Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mmrc

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13
1
Tulokset / Vs: Lopputulokset: M8 SM II Salo, 6.7.2013
« : 09.07.13 - klo: 10.13 »
Onnea menestyneille.
Nokian rata taitaa olla vielä pahasti vaiheessa ? Ja kun tuloksia katsoo niin äijät on ollut edellisenä iltana onnelassa, oliko hauskaa ?

2
HEHEH No jo on taas yksityyppirengas keskustelu vauhdissa.
Yksityyppirenkaat tuossa luokassa ei todellakaan toimi, hyvä esimerkki oli Jyväskylän nesterallikisa. Siellähän oli yksityyppirenkaat mitä sitten moni muokkasi ajotyylilleen sopivaksi, ja testasi erilaisia leikkauksia ja vaihtoehtoja käyttäen useita settejä renkaita. Eli tuokin kisa olisi ollut halpa ajaa, jos olisi saanut ajaa haluamallaan renkaalla.
Suosittelen M-8 luokaan yksityyppirenktaita, jos osallistujia on liikaa.

3
Ei todellakaan. Näihin on käsittääkseni tulossa muutoksia lähi vuosina. Surkuhupaista on että mopokortin suorittamiseen EI ole tällä hetkellä olemassa minkäänlaista oppikirjaa. Ärseestä sanon minä, lainsäätäjiä ei kiinnosta nuorison hyvinvointi mutta mopokortin furkat kyllä kelpaa.
Mä ostin pojalle mopo- ja traktorikorttin suorittamiseen suunnitellut kirjan, paikalliselta katsastuskonttorilta 20€ hintaan. Kortin poika sai myös traktorin ajamiseen liikenteessä vaikkei oo ikinä edes istunut traktorin kyydissä, eli oli kirjasta jotain hyötyä. Joskaan en kyllä päästä sitä traktorin rattiin. MT-kortiin ollaan suunnittelemassa käsittelykoetta ja muutakin muutosta, jonka jälkeen kortti maksaakin lähes nykyisen kevarikortin verran.

4
Sadekelin auto lailliseksi, mulla olis myydä yksi.

5
Tulokset / Vs: Rally Finland Nitrocross Championship
« : 28.07.10 - klo: 01.35 »
Onko parkkipaikka niin että voi/uskaltaa pitää auton siellä vaikka koko viikonlopun ?. Kuulemma kämpillä ei ole parkkipaikkaa.

6
Pääseekö tänään radalla treenaan.

7
Tulokset / Vs: M-8 2010 A-EM:t
« : 10.07.10 - klo: 02.37 »
Eikös pappafinaali ole vasta huomenna?
Tosin Mäkisellä oli toi 1/256 finaalin tulos parempi ni ainakin kokonaistuloksissa J-Hudy jäi taakse.
Moro
Joo kyllä se veteraanien koitos on vasta huomenna huh. Täysiä pitää vetää. Helteessä kovapala seistä kokorkkeella.

8
Tulokset / Vs: M-8 2010 A-EM:t
« : 08.07.10 - klo: 22.40 »
Omalta osalta kisa mennyt yli odotusten ja kelit suosii n. 34+c , muutenkin ihan hienosti pelannut kaikki. Tai no siina autossa on jotain haminkia kun ei mene ihan kuin ajatus mut melkeen kumminkin.

9
Tulokset / Vs: TULOKSET - M8 SM Salo 19.6.2010
« : 28.06.10 - klo: 13.37 »
Eikös sadekelille vois olla sääntö kuten turistissakin että sais olla sadeauto, ettei tulis samaa ongelmaa kuin nyt.
Sade alkoi kesken kisan niin mekkausaika jäi niin lyhyeksi että kunnon sadesuojauksia ei ehtinyt tekeen. Ja ehkä siksi, keskeytyksiä tuli 10 kun joku suojaus oli kiireen takia puutteellinen.
Itseltänikin jäi vastari suojaamatta kiireen takia, kuten ilmeisen monella muullakin, osalla jäi muuten pesemättä ja auto niin jumissa ettei kulkenut.
 
Sadekelin autoon kun voisi valmiiksi tehdä paremman vastarin suojauksen, Vaihtaa eri alustan-ja kytkinjouset, säätää pyöränkulmat, suojata ilmanpuhdistin vedeltä, vaihtaa jo valmiiksi väljä moottori, tehdä koriin suojauksen isomman veden pääsystä sisään, suojata jäähdytyskansi niin että tulppa säilyy, valmiiksi voi myös laittaa sadekelinrenkaat, suojata laakerit, ynm. Noita kaikki oikeastaan pakollisia lisäyksiä, nyt ei millään ehtinyt tekeen.
 
No tuota lätäkkö sääntöä en lähtis edes suunnittelemaan pidemmälle sen mahdottomuuden takia. Siinä kun mahdollisuus keskeyttää kisa kun joltain kaatu juomapullo.

10
Hah... listaa kun katselee niin Mäkinen on merkattu junioriksi, vaikka oikeesti pitäis olla sininen merkki, eli yli 40
Taitaa olla värit vähä väärin kun Jurai Hudykin on junnuksi merkattu. Ja jos ei enempää muutoksia tule niin finaali paikka on aika varma. Olin laskevinani että 11 veteraania oli merkattu, mikäli värikoodit vaan on väärinpäin.

11
Tulokset / Vs: TULOKSET - M8 SM Salo 19.6.2010
« : 21.06.10 - klo: 12.50 »
Ukin videolla rata näyttää edes kohtalaisen ajettavalta.
Siinä kun näkyy lähinnä vain suoran lätäköitä.
Jokaisen hyppyrin ja woopsin notko oli lätäköillä, moni mutkista täynnä vettä jne.

No videosta ehkä moni näkeekin miten autot vaan putoili ja ainoastaan kaksi autoa kiersi maaliin asti... kauankohan olisivat hekään kiertäneet jos finaali ei olis ollu noin lyhyt.

Kalliita minuutteja jokatapauksessa.
Joo finaali oli ihan riittävän pitkä, paremmuuden selvittämiseen.
Kalliiksi minulla ei tullut kun ainut mikä loppujen lopuksi, meni oli tulppa.
Olisikin ihan hyvä tietää mitä oikeesti hajosi vai hajosiko mitään. Lähinnä finaali kuskeilta.

Tässä vähän kuultuja syitä miksi sateella ajo epäonnistui.
-minulta meni tulppa rikki. (Keskeytyksen syy vesi vastarissa)
-Peitsamolta meni muutema laakeri rikki. (todennäköinen keskeytyksen syy vesi vastarissa)
-Micsalta hajosi tulppa. Auton vaurioita en tiedä. (joka oli myös keskeytyksen syy)
-Artsilta karkas auto. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköinen syy vesi vastarissa)
-Harrilta pimeni vastari. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköinen syy vesi vastarissa)
-Heikillä meni tulppa. Auton vaurioita en tiedä. (todennäköisesti keskeytyksen syy)
-Arilta en tiedä keskeytyksen syytä. Auton vaurioita en tiedä. (Henkiset kärsimykset)
-Juhalta en tiedä keskeytyksen syytä. Auton vaurioita en tiedä.
-Hoke ei startannut, Auton vaurioita en tiedä.
-August ei startannut, Auton vaurioita en tiedä.

-Josella ei ilmeisesti hajonnut mitään.
-Tomilla ei ilmeisesti hajonnut mitään.

Tuon perusteella lähes kaikki keskytykset johtui kuljettajasta tai mekaanikosta, ei siis varsinaisia auton vikoja ilmeisesti kenelläkään. Radioboksit autoissa on pääsääntöisesti täysin susia sadetta ajatellen. Itse en tehnyt mitään vastarin suojaamiseksi, enkä keskeytyksestä voikaan syyttää ketään muuta kuin itseäni. Tulpan suojaaminen vedeltä on suht helppo homma, kiireessä en ehtinyt tehdä sitäkään.
Vesisadetta ei voi kukaan syyttää, sateen takia kisan siirtäminen on lähes mahdotonta ennustukiin kun ei voi luottaa 100%:sti. Auton toiminnan takaamiseksi on vaan sadesuojat tehtävä, niin että auto toimii märälläkin.
 
Mailmanmestaruuskin ratkaistaan sateesta huolimatta ajamalla, niin miksi ei Suomenmestaruutta, vaikka 9 finaali kuskia olisi halunnut keskeyttää kisan ja jakaa pisteet ennen finaalia. Oli paljon myöhäistä edes miettiä kisan keskeyttämistä, koska kaikki oli sateessa jo ajanut, eikä sade näin ollen voinnut olla enään syy kilpailun keskeyttämiseen.
Seuraavaan SM-kisaan pitää jo varautua suojaamalla vastari, se kun ajetaan Lavangossa.


12
Tulokset / Vs: TULOKSET - M8 SM Salo 19.6.2010
« : 20.06.10 - klo: 23.43 »
Eikös EM ja MM paikat jaeta niille jolla on eniten kerättyjä pisteitä  :huh:
Vai meneekös se naama pärstän mukaan :huh:
Jerzi
Kyllä paikat jaetaan osaltaan sm-pisteiden mukaan, toki on muitakin menestys kriteereitä.
Eikä niitä paikkoja jaeta pärstän mukaan.
Mitä haet jerzirccar1 tuolla kysymyksellä ?.
 
Viime MM/PM kisat ajettiin osaltaan sateessa ja EM-kisoissa satoi vain yöllä, joten rata oli aamun kuskeille märkä. Silti nuo kaikki mestaruudet on ratkottu. Salon SM-kisoissa on satanut ennenkin. Siis SM-pisteet toimii hyvin isompienkisojen valinta paikkana.
Sateessa pitää pystyä ajamaan isoissakin kisoissa.
No moista äänestystä en ole ennen kokenut, mutta sääntöjen mukaanhan nytkin ajettiin, Tuomarin päätöksellä.

13
Tulokset / Vs: TULOKSET - M8 SM Salo 19.6.2010
« : 20.06.10 - klo: 23.14 »
Kiitos järjestäjille.

Plussat
+++Järjestelyt pelasi loistavasti.(teknisiä ongelmia saattaa joskus sattua.)
+++Ilmoille ei voi mitään ja kaikilla oli mahdollisuus varautua sateeseen, kiitos Hoken sää linkin.
+++PRCA:lta ensimäinen kuljettaja ikinä SM podiumille. Micsa Hienoa.
+++Onneksi olkoon voittajille hienosta suorituksesta.
+++Foreca ennusti sään suht tarkasti.
+++Xraystä ei hajonnut ensimmäistäkään laakeria eikä mitään muutakaan, vaikka vähän kastuikin.
+++Futaban vastarin sain toimiin tänään vaikka huonosta valmistautumisesta johtuen saikin vettä ja kisassa vähän oikutteli.
+++Vanha kone toimii vielä, vaikka tulppa menikin.
+++M8 autolla voi ajaa sateesta huolimatta. Ainakin kahdelta se onnistui hyvin.


Miinukset, oma valmistautuminen.


14
Joko se yksityyppirengas on valittu. Jos on onko sitä merkkiä ja mallia ja inserttiä ja vannetta, mahdollista julkaista. Olis ihan kiva testata etukäteen, jos renkaan saatavuus yleensäkään on enään mahdollista.

15
Moro
Joo hieman sekavalta tuo näytti, voihan tuokin toimia jos vaan muistaa/ehtii numeroita vaihtaa joka erään mahdollisesti.

Yleisöystvällinen tuo tietenkin saattaa olla, kun selostajan pitää joka kuski pyytää ajamaan oudon eräjaon takia.  :lol:

16
Kilpailijoiden kanava / M8-rengaskeskustelu
« : 22.03.10 - klo: 17.23 »
Tän talven aikana olen ajellut jonkin verran tekonurmella tosin M-8e autolla, ja tuolle  pinnalle sopivia renkaita on karkealla kuviolla olevat renkaat. Renkaan kuluminen on tekonurtsilla todella kova, verrattuna saviradalle jopa blue grooviin.
Markkinoilla on suht. vähän hyvin toimivia renkaita tuolle pinnalle. Tosin vain n.10 eri mallin ja n.4 eri merkkin rengasta olen testannut.

Ongelma renkaan valitsijoille vasta tulee, kun pitäis löytää rengas mikä toimii ja valmiiksi liimattuna edes finaalin kestävälle vanteelle ja finaalin keställä seoksella ja kuviolla.

Olis hyvä tietää tuo yksityyppirenkaan merkki ja malli jo pikapuoliin koska testaus mahdollisuus tekonurmikolla on kumminkin suht rajallinen. Kesällä kun ei muutenkaan kiinnosta sisällä testailla.

Toivottavasti radasta ei ole tulossa monella erilaisella pinnalla varustettua. Muuten menee ihan oikeaksi Neste ralliksi.

17
Nyt olisi sitten lopulliset säännöt väännetty ja siloteltu.

Näihin tuli muutamia lievennyksiä, selvennyksiä ja tarkennuksia vrt. alkuperäinen esitys.

Huolet, murheet ja turhat toiveet voi siis jatkossa esittää omassa yksiössään sille eteisen kokovartalopeilille - muutoksia ei enää tehdä, vaan näillä mennään.
Loistavaa, nyt säännöt on yksinkertaiset ja selkeät. Näillä mennään ja nyt jatkuu keskimoottori SC:n suunnittelu koska osittain omavalmisteiseen on mahdollisuus :smiley:
Erikoista että osia saa tehdä itse mutta ei saa käyttää valmiita erikoko luokan osia, en löytänyt mitään % määrä että säilyy ns. tehdasvalmisteisena SC-autona, vai riittääkkö esim. 1/8 auton iskarit katsastuksessa hylkyyn tai toisinpäin riittääkö että ajaa SC rtr auton korilla ja mittoihin sopivalla 1/8 autolla. En ymmärrä mitä tuolla 1/8 kiellolla haetaan, mutta ei se mitään jo ekan säännön julkaisun jälkeen lopetin tuon THE SC auton suunnittelun.

Tähän ei tarvi vastata, eikä peiliin tuijottelu muuta tuota ihmeellistä sääntöä, muuten säännöt on oikein hyvät.  :p

18
Auvo Onneksi Olkoon TRUGGY mestaruudesta.

Vai lasketaanko kaksi kolmesta kisasta ?.

19
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 kauden 2010 sarjasäännöt
« : 11.03.10 - klo: 11.48 »
Hyvä ehdotus

20
Lainaus
Voi harmi niin. Myit sitten Short Course sääntöjen mukaisen auton pois vähän aikaa sitten, miks jos kuitenkin halusit osallistua?
Tosiaan jos olis tehty vaikka pienoisautosäännöt...mutta tehtiinkin tällä kertaa Short Course säännöt. Olis tosiaan voitu tehdä säännöt mitkä sallii ihan kaikki alustat, sittenpä olis osallistujia. Anna nyt jo olla.
ToniP onko jossain muussa luokassa moista vaatimusta että auton pitää olla ns. tehdasvalmisteinen. Yleensä säännöissä luokka on määritelty vain mitoilla ja mahdollisesti korin osalta valmistajien malleilla, kuten ROAR säännöissäkin. Ja ToniP en ole ikinä sellaista sääntöä ehdottanutkaan missä ei mitoituksen mukaaan toimittais.
Toni toisiaan joo myin yhden SC auton poiskin koska se ei vastannut ominaisuuksiltaan luokan vaatimuksia.

Ja Koheltajaa kiinnosti miks haluaisin ajaa m-8 autosta modatulla SC autolla, siksi että se on parempi lähes joka osa-alueelta, kuin tehdasvalmisteinen SC auto. Ja kyseisiä autoja kun on muutema, osiakin on kertynyt riittävästi helppoon modaukseen. Eli kyllä se M-8e auto säilyy ihan oman luokan autona, vaikka ns. omavalmisteeseenkin SC-autoon olisi ollut kiinnostusta ilman tuota perin erikoista tehdasmääritystä.

21


Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.

Voihan oma napa.
Valivali ja vain oman navan tuijotusta.
Ihanko oikein pari kuskia jäi tämän takia pois... Ja näilläkö kuskeilla ei ole muita sähköjä... Just just.

Ajattelepas omaa napaasi pidemmälle ja mieti edes sekunti montako kuskia olis jääny ulkopuolelle nimenomaan tuon roar säännön takia.
Siinä olis 90% tällähetkellä ajavista joutunut mennä moottorikauppaan.

Sorry mutta nyt tää on niin naurettavaa oman navan tuijotusta ja täysin turhanpäiväistä ison miehen itkemistä (kirjaimellisesti) että enpä ole aikasemmin nähnytkään.

Ihan hämmästellä täytyy.
Hoke missä kohtaa puhuin sähköistä. En missään Hoke jos kommentoit jotain, ota kantaa vain jos tiedät asiasta jotain. Hoke tuossa nenäliina, kun näytät tarvitsevan.

ToniP,MikkoL tai HVoltage. kertokaa vielä miten m-8:sta muokkaamis sääntö tulkitaan, jos alusta on tehty esim. itse ja siinä on käytetty paljon m-8 auton osia ja auto siis mittojen puolesta ok saako sellaisella alustalla ajaa.

22
Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

Noinkin vähän hitaampi se oli yllätys.


Tossa ei oo mitään vähäistä.
Espoon radalla sekunti on jo järkyttävä ero ja 2 sekuntia on jo valovuosi.

Jossain isolla radalla tuo ero ei tuntuis vielä missään... Mutta suhteutetaanpas tuo vaikka lavangon rataan.
Jos joku paukuttaa joka läpillä samassa suhteessa kovempaa kuin toiset niin tuo ero tekee jo sen että vähintään 5 kierroksen välein tullaan kierroksella ohi.
Melkein vois heittää että lavangossa tuo ero tarkottais reilu 10 sekuntia per kierros...
Vai että pieni ero.
Naurettavaa kömpimistä jos noin hitaasti edetään.

Eikö Mäkisellä pysy oikee rc auto käsissä kun niin hirveesti suosit tuollaista konttailua???

Mee hakemaan citymarketista letkuohjattava jos haluut hidasta köröttelyä.

Ja vielä jaksat mainita halvan...

Kyllä sun tarttee vaihtaa laskimeen patterit jos sun laskin sanoo touhun halvaks mikäli tollasella moottorirajotuksella mentäis.
Hoke no joo eihän koneiden hinnoissa juuri eroa ole oli se sitten 3.5 tai 21.5 totta.
Hinta muodostuukin tässä lajissa pitkälti varaosista ja oheis tarvikeista mitä heikoilla koneilla ajettaessa kuluu huomattavasti vähemmän. Mutta en väitä siitä enempää kun hoke väittää kumminkin muuta, ja vertaa summia hinnatpäättyen mallisiin säätimiin ynm., vaikka sellaisiin ei oli ollut edes tarvetta. Nyt renkailta vaaditaan paljon ja nehän on sc autoon n. tuplaten kalliimpia kuin esim. m-8 autoon ja niiden kuluminen on samaa luokkaa. Parilla setillä renkaita vanteineen kun saa kers säätimen. Ja ei minua haittaa vaikka tuolla vapaalla kone säännöllä tapettaiskin joku muu luokka Suomesta, kyllä niitä luokkia riittää, vain kuskeista on pulaa.

Hoke en minä ole minkään muun luokan sääntöjä muuttamassa, enkä edes tämän sc luokan mistä suomi säännöillä tuli hyvinkin erilainen luokka mitä jenkit on tehneet. Ja jenkithän on tosiaan tehneet tuosta hitaan, halvan ja helpon luokan, mikä olisi sopinut kaltaiselleni aloittelijalle.

Joo ei mulla pysy hallinnassa ns. täysitehoinen SC, hyvähän se on jos kaikilla muilla pysyy.
Tosin ei minulla ole varaa treenatakaan niin paljoa että oppisin, työt kun haittaa harrastusta.

En siis valita päätetyistä säännöistä, vaikka niitä vähän kritisoinkin.

23
Nyt on testattu SP 17.5 stanukone SC10:ssä. Kyllä sillä rataa kiertää mutta aika takkuista menoa on luvassa, rata kierretään lähes yksinomaan kaasusormi krampinomaisesti koukistettuna ja keskitytää pelkästään ratin kääntelyyn.

Verrokkina oli 8.5T kiinankone ja sillä paukutettiin yli sekunnin nopeampi läppi, keskiarvo oli noin 1.5.-2 sek nopeampi.

17.5 koneella ajaminen oli pelkkää radan kiertämistä ja sillä sai kyllä tasaisia kierrosaikoja mutta aika kyllästyttävä oli ajella. Myös näyttävyyskerroin putosi monella pisteellä kun ajo oli sellaista tussuttelua.

17.5 kone pudottaa taatusti osanottajia, sama kun yrittäisi juosta 400m aidat täyspakkaus selässä. Ei kivaa, ei näyttävää, ei vautia eikä vaarallisia tilanteitä joita kuskit ja katsojat kaipaa.

Se siitä jenkkien ROAR sääntöjen mukaisesta koneesta.

Noinkin vähän hitaampi se oli yllätys.

Ja sitähän ne jenkit on halunneetkin että voi kaikki vetää täysiä ja silti auto pysyy hanskassa ja ryminää riittää kun kaikki kulkee suurinpiirteen samaa vauhtia. Eli hauskaa kolistelua porukassa ei yksin ajettessa niinkään.
Helppoa, halpaa ja hauskaa, oli sen 4 wd:kin sääntö ideoissa.

No suomi säännöthän jo ilmestyikin, jonkin verran suomi höysteillä varustettuna.

24
Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.
Miksi et päässyt ja ketkä jättäisi tulematta kisoihin kun on väljemmät säännöt. Voisitko taas hiukan kommentoida, etkä totuttuun tapaan vaan marttyyrinä totea, että v.... meni
No tuo auton rakentaminen on erikoinen sääntö toisaalla sanotaan että omavalmiste osia saa käyttää, toisaalla sanotaan että vääränkokoista autoa ei saa rakentaa luokkaan sopivaksi.
Eli jos nuo lisäykset ROAR sääntöön käsitin oikein niin tosiaan v....ksi meni.
Ja lisätään vielä että kai sinä tiedät sääntöjen tekijänä että mitä muutitte roar säännöistä.
Onko muuten m-8 autojen osat joka paikassa kiellettyjä vai vain jossain kohdin.

25
Voi harmi. No ei sitten päässyt sc kisoihin tuollaisten sääntöjen takia. ROAR säännöllä olis ollut pari osallistujaa enemmän, mutta suomessahan pitää ainan keksiä noita osallistujia vähentäviä sääntöjä.


Pitääkin kysyä vielä tarkennus tuohon näennäisesti muuttamiseen. Jos auto on oikeasti mittoihin menevä saako sillä ajaa oli sen lähtökohta mikä tahansa.

26
Tällaista tuli bongailtua jenkkien sivuilta:

Feb 23, 2010 - The ROAR Executive Committee and Section Chairs, working with various Affiliate Partners, today Announce the formation of the Official ROAR 1:10 Scale 4 Wheel Drive Short Course Truck Racing Class. Our Teams set the following guidelines as we leveraged our 4wd SCT Specs and SCT Body Specs to introduce the 4x4 SCT Class. Thanks to all the Manufacture Affiliates, Track and Race Promotion Members who engaged in the 4x4 SCT Class Specifications during this process. The ROAR Rule book (online version) will be updated in the next day or two and you can find those changes in colored font. The printed version will not reflect this addition.
Our Guiding Principals for Short Course Truck Racing Classes were:
1 - Keeping these Classes (SCT 2wd and 4wd) true to scale appearance
2 - Keep these trucks from going too fast so to provide competitive racing at reasonable speeds
3 - Keep the cost of entry AND cost to continue operating as low as possible
4 - Keep the class fun in nature

Vaikuttaa ihan erilaiselta suunnitelmalta mitä täällä on suunniteltu. Mutta kerrataan taas että onhan se 2wd ROAR sääntökin täysin eri kun mitä Suomen suunnitelmat.

27
Osta Kyösti ja anna Visasi naapurille :p Yhtä kannattavaa.

Kauan olen lueskellut tätä SC vääntöä, mutta jos sen yhden viestin sit näin "alkuun" laittais.

M8 ja SC auto ovat aivan eri kaupungista. Kuka nyt oikeesti edes miettii, että jos/kun tulee sarja 4wd SC autoille niin M8e kuulus siihen millään tavalla?

Tai lähinnä tuo monen itkeminen yleensä, kun just se oma viritelmä ei täytä vaatimuksia.
Saa ainakin maha kippurassa nauraa kun jotkut niin "kovana" jätkänä sanoo lopettavansa ajot jos ei säännöt ole omaan mieleen.
Ehkä kannattais harkita harrastuksen vaihtoa, jos ei yleinen mielipide ja säännöt mene jakeluun.

Eihän tämän pitäne olla mikään omaviritelmä,modi,super,extreme,luokka vaan Short Course autoille tarkoitettu.

Saahan siellä soramontulla ajella millä lystää, mutta "viralliset" kisat on aina kisat.

Ja olen täysin sillä kannalla, että virallisen firman tehdas osat on sallittu eikä mitään oma viritelmiä, koska muuten homma karkaa juuri tuolle yyber,hyyber hommalle ja siellä on kohta kaikki voittaja sakissa olevat muunneltuja jostain ihan muusta kuin orkkis SC autosta.
Perusteleppa hieman mitä eroa on M-8e autolla ja 4wd SC autolla kun ne kerran niin erimailmasta on mielestäsi ?. Minulla kyllä on molemmat ollut tuossa pöydällä eli tiedän hyvin tarkasti erot mutta minulla ne siis sopi hyvin jopa samalle pöydälle ja sinulla ei edes samaan mailmaan ?.
Miksi ei muissa luokissa ole tarvinnut kieltää omavalmiste osia ?.

28
Moro
PRCA:n harrastajien kanssa ajettiin polttiksilla 1 talvi vuonna 06  Valkeakoskella maapohja jalkapallo hallissa. Järkättiin siellä parit kisatkin. Tässä hieman kokemuksia sieltä.

Kokoa radalla oli noin 40x50+10x40 mekkaus tilaa, korkeutta hallissa oli n. 8-10m. Tilaa oli siis hyvin mutta erittäin vaikea ongelma oli savu ja sen poisto. 800mm 5kw/h kanavapuhaltimella ja 2kpl 600mm 2kw/h puhallinta imi koko ajon ajan ilmaa pihalle ja n.3h ajojen jälkeen ja savua silti jäi hallin kattoon aina vähän. Ilma imettiin yhdellä puhaltimella ylhäältä alapäin, koska kattoon ei saanut tehdä reikää ja 2 puhallinta puhalsi lattiatasosta ilmaa pihalle. Muistaakseni useampi 100 m3 ilmaa siis vaihtui äkkiä mutta savupa ei hävinnyt kovin helposti.

Yleensä kuskeja oli 10-30 ja ajovuoroja noudatettiin ja 3h treenin aikana jouduttiin tuuletuksiakin pitämään kesken ajon. Eli tuo 160m2 on niin pieni tila että ellei savunpoistoa ole muuteman metrin välein on huone hetkessä savua täynnä jo 2-3 autolla.
Tuo futishalli maksoi muistaakseni n.30€/h, ja sain kyllä kuulla aika rutinaa kun lämmitys kustannukset oli hieman noussut meidän harrastuksen myötä. :wink: Syytettiin meitä muka öljyn päästämisestä sinne maahan vaikka niin ei tapahtunut  :sad:. Jouduttiin muuten joka treenin jälkeen vielä lanaamaan tuo hiekka tasaiseksi. Näin jälkikäteen ajatellen aika paljon hommaa tehtiin pienellä porukalla kerran viikossa että päästiin vähän ajaan. Hauskaa se silti oli.

Hyppyrit rakennettiin vanerista ja kuormalavoista ja rata rajattiin laivaköydellä.
Ajajakoroke tehtiin kuormalava hylly rungosta ja nuo kaikki siis joka ajokerralle uudestaan.
Harmitta vieläkin kun lähes kaikki radan rakennustarvikkeet varastettiin tuon hallin päädystä aidatusta tilasta heti meidän ajojen päätyttyä kevätkesällä  :angry:.

Ehkä nämä kokemukset jeesaa sisäpolttista suunnittelevia, ilmanvaihto on tärkeä olla hyvä ja mielellään lämmöntalteenotolla, tilaa tarvitaan aika paljon ja maapohja on ainut oikea pinta polttisradalle (ja sähköcrossille myös). Kun nuo asiat on kunnossa on takuulla hauskoja ajoja tiedossa. 
   

29
Eikös nelkkucrossin (M10-4) sääntöä vois viilata sen verran että 4wd corrilla saa ajaa sielläkin (eli samaan luokkaan)ja sama tietysti 2wd osalle. Niin sais hieman kestävämpää kalustoa radalle ja corrithan on jo nyt lähes yhtä nopeita ainakin puheissa.

Tuloksissa tais olla vajaa sekunnin ero Nokialla Arin SC:llä ja siellä muuten kovaa ajaneiden nelkkucrossi (M10-4) kuskien välillä.

Sitä vauhtia jos haetaan, olen käsittänyt hieman erilailla nuo jenkkien säännöt ja ideat.

Edit. hieman korjasin selkeämpään muotoon.

30
2WD rinnastetaan aloittelija luokaksi niin siitähän se sääntövääntö saa tulta alleen

4WD:ssä kun on vaan muutama auto ja kuljettaja niin sitä vääntöä ei vielä ole - pääseeko M8e konversiolla mukaan? mmrc mitä mieltä ?

ja minusta hieman typerää että 4WD:ssä määritellään jälleen automerkit (3 autoa) eikä auton speksejä. 2WD:ssä voitas tehdä sama mutta jengi ei siihen suostua?? autoja tulee kuin sieniä sateella muutenkin ko. luokkaan ja kuskeja kans.... joten ei säännöt pysyis mukana muutenkaan, luulen
Joo 2wd aloittelija luokaksi tarpeeksi hitaalla koneella.

4WD luokaan sitten onkin lähes pakko antaa vapaus moottoreille, siihen kun ehkä paras vaihtoehto on M-8e sähköt 2S akulla.
 
Ei taida olla tarvetta päästä M-8e:llä mukaan, tai ei ainakaan minulla ole kiinnostusta enään niin paljoa että  poraisin ylimääräiset reijät tukivarsiin että saisin auton kavennettua sopivan levyiseksi, vanne adapteritkin pitäis hommata, ja tietenkin kori (sellainen jo olikin, mutta myin pois tiukkojen SC sääntöjen takia). Helppo homma, mutta treenaan mielummin samalla autolla kesät talvet, vaikka talvella ei kisoja olekaan.
Ehkä luokan jatkuvuuden kannalta olis järkevää sallia nuo modatut M-8e autotkin mukaan, niitä polttiscrossi aihioita kun on jopa Suomessa paljon talvisin käyttämättöminä.

Totta tuokin, jos säännöt sidotaan valmistajiin mennään taas perä edellä puuhun. Sääntöjen suunnittelu on vaikea homma, näyttääkin että keskustelujen perusteella mahdoton tehtävä. 
 

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 13