, sekä geneerisempi siipisääntö kuten Valtterin yo. ehdotus olisi selkein.

Korimarkkinat ovat viime vuodet menneet hyvin ETS:n johdolla. Toissakautena ETS:ssä sai käyttää oliko nyt 30 päivää ennen kisaa kaupallisesti saatavia koreja, minkä seurauksena uusia julkaistiin joka kuukausi. Nyt ETS on lukinnut korilistan koko kaudeksi, minkä takia uusia ei ole läheskään samaa tahtia tullut. Keväällä varmasti koriralliin hetken palaamme, kun ETS kausi vaihtuu.  Säännöissä olisi hyvä seurata ETS:n tapahtumia ja toimia, sillä se vaikuttaa suoraan koreihin mitä kaupan hyllyillä on. Jos ETS päättää alkaa sallimaan 0.6mm koreja kaikissa luokissa en usko että 0.7mm koreja enää paljoa painetaan. Esimerkkinä.

ETS tyyppiseen luokkakohtaiseen sääntelyyn en ehkä lähtisi, sillä meillä on virissäkin lähes kaikki puhtaasti harrastajia. ETS:ssä viri on Pro kuskien luokka.

Juho Koskivuo

29
Rataryhmän terveiset: Kisaprofiili tullaan tekemään Torstaina 6.1.2022

Mikäli mielit tulla ottamaan tuntumaa kisamattoihin, teethän sen keskiviikko 5.1.2022 mennessä.
Kisaa edeltävänä perjantaina ajaminen on sallittua vain kuskeille, jotka eivät osallistu kisaan.

Tiedossa hieno baana, tervetuloa!

30
Huomenna (ke 15.12.) vaihdetaan turistiradan profiili noin klo 17.00 alkaen

Muutama lisä käsipari olisi erittäin toivottu apuun. Hommaan ei mene kauaa.

Tehtävät: radan purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Pahoittelut hiukan pieni varoitusaika, mutta totesimme tämän olevan viimeisiä hetkiä jos haluaa vaihtelua ennen tammikuun FTT kisaa.

Tervetuloa!

-Rataryhmä

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6