Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JK

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12
1
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 kauden 2010 sarjasäännöt
« : 10.04.10 - klo: 19.52 »

Teknisen kympin ottajaa tietysti voitaisiin rangaista vaikka semissä -20 sekunttia ja finaalissa -  1 kierros. Sen lisäksi että annetaan verbaalista halveksuntaa.  :cheesy:


Tämän tai muun sakkosysteemin käyttöönottaminen tarkoittaisi sitä että muut kuin tauon ottanut ja sakon kärsijä, eivät saisi autojaan rassata ko. tauon aikana. Tai sitten sakko pitäisi antaa kaikille jotka autojaan rassaavat tauon aikana..

Park ferme meininkiä yms luvassa siis..

-A-


Ja tästä muiden mekkauskiellosta päästiin juuri viimekaudelle eroon.
Ei kittos enää takas.

Ei mitään rangaistuksia kympin ottaneelle.

Ei ole koskaan meikäläistä haitannut jos joku ottaa kympin.
Kyseinen sääntö on kansainvälisissä kisoissa ja ollut suomessakin iät ja ajat.

Hyvä sääntö ja mun mielestä nimenomaan kilpailuhenkinen... jollain ilmenee jotain kummallista vikaa autossa niin saa mennä äkkiä korjaamaan jotta pääsee ajamaan kilpaa.

Mitään haittaakaan en tuossa näe.

Kyllä meissä senverran edelleen sitä hyvää kisahenkeä sen verran löytyy että teknisen kympin ottajaa ei katsota edelleenkään yhtään kierosti tai halveksuttais.
En ole tuollaista koskaan nähnyt.

Jos palautetaan se että muut kuin kympin ottanut eivät saa autoihinsa koskea niin sillon se sonnan jauhanta alkaa.
Sitä oli pienessä määrin sillon kun tuo typerä sääntö oli.

Rata auki koko kympin ajan ja jos kympin ottanut on saanut vermeensä kuntoon niin aloitetaan kisa...

Ihan niinkuin ennenkin.


Tulee vähän myöhään: Eli nykyisin sitä kympin ottamista on roikotettu mahdollisimman pitkälle, vaikka on tiedetty auton olevan sökö. Seurauksena on aina huuto ja älämölö lauteilla, kun kaikki ihmettelevät tapahtumien kehitystä. Jospa sallittaisiin kympin ottaminen koska tahansa ennen lähtöä ja tarvittaessa ennen lämmittelyn alkua. Kymppi ei alkaisi hetkestä jolloin se otetaan, vaan kymppi lisättäisiin suoraan aikatauluun ottohetkestä riippumatta. 

2
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 23.03.09 - klo: 21.44 »
Suodatinkangasta rajapintaan estämään sekoittuminen?
moro! toi samin idea olis toimiva! oon sellaisessa firmas duunis mikä tekee maansiirto hommii ja soitin pomolle ja kysyin tätä suodatinkangas juttuu niin se kuulemma toimii! elikkä kangas pohjalle ja vaik kivi soraa sit päälle. samalla kysyin et oisko mun mahdollista saada koneita lainaan kun on talkoot lavangos( täryjä ja bobcattikin olis mahollista mun saada) elikkä jos noist on apuu sit niin ilmoitelkaa sit lähemmi talkoita.

Me yritettiin myös kankaan kanssa. Ei auta. Vesi tuo lillun mukanaan. Se jää kankaan pintaan ja estää vettä menemästä läpi. Kannattaa muistaa se pöly mitä Lavangossa riittää. Se lähtee aina valumavesien mukana liikkeelle ja tukkii kaikki mahdolliset suodatussysteemit. 

Radan alla on kauttaaltaan ihan hyvät salaojat. Vesi ei vain pääse salaojiin saven tukkiessa radan välialueet.

Hoke on sinällään oikeassa noiden kaivojen suhteen. Siellä on muutama jotka vetää. Niistä taitaa lähteä suoraan putki ojaan. Se lienee ainoa toimiva ratkaisu. Ongelma on vain siinä, ettei kaikkea vettä saada niihin muutamaan toimivaan kaivoon ihan pienellä vaivalla.

Paras järjestely olisi varmaankin tynnyreistä tehdyt avokaivot, joista lähtee sileäpintainen putki ojaan. Ei mene helposti tukkoon ja on helppo huoltaa. Niiden rakentaminen olisi kuitenkin pirun iso urakka.

3
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 23.03.09 - klo: 15.40 »
-välialueiden vedenkeräysaltaat täytetään vettä läpäisevällä sepelillä

Tätä kokeiltiin joskus kymmenen vuotta sitten. Ei toimi. Vesi vie savea kivien sekaan. Raot menee hetkessä umpeen. Kannattaa muistaa miten kävi viime kesänä. Kaivettujen monttujen pohjalla näkyi hiekka radan valmistuttua. Kuukautta myöhemmin monttujen pohjalla oli useita senttejä savea.

Olisi ehkä parempi yrittää valuttaa ne altaat yhteen isompaan montuun. Se olisi katettu ja siinä olisi uppopumppu valmiina. Altaa täyttyessä johto seinään ja allas tyhjäksi. Muutamaan kohtaan pitäisi tietenkin vetää putki radan ali. Ei tarvitse olla syvällä. Lapiotöinä vähän radanpinnan alapuolelle. Savi kertyisi kokooma-altaan pohjalle, mistä sen voisi myöhemmin palauttaa takaisin radalle.

4
Ja mistähän tämä syttyminen on keksitty???
Kun se ei edelleenkään syty noin vain ilman painetta.
Pillin lämpö ei riitä jne...


Kyllä RC löpö syttyy ihan tulitikulla, että ei se ole mahdotonta että kuuma pilli sytyttäis sen tuleen!!  :shocked:

Ole hyvä ja kokeile ennenkuin tuollaista tulet faktana latelemaan.
Mene kaatamaan polttoainetta jollekin palamattomalle alustalle ja heitä tikku.
Heitä toinen.
Heitä vaikka kolmas... Ei vaan lähde.
Kokemusta vähän ennenkuin tullaan noin faktana latelemaan.

Ainakin grillissä polttoaine syttyy helposti. Löpöä hiilille ja tulitikku perään. Syttyy humahtaen.

5
Neliveto rallicrossissa syttyi toisinaan autoja palamaan. Nopari kuumeni kunnes sen kuoret syttyivät. Savua ja pieniä liekkäjä pahempaa ei tapahtunut. Yleensä tosin säätimen kuoret ja juotokset sulivat ennen syttymistä. Meno loppui siihen.

6
Äkkiä ajatellen: jos paino pysyy samana, mutta pohjalevy pitenee esim. Tuukan mainitseman 4 mm, niin eikö painopiste muutu 2 mm? Eli taka-akselin suhteen se siirtyy eteenpäin, mutta myös etuakselin suhteen taaksepäin. Ja akseleiden suhteen pysyy muuttumattomana.

Asian hahmottamista helpottaa, jos ajattelee sen 4 mm lisäpalan mihin tahansa kohtaan runkoa akseleiden väliin.

Se kuinka paljon painopiste muuttuu ja mihin suuntaan se muuttuu, riippuu jatkoksen etäisyydestä painopisteestä, painopisteen sijainnista, painon jakautumisesta rungolle ja siitä kummalla puolella painopistettä jatkos sijaitsee.

Jotta rungon jatkaminen ei muuttaisi akseleille tulevan kuormituksen suhdetta, tulisi runkoa jatkaa painopisteen kohdalta. Tosin tämä toimii vain painopisteen ollessa tasan akseleiden puolessa välissä. Kuormituksen ollessa epätasaisesti jaettu eteen ja taakse, tulee runkoa jatkaa kummaltakin puolelta painopistettä. Tasamittainen jatkos kummallekkin puolelle ei toimi. Muutoksen pitää olla kummallakin puolella painopistettä suhteessa sama, kuin painopisteen etäisyys akseleihin.

Esimerkki:
Painopiste on 20cm etuakselin takana ja 10cm taka-akselin edessä. Runkoa halutaan jatkaa 3cm muuttamatta painopistettä. 2cm jatkos laitetaan painopisteen ja etuakselin välin. 1cm painopisteen ja taka-akselin väliin. Tällä tavalla painopiste pysyy samana, mutta runko venyy. Mikä muu tahansa tapa jatkaa runkoa, vaikuttaisi painopisteeseen ja siten pyörille tulevaan kuormaan.

Hommaa tietysti hankaloittaa painon epämääräinen jakauma rungolle. Jotta esimerkki toimisi, tulee painon olla tasaisesti jakautun auton koko pituudelle. Todellisuudessa näin ei tietenkään ole.

Neljän millin muutos rungossa, ei aiheuta automaattisesti 2mm muutosta painopisteessä. Käytännössä aina vähemmän. Jatkamalla hubeista muutos on suurempi ja jatkamalla rungosta muutos on pienempi.  

Tiedä sitten menikö oikein.  :huh:

7


Mutta eikös takapyöriin kohdistuva paino aina pienene, kun akseliväliä kasvatetaan molemmilla mainitsemilla tavoilla (oletus ettei auton paino lisäänny). Painokeskipiste pituussuunnassa siirtyy pyöriin nähden taaksepäin = enemmän rojua etupyörien alla.


Siirtämällä hubeja pienenee takapyörille tuleva kuorma enemmän.

Jos halutaan muuttaa akseliväliä, mutta ei juurikaan painopistettä, silloin kannattaa siirtää perää kokonaisuudessa. Jos taas tarkoituksena on muuttaa painopistettä, mutta ei juurikaan akseliväliä, silloin hubien muutos on parempi.

8
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 21.12.08 - klo: 16.32 »
Savea ei varmaankaan ole levitetty?

Kannattaisiko samalla täyttää se ison hyndän perässä oleva kanjoni? Pienentäisi riskiä saada auto jakaukseen.

10
Polttisautot / Koneen posautus
« : 20.12.08 - klo: 20.11 »
Kaveri halusi nähdä miten mylly hajoaa. Olihan se pakko havainnollistaa. Ei vain tullut mökkireissulle kahta pannua enempää mukaan, joten täydellistä suoritusta ei saatu aikaiseksi. Eka pannu levähti lähes heti startin jälkeen. Ei kerinnyt edes filmille ennen kiertokangen murtumista. Seuraava saatiin jo kuvattua. Ei vain hajonnut yhtä nätisti.

Suokaa anteeksi kaverini leikkaus. Ei sovi perheen pienimmille.

http://www.youtube.com/watch?v=tfiqnkGTgYI


11
Yleinen keskustelu / Vs: Metanolin hävittäminen
« : 18.11.08 - klo: 16.35 »
Siinä en kyllä ite mitään makkaroita paistelis :angry:

Puhdas metanoli on vallan asiallista grillin sytyttämiseen. Leimahtaa vain vähän enempi, kuin oikea sytytysneste. Eikä ne oikeatkaan aineet juotavaksi sovi.

Myös rc polttoaineella voi grillin sytyttää. Alkuun vain haisee rissa. Siinä vaiheessa, kun hiillos on kypsentämiseen sopiva, on myös rissa ja metanoli häipynyt savuna ilmaan.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Metanolin hävittäminen
« : 16.11.08 - klo: 13.51 »
Grilliin sytytysnesteeksi.

13
Polttisautot / Vs: etu ristikko
« : 16.11.08 - klo: 13.44 »
Voisko joku pistää kuvan "eturistikosta", ku en tiedä mikä se on ja rupes pelottaa onko omasta autosta se rikki.
se on se osa jonka bj kakka sylkee lippulaivan radalla aina pois semmonen metallinen +merkin tapane osa joka on asana kardaania tai ehkä joskus etuvetoaksulassa. tai siis kyllä niis molemmis o semmone ristikko mut tietty kumpi on etu ja taka ristikko ku kartaaneissa on molemmis päis semmone + näkönen ristikko
et pitäskö sanoo et etukartaanin etummainen + hommeli tai etukartaanin taka + hommeli ja sit viel takakartanille samat onpas vaikeeta tääki ku erinäkösiä osia on tosi paljo mitkä viel voi hajoo

20 vuotta harrastamista. Kuitenkaan ei eturistikko aukea. On tämä mennyt mutkikkaaksi.  :roll:

Vähän tämän näköinen nivel vetoakselissa?
http://www.ultrajosh.com/images/barracuda/miscprojects/yokes1.JPG


14
Polttisautot / Vs: miten saan vahvaa nitropolttoainetta.?
« : 09.09.08 - klo: 00.58 »
Kärkkäisellä olen viimeksi nähnut nitroa myytävän siltään.

Joskus (abaut -80 luvun puolivälissä)on kuulemma käytetty isoissa kisoissa ratakoneissa 50/50 metanoli/nitro seosta. Potkua oli kuulemma kivasti ja kone kesti yhden erän. Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Eräältä alan maahatuojalta kuitenkin aikanaan kuultu.

15
Tulokset / Vs: Kilpailukutsu Tammisaaren SM M-8 - 6.9.2008
« : 01.09.08 - klo: 12.46 »
Jotta ei käy "pojalle niinku isälle", niin ilmoittautumisaika menee huomenna jo klo 12.00 umpeen (Tai sitten siellä on 12 tunnin kello, eihän näistä paikkakuntakohtaisista eroista tiedä.). Kovasti meinasin huomenna iltasella ilmota, mutta hyvä että tarkistin.


No voi sun saa****! Meinasin just pistää ilmon.  :angry:

Hyvin menee...

16
Polttisautot / Vs: Männän tummentuminen
« : 10.08.08 - klo: 14.58 »
Polttoainessa on öljyä noin 10%. Se riittää suojaamaan pannun korroosiolta, jos konetta säilytetään sisällä. Ulkona vesisateessa tilanne on tietty toinen. Koneen sammumisen tai sammuttamisen jälkeen metanoli ja nitro haihtuu muutamassa tunnissa pannusta. Jäljelle jää öljy. Sen huomaa koneen tahmeudesta, kun sitä yrittää pyörittää. Hulauta vähän löpöä sisään ja johan alkaa taas pyöriä herkästi.

Koneen voi jättää ajon jäljiltä talveksi hyllyyn. Keväällä se on vielä sisältä öljystä tahmea. After run öljyt lähinnä helpottavat koneen käynnistämistä, jos narustartilla yrittää käynnistää. Pannu pyörii heti herkästi. Muuten joutuu nykimään tahmeata konetta, kunnes löpö pääsee koneeseen ja liuottaa liiat rissat koneesta. Mulla on koneita mitkä on seissyt vuosia hyllyssä ajon jäljiltä. Niiden sisuskaluissa on edelleen öljykalvo pinnassa.

Ei öljystä tietenkään haittaa ole. Itse suihkutan vähän öljyä pannuun, jos se sattuu olemaan irti vaikkapa kytkinrempan takia. Lähtee sitten pikkusen herkemmin pyörimään.

17
Kurakisaa näillä ennusteilla tulossa, joten pitäisiköhän sitä laittaa ilmoa sisään..

http://www.foreca.fi/Suomi/ennuste/4-6

Juu ei. Helpompi on panna kone käyntiin ja huljuttaa autoa hetki ihan omassa ojassa. Ei tartte lähteä saloon asti.

Jos on oikein soosikelit luvassa ja kisa ajetaan pitkän kaavan mukaan, niin mä voin lähtä jollekkin mekatsuksi.  :tongue:

18
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« : 27.07.08 - klo: 10.41 »
Mitä porukka tykkäsi sen keltaisen lipun käytöstä ennen isoa hyndää?

19
Missä kunnossa rata on?

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 26.06.08 - klo: 17.42 »
Itteemme varten me ne vallihaudat tyhjennettiin :grin: ,

Ette viittis käydä taas. Pitäis yksi pannu ajaa sisään ennen kisoja. Alkaa näyttää vähän heikolle.  :roll:

21
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU - M8 SM2 Salo 28.06.2008
« : 24.06.08 - klo: 23.30 »
Hei miksi mun ilmoittautuminen ei näy tuolla hemmetin kitkatissa?


Se tarttee aina ilmoittautuneista käydä kattomassa menikö perille. Se systeemi saattaa tökätä missä vaiheessa tahansa. Ilmoittautuminen saattaa näyttää lähteneen, mutta se ei mene minnekkään.

22
RC-kerhot ja -radat / Vs: Salon crossirata
« : 24.06.08 - klo: 22.39 »
piti mennä täryttämään sitä mutta oli jo liian kuiva kun pääsi töistä.

Onko vieläkin liian kuiva?  :grin:

23
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 24.06.08 - klo: 18.16 »
On lätäköitä, ja välialueet johon vettä voi ohjata on myös aika täynnä.

Joku voisi käydä reippailemassa lapion kanssa. Välialueiden pohjalta pitäisi kaivaa savilillua pois, jotta ne vetäisi taas hetken.

Ne välialueiden kaivannot ovat osoittautuneet ihan hyviksi pienempiä sateita ajatellen. Niistä pitää joskus vetää putki jonnekkin, jotta ne selviäisivät suuremmista sateista.

Ennen kisoja pitäisi pitää talkoot tämmöisenä päivänä. Nyt olisi helppo lapioida reunoille päätynyt savi takaisin ajouralle. Mä fiksasin muutaman montun ennen jussia. Huomattavasti helpompaa, kuin kuivalla kelillä. Lapioi radan reunoilta sopivasti vettynytta savea kuivatun kuopan täytteeksi ja liippaa sileäksi. Tuskin kaipaa edes jyrää sateiden tauottua.

24
Yleinen keskustelu / Vs: RC harrasttuksen aloittaminen!
« : 16.06.08 - klo: 23.59 »
tuntuu että ainakin itsellä kytkinpalat saa vaihtaa melkein joka kerta :/ tosin nuo komposiittiset kestää hieman paremmin kuin alumiiniset jotka tuossa RTR autossa saattaa olla vakiona

Paina sitä lähettimestä löytyvää liipasinta, niin lakkaa palat kulumasta.  :grin:

Menee se 1/1 autonkin kytkin, jos sitä jatkuvasti luistattaa.

25
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 12.06.08 - klo: 17.13 »
Onko kukaan käynyt vilkaisemassa radan kuntoa? Kuinka paljon on lätäköitä?

26
Yleinen keskustelu / Vs: Yleistä palautetta rc kaupoille
« : 09.06.08 - klo: 23.06 »
Muutamia huomioita keskusteluun.

Yhdeltä mieheltä on tosiaan paljon vaadittua päivystää kaupassa kuutena päivänä viikossa. Toki maanantai voisi olla vapaa ja lauantain töitä. Se on kuitenkin aika hankalaa. Taloudellisesti mielekkäämpää olisi pitää keskiviikkona kauppa kiinni maanantain sijaan. Se vaan olisi vain sen ainukaisen myyjän kannalta täysin hanurista.

Kahdella miehellä aukiolot olisi paljon helpommin järkättävissä. Se vain vaatisi megaluokan lisäystä myyntiin. Hankalaa. Eri juttu on sitten, jos saa jonkun opiskelijan hoitamaan viikonloppuja. Kuvittelisin kuitenkin olevan aika vaikea saada ketään asiantuntevaa. Tuppaavat olemaan lauantaisin harrastamassa.

Mitä tulee tarvikkeiden varastointiin, niin siinä valmistajat kyllä ampuvat meikäläistä kauppiasta ja harrastajaa koipeen. Jatkuvasti muuttuvat mallit tietävät kauppiaalle suurta riskiä hyllyyn happaneville varaosille. Toki on vikaa harrastajissakin. Moni vaihtaa heti uusimpaan malliin, vaikka siinä ei olisi mitään käytännön eroa vanhaan.  

27
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 09.06.08 - klo: 22.21 »
Yksi hehku poimittu Lavangon hiekasta. Aika uuden näköinen, joten tuskin on siellä pitkään ollut. Omistajaa saa tuntomerkkejä vastaan.


28
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 04.06.08 - klo: 10.06 »
Ainoa ongelma on nimenomaan pari paikkaa joissa radan pinta on karmiva.
Irtotavaraa niin paljon että välillä oikeesti vaikeuttaa etteenpäin pääsemistä, ja välillä auto kippaa kävelyvauhdista irtokiveen/savimurikkaan.

Tuohon tulee varmaan ratkaisu vasta kunnon sateiden myötä. Nyt sieltä poimittiin ekaksi kivet pois ja tasoitettiin montut täyttämällä ne kuivalla savella ja täryttämällä. Lopuksi päälle pistetty vesi ei kyennyt kuivaa savea sitomaan. Viikko sadetta saisi ratapohjan vettymmään. Sen jälkeen pitäisi montut täyttää ja jyrätä heti, kun pinta vain kestää jyrän/täryn. Silloin savi liimaantuisi.

Toinen vaihtoehto on sekoittaa käsipelillä puuroa ja valaa sillä röykkyiset paikat. On vain kovaa homma, jos on vähänkin isompi alue kyseessä. (Tai pienempi porukka tekemässä.)


29
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 31.05.08 - klo: 02.03 »
Olisi hyvä kun saataisiin pari betonimyllyä joskus radalle niin, voitasiin vetää sellaset kurat pintaan että kestäisi. Ei kuitenkaan betonia. Mulla olisi resepti jolla saataisiin ehkä kestävä pinta............

Kuulostaa lupaavalta! Saataisko esim. ennen Lavangon ekaa kisaa järjestettyä talkoot parilla betonimyllyllä varustettuna? Eikös sitä savea ole yllin kyllin jäljellä?

Myllyt on yhtä tyhjän kanssa. Paras on poistaa radalla olevat murkulat ja sotkea jäljellä oleva savi paksuksi tahnaksi niukan veden kanssa. Lapiolla liipaten tasaiseksi, niin baana on seuraavana päivänä ajokunnossa. Liiallista vedellä läträämistä tulee välttää.

Joutu lähtemään viihteelle, joten osallistuminen saattaa huomennä vähän viivästyä. Perskutan romillerajoitukset.

30
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 30.05.08 - klo: 01.21 »

TTD lista:
          1.Hyppyrit,pöydät,takasuora
          2.Alueen siivous (tiilikasa,puhelinpylväät,vanhat aidat,roskat jne.)
          3.Reunaputket
          4.Portaat          

Mullakin on menoa lauantaille. Kovin pitkälle iltapäivään ei voi duunailla. Aloitetaan ajoissa.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12