Nyt kun M8 kausi 2011 on paketissa niin sarjan kiertäessä heräs ajatus siitä että onko nykyinen kisan aikatalutus paras mahdollinen?
Eli päivät alkaa klo:7-8 ja loppuu yleensä 19-20. Tämmöset päivät alkaa olemaan koko sarjan kiertäjille aika raskaita.
Kun pelkkä kisapäivä ei rajoitu pelkkään kisaan, vaan varikon kasaus ja matkat päälle venyy päivän mitta jo 20-30 tuntiin.
Tällästä settiä harvan kuskin pää/kroppa kestää ilman että ei majotu ennen kisaa tai sen jälkeen hotelliin jossa saa tasattua väsymyksen.
Olisiko mielekkäämpää jakaa kisat 2 päivälle niin että:
Lauantaina ajettaisiin esim. klo:11-20 tämä päivä sisältäisi reenikierrokset ja osan alkueristä.
Sunnuntaina ajettaisiin esim. klo:8-15 tämä päivä sisältäisi viimeisen alkuerän, nousut ja finaalin.
Samalla eräväliä voitas venyttää jotta auton huoltoon ja mekkauseen jäisi aikaa hieman enemmän.
Tällä systeemillä tulisi 1 hotelli yö joka tulee muutenkin pidemmällä olevissa kisoissa ja samalla voisi ajella mielekkääseen aikaan kisapaikalle. Ja kisan jälkee ei olisi aivan kuollut ja iso vehje otsassa maanantaina duunissa...
Idea tähän ehdotukseen tuli siitä kun kiersin sarjan ilman mekkaria joten päivät meni melkosta tahtia ohi ilman että kerkesiä paljon ajattelemaan koska ajoit oman erän, nostit seuraavan ja sitten mekkarina kaverin erässä jotta itselle sait omaan erääsi mekkarin.
Auton huoltoon kun tällä järjestelyllä ei tunnin eräkierroksella jää enää juuri aikaa. Pakolliset hommat kerkeää tekemään juuri ja juuri mutta jo diffien ja iskarien säätö/huolto samalla eräkierrokselle on sula mahdottomuus.
Myös löysempi aikataulu helpottaisi uusien kisaajien kynnystä lähteä kisoihin kun oman mekkarin merkitys ei olisi niin suuri.
Toivoisin että ensivuonna avarrettas mieltä sen verran että kokeiltas tuon tyypistä ratkasua "kaukokisassa" ja sieltä saadun palautteen perusteella tehtäs jatkopäätöksiä.