Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Bulvaani

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8
1
Edelliseen kysymykseen vastaan kohtuullisen pitkällä harrastajakokemuksella ja erilaisissa rooleissa toimivan seura-aktiivin äänellä. Käytännössä kaikissa touringluokissa käytettävä yksityyppirengas on ylivoimaisen järkevä sekä harrastajille, että kilpailujen järjestäjille. Se ei ole jokaiseen luokkaan paras vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa rationaalisuus ajaa edelle. Pieni maa, pieni populaatio ja marginaalilaji pakottavat kompromisseihin, jos halutaan tehdä harrastamisesta mahdollisimman helppoa. Jokainen vakioitavissa oleva tekijä on askel helpompaan suuntaan. Yksityyppirengas vaikuttaa jopa siihen, miten helppoa tai vaikeaa on houkutella uusia harrastajia lajin pariin.

Rush on ollut keskimäärin paras rengas mitä on aikoihin ollut FTT-sarjassa käytössä. En ole kokenut eikä myöskään meidän kerhossa ole koettu, että rengas olisi perusolosuhteissa liian sottaava, tai liian pitävä. Minäkin edustan sitä koulukuntaa, jonka mukaan pidosta kippaaminen on ensisijaisesti säätökysymys, enkä ole renkaiden sivuja liimaillut sitten tahma-Xenoneiden. Meidän harrastajamäärillä ja kisojen osallistujamäärillä renkaan täytyy olla sellainen, että pito kehittyy nopeasti ja kun sitä syntyy, tilanteeseen reagoidaan säätämällä. Eli siis jos korvaavaa rengasta etsitään, soisin kernaasti sen olevan samalainen kuin Rush on ollut. Pitävä, kestävä ja tasalaatuisuudeltaan ensimmäisen Rush-vuoden tasolla.

Jyrki Malinen, LahUA

2
Hei,

Muistakaa että ilmoittautuminen menee kiinni sunnuntaina

Taitaa MyRCM olla jo kiinni, vaikka kello on vasta 20.00...


3
SM-kisoissa on sitten tiukempaa katasastusta jos sitä haluaa. Minulta kyllä mitattiin siipi 3 kertaa omasta turistista. Nämähän oli sponsoroidut kertsikisat ja ei mun mielestä tartte olla niin tiukkis niissä.

Just näin. Pipo saa olla aika löysällä näissä kerhokarkeloissa, mukava päivä on aina tärkeämpää kuin milli siivessä sinne tai tänne. Kisat ei kuitenkaan ratkea katsastuspöydällä.

Kiitos siis kisoista Fullspeedin joulupukille (Aapo) ja avustaneille pikku tontuille. Sponssille tietty kanssa kiitos, mutta käytännön toteuttajat kuitenkin ne kisat tekee.

4
Kiitos Kypakin porukoille!

Järjestelyt toimivat tutulla tarkkuudella pienemmästä paikasta huolimatta ja tunnelma oli mukavan rento ainakin lauantaina, jolloin kisaa olin ajamassa. Katsastus oli asiallista ja tuomarointiakin oli havaittavissa. Ja uudesta siipisäännöstä on helppo tykätä, helpottaa katsastuksia ja tekee touhusta mielekkäämpää kaikille. Radan röykkyisyys ja kova pito tuottivat vähän itselle harmia, mutta olosuhteet ovat samat kaikille. Ja profiilihan oli lähinnä loistava, vauhdikas mutta muutamasta kohdasta sopivasti vaativa. Eli siis kiitokset kyypakki :smiley:

5
Akkujen lämmittäminen on säännöissä yksiselitteisesti kielletty, samoin latausvirta on rajoitettu. Olisiko tuohon kohtaan syytä lisätä myös suurin sallittu purkuvirta, kun sitäkin näköjään voidaan käyttää kirjaimellisen lämmityskiellon kiertämiseen. Jotenkin tuntuu haljulta kun näyttää siltä, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, tulkitaan sallituksi.

6
Järjestävän seuran edustajana haluan nyt kannustaa ja rohkaista myös TSS-10 luokan kuskeja ilmoittautumaan ja osallistumaan mukaan FTT-kauden avaukseen. Luonnollisesti kannustus koskettaa kaikkia luokkia, mutta hyvän kilpailun aikaansaamiseksi isompi kuljettajajoukko olisi toivottava erityisesti vakioluokassa. Näin näyttävissä puitteissa ei ole FTT-osakilpailuja muutamaan vuoteen järjestetty, joten mukaan nyt kaikki kynnelle kykenevät. Mahdollisimman suuri kilpailijamäärä turvaa osaltaan vastaavan tapahtuman järjestämistä suomalaisittain ainutlaatuisessa ympäristössä  jatkossakin. Sarja-aloituksen siirtäminen vuodenvaihteen jälkeisiin kisoihin voi joistain kuskeista tuntua nopsasti ajateltuna houkuttelelevalta, mutta kilpailusarjalle se on aina kylmääkin kylmempää vettä. Eli jos ei ole aikaisemmin FTT-sarjaa kiertänyt - nyt on tarjolla erinomainen paikka aloittaa  :wink:

T. Jyrki M. TiimLahdesta
 

7
Kiitos järjestäjille kivoista kisoista. Oli mukava kisata hyvissä olosuhteissa, kun sadekin odotuksista huolimatta pysyi poissa. Kaikki toimi, katsastus oli sujuvaa (Kiitos Karrin ;D), meno oli rehtiä ja rentoa ja Laukaan rantapuistossa on aina oma juttunsa siinä, että paikalla on poikkeuksetta jotain sellaista, mitä missään muussa kisapaikassa ei ole: yleisöä. Tähän tulee muutos onneksi ensi kauden avauskisassa Lahdessa, jolloin paikalla on väkeä pilvin pimein. Tervetuloa siis LTCC-kisaan syksyn koittaessa.

T. Tiim Malinen

8
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2015 keskustelua
« : 17.09.14 - klo: 19.57 »
Sähkötouring on kärsinyt kovasti siitä, että kisasarjaa on muokattu muiden lajien kuin touringin ehdoilla. Sitä ei ilmeisesti oikein tahdota laajasti ymmärtää, että jos kumarretaan kourallista muita luokkia ajavien kuskien suuntaan, pyllistetään samalla isommalle touring-porukalle ja koko sähkötouringille lajina. Sähkötouringia on kehitettävä kokonaisuutena kaikki nopeusluokat ja niiden väliset keskinäiset suhteet huomioiden, eikä siitä lähtökohdasta, että mahdollistetaan jonkun toisen luokan ajaminen samalla näivettäen koko lajia (siis sähkötouringia). Eihän siinä ole mieltä, että yritetään saada väkeä harrastamaan touringia ja sitten omalla toiminnalla ohjataan ajamaan kesällä jotain muuta...

TSS-10-luokassa on tavoitteena ollut pudottaa nopeuksia ja saada sitä kautta laji helpommin lähestyttäväksi uusille harrastajille. Miedommat moottorit ja toivottavasti unohdettava maksimivälityksen asettaminen ovat selviä signaaleja tästä. Toisaalta TSM-luokassa vauhdit käytännössä kasvavat koko ajan autojen ja sähkötekniikan kehittyessä. Mihin tämä johtaa? Tämä johtaa siihen, että väliluokkana TSP-10 tulee entistä tärkeämmäksi niille kuljettajille, jotka harkitsevat siirtymistä TSS-luokasta nopeampaan luokkaan. Entistä hitaammasta TSS-luokasta on entistä vaikeampaa siirtyä jatkuvasti nopeutuvaan TSM-luokkaan. Jos välissä ei ole uskottavaa kilpailusarjaa ajettavaa (vaikkakin kansallista) TSP-luokkaa jossa voisi kilpailla myös kesällä, tulee käymään niin, että vakioluokan jälkeen rukkaset ja radiot lyödään naulaan entistä helpommin. Kenenkähän intressiä sitten palvellaan? On hurskastelua sanoa, että voihan sitä porollakin viriä ajaa, kun poronkin vauhtia lasketaan. Laji tarvitsee kolme nopeusluokkaa ja se TSP tarvitaan mukaan kisasarjaan myös kesällä. Kilpailuteknisesti tämän ei pitäisi olla ongelma, sillä ulkokisoihin on edelleenkin käytettävissä se sama päivä, mikä niihin on ennenkin käytetty ja hyvin onnistuu kolmen nopeusluokan kilpailun järjestäminen yhden päivän aikana. Nyt kun koneetkin menevät uusiksi, on ehdottoman tärkeää että TSP:ssäkin olisi ajettavissa täysi kilpailusarja, muuten ko. luokka ja sitä myöten koko sähkötouring tulee kärsimään osallistujakadosta; uusien koneiden hankkiminen neljää kisaa varten ei ole mielekästä. Ymmärrän niiden kuskien näkemyksen, jotka kesällä haluavat poron sijaan työntää näppinsä saveen. Vastaavasti on kuskeja, jotka eivät halua näin toimia ja ajavat käytännössä vain poroa. Ja jos jälkimmäisellä porukalla ei ole kisoja kesällä, miksi osallistua kisoihin talvellakaan... Millä ehdoilla lajia kehitetään?

- minkälaista sarjaa, SM-arvo vain sisäkisoilla?
Neljä sisäkisaa ja kolmesta neljään ulkokisaa, pisteet esim 7/8 tai 6/7, kaikilla sama painoarvo sarjapisteissä. Ajettavina luokkina TSS, TSP ja TSM. Ja ehdottomasti aloittaen niin, että ensimmäinen sisäkisa on perinteisesti tammikuussa.

- kesällä kansallista tourinkia vai jotain muuta jos SM-arvo vain sisäkisoilla?
Kesäkisat kuten yllä mainittu, samalla painoarvolla kuin sisäkisat. Ja ajettavina luokkina kaikki TSS, TSP ja TSM.

- palkinnot, kolme parasta pytyillä loput kuten järjestäjä haluaa? Kaikki A-finalistit palkintojen jakoon (oli muuten jo tällä kaudella säännöissä)
Vaikka näin, tämä ihan ok systeemi.

- junioripalkinnot, mitä juniorit (alle 18v) haluaa?
Jokaiselle osallistuvalle junnulle joku prenikka, tämä on tärkeä juttu sijoituksesta riippumatta.

Tiim Malinen/Tiim Lahdesta

9
Anteeksi nyt vaan hyvät keskustelijat, mutta en malta olla puuttumatta tähän. Keskustelu alkaa taas lähteä ihan lapasesta.

Onko nyt olemassa jokin perusongelma, minkä vuoksi olisi tarpeellista ja oikeasti perusteltua keskustella maksimivälityksen asettamisesta TSS-10 -luokkaan?
Miksi rakentaa vaikeasti valvottava tekninen sääntöhimmeli, jos sellaiselle ei ole oikeasti tarvetta?

Koneita ei ole vuosiin poltettu muuten kuin tarkoituksella tai tietoisella riskillä. Mistä ihmeestä tämä pakkomielle kiinteään välitykseen pomppaa aina säännöllisesti esiin? Ei ainakaan kilpailijoilta itseltään. Maksimivälityksen vastainen mielipiteeni perustuu omaan kokemukseeni sekä kuljettajana että mekaanikkona. Ei siis kuulopuheisiin, luuloihin tai muuhun hevosmiesten tietotoimistoa vastaaviin oletuksiin.

10
Tulokset / Vs: Lopputulokset FTT3 2014 Ylistaro
« : 10.02.14 - klo: 16.41 »
Kiitokset EPUa:n porukoille hienoista kisoista. Puitteet ja nakkikeitto olivat mitä mainioimmat. Rata oli näennäisestä helppoudestaan huolimatta tosi juoni ajettava ja erityisen hyvin se tuntui sopivan Poroille ja kiiloille.

Oma Poro-neitsyys meni ja jopa vähän paremmin kuin olin odottanut, B-finaalipaikka oli hienoinen yllätys. Lauri ajoi hienosti B-finaaleissa ja ilman toisen finaalin alkupuolella saatua kylkikolausta olisi sijoitus voinut olla parempikin. Mutta mukavasti päivä meni ja tyytyväisiä oltiin molemmat. Tasainen on kärki B-finaaleissakin, taitaa hyvinkin olla turistien tasaisin luokka tällä hetkellä, kun suhteutetaan osallistujamääriin.

TiimMalinen

11
Kiitos vielä kertaalleen KyPakin porukoille. Vuodet vaihtuu, mutta Kuusankosken kisataika ja laatu pysyvät. Loistava profiili, loistava kisameininki.

Kisat meni vaihtelevasti, jostain syystä Laurin kohtalona on parina vuonna ollut kärsiä mystisistä ja hermoja raastavista sähköongelmista juuri Kuusankoskella. Hienosti kuitenkin sujui debyytti Poron sarvissa ja hyvää kisakokemusta saatiin - ja C-finaalin voitto kohtuullisen pienellä reilun sekunnin erolla :) Joskus tuuri näinkin päin.

Oma ajo TSS-luokassa sujui hienosti ja tekniikka pelasi erinomaisesti. Tuloksena ajouran paras FTT-sijoitus (3.) ja elämäni ensimmäinen erävoitto A-finaaleissa. Setäenergiaa... Kilpailujen aikatauluista johtuen sitten Ylistarossa kokeilen Poroa...

12
Älkää hyvät ihmiset lähtekö hölmöilemään näiden välitysjuttujen kanssa! Rajoitetulla välityksellä ei ole saavutettavissa mitään sellaista hyvää, minkä vuoksi siihen pitäisi siirtyä. Ei ole myöskään tullut oman juniorini kanssa vakioluokassa ajetun kuuden vuoden aikana eteen mitään sellaista ongelmaa, joka olisi ratkaistavissa määräämällä maksimivälitys kaikille. Älkää tappako hyvää kasvattajaluokkaa rajoittamalla liikaa niitä säätöparametrejä, joiden oppiminen on keskeistä lajissa menestymiselle.

Sen mitä olen sivusta kuullut, niin 17,5-moottoreita välitetään sillä perusteilla, että koska se kestää 5min sulamattta/hajoamatta ja kuka uskaltaa eniten? Eli tämän ongelman kiinteä välitys poistaa ja luokasta tulee huolettomampi ja voi ajaa fiiliksen mukaan yli 5 minuuttiakin. Myöskin jos kysytään kovemmalta kuskilta välitykset ja sitten laitetaan omaan samat jossa onkin vähän vikaa(jota aloittelijoiden autoissa monesti löytyy), joka tekee liikkumisen raskaammaksi, niin silloin voi tulla konerikko herkemmin. Sittenkun halutaan lisää kulkua niin vaihdetaan luokkaa.

Tässä ollan asian ytimessä kun tunnustetaan, että "olen sivulta kuullut mitä tapahtuu". Minun ei tarvitse kuulopuheisiin luottaa, kun olen sekä itse kilpaillut ja toiminut mekaanikkona TSS-10 -luokassa Novak-aikakaudelta asti.
Koneita on välitysten vuoksi poltettu viimeksi muutama vuosi sitten vapaiden ennakoiden kaudella. Tämäkin oli vain yksi kausi, kunnes siirryttiin kiinteisiin ennakoihin, jonka jälkeen ongelmia ei välitysten vuoksi ole ollut. Ongelmia on ollut muista syistä ja ne johtuivat viallisesta moottorierästä, jolloin konerikoilta ei olisi pelastanut mikään välitys. Kuten RoddeR aikaisemmin totesi, välitys haetaan sellaiseksi, että rajallinen teho saadaan mahdollisimman hyvin hyödynnettyä. Näin ei tapahdu liian pitkällä välityksellä. Ja luonnollisesti koneet välitetään kestämään hyvin viisi minuuttia ja näin tehdään luokasta riippumatta. Jos treeneissä haluaa ajaa 10 minuutin hiittejä, näin on sitten tehtävä ja huomioitava tämä tarve välityksessä. Näin olemme juniorini kanssa tehneen ulkosalla treenatessa ja ihan niillä kisavälityksillä ja koneita polttamatta.

Voi kun voisi nämä kuulopuheet, hevosmiesten tietotoimiston tarinat ja kauppiaiden omat intressit jättää taka-alalle sääntökeskusteluista. Ei menisi lapsi pesuveden mukana.

PS. Tämän vuoden TSS-luokan mestarin moottorivauriosaldo päättyneelle kaudelle oli yksi ylivuotinen vanha kannu joka ajettiin loppuun treenissä ja kaksi vaihdettua roottoria (koneet susierästä). Ja varmasti otettiin irti kaikki mitä laillisesti saatiin. Kun koneet ovat hyviä, eivät välitykset ole minkäänlainen ongelma. Meidän tiimin kisakoneilla ajetaan kilpaa ensikin vuonna!

13
Peitsamo, nämä ovat siis lajiryhmän päätöksiä. Mahdollinen välitysrajoitus on esillä sarjasäännöissä ja siitä päätöksen voi tehdä luokkayhteyshenkilö.

Unkka, luokkayhteyshenkilö tarkentaa mallien tiedot.

Älkää hyvät ihmiset lähtekö hölmöilemään näiden välitysjuttujen kanssa! Rajoitetulla välityksellä ei ole saavutettavissa mitään sellaista hyvää, minkä vuoksi siihen pitäisi siirtyä. Ei ole myöskään tullut oman juniorini kanssa vakioluokassa ajetun kuuden vuoden aikana eteen mitään sellaista ongelmaa, joka olisi ratkaistavissa määräämällä maksimivälitys kaikille. Älkää tappako hyvää kasvattajaluokkaa rajoittamalla liikaa niitä säätöparametrejä, joiden oppiminen on keskeistä lajissa menestymiselle.

14
Koskahan kiti mahdollisesti aukeaa?

Nyt.

15
TiimMalinen Lahdesta haluaa toivottaa jaksamista Paulin sukulaisille ja muille läheisille. Paulin esimerkki rehtinä ja reiluna kilpailijana ei ole jäänyt huomaamatta lukuisilta harrastuksen pariin tulleilta junioreilta, joita kohtaan Pauli oli kannustava ja neuvova. Hänen vinkkejään jäävät täällä kaipaamaan Jyrki ja Lauri Malinen.

16
Valitettavasti Casino on suljettuna lauantaina ja sunnuntaina 13.-14.4.

Miten on sunnuntaina 21.4.? Pääseekö silloin normaalisti treenaamaan?

17
Tulokset / Vs: Tulokset: FTT3, Talviturnee 2013, Laukaa
« : 18.02.13 - klo: 21.44 »
Kiitokset Laukaan väelle onnistuneista kisoista. Profiili oli maukas ajettava ja pito-olosuhteet jo muutaman ajetun eräkierroksen jälkeen aivan mainiot.

Yhden asian haluaisin nostaa keskusteluun kaikkien A-B-finaalivauhdeissa ajaneiden kuljettajien keskuuteen: ajokulttuurin. Vakioluokassa on nyt erottunut kaksi porukkaa kuljettajia, joista toiset ajavat ja saavat osumia ja toiset ajavat ja antavat osumia. Tämä jälkimmäinen porukka on niitä kuljettajia, joiden jäljiltä aika monen ensimmäiseen ryhmään kuuluvan kuljettajan ajot kärsivät ja aika monen erän tai finaalin jäljiltä savu nousee jonkun ensimmäiseen ryhmään kuuluvan ja pihalle teilatun kuljettajan päästä. Jostain kumman syystä nämä peräänajelijat ovat aina samoja jamppoja, joilla on aina selitys kaikkeen. Jos ei muuta selitystä niin sitten se iänikuinen "kilpailutilanteessa tapahtuu". Mutta kun aina tapahtuu samoille tyypeille, kertoo se kyllä puutteellisesta kyvystä oppia virheistään tai sitten välinpitämättömyydestä ja kunnioituksen puutteesta kanssakilpailijoita kohtaan. Eivät ne törmäilyt niissä kilpailutilanteissakaan johdu siitä että "kisassa sattuu ja tapahtuu", vaan siitä, että ollaan varomattomia myös kilpailutilanteissa. Ei tiukka tilanne oikeuta ajamaan konttiin, tai tee oikeutta sille, että erän jälkeen sanotaan että "sori kun osuin". Todellista taitoa ja osaamista osoittaa se, että pystyy ajamaan lähellä kaveria, mutta ilman fyysistä kontaktia. Jos katsotaan viime vuosien huimimpia kisavideoita maailman huippujen kaksinkamppailuista, ei yksikään niistä ole ratkennut sillä että haastava kuljettaja olisi ajanut päin. Tämä sama pätee lähtösuoran päähän muodostuviin kasoihin: ei niitä siksi tule että kisassa tapahtuu vaan siksi, että ei aktiivisesti varota.

Aina joku voi ajatella, että aiheetonta mussutusta, mutta jos kulttuuria haluaa muuttaa on kulttuurista keskusteltava. Ajamalla tämän tason kisat pitäisi ratkaista, eikä kolaamalla kavereita edestä pois. Lauma nopeita kuskeja oli oheisen videonkin erässä ajamassa, mutta kyllä toisten kanssa ajamista olisi syytä harjoitella muuallakin kuin kilpailussa. Nopeilla alkuerätuloksilla pääsee muiden nopeiden kanssa samaan finaaliin, mutta siellä pelkkä nopeus ei yksin riitä. Hyvä motivaattori siistiin ajotapaan voisi olla se, että jokainen kuljettaja miettisi, millaisesta ajotyylistä haluaisi tulla muistetuksi...

FTT3 Laukaa 13 TSS A Finaali3
Kiitos kuvaajalle! Ilman videoita olisivat jälkipelit paljon tylsempiä ;)

18
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 24.11.12 - klo: 18.34 »
Sunnuntai 25.11 klo 12 siivoustalkoot.
Kaikki messiin.
Siivotaan
varikkopöydät
lattiat imuroidaan
siistitään paikkoja
ym

Talkoolaisille tarjolla hodari ja limu hintaan 3,-

Siivouksen aikana radat on kiinni.
Siivouksen kesto n.1 tunti.
Jerzi

Jos täältä periferiasta lähtee treenaamaan, niin mihin aikaan aamusta ovenrivassa kannattaa olla roikkumassa? Eli milloin on sunnuntaina joku avainhenkilö paikalla?

19
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« : 24.11.12 - klo: 18.27 »
Lähestyvän FTT I kilpailun osalta vastuullani on hankkia katastukselle tiedot ja työkalut katsastuksen suorittamiseksi sääntöjen mukaisella tavalla ja kilpailijoiden oikeuksia sekä tasapuolisuutta noudattaen.

Toistaiseksi TSS-10 luokan moottoreihin liittyen olen saanut maahantuojalta tiedon, että sääntöjen mukainen roottorin varaosanro on 50635/LRP.

Muualta on kerrottu, että mustia roottoreita löytyy kahta erilaista, joiden halkaisijat ovat 12,3 mm ja 12,45 mm. Näistä sallittu on 12,45 mm. roottori.

Kaikki tarkentava tieto otetaan mielellään vastaan, jotta saadaan katsastukselle asianmukaiset ja kattavat ohjeet.

Vanhemman sarjan varaosaroottoreissa (LRP50635) on tuo magneettiosan paksuus 12.45 stanssattuna moottorin akselille pinjoniruuvin levennykseen. Näissä tapauksissa roottori on tarkastettavissa ilman koneen avaamista. Valitettavasti tällaista merkintää ei ole uudemmissa varaosaroottoreissa, eikä moottoreiden mukana tulevissa alkuperäisissä roottoreissa.

20
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« : 20.11.12 - klo: 21.39 »
Koneongelmia on ollut ainakin: Pesosella, Malisella, Laipiolla, Öhmanilla, Söderholmilla. Erikssonista ja Maikolasta en tiedä.
Tässä tiim Malisen kommentit:

Olen ostanut meidän kahden auton tiimille LRP-Nosram -koneita viime ja sitä edellisellä kaudella yhteensä 7 kpl (5xLRP/2xNosram), joista yksi Nosram on ollut käytetty. Saldo on seuraava:
-Yksi moottori (LRP hankittu puolitoista viikkoa sitten) on vielä kokeilematta
-Ajossa ollut 6kpl moottoreita, joista 1 kpl ollut meille tullessa käytetty
-em. käytettynä ostettu kone on varakoneena, mutta edelleen ehjä ja hyväkuntoinen
-yhden toissa vuonna uutena ostamani moottorin olen myynyt kauden ajettuna edelleen ehjänä eteenpäin
-yksi LRP roottori teki eväät pari erää ajettuna Kiimingin FTT:ssä viime kaudella, roottorin uusimisen jälkeen moottorilla ajettu edelleen ilman ongelmia (ajoin kakkoseksi FTT warmupissa Tikkurilassa tällä koneella)
-yhteen uuteen ja ajamattomaan LRP koneeseen vaihdoin uuden roottorin varmuuden vuoksi ja sillä koneella Lauri ajoi kaikki ulkokisat viime kesänä (tällä koneella Lauri ajoi kolmoseksi Tikkurilassa warmupissa)
-yksi kone sadeautossa ja toimii
-yksi kone käytettynä ja toimivana varakoneena

Summauksena siis kokemuksena kuudesta tähän mennessä käytössä olleesta moottorista yksi rikkoutunut roottori, yksi varmuudeksi vaihdettu roottori ja kaikki kannut ehjiä. Välityksinä kesäkelin pitkä 3.2 - syheröisen sisäradan 4.3 ja siinä välissä on menty pari kautta. Yhtään moottoria ei ole palanut, eikä kisapuristukseen nähden lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia. Laurilla kesällä siili+puhallin käytössä, minulla ei. Säätiminä Tekin RS:t ja edellisellä kaudella SP:n GT Pro:t.

Tiedän että ongelmia on ollut, mutta jostain syystä ne eivät jakaudu tasaisesti harrastajille. Näin yksinkertaisessa laitteessa toimintavarmuuden tehtaasta tullessa pitäisi tietysti olla esimerkkitarinoiden maalaamaa kuvaa parempi. Vaikeaksi arvioinnin tekee se, että "user errorit" on käytännössä mahdotonta siivota pois tilastoja rumentamasta. Aloittajaluokan osalta aloittelijoiden virheiden todennäköisyys asennuksessa ja käytössä kuitenkin aina kasvaa. Tosin aika paljon raportoituja ongelmia on ollut varsin kokeneilla harrastajilla. Enemmän meillä Laurin kanssa oli ongelmia CS-moottoreiden kanssa.

21
Moro!
Ainakin mun mielestä aika kohtuutonta että yhteen kisaan joutuu maksaa 25e lisenssin + 30e seuran jäsenyys + osallistumis maksu.

Toki tämähän ei koske muita kuin niitä jotka ovat juuri nyt aloittamassa ftt sarjan kiertämisen ja tiedossani on tällä hetkellä 3 jotka kyseisestä syystä jättää ton ekan kisan väliin. aika jäykkää tää AKK:n toiminta on kyllä muutenkin ollut mitä itse olen joutunut kyseisen organisaation kanssa asioimaan. Ei ainakaan nykyinen järjestelmä palvele aloittelevia kuskeja. mitä virkaa on esim. tuolla tutustumis lisenssillä kun taitaa pääsääntöisesti olla et just ne uudet harrastajat ei kuulu mihinkään seuraankaan. Ylivuotinen sarja on kuitenkin FTT 2013 niin pitäisi noinkin jäykän organisaation pikkasen joustaa uusia harrastajia kohtaan.

Miksi ihmeessä kilpailusarjaan, jossa ovat jaossa eri luokkien mestaruudet (joko SM tai kansalliset) pitäisi pystyä osallistumaan kokeilumielessä tai pelkästä uteliaisuudesta ilman taloudellista panostusta? Minusta osallistumatta jättäminen siksi että ei haluta maksaa AKK:n kilpailusääntöjen mukaisia maksuja tai liittyä johonkin seuraan, on ennemminkin jäykkää. Jos pelkästään kokeilumielessä haluaa kisoja ajella, voi sitten ajella aluekisoja tai muita kerhokisoja, joihin osallistumisen kynnykset on höylätty matalammiksi juuri aloittelevia harrastajia ajatellen.

22
Tulokset / Vs: FTT Warm-up 10.11 tulokset
« : 12.11.12 - klo: 14.16 »
Kiitos järjestäjille kivoista kisoista. Pito ei sittenkään ollut sellainen järkytys kuin pelkäsimme, tosin juniorin autoa ei saatu pidon parannuttua päivän mittaan ihan samaan tahtiin säädettyä. Vasta viimeisessä finaalissa luottamus autoon palasi ja tulos sen myötä. Oma ajo sujui kuin tanssi koko päivän ja kiitos Lassen vinkkien myös auto pelasi hienosti. Erien ja aikataulujen kanssa meinasi mennä säätämiseksi, mutta siitäkin selvittiin. Kiva päivä.

23
Onko kisapaikalla renkaita myytävänä, mahdollisesti jo heti aamusta?

24
Eiköhän ne jotka oikeasti haluaa kärkisijoista ajaa, ole ne uudet akut aina ennenkin ostaneet stocki luokissa...

Enemmän tolla kiintellä välityksellä ne maksimi vauhtia haluavat pystyy säästämään rahaa kuin sillä, että ylivälitetään koneet ja vaihetaan niiden palaneita koneiden tilalle joka kisaan uutta? Tähän varmaan tulee kommenttia, ettei niitä viimisiä kymmenyksiä ole kukaan ennenkään hakenut ylivälittämällä kun ei ole tarvinut.  :tongue:

Maksimivälitystä ei ole mielestäni tarpeen määritellä kilpailusäännöissä. Sen jälkeen kun nollaennakoihin siirryttiin, ei TSS-luokassa koneiden lämmöt ole olleet ongelma, eikä niitä ylivälittämisen vuoksi ainakaan meidän tiimin kokemusten ja silminnäkijähavaintojen perusteella ole poltettu. Ja jos onkin, ei siitä voi konetta syyttää... Välityksellä haetaan jopa TSS-luokassa muutakin kuin pelkkää suoranopeutta, siksi mielestäni välityksen on oltava vapaa, aivan kuten muidenkin  perussäätämiseen liittyvien säätökohteiden.
   
LRP/Nosram-moottoreiden kestävyysongelma viime kauden alkupuolella johtui  selkeästi viallisesta erästä roottoreita, mutta sekin korjaantui, kun uudet roottorit saatiin. Meidän kahden auton kisatiimissä se tarkoitti kahta uutta konetta kaudelle ja meidän tapauksessamme myös kahta uutta roottoria. Koska edelliselläkin kaudella käytettiin samoja moottoreita ja niitä on varakoneina ja sadeautossa, olisi kaikkein kallein ratkaisu tässä vaiheessa se, että moottoreiden merkkiä vaihdettaisiin ja välitykselle määrättäisiin katto.

Renkaista ei kai nyt varsinaisesti keskusteltu ja uudet rinkulat on valittu, mutta kyllä vakioluokassa kahdella autolla kilpailevalla tiimillä nyt renkaiden vaihtamisesta suuremat tappiot tulevat kuin moottoreista olisi tullut. Sen verran paljon vähän ajettuja viime kauden kisarenkaita jää nyt treeneissä ajamatta loppuun :P

25
Kilpailukutsut / Vs: Kyytiä kisoihin tarjolla / tarvitaan
« : 18.02.12 - klo: 21.55 »
Oulun FTT II: Yhdelle hengelle tarvittaisiin kyyti sunnuntaina 26.2. aamusta Oulusta Lahteen. Aamupalan jälkeen olisin valmis hyppäämään johonkin kyytiin ja luonnollisesti osallistumaan kustannuksiin. Pikkuautovermeille ei välttämättä tarvita tilaa, vain äijälle ja lentolaukulle.


Asia järjestyksessä.

26
Omassa rengassetissä oli mielestäni kaksi rengasta jotka vispasivat aivan mielettömästi. Silmämääräisesti katsastuksessa ne vaihdettiin uusiin, mutta jälkikäteen analysoivat renkaat siinä mittalaitteessa, ja renkaat olivat alueella 0,5mm...1,0mm, eli kuulemma juuri ja juuri menivät "toleransseihin", eikä niitä olisi kuulunut vaihtaa uusiin.

Miksi toleranssit nyt sitten ovatkin millin FTT 1 -kilpailussa, eikä 0,5mm kuten hoken lainaamassa tekstissä on luvattu?

Otan kantaa, vaikka tämä keskustelu aloitettiinkin väärässä paikassa.

Ostin Kuusankoskella kahteen autoon rengassarjan per auto. Oli vipatusta vähän sinne ja vähän tänne, mutta en vaihtanut renkaita. Miksi? No siksi kun en usko, että pienellä heitolla sinne tai tänne on merkitystä. Ja pitihän jättää joku jälkipelin mahdollisuus, jos vaikka ajo ei olisikaan kulkenut. Väitän, että 91 Kuusankosken kisaan ilmoittautuneen kuskin joukosta enintään 5, eiku 3 kuskia pystyy ajotuntuman perusteella sanomaan, onko renkaan vanteessa pystyheittoa 0,5mm vai 1mm. Lähinnä siis akateemista keskustelua, mutta olennaista lieneekin se, kuinka tiukasti pidetään kiinni periaatteesta, jonka mukaan uuden tuotteen on oltava virheetön myyntihetkellä.

27
Onko kisakanttiinia?

28
Tämä alkaa jo lähteä pois asia yhteydestä, mutta jos FTT:ssä on yksityyppi noin 50€/kpl. nopari niin aivan varmasti yhdessäkään kerhokisassa ei ajella TSS luokassa 200€ tekinillä, vaan se menee myyntiin ja hauskimmassa tapauksessa sama ville ostaa sen vuoden päästä takaisin siirtyessään poroon.

Ei varmaan villet ajele 200 tekineillä kertsikisoissa ja sehän tässä just on se idea, että halvemmillakin säätimillä voi ajaa kilpaa ja hommaa haluttaisiin viedä siihen suuntaan, että se 200€ säädin voi jäädä sinne kauppaan ennenkuin sille on oikeasti tarvetta (viriluokassa) ja toisekseen, ettei rahalla voi ostaa sille villelle etumatkaa kilpailuun. Ja ajatushan on myös se, että sama säädin on stanussa ja porossa, eikö niin. Siinä nyt ei ole mitään mieltä, että stanussa olisi toinen yks'tyyppisäädin ja porossa toinen.

Muutaman FTT-kierroksen TSS-luokassa kilpailijana ja junnukilpailijan huoltajana kiertäneenä pohdin myös sellaista vaihtoehtoa, jossa ensisijaisesti TSS-luokka olisi se, missä niitä kuluja ja vauhteja lähdettäisiin pudottamaan. Porossa varmaankin on enemmän sosiaalista tilausta sille, että ylivuotisetkin säätimet voitaisiin kelpuuttaa peliin mukaan. Onhan TSP kuitenkin usealle kuskille talviajan sivuharrastusluokka. Näin yksi ratkaisu voisi olla se, että nollaennakoilla ajettaisiin molemmissa, mutta vain TSS-luokassa olisi vakioitu säädin. Tällainen järjestely ei heti romuttaisi yyber-säätimien jälkimarkkina-arvoa yhdessä yössä, jos sitä nyt joku haluaa ajatella. Porossa ei säätimen merkitys myöskään ole aivan niin suuri kuin TSS-luokassa, joten ylivuotinen hipo-säädin olisi varmasti vielä kovaa valuuttaa TSP:ssä.

Mikäli TSS-luokassa vakioituun säätimeen siirryttään, tulee sellaiset sitten hankittavaksi. Eihän siinä mitään kummallista ole. Jos kahden edellisen FTT-kauden (2010 ja 2011) saldo on meillä kahden auton tiimissä ollut tähän mennessä 2+2 uutta hipo-säädintä, 5 x CS 17.5, 4 x LRP 17.5, 12 x 5000/50c-akut, 30 x rengassarjat, niin huomataan, että säätimet, akut ja renkaat niitä kalleimpia panostuksia ovat olleet. Jos kerran vakioitu säädin määrätään, sitten se ostetaan: halvemmaksi se takuulla ensimmäistä investointiaan tekevälle tulee kuin meille, jotka joudumme dumppaamaan vanhemmat ja kalliimmat säätimet pois. Harmi tietysti mutta aina vakioluokka kallein taitaa olla.

29
TSS-10 -luokkaan kommentit:

-0-ennakot: ehdottomasti ok
-yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
-yksityyppisäädin: ei ok!
-maksimivälitys: ei ok!
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa!

Perustelut:
-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)

-Maksimivälitys veisi mahdollisuuden opetella yhden tärkeän säätöparametrin käyttöä. Täytyy kuljettajilla ja mekaanikoilla olla mahdollisuus polttaa kone ylivälittämällä, jos sellaisen riskin on valmis ottamaan.

-Maksimivälitys johtaisi akkujen merkityksen lisääntymiseen. Akkukulut ovat joka tapauksessa suuremmat jo nyt kuin koneista tai säätimesta aiheutuvat kulut.

30

Luokkakohtaisesti näyttää Kuusankosken kisan ilmotilanteen perusteella siltä, että
>TSM pysynyt suunnilleen ns. normitasollaan
>TSP jopa pienessä kasvussa kolmea viime vuotta verrattaessa (28 > 29 > 33)
MUTTA
>TSS osallistujamäärä on vähentynyt selvästi kolmea viime vuotta verrattaessa (44 > 32 > 24). Vuonna 2012 mukana näyttäisi olevan vain 4 kpl "seniorimpeja" kuskeja, kun ikärajan poistuessa 2010 yli 18 v. kuskeja oli noin 20.

TSS-luokka pari vuotta sitten (2010) meni ihan höpöttelyksi, kun samaan aikaan kun ikärajasta luovuttiin otettiin käyttöön (vapaat) dynaamiset ennakot. Pelkkä ikärajan poisto olisi riittänyt ja varsinkin uusille junnuille vauhtia oli selkeästi liikaa. Kokemukset olivat joillekin hyvät, joillekin vähemmän hyvät, mutta varmasti viime vuoden ja tämän vuoden yli 18v. osallistujamäärien vähenemiseen vaikuttaa siirtyminen takaisin nollaennakkosäätimiin. Tämä siirtymä 0-ennakoihin sinänsä oli vakioluokassa ainoastaan tervetullut, mutta monelle "ikämiehelle" ajatus vauhtien putoamisesta ei ilmeisesti ollut hyväksyttävissä. Harmi sinänsä, sillä viime kaudellakin ajettiin tosi hyvä vakiosarja ja aika tasaisin vauhdein ihan kärkiparia lukuun ottamatta. Vakioluokan kympin kärjessä ajetaan erittäin kurinalaisesti ja kehittyneellä otteella, jotain josta porossa olisi syytä ottaa oppia. Turhaan yli 18v. kuskit vakioluokkaa hyljeksivät, sillä tarjolla olisi hyvää ja erittäin opettavaista kisaa, mutta poron puolelle suurin siirtymä on näköjään tapahtunut. Toisaalta ihan luonnollista, mutta en nyt vakioluokastakaan osaa kauhean huolissaan olla. Meitä pappoja ei ole liiemmälti mukana, eli jos parikymmentä junnua on mukana, on se minusta ihan hyvä alku. Kunhan samoissa säännöissä pysytään useampi vuosi, alkaa varmasti uutta väkeä taas tulemaan mukaan.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 8