VIHTI miniland

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - APK

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 28
1
Ostetaan / Sanwa m11x
« : 31.03.20 - klo: 09.24 »
Lojuuko nurkissa kulunut, tai jopa osittian rikkinäinen Sanwa m11x lähetin? jos käyntiin lähtee, ja hinta sopivan pieni, kiinnostaa!

laita yv tai myydaan[ät]bastu.net

2
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kauhava-Kärppämäki krossirata
« : 22.03.20 - klo: 23.18 »
Terveisiä radalta!

Tänään aloitettu radan talkoilut kaudelle 2020. Tulossa on uusien hyppyreiden (3-4kpl) viimeistelyä/tekoa, savella radan kuoppien täyttöä ja jyräystä. Nämä hommat etenee kun routa sulaa pois.

Rata ei ole nyt ajokunnossa vielä, toivottavasti saadaan huhtikuun aikana hieman maansiirtokalustoa paikalle niin sitten saadaan rataa ajokondikseen.  Tulossa kerhoiltoja, ja suunnitteilla on ollut tutustumisiltoja myöskin - niistä lisää myöhemmin (ottaen huomioon Korona-viruksen tuomat vaikutukset).

3
1:8 krossirenkaita:
Erittäin vähän ajettuja Proline Holeshot X3, HB Megabite Red renkaita. 1-2 akkua ajettu per sarja. 30e/sarja
kuvat:
https://img.aijaa.com/b/00550/14788535.jpg
https://aijaa.com/4ZuqJW


6.5 moottori:
Team Orion Ultimate Stock 6.5T 1S moottori, mattoauton C-12 luokkaan blinkynä sopiva moottori. Olen tällä myös ajanut 2s 1:10 nelkulla ja kokeillut että toimii niinkin. Hp. 40e


Tavarat Seinäjoella, mutta posti ja MH kuskaa

YV tai myydaan[at]bastu.net tai o4o7431655

4
Myydään RC-autoja / Myydään Xray XB4 2016 4WD krossi
« : 17.03.20 - klo: 08.31 »
Team Xray XB4 “2017”

Myynnissä 2016 vuoden mallin XB4 1:10 neliveto sähkökrossi, joka päivitetty pääpiirteittäin  2017 malliseksi:
-2dot jouset joka nurkassa
-2017 hiilari keskijäykiste akun ja moottorin väliin
-kelluva servoteline
-aluohjauskelkka
-12mm 0-hexit
-hard sivuponttoonit ja medium keskijäykisteet. Muut muoviosat medium
-mukaan myös medium  sivuponttoonit
-autossa keskidiffi paikoillaan, ei ollenkaan slipperiä

Auto on vuosimallista huolimatta mainiossa kunnossa, ja pidetty säännöllisesti huolta vaihtaen kuluvat osat (laakerit, vetarien 3mm pinnit, pallokupit jne). Diffien ulostulot hyvässä kunnossa. Viime kesänä tuli ajettua vain M8e autolla ja tämä jäi hyllylle pölyttymään, myydään tarpeettomana.

Mukaan auto rullaavana, kori ja siipi, kuvassa näkyviä varaosia (tukivarsia, diffiboksi, diffin osia,ohjauspaloja, casterpalat, takahubeja, 81t keskidiffiratas, käytetty pohjalevy, iskarin varret 2+2 sekä o-renkaat…) rengassarja sisäkrossiin.
hp. 150e


Optiot, myydään vain auton kanssa/kun auto myyty myös erikseen:
-3uutta siipeä +15e yhteensä
-toinen keskidiffi, ajamattomat tuplanivelvetarit (2kpl), kuuladiffi + 40e
-erittäin vähän ajettu SRT LP servo + Hudy aluvarsi +50e
-Team Orion VST2 6.5 moottori +30e
-Sanwa RX-471 vastari +30e
-IP6000 Shorty akkuja +25e/akku
-monia erilaisia vakaajia, kysy
-eri levyisiä hexejä, kysy

Sijainti Seinäjoki

Auton voin toimittaa heti huollettuna Postilla tai Matkahuollolla. YV tai myydaan[at]bastu.net


Kuvat:
https://1drv.ms/u/s!Av-PNujqTB3-gctMnXeqT6oFiw0ElA?e=I6t29p

6
Tulokset / 1/12 EM 2020 Hollanti
« : 07.03.20 - klo: 11.21 »
Taas kisat menossa, kisapaikkana Sittardin Racing Arena Limburg. Ikävä kyllä ilmeisesti viimeistä kertaa kun joutuvat tilasta luopumaan.

Ikävä kyllä Koronaviruksen vuoksi, osanotto on jäänyt laihaksi.

Kisastriimiä jne:
https://www.youtube.com/watch?v=xqO6WHhLBcE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0GMlcvq5Ba-pYFd6hq46ztuvATRqM-z7USp7cJ3TAG6eMsoCrBrlXkvdE lauantai
https://www.youtube.com/watch?v=C96fDGCdPQg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1Wsy-E5EuvJ5apZ5cTDlRIxYrytJdd2l4iiWiUvpXqm2UkuPvJ022HP8E pe juttua

Tuloksia:
https://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/50682/250852
https://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/50682/250853

7
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 04.03.20 - klo: 08.41 »
Moottoriasia&minimipaino: 17.5T vapaa kone (pl. outlaw/sting) etuvetoon ja TSS-10 HW 21.5 (+miksei vanha Muchmore) nelivetoon. Etuvedon ajaminen ei ole moottorin edusta huolimatta helppoa vs nelikko - näin ainakin ymmärsin. Etuvedon "rampauttaminen" 21.5 koneelle äkkiseltään ajateltuna vie siitä hohdon. Ehkä pieni tehoetu 4WD nähden palauttaisi FWD kuskit radalle?
Painoehdotukset ok, tosin lainakalusto joka oli käytössä on hankala saada 1320g painoon etenkin jos kori jokin muu kuin Venom. Mutta autojen painojen suhteenhan kehitystä toki on tullut ja lowprofileakut auttaa vielä lisää.

Renkaat: Nykyinen rengas oli pieni pettymys, ei toki yhtä paha kuin VTR luokan renkaat ilman vöitä.
Ilmarako valmiiksi liimatuissa aika suuri? En muistanut kumipyöräkokemuksista / tai edes tiennyt kaikkia noita pidotuskikkoja niin siitä johtuen auto kippaili mollista sekä ajettavuus muuttui paljon erän aikana. Muutos voi tosin johtua mm. auton diffeistä, aina lämmittelyssä ja ekalla minsalla auto oli hyvä, loppua kohti yliohjaavampi.

8
ylemmäs päivitetty aikataulu ja erät. kommentit suoraan minulle. edit: järjestys vaihdettu, mini classic, gt ja sitten comp. edit2: korjattu nousufin pituus compille, sekä finaali ja ae määrä tarkistettu.

Kyselyjä tullut:
-pöydät ja tuolit: kuten kutsussa mainittu, ottakaa omat mukaan, radalla ei ole kiinteästi niitä. Muistakaa jatkoroikat ja varikkovalot sekä sopiva vaatetus.
-ruokailu: emme valitettavasti saa järjestettyä ruokailua. Kahvia myymme mahdollisesti. Jos tähän tulee muutoksia ilmoitan siitä. Omia eväitä, ja Vaasassa toimii myös Wolt kuljetuspalvelu. Samassa kerroksessa on VUAn puolella mikro ja jk/pakastin, selvitän onko siellä myynnissä jotain.
-radan rakennus to ja ei ajamista pe. Tarkoitus saada kaikki valmiiksi to. Ilmoitan kuinka saadaan ovia pidettyä auki, jos kuskit haluavat tuoda varikolle tavaransa jo pe illalla (omalla vastuulla)
-la aamuna avaamme ovet klo 07.xx, ilmoitan tarkan ajan myöhemmin. Takahissillä voi tuoda tavaroita ja autot siirtää sitten parkkialueelle.

Rataprofiilin loihti Kentsu ja uusi rata on myös imuroitu.
Ruokailuun ei ole uutisia.
La aamuna ovet aukeavat 7.10 paikkeilla ja tavaraa voi tuoda tavarahissillä 7.55 asti, sitten takahissin käyttö rauhoitetaan siihen asti kunnes finaalit ajettu.

Pe illalla radalla Jaakko asentaa kuulutuslaitteistoa ja ajanottoa. Kerrotaan siitä aikataulusta lisää päivän mittaan.

Radasta kuva, kiertosuunta vastapäiväään:
https://1drv.ms/u/s!Av-PNujqTB3-gd4HA-OJLkmz0IGX8w

Moi!  Rata saatiin eilen valmiiksi, ja aikatauluhaasteiden vuoksi aiemmasta tiedosta poiketen ratavarikko ei ole tänään pe auki. La aamulla klo 7:10 alkaen on. Tavarahissi käytössä 7.55 asti. Muistakaa viedä autot pois parkkialueelle tavaroiden tuonnin jälkeen.

Olen päivittänyt aikataulua vielä tänään ja eräjärjestystä GT osalta.

Tervetuloa huomenna la!

9
Laitoin jo Kyykällekin kyselyä olisko järkevämpi ajaa GT ihan yhdessä etuvedot ja nelkut? Alkuerät voidaan ajaa erikseen jolloin nähdään jo mukavasti dataa kierrosajoista eri alustojen välillä. Finaalit taasen voisi olla mukavaa ja mielenkiintoista ajaa yhdessä niin näkisi kerrankin kunnolla miten etuvedoilla pystyy neliveto ja vastaan ajamaan. Varsinkin kun lähes koko sarja kärki ei ole kisassa mukana niin alipainoiset etuvedot ei juuri sotke taistelua.
Ratkaistaan asia ohjaajakokouksessa kun treenien avulla nähty osviittaa fwd vs 4wd nopeudesta.

10
ylemmäs päivitetty aikataulu ja erät. kommentit suoraan minulle. edit: järjestys vaihdettu, mini classic, gt ja sitten comp. edit2: korjattu nousufin pituus compille, sekä finaali ja ae määrä tarkistettu.

Kyselyjä tullut:
-pöydät ja tuolit: kuten kutsussa mainittu, ottakaa omat mukaan, radalla ei ole kiinteästi niitä. Muistakaa jatkoroikat ja varikkovalot sekä sopiva vaatetus.
-ruokailu: emme valitettavasti saa järjestettyä ruokailua. Kahvia myymme mahdollisesti. Jos tähän tulee muutoksia ilmoitan siitä. Omia eväitä, ja Vaasassa toimii myös Wolt kuljetuspalvelu. Samassa kerroksessa on VUAn puolella mikro ja jk/pakastin, selvitän onko siellä myynnissä jotain.
-radan rakennus to ja ei ajamista pe. Tarkoitus saada kaikki valmiiksi to. Ilmoitan kuinka saadaan ovia pidettyä auki, jos kuskit haluavat tuoda varikolle tavaransa jo pe illalla (omalla vastuulla)
-la aamuna avaamme ovet klo 07.xx, ilmoitan tarkan ajan myöhemmin. Takahissillä voi tuoda tavaroita ja autot siirtää sitten parkkialueelle.

Rataprofiilin loihti Kentsu ja uusi rata on myös imuroitu.
Ruokailuun ei ole uutisia.
La aamuna ovet aukeavat 7.10 paikkeilla ja tavaraa voi tuoda tavarahissillä 7.55 asti, sitten takahissin käyttö rauhoitetaan siihen asti kunnes finaalit ajettu.

Pe illalla radalla Jaakko asentaa kuulutuslaitteistoa ja ajanottoa. Kerrotaan siitä aikataulusta lisää päivän mittaan.

Radasta kuva, kiertosuunta vastapäiväään:
https://1drv.ms/u/s!Av-PNujqTB3-gd4HA-OJLkmz0IGX8w

11
ylemmäs päivitetty aikataulu ja erät. kommentit suoraan minulle. edit: järjestys vaihdettu, mini classic, gt ja sitten comp. edit2: korjattu nousufin pituus compille, sekä finaali ja ae määrä tarkistettu.

Kyselyjä tullut:
-pöydät ja tuolit: kuten kutsussa mainittu, ottakaa omat mukaan, radalla ei ole kiinteästi niitä. Muistakaa jatkoroikat ja varikkovalot sekä sopiva vaatetus.
-ruokailu: emme valitettavasti saa järjestettyä ruokailua. Kahvia myymme mahdollisesti. Jos tähän tulee muutoksia ilmoitan siitä. Omia eväitä, ja Vaasassa toimii myös Wolt kuljetuspalvelu. Samassa kerroksessa on VUAn puolella mikro ja jk/pakastin, selvitän onko siellä myynnissä jotain.
-radan rakennus to ja ei ajamista pe. Tarkoitus saada kaikki valmiiksi to. Ilmoitan kuinka saadaan ovia pidettyä auki, jos kuskit haluavat tuoda varikolle tavaransa jo pe illalla (omalla vastuulla)
-la aamuna avaamme ovet klo 07.xx, ilmoitan tarkan ajan myöhemmin. Takahissillä voi tuoda tavaroita ja autot siirtää sitten parkkialueelle.

12
Ilmoittautumisaika päättynyt, mukavasti 33 kuskia.

Otan YV:llä tai epuarc@hotmail.com jälki-ilmoittautumisia vastaan 26.2 ke klo 18.00 asti.

13
Vielä reilu päivä aikaa ilmoittautua.
Mini Comp luokka tällä hetkellä suosituin

14
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 18.02.20 - klo: 08.09 »
Lähinnä olisin tarkistanut mitkä historiikkikorit vanhoista VTR ajoista käyvät.

Idea: nuo vanhat listat pitäisi saada ympättyä tuohon GT-2000 korilistaan, olisi helppo löytää.

15
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 17.02.20 - klo: 14.19 »
GT2000 Korilista

Huom! korilista on suuntaa antava eikä mitenkään ehdoton.

Bittydesign:

BDGT-190VNM Venom 1/10 GT body
BDG-190AGT Agata 1/10 GT body
BDFWD-190HCF HC-F 1/10 FWD body

Colt:

M2340 Mazda RX7
M2341 Nissan GTR


HPI:

190mm

#7314 Honda S2000
#7327 Nissan Skyline R34 GT-R
#7335 Porsche 911 Turbo
#7338 Honda Civic Coupe Si
#7340 Toyota Celica
#7341 Nissan Silvia S15
#7352 BMW M3 GT
#7373 Dodge Viper GTS-R 2003
#7382 Mazda RX-7 FD3S
#7383 Honda NSX GT
#7385 Nissan 350Z
#7388 Mazda RX-8
#7403 Mitsubishi Eclipse
#7399 Subaru Impreza
#17218 Nissan 350Z Greddy Twin Turbo

200mm

Mazda RX-8 Speed A Spec #7488
Chevy Corvette C6 #17503
Dodge Viper #7473
Porsche 911 Turbo 997 #17527
2005 Ford Mustang GT-R #17504
BMW M3 GT2 E92 #17548
PAGANI ZONDA F #17523
Nissan GT-R R35 Clear #17538
De Tomaso Pantera #17502
Porsche 911 Turbo Clear #7435
Ford GT #7495
Lexus IS F Racing Concept #17542
2010 Chevrolet Camaro #17543
Alfa Romeo 8C Competizione #17544
Porsche 911 GT1 #7038 Toyota MR-S #7466
Porsche Carrera GT #7487

Killerbody:

#48566 Toyota 86
#48575 Subaru BRZ
#48023 Chevrolet Camaro 2011
#48296 Alfa Romeo TZ3 Corsa
#48011 Chevrolet Corvette GT2
#48626 Nissan Skyline R34
#48627 Lexus RC F
#48091 Alfa Romeo 8C
#48001 Mitsubishi Lancer Evolution X

Protoform:

190mm

#1543-30 Cadillac ATS-V.R
#1544-30 Chevy Camaro Z/28
#1532-30 Chevy Camaro ZL1
#1557-39 Chevrolet Corvette C7.R
#1550-25 Ford GT
#1563-25 Chevrolet Corvette ZR1

200mm

#1548-30 Cadillac ATS-V.R


 

Tamiya:

#51270 Mazda RX-7
#51291 Toyota Supra
#51428 Nissan 370Z Endless
#51041 Nissan GT-R Xanavi Nismo
#51453 Nissan GT-R Sumo Power
#51473 VW Sirocco GT-24
#47357 VW Sirocco GT-24 Light weight
#47322 Ferrari 458 light weight
#51592 Ferrar F12 Tdf
#51541 Toyota TRD86 Gazoo
#51586 Honda Acura NSX Touring
#51534 MB SLS GT3
#51584 Nissan GTR R35 Motul
#47363 Honda NSX 2017
#47318 Lexus RC-F
#51543 Porsche 911 Carrera RSR
#51575 Subaru BRZ Sport 2014 (#51515)
#47344 Subaru BRZ light weight
#Subaru WRX STI NBR Challenge
#51494 Toyota 86 FR-S
#84332 Toyota 86 FR-S light Weight
#51497 VW Golf
#51421 Honda Civic VTI
#51258 Nissan Silvia S15
#51365 Nissan GT-R R32
#51340 Nissan GTR R35
#51519 MB SLS AMG GT3
#51375 Subaru Impreza Cusco Dunlop
#51246 Nissan Skyline R34 Nismo GT-R Z-tune

Vanhalta VTR ja FWD listalta löytyvät korit myös sallittu.
GT-2000 luokan korilistoista kysymys. Mistä vanhat FWD + VTR korilistat löytyvät? kerhokisat.fi sivusto ei enää ole toiminnassa, foorumihaku tuotti puutteellisia tuloksia sekä viittauksia kerhokisat.fi nettisivuihin.

16
FWD autoja koskeva kivat uutiset:
1.1250g minimipainoisella autolla mahdollista ajaa, moottori- rengassääntö ja muut säännöt ennallaan. Nämä kokeiluhaluiset kuskit eivät saa KerhoCup-pisteitä. Toive että myrcm ilmon yhteydessä kirjaa kommenttikenttään "1250g" jos haluaa niin ajaa.  Viimeistään aamun ilmoittautumisen yhteydessä täytyy kuljettajan ilmoittaa tieto jos ajaa 1250g kalustolla.
2. Jos FWD autoja väh 5, saavat he oman alkuerän ja mahdollisesti oman finaalin.

17
Lisäämme ilmoittautumislinkit pikapuolin, todennäköisesti jo tänään.

Radalla on nähty comebackia tekevä vato. GT luokkaan tulossa siis ainakin kova kuski paikallisesta seurasta  :azn:

https://bit.ly/2H9ak4V <-- tässä ilmoittautumislinkki

ilmoittautuneet näkyy tässä:
https://bit.ly/2HdtLtb

Lista 24.2 9.00:
GT-2000   Salminen   Teemu   FI       
GT-2000   Aava   Marko   FI       
GT-2000   Vatanen   Petteri   FI       
GT-2000   Louhi   Antti   FI       
GT-2000   Södergård   Kenneth   FI       
GT-2000   Södergård   Björn   FI       
GT-2000   Jani   Aalto   FI       
GT-2000   Kyykkä   Ari-Pekka   FI       
GT-2000   Kulkula   Petteri   FI       
GT-2000   Erkkilä   Taneli   FI       

Mini   Jansson   Kai   BW       
Mini   Jormanainen   Miika   FI       
Mini   Jormanainen   Niklas   FI   
Mini   Kankaanpää   Jukka   FI       
Mini   Juuso   Kankaanpää   FI       
Mini   Pynnönen   Pasi   FI       
Mini   Möttönen   Mika   FI       
Mini   Kallionpää   Rauno   FI       
Mini   Korhonen   Jani   FI       
Mini   Möttönen   Vesa   FI       
Mini   Raatikainen   Kalle   FI       
Mini   Hovi   Jani   FI   
    
Mini Comp   Jansson   Kai   BW       
Mini Comp   Vatanen   Petteri   FI       
Mini Comp   Jormanainen   Miika   FI       
Mini Comp   Kankaanpää   Jukka   FI       
Mini Comp   Pynnönen   Pasi   FI       
Mini Comp   Möttönen   Mika   FI       
Mini Comp   Jokinen   Timo   FI       
Mini Comp   Arponen   Tuomas   FI       
Mini Comp   Kallionpää   Rauno   FI       
Mini Comp   Korhonen   Jani   FI       
Mini Comp   Raatikainen   Kalle   FI

18
Lisäämme ilmoittautumislinkit pikapuolin, todennäköisesti jo tänään.

Radalla on nähty comebackia tekevä vato. GT luokkaan tulossa siis ainakin kova kuski paikallisesta seurasta  :azn:

19
Tulokset / 12 Tour sarjapisteet 2019-2020
« : 07.02.20 - klo: 10.19 »
   12Track Tour 2020               
                  
   C-12 SM 2020               
                               I     II   III    IV   3/4 yht
1   Vesa Yli                  100   100         200
2   Sami Salmela            76   82         158
3   Sami Munck            82   76         158
4   Tuukka Tiainen            72   69         141
5   Leo Hongisto            69   66         135
6   Panu Vehniäinen   90            90
7   A-P Kyykkä      90                 90
8   Taneli Erkkilä             72              72
9   Jukka Häkämies           66            66
10   Tommi Tirroniemi   63            63
11   Jaakko Huhmarsalo           63                   63
12   Tauno Meriläinen   60            60
                  
   GT-12               
                                I   II   III   IV   3/4 yht
1   Miikka Luhta           100   100         200
2   Janne Valtanen            69   90         159
3   Juha-Matti Heikkala    82   76         158
4   Jaakko Huhmarsalo    76   72         148
5   Aarre Sillanpää            66   60         126
6   Jyri Mäkelä            52   63         115
7   Eemeli Anttonen    90            90
8   Sakari Savilaakso      82         82
9   Ville Aalto                    72            72
10   Jani Mäkinen      69                69
11   Tauno Meriläinen   66                 66
12   Tommi Tirroniemi   63            63
13   Thomas Svartbäck   60            60
14   Esa Hintsala           57            57
15   Ilpo Koivisto           54            54
16   Olavi Tenno           50            50

Pisteet näkyvät selkeämmin liitteessä.

20
Oranssit mollat jota on monella paikkakunnalla, on aikonaan RCPisteen (Similöiden) aikana tilattu Takeoffilta. 2000 luvun alussa kenties? Muistaakseni joku 300-500kpl erä, jonka TakeOff teki.
Pitkäkestoisia ovat molliksi. Mattoautoille turhan korkeita.

rcmartista sai Yeah racingin matalia mollia joskus n. 10v sitten. Niistä touringauto ei juurikaan hidastu, mattoauto sopivasti niin ettei lähtenyt lentoon.

21
Laittakaa siis YV:t ja kisaa koskevat yhteydenotot minulle suoraan, ei EPUArc nimimerkille YV:tä.

22
Tulokset / Vs: 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 18.51 »
Näin ulkopuolisena mistään mitään tietävänä, niin ei noi modifiedit näyttäneet kulkevan mitenkään posketonta vauhtia. Itseasiassa ei näyttänyt yhtään vauhdikkaammalta suoralla kuin virituristi. Selostajakin puhui 50 mph vauhdeista mitä saavutetaan jo Hakkilan suoralla turistilla. Miksi siis on pitänyt modified luokkaa rajoittaa EFRAssa? Mun mielestä modified=vapaa moottori. Specciluokat sitten erikseen.
6.5 blinky tasoittaa kuskien nopeuseroja, vähentää virheitä ja kalustotappioita. Yhtä hauskaa se ei .ole, mutta ajaminen tasaväkisempää ja useampi pääsee  maaliin, ja ehkä mikä tärkeintä, lajin viri luokka helpompi aloittaa 65 kuin vapaalla koneella.  Nuo vapaat koneet tuolla teknisellä radalla ja kerrankin pitävällä sellaisella hämäävät nopeudelllaan/nopeudettomuudellaan.
useat ifmar kisat olleet joko surkeilla matoilla tai huonolla pitoaineella ja lopputulos ollut luistelurata js selviytymistaistelu olosuhteita vastaan.  suurin ero vapaa kone vs 6.5 on kiihtyvyys mutkasta ulos sekä aivsn huippunopeus, tilannenopeus voi siksi olla ,vapaalla koneella aivan järkyttävän huima mutta onhan kiilaa kiva toki kaasulla ohjata :D

23
Tulokset / 1:12 MM 2020 UK Milton Keynes
« : 10.01.20 - klo: 09.29 »
Aikataulu:
ke ovet auki ja katsastus
to treenipäivä
pe treeni + pari alkueräkierrosta
la treeni ja loput alkueräkierrokset
su finaalitreenit ja finaalit 3x


Kisassa on Vapaalla koneella (=3.5) Modified sekä 13.5 Stock luokka Blinky säätimellä - yksityyppi renkaat JFT A32 magenta eteen ja A30 Pink taakse. Taitaa olla myös yksityyppipitoaineena Spider Blue, mutta tuosta en ole varma.

Suomea edustaa 13.5 Stock luokassa Vesa Yli. Tässä kisassa sai kuskit osallistua luokista vain toiseen, eikä kahta luokkaa saanut ajaa.

Tässä saititi mistä kisaa seurata:
https://www.facebook.com/uk2020/
https://brca.org/uk2020
RC Racing TV vetää liven pe päivästä lähtien - lisään linkin tänne tai saa joku muukin laittaa
Heillä on myös kuskien haastatteluja
tulokset MyRCM https://www.myrcm.ch/myrcm/main?dId
  • =638&pLa=en&dId[E]=50100&tId=E&hId[1]=org


24
Kaivoin vanhoja viestejä näin kinkun sulattelun lomassa. Näissä paljon vinkkejä, etenkin Youtube videot varsin opettavaisia.

Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa  :azn:


Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
Tuossa viestissä on yhä kätevät välitystaulukot.

Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.

Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota  iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)

Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle  :wink:  :cool:
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä  :azn:
Nämä vinkit pätee myös.


Erittäin hyviä Youtube-kanavia ja videoita:

https://www.youtube.com/watch?v=uu9992UX9hM&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=95&t=0s diffin tuunaus, Yokomo painelaakeri hyvä ja halpa päivitys.
https://www.youtube.com/watch?v=-ct2L3KEkE0 perän oikaisu
https://www.youtube.com/watch?v=gq00eXAkwOo perus video kolikkojen avulla tweakin säädöstä
https://www.youtube.com/watch?v=QTnfxmE_k5Q&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=74&t=0s korin asennusta
 https://www.youtube.com/watch?v=epU8d-kgu3c&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=106&t=0s yksi tapa säätää sivujouset about kohdalleen
https://www.youtube.com/watch?v=gqxh7UXq5k4&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=153&t=0s keulan herkistelystä
https://www.youtube.com/watch?v=9qpQyzyT1Kg&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=155&t=0s renkaiden koko kannattaa mitata koko renkaan leveydeltä, eikä pistemäisesti yhdestä kohtaa
https://www.youtube.com/watch?v=suI3uKzmwew&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=175&t=0s perän ulosjouston asettaminen ja mittaus (itse mittaan pohjalevystä. olennaista on mitata samasta kohdasta aina)
https://www.youtube.com/watch?v=H8fuvVvaMqY&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=66&t=0s maavaran säädöstä. jos auton perä on mutkalla, sen huomaa maavaramittarilta takapään hiilarin "siipien" alta mittaamalla maavara. jos siinä on eroa 0.2mm tai enemmän (samankokoisilla takarenkailla) on perä mutkalla ja se on suoristettava (katso perän oikaisu video)

25
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.

renkaita on ainakin erc, taitaa olla myöa FutureRC varastossa. GT luokassa yksinkertaisesti JFT S40 eteen ja taakse S35, nämä vielä erikseen värikoodattu oranssilla raidalla.
C-12 luokassa esim. JFT A32 magenta eteen ja taakse JFT A30 pink tai A32 magenta on Suomen olosuhteisiin aina perushyvä valinta. Myös muilla merkeillä magenta &pink seokset ovat perushyvä valinta. Jos haluaa kestävyyttä,  kovemmat seokset kestää pidempään.
Riippumatta seoksesta,  renkaat on syytä vaihtaa joka hiittiin eri pyörät alle. Siinä on toki tekemistä, mutta parempi vaihtoehto kuin pidottaa samat renkaat pehmeäksi mössöksi usean peräkkäisen ajokerran välissä. Ajon jälkeen renkaat kannattaa jättää kuivumaan esim. Päiväksi avoimeen laatikkoon, eikä heti sulkea. Näin kumista ei tule mössöä (=alkuperäinen rengasseos on jo aika merkityksetön asia)

FullSpeedillä lienee olevan yhä kerhosorvi, jolla renkaat sorvata. Joku kokenut näyttämään miten niin pääsee jyvälle.
fakta on se, että mattoautoissa on renkaiden suhteen tekemistä (sorvaus, pidotus, renkaanvaihto) verrattuna esim. sisäkrossiin. Ajomäärät per ilta voivat siksi jäädä lyhyeksi. 2h aikana ehtii 3akkua ajaa hyvin, jos on yksi auto ja rutiinia tekemiseen.
Vaikka työtä teettääkin, itse tykkään näiden autojen ajettavuudesta sen verran enemmän kuin muista luokista matolla/sisällä että ajan mieluiten näillä  :cool:

]
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman  Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."

http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0

kisathan on siellä mihin ne anotaan, ja ketkä osoittavat kiinnostuksen järjestää SM kisa. 1-2kk sitten kyselin, ja silloin ei löytynyt puuhamiestä SM kisaq järjestämään Fullspeed radalla?

26

Ehdotan myös että FTT-osakilpailun yhteydessä Vantaalla ajetaan sunnuntaina ProStock -luokan lisäksi C12 ja GT12 -luokkien kilpailu ja tämä kilpailu toimisi samalla testikilpailuna sille että tulevina vuosina C12 ja GT12 ajettaisiin jälleen FTT-osakilpailujen yhteydessä.
Olen kyllä tietoinen argumenteista joita on tuotu esiin samojen ratojen soveltuvuudesta 1/10 ja 1/12
-luokkien autoille ja pitoon liittyvistä asioista. Ajoin ennen Vantaan FTT-kilpailua 215 kierrosta kilpailussa käytetyllä profiililla. Rata ei tuottanut itselleni ongelmia, ajaminen oli oikein miellyttävää. Perjantaina radalla ajettiin useamman kuskin toimesta C12 ja GT12 -autoilla yli tuhat kierrosta ja pito oli lauantaiaamuna kilpailun alkaessa hyvä.

Toivoisin luokkayhteyshenkilöltä vastausta ehdotukseeni, myönteistä tai kielteistä, jälkimmäisessä tapauksessa perusteltuna. Kommentoida saa tietenkin kuka tahansa, olen kuitenkin jo vanha mies, toivonkin siis asiallista palautetta.

Terveisin,

Sami Salmela
Kommentoin aiemmasta kokemuksista perustuen FTT tourin ja mattoautojen palauttamista samaan kisaviikonloppuun.

FTT sunnuntain aikataulu ja eräjako:
FTT sarjan sunnuntaille TSP-10 kaveriksi mattoautoluokkien lisäämisessä tulee helposti ongelmaksi/haasteeksi päivän piteneminen (2-3 eräryhmää C-12 8min/ryhmä, GT-12 5min eräryhmiä 2-3kpl) - päivät loppuisivat 19-20.30 väliltä ajamisen osalta, järjestevän seuran purkutalkoot siihen päälle ja kisoista kotiin ajo venyisi.
Kuljettajien välisten vauhtierojen puolesta 8-10 auton erät eivät ole hyvä ratkaisu lyhentää päivää, jos ajaminen menee pujotteluksi tai sitten selviytymiseksi kolareista.

FTT touring tyylinen rata mattoautoja ajatellen:

Toinen ongelma koskee ratoja jossa ajetaan suurin osa ajasta kaasu pohjassa kevyellä 1:12 autolla. Touring autoa sopivasti rankaisevat mollat ovat niin korkeita esteitä 50-70km/h kulkevan kevyen kiilan tilannenopeudella, että ulosajot ovat toki näyttäviä mutta samalla vaarallisia niin autoille kuin mahdollisesti nostajillekin - autot ja korit säpäleinä. Eikä ilmaa alleen ottavassa kiilassa juuri ole ohjattavuutta kun se radan pompusta tai mollasta irtoaa täydestä vauhdista ilmalentoon (kokemusta on!).
Tätä voi ratkaista osittain tekemällä vaihtoehtoisia profiileja (esim. hidastusshikaaneja) eri ajoluokkien välille sunnuntain osalta - ei tosin aina mahdollista toteuttaa profiilia kisaan, jossa vaihtoehtoiset profiilit olisivat mahdollisia. Tälläisistä radoista tulisi aina kuitenkin kompromisseja. Tai ehkä kokonaan uusi hitaampi profiili sunnuntaille? Tämä poistaisi TSM/TSS la ajamisen "tarpeen", jos kuskin oma tavoite on menestyä TSP-10 luokassa mahd hyvin.

TSP-10 ajaminen kiilalla pidotetulla FTT radalla:
Kun viimeksi ajettiin pelkkä C-12 (ei ollut stock luokkaa, GT luokasta puhumattakaan) TSP-10 sunnuntain aikana, pitourasta tuli kapea ja sen ulkopuolelle foam purua - tämä seikka oli ainakin osalle TSP-10 kuskeista, mistä tuli soraääniä.

Em. asioista huolimatta, itse ajaisin/kokeilisin FTT sunnuntaisikin kiilalla - jos vaan tällä tavalla saisi kiilaluokkiin lisää innokkaita ajamaan. En ihan tarkkaan muista, kuinka kilpailijamäärät C-12 osalta oli FTT tourin yhteydessä vs. oma 12tour. Mutta eiköhän tästä löydy dataa esim. sarjojen lopputulosten avulla.

Mattoautolla yleisesti ottaen on foamin pidon ja hyvän aerodynamiikan puolesta aivan ookoo mukavaa ajaa heikkopitoisella radalla, josta Sami mainitsitkin miellyttävänä kokemuksena.

27
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kauhava-Kärppämäki krossirata
« : 25.11.19 - klo: 22.18 »
Rataa koskevia uutisia!

Kuluneiden kausien perusteella, tuumattiin uudistaa rataa. Kesällä kokeiltiin jo vaihtoehtoista rataprofiilia, joka palveli myös pienempiä kuin 1:8 autoja paremmin. Tätä profiilia ajettiin heinäkuun alusta loppukauteen asti, ja myös positiivista palautetta profiilista tuli SC-cupin kisoista!

Nyt saimme paikalle sopivasti kaivinkonetta apuihin, ja monien rakastama&/inhoama kallistettu vaneriseinä sai kyytiä, sekä myös metallinen keskialueen hyppyri. Radan visioista osa saatiin toteutettua jo nyt, ja pääsuoraa ennen on tuplahyppyri ja matala nurkkahyppyri. Metallihyppyrin tilalle saatiin pöytähyppyri.

Radan suhteen touhu jatkuu taas keväällä talkoillen. Tiedossa on hyppyjen viimeistelyä ja pinnoitusta, sekä myös jossain vaiheessa kesää keinonurmen levittäminen hyppyihin keston vuoksi - tätä saimmekin myös tässä syksyllä radalle.

28
KerhoCup-ratasarja / Vs: Kilpailukalenteri keskustelu
« : 04.11.19 - klo: 19.18 »
EPUArc järjestää kisan Vaasassa Sokeritehtaalla helmikuussa. Pvm kanssa vielä mietittävää!
pistämme infoa heti kun saadaa lyötyä se lukkoon.

29
Koosteena:

2WD top3:
1. Spencer Rivkin AE
2. Davide Ongare AE
3. Yusuke SUGIURA Yokomo
Paras suomalaistulos Joona Haatanen 6.

4WD top3:
1. Bruno Coelho Xray
2. Dakotah Phend TLR
3. Michal Orlowski Schumacher
Paras suomalaistulos Joona Haatanen 12.

Nelkun tulokset:
http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/48506/241738

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 28