Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SepiMies

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9
1
Sähköautot / Vs: Carten M210R
« : 22.03.22 - klo: 19.27 »
Koska ei ole juuri Cartenista kokemusta, niin vastaan puhtaasti melko vastaavan auton (xpress xm1s) kannalta, kun alustana on matto. Edessähän xpressissä on spooli/lukko eli puhtaasti sen pohjalta sanoisin etudiffiin jotain hyvin jäykkää öljyä, tyyliin 500 000cSt - 2 000 000cSt. Taakse sitten jotain väliltä 3000cSt - 7000cSt oman mieltymyksen mukaan. Myös hobbyfactoryltä saattaisi saada vinkkiä mitä diffeihin kannattaisi laittaa. 5000cSt etudiffiin kuullostaa todella ohuelta, mutta kokeilemallahan se selviää. Ja nämä siis jos ajetaan tosiaan matolla "minitouringia". M210R plus mallissahan näkyy myös olevan spooli edessä jo vakiona.

2
Hiljalleen kiinnostaisi tietää onko tämä asia edennyt mihinkään ja mitä vaihtoehtoja on mahdollisesti tarjolla? Ei siis mitään painostusta, mutta kiinnostaisi vaan tietää.

3
Tässä kun on muutaman päivän seuraillut ennusteita ja kun ne ovat liikkuneet huonosta huonompaan, niin milloin ratkeaa ajetaanko lauantaina vai siirtyykö kilpailu sunnuntaille? Juuri tällä hetkellä jokainen säälähde ennustelee lauantaille vettä. Ennusteet on toki ennusteita, mutta...

4
Tulokset / Vs: Tulokset SC Winter Cup II Ulvila
« : 15.12.19 - klo: 21.24 »
Kiitokset kisoista järjestäjille. Olihan jälleen mukavat karkelot, missä kaikki toimi mainiosti.

Rata oli jokseenkin syheröinen ja vaikein millä on hetkeen tullut ajettua. Vaati ainakin itseltä melkoista keskittymistä pitää ajorytmi kunnossa tai muutoin kello tykkäsi kovin huonoa. Jostain syystä Ulvilassa on aina ollut tasainen ja hyvä pito, mutta tällä kertaa radalle muodostui melko selkeä ajolinja jolla oli syytä pysyä. Ajolinjan ulkopuolella käyminen kun vei jopa nelivedolta hetkeksi pidon pois.

Itse kisa lähti varsin tasaisesti liikkeelle ja erot olivat pieniä. Tuupissa Ylinen ja Hakala menivät totutusti todella kovaa ja muutenkin kärjessä oli varsin tasaista. Nelkussa taas Saarelainen oli todella vahvassa iskussa. Jostain syystä molempia omia autoja vaivasi pieni pidottomuus, mutta meinasin sen korjaantuvan kunhan renkaita vähän saa sileämmiksi. Alkuerissä Ylinen pisti sitten isoa vaihdetta silmään ja katosi horisonttiin. Itsellä ei aivan rytmi osunut kohdalleen, mutta kuitenkin 3. ruutuun. Nelkussa taas irtosi paalupaikka, muttei niinkään vauhdin vaan varmuuden takia.

Finaaleissa olikin sitten tilanteita, joita ahtailla sisäradoilla vaan väkisin tulee, mutta tiukkaa kisaamista saatiin silti ajaa. Tuupparin renkaat alkoivat pelaamaan paremmin ja paremmin, joten sai alkaa puristamaan lisää vauhtia vaikka kärki meni silti aivan mielettömän kovaa karkuun. Silti yhtä erää lukuunottamatta tasainen ajo riitti jopa tulosvertailuun voitosta, josta Hakala otti aivan ansaitusti voiton ~5s turvin. Nelivedossa sai ajaa aivan tosissaan Saarelaista vastaan eikä oma vauhti meinannut millään riittää. Onneksi oma varmuus oli paremmalla tasolla. Nelivedon renkaat eivät alkaneet missään vaiheessa kunnolla toimimaan, joten viimeisen 2 lähtöä ajoin molemmat luokat tuupin renkailla. BL parani 0.3s ja erätulos ~8s, joten ihan hyvä muistutus, että jopa minipinneissä on eroja.

Kiitokset vielä: TeknoRC, RC Rajala, EuroRC, HobbyFactory, RcCenter sekä HobbyLinna

-Mikko M. #1 ja #2-


5
Herätellääs tätä "jälkilöylyä" takaisin henkiin, jos vaikka joku muukin innostuis kirjottelemaan. Kisathan tuntuivat rullaavan melkoisen mukavasti noin kokonaisuutena ja kaikilla tuntui olevan mukavaa. Rataa ei tällä kertaa harkinnan jälkeen muutettu, jotta vältyttäisiin ikäviltä yllätyksiltä itse kisapäivänä (jokin hyppy ei toimi/nostajien paikat unohtuu/muodostuu autoja hajottava kohta/jokin muu kuviteltavissa oleva asia) ja jotta pito olisi mahdollisimman hyvä/tasainen. Pelkkään profiilin muuttamisen jälkeiseen siivoamiseen kun uppoaa tunteja.

Itse ajaminen rullasi mukavasti ja vauhti oli hyvällä tasolla, kunnes tupparista porsi vaihteisto ekassa finaalissa. Onneksi erää oli siinä kohtaa jäljellä noin 30s, joten auton sai varovarovasti tuotua maaliin asti ilman DNF:ää. Pikapikaa varaosat sisään tyylillä "on tää diffi sormissa suht saman tuntuinen ja slipperin ehtii säätään myöhemmin" ja radalle. Noh auto oli jokseenkin vikuroiva ja vaikea ajaa loput erät, mutta pienellä tuurilla voitto napsahti. On se 7min pitkä aika yrittää ajaa kovaa autolla, minkä perä lipsuu joka paikassa sinne tänne. Eikä kahta luokkaa ajaessa ole juuri ylimääräisiä minuutteja varikolla korjata säätöjä.

Mutta tästä jatketaan sitten taas Ulvilassa.

Kiitokset: Tekno RC, EuroRC, HobbyFactory, RcCenter sekä Rc Rajala.

-Mikko M. #1 ja #2-

6
Mukana tottakai:

Mikko Maula

SC4-10 #1
SC2-10 #2

7
Hiukan ehkä mennään aiheen ohi näillä M-foureihin liittyvillä jutuilla, mutta niissä myös puoltaa yhtenä mielenkiinnon kohteena autosarjan hinta. Auto + renkaat + kori on yhteensä noin 180€ ja sillä rahalla saa auton, jolla pystyy vakiona haastamaan stanuja. Hinta-laatusuhde on melkoisen kova. Asiaan enempää perehtymättömänä, kilpailukykyinen GT2000 runko taitaa olla kuitenkin useamman sadan euron arvoinen hankinta. Siitä toki on hankala sanoa, että onko tuo lähes 400€ hintainen hiilikuituexpress miten ylivoimainen vs. perusmalli, mutta tuolla reilun satasen rungollakin pääsee todella mukavaa vauhtia.

Mutta ihan aiheeseen liittyen. Tuo Volanten R30 minirengas on todellakin varsin toimiva. Pito on varsin hyvä eikä eturenkaita tarvitse edes pidottaa koko leveydeltään. Kulutuskestoa on reilusti ainakin näillä M-foureilla eikä rengas ainakaan omasta mielestä tarvinnut juurikaan sisäänajoa vaan ajettavuus ja pito olivat heti ekasta akusta lähtien varsin kohdallaan. Eikä ainakaan M-fourilla ole mennyt kuopalle vaan kuluu varsin tasaisesti.

8
Kiitokset jälleen Ulvilan järjestäville tahoille, jälleen kerran kaikki toimi hienosti.

Aamulla paikalle ja sujuvan liikenteen ansiosta ehti jopa ajamaan yhden akun treeniä. Treeneissä sitten huomasi vauhdin olevan suht hyvin kohdallaan, mutta takavedosta puuttui etupitoa ja nelivedosta hieman takapitoa. Nelivedon sai kohdalleen, mutta takavetoa vaivasi aliohjautuminen enemmän ja vähemmän läpi päivän. Treeneistä sai kuitenkin nostettua itsensä takavedolla sijalle 2 tai 3 ja nelivedoilla kärkeen. Tosin nelivedoilla oli tuhannesosalleen sama aika kuin aivan huikeassa vauhdissa olleella Juusolla.

Alkuerissä ei ollut mitään suurempaa mainittavaa. Takavedolla sai taisteltua 2. ruudun ja nelivedolla aikas selkeällä erolla paalulle.

Finaaleissa sitten olikin vähän enempi ohjelmaa ja ekat 3 lähtöä meni aikas pipariksi heti ekassa mutkassa. Ahdasta oli ja ensimmäinen mutka meni tunkemiseksi, josta itse tipuin toistuvasti aivan joukon hännille. Sieltä toki sai ajettua itsensä takaisin ylemmäs, mutta samaan aikaan Saarelainen ja Ylinen sai ajella karkuun. Ja olihan siellä hyvää vääntöä M. Heikkilän kanssa yhdessä erässä. Pieniä kolhujakin tuli, kun tuo takaveto ei aivan samoin jarruta kuin neliveto, mutta lopulta se paikka puhtaaseenkin ohitukseen aukesi. Viimeinen erä meni lähdön osalta siististi, mutta Ylisen vauhti vaan on vielä liikaa. Lopussa oli hyvää vääntöä Teemun kanssa, josta lopulta löytyi paikka ohittaa ja kokonaistuloksissa sijalle 2. Nelivedolla olikin helpompaa. Tiesi ekan mutkan haasteet, niin sinne mentiin varoen ja sitten alettiin kiihdyttämään vauhtia. Ja kun perusvarmalla ajolla Juuso ei aivan päässyt haastamaan, niin erät meni aikas selkeässä johdossa ajeluksi.

Kivat karkelot kaikkiaan ja kohtahan sitten jatketaan Turussa.

Kiitokset: Tekno RC, EuroRC, RcCenter sekä Rajalalle aivan valtavasta "pokaalista".

-Mikko M.-

PS. onko jossain kohtaa mahdollista saada tuloksia nettiin?

9
Tulokset / Vs: SC-WinterCup 1. Äänekoski 17.11.2018
« : 21.11.18 - klo: 17.54 »
Heti alkuun iso kiitos Äänekosken järjestelyporukalle. Toista kertaa paikalla eikä tarvinnut pettyä. Kaikki toimi mainiosti ja ratakin oli todella mainio. Okei nelkulla "korneri" aiheutti hiukan tuskaa, mutta vika oli kuskissa eikä niinkään radassa. Hiukan kun malttoi ladata sinne hiljempaa niin siitä pääsi koko ajan paremmin yli.

Heti treeneistä eteenpäin ajaminen kulki mukavasti molemmissa luokissa. Autot soveltuivat yllättävän hyvin radalle Turkuun tehdyillä setupeilla eikä isoja muutoksia tarvinnut. Nelkku kaipasi pientä viilausta kääntyvyyteen ja tuuppi taas ripauksen lisää takapitoa. Treeneistä alkueriin nelkulla kärjestä ja tuupilla muistaakseni sijalta 5.

Alkuerissä nelkulla oli tiukahkoa vääntöä Villen kanssa, mutta omat hermot sai pidettyä kurissa ja riittävällä marginaalilla paalulle. Tuupissa kärki meni menojaan, mutta M. Heikkilän kanssa saatiin kunnon vääntöä, josta itse vedin paremman tuloksen ja finaaleihin sijalta 4.

Finaaleissa sitten selvisi lopullisesti ettei kärkitaisteluun ollut vielä asiaa. Erät meni itseasiassa alkuvaikeuksien jälkeen aika yksinään ajeluksi, sillä eteen ja taakse oli aina muutamien sekuntien väli. Maaliin lopulta sijalla 4. johon tulee olla tyytyväinen, olihan kyseessä ensimmäinen kilpailu tuupilla. Nelkuilla taas ekat pari erää meni virheitä vältellen perusvarmalla ajolla ja kun takana tuli kaatoja, oli maalissa eroa aika tuntuvasti. Kolmanteen erään pääsi jo lähtemään melko rennosti, vähän liiankin. Pieni herpaantuminen, auto katolleen ja Ville pyyhkäisi heti ohi. Tästä alkoikin makoisa taistelu Villen kanssa ja lopulta paikka aukesi ohittaa ja erävoiton kautta koko kisan voittoon. Viimeinen erä menikin sitten hetkellisesti räppäilyksi, kun pientä väsymystä alkoi jo puskemaan kahden luokan ajamisesta ja voiton jo varmistuttua. Taas oman virheen kautta Ville pyyhkäisi ohi eikä enää paikkaa auennut vaikka miten laittoi painetta niskaan. Hienosti ja ennenkaikkea siististi ajettu!!

Tästä jatketaan sitten taas Ulvilassa, kun Vaasa menee ohi. Tarkkana saa olla, kun myös loistavasti ajaneet Lotila ja Pähn tulevat varmasti ajamaan kovaa myös tulevissa kisoissa.

Kiitokset: Tekno RC, RcCenter sekä EuroRC

-Mikko M. #1-


10
Mikko Maula

SC4-10 #1
SC2-10 #?

11
Kilpailukutsut / Vs: SC Summer Cup IV 4.8.18 Turku
« : 23.07.18 - klo: 22.16 »
Erälistat ja aikataulut liitteenä. Jonkin tietoteknisen jutun takia seurat eivät välttämättä vastaa nykyisyyttä, mutta tuskinpa tämä kenenkään kilpailupäivää pilaa.


12
Kilpailukutsut / SC Summer Cup IV 4.8.18 Turku
« : 23.07.18 - klo: 22.16 »
KERHOKILPAILUKUTSU SC Summer Cup IV, 4.8.2018

TUA järjestää SC Summer Cupin neljännen osakilpailun lauantaina 4.8.2018. Kilpailussa ajetaan luokat SC2-10, SC4-10 ja M8e. Kilpailulisenssiä ei tarvita.


Aikataulu:
Lauantaina 4.8.2018
Alustavasti pyritään pysymään klo 9:00 - 18:00 välissä.
Aamulla ei vapaita treenejä, kuten viime aikoina tapana on ollut. Aloitetaan suoraan ohjatuilla treeneillä.


Kilpailupaikka:
Jyrkkälän Pienoisautorata
Nuorisotalonkuja 1 (ent. Suikkilantie 8), Turku


Ilmoittautuminen sulkeutuu 31.7.18 klo 22:00 (Huom. Ilmoittautuminen sulkeutuu päivää normaalia aiemmin).
Ilmoittautumiset tänne: https://bit.ly/2uKLVwz
Ilmoittautuneet näkee täältä: https://bit.ly/2JPMgmj

Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
Kilpailijan nimi, seura, ponderinumero, KILPAILIJANUMERO (driver nr kenttään)
HUOM: Kilpailupäivän jouhevan kulun takia, tarkista ponderinumeron oikeellisuus kahteen kertaan ylimääräisen säätämisen vähentämiseksi.


Osallistumismaksut:
20€/luokka, 25€/2 luokkaa tai 30€/3 luokkaa.
Maksetaan paikan päällä (varaa mielellään tasaraha) tai tilille TurunUA FI53 1743 3000 0228 67 käytä viitettä 1151 ja kuitti mukaan.

Huom. mikäli ei omista personal transponderia, voi sen vuokrata 5€ hintaan. VUOKRATTAVIA TRANSPONDEREITA RAJOITETUSTI! Transponder varattava ennakkoon ilmoittautumisen yhteydessä, ilmoittautumislomakkeella, kirjoittamalla kommenttikenttään. Transponderin hukkaaminen veloitetaan täysimääräisenä.


Ajotapa ja säännöt:
SC Sarjasääntöjen mukaan, http://rc10.fi/index.php?topic=103553.0
M8e noudattaa samaa formaattia kuin SC:t


Rata:
Pinta: Savi ja keinonurmi
Pituus: noin 250/350 metriä
Leveys: 3-4 metriä
Kiertosuunta: Vastapäivään
Harjoittelu mahdollista arkisin klo 10:00-20:00, viikonloppuisin 12:00-20:00 hintaan 20€/päivä (ellei muuta ilmoiteta), tiedustelut hyvissä ajoin viestiketjussa http://rc10.fi/index.php?topic=11315, koroke on lukittu ja avoinna vain tarpeen mukaan.


Rataprofiili:
Sopivasti muokattu, että korreilla on mielekästä ajaa. M8e ajaa joko täyttä rataa tai samaa kuin SC:t


Varikko:
Varikolla ei ole pöytiä, ota oma pöytä mukaan
Sähköä 230V saatavilla varikkotoimintaan.
Varikko ei ole katettu
Noin 200m päässä on kauppa


Buffetti: On


Kilpailuorganisaatio:
Kilpailunjohtaja: Mikko Maula
Ajanotto: Katri Rannikko (avustajina Mikko Maula ja Eemil Mäkinen)
Tuomarit: Tero Piipponen
Katsastus: On, muttei kovin tarkka. Jokainen sitoutuu noudattamaan sääntöjä herrasmiesmäisesti. Mikäli havaitaan rikkeitä, tulee rangaistus olemaan luonnollisesti kovaakin kovempi.


Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä allekirjoittaneelle tai tähän ketjuun.

HUOM: Kilpailua on järjestämässä uusia tekijöitä, joten annetaan heille työrauha ja jätetään suosiolla turhat pipojen ja hampaiden kiristelyt kotiin.

Sarjaa tukemassa:
EuroRC sekä RCKauppa/Rc-Rajala

13
Mikko Maula
SC4-10 #2

Muutamiin kisoihin olis tarkoitus keritä vähän kirittämään kärkiäijiä

14
Tulokset / Vs: SC wintercup 2018 V tulokset
« : 19.03.18 - klo: 13.05 »
Kiitokset jälleen kerran Ulvilan järjestelyporukalle, teillä vaan hommat aina toimii. Rata oli kisapäivänä mainio ja pitokin tasaantui perjantaista varsin hyväksi.

Perjantaina tosiaan ajettiin Jannen kanssa muutama tunti treeniä, rata oli silloin hiukan epälooginen ja pitokin hiukan hankalasti hallittava. Pito kuitenkin tasaantui mitä enemmän siinä ajettiin ja sai hyvää tuntumaa taas vähän tiukemmalle radalle. Samalla tuli myös muistettua, miksi itse en kaipaa aamun vapaita treenejä. Kahden eri luokan ja eri taitotasojen sovittaminen samalle radalle vaikka 7 kuskin voimin ei vaan oikein toimi.

Lauantaina aamusta rauhassa paikalle ja jännitystä oli ilmassa, olihan sarjamestaruus vielä pelissä. Treeneissä kulki ihan mukavasti ja vertailin vain kahta rengaskierrosta, kummalla lähteä alkueriin. Toiselta sijalta alkueriin, mikä on loistava lähtökohta tiukalle ja ahtaalle radalle. Eka kierros alkoi hieman tahmeasti kädet täristen, sillä hyppäsin heti kolmannella kierroksella ulos radalta, mutta hetkeä myöhemmin Mäkelä ja Tuomainen olivat katollaan, joten pääsi takaisin ajamaan tyhjälle radalle. Loppuerä sujui virheettä, joten erän paras tulos tuli kumminkin. Toinen erä oli jo huomattavasti rennompaa ajoa, melko suvereeni erätulos ja samalla varmistui jo TQ. Kolmanteen erään sai lähteä täysin paineetta ja ajaa vain treeniä ja tuntumaa rataan finaaleja varten. Taas se rentous näkyi ja entistä kovempi erätulos tauluun, medium timen ollessa samaa luokkaa muiden parhaiden kierrosten kanssa. Mäkeläkin jäi peräti ruutuun 4, joten pientä helpotusta sarjan suhteen alkoi olla ilmassa.

Finaaleihin lähteissä taas tärisi ja pahasti. Lähtöpaikka oli hiukan haastava, mutta ajatus oli ottaa ekat pari metriä todella varovaisesti alamäkimutkaan ja sitten kiihdyttää tahtia. Samuli kaatoi heti ekaan mutkaan 2. sijalta, joten itse sai sen verran kaulaa, että sai rauhassa hakea ajoon rytmiä. Kaikessa rauhassa ajellessa virheitä vältellen tuli huomattua, että kukaan ei juurikaan saavuttanut, joten helpohko erävoitto. Toisessa finaalissa tiputin itseni kulmapöydältä toisella kierroksella, mutta onneksi auto jäi pyörilleen ja pienen kaulan turvin säilyin kärjessä. Tässä erässä saikin isommin ajaa Samulia ja Marttia vastaan, kuitenkin kontrolloiden menoa ja vältellen virheitä. Ensin Martti teki virheen ja erän puolivälissä myös Samuli. Ja kun eroa kasvoi ~5s niin lopun erää sai taas vain ajella. Nyt alkoi sarjavoitto näyttämään jo suht varmalta. Kolmas erä oli kuin toisinto toisesta, mutta lopussa otin liiankin varman päälle, tietoisena siitä, että sijat 1-1-2 riittää jo varmasti sarjamestaruuteen, jolloin Samuli pääsi ottamaan melkein kiinni. Kolmas erävoitto, kisan voitto ja sarjamestaruus. Viimeinen finaali meni nautiskellessa ja ajaen paineetta "urku auki" tavoitellen 13s alkavaa parasta kierrosta ja 29 kierrosta. Yliyrittäminen kostautui, mutta taaksepäin kertyi eroa peräti 9s.

Kausi sujui mahtavasti. 4/5 kisaa ajettuna sijoitukset 1-1-3-1, joten vauhti ja varmuus taisi olla kohdillaan. Nyt on aika hiukan hengähtää ennen kesäkauden alkua. Täyden sarjan ajamisesta ei ole varmuutta vielä, mutta joitain kisoja varmasti, joten radoilla nähdään.

Kiitokset Tekno RC:lle sekä RcCenterille kuin myös Jannelle maalauksista. Kuin myös kaikille sarjaa ja kisoja järjestämässä olleille.

-Mikko M. #3-


15
Tulokset / Vs: Tulokset: Kerhokisat Mattocup III Eurajoki
« : 21.01.18 - klo: 14.32 »
Kiitokset järjestelyporukalle mainiosta kisapäivästä. Kaikki toimi mainiosti ja ensikertaa minikisoissa olevalle jäi todella hyvä maku.

Itse kisaan tuli lähdettyä lähinnä pitämään hauskaa ilman sen suurempia menestyspaineita. Treeneissä rataan alkoi saamaan hyvää tatsia ja olikin mukava huomata, ettei ollut edes aivan hitaimmasta päästä. Alkuerät oli SC4-10 kuskille alkuun melkoinen shokki, mutta taas kun hommasta pääsi jyvälle, niin hauskahan tollainenkin formaatti oli. Alkuerien jälkeen oli todella suuri yllätys löytää itsensä sijalta 6. ja suora paikka A-finaaliin. Ekan finaalin alussa takaa tultiin konttiin ja kovaa, mutta siitä selvitiin ja tasaisella ajolla pääsi jopa haastamaan 4. sijasta, mutta oma pieni virhe, auto nurin ja 5. sijalla maaliin. Toisessa finaalissa väännettiin Anssin kanssa tosissaan lähes koko finaali. Kertaalleen vahingossa kolaroin, kun oli varsin eriävät ajolinjat, mutta vaikka miten antoi painetta, niin ohituspaikkaa ei vaan löytynyt. Silti 6. sija riitti lopputuloksissa sijalle 5. ja kyllähän se ensikertalaiselle maistui.

Rengasvalinta ei amatöörillä osunut aivan nappiin, sillä alla oli lähes uudet sliksit, joihin alkoi löytymään kunnolla pitoa vasta finaaleissa. Radialit eteenkin olisi ehkä ollut parempi valinta, mutta hurjat spekulaatiot iltapäivän kaatopidosta sai päätymään helpompaan sliksiin.

Mutta kivaa oli eikä jää viimeiseksi kerraksi kerhokisoissa.

-Mikko M. #87-

16
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 04.01.18 - klo: 02.16 »
12kg vääntävä servo ei ole lähellekkään liikaa tähän autoon, Teknon suositus kun on +14kg.

17
Tulokset / Vs: Tulokset: SC WinterCup II 9.12.2017
« : 23.12.17 - klo: 12.34 »
Unohtunut tännekkin kirjoitella, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Omasta puolesta kiitokset niin kilpailijoille kuin myös kaikille kisojen järjestämiseen osallistuneille. Kisat ainakin tuntuivat rullaavan mukavasti, mitä nyt kertaalleen ajanotto aiheutti lisää ohjelmaa.

Itse kisaan lähdettiin luonnollisesti hakemaan voittoa. Treeneissä oli vähän tahmeaa, ajorytmiä ei tahtonut saada kuntoon ja virheitä tuli varsin runsaasti. Toiseen treeniin sai kuitenkin sen verran ajamisesta kiinni, että reseedin kautta pääsi alkueriin lähtemään 2. sijalta. Alkuerissä oli edelleen jokseenkin tahmeaa ajamista ja lipsumista tapahtui vähän siellä täällä. Siihen vielä kun lisättiin joka erässä tapahtunut ruuhkaan juuttuminen, niin meinasi pistää kiehumaan. Tosin pelkästään sen takia, ettei saanut itsestä parasta irti. Finaaleihin kuitenkin sijalta 4. tietäen, että 7 minuuttia on pitkä aika ja itse käytin nössöä, mutta varmaa ajolinjaa tuplapöydän yli.

Finaaleissa sai lopulta ajorytminkin kuntoon osaltaan varmaan senkin takia, että 4. ruudusta sai melko rennosti lähteä tarkkailemaan kärjen virheitä. Kärjen takana roikkuen pääsi ekassa finaalissa kiipeämään jo 2. sijalle ja hyvässä tarkkailuasemassa oltiin jopa erävoittoa ajatellen. Kuitenkin yllättävä törmäys ajolinjalle siirtyneeseen mattorullaan katkaisi nousun ja varmahkon 2. sijan. Kuitenkin sijalla 3. maaliin. Toisessa finaalissa kärjellä oli jälleen ohjelmaa ja pääsin nousemaan turvalliseen 6s johtoon ja kruisaillen erävoittoon kovalla erätuloksella. Kolmas finaali alkoi kuten kaikki muutkin, kärjellä oli ohjelmaa ja itse pääsi nousemaan kamppailemaan Samulin kanssa erävoitosta. Pienen oman virheen seurauksena auto erän loppupuolella katolleen ja Samuli sai kruisailla voittoon. Viimeiseen finaaliin sai lähteä melko rennosti, sillä pisteitä laskien oma 2. sija oli jo varma, enkä varsinaisesti uskonut erävoittoon Samulin ajaessa todella kovaa ja varmasti. Kuitenkin kärjen kantaan roikkumaan ja kyttäämään virheitä. Ensin Juuso poistaa itsensä edestä ja hetkeä myöhemmin Samulille tulee iso virhe pitkällä tuplapöydällä. Hetken Panden perässä ja Pandekin tekee virheen. Loppuerä meneekin tarkkaillessa muiden vauhtia ja kun huomaa ettei takaa tulla lähemmäs vaikkei limitille puristakkaan, rennolla ajolla lopulta erävoittoon ja tulosvertailulla kokonaisvoittoon.

Jälkiviisaana olin kärkiporukasta ainoa, joka luovutti pitkän hypyn ylittämisen yhdellä ja ajoin sen jatkuvasti kahdella yli. Takkiin tuli näin videolta tutkittuna ~0,4s/kierros, mutta tämän eron ajoin muulla kierroksella kiinni. Kärkinelikko olikin vauhdillisesti aivan jäätävän tasainen. Mutta oma nössötaktiikka oli varmin ja muut tekivät vähintään yhden virheen finaaleissa pitkässä hypyssä, minkä johdosta itse taisin olla eniten pyörillään. Kaatoon kulunut 3 sekuntia on pitkä aika ajaa kiinni, jos muut eivät tee virheitä.

Kiitokset vielä Tekno RC sekä RcCenter. Kuin myös sarjaa tukemassa oleva RcKauppa.

Tästä jatketaan taas helmikuussa Hakkilassa, Äänekoski jää itseltä ikävästi muiden kiireiden takia väliin.

-Mikko M. #3-

18
Löytyiskö ulkopaikkakuntalaiselle yks pyötä kisan ajaksi? Tuolit, valot ja jatkojohdon saan kyllä mukaan. T Sami L
Kyllä sulle saadaan pöytätilaa käyttöön.

T: Mikko M.

19
Muistutellaan vielä tännekkin, että ilmoittautumisaikaa on jäljellä n. 34,5 tuntia.

Ilmoittautuminen tosiaan sulkeutuu tiistaina 5.12.17 klo 22:00.

Vielä ehtii siis hyvin mukaan :wink:

20
Kisaprofiili rakennetaan radalle huomenna keskiviikkona 29.11. joten viikonloppuna on mahdollisuus tulla koeajolle. Vaikka viikonloppuisin radalla on yleensä melko hyvin kuskeja, kannattaa etukäteen ilmoitella vaikka TUA Areena ketjuun saapumisesta, jotta ovet ovat auki.

21
Kisaprofiili selviää tarkemmin, kunhan ratamestarin kanssa on ehditty pitämään "kokous" aiheen tiimoilta. Palaan asiaan, kunhan tälle saadaan varmistus.

22
Tulokset / Vs: SC WINTERCUP 1 ulvila
« : 19.11.17 - klo: 17.08 »
Kiitokset Ulvilan järjestäjille hyvin hoidetusta kisapäivästä. Kaikki toimi ja meininki oli hyvä. Äänentoisto on se ainoa vaiva sisäradoilla, kun varsinkin SC4 autot pitävät aika jäätävää mekkalaa. Rata on kerta toisensa jälkeen mainio ja tuo alusta vaan on edelleen oma suosikki. Hyvä ja looginen pito ja renkaan kulutus on aivan minimissä.

Itse olin perjantaina ajamassa treeniä ja oli mielenkiintoista havaita, ettei Turkuun verrattuna tarvinnut juuri isosti koskea auton säätöihin. Pikkasen ohuemmat öljyt iskareihin ja keskidiffiin riitti ja loput oli ajolinjojen opettelua.

Lauantaina oli heti aamusta vauhti ihan suht hyvin kohdallaan ja uusittu profiili oli jopa vanhaa helpompi, ainakin omasta mielestä. Treeneissä pääsi hyvää rytmiin ja alkueriin pääsi lähtemään "paalupaikalta" Aleksin hengittäessä niskaan. Alkuerissä jostain syystä tärisi ja pahasti eikä ajamista tahtonut saada kontrolliin millään. Silti jotenkin sai räpellettyä 1. sijan. Toinen erä olikin huomattavasti rennompi ja melko selkeällä erolla TQ:ksi. Kolmas erä meni muita kiritellessä, kun itselle tavoitteena oli ottaa Aleksin ajama nopein kierros omaan haltuun. Siinä toki onnistuin, mutta samalla erän tulos meni pipariksi.

Finaalien alla jännitys kohosi taas pilviin ja ajatus "paalulta on vain hävittävää" hiipi mieleen. Alku olikin melkoisen hermostunutta ajoa, mutta Samulikaan ei tullut lähelle, joten taisi sielläkin vähän täristä. Jossain kohtaa huomasin Samulin tekevän takana virheen ja samalla oma ajo rentoutui ja loppu menikin kruisailuksi. Toiseen erää pääsi jo hiukan helpommin, kun tärinä oli helpottanut. Alusta asti rentoa ajoa, mikä näkyi vauhdissakin. Lopussa pieni virhe ja olin tolpassa kiinni ~7s, mutta siltikin maaliin kärjessä ~4s erolla. Kolmannessa alkuun pieni virhe, jonka seurauksena tipuin sijalle 4 ja sieltä lähdettiin sitten painamaan takaisin kärkeen. Ensin painetta Aleksille ja muutamia kierroksia myöhemmin paikka vihdoin aukesi. Samulin kanssa saikin sitten vääntää kauemmin. Nuorehko kuski kesti puskurissa kiinni ajoa todella hyvin eikä hötkyillyt, kunnes lopulta pienen virheen seurauksena päästiin pääsuoralle vierekkäin ja siinä ohi. Pienesti osuttiinkin, mutta tuomarin kanssa varmistin, että kilpailutilanteessa osuttiin eikä ollut rankkuihin aihetta. Samalla erävoiton kautta varmistui koko kisan voitto, joten viimeiseen erään sai lähteä täysin paineetta ja tavoitteena oli vain painaa 30 kierrosta tauluun. Paineeton ajo näkyi, joten koko muu A-finaali jäi kierroksella :shocked:. Voisi sanoa, että vauhti oli koko päivän kohdallaan.

Seuraavaksi sitten Turussa joulukuun alussa, missä joutuu taas varmasti ajamaan kovaa ja tarkasti jos mielii pysyä kärjessä.

Kiitokset vielä Tekno RC:lle, RcCenterille sekä Janne Maulalle korin maalaamisesta.

-Mikko M. #3-


24
TeknoRC / Vs: Tekno SCT410.3
« : 12.10.17 - klo: 01.53 »
Tuskin olet saanut jousia varsinaisesti kuoleentumaan, ellei sitten auto ole jatkuvasti renkaiden varassa maassa. Itsellä on vanhimmat "mustat" jouset jostain ~4 vuoden takaa eikä nekään ole vielä mainittavammin kuoleentuneet. Pehmentyneet varmasti toki jos uusiin vertaisi, mutta edelleen varsin toimivat, vaikka nykyisin ajankin LF jousilla.

Mikäli perä alkaa pompottamaan ilman järkevää syytä (esim. mekaaninen vaurio tai ulos vuotaneet öljyt), kannattaa tarkistaa että sisempien hingepinnien reiät tukivarsissa on varmasti puhtaat ja auki. Sinne kertyy suht helpolla p**kaa jolloin jousitus alkaa tahmaamaan, eikä toimi enää kuten pitäisi. Ulompien hingepinnien reikiin kertyy myös hiljaksiin p**kaa, mutta ne on sisempiä väljemmät, joten siitä ei yleensä koidu ongelmaa.

Ohjauksen rajoitinprikat voi halutessaan jättää pois, mutta se ruuvi kannattaa jättää paikoilleen. Tämä siksi, että kääntölinkkien päiden hiljaksiin kuluessa renkaat pääsevät lopulta kääntymään enemmän kuin vetoakselit sallii (huomaa kaasulla tappiin asti kääntäessä sisäkurvin renkaan nykimisenä) mikä taas ei ole vetoakselien ulkopäille kovin hyväksi.

Tuon Teknon uusimman sheetin täydelliseen toteuttamiseen tarvitaan HRC takahubit (TKR5545B), 8x1.3 männät porattuna 1.4mm (TKR6051), LF jouset sekä uusittu ohjaus (TKR8104 ja TKR8100). Olettaen toki, että vakaajatankoja on jo ennestään sopivia. Lisäksi ohjauslinkkien vantteja pitää lyhentää tai vaihtaa tilalle jotkin M4x45mm vantit. Siihen en ota kantaa, että tarvitseeko nuo kaikki olla, mutta yleensä setup on kokonaisuus ja toimii tarkoitetulla tavalla vain jos kaikki kohdat on kuten pitäisi :smiley:.

25
TeknoRC / Vs: Tekno SCT410.3
« : 10.10.17 - klo: 15.53 »
SCT410 vs. SCT410.3 konversion jos haluaa tehdä, niin siihen riittää käytännössä tukivarret, tornit, A - D palat, hingepinnien "pillerit" sekä takakallistuksen vakaaja. Muutoin erot on melkoisen pieniä.

Ajettavuudessa eroa on siinä, että .3 on hiukan ketterämpi sekä helpompi ajaa, tosin ohjekirjan setupilla todella "perälevoton". Uudemmassa mallissa riittää myös säädöt pidemmälle kuin vanhassa, joten auto on ainakin teoriassa helpompi saada kuskille mieleiseksi.

Tuo viimeisin julkaistu suositussetuppi on ihan toimiva lähtökohta, mutta betonille korvaisin oranssit etujouset keltaisella. Kannattaa huomata, että uusin suositussetuppi käyttää uusia LF jousia.

Ja kummallakaan versiolla ei heti tule tilannetta, että kuskin vauhti radalla jää autosta kiinni :grin:

26
Ohhoh. Vai että pääkaupunkiseudullekkin tulossa vihdoin kunnollinen alusta krossin ajamiseen :tongue:. Taitaapa olla ekaa kertaa muutamaan vuoteen kun jopa odottaa innoissaan mahdollisia kisoja tietäen, ettei sitä ylipitävää mattoa olisi enää luvassa.

Näkyypä EOS-sarjan lopputuloksissa olevan yhteensä 15 suomalaista ja näistä vieläpä moni paikkakunnalta, missä ei EOS-mattoa ole. Molemmissa luokissa korkeinta paikkaa suomalaisista pitää hallussaan kuski, jonka lähiradan pinta on muovimattoa. Eli tuskin se radan pinta on ainut tekijä sille, nouseeko Suomesta kansainvälisissä kisoissa menestyviä kuskeja.

SC4-10 luokan autot soveltuvat kyllä sisälle, EOS-matolle ne ei sovellu. Tämän asian vertaaminen on melkoisen sama, kuin jos laittaisi M2-10 tai M4-10 auton 1/8 radalle, ajokokemus tuskin olisi kovin miellyttävä.

Mutta hieno uutinen joka tapauksessa. Jos/kun saatte ratapaikan talveksi ja alustana todellakin on betonia, pitänee ehdottomasti poiketa jossain välissä testaamassa :tongue:.

27
Tulokset / Vs: Tulokset SC Summer Cup V
« : 28.08.17 - klo: 23.29 »
Kiitokset kisoista puuhatiimille. Hyvin ne kisat näemmä vedetään vähän pienemmälläkin organisaatiolla läpi. Paljon spekulaatiota aiheuttanut 1/8 radan käyttö osoittautui varsin toimivaksi myös näille postilaatikoille. Tuulen ollessa samaa luokkaa kuin lauantaina, alkaa monella pienemmälläkin radalla olemaan nämä autot enemmän tai vähemmän vaikeuksissa.

Itse kisa sujui vähän niin ja näin. Ajorytmiä ei tahtonut löytyä, auto pomputti vähän turhan paljon ja pitokin tuntui olevan kateissa. Viimeinen ei ainakaan johtunut radasta tai renkaista, koska muilla pitoa riitti enemmän kuin hyvin. Itse en vaan jostain syystä saanut autoa puremaan alustaan. Pomputuksen sai kyllä pois ja sitä kautta autoa helpommaksi ajaa. Finaaleissa ajelin varman päälle lähes aina isommat hypyt matalina, mikä toi lopulta 4. sijan. Ja koska Jussi jäi tällä kertaa vähän kauemmas ja Martilla oli muissa kisoissa mennyt vähän kehnommin, riitti tuo 4. sija varmistamaan sarjassa jälleen 2. sijan.

Jos jotain pientä kitinää radasta saa laittaa, niin ne teräsverkot on omasta mielestä ehkäpä kaikkein huonoin materiaali hyppyjen lähtöön. Teräs ja alumiini kun on vastakkain, niin sen tietää kumpi niistä antautuu. Muutoin rata oli suorastaan loistava.

Tästä jatketaan sitten talvella samoin tavoittein kuin nyt, Ylinen olisi tarkoitus jollain ihmeellä saada kiinni ja päästä vielä ohikin. Onnittelut myös Aleksille ensimmäisestä voitosta. Todella varmaa ajoa ja vauhtikin oli todella kovaa.

Kiitokset: TeknoRC sekä RcCenter

-Mikko M. #2-

28
Tulokset / Vs: SC Summer Cup III, 8.7.2017
« : 17.07.17 - klo: 20.40 »
Turun SC-kisat olisi sitten paketissa. Kiitokset kaikille järjestelyihin osallistuneille, itse tein radan eteen sen, mitä tehtävissä oli, mutta pettymykseksi se hajosi varsin pahasti.

Itse kisa alkoi odotetusti, Ylinen oli todella kovassa vauhdissa, mutten itsekään jäänyt turhan kauas. Alkuerissä vedettiin aivan samaa vauhtia ja ajanotosta Ilkka kertoikin eroa olevan huikea 1 sekunnin tuhannesosa  :laugh:. Itse sain kuitenkin erät ajettua hiukan varmemmin loppuun asti ja paalulta finaaleihin, kuitenkin tietäen, että aivan limiitillä saa ajaa jos voiton haluaa. Ekassa finaalissa olikin hyvää vauhtia kunnes rytmi katosi hetkeksi ja pienen virheen saattelemana kolmanneksi. Kärjen sai vielä ajettua kiinni ja viimeisessä hypyssä sai sisälinjan kiinni. Ulostulossa kuitenkin itse ihan vähän leveäksi tai Jussin auto kääntyi hiukan tiukemmin josta seurauksena kevyt osuma Jussin takakulmaan ja tottakai Jussin auto nurin etusuoran alkuun. Itseni tulkitsin syylliseksi ja kiltisti odottamaan samalla katsoen, kun Juuso ja Martti menee ohi. Maaliin sijalla 5. Seuraavatkin finaalit sujui vauhdillisesti kohtalaisen hyvin, mutta jostain syystä aina kun autolla oli mahdollisuus päätyä nurin, se myös päätyi. Kuitenkin 2 erää peräkkäin toiseksi ja kakkossija alkoi jo näyttämään varmalta. Kunnes viimeisessä finaalissa meni aivan kaikki persiilleen ja auto kieri koko ajan jokaisesta kivestä ja pompusta nurin. Maaliin sijalla 5. ja rappusilla kuuli Martin yltäneen toiseksi, joten sinne suli se kakkossijakin. Tämän jälkeen oli pakko lähteä hieman etäämmälle rata-alueesta "puhaltamaan" eikä fiilis ollut noussut vielä yhtään palkintojen jakoonkaan. V**utti ja rankasti vaikka nykyisin SC4 luokassa pitäisi olla 3. sijaan ihan tyytyväinen, mutta kun finaaleissa pienikin virhe kasvoi aina suureksi, niin vähemmästäkin hajoaa pää :laugh:.

Onnittelut vielä Yliselle jälleen yhdestä voitosta ja samalla sarjamestaruudesta. Tuntuu mies olevan tällä hetkellä voittamaton. Mutta sarjan kakkossijasta käydään vielä kovaa vääntöä, joten Nokialla jatketaan.

Kiitokset vielä Tekno RC sekä RcCenter

-Mikko M. #2-

29
Tulokset / Vs: Finnish Open II, 2.7, Nokia - tulokset
« : 17.07.17 - klo: 20.21 »
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kiitokset PRCA:n aktiiveille kisojen järjestämisestä, eipä jäänyt mitään hampaankoloon vaan kaikki toimi mainiosti.

Itse kisaan lähdettiin Teron kanssa jo lauantaina hakemaan tuntumaa rataan. Hyvinhän nuo treenit sujui ja vauhtikin oli ihan siedettävää. Tampereelle viettämään iltaa ja tuli käytyä jopa paljon mainostetussa Punjabissa eikä ollut ollenkaan huono kebab :grin:.

Sunnuntaina ajorytmi vaihteli paljon. Välillä kulki hyvin ja välillä taas meni nelosissa joka kierroksella nurin. Tosin siinä tuntui yhdellä jos toisella olevan vähän ohjelmaa. Moottori oli ennen kisaa huollettu käytännössä kokonaan ja johan sekin rupesi toimimaan suorastaan täydellisesti, vaikkei Novarossit kuulemma vaan yksinkertaisesti toimi. Amatöörin käsiin kuitenkin menoa riitti ja tankillisella pääsi mukavat 9min :grin:. Alkueristä vitosruutuun tavoittelemaan nousua A-finaaliin, mikä oli asetettu tavoitteeksi. Yllättäen vauhtia riittikin kohtuu hyvin ja lopulta paikka A-finaaliin aukesi yllättävän helpolla. Viimeiset 5min ajelin vain todella varovaisella kaasulla, ettei vahingossakaan aine lopu tankista. A-finaalissa sitten taas rytmi katosi, mutta siltikin kykeni hetkittäin varsin kilpailukykyiseen vauhtiin. Jeren kanssa väännettiin tiukasti, mutta lopulta taisin päästä yhden tankkauksen vähemmällä ja maaliin sijalla 7. johon oli enemmän kuin tyytyväinen.

Sunnuntain kisa oli ihan ok, mutta mieluummin ajaisin lauantaina niin jäisi sunnuntai palautumiseen. Ei se vauhti ja varmuus nyttenkään isosti muuttunut vaikka lauantaina litran verran treeniä ajoikin.

Suomen tiettävästi ainut NB48.4 toimi myös läpi päivän erittäin luotettavasti. Säädöissä on vielä jonkin verran tekemistä, mutta suunta on oikea.

Kiitokset vielä: Tekno RC sekä RcCenter

30
Kiitokset Ulvilan porukoille hyvin järjestetyistä kisoista. Kaikki toimi hyvin, kuulutukset oli omasta mielestä hyviä ja erän aikainen selostuskin toimi mallikkaasti. Buffetin ruualla jaksoi läpi päivän. Rata on mainio, vaikka siihen vähän kuoppia päivän edetessä syntyikin. Tilanne oli kuitenkin kaikille sama ja kuoppia oli kaikille tasan yhtä monta. Ulvilaan on aina mukava palata, kun tietää kaiken olevan todella hyvin kunnossa.

Itse kisaan lähdettiin vasta lauantaina aamulla. 4 akkua vapaata treeniä ja vauhti tuntui olevan suht hyvin kohdallaan ja irtosi sieltä jopa molempien treenierien kovimmat ajat. Alkueriin rata meni pomppuisemmaksi ja itsellä olikin jonkin verran ongelmia löytää uudet toimivat linjat kun treeneissä ajamia ei voinut enää käyttää. Silti onnistuin puristamaan neljännelle sijalle, eikä vauhdillisesti oltu ihan kamalan paljoa perässä kärkeäkään, mutta tässä vaiheessa vaikutti selvältä ettei ihan kärjessä tänään taistella. Kuitenkin finaaleihin löytyi hyvät linjat mutkiin ja neljän kuskin voimin ajettiin todella tiukkaa vääntöä kärjessä. Sijoitukset vaihtui tiuhaan, kun vähän väliä joku teki kuopissa pienen virheen. Ilmeisesti itse pystyin ajamaan vähimmillä virheillä, kun lopputuloksissa pystyi nousemaan jopa sijalle 2 joka on itelle varsin kova avaus kesäkauteen.

Jälleen kerran Tekno RC SCT410.3 osoitti luotettavuutensa ja nopeutensa, eikä koko päivänä ollut mitään ihmeempiä murheita. Autolla kun en ulkona ole vielä juurikaan ajanut niin setuppi ei ollut vielä ihan siellä missä sen haluan olevan, mutta ihan valtavasti ei ole enää työmaata. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Losikuskit ja Ylinen tulenevat pitämään huolen, ettei yhdessäkään kesäkisassa voi vaan ajella voittoon, vaan jokainen sijoitus pitää taistella tosissaan. Onnittelut vielä Yliselle komeasta voitosta.

Kiitokset vielä Tekno RC sekä RcCenter.

-Mikko M. #2-

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9