Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rMa

Sivuja: [1] 2
1
Englannista näköjään vielä löytyy noita muovisia putkia:
https://www.wickes.co.uk/FloPlast-RPS2-5W-Square-Line-Downpipe---White-65mm-x-2-5m/p/432025

2
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 31.01.20 - klo: 22.13 »
Pari GT2000-kisaa ajaneena ja useamman sivusta seuranneena olen hieman eri mieltä. Viimeisimmän sukupolven säädettävän ennakon 21.5T moottoreissa on potkua ja hintaa ihan eri malliin kuin parin vuoden takaisissa. Toki on ihan itsestä kiinni miten paljon haluaa rahaa käyttää mutta moottorivalikoimaa rajoitamalla vältetään kaikilta turha rahanmeno uusimpiin kalleimpiin moottoreihin ja voidaan jättää spekulointi moottorien paremmuuksista.

Nykyinen stanumotti maksaa uutena 56€ ja edellisestä käytettynä ei pitäisi joutua maksamaan yli 30€. Vauhti hieman putoaa nykyisestä ja samalla mukavasti tasoittaa kisaa 17.5t moottoroituihin etuvetoisiin nähden. Raision Stanukunkussa toinen kahdesta etuvetoisesta kisaili tasaväkisesti keskikastin nelivetojen kanssa. Olisi varmaan ollut hyvin lähellä kärkikolmikkoa jos korina olisi ollut joku muu kuin korkea yläpainoinen hatchback joka poti kaatumatautia pääsuoran jälkeisessä nopeassa kaarteessa.

3
GT:n B-finaalissa oli eniten nopeus- ja taitoeroja. Osumia tuli enemmän kierroksella ohituksissa kuin noista ajovirheistä johtuvista väärään suuntaan menoista. Kun profiili oli tehty vielä vähän enemmän minit mielessä se saattoi ehkä olla turhankin haastava gt-autoille. Kyllä minä näkemäni perusteella annan tuomareille puhtaat paperit. Kaikkea ei voi nähdä eikä siten tuomaroida. Itsellä tasan yhden FTT-kisan tuomaroinnista kokemus ja sanomista tuli sielläkin. Epäkiitollista hommaa tuo tuomarointi, harvoin tulee kehuja. Ei voi kuin kiittää niitä jotka siihen hommaan lupautuu.

Sitten itse kisaan: lähdin laina-autolla kokeilemaan millaista kilvanajo on M-comp luokassa. Alku meni ihmetellessä että miten tällaisella muka pystyy ajamaan. Säätäminen ei tuntunut juuri kellossa näkyvän vaikka ajettavuus vähän paranikin. Finaaleihin mennessä auto oli kuitenkin jokseenkin ajettava mutta silti vaan kärkikuskit meni karkuun. Onnittelut nopeimmille ja kiitokset myös muille kilpakumppaneille!

#47 Rami Maikola

4
Radiolaitteet / Vs: Spektrum DX3/S/R
« : 13.12.18 - klo: 11.25 »
AUX liitäntään.

5
Vastaanpa heti minuun kohdistettuun kysymykseen :
On aiwan eri asia ajaa sensorillisella moottorilla kuin sensorittomalla siis ohjelmoinnin kannalta..... Takavuosina aikanaan , kun VTR:ää ajettiin 17,5T koneella (ennen 0-ennakkosäätimiä) oli käytössä säätimiä , johon sai mitä ihmeellisempiä ennakkovirityksiä .... vauhtiero oli huima ...... ja kaikkea muuta kuin tasapuolinen. Silloin ohjelmointia oli mahdoton todeta säätimestä ......
Sensorittomana säätimestä kaikki saavat ulos juuri ne tehot mitkä siinä on vakiona saatavissa ...... eli tässä tapauksessa on turhaa verrata Comp vs. FWD.

Että näin.

 :cool:  Barbie  :cool:

Ensinnäkin anteeksi täältä sivusta heitetty kommentti kun en itse näitä luokkia aja.

Compin moottorista - eihän mikään estä ajamasta sensorittomalla säätimellä vaikka moottorissa sensori onkin? Esim.
Speedpassion V3.0 13.5R 3100kV
Turnigy TrackStar 13.5T 3040KV
Hobbywing XERUN Bandit G2 -13.5t 3000kV
LRP X20 13.5T 3050kV
Hintahaarukkaa on laidasta laitaan mutta ainakaan tuota Speedpassionia ei ole hinnalla pilattu.

Toisaalta Ruusperin ehdottama yksityyppicombo Justock tyyliin kyllä tekisi hommasta helppoa. Kun ei ole mitään säädettävää kaikki on sähköjen suhteen samalla viivalla.

6
Tulokset / Vs: Stanukunkku X tulokset!
« : 02.01.17 - klo: 15.11 »
Kiitokset koko järjestäjäporukalle ja kilpakumppaneille omasta ja muun RaumRC porukan puolesta! Tämä taisi meille olla kuudes vuosi Stanukunkussa ja jatkoa varmasti seuraa.

Reedy Race tyylinen formaatti oli mielestäni mukavaa vaihtelua perinteiseen verrattuna. Toivottavasti saa jatkoa tulevina vuosina!

7
Kiitokset myös omasta puolesta kaikille kisailijoille ja järjestelyihin osallistuneille.

En päässyt Korialle joten omalta kohdalta  tämä oli eka GT12-kisa. Alku oli tosi hankala, auto ei ensin kääntynyt omaan makuun riittävästi ja sitten mentiinkin jo yliohjauksen puolelle. Viimeisessä alkuerässä auto alkoi vihdoin toimia ja finaaleissa pääsikin sitten nauttimaan kunnon kilvanajosta.  A-finaalissa kolmen kärki näytti alkuun menevän ihan omaan tahtiinsa joten lopputuloksissa kolmas sija oli mukava yllätys.

Vesalle vielä hatunnosto mattoautojen stokkiluokan elvyttämisestä, GT12 on loistava sisäänheittoluokka mattoautoiluun mutta silti riittävän nopeavauhtinen kunnon kisailuun.

Rami Maikola #21
RaumRC

8
Onlinestreaming: http://goo.gl/7qtT95

9
Herätty on ....
Voiskos olla mahdollista, että "pitkämatkalaisille" olis pöydät järjestäjän puolesta ... ku esim. me kolme (Lahdesta) tullaan yhdellä kulkimella ja ei sovi,ei mahdu pöytii mukaan .....

-Barbie-

Kaikille vieraileville kuskeille löytyy tuolit ja pöydät nykyisellä ilmoittutuneiden määrällä. Pitkänmatkalaiset on etusijalla jos kuskien määrä tuosta vielä paljon kasvaa. Jatkojohto kannattaa varuulta ottaa mukaan.

10
SP:n Competition V3.0 koneissa on irroitettavat plugit moottorin päässä. 21.5T näyttäisi olevan kotimaisella kauppiaalla hyllyssäkin, ehkä sitäkin voisi testata?

11
TBLE-02S maksaa Racingfactoryllä 50€.

12
...
Jos tämän hiilikoneella comppia väännön aloittaja ajaa VIRI turistia FTT SM sarjassa, niin onkohan classic nyt ihan oikea luokka kerhokisoissa? Tarjolla olisi pikkasen kovempiakin luokkia, johon pienillä muutoksilla se PRO-VIRIkin tai mini kävisi... :shocked:

M.Porkka RC harrastelija

Minä(kään) en ollut lähdössä ajamaan classicia, comppia meinasin ajaa kunnes tajusin että moottorit on rajattu pelkkiin harjattomiin. Olisi ollut mukava haastaa comppikuskit antiikkisella moottorilla... No, tuli muita menoja keskelle päivää joten en olisi kuitenkaan päässyt osallistumaan. Päädyin sitten myymään auton eteenpäin ja sillä ajettiinkin E-joen kisassa Classic luokassa menestyksekkäästi. Yhden kisan takia tuskin olisi tullut kuitenkaan hankittua comp mottia.

Viime kisan osanottajamäärästä ja tässäkin ketjussa olevista viesteistä päätellen Classic luokalle on tilaus joten hieno homma että sitä on edelleen mahdollisuus ajaa. Jos vielä itse lähden kerhokisoihin niin todennäköisin luokka on sitten tuo comppi, takavetoisena. Enpä sulje pois VTR luokkaakaan vielä, sen verran tiukkaa kilvanajoa oli viime kisassa.

Kisojen finaalit katsoneena meininki oli juuri sellaista kuin mainitsitkin, tiukkaakin tiukempaa kilvanajoa mutta naama näkkärillä. Pakkohan tuonne on jossain luokassa päästä sekaan!

t. Rami

ps. Offtopic: kun tuo FTT nyt vedettiin esiin - itselle niin kuin kerhokaverillekin oikeampi luokka olisi varmaan poro tai stanu. Uuden Stanun vauhti vaan ei nyt tuntunut kiinnostavalta ja sunnuntai-iltamyöhään kotiin ajelu kisoista kun maanantai on työpäivä...ei kiitos! Onneksi virin perällä on reilusti tilaa. Ja sitten takaisin asian... mini säännöistähän tässä oli tarkoitus keskustella?

13
Eurorc.com / Vs: Anna Palautetta EuroRC:n toiminnasta
« : 10.01.15 - klo: 22.18 »
Mahtaako sällit nukkua lainkaan? Tuli itsekin hierottua kauppoja vielä tunti puolen yön jälkeen. Kiitokset Niko ja Axel, kyllä teidän kanssa homma hoituu. Loistavaa asiakaspalvelua.

t. Rami

14
Yhden Minin kokemuksella muutama aloittelijan kommentti. Ostin Mini Cooper M03 RTR auton ajatuksena ajaa mahdollisesti muutama kerhokisa. Sitten tutustumaan sääntöihin.

Mutta eihän tuolla saakaan ajaa missään kisoissa? Lyhyt kori(35€ huh huh), sliksit, ajoon... hittolainen, tulipa vaikea ajettava. No eipä siinä mitään, laitetaan vielä öljyiskarit(mitäs öljyä näihin pitäis laittaa, entä jouset?) ja diffin kiristyssarja. Nivelvetarit. Kuulalaakerit totta kai. Ja painoja. Ja M05 ohjauspalat. Alumiinisena niin kestää ajoa. Niin ja sliksit tarvii kuulemma pitoainetta, RTR radiaaleilla pärjäsi joten kuten ilmankin. Mitäs tässä jäikään eroksi comp miniin? Helppous(?), moottori ja säädin... mutta kun niillä ei saa ajaa compissa?

Satasen RTR kitin päälle meni rahaa n. 150€. Ajettavuus säätämisen jälkeen ehkä himpun parempi kuin pitkäakselivälisenä RTR versiona. Kolme kymppiä tuosta olisi voinut säästää jos olisi jättänyt ohjauspalat ja vetarit hankkimatta.

Kun auto nyt on jo melkein comp niin miksi sillä sitten pitäisi ajaa eri luokassa? Hiilimoottorien sallimisesta compiin tuskin olisi mitään haittaa. Moottorin ja säätimen voi sitten vaihtaa harjattomaan kun siltä tuntuu. En usko että kukaan ensikertalainen kuvittelee ajavansa heti voitosta. Oman tasoista ajoseuraa löytyy varmasti, ja samalla kalustolla pääsee sitten heti vertaamaan omaa vauhtia kärkikuskeihin. Rookiekuskeja ja etenkin junioreita voitaisiin varmasti motivoida toisinkin, esim. voitaisiin jakaa omat palkinnot ja sarjapisteet kuten FTT sarjan stock luokassa tehdään (nuortenmestaruus).

t. Rami, vielä toistaiseksi minikisaneitsyt

15
Tulokset / Vs: Länsirannikon Stanukunkku 2014 tulokset
« : 29.12.14 - klo: 14.30 »
Kiitokset järjestäjille ja kilpakumppaneille mukavasta kisapäivästä! Ensi kerraksi pitää järjestää kalustoa ja vapaata myös sunnuntaipäivälle, yhden päivän ajot ei vaan tunnu riittävältä kun Stanukunkusta on kyse!

t. Rami Maikola

16
RC-kerhot ja -radat / Vs: Sisäratahanke Kauhava/Lapua
« : 17.12.14 - klo: 22.59 »
Hienoa että saatte homman alulle! Raumalla ajettiin kolme talvea 200 neliön mattoradalla, jotenkin sinne mahdutettiin turisteille ja mattoautoille sopiva rata. Eiköhän tuohon tilaan saa ihan kelpo radan krossareille kun vauhdit ei ole ihan yhtä kovat. Radan kasaamiseen menee varmaan alkuun aikaa mutta muutaman harjoituskerran jälkeen sujuu jo nopeasti rutiinilla. Raision lukiolla muutaman hengen porukka tekee lähes viikottain 300 neliön radan reiluun tuntiin ja radan purku tapahtuu puolessa tunnissa.

Nyt vaan ajot pystyyn ja kasvattamaan harrastajaporukkaa!

17
Schumacher / Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 14.12.14 - klo: 13.03 »
Yksi tai kaksi supaa on vielä Rauman porukalla ajossa, lähinnä kerhoautoina esittelykäytössä ensikertalaisille. Porukka on siirtynyt muiden autojen pariin: Mini, VTR, FWD, turistit. Supan kanssa joutui aika paljon säätämään renkaiden kulumisen ja rataolosuhteiden mukaan. Riittävän kesyllä moottorilla (17,5T) säätämisen tarve on vähäisempää ja ajettavuus ihan ok. Diffi parantaa myös tilannetta. Uutta Supaa ei ainakaan meidän porukalla ole.

18
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 09.12.14 - klo: 21.46 »
Kiitokset tarkennuksista.

Ajatuksena oli ottaa vanha asson 12R5 ja muokata siitä formula.. Uusiksi menisi eturipustuksen lisäksi ainakin pohjalevy(kavennus) ja jonkinlainen ylädekkikin pitäisi varmaan lisätä. Helpommalla varmaan pääsisi ostamalla valmiin auton. Säännöissä mainittujen lisäksi ainakin Yokomolla, Speedpassionilla ja viimeisimpänä Xraylla formulat mallistossa eli valikoimaa kyllä riittää.

ETS säännöissä on muuten erikseen kielletty etuiskarit, mikäs on raadin kanta näihin?

19
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 09.12.14 - klo: 19.56 »
Yritin etsiä Suomen kerhokisoissa noudatettavia sääntöjä. Tämän keskustelusäikeen alussa oleva linkki vie 2012 päivättyihin sääntöihin, myöhemmissä viesteissä viitataan ETS sääntöihin. Nykyisissä ETS säännöissä ei ole rajattu sallittuja runkoja mutta pohjalevyn muoto, auton leveys, kori ja jousituksen kiinnityspisteet on säännelty.

Millä säännöillä Suomessa mennään? Onko mahdollista rakentaa kisalaillinen auto itse esim. vanhaa mattoautoa aihiona käyttäen?

20
Kaikki luokat ajetaan. Isommassa porukassa ajelu on aina mukavampaa joten laittakaahan ilmoittautumisia tulemaan!

21
Kiitokset myös RaumRC:n tiimiltä. Tuomarointi, rataprofiili, kuulutukset, kilpakumppanit, katsastus, kilpakumppanit, pizza, pelkkää plussaa! Harmi ettei porukkaa ollut enempää, puitteet ja järjestelyt oli kuitenkin viimeisen päälle!

22
Team Associated / Vs: Team Associated tc6.1
« : 07.01.14 - klo: 21.43 »
Asso julkaisi uuden mallin TC6.2 marraskuussa. Suomessa Assoa myy rcm.fi mutta turistia ei ainakaan tällä hetkellä ole valikoimassa, jonkin verran varaosia on kaupassa. Jenkeistä autoa saa ainakin Amainhobbiesilta ja Tower Hobbiesilta sekä honkkarista RCMartista. Euroopasta ei uusinta mallia taida vielä saada.

TC6.1WC voisi olla hyvä ostos jos jostain tarjouksessa tai käytettynä löytää, uusin malli tietty on aina se paras :)

23
Team Associated / Vs: Team Associated tc6.1
« : 02.05.13 - klo: 13.03 »
Laskeskelin tuota joskus ja jos kaikki uudet osat vaihtaa  niin hintaa tulee enemmän kuin puolet uuden auton hinnasta, uuden kapeamman worlds car pohjalevyn kanssa jopa aika lähelle uuden auton hintaa.

Osien yhteensopivuus on kyllä aika hyvä mutta en lähtisi vanhempaa mallia päivittämään kuin ehkä vaihtamalla taakse ratasdiffin ja pohjalevyksi worlds car version. Tukivarret sopii heittämällä, vanhat casterpalat ja hubit saattaa tällöin vaatia shimmausta. Jos ottaa käyttöön kaikki uudet  alustan muoviosat (hubit/casterpalat/ohjauspalat) saattaa vanhojen vetarien käyttö vaatia kikkailua sillä uudemmassa mallissa on 5x10mm laakerit vanhemman 6x10mm sijaan. Kaikki alumiiniosat on samat TC6:ssa ja TC6.1:ssa, worlds car mallissa on jotain eroja mutta kaikki sopii kuitenkin myös vanhaan.

24
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: TULLI?!
« : 21.02.13 - klo: 22.40 »
Osaisiko joku sanoa, onko se tullausilmoitus mahdollista saada jotenkin elekronisena? Minulla on postissa eposti sopimus, mutta silti se paperi tulee kotiin. Tuo säästäisi ainakin päivän siitä tavaran tullaamisen ajasta.
Tein tullauksen netissä heti kun näin postin seurantakoodilla että oli mennyt tulliin. Tullin asiakaspalvelun mukaan olisi pitänyt odotella sitä ilmoitusta mutta kyllä tuo yksi paketti ainakin meni ihan sujuvasti tullauksesta läpi.

25
Radiolaitteet / Vs: Spektrum DX3/S/R
« : 18.02.13 - klo: 12.28 »
Spektrumin model matchin idea on että vastari bindataan ohjaimen tiettyyn muistipaikkaan ja saadaan tällä estettyä vahingossa väärillä asetuksilla ajaminen. Kahteen ohjaimeen bindaaminen samanaikaisesti tuskin onnistuu.
Jos vastarissa ei ole nappia bindausta varten sen voi asentaa bind plugiin niin autojen vaihtaminen ohjaimelta toiselle käy nopeasti.

26
Ekat kisat takana ATAK/UA / RaumRC:n porukalla. Pidon kanssa oli odotetusti ongelmia kun ei oltu koskaan ennen Tikkurilan matoilla käyty ajamassa mutta tulokset oli siitä huolimatta paremmat kuin ehkä etukäteen pelättiin. Rataprofiili oli mukavan haastava mutta pienellä radalla treenanneille hyvä kun vauhdit ei päässeet liian korkeiksi.

Omasta ja muun porukan puolesta kiitokset:
+ Jerzille, pöperöistä ja lämpimästä huolenpidosta - löytyihän sieltä vielä yksi assomies porukasta vaikkei kisassa ajanutkaan!
+ Katsastajille, todella ammattitaitoista ja nopeaa toimintaa.
+ Ajanotolle ja selostukselle, loistavaa hehkutusta ja hienoa kun pysyi hyvin ajan tasalla missä mennään. Pienet numerosekoilut alkuerissä otan täysin omaan piikkiin.
+ Kanssakilpailijoille, alkuerissä sai tilaa hyvin jos sille oli tarvetta ja finaalissa ajettiin siististi. Poron D-finaalissa ajaneista erityisesti Anttoselle tiukasta ja rehdistä kisasta, oikea mies vei lopulta voiton! Ensi kerralla on sitten revanssin paikka!
+ Länsirannikon porukoille mukavasta varikkoseurasta.

t. Rami
TSP-10 #43

27
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT-stanukoneiden laatu
« : 20.11.12 - klo: 07.54 »
Koneongelmia on ollut ainakin: Pesosella, Malisella, Laipiolla, Öhmanilla, Söderholmilla. Erikssonista ja Maikolasta en tiedä.
Kaksi kisaa, Laukaalla sisällä mentiin sillä ainoalla moottorilla mikä oli kun ei ollut paremmastakaan tietoa. Ugissa kokeilin kolmea eri moottoria kun tuntui että joko sisälenkillä tai ulkolenkillä tuli vauhdeissa suorilla turpiin vaikka teki mitä välitysten suhteen. Kolmas moottori oli selvästi muita pirteämpi, silläkin alkoi jo viimeisissä lähdössä olla starteissa rykimistä. Kaksi muuta oli tasaisen vaisuja, ilmeisesti edellisen talven aikana jo väsytettyjä.

t. Rami Maikola

28
Team Associated / Vs: Team Associated tc6.1
« : 09.11.12 - klo: 11.14 »
Pari kertaa nyt WC:llä käyty ajamassa ja kyllä tuo vaikuttais vanhaan autoon, TC6 kavennetulla pohjalevyllä ja ratasdiffillä, verrattuna nopeammalta. Suoraan pakettisetupilla ajettavuus oli jo aika hyvä ja omat rataennätykset meni uusiksi vaikkei oma ajaminen kovin hääppöistä ollutkaan.

Pohjalevy on 81mm leveä lukuunottamatta etummaisen akkukiinnikkeen kohtaa jossa leveyttä muutama milli per puoli enemmän. En osaa sanoa kumpi vaikuttaa enemmän, kapeampi pohjalevy vai FT malliin tulleet jämäkämmät tukivarret ja muut alustan osat mutta  tällä uudella pääsen kyllä lujempaa.

29
Schumacher / Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 25.10.12 - klo: 08.09 »
Raumalle tuli näitä autoja 15 kpl. Muutamia autoja on jo saatu ajoon ja tuo etupään liiallinen pito näyttäisi olevan näissäkin pieni ongelma. Omaan autoon asensin mikroservon ohjeista poiketen koritolppien väliin. Linkkien kulmat ei sitten olleet ihan ohjeiden mukaiset mutta tuloksena oli enemmän ackermannia kuin ohjeiden mukaan joka rauhoitti etupäätä sopivasti, auto ohjautuu riittävästi olematta yliohjaava. Peräpito parani kun siirsin takajouset leveimmälle paikalle, ilmeisesti ulkorenkaalle tulee paremmin painoa joka auttaa kun jäykällä akselilla kuitenkin kaarteissa jomman kumman renkaan pitää luistaa. Lisäksi jätin takapään linkeistä kaikki o-renkaat pois.

Meidän on tarkoitus ajaa ilman pitoaineita, lisäksi sovittiin että ainakin alkuun kokeillaan ajaa ilman diffiä ja takasiipeä. Pienellä radallamme tuo näyttäisi toimivan lukuunottamatta pääsuoralle tuovaa sweeperiä jossa peräpito irtoaa jos yrittää liian rajusti kiihdyttää.

Melkoista kolinaa tuo ajaminen on ollut ajoittain mutta renkaat on toistaiseksi ainoa mitä on saatu rikki, kestävä peli siis.

30
Olen tuosta sitoutumiskriteeristä täysin samaa mieltä. Mutta jos verrataan TSP:tä muihin pitäisi mielestäni ottaa myös huomioon että kisoja oli puolet vähemmän.
Pelkkien talvikisojen perusteella TSS ja TSP ovatkin aika tasoissa, toisaalta kolme sitoutunutta talven TSP kuskia näkyvät olevan sitoutuneita myös TSM luokassa koska siirtyivät kesäksi ko. luokkaan ja ajoivat myös siellä vähintään 2 kisassa.

Osuipas sopivasti tuo yksi kisa talvessa/kesässä kommenttisi omalle kohdalle ja toinen näistä oli vielä kotikisa. Oli kylläkin omalta kohdalta ihan ekat kisat ikinä, jostainhan tuo kisaaminen pitää aloittaa. Tulevan kauden TSP-10 luokan kisoja olisi tarkoitus kiertää myöskin kesällä jos sellainen mahdollisuus suodaan.

Sivuja: [1] 2