Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tomy

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 7
1
auttaako heitä?

Kun pipot ovat näin kireällä, tuskin mikään auttaa.

2
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 14.11.15 - klo: 18.00 »
Mitä tulee noihin Tommyn  osiin, kyllä ansiokasta laatua, epäilen kyllä että "kaupan hilikuitua" on tuossa työstetty, aika tiivistä kamaa näyttää olevan.

Pitää paikkansa. Kaikki minun hiilikuituosat on jyrsitty valmiiseen levyyn. Muutaman vuoden harrastin osien tekemistä enemmänkin. Sinä aikana opin kantapään kautta, että hiilikuitulevyä on hyvin monen laatuista. Kahden eri valmistajan 2mm levy voi olla laadultaan, jäykkyydeltään ja ulkonäöltään hyvin erilaista. Monilla pikkupajoilla laadunvaihtelu on suurta, yksi erä erinomainen ja toinen surkea. Loppuaikana tilasinkin levyt kiinalaiselta valmistajalta, jonka laatu oli tasaista ja sopiva kompromissi hinnan, jäykkyyden ja näyttävyyden osalta.

Hiiikuidun jyrsiminen onnistuu harrastelijavehkeilläkin hyvin, kun käyttää timanttipäällysteistä terää ja vaihtaa sen riittävän usein. Koneistusjälki kestää hyvin vertailun kaupallisiin osiin. Pölyn hallinta sen sijaan on kotioloissa haastavaa ja se olikin yksi syy, miksi lopetin hiilikuidun työstämisen muutoin kuin satunnaiseen tarpeeseen. Toivottavasti en ehtinyt kovin montaa elinvuotta vielä menettää pölyä hengittäessä.  :laugh:

3
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 14.11.15 - klo: 16.46 »
Upeaa ovat myös noi Tomyn osat. Kauan meni rakennellessa noita hexei, joissa on levyt ? On meinaa todella komeat. Mun drifteri olisi välittömästi parempi noilla.

Kiitos! Ei noissa hekseissä kovin kauaa mene. Minulla on alkeellinen harrastelija cnc, jolla osia jyrsin. Mutta ei noita myyntiin kuitenkaan kannata tehdä. Jotkut 3Racingin vastaavat ovat kuitenkin siistimmät ja edullisemmat.

4
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 13.11.15 - klo: 13.46 »
Nyt minunkin tekee vähän mieli keulia.  :azn:

Omatekoisia scale- ja crawlerautojen osia:

Maski



Ohjauspalat



Heksit, jossa jarrulevyt



Panhard -kiinnike Axial SCX10 akselille



Beadlock -vanne



Crawlerin hiilikuiturunko ym. hiilariosaa



Muovi/Hiilikuituvanne



Crawlerin hiilikuituiset vaihdelaatikon kuoret (rattaat tehdasvalmisteiset)



LED Light Bar Scale -auton katolle



Toinen crawlerin hiilarirunko

5
Noin yleisesti RC alan myyntitykkinä olemisen jälkeen (Minicarsin suomen myyntiedustajana) voisin sanoa että mitä enemmän harrastajat suosivat SUOMALAISTA kauppiasta, sitä enemmän jää mahdollisuuksia ottaa tavaraa myös varastoon hyllylle odottamaan. Silloin kannattaa arvioida, mikä merkitys on sillä että sen saa heti, eikä muutaman viikon kuluttua, sillä kauppiaat keräävät kutakin tukkuria varten isomman satsin jotta HEIDÄNKIN hintansa sisään olisi edullisempi. Jos kävisi niin ihmeellisesti että kaikki suomalaiset harrastajat päättäisivät ostaa pelkästään suomesta, voin kyllä sanoa että niiden muutaman tukkurin, Carrocar ja Minicars Ruotsista ja siten muutama muu iso Euroopassa, myynti Suomeen  nouisi niin paljon että kannattaisi tiputtaa hintoja kilpailukykyiseksi nettikauppojen tasolle.

Asiakas ostaa tuotteensa sieltä, mistä itselleen parhaaksi katsoo. Kauppias taas hinnoittelee tuotteensa parhaaksi katsomallaan tavalla. Tarviiko tähän muuta sanoa?

Moni suomalainen kauppa on jo hyvin kilpailukykyinen nettivertailuissa. Heillä varmasti tavara käy myös kaupaksi.

6
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 23.06.15 - klo: 14.33 »
Rata-autoista en tiedä mitään, crawlereista jonkun verran. Niissä on viimeisest vuodet ollut muodissa painon alentaminen. 5-6 vuotta sitten autot painoivat järjestään noin 3kg ja nykyautot ovat monesti alle 2kg, kevyimmät jopa alle 1500g.

Mitä enemmän painoa halutaan pois, sitä tärkeämmäksi tulee painon vähentäminen jokaisesta mahdollisesta pikkunippelistä. Pienistä puroista kasvaa iso virta, tämä pätee hyvin päinon vähentämiseen rc-autossa.

Crawler-kuskit käyttävät hyvin paljon alumiiniruuveja, koska ne ovat titaania kevyemmät. US-liike nimeltään fastenerexpress pitää hyvää valikoimaa M3 alumiiniruuveja. Titaaniruuveja kannattaa käyttää kaikkialla, missä arvelee, ettei alumiiniruuvin kanta kestä toistuvaa mekkaamista. Ruuvilukitteen käyttö yhdessä alumiiniruuvin kanssa voi olla hankalaa myös.

Titaanivantit vs teräsvantit säästävät prosentuaalisesti paljon painossa.

Sähkövehkeissä kaikkien johtojen pitäminen mahdollisimman lyhyenä voi vähentää paljon painoa.

Rikkoutumiselle herkissä osissa ei kannata mennä äärimmäisyyksiin keventämisessä. Kevyellä autolla ei tee mitään ellei sillä pääse maaliin.

7
Vapaa keskustelu / Vs: Rc lentokone
« : 22.06.15 - klo: 12.59 »
Jos on ihan pakko saada 3D-lennokki ekaksi koneeksi, voin suositella Multiplex Parkmasteria.

Mutta ylätasotraineri on paljon viisaampi valinta. FunCub olisi varmasti oiva valinta. Katso youtubesta videoita haualla Funcub 3D flying, niin huomaat, että opeteltavaa koneen kanssa riittää pitkäksi aikaa.

8
Team Associated / Vs: Team Associated RC10 Classic story
« : 20.06.15 - klo: 16.57 »
Eipä ne valmiit tuumaiset avaimetkaan ole hinnalla pilattu:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__43602__Turnigy_Imperial_Hex_Drive_Set_4pc_.html


9
Yleinen keskustelu / Vs: Halvimmat rc ruuvit?
« : 18.06.15 - klo: 07.41 »
Seppomikaelin ruuvitarjonta on erittäin monipuolinen ja tavara on laadukasta. Olen ostanut häneltä tuhansia ruuveja. Ehdottomasti paras rc-ruuvien hankintapaikka Suomessa. Rc-piirien ulkopuolelta on aika vaikea löytää rc-käyttöön sopivia ruuveja. Etrasta saa kyllä laadukkaita M3 kuusiokoloruuveja, mutta ne ovat lähes yksinomaan lieriökantaisia tai uppokantaisia. Pallopäisiä on vaikea löytää. Pituuksissa tarjonta on suppea.

Maailmalta olen tilannut alumiinisia M3 ruuveja paikasta nimeltään fastenerexpress. Hyvä ja nopea palvelu.

10
Mites muuten jos tilaan jenkeistä esim Amainhobbyesista tuotteen, niin maksaako ne siellä päässä jenkkien ALVia vastaavan veron ja sitten minä vielä täällä ALVin ja tullin?

Tuo US alv, eli sales tax, onkin aika monimutkainen juttu. Käytännössä maksat sen hinnan, mitä US verkkokaupoissa tuotteen yhteydessä ilmoitetaan. Hintaan lisätään ainoastaan postikulut.

Tavaran saapuessa Suomeen EU:n ulkopuolelta sovelletaan seuraavaa (tässä ote tullin oppaasta):

Tullittomuus ja verottomuus sekä pienin kannettava tullin ja arvonlisäveron määrä
- Lähetys on tulliton, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo on enintään 150 euroa. Tätä arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta alkoholituottei- siin, tupakkaan, tupakkatuotteisiin, hajuvesiin eikä eau de toilette
-tuotteisiin.
- Arvonlisäverotuksessa lähetyksen verottomuuden arvoraja on 22 euroa. Tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin ja hajuvesiin ei kuitenkaan sovelleta tätä verottomuuden rajaa arvonlisäverotuksessa.
- Pienin kannettava tullin määrä on 10 euroa.
- Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa.

11
Sähköautot / Vs: Axial Yeti
« : 06.06.15 - klo: 18.19 »
Modekin näköjään toisinaan erehtyy. Kiintoisaa on, mahtaako korjata virhettään?

13
Tomyllä on kyllä todella hieno tuo auto.

Minulla ei valitettavasti ole enää tuota oranssia Toyotaa tallessa. Tietääkseni se kuitenkin vielä on jollakulla käytössä jossain päin Suomea. Helposti käy niin, että kun viettää 6kk suunnilleen non-stop projektin parissa, on sen helposti valmis myymään, kun se vihdoin valmistuu.

Tämä hetken projekti on tuunata ja modata Axial SCX Deadbolt -autoa. Tässä muutamia kuvia osista ja muutoksista, joita olen autoon tehnyt. Minulla on nykyään pieni harrastesorvi ja cnc-jyrsin käytössä, joilla on näppärä ja mukava askarella osia autoihin.

Auton yleisilme tällä hetkellä:




Tee se itse -vanteet:






Vanteisiin navat:




Jarrut:




Muoviset helmaputket, joissa ura johon kori uppoaa:






Muovista ja alumiinista valmistettu maski, jonka taakse jäähdytin.

Tässä ensi vakiomaski:




Ja tässä omani:










Ohjausta parantamaan high steer ohjauspalat:






Ja hiukan enemmän realismia etuakselille. Asensin servon ylös runkoon piiloon ja tein etuakselille Panhard -ripustuksen nelilinkin sijaan:








Ja lopuksi vielä takapuskuri. Vakiossahan ei puskuria ole takan lainkaan.




Seuraavaksi vuorossa on etupuskuri ja kaikkien tukivarsien teko 4mm ja 5mm pyörötangosta. Samoin valot pitäisi virittää. Ja sisälokasuojat ym. ym. Tekmistä siis vielä riittää. Ja se on hyvä.  :laugh:






14
Putkirungot/korit on hienoja, millä tavalla olette kiinnittäneet ne pohjaan, onko se helposti irrotettava? Miten olette vääntäneet kaarien muodot putkeen?

Itselläni putkirakenteiden kiinnitystapa vaihtelee. Mikäli mahdollista, olen juottanut putkirakenteet suoraan runkoaisoihin. Jos on tarve kyetä irrottamaan putkien alle jääviä korin osia esimerkiksi, täytyy putkien olla irrotettavissa. Silloin putkihäkkyrä voi olla muutamasta kohdasta ruuveilla kiinni rungossa.

Omissa projekteissani olen käyttänyt lähes yksinomaan 4 ja 6mm hydrauliputkea. Se taipuu nätisti menemättä lyttyyn. Taivututksessa voi käyttää pientä putkentaivutinta (esim. Biltemasta) tai ihan vapaalla kädellä tai pihdeillä voi taivuttaa tai jonkun sopivalla säteellä oleva pyöreän esineen ympärille. Hydrauliputken kanssa taivuttelu on helppoa.

Tässä kuva muutaman vuoden takaisesta projektista, jossa runkoaisat ja lähes kaikki putkirakenteet ovat yhtä puuta. Se on ilman muuta helpoin tapa, jos se vain on mahdollista.








Noille penkeille, joiden alle akkukotelo lopuilta kätkeytyi, päädyin tekemään irrallisen putkitelineen. Penkit pysyivät paikallaan telineen jalkoihin liimattujen pienten voimakkaiden magneettien avulla. Näin akun vaihto helpottui.

Valmis auto näytti lopulta tältä:




15
Sähköautot / Vs: FOFF ja OFFROAD autot ja modaukset
« : 01.06.15 - klo: 22.14 »
Tuossa aikojen alusta pari itse rakennettua scale offroad autoa. Toyota oma ja Ford kaverin. Siihen aikaan  oli kova innostus putkitöihin ja kovajuottamiseen, mikä reippaasti näkyykin autoissa. :)

https://youtu.be/B6fhLy2bQCo

16
Sähköautot / Vs: FOFF ja OFFROAD autot ja modaukset
« : 01.06.15 - klo: 20.59 »
Minäkin kannan korteni kekoon.

Näköjään jo 6 vuotta sitten tuli kuvattua tällainen pieni Foff-videopätkä. Oma auto rosterilevystä leikatulla rungolla ja Axial AX10 tekniikalla. Elektroniikka Castlen Sidewinder ja n. 6000kv moottori.

https://youtu.be/OYbiO8DOkbo

17
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 28.05.15 - klo: 22.54 »
On tämä vaan miellyttävä auto! Talviajot ajettu ilman yhtäkään rikkoutumista ja nyt kesäkausi avattu, enkä vieläkään ole saanut mitään hajalle. Auto on aloittelijalle todella helppo ajettava. Ehdottomasti mukavin krossari, mikä minulla on ollut.

Noobikysymys: Mitä eroa on 2, 3, ja 4-rattaisella diffillä? Itse kasasin oman diffini kahdella rattaalla ja se toimi kivasti sisällä. Nyt ulkoradalla auto tuntui aavistuksen liukkaalta, mutta näytti ratakin olevan hienon savipölyn peitossa.

18
olen muuttanut mieleni

Ehdit vielä muuttaa uudelleen mielesi monta kertaa ennen kisaa.  :grin:

19
Team Associated / Vs: Team Associated Rival Monster Truck
« : 22.02.15 - klo: 11.40 »
Tuossa Gens Ace tapauksessa otin yhteyttä myyjään = käytetty akku + "ei rääkätty" = ei mitään takuuta...

= Tämä akku oli kotimaiselta myyjältä ostettu akku...

- Tuo Gens-Ace on oikeasti ihan OK akku, mutta mistä löytyy laadukas myyjä..? (joka vastaa tuotteestaan)...

Harmi.

20
Team Associated / Vs: Team Associated Rival Monster Truck
« : 22.02.15 - klo: 08.22 »
Kuulostaa siltä, että akku on ollut viallinen. Ole yhteydessä myyjään.

21
Vapaa keskustelu / Vs: Rc Romuralli
« : 20.02.15 - klo: 19.40 »
Olisiko tämä sinun juttu?

RC Combat Robot Wars - Wegie v Night Fury v Galac…: http://youtu.be/PVOR-pYqVMg

22
Sähköautot / Vs: G-MADE SAWBACK
« : 11.02.15 - klo: 13.00 »
Todella hieno projekti!

23
Jos voi asiakkaalla maksattaa hankinnat järkevään hintaan, ei terän hinnalla ole väliä. Asiallinen terä maksaa Saksasta tilattuna alle 10e ja sillä jyrsii 500 euron edestä osia.

Itselläni on tämän jyrsimen edeltäjä:

http://www.cnc1.eu/en/kompas-h-1000-komplet

Tosin sitä on edellinen omistaja parantanut ja muuttanut X-akselin rakennetta jäykemmäksi. Näitä harrastelijatason koneita on pilvin pimein markkinoilla. Suurin osa soveltuu hyvin puun ja muovin työstämiseen. Alumiinin ja hiilikuidun kanssa jäykkyys ja tukevuus on valttia ja samalla hinta myös heti nousee. Myös työpöydän kokoa kannattaa miettiä, kovin pienellä pöydällä työstöajat pitenee, kun mahtuu vain muutaman osan kerrallaan työstämään. Edullisissa jyrsimissä kara on yleensä jokin puun jyrsimiseen tarkoitetun yläjyrsimen kaltainen. Kehittyneemmät ja laadukkaammat karat nostavat nopeasti hintaa.


Hiilikuitupöly on todella ongelmallista. Sen vuoksi lopetin itse hiilikuidun jyrsimisen, kun en voinut autotallioloissa olla varma, kuinka paljon sitä lopulta päätyy keuhkoihini. Jyrsimen sijoittaminen omaan erilliseen, ilmanvaihdolla varustettuun koppiinsa olisi varmasti turvallisinta.

24
CNC kone on kätevä jos sitä osaa käyttää.
Menee aika kauan opetella työstökoneen ja tarvittavan cam softan käyttö jos ei ole minkäänlaista koneistuskokemusta.

Minun kokemukseni rajoittuu yksinkertaiseen 3-akseliseen harrastelijatason cnc-jyrsimeen. Ostin sellaisen käytettynä vuonna 2011 ilman minkäänlaista edeltävää osaamista. Myyjältä sain parin tunnin perehdyksen koneen toimintaan, 2D CAD-piirtämisen perusteet opettelin parissa kolmessa päivässä ilmaisen DraftSight pirto-ohjelman ja youtube-tutorialien avulla. Lisäksi hankin harrastelijalle suunnatun CUT2D-ohjelman, joka CAD-piirustuksista laskee koneelle työstöradat (koneessa Mach3 -ohjaus, joka vielä lienee yleisin softa harrastelijalaitteissa). CUT2D on erittäin käyttäjäystävällinen ja sitä osaa käyttää kutakuinkin ensi istumalta. Näin pääsin aloittamaan jyrsinnät jo muutaman päivän päästä koneen hankkimisesta. Ja totttakai lisää olen oppinut koneesta ja koneistamisesta vuosien varrella. CNC-harrastelijoiden nettiyhteisöltä löytyy kyllä valtavasti apua ja ratkaisut lähes kaikkiin mahdollisiin ongelmiin.

Itse valmistin päivätyön ohessa reilu pari vuotta erilaisia hiilikuituosia rc-crawlereihin. Kone ja softainvestoinnit maksoivat itsensä takaisin alle puolessa vuodessa. Jos on hyvä tuote ja sille markkinat, ei koneen hankintaa kannata säikkyä. Sillä tienaa nopeasti koneen hinnan takaisin. Toki, jos vain itselleen tekee osia, joutuu kaiken itse myös maksamaan.

Tässä muutama esimerkki minun koneen työjäljestä:






25
Mistä materiaalista valmistat muotit?

Eikö olisi kannattavaa hankkia pieni pöydälle mahtuva cnc-jyrsin, jos noin paljon askartelet hiilikuidun kanssa? Itselläni on sellaisesta jonkun verran kokemusta ja sillä on näppärä jyrsiä hiilikuitua. Varsin vaatimattomalla koneella (1000-2000e) saa jo ammattimaista jälkeä aikaiseksi. Pölynhallinta on tärkeää, jos vanhaksi haluaa elää.

26
Ulkomaan foorumeilla olen kylläkin aktiivinen ja siellä on kylläkin reilusti kuvia minun hiilikuitu projekteista.
Jerzi

Viitsitkö laittaa linkkiä ulkomaan foorumiin tai vihjetää, miltä foorumilta etsiä. Yritin muutamia google-hakuja, mutta en onnistunut löytämään. En ole Facebookissa, mutta olisin hyvin kiinnostunut näkemään kuvia sinun hiilikuituosista.

28
Ulkomailta saa paljon sellaista, mitä Suomessa ei ole lainkaan myynnissä. Esimerkiksi kilpailukykyisiin crawlereihin ja scale-autoihin ei käytännössä löydy mitään suomalaisista liikkeistä. Muutaman valmistajan valmiita autoja kyllä saa, mutta varaosia hyvin niukasti.

Myös tee se itse rakentajat löytävät tarvitsemansa tarvikkeet edullisesti ja näppärästi ebaysta. HobbyKingin akut ovat ainakin harrastelijatason kuskille hinta/laatusuhteeltaan erinomainen valinta ja toimitusaika Euroopan varastosta vain muutama päivä.

Nuo yllämainitut seikat hiukan vastapainona voimakkaan valistushenkiseen aloitukseen. Ja samaan hengenvetoon totean, että ilokseni huomasin, kun yhtenä päivän kasasin identtisen ostoskorin B5:sen varaosia  RCM:n ja Amainin verkkokaupoissa, että hintataso on aivan sama, kun huomioi, että Amainin paketit menevät lähes poikkeuksetta tulliin, mikäli alvi-raja ylittyy.

Ostaja hankkii tavarat aina kulloinkin sieltä, mistä se on sillä hetkellä mielekkäintä. Toisinaan hinta ratkaisee, toisinaan toimitusajat, toisinaan henkilökohtainen palvelu tai vaikkapa halu tukea kotikylän kauppiasta.

On aivan turha taistella kaupan globalisaatiota vastaan. Se on tullut jäädäkseen. Lähetämme mielellämme joululahjoja Romanian köyhille lapsille ja autamme näin muutamaa sataa perhettä, ja samalla pahastumme kovasti, kun elektroniikkateollisuus siirtää tuotantonsa Romaniaan, mikä hyödyttää siellä koko yhteiskuntaa, tarjoten toimeentulon sadoille perheille.

29
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 20.12.14 - klo: 07.54 »
Itse kasasin reilu viikko sitten B5Mn ja se oli hyvin suoraviivainen homma. Laadukkaan tuntuiset osat sopivat hyvin paikoilleen.

Pallokupit herkistin tarvittaessa pihdeillä puristamalla, kuten joissain tähän ketjuun linkitetyissä videoissa näytetään. Koriin valmiiksi merkityt taaimmaiset kiinnitysreikien paikat osuvat mielestäni aavistuksen korkealle, joten reikien sopiva sijainti kannattaa tarkistaa ennen reikien tekemistä. Vakio etuvanteet tuntuvat leveiltä kapeille minipin eturenkaille, kannattanee hankkia kapeammat vanteet, jos on kapeat eturenkaat.

30
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 19.12.14 - klo: 10.04 »
Onko väellä yleisesti käytössä B5 etualatukivarret ja iskaritorni B5M autossa? Ulkomaan foorumeita selatessani tätä kehuttiin ohjausta parantavana asiana.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 7